Prova saltvattenskar- Hur göra när man reser bort?

#1 - 5 mars 2008 07:53
Hej. När man läser om Molly fiskhotell så blir man lite sugen att testa saltvatten till en rimlig penning. Det största problemet är om man reser på semester 2 veckor. Hur gör man då? Klarar sig ett saltvattensakvarium med lägre stående varelser så länge utan skötsel?
#2 - 5 mars 2008 08:00
Man kan ha en kompis som man visar den enkla skötseln som blir på 2v så fixar han eller hon det. Annars för vi som har större kar, automatisk vattenpåfyllning, automatiska doserpumpar, foderautomater, finns mycket, men ack vad det kostar.
#3 - 5 mars 2008 08:34
OK. Jag förstår att vattenbyten är viktiga vid små saltkar.
#4 - 5 mars 2008 13:33
Semestrar är svåra med saltkar. Jag förlorade mitt senaste under en semester när den kille som vattnade våra blommor & matade fisken drog ur kontakten till akvariet under ett åskväder: resultat syrebrist och död.
Två veckor funkar nog, men mer än så är nog att tigga om problem, tror jag. Automatisering hjälper förstås, men...
#5 - 5 mars 2008 15:15
Läskigt. Det är ju inga problem med lowtech sötvatten och en batteridriven matare... Hmm. Kan man sätta en foderautomat på ett clownhotell?
#6 - 5 mars 2008 18:04
Har en liknande fråga om jag får sticka in den här, hur gör folk under strömavbrott?
#7 - 5 mars 2008 18:11
aquasafe skrev:
Har en liknande fråga om jag får sticka in den här, hur gör folk under strömavbrott?

Hoppas att strömmen kommer tillbaka fort som attan... ;)
#8 - 5 mars 2008 18:13
Ursäkta om även jag stjäl tråden med ännu en fråga på samma tema. Finns det någon jordfelsbrytare som inte slår till (eller av kanske är ritktigare) vid strömavbrott, utan endast om man spiller vatten (eller liknande). Trist om det är ett kortare strömavbrott när man är borta och hela akvariet dör pga ens säkerhetsanordning.
#9 - 5 mars 2008 19:52
Jag har en och annan gammal som inte har nollspänningsutlösare, men de säljs nästan inte längre. De som monteras i el-centraler brukar inte ha sådan.
mvh Mattias
#10 - 5 mars 2008 20:12
Men någon mer än jag måste ha problemet att inte få tillbaka elen så snabbt, eller är alla saltvattensakvarister storstadsbor? :P
#11 - 5 mars 2008 20:16
Det bästa vore väl att vara västkustbo med slang direkt till havet och automatiskt vattenbyte!
#12 - 5 mars 2008 20:59
Normalt så klarar man ett kar vid strömavbrott under några timmar - beror på belastningen. Flera som har större kar har små 220 volts elverk som de sätter cirkulationspumparna på under längre strömavbrott. Syresättningen kan man fixa med hjälp av att ha lite väterperoxid stående hemma. Man tar en hink med vatten och blandar i lite (lite) väterperoxid - skakar om och häller tillbaka i karet. Man tar lite i början och får testa sig fram. Jag har klarat stora tankar på detta sätt och jag vet en saltvattensakvarist i Gemla som klarade samtliga sina kar under Gudrun på detta sätt (Det var 4 dagar utan ström tror jag). Man får titta på fiskarna och när det blir syrebrist så sätter man till en ny hink.

Om det finns möjlighet - låt åtminstone cirkulationspumpen gå utan jordfelsbrytare annars gäller som morphriz säger - leta efter en utan nollspänningsutlösning.

Det svåraste med att åka bort är inte matningen - där räcker det med var 3-4 dag men ersättningen av dunstat vatten bör göras dagligenl

MVH Lasse
#13 - 6 mars 2008 08:25
Lasse skrev:
Normalt så klarar man ett kar vid strömavbrott under några timmar - beror på belastningen. Flera som har större kar har små 220 volts elverk som de sätter cirkulationspumparna på under längre strömavbrott. Syresättningen kan man fixa med hjälp av att ha lite väterperoxid stående hemma. Man tar en hink med vatten och blandar i lite (lite) väterperoxid - skakar om och häller tillbaka i karet. Man tar lite i början och får testa sig fram. Jag har klarat stora tankar på detta sätt och jag vet en saltvattensakvarist i Gemla som klarade samtliga sina kar under Gudrun på detta sätt (Det var 4 dagar utan ström tror jag). Man får titta på fiskarna och när det blir syrebrist så sätter man till en ny hink.

Om det finns möjlighet - låt åtminstone cirkulationspumpen gå utan jordfelsbrytare annars gäller som morphriz säger - leta efter en utan nollspänningsutlösning.

Det svåraste med att åka bort är inte matningen - där räcker det med var 3-4 dag men ersättningen av dunstat vatten bör göras dagligenl

MVH Lasse

Vattnet lösaer man ju med automatisk påfyllning, se bara till att hinken rymmer några liter. Jag fyller på 20L osmosvatten 1gg i veckan i hinken, går åt mer än man tror. Ganska billig pryl att införskaffa om man ser vad tekniken kostar.

Annons