Pump

#1 - 31 maj 2019 06:52
Vad rekomenderar ni för pump till ett Juwel 240l
#2 - 31 maj 2019 15:18
Ska du skära bort det förinstallerade filtret så skulle jag rekommendera ett fluval 206 eller 306. Om orginalfiltret sitter kvar så räcker det ganska långt.
#3 - 2 juni 2019 14:56
Behåll originalet och packa filtermaterialet i omvänd ordning enligt vad Juwel rekommenderar.
Som Åheim anser tycker jag likadant, men jag tror Juwel gjorde någon tankevurpa när de tecknade de fina bilderna på hemsidan om hur filtermaterialet skall vara.
Jag har nu kört mina båda Juwelakvarium Lido 120 och Trigon 350,med bakvänd filterordning i ungefär ett år med gott resultat.
#4 - 2 juni 2019 16:30
Beror på vad du ska ha för fiskar. Ska du ha fiskar för mjukt vatten kan du som några redan skrivit behålla originalfiltret, även om jag personligen inte tycker de är snygga. Alternativt sätta in ett JBL E702. Ska du ha malawi eller tanganyika ciklider bör du överdimensionera. Två JBL E702 skulle jag ha eller två E902. Anledning att jag rekommenderar dessa filter är att de är relativt billiga, tysta och man får hyfsat med tillbehör som brukar kosta extra om man köper andra märken. Har inte din lokala handlare JBL så kan du åka till Hornbach som säljer JBL.

Annons