Pseudotropheus sp. "acei"

#1 - 8 januari 2006 09:36
jag satt och kollade igenom artbeskrivningarna här på Zoopet och hittade en fisk som jag tyckte var jäkligt snygg.
Kolade även på Ciklidbladet och där var det en helt annan fisk på samma namn. Är det att dom kommer från olkia delar av sjön eller är dom sönderodlade. Kan man få tag på den som är på Zoopets bild?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=595

Någon som vet??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 januari 2006 10:08
Det rör sig om olika populationer - de som är på Zoopets bilder kommer från Ngara vilket också står angivet.
Kan dock inte hjälpa dig med tips om var man kan få tag i dom.
#3 - 8 januari 2006 10:34
Det finns två olika sorter - "white fin" och "gold fin" om jag inte missminner mig. De på bilden på zoopet är white fin och går alldeles utmärkt att få tag på (inga problem för mig iaf).
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 januari 2006 10:55
TYcker att det är tråkigt att handeln säljer malawi med enbart dessa dåliga handelsnamn som "white fin" och "gold fin" det bidrar till att malawi bluir allt mindre intressant.

"Acei" finns bl.a. vid Ngara, Luwala Reef, Senga Bay, Msuli Point och Selewa.
Ngara är den nordligaste av dom och den med mest vitt i - de övriga är mer variabla och kollar man på Konings Malawi CD så finns det t.o.m. populationer som innehåller exemplar med vitaktiga och gulaktiga fenor.
Nåväl den intresserade kan ju kolla där och läsa i Ads "Malawiciklider i sin naturliga miljö" för att reda ut det hela.

En uppmaning till alla som köper malawi - köp inga fiskar utan att fångstplats finns angiven. Detta gäller för de som är endemiska till en plats i sjön - t.ex. Cyrtocara moori ser ju likadan ut överallt så där spelar det ju ingen roll.
#5 - 8 januari 2006 12:54
Tror inte svaret kunde bli så mycket bättre än Kjells
Men brukar det inte stå efter namnet om den kommer från olika delar av sjön.
det var därför jag trodde att det bara fanns en sort
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 januari 2006 12:59
Men brukar det inte stå efter namnet om den kommer från olika delar av sjön.

det var därför jag trodde att det bara fanns en sort

Ibland, men långtifrån alltid står det i affärerna.
Vet inte riktigt vad du menar med "en sort" men en art innehåller ofta flera olika populationer (som anges med fångstplatsen)
#7 - 8 januari 2006 14:27
[quote=Mightyice]jag satt och kollade igenom artbeskrivningarna här på Zoopet och hittade en fisk som jag tyckte var jäkligt snygg.
Kolade även på Ciklidbladet och där var det en helt annan fisk på samma namn. Är det att dom kommer från olkia delar av sjön eller är dom sönderodlade. Kan man få tag på den som är på Zoopets bild?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=595

Någon som vet??[/quote]

bor du i gbg så kan d få tag på dom antingen på bäckebols zooshop(ibäckebolcenter.. )

eller så kan du åka till Nolciklidhobby,!! villket jag rekommenderar, ägaren där är mkt kunnig, trrevlig och har helt rent i sina akvarium.

dessutom så kommer du tappa hakan av hur mycket ciklider han har och villken fantastisk kvalite han har.

mvh
decimus[:)]
#8 - 8 januari 2006 18:21
Jep hade tänkt åka till nol när det blir inhandling.
Aldrig varit där men bara hemsidan får en att längta
#9 - 8 januari 2006 18:35
Jag köpte några acei "ngara" tidigare i veckan, imorgon ska jag till butiken och upplysa dem om att de inte kallas för "tanzania" då de har vitt på fenorna och inte gult.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 januari 2006 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Malplacerad
Jag köpte några acei "ngara" tidigare i veckan, imorgon ska jag till butiken och upplysa dem om att de inte kallas för "tanzania" då de har vitt på fenorna och inte gult.

Nu förstår jag inte alls vad du menar
Om de sagt att Ngara ligger i Tanzania har de fel eftersom det ligger i Malawi.
Däremot kan det säkert finnas acei- varianter med vitt i stjärtfenan som kommer från Tanzania. Det vet jag inget om
#11 - 8 januari 2006 22:57
Butiken uppgav att den färgvarianten (den vita) kallades för "tanzania"
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 januari 2006 07:58
[quote=Malplacerad]Butiken uppgav att den färgvarianten (den vita) kallades för "tanzania"[/quote]
Det kan ju även finnas en vit färgvariant som kommer från Tanzania så det är väl inte omöjligt att det kan vara så.
#13 - 9 januari 2006 16:28
[quote=Kjell Fohrman]Det kan ju även finnas en vit färgvariant som kommer från Tanzania så det är väl inte omöjligt att det kan vara så.[/quote]

Ok.
Klurigt det här med fångstplatser, färgvarianter och namn :)

Annons