Pterophyllum scalare "redback" ??

#1 - 16 mars 2009 11:49
Jag har ett Scalare-par här hemma som jag gärna skulle vilja ha identifierade.
Den ena är en vanlig scalare men den andra har gult på ryggen. Kollade då ibland bilderna här på zoopet och såg att de kallas Pterophyllum scalare "mancapuro" eller "redback".
Frågan är då om det verkligen är en redback även om den inte är röd utan är gul på ryggen :confused:
En annan liten detalj är att båda två har röda ögon. Har även sex små scalare (stl. 5 krona) som inte har röda ögon utan ser ut som vanliga scalare.
Är allt sammans samma Scalare eller heter de olika??
#2 - 16 mars 2009 14:51
Nina82 skrev:
Jag har ett Scalare-par här hemma som jag gärna skulle vilja ha identifierade.

Den ena är en vanlig scalare men den andra har gult på ryggen. Kollade då ibland bilderna här på zoopet och såg att de kallas Pterophyllum scalare "mancapuro" eller "redback".

Frågan är då om det verkligen är en redback även om den inte är röd utan är gul på ryggen :confused:

En annan liten detalj är att båda två har röda ögon. Har även sex små scalare (stl. 5 krona) som inte har röda ögon utan ser ut som vanliga scalare.

Är allt sammans samma Scalare eller heter de olika??

Då jag sett dina scalarer med egna ögon så skulle jag nog tippa på att det är vanliga scalarer, de kan ibland ha något skimrande på ryggen, min gamle hane hade ibland ett svagt rödaktigt fält över ryggen men han var inget annat än en vanlig rackare.

Att de har röda ögon är inget konstigt, men varför de har det får du nog många olika svar på, tex. att de trivs, börjar bli könsmogna etc, etc..
#3 - 16 mars 2009 15:21
Kolla i mitt album så ser du bilder på riktiga Redback skalarer, de är lite bleka på bilderna och den röda färgen på ryggen är inte lika distinkt som den är idag. Hade jag inte varit på jobbet skulle jag satt in en bättre bild på dem.
Har du ingen bild på dina?
#4 - 16 mars 2009 15:50
Jag tittade nu på dina scalarer och vår är inte röd så som din utan gul som på admins bild. http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=7517&size=big

NIC: De har färgat ut något sen du såg dem. De var ganska bleka de första dagarna och det gula har inte kommit förrän nu för någon vecka sen.

Ska fotta dem och be Eddy lägga upp senare ikväll.
#5 - 16 mars 2009 19:36
Ska bli kul att se en bild på dom.
Vad jag kommer ihåg så såg de ut som vanliga rackare, men jag såg de dock i en påse, och efter att de hade varit där i ett tag också, men jag satsar nog på vanliga ändå.
Har du sen fått tag på redback så lyfter jag på hatten och säger grattis!!
Scalarer i all ära men de vanliga brukar ju vara bleka och ganska tradiga om man jämför med redback eller perugrabbarna.
Jag har 4 perualtum eller vad de nu kallas, och det är en ganska hyfsad skillnad på de och vanliga måste jag säga. Sen har vi ju altum.................................. [:O][:-159][:-9][:-35][:-106]
#6 - 16 mars 2009 19:37
Bilder...

Här kommer bilder på de stora scalarerna ;)

Redback eller ej?
#7 - 16 mars 2009 19:37
Ej...men snygga ändå:).
Kanske det har varit redback i et tidigare skede, men de är inte till 100% Redback.
#8 - 16 mars 2009 19:39
Lite skillnad sen sist va NIC? ;) :D
#9 - 16 mars 2009 19:41
Nina82 skrev:
Lite skillnad sen sist va NIC? ;) :D

Jävlar i havet vad de var ståtliga för att vara ena vanliga rackare! [:-106]
Inget ont i det för fina är dom!
#10 - 16 mars 2009 19:41
ansjo skrev:
Ej...men snygga ändå:).

Kanske det har varit redback i et tidigare skede, men de är inte till 100% Redback.

Nähe.. Går det urskilja kön på dem?
Vet ju inte om de är ett par än eftersom de inte lekt [:o]

Gillar verkligen den gula... :)
#11 - 16 mars 2009 19:42
NIC skrev:
Jävlar i havet vad de var ståtliga för att vara ena vanliga rackare! [:-106]

Inget ont i det för fina är dom!

Inte dåligt va för 40:- :p
#12 - 16 mars 2009 19:44
Är de från auktionen?
#13 - 16 mars 2009 19:44
ansjo skrev:
Är de från auktionen?

