Pterygoplichthys joselimaianus, L001, L022

#1 - 13 februari 2005 19:28
Jag har nyligen skaffat mig en L001, en riktig snygging! Men min är väldigt skygg, han ligger mest och trycker bakom en stor rot hela dagarna. På morgonen ser jag dock spår efter hans härjningar... Är det generellt en skygg art?

Jag har bara haft honom ett par dagar, så jag hoppas det blir bättre med tiden.

Dela gärna med er om era erfarenheter kring denna art; beteende, kost, sjukdomar m.m.
#2 - 13 februari 2005 19:45
Har haft min i lite mer än ett år, den har blivit mindre skygg med tiden. Min "Garbo" är fullständigt galen i zuchini...
#3 - 13 februari 2005 19:54
Alldeles nyss försökte jag locka min med "skymningsljus" och snabbkokt broccoli... det slutade med att malawisarna blev glada.

Var din väldigt skygg i början?
#4 - 14 februari 2005 08:52
ja, jag såg inte mycket av den i början. Om man råkade titta på den när den visade sig så gömde den sig direkt. Nu har han/hon fattat att jag förmodligen inte utgör nått hot så länge jag är utanför akvariet. Skulle jag börja öppna så gömmer den sig för man vet aldrig vad det kan vara för lömska planer jag har på gång.
#5 - 14 februari 2005 09:04
Jag vill ju väldigt gärna se min ibland, då den hade lite konstiga fläckar på kroppen. Jag postade en tråd angående fläckarna under "Sjukdomar", och fick till svar att det förmodligen var kamoflaugefläckar men att det skulle hållas under uppsikt. Inte så lätt som det är nu.
#6 - 14 februari 2005 09:15
Min var väldigt skygg i början, men är det inte alls nu. Det tog några månader, men nu är den helt orädd. Viktigt att ge den (precis som de flesta L-malar) bra med gömställen så den kan ta skydd om den vill, då blir den säkrare och kommer visa sig alltmer när skyggheten släpper.

Man kan trixa med utfodringen som en hjälp på vägen, t.ex. svälta fiskarna en vecka ibland och därefter ge dem smaskig räkmix eller annat godisfoder. Då brukar de skyggaste malarna komma fram.
#7 - 14 februari 2005 09:52
Tack Hasse för alla svar du gett mig kring min nya mal!

Jag får ta och testa räkmixtrixet.
#8 - 14 februari 2005 10:04
Alltid kul att kunna hjälpa till, fast jag är bara en i mängden ... :)
#9 - 14 februari 2005 10:48
Jag får även ta och tacka Morellen! Jag vill ju inte skapa en avundsjuk stämning här på Zoopet ;).
#10 - 14 februari 2005 11:33
Fixa skugga så att malarna känner sig säkra. Det gjorde jag och efter en vecka ändrades deras beteende!
Skaffade en bred lång rot som jag la/lutade mot en sten.
Under roten blev dom säkra + jag ser dom istort sett hela tiden.
Har en L-114 + Lda 01 + L-007 + Ansitrus + diskusar i 270liter.
#11 - 14 februari 2005 11:43
Det finns ganska gott om skugga, problemet är att den håller sig där hela tiden!
#12 - 17 februari 2005 08:43
Tänkte bara berätta att de senaste dagarna har malen blivit mycket rörligare och racar runt i akvariet även dagtid :).

Annons