pump?

#1 - 5 februari 2006 15:43
Vad är skillnaden mellan alla pumpar som säljs igentligen?
om nån kan förklara lite snabbt skulle det vara jävligt snällt
#2 - 5 februari 2006 16:28
sök i forumen. det har tagits upp ett par gånger där. Lycka till. :)
#3 - 5 februari 2006 16:33
de som skiljer är pris o efekt typ samt kvalite

Eheim är överlägsna när det gäler kvallite men dom kostar också
#4 - 5 februari 2006 16:51
men asså jag menar typ,luftpump,cirkulationspum,innerfiler,ytterfilter
#5 - 5 februari 2006 17:10
[QUOTE=Legisten]men asså jag menar typ,luftpump,cirkulationspum,innerfiler,ytterfilter[/QUOTE]

Det kan vara bra att skilja mellan pump och filter. Ett filter behövs både för att filtrera bort skräppartiklar rent mekaniskt men även - vilket är viktigast - för att ha en fungerande biologisk filtrering där nyttobakterierna bryter ner ammoniak och nitrit och omvandlar det till nitrat.

Cirkulationspump behöver man i stort sett bara som ett komplemet till filtret i fall man har fiskar som trivs i strömmande vatten.

Luftpumpar blåser suger bara in luft och blåser ut den i akvariet. Själv tror jag inte de är särskilt effektiva på något sett. De brukar istället driva ut CO2 ur akvariet, vilket inte är bra för växterna. Växterna är mycket bättre på att syresätta vattnet än en luftpump.

Skillnaden mellan innerfilter och ytterfilter är att ytterfilter är större och behöver därför inte rengöras så ofta. De tar inte heller nån plats i akvariet, plus att de brukar vara effektivare och tystare än innerfilter. Tyvärr brukar de även vara dyrare.
#6 - 5 februari 2006 18:42
men skulle det räck med ett inner /ytterfilter i ett 30 literskar om jag har några enstaka växter där i också.Ska bara ha en salamander där i och kanske en eller två dvärgklo grodor eller en liten mal?
#7 - 6 februari 2006 01:49
[QUOTE=Legisten]men skulle det räck med ett inner /ytterfilter i ett 30 literskar om jag har några enstaka växter där i också.Ska bara ha en salamander där i och kanske en eller två dvärgklo grodor eller en liten mal?[/QUOTE]

Ja det tror jag absolut det skulle räcka. Men en mal i ett akvarium med salamander??? Tror inte det blir så bra du. Och sen finns det vad jag vet (nästan?) inga små malar som inte är stimfiskar...
#8 - 6 februari 2006 03:45
till ett 30liters skulle ja rekommendera ett bottenfilter.
kortfattat så används bottenmaterialet som filtermassa och är bland det mest diskreta filtersystem man kan köra i mindre akvarier och effektivt är det också.

finns dock vissa begränsningar.
glöm allt va fin sand heter, grus är bäst.
har 2-4mm själv och funkar fint.

finns små cirkulationspumpar man kan använda istället för luftpump.
#9 - 7 februari 2006 13:16
har kollat på ett bottenfilter förut,men de ä en fråga jag har ang. sånt....kopplar man den ihop filtret med nån mindre sirkulations pump av nått slag eller?
#10 - 7 februari 2006 14:07
bottenfilter kan drivas av antingen luftpump eller cirkulationspump.

kör bottenfilter själv med en 180L/H cirkulationspump i ett 37liters och de funkar bra.
har dock funderingar på att modifiera de lite så ja får ner pumphuvudet 4-5cm till mot botten för att dölja de bättre.
ytcirkulationen är fixad med hjälp av en plastbit som böjer vattenstrålen uppåt.
#11 - 7 februari 2006 16:22
Ok tack för alla svar.Får se om jag beställer ett bottenfilter och en cirkulationspump,men nu har jag iaf akvariet här hemma.Ska bara kolla vad dom har för roliga djur på affären nu som passar in(blir nog nån köttätare om dom har inne nån sån)
#12 - 7 februari 2006 16:26
Jag har haft bottenfilter på ett 68 l kar det var inget vidare jag kommer inte använda sånt filter igen
#13 - 7 februari 2006 18:04
[quote=Thomas&Anna]Jag har haft bottenfilter på ett 68 l kar det var inget vidare jag kommer inte använda sånt filter igen[/quote]

varför inte ?

jag kör det är helnöjd en annan snubbe här kör det i ett rätt stort kar och är också nöjd.
#14 - 8 februari 2006 19:42
Jag hade tur...
Jag fick ett gratis innerfilter idag av märke rena filstar 1250 av en bekant när jag var och hälsade på så de är den som kommer användas i nya akvariumet

Annons