Yes :D
#14 - 16 mars 2009 19:47
Då kanske jag har syskon till dessa i min kub;).
Är det på det viset vet jag var de kommer från, och då är det Redback i generna på dessa skalarer:)...
#15 - 16 mars 2009 19:51
Nina82 skrev:
Inte dåligt va för 40:- :p

Nä, det är svårt att skoja iväg!
När jag hör auktion och summan 40 så tänker jag bara på att mina hajar simmade ur mina händer till en skambudande jäkel som nu förhoppningsvis gnuggar händerna och uppskattar mina gamla kompisar... [:(]
#16 - 16 mars 2009 19:53
ansjo skrev:
Då kanske jag har syskon till dessa i min kub;).

Är det på det viset vet jag var de kommer från, och då är det Redback i generna på dessa skalarer:)...

Vilken ära :D
Vet inte varifrån de kommer eftersom det endast stod nummer på påsen :(.. Lite synd [:o]
#17 - 16 mars 2009 19:56
NIC skrev:

När jag hör auktion och summan 40 så tänker jag bara på att mina hajar simmade ur mina händer till en skambudande jäkel som nu förhoppningsvis gnuggar händerna och uppskattar mina gamla kompisar... [:(]

Ja usch.. lite tråkigt det där :(
Men se det positivt.. Du slipper fiska upp dem fler gånger ;):p
#18 - 16 mars 2009 20:00
NIC skrev:

Kom precis att tänka på att någonstans i vårt avlånga land sitter kanske någon och grämer sig för att h*ns scalarer såldes för sketna 40:- [:o][:o]
Men, men.. Glad är jag iaf :p[:o]
#19 - 16 mars 2009 20:02
Nina82 skrev:
Ja usch.. lite tråkigt det där :(

Men se det positivt.. Du slipper fiska upp dem fler gånger ;):p

Ja, de följde ju inte med hem igen i alla fall...
Nu sådär 2 veckor efteråt så undrade tjejen igår varför det inte smackade i ytan längre när jag matade... Tja, hajarna e ju inte kvar pucko... :d
Så intresserad e hon! :p
#20 - 16 mars 2009 20:05
NIC skrev:
Ja, de följde ju inte med hem igen i alla fall...

Nu sådär 2 veckor efteråt så undrade tjejen igår varför det inte smackade i ytan längre när jag matade... Tja, hajarna e ju inte kvar pucko... :d

Så intresserad e hon! :p

:d:d:d

Du får väl köpa lite Guppy till henne ;):p:d
#21 - 16 mars 2009 20:13
Nina82 skrev:
:d:d:d

Du får väl köpa lite Guppy till henne ;):p:d

Hon gillar alla konstigt fula fiskar såsom slöjstjärtar med så mycket utstående ögon som möjligt tex... Golfbollen var hennes favorit tills hon dog, sen har hon inte brytt sig mer..

Letar efter en bild på min gamla vanliga scalare..
#22 - 16 mars 2009 20:15
Här är en bild på en "vanlig" hane.
#23 - 16 mars 2009 20:16
NIC skrev:

Fin :)

Hur ser du att det är en hane?
#24 - 16 mars 2009 20:20
Du ser att mina har olika ryggfenor.. Vår gula har ungefär samma som din medan vår bleka har högre och spetsigare [:o]
Kanske olika korsningar i dem :confused:
Är inte så haj på scalarer än ;)
#25 - 16 mars 2009 20:46
Nina82 skrev:
Fin :)

Hur ser du att det är en hane?

Har sett honom befrukta, annars hade jag inte haft en susning!!
#26 - 16 mars 2009 20:49
NIC skrev:
Har sett honom befrukta, annars hade jag inte haft en susning!!

Misstänkte att det är näst intill omöjligt att veta innan lek [:o]
Hoppas bara att det är en hona och hane vi har :)
Annars får jag vänta på bebisarna ska växa upp.
#27 - 16 mars 2009 20:58
Samma hane.
(Honan syns, (knappt) till vänster i bild i romläggningsstund.)
[ATTACH]18319[/ATTACH]

Stene. :);)
[ATTACH]18320[/ATTACH]

Perualtum och herr altum.
Kolla skillnaden...
[ATTACH]18321[/ATTACH]
#28 - 16 mars 2009 21:03
NIC skrev:
Samma hane.

(Honan syns, (knappt) till vänster i bild i romläggningsstund.)

[ATTACH]18319[/ATTACH]

Stene. :);)

[ATTACH]18320[/ATTACH]

Perualtum och herr altum.

