Nej. Jag upplever inte mina demasoni som känsliga och bara dör. Jag har demasoni sen lite mer än två år. Ja, de är aggressiva och kan mycket väl mobba ihjäl en svag individ om gruppen är för liten och man inte har tillräckligt med gömställen för dem. Jag har idag ca 16st demasoni, 10 st hongi, 6st firefish och 2st större gibbiceps i ett Juwel på 350 liter.
Sätter man sig ner och studerar dem kan man tydligt se följande:
Demasoni jagar ofta andra demasoni, stor jagar mindre.
Hongi jagar ofta andra hongi.
Hongi jagar demasoni, om man kommer förnära eller är i dess revir.
Firefish kan ibland jaga andra firefish.
Mycket sällan kan man se hongi jaga firefish.
Alla malawisarna låter mina gibbisar vara ifred, men den större (ca 25cm) jagar den mindre (ca 18cm) oftare än man ser firefish jaga varandra.
Jag utgår från att det blir så här eftersom firefish är den störsa Malawi, sedan hongi och minst demasoni.
Jag upplever att mina fiskar fungerar bra ihop och har inga Malawi som bara dött. Jag har under mina två år med Malawi bara fiskat upp ett fåtal döda demasoni, typ 3-4 och då mindre individer som man kunnat se varit mobbade och sett mer och mer skabbiga ut. Inga döda hongi eller firefish. Däremot har jag gett bort både demasoni och firefish eftersom de ynglat av sig så mycket och många som överlevet.