Protestera!!!

#1 - 25 augusti 2007 08:18
http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php?cPath=39_44&products_id=34

hur länge ska okunniga människor kunna sälja 19 och 10L akvarium rekomenderat för guldfisk?
nybörjare litar på handlarna och när det tydligt rekomenderas till guldfisk så kommer det köpas.

vi akvarister måste ju kunna påverka på ngt sätt eller hur? frågan är hur.
det finns fler än zoopunkten som säljer dessa grandpix tex, har mailat grandprix och ifrågasatt hur dom kan rekomendera mini akvarium för guldfisk, kampfisk osv men dom nonchalera svaren och ändrade inte ens texten.

vi akvarister kan inte nå ut till alla nybörjare MEN vi borde kunna påverka handlarna eller vad tycker ni?

vi reagerar på blocket annonser där det trängs mega hajar i små kar men vad beror det på? troligen en leende försäljare som säger: ja men det funkar.

tips hur man påverkar? eller tycker du rent av att det är ok försäljning? att nybörjare ska veta? att det är förjävligt? eller vad du nu tycker in och debatera, säg din åsikt, kom med tips osv....

nu får man ju inte rikta kritik enligt reglerna på zoopet anonymt så jag som skrivit väll under med mitt namn då// Jenny Karlsson, sollefteå.
#2 - 25 augusti 2007 09:04
Jag håller med dig, tycker det är skandal att det säljs på det viset av folk som borde veta bättre! Klart många köper ett pytteakvarium och stoppar i ett antal guldfiskar eller slöjstjärtar när zoohandlarna själva påstår att det går bra!
Men hur påverkar man? Protestlistor? Hur får man "dem" att lyssna och ta till sig?

(Skriver väl också under med mitt namn: )
Jenny Meijer, Borlänge
#3 - 25 augusti 2007 09:10
Nu har jag läst deras annons flera gånger och jag hittar inte var det står att dom rekomenderar den burken till guldfisk.
#4 - 25 augusti 2007 09:21
JanneN skrev:
Nu har jag läst deras annons flera gånger och jag hittar inte var det står att dom rekomenderar den burken till guldfisk.

"Vi rekomenderar doppvärmare om ni ska ha andra fiskar än guldfiskar i akvariet!"
#5 - 25 augusti 2007 09:38
Tolkningsfråga
Dom rekomenderar doppvärmare om man inte ska ha kallvattenfisk/guldfisk
Det står inte att dom rekomenderar den för guldfisk. jag tror isf att det inte behövs någon doppvärmare i den burken iaf med tanke på pump/belysning
Annnosen är lite klumpigt formulerad och missvissande, men det är säkert en "standardfras" för just det fabrikatet eller dyl;)
#6 - 25 augusti 2007 09:41
JanneN skrev:

Annnosen är lite klumpigt formulerad och missvissande, men det är säkert en "standardfras" för just det fabrikatet eller dyl;)

Men det är väl lika illa vilket som? Håller med om att det är en tolkningsfråga, men jag tror inte jag är ensam om att tolka det som att de utgår från att man i första hand ska ha guldfisk där i. ;)
#7 - 25 augusti 2007 09:44
Som du förstår så tolkade/läste jag inte som du;)
Men jag håller med om att det vore ganska olämpligt att hålla guldfiskar i den burken om det inte är för att dra upp yngel i den
#8 - 25 augusti 2007 10:10
Nä jag förstår att du tolkade det annorlunda, men oavsett hur man tolkar så antyds det i alla fall att man kan ha guldfiskar däri och jag tycker det är precis lika illa som att rekommendera det... ;)
#9 - 25 augusti 2007 10:11
En dag i min lokala Zoo-affär:

(kund) Jag vill köpa en Guldfisk till min son!
(säljare) Det går bra!
(kund) Men jag hittar inga fina skålar som den kan simma i!
(säljare) Jag säljer inte skålar, bara akvarium!
(kund) Jaha....
...och därefter väljer mamman och barnet att gå till annan butik för att inhandla sin "skål"!

Så kan det oxo gå:) Blev väldigt glad över utgången i detta samtal. Troligen hittar mamman sin skål till slut, men, i alla fall en butik som markerade det olämpliga med att hålla fisk i skål.

(Inser att det säkert går att hålla något i en skål men kan inte komma på något just nu! Mygglarver?)
#10 - 25 augusti 2007 10:32
vad man kan ha i en skål? det enda jag har i mina skålar är frukt, godis, chips och popcorn.... det är iaf vad jag tycker skålar duger till :D
#11 - 25 augusti 2007 10:53
Backman skrev:
vad man kan ha i en skål? det enda jag har i mina skålar är frukt, godis, chips och popcorn.... det är iaf vad jag tycker skålar duger till :D

Yes Backman! Skulle aldrig i livet putta in någon fisk i en s k å l att simma runt i! Har också mest frukt i mina skålar....
Guest
#12 - 25 augusti 2007 14:11
Backman skrev:

Annars så trivs Ampelliljor ypperligt i "guldfisk" skålar! :D
Kan bli riktigt snyggt med, med blandad glas o dekogrus...
#13 - 25 augusti 2007 16:57
Klart som f-n att det utgår ifrån att guldfiskar (eller snarare slöjstjärt som slarvigt benämns "Guldfisk") ska vara där. Själv skriver jag ganska ofta texter för marknadsförande syfte och hade jag uttryckt mig så hade jag såklart tänkt gulfiskburk.