Kolla skillnaden...

[ATTACH]18321[/ATTACH]

Gillar tvåan :d.. riktigt ståtlig och stilig :p:d

Herr Altum är inte att leka med.. Ser verkligen ut att vara härskare. Som en vis gammal man :)
#29 - 16 mars 2009 21:08
Nina82 skrev:
Gillar tvåan :d.. riktigt ståtlig och stilig :p:d

Herr Altum är inte att leka med.. Ser verkligen ut att vara härskare. Som en vis gammal man :)

Skulle snarare säga lång och reslig.. :d

Altum är ju såklart i en klass för sig, svårt att jämföra andra scalarer rättvist med såna kungar som motvikt..
#30 - 17 mars 2009 11:06
Jag köpte oxå redback scalarer på auktionen i Malmö. Enligt vad som stod på påsen var det "F2 redback" men mina är näst intill kopior av dom på Ninas bilder. Skulle vilja kalla dom Yellowback istället ;)

Jättefina iofs men ändå inte alls lika dom två jag köpte som "vanlig" scalare på auktionen, varesig till färg eller kropssform.
Kanske en korsning ??:confused:
#31 - 17 mars 2009 11:17
NIC skrev:

Ser ut att ha lite "zebra" (odlingsform) i sig?
#32 - 17 mars 2009 11:20
Här är bilder på "redback", lite dåliga men det var vad jag hann med just nu[:o]:
[ATTACH]18324[/ATTACH]

[ATTACH]18325[/ATTACH]
#33 - 17 mars 2009 11:25
ansjo skrev:
Här är bilder på "redback", lite dåliga men det var vad jag hann med just nu[:o]:

[ATTACH]18324[/ATTACH]

[ATTACH]18325[/ATTACH]

Sesådärja - så fick man en bild på dessa också...!
Snygga som bara den!:)
#34 - 17 mars 2009 13:47
GöranE skrev:
Jag köpte oxå redback scalarer på auktionen i Malmö. Enligt vad som stod på påsen var det "F2 redback" men mina är näst intill kopior av dom på Ninas bilder. Skulle vilja kalla dom Yellowback istället ;)

Jättefina iofs men ändå inte alls lika dom två jag köpte som "vanlig" scalare på auktionen, varesig till färg eller kropssform.

Kanske en korsning ??:confused:

Då är det kanske från samma person våra scalarer kommer från. Isf har h*n inte velat markera redback på min påse eftersom det var en vanlig och en "redbackkorsning" eller nåt [:o]
De verkar trivas riktigt bra ihop iaf så de har säkert parat ihop sig redan innan auktionen.

Köpte även sex stycken små men de verkar vara vanliga scalarer. De var från en annan säljare.

De stora hade nr: 2600
De små hade nr: 3302
#35 - 17 mars 2009 13:50
ansjo skrev:

[ATTACH]18324[/ATTACH]

[ATTACH]18325[/ATTACH]

Mycket stiliga :)
Och mycket rödare än vår [:o]
#36 - 17 mars 2009 19:12
Tack:D!
Den minsta mäter ca 20 cm på höjden och de växer fortfarande:p!
#37 - 17 mars 2009 20:29
Nina82 skrev:
Då är det kanske från samma person våra scalarer kommer från. Isf har h*n inte velat markera redback på min påse eftersom det var en vanlig och en "redbackkorsning" eller nåt [:o]

De verkar trivas riktigt bra ihop iaf så de har säkert parat ihop sig redan innan auktionen.

Köpte även sex stycken små men de verkar vara vanliga scalarer. De var från en annan säljare.

De stora hade nr: 2600

De små hade nr: 3302

Det är nog som du trodde, några är från samma ställe.
Mina "F2 redback" 5st hade nr: 2202
Dom vanliga 2st nr: 2601

Måste nog tyvärr åka ner till min lokala handlare imorgon och lämna ner några av dom pga att dom jagar in mina Satanopercor i ena hörnet av karet:mad: Ändå är dom 15-20cm.. Scalarer är kaxiga.. S-percorna är iofs riktigt mesiga ;)

Anders: Skitsnygga fiskar!! Det var ju såna jag ville ha:confused:
#38 - 17 mars 2009 20:37
GöranE skrev:
Det är nog som du trodde, några är från samma ställe.

