Protomela steveni taiwan

#1 - 20 augusti 2003 04:49
Min steveni taiwan mår inte bra.Han klia sej mot stenar,ihopfällda fenor,konstig rörelse.Har bytt halva karet med vatten.
#2 - 20 augusti 2003 08:18
Hade en lithobates som uppförde sig likartat. efter en diskussion med akvariehandlarn så kom vi fram till att det var stress sympton. Höjde ph i vattnet och tryckte i lite mer sten och det tog nog inte mer än en dag, så hade han tillfrisknat rejält. Nu kan det ju vara så att din fisk kan ha fått en parasit eller någon sjukdom , men kolla vattenvärdena och temp i vattnet.
#3 - 21 augusti 2003 01:03
Hur mycke bikarbonat kan man ha i ett 380l akvarium,har 7,5 i ph
#4 - 21 augusti 2003 01:06
Jag bytte 50% av vattnet i tisdags måste jag byta nu om jag tillsätter bikarbonat? Jag medicinerar med protazin nu.
#5 - 22 augusti 2003 12:14
Det är alltid jobbigt när fiskar blir sjuka. Jag är nog som många andra - kan mycket om fiskarna men alldeles för lite om fisksjukdomar. Men på din beskrivning; kliar sig, simmar konstigt med ihopdragna fenor så låter det som torpedsjukan. Vad gäller stress och sjukdomar så är väl stressen nästan alltid boven i dramat då sjukdomen bryter ut.
I fråga om medicineringen så försöker jag så långt som möjligt undvika en massa konstiga mediciner (dyrt!), de flesta sjukdomar går att bota med vattenbyten och vanligt jodfritt salt och kontroll av vattentemperaturen. Jag har visserligen en liten fördel som bor i Uppsala (perfekt malawivatten).
Gunnar46, du undrar om du måste byta vatten när du tillsätter NaHCO3. Det går nästan inte att byta vatten för ofta, det optimala vore ju att kunna ha konstant vattenbyte. Byt inte så mycket vatten varje gång bara. Hur mycket NaHCO3 du skall ha i får någon annan svara på eftersom jag inte brukar använda det.

Annons