"Att bredbandsleverantörerna respekterar rättssäkerheten och den personliga integriteten. Att bredbandsleverantörerna lämnar APB:s, BSA:s, IFPI:s och liknande organisationers förfrågningar utan åtgärd, och överlåter till rättsväsendet att avgöra i skuldfrågor."
Jag ser inte riktigt problemet. Jag arbetar själv för en internetleverantör och får ofta hantera sådana här frågor.
Vi kan t.ex. få in ett klagomål via mail om att den och den IP-adressen med det och det användarnamnet har varit inloggad på en DC-hubb och delat ut den och den filmen, tillsammans med en uppmaning att få den "skyldiga" personen att sluta med sin verksamhet.
Vi som internetleverantör får enligt lagen inte läsa data som kunden skickar och tar emot från internet. (Det är PUL och Post/Tele-lagen som gäller om jag inte minns fel)
Vi har heller inget intresse av att göra det.
Det vi kan göra är att titta vem som har kopplat upp sig mot en viss IP-adress (+port) vid en viss tid, och något sådant gör vi bara vid abuse-ärenden som att någon försökt hacka eller scanna andra datorer på internet, eller om vi blir uppmärksammade på att något kund fått ett virus som sprider sig över internet.
Det går att jämföra oss med en brevbärare som bara får kolla adresseringen på kuvertet.
Om någon person nu delat ut lite filmer så skickar vi helt enkelt vidare klagomålet till den personen. Vi kan aldrig börja lägga oss i vad användaren gör med sin internetuppkoppling, det är en sak mellan honom och myndigheterna om han sysslar med olagligheter.
Vi lämnar aldrig ut någons namn eller andra uppgifter till tredje part om det inte finns en polisanmälan som kräver det, och jag tror att i stort sett alla seriösa svenska internetleverantörer agerar likadant!
Vad Poseidon inte verkar inse är att om ingen betalar programmerare för att skriva program så kommer det heller inte dyka upp några nya program i den klassen. Vill ni använda gratisprogram finns det många utmärkta OpenSource-alternativ (Linux, BSD m.m.) med en hel uppsjö av program! Men du kan aldrig räkna med att någon kommer hjälpa dig när något program slutar fungera.
Tycker du inte om priset på den massproducerade fabrikstillverkade populärmusiken? Ingen tvingar dig att lyssna! Det finns även här en hel uppsjö av utomordentligt bra musik, skriven av eldsjälar som inte är ute efter att tjäna pengar eller bli rika på sin musik, utan helt enkelt gör det eftersom de tycker om det. Sådan musik klingar i alla fall bättre i mina öron!
För en CD med sådan musik betalar jag utan att tveka 179:- eller vad det nu kostar, eftersom jag vet att den kommer ge mig många timmars glädje. Jag brukar lyssna på MP3-låtar, det är så jag kommer i kontakt med den ovanliga musiken. De jag inte tycker om försvinner kvickt från hårddisken men när jag hittar någon bra musik köper jag det bandets skivor om de går att få tag på. För att sedan göra om dom till MP3:or direkt. Vem orkar hålla på och byta CD-skiva hela tiden?