Ps. Saulosi hona som kliar sig?

#1 - 29 april 2005 13:33
Tjena
Köpte 5st VF Ps. Saulosi (2+3) igår, en av honarna (jag tror bara att det är hon) började klia sig igår mot sanden & skifferstenarna, jag har sett att hon kliat sig en gång idag efter nån timmes iaktagelse, jag har kollat upp Ph, Kh, nitrit & nitrat idag med JBL:s dropptest & det visade sig att vattenvärdena är bra, Ph:8.0, Kh:18, Nitrit:0 & nitrat:0.
Hon ser helt frisk ut & äter. Kan hennes kliande bero på vattenbytet hon fick igår i samband med köpet eller vad kan det bero på?

Sen så såg jag idag på ena hanen att har 2 lite större svarta fläckar +lite små fläckar på undersidan av kroppen frame vid gälarna, är det normala fläckar eller vad kan det vara? Han är outfärgad än så länge medans den andra hanen har fin färg.

Tack på förhand!

Mvh Daniel
#2 - 29 april 2005 15:56
Nu har jag sett att alla Saulosi kliar sig ibland men mina rödzebror som jag har haft 1 1/2 vecka kliar sig inte, vad kan det bero på?

Mvh Daniel
#3 - 29 april 2005 16:11
Ha i ciklidsalt. Cikliderna brukar "klia" sig när det är för lite salt. Fick själv tips om det och cikliderna slutade klia sig efter det.
//Camilla
#4 - 29 april 2005 16:24
ok tack för tipset men vad exakt är ciklidsalt? Alla zoon är ju stängt nu, kan man ha i nån annan typ av salt? isf hur mycket ska man ?
#5 - 29 april 2005 16:53
Hur många liter är ditt kar på? Ciklid salt är främst till för just malawi ciklider. Jodfritt salt kan åxå användas. Ektozon salt är det 1tsk/30L vatten. Malawi vill ha lite saltare än vanliga akvariefiskar. Lös upp saltet innan du har i det i akvariet.
//Camilla
#6 - 29 april 2005 17:17
Karet är på 540l, kom på att jag snackade med min zoo handlare för ett tag sen & han hade havssalt, jag läste precis i malawi guiden om salt & det stod 2 dl/100l, alltså en saltkoncetration på 0,2%, det blir å köpa salt & göra ett vattenbyte imorn, Tack så jätte mycket för hjälpen!

Mvh Daniel
#7 - 29 april 2005 17:27
Det var så lite så! Kul att kunna hjälpa.
//Camilla
#8 - 29 april 2005 17:45
Har en fråga till, kan man ha för högt KH när det gäller malawi? isf är 18 för högt?
#9 - 30 april 2005 08:56
Det är väl kanske lite för högt.... Brukar själv ligga runt 10-11... Men det bästa är att kolla både ph och kh...
#10 - 30 april 2005 13:14
jag har gjort delvattenbyte nu & tillsatt 18 salt tabletter, dom är typ stora som mynt & fast tjocka, jag köpte dom på zoo men har en känsla av det är för lite eftersom ena hanen just klia sig igen, kan man tillsätta mer några timmar efter vattenbytet? isf hur mycket ska jag tillsätta?

Mvh Daniel
#11 - 30 april 2005 13:29
Nu gjorde jag ett nytt vatten prov & Ph:8.0 & Kh:11
#12 - 30 april 2005 14:26
[QUOTE=Serious]Nu gjorde jag ett nytt vatten prov & Ph:8.0 & Kh:11[/QUOTE]

tycker jag ser ut som bra värden... När man höger ph-halten med hjälp av bikarbonat så sägs det ju att man inte kan överdosera.. men jag vill påstå att det kan man *ler* men det är inte ph-halten som kan bli för hög utan kh-halten. Nu vet jag inte om jag fattat detta rätt men ett allt för högt kh-värde är absolut inte bra för våra malawi..

Lycka till med fiskarna!
#13 - 30 april 2005 15:00
Jo jag blev tipsad om att man inte kan överdosera & pga av det öste jag nog på lite väl mycket bikarbonat vid förra vattenbytet, men det känns skönt att ha fått ner det till 11. Jag kan verkligen förstå mina fiskars reaktion vid köpet eftersom grossisten jag köper av använder inga tillsattser i deras vatten här i örebro & kh ligger ungfär på 4d så steget var rätt stort mellan 4 & 18,
Kliandet har blivit bättre men dom kliar sig fortfarande, tar det ett tag innan saltet stabilerar sig eller hur funkar det?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 30 april 2005 15:05
Har en fråga till, kan man ha för högt KH när det gäller malawi?

Svar: Nej

ena hanen att har 2 lite större svarta fläckar +lite små fläckar på undersidan av kroppen frame vid gälarna, är det normala fläckar eller vad kan det vara?

Det är helt normalt på vildfångade fiskar.

Använd vanligt grovsalt istället för dyrt Extozon eller speciella salttabletter - för malawi funkar det lika bra och är betyudligt billigare än dyrare salter. Du kan använda upp till 2 dl per 100 liter vatten.
#15 - 30 april 2005 15:12
Kjell Fohrman
ok tack för svaren då vet jag. Jag köpte typ 1 eller 2 kilo salt tabletter för 10:- idag det enda negativa med dom var väl att man inte kan använda dl mått så det blir lite svårt med doseringen.

