Ps Saulosi, utfärgning

#1 - 11 januari 2007 21:51
Köpte för flera månader sen en grupp på tio Pseudotropheus saulosi. Alla var gula då men efter bara några veckor började vi undra om inte de flesta skulle visa sig vara hanar. Endast ett par stycken var riktigt gula. En av hanarna färgade också mycket riktigt ut helt ungefär i oktober nångång gissar jag. Däremot är de andra just... gula. Många är mer eller mindre sotigt randiga, ganska kraftiga, tydliga ränder. Är dessa honor trots allt eller tar det bara hysteriskt länge innan de färgar ut? Försökte ta en bild på vad jag menar men de blir så uppjagade när jag kommer nära att de tappar dem.
Känns ju som om jag hade velat ha åtminstone någon hane till.
http://s25.photobucket.com/albums/c61/Novaliten/?action=view&current=dfgigbg039.jpg
Hittade en bild på en av de randiga, som varit det väldigt länge och inte kommit längre än såhär:
http://s25.photobucket.com/albums/c61/Novaliten/?action=view&current=dfgigbg035.jpg
HazelCR
#2 - 12 januari 2007 03:20
Jag har honor som ibland antar lite tvärrandiga ränder som din första bild visar. Ofta blir det så vid en liten uppvisningsfajt sedan återgår fisken till sin gula färg.
Icke dominerade hanar är betydligt blåare än detta, när de väl färgat om. Innan dess så kan det vara svårt att gissa vad det skall bli av dem. Lättast är kanske att titta på hur en redan utfärgad hane beter sig mot de övriga fiskarna.

Din andra bild ser skum ut. Jag har aldrig haft någon Saulosi som sett ut så.
Det borde väl bli en hane, eller?
#3 - 12 januari 2007 09:25
Ja, jag tycker också det. Det är dessutom flera som ser ut så lite framifrån men från sidan är de fortfarande mest gula med sotiga ränder. Det är som att det gula skiftar lite i blått i vissa vinklar och det är det som gör mig så fundersam och också det som fick oss att stenhårt tro att det nästan bara var hanar vi hade. Kanske jag grubblar för mycket?
Den första bilden visar två gulingar som inte är så "sotiga" som de brukar vara. De är alltid mörkare utom när jag kommer nära för att fotografera eller nåt annat då de tror att de ska få mat.
#4 - 13 januari 2007 15:13
den på den andra bilden tror jag är en hane...tycker mig skymta äggfläckar. Du har ingen bild från sidan?
#5 - 15 januari 2007 07:52
Det stämmer! Kollade noga nu, han har äggfläck. Kan inte se att mer än en till har det och den är jag inte ens riktigt säker på. Jag borde alltså ha tre hanar men de två som inte färgat ut har "stannat" i det gula i flera månader nu. Händer det att de inte färgar ut alls om den dominanta hanen är för dominant?
#6 - 16 januari 2007 13:35
Jag har också en hanne som ser ut som din sista bild. Han var helt gul när jag fick honom men började färga lite efter ett tag. Han har dock inte blivit blåare än den på bild nr 2.
Jag tror att det kan ligga något i att den dominante hannen är väldigt dominant.

Annons