Mina "F2 redback" 5st hade nr: 2202

Dom vanliga 2st nr: 2601

Måste nog tyvärr åka ner till min lokala handlare imorgon och lämna ner några av dom pga att dom jagar in mina Satanopercor i ena hörnet av karet:mad: Ändå är dom 15-20cm.. Scalarer är kaxiga.. S-percorna är iofs riktigt mesiga ;)

Ok [:o]
Trist att du inte har harmoni i karet :(
Våra minsta har flyttat in i 450L nu men de stora går fortfarande i karantän (84L) Tänkte flytta några guldancistrusyngel innan de får flytta in. Misstänker att de kommer få sig ett rejält skrovmål när de väl flyttar :(
40+ Ancistrusyngel på en månad och snart nykläckta igen. Blir nog mumma för scalarerna det [:o]
#39 - 17 mars 2009 21:28
GöranE skrev:

Jodu, jag med;). Jag letade länge innan jag hittade dem nere på en mässa nere i Tyskland:).
#40 - 17 mars 2009 21:35
Redbacken på auktione kom från en lokal odlare. Fanns det 4 till antalet i påsen och en nummerserie på 1400 så kan de här två vara skyldiga. :d Kan tilllägga att det inte är ludd på krukan utan larver helt enormt många.
Ssedan satan vad granna dina blivit anders.
#41 - 17 mars 2009 21:38
De två kaxigaste skalarerna på denna sidan jordklotet, hannen vaktade en kull ägg och när Kaj gick förbi hoppade den upp ur karet och landade på golvet:D!
Det låter som en skröna, men är sant:)!
Dessa skalarer är riktigt snygga så är det avkomlingar från dessa så behöver man inte gråta:p.
#42 - 17 mars 2009 21:40
kaj.p skrev:
Redbacken på auktione kom från en lokal odlare. Fanns det 4 till antalet i påsen och en nummerserie på 1400 så kan de här två vara skyldiga. :d

Satan vad granna dina blivit anders.

Bjöd på dina scalarer men de gick för högt för min lilla plånbok ;).. Snål som man är :p
#43 - 17 mars 2009 21:58
Sorry att jag bryter mig in i tråden - men vill fråga både Kaj och Ansjo; Är det Scalarerna på Kajs bild, för ett par inägg sedan, som är föräldrar till de som både jag och Ansjo (inte Ansjos redbacks) har?
#44 - 18 mars 2009 09:08
MaxB skrev:
Sorry att jag bryter mig in i tråden - men vill fråga både Kaj och Ansjo; Är det Scalarerna på Kajs bild, för ett par inägg sedan, som är föräldrar till de som både jag och Ansjo (inte Ansjos redbacks) har?

Möjligt jag har två indentiska par så att säga från vilket av dem de små kommer. :)
#45 - 18 mars 2009 09:33
kaj.p skrev:
Möjligt jag har två indentiska par så att säga från vilket av dem de små kommer. :)

Aha, tack Kaj, då är jag med på noterna! Så här käcka är iallafall "de små" nu för tiden!:)
#46 - 18 mars 2009 10:27
Haha ja kaxiga är de. Som Anders skrevo ovan så gick jag förbi karet där de hade smått. JAg hörde en duns o fann hannen på golvet han hade hoppat efter mig. det blev ett fall på ca två meter då detta karet var högst uppoch jag tänkte där gick han.. Men jag stoppade tillbaka honom i karet o han sjönk till botten som en sten.
Var sedan borta i ett annat kar ca 10 minuter innan jag tänkte att jag måste titta till honom igen.
Men när jag kom fram så var han lika ilsken som vanligt och skulle på mig igen. :d:d
Härlig film förresten Max
#47 - 18 mars 2009 11:05
kaj.p skrev:
Haha ja kaxiga är de. Som Anders skrevo ovan så gick jag förbi karet där de hade smått. JAg hörde en duns o fann hannen på golvet han hade hoppat efter mig. det blev ett fall på ca två meter då detta karet var högst uppoch jag tänkte där gick han.. Men jag stoppade tillbaka honom i karet o han sjönk till botten som en sten.

Var sedan borta i ett annat kar ca 10 minuter innan jag tänkte att jag måste titta till honom igen.

Men när jag kom fram så var han lika ilsken som vanligt och skulle på mig igen. :d:d

Härlig film förresten Max

It runs in the (Scalare)-family!:)
Paret på filmen (du kollade i HD-kvalitet, va?) är det andra paret som bildats. Hanen i det paret som bildades först (skall slänga in lite filmer på dessa i 600-tråden - så att denna tråden får vara ifred) blir så förbannad att han hoppar rätt upp i täckglaset när man sätter sig för att kolla. Skall flytta det paret till en kub inom kort!

Annons