Pump/filter till 128 liter?

#1 - 26 oktober 2017 14:04
Planerar uppstart av ett 128 liters akvarium framöver och försöker lära mig så mycket som möjligt, men är lite förvirrad kring detta med pump.
Läser olika saker i böcker och på nätet - vad är bäst, vad ska man undvika, vad måste man tänka på, vad behövs...

Läste en artikel på Zookoll där det stod att "i ett modernt akvarium är motordrivna innerfilter att rekommendera upp till 150 liter". Är detta vedertaget?

Jag har funderat på innerfilter eftersom jag helst vill ha så lite skrymmande utrustning som möjligt runt akvariet.

Men kapaciteten?

Som nybörjare är det förmodligen lätt att köpa på sig för mycket prylar, av ren ängslighet... "Du m-å-s-t-e ha den här mackapären, annars dör dina fiskar direkt!" etc. :)

Vad säger ni experter här på forumet? Vad skulle ni rekommendera till mig? Är ytterfilter det enda som gäller även för en nybörjare med ett mindre sällskapsakvarium?

Kanske ska nämnas att de tänkta invånarna i mitt akvarium inte vill ha för kraftig cirkulation.

(Oops, ser nu att jag placerade den här tråden i fel delforum. Sorry.)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 oktober 2017 15:09
Nja det finns nog många olika ideer om olika typer av filter - har du läst Zoopets artiklar om olika filteralternativ?
Ytterfilter tycker jag är bäst men de är ju dyrare än innerfilter och de är helt OK och tar dessutom mindre med plats vid sidan av akvariet. Vilken kapacitet beror ju till stor del vilka fiskar du skall ha men de bör i alla fall ligga på minst 3-4 hundra liter i timmen
#3 - 26 oktober 2017 16:57
Ok, tack!
Jag ska kika på de artiklarna.
#4 - 26 oktober 2017 17:06
Jag har Hållt på ett bra tag med akvarier nu och betat mig igenom det mesta i filterväg och det jag tycker funkar ypperligt och kräver ett minimum av underhåll och inte riskerar läckage eller fiskyngel som sugs in i filtret är luftdrivna "spongefilter" Jag använder detta i alla akvarier! Och här har du en länk till en jättebra och mycket billig luftpump och ett spongefilter om du är sugen...
https://www.akvarieimporten.se/filte...ampfilter.html den stora för 89kr är lagom
https://www.akvarieimporten.se/luftpumpar/ M-104 120kr
#5 - 26 oktober 2017 17:17
[QUOTE=åheim;n2373763]Jag har Hållt på ett bra tag med akvarier nu och betat mig igenom det mesta i filterväg och det jag tycker funkar ypperligt och kräver ett minimum av underhåll och inte riskerar läckage eller fiskyngel som sugs in i filtret är luftdrivna "spongefilter" Jag använder detta i alla akvarier! Och här har du en länk till en jättebra och mycket billig luftpump och ett spongefilter om du är sugen...
https://www.akvarieimporten.se/filte...ampfilter.html den stora för 89kr är lagom
https://www.akvarieimporten.se/luftpumpar/ M-104 120kr[/QUOTE]

Tack för tips! Detta ska kollas upp. :)
#6 - 27 oktober 2017 09:10
[QUOTE=åheim;n2373763]Jag har Hållt på ett bra tag med akvarier nu och betat mig igenom det mesta i filterväg och det jag tycker funkar ypperligt och kräver ett minimum av underhåll och inte riskerar läckage eller fiskyngel som sugs in i filtret är luftdrivna "spongefilter" Jag använder detta i alla akvarier! Och här har du en länk till en jättebra och mycket billig luftpump och ett spongefilter om du är sugen...
https://www.akvarieimporten.se/luftpumpar/ M-104 120kr[/QUOTE]

Tror jag satsar på detta! :) Har googlat lite också och det verkar lovande.
Hur ofta rengör du filtret?

Vad gäller luftpumpen så rekommenderas luftkran och backventil - det känns som att man borde ha det, eller vad säger du?
#7 - 27 oktober 2017 18:08
Backventil är viktigt om du ska ha luftpumpen under akvariet så att det inte kan rinna tillbaka vatten ner i luftpumpen om det blir lite baksug när du stänger av den.
Luftkran att reglera luftflödet med är smidigt och vill du tex driva 2 spongefilter så måste du korrigera flödet mellan dem så du får ett bra flöde eftersom det annars blir mest flöde i det ena.
Det fina med spongefilter är den stora filtervolymen och det ganska låga flödet vilket gör att den fungerar biologiskt väldigt länge. Jag gör nästan aldrig rent dem så jag kan inte säga hur ofta... Det kan växa alger på dem osv men gör inte rent så länge det är bra flöde i dem!
#8 - 27 oktober 2017 21:32
Hittade just denna video på ett väl inkört spongefilter! Det är så jäkla mysigt att se ett filter fullt av liv, i mina finns också små varelser, nån typ av små kräftdjur och det är också en anledning att jag inte vill vara där och störa med att krama ur det och greja. Jag har bara försiktigt skakat rent det i vatten och dem kräftdjur som trillar ur häller jag tillbaka i akvariet :) En del kanske tycker att det är lite läbbigt med kryp i akvariet, men jag tycker bara det är trevligt när det spontant uppstår liv i akvariet och dessa äter ju upp avfall i filtret och hjälper på så sätt till att hålla rent filtret och sen är de ju lite snacks för fiskarna också, alltså en win win situation! Underbart! :d[:-106]
" target="_blank">
#9 - 28 oktober 2017 05:35
Ja där var det onekligen full aktivitet. :)

Är det viktigt vilket fabrikat av backventil man väljer?

Jag ser inte riktigt framför mig hur man sätter upp allt detta, men jag antar att det följer med bra instruktioner när man köper.

Detta med pump/filtertekniken känns som det svåraste att förstå sig på för mig som nybörjare. Men det börjar klarna l-i-t-e. :)
#10 - 28 oktober 2017 10:53
Det finns mycket videos på youtube där du kan få kunskap (är inte alls krångligt) Men grunden är en luftpump där man sätter en luftslang som man sen sätter fast på det luftdrivna filtret. Ska du ansluta en backventil så klipper du helt enkelt av slangen strax vid pumpen (eller vart du vill på slangen) fäster sedan slangändarna på backventilen. Ska du sen sätta på en reglerventil går du tillväga på samma sätt. Har pumpen 2 utblås och du vill ha 1 filter så kopplar du ihop dem till en genom att du sätter på 2 korta slangbitar på pumpen och ansluter dem två till ett 3-vägsrör och det 3dje till filtret.
#11 - 29 oktober 2017 12:35
Tack! Nu har det klarnat rejält. :)

Annons