Mvh Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 30 april 2005 15:43
Jag vet inget om vad salttabletter innehåller - kanske t.ex. något bindningsmedel som inte är så hälsosamt, men som sagt jag vet inte.
#17 - 30 april 2005 16:11
ok men jag köpte det i en akvarie butik så det borde ju inte vara nån fara men men
#18 - 1 maj 2005 12:22
Jag satt i 2dl/100 igår, har gjorde vattenprov igår på Ph:8,5 & KH:12 & Nitrit:0 idag. Nu till problemet, fiskarna står mycket vid ytan & "äter" luft, jag trodde det var syrebrist så jag satt in så dom får extra syre men det blev inge bättre, ska jag göra ett vattenbyte igen eller vad gör jag?
#19 - 1 maj 2005 13:44
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men när du säger klia sig, menar du då att de står och skubbar sig mot botten, eller mer att de "knixar till" och stryker sig mot saker? Mina ciklider (Palett och Boliviansk fjäril) gör just så, de knixar emot botten, rötter osv, men jag kan inte se några spår av parasiter på huden på dem. Är detta kanske ett beteende de har pga för låg saltkonc i vattnet? Jag har inget salt i alls. Jag har ett sällskapskar med sorter från olika världsdelar, hur mycket grovsalt ska jag ha i så att alla fiskar tål det? Har inga Corydoras, men Långsträckta pansarmalar och vet inte om de är känsliga mot salt? På mitt salt står det att det innehåller klumpförebyggande medel, är det farligt för fiskarna?
#20 - 1 maj 2005 14:11
aqua J
Dom knixar till & stryker sig mot botten & stenar precis som dina ciklider.

Mvh Daniel
#21 - 1 maj 2005 14:54
Jahaaa.... Skönt att kanske kunna utesluta hemska parasiter då! Kan jag köra 2 dl/ 100 liter jag med? (Blir 0,2% konc va?) Tror du växterna tar stryk av denna konc.? Jag byter 50% vatten/vecka, ska jag tillföra salt för utbytt mängd då?
#22 - 1 maj 2005 15:31
Du frågar fel man, jag är nybörjare så jag vet inte vilken salt konc dina fiskar trivs bäst i tyvärr, men 2dl/100l blir konc 0.2%, ja du ska tillsätta saltet vid vattenbytet. 50% i veckan låter mycket, jag kör med 30% vilket är säkrare.

Mvh Daniel
#23 - 1 maj 2005 18:45
[QUOTE=aqua J]Jahaaa.... Skönt att kanske kunna utesluta hemska parasiter då! Kan jag köra 2 dl/ 100 liter jag med? (Blir 0,2% konc va?) Tror du växterna tar stryk av denna konc.? Jag byter 50% vatten/vecka, ska jag tillföra salt för utbytt mängd då?[/QUOTE]

Om du ska ha salt i ska du inte ha sådant med klumpförebyggande medel. Följ de rekommendationer ang saltsort som Kjell gav i tråden:
Använd vanligt grovsalt istället för dyrt Extozon eller speciella salttabletter - för malawi funkar det lika bra och är betyudligt billigare än dyrare salter. Du kan använda upp till 2 dl per 100 liter vatten.

Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..
#24 - 1 maj 2005 20:04
Bytte vatten nu men struntade i saltet. Ser att det är fler fiskar som knixar emot saker, både Kejsartetrorna och Rosentetrorna + cikliderna. Mår de dåligt av att det fattas salt, eller ska man låta dem klia sig lite? Om det är obehagligt för dem kanske man ska salta.... men då får man väl hålla på med det jämnt hädanefter, eller kan man köra en "kur" som sedan mattas av iom varje veckovattenbyte? Kanske kan ta 0,5 dl salt/100 liter och sedan låta det lakas yu vecka för vecka?
#25 - 1 maj 2005 20:52
[QUOTE=elinor][QUOTE=aqua J]
Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..[/QUOTE]

Shit jag gjort bort mig skapligt, jag tillförde 2dl/100l för hela 540l, jag gjorde ett delvatten byte på 30% idag. Vad gör jag nu för att inte salthalten ska öka?

Mvh Daniel
#26 - 1 maj 2005 21:08
[QUOTE=Serious][QUOTE=elinor][QUOTE=aqua J]
Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..[/QUOTE]

Shit jag gjort bort mig skapligt, jag tillförde 2dl/100l för hela 540l, jag gjorde ett delvatten byte på 30% idag. Vad gör jag nu för att inte salthalten ska öka?

Mvh Daniel[/QUOTE]
har du inte haft salt i förut så är det ingen fara...
#27 - 1 maj 2005 21:13
ohh vad jag blev rädd där, nu kan man pusta ut, men mina ciklider kliar sig fortfarande inkl. rödzebrorna, vad kan det bero på?
#28 - 2 maj 2005 13:56
Nu vet jag äntligen vad det är för fel, alla saulosi honorna har åkt på "vitapricken" sjukan tyvärr, så nu är medicin i vattnet.

Annons