Pseudomugil Gertrudae

#1 - 9 februari 2007 21:31
Letar efter denna fina lilla regnbågsfisk.Någon som vet om det går att finna den i Stockholm med omnejd?
#2 - 10 februari 2007 05:55
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Denna affär brukar ha dem hemma
#3 - 13 februari 2007 23:10
Akvarielagret brukar ha den också. Ring och fråga på båda ställena.
#4 - 14 februari 2007 09:09
Tack för tipsen!
#5 - 28 februari 2007 11:47
Sonja skrev:
Akvarielagret brukar ha den också. Ring och fråga på båda ställena.

...och du själv då? Har inte du den?:D
#6 - 28 februari 2007 21:14
tummen skrev:
...och du själv då? Har inte du den?:D

Jo jag har denna underbara fisk. Supertrevlig :)
#7 - 10 mars 2007 13:09
Jag har just införskaffat denna fisk och har en fråga. Han i butiken visste inte hur man såg skillnad på könen, kanske någon här kan hjälpa mig med det i stället. Hur vet jag vem som är hona och vem som är hane? Bilder som visar skillnaden vore tacksamt.
#8 - 10 mars 2007 21:25
Här är en hane och en hona. Hanen är underst. Han har större fenor och gula kanter på bröstfenorna som han gärna fladdrar med när han imponerar på honorna. Finns det andra hanar i närheten också så spänner han upp alla fenor han har och ser nästan ut som en liten kampfisk.
#9 - 10 mars 2007 21:34
Tack för hjälpen. Ska kolla på mina imorgon och se om jag kan se någon skillnad.
#10 - 11 mars 2007 06:23
Det man nog ser lättast är den lysande gula gula kanten på hanarnas bröstfenor. Han håller dom vinklade uppåt och viftar med dom, det ser ut som små myrantenner eller vingar om man har lite livlig fantasi ;)
#11 - 11 mars 2007 11:45
Jag såg en som viftade med sina spröt! Har försökt titta på dem nu och minst två av sex är hannar. Kanske en till. Men de är ju så livliga och vill inte vara stilla för undersökning ;) Men det är antingen 3-3 eller 2-4.
#12 - 11 mars 2007 17:10
Det låter bra det. Dom är väldigt charmiga tycker jag :)
#13 - 16 mars 2007 11:26
Nu är jag helt säkert att det är 4 honor och 2 hanar. De är så söta när de spänner ut sig helt och spretar med alla spröten! :D
#14 - 16 mars 2007 22:17
Jättekul. Dom är rätt lätta att få yngel på. Dom lägger rommen inne bland flytväxtrötter eller inne i andra täta snår av växter. Rommen är rätt stor. Jag brukar flytta runt några vuxna då och då och använda dom som startfiskar i blivande räkkar. När karet är ordentligt inkört och räkorna på gång brukar jag flytta de vuxna blåögonen och varje gång så dyker det upp lite yngel någon vecka efter de vuxna försvunnit.
Ynglen simmar enbart uppe i ytan som nykläckta så dom är lätta att se.
#15 - 17 mars 2007 10:43
Låter spännande! Ska hålla koll efter smått! Har planerat att göra som du skrev. Håller på med ett nytt akvarium för räkor. Denna gång WP eller CR, beror på vad min handlare kan få hem åt mig. Jag väntar på att bakgrunden ska komma, en Aquael ODA som ska passa perfekt i mitt Aquaelakvarium. När jag fått den, den är på plats och det är dags för start med sand, vatten och växter. Då ska mina Gertrudae få flytta in innan det är dags för räkorna. Så att floran kommer igång ordentligt.

Redigering: Om jag ser smått, vad rekommenderar du att jag matar dem med?
#16 - 17 mars 2007 10:56
Först: Om du inte har så många gertrudae kanske du ska testa med något annat som startfisk precis i början så du inte blir av med gertrudaena, och stoppa ner dom efter ett tag i stället. Jag har rätt många så jag brukar använda mina till starters, det funkar bra hos mig.

När jag får yngel på dom brukar jag mata med JLB Nobil fluid. Det funkar kanonbra. Sen får dom lite Sera micron när dom blivit något större och efter det nykläckt artemia.
#17 - 19 mars 2007 11:43
Jag ska dela på mina Gertrudae och Galaxyer, de bor i samma kar just nu, eftersom karet jag hade mina Galaxy i var dåligt och måste omstartas och helrenoveras. Därför jag funderade på att flytta på Gertrudae istället, eftersom det andra akvariumet är större och de är fler än Galaxy. Sen får de bli kvar där.

Vet du var man kan skicka efter JLB fober? Letar efter deras Novo Shrimp, och tänkte att jag kanske kan skicka efter Nobil fluid också. Men som sagt, jag hittar bara tyska sidor...
#18 - 19 mars 2007 12:11
becky_be skrev:
Jag ska dela på mina Gertrudae och Galaxyer, de bor i samma kar just nu, eftersom karet jag hade mina Galaxy i var dåligt och måste omstartas och helrenoveras. Därför jag funderade på att flytta på Gertrudae istället, eftersom det andra akvariumet är större och de är fler än Galaxy. Sen får de bli kvar där.

Vet du var man kan skicka efter JLB fober? Letar efter deras Novo Shrimp, och tänkte att jag kanske kan skicka efter Nobil fluid också. Men som sagt, jag hittar bara tyska sidor...

Nej jag vet inte. Jag beställer genom en butik som har andra JBL-produkter. Så det finns hos svenska grossister i alla fall.
#19 - 4 september 2008 22:22
Hepp, gammal tråd, men vad gör det?

Otroligt fina fiskar!:) De verkar kunna trivas i rätt små akvarier? Hur många vill de vara? Räkorna i mitt 50-liters vill ha lite sällskap (okej, jag vill att de ska ha sällskap:D) och jag funderar på om detta kan vara lämpliga kandidater...
#20 - 5 september 2008 05:44
Javisst, det fungerar bra. Lite svinn på nykläckta räklingar får du nog räkna med men har du gömställen så kommer det att klara sig en hel del ändå.
#21 - 5 september 2008 11:56
Toppen! Sonja, det var dina fina bilder som fick mig att fastna för dessa![:-64]

Det står att det är en stimfisk, vill de vara 10 st då, eller går det bra med en liten mindre grupp? Varför vill de ha fin sand? Har diabasgrus i det karet nu.

Hoppas de går att hitta i Göteborg.
#22 - 5 september 2008 13:00
Jag tycker det fungerar med färre än 10 st. Iofs är karet rätt stort för att vara en så pass liten fisk, så visst kan du ha 10 om du vill. Men du kan ju prova med bara två par först för att se att dom trivs.
Dom är inte speciellt svåra att få yngel på och rommen är rätt stor, så vill du ha riktigt många kan du odla på dom ;)
När jag hade några gående i ett kar med mycket växter och sedan flyttar de vuxna brukar det dyka upp yngel efter någon vecka.
#23 - 10 september 2008 16:07
Ser att du bor i haninge, i Tyresö's djuraffär brukar den också finnas! Den fanns i förra veckan.

Annons