Pump aquael 750

#1 - 4 november 2012 07:13
Hej hej! Jag har köpt ett begagnat aquaelakvarium med tillhörande pump. Jag fick inte med någon bruksanvisning och undrar vad man har luftslangen till. Som jag har förstått det (genom googlande) så ska det kunna komma extra luft därifrån, men varför ska man ha det? Det sitter också som en propp längst ut på slangen, ska den hindra luften från att komma ut och tar man bort den om man vill ha extra luft? Det sitter dessutom som en "hake" på proppen, ska man kunna sätta fast slangen någonstans och vart i så fall?
Sen så undrar jag också hur man reglerar luftflödet, när jag skruvar på ratten så åker den ut och det kommer ut luft från sidan av pumpen (hoppas ni fattar vad jag menar).
Tacksam för svar :)
#2 - 4 november 2012 07:27
Luftslangen som du skall fästa på pumpen är till för att blanda in luft i vattnet. Den är till ingen nytta eftersom vattnet syresätts genom ytrörelsen. Om justerskruven kommer ut så har du skruvat för mycket.
#3 - 4 november 2012 08:01
Okej! Men min pump sitter en bit nedanför ytan, får en känsla av att det inte blir lika strömt då, har jag fel? Det kanske är bra att använda slangen då så vattnet får lite extra syre?
Hur gör jag för att reglera flödet ur pumpen då? Går det?
#4 - 4 november 2012 14:51
tlundegard skrev:
Okej! Men min pump sitter en bit nedanför ytan, får en känsla av att det inte blir lika strömt då, har jag fel? Det kanske är bra att använda slangen då så vattnet får lite extra syre?

Hur gör jag för att reglera flödet ur pumpen då? Går det?
Du kan reglera vattenflödet litegrann genom att vrida på skyddet som sitter framför ipmellerhuset. Det finns 2 sätt om du vill ha luftbubblor, 1. genom att sätta luftslangen på vredet på impellerhuset, 2. sätta på det medföljande munstycket och fästa slangen på den.
#5 - 7 november 2012 07:18
Så slangen är bara ett extra utblås? Nu tror jag att jag börjar hänga med! :)
#6 - 7 november 2012 13:42
tlundegard skrev:
Så slangen är bara ett extra utblås? Nu tror jag att jag börjar hänga med! :)
Nej luft sugs in i slangen pga det undertryck som skapas från utblåset på pumpen. Hänger du med nu:D
#7 - 7 november 2012 18:07
åheim skrev:
Nej luft sugs in i slangen pga det undertryck som skapas från utblåset på pumpen. Hänger du med nu:D

Men varför strömmar det då ut vatten ur slangen? :S Känner mig jättekorkad just nu :$
har iallafall tagit bort slangen helt nu, det fanns inget fäste på pumpen där jag kunde sätta den, vet inte om förra ägaren tog bort det eller något.
#8 - 7 november 2012 18:32
tlundegard skrev:
Men varför strömmar det då ut vatten ur slangen? :S Känner mig jättekorkad just nu :$

har iallafall tagit bort slangen helt nu, det fanns inget fäste på pumpen där jag kunde sätta den, vet inte om förra ägaren tog bort det eller något.
Googlade fram en bild!
http://www.kubazoo.com/en/aquael-unifilter-104.html

Annons