Pseudocrenilabrus philander i malawi sjön?

#1 - 16 december 2006 14:38
Jag har för mig att jag läste att Pseudocrenilabrus philander finns i malawi sjön. Kan detta stämma? Är Pseudocrenilabrus philander samma fisk som Pseudocrenilabrus multicolor eller handlar det om två olika arter.
Tacksamm för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 december 2006 14:46
Det är två olika arter. Det står angivet på fishbase att den finns i malawisjön - fast jag är nog lite fundersam över den uppgiften.
Dock kan jag tänka mig att den finns i de floder som har sitt utlopp i malawisjön så några exemplar kan kanske finnas där också. Dock inte i klippbiotopen.
#3 - 16 december 2006 16:27
Fisken som beskrivs i zoopets eminenta artbeskrivning Pseudocrenilabrus philander dispersus, är det samma fisk som Pseudocrenilabrus multicolor eller är det en annan art? Jag har tolkat det som om att det finns en sydlig munruvare (Pseudocrenilabrus philander) och egyptisk munruvare (Pseudocrenilabrus multicolor) samt en variant som finns i viktoriasjön. Pseudocrenilabrus-släktet är vackra och säkerligen intressanta men släktet är förvirrande!

Tacksam för svar!
#5 - 16 december 2006 18:53

Om man sedan går vidare och klickar på P. philander philander resp. P. multicolor multicolor kommer man till respektive art. Under bilden på fisken finns en länk som heter "point map". Klicka på den så får man upp en prydlig utbredningskarta som består av verkliga fynd av arten. De flesta prickarna motsvaras av en burk med fiskar i sprit på något museum. Fiskarna i några burkar kan ju vara felidentifierade så några prickar kanske inte är sanna, men de flesta brukar vara riktiga.

Annons