Pump ett måste?

#1 - 25 januari 2009 15:00
Var för ett tag sedan in på Södermalms akvarieaffär, nästan alla akvarium där hade ingen pump. För att lyckas med det måste man väl ha lite fiskar och mkt snabbväxande växter, eller hur?
Efter jag var där började jag fundera om detta kanske går att prova i mitt lilla kar (40-50L) där jag för tillfället inte har något för utom Solfjädersräkor (3st) och äppelsnäckor (3st)
Men vad ska jag ha för snabbväxande växter? Och hur ofta behöver jag göra rent?
I karet nu finns det följande växter: Javaormbunke, Spikblad (snabbväxande?), javamossa och en algboll. klarar jag mig på dessa? Är det något skit viktigt jag har missat eller kan detta kanske funka?[:-15]

Tack på förhand!:)
#2 - 25 januari 2009 15:26
Kanske inget måste men det är en klar fördel med en motordriven pump/filter. Framför allt så slipper man temperaturskillnader i akvariet genom att ha en viss cirkulation på vattnet.
#3 - 25 januari 2009 16:23
Ja, men eftersom karet är så litet så borde det nog inte vara något problem (40-50L):)
#4 - 25 januari 2009 16:42
Södermalms Akvarieaffär har ju en stor mängd Killi fiskar.
Dom kan leva i små gropar med ler-vatten i naturen.

Jag har ett 30L akvarium som jag inte kör nå filter/pump/cirkulation på. Då får man byta vatten väldigt ofta...Ju mindre akvarie ju oftare måste man byta.

Sen beror det ju på vad du ska ha där i..Jag kan inget om räkorna du nämnde, inte sniglarna heller.

Så kolla upp om djuren du ska ha där i gillar vatten som står still.

Man får prova sig fram lite med vattenbytena, men jag skulle nog byta ut 10L var annan dag.

I mitt 30L byter jag 8-10L 2ggr i veckan och ibland 50% vid storstädning.
#5 - 25 januari 2009 17:44
Janne på Södermalms har ett speciellt bottenmaterial som har en enorm yta. Detta leder till stor mängd nedbrytningsbakterier, vilket gör att materialet blir varmt, och då ökar genomströmningen i det. Det är därför han kan köra utan pump. Dessutom har han ju enorma mängder växter i sina burkar.
Men varför inte gå ner en kväll och ta ett snack med Janne, så får du hur många bra tips som helst!!
#6 - 25 januari 2009 17:56
Mumin skrev:
Janne på Södermalms har ett speciellt bottenmaterial som har en enorm yta. Detta leder till stor mängd nedbrytningsbakterier, vilket gör att materialet blir varmt, och då ökar genomströmningen i det. Det är därför han kan köra utan pump.

Ja, det tänkte jag inte på...min sand blir kanske lite för kompakt [:o].
Tack för alla tips! Jag måste nog förbereda mig lite mer innan jag kan börja med detta projekt! Tror inte Solfjäder/Filtrerarräkorna blir så nöjda utan cirkulation på vattnet heller.
#7 - 25 januari 2009 18:01
alg_oa1 skrev:
Var för ett tag sedan in på Södermalms akvarieaffär, nästan alla akvarium där hade ingen pump. För att lyckas med det måste man väl ha lite fiskar och mkt snabbväxande växter, eller hur?

Efter jag var där började jag fundera om detta kanske går att prova i mitt lilla kar (40-50L) där jag för tillfället inte har något för utom Solfjädersräkor (3st) och äppelsnäckor (3st)

Men vad ska jag ha för snabbväxande växter? Och hur ofta behöver jag göra rent?

I karet nu finns det följande växter: Javaormbunke, Spikblad (snabbväxande?), javamossa och en algboll. klarar jag mig på dessa? Är det något skit viktigt jag har missat eller kan detta kanske funka?[:-15]

Tack på förhand!:)

det bästa är att köpa pump så slipper du göra rent så ofta:) och det blir ju bättre för fiskarna:p
#8 - 26 januari 2009 10:52
Mumin skrev:
Janne på Södermalms har ett speciellt bottenmaterial som har en enorm yta. Detta leder till stor mängd nedbrytningsbakterier, vilket gör att materialet blir varmt, och då ökar genomströmningen i det. Det är därför han kan köra utan pump. Dessutom har han ju enorma mängder växter i sina burkar.

Men varför inte gå ner en kväll och ta ett snack med Janne, så får du hur många bra tips som helst!!

Jag vet att han säljer bottenmaterialet som han har i sina akvarium. Jag har själv två säckar ståendes i förrådet. Har inte börjat använda det än ;) Är det ett bra bottenmaterial eller har jag kastat bort pengar i onödan.

Är också lite sugen på att starta ett litet akvarium utan pump och köra med Jannes bottenmaterial.... :)
#9 - 26 januari 2009 11:00
Kör du på med Aquaclay som du har stående, jag har detta själv i två av mina kar:)!
#10 - 26 januari 2009 11:06
Jag kan inget om räkor. Men jag har tre 25 liters akvarier med olika sand/jordbotten som körs utan pumpar. Snäckor och guppy trivs där. Det är ganska mycket växter i dem. Javamossa, Limnophila, Utricularia, liten algboll, Egeria. Kör med pmdd 2 ggr/vecka och byter vatten och städar sällan (när guppisarna börjar klia sig mot bottnen). Fiskarna ser ut att trivas och förökar sig snabbt men blir inte så stora.
#11 - 26 januari 2009 16:53
alg_oa1 skrev:
Ja, men eftersom karet är så litet så borde det nog inte vara något problem (40-50L):)

Trots att akvariet är litet så kan det nog skilja flera grader i temperatur mellan ytvattnet och vattenskiktet nere vid botten. Detta förutsätter natuligtvis att du kommer att ha någon form av bel.ramp som värmer ytvattnet. Men som sagt, man kan klara sig utan men det finns knappast några fördelar att inte ha ett litet filter men flera nackdelar.
#12 - 31 januari 2009 13:05
Sleaper skrev:
Men som sagt, man kan klara sig utan men det finns knappast några fördelar att inte ha ett litet filter men flera nackdelar.

En fördel är att det inte drar någon ström alls om man inte har någon pump. Man slipper ljudet också. En annan fördel är att friflytande växter ofta trivs bättre om vattnet är helt stilla. Och om man är lowtechfreak så är det kul att få det att funka med så lite teknik som möjligt.
Bilagor:
#13 - 1 februari 2009 09:27
Krax skrev:
En fördel är att det inte drar någon ström alls om man inte har någon pump. Man slipper ljudet också. En annan fördel är att friflytande växter ofta trivs bättre om vattnet är helt stilla. Och om man är lowtechfreak så är det kul att få det att funka med så lite teknik som möjligt.

Litet filter med en effekt på kanske 4W är ju en försumbar förbrukare i ett normalt hem. Att hitta en tyst pump är heller inget problem. Filtret skall naturligtvis vara anpassat till akvariet, inredning mm. Man behöver alltså inte ha "sjögång" i akvariet. Dock håller jag med om att det kan vara kul att testa utan. Och att få det att funka är säkert inte heller några problem.
Men totalt sett tycker jag fortfarande att fördelarna med filter är större än utan.

Annons