Lasse skrev:Normalt så klarar man ett kar vid strömavbrott under några timmar - beror på belastningen. Flera som har större kar har små 220 volts elverk som de sätter cirkulationspumparna på under längre strömavbrott. Syresättningen kan man fixa med hjälp av att ha lite väterperoxid stående hemma. Man tar en hink med vatten och blandar i lite (lite) väterperoxid - skakar om och häller tillbaka i karet. Man tar lite i början och får testa sig fram. Jag har klarat stora tankar på detta sätt och jag vet en saltvattensakvarist i Gemla som klarade samtliga sina kar under Gudrun på detta sätt (Det var 4 dagar utan ström tror jag). Man får titta på fiskarna och när det blir syrebrist så sätter man till en ny hink.
Om det finns möjlighet - låt åtminstone cirkulationspumpen gå utan jordfelsbrytare annars gäller som morphriz säger - leta efter en utan nollspänningsutlösning.
Det svåraste med att åka bort är inte matningen - där räcker det med var 3-4 dag men ersättningen av dunstat vatten bör göras dagligenl
MVH Lasse