Det borde stå "Vi rekommenderar doppvärmare eftersom att akvariet är alldeles för litet för kallvattenfiskar som guldfisk".

1. Jag tycker att så många av oss som möjligt använder deras formulär under "Kontakta oss" och klagar.
2. Skriv gärna insändare i era lokaltidningar om företeelsen i allmänhet och gärna till era läns riksdagsmän.
#14 - 25 augusti 2007 19:56
Om nu texten på 19-lit burken är tvetydig så är den inte det för denna produkt: "Marina Guldfisk akvarium i plast 10 liter" ...
#15 - 25 augusti 2007 20:28
"Hej!
Ni verkar ju vara en stor försäljare av djur tillbehör, då tycker man att ni borde veta vad som är bra och dåligt för djuren.
Marina Guldfisk akvarium i plast 10 liter.

Känns det inte lite dumt att lura i folk att man kan ha en guld fisk i en så liten behållare?
/Fredrik"

:P
#16 - 25 augusti 2007 20:37
polysperma skrev:

Ett sånt akvarium har jag. :)

Fast jag har bara snäckor i det. Och räkungar, tydligen. [:o]
#17 - 25 augusti 2007 22:47
#18 - 26 augusti 2007 12:12
Är det bara jag som ser att dom skrivit att det är till yngel?
#19 - 26 augusti 2007 12:23
icejoy skrev:
Är det bara jag som ser att dom skrivit att det är till yngel?

Ja...[:o] Jag såg i alla fall inte det...
#20 - 27 augusti 2007 06:25
Jag sände in följande meddelande via deras formulär:

Texten som antyder att karet skulle vara lämpligt för guldfisk gör tyvärr att man inte gärna handlar något alls! Zoopunkten= djurplågare?

Här är det svar jag fick från zoopunkten:
Hej !
Man skulle nog hålla reda på sin tunga innan man Yttrar sig som ni.

Till saken vad kan ni om guldfiskar ?
Visste ni att guldfiskar inte får säljas i runda glasburkar ?
För att det inte finns några hörn på skålen. Oavsett hur stor Glasburken är då den är rund som ett klot.
Visst jag håller med jordbruksverket enligt P:80 som ger oss Zooaffärer riktlinjer om och hur stora utrymmen djur minst måste Ha . och detta akvarium lämpar sig för mindre guldfiskar typ sådana Som inte blir 30 cm utan max 7 cm långa.

En fråga ! Vad tycker ni om dom som odlar guldfiskar så att det blir Defekter på dom typ bubbelaye eller redcaps jag säljer inte sådana fiskar Som inte finns naturligt i naturen.

Och vi tar inte hem akvarium som inte håller måttet" sedan kan kunden Göra som dom själva vill " Ett exempel på en kund vi haft som kom in till oss och ville köpa en ny guldfisk för hans hade dött sa han, Efter mycket snack så sa kunden att han hade guldfisken i ett glas vatten vid sin säng, och skulle köpa en ny guldfisk av oss vilket han inte fick då Vi hänvisade till att det var ett rent djurplågeri han sysslade med hemma.
Kunden blev sur och tvär men vi handlade väl rätt för i första hand djuret rätt eller ?

Kom inte då och påstå att vi inte kan fiskar och utrymmes krav,

Zoopunkten.se
J-S

Vad skulle ni svara till Zoopunketen om ni vore jag?
#21 - 27 augusti 2007 06:31
Piscator skrev:
Jag sände in följande meddelande via deras formulär:

Texten som antyder att karet skulle vara lämpligt för guldfisk gör tyvärr att man inte gärna handlar något alls! Zoopunkten= djurplågare?

Här är det svar jag fick från zoopunkten:

Hej !

Man skulle nog hålla reda på sin tunga innan man Yttrar sig som ni.

Till saken vad kan ni om guldfiskar ?

Visste ni att guldfiskar inte får säljas i runda glasburkar ?

För att det inte finns några hörn på skålen. Oavsett hur stor Glasburken är då den är rund som ett klot.

Visst jag håller med jordbruksverket enligt P:80 som ger oss Zooaffärer riktlinjer om och hur stora utrymmen djur minst måste Ha . och detta akvarium lämpar sig för mindre guldfiskar [COLOR=darkred]typ sådana Som inte blir 30 cm utan max 7 cm långa.[/COLOR]

En fråga ! Vad tycker ni om dom som odlar guldfiskar så att det blir Defekter på dom typ bubbelaye eller redcaps [COLOR=darkred]jag säljer inte sådana fiskar Som inte finns naturligt i naturen.[/COLOR]

Och vi tar inte hem akvarium som inte håller måttet" sedan kan kunden Göra som dom själva vill " Ett exempel på en kund vi haft som kom in till oss och ville köpa en ny guldfisk för hans hade dött sa han, Efter mycket snack så sa kunden att han hade guldfisken i ett glas vatten vid sin säng, och skulle köpa en ny guldfisk av oss vilket han inte fick då Vi hänvisade till att det var ett rent djurplågeri han sysslade med hemma.

Kunden blev sur och tvär men vi handlade väl rätt för i första hand djuret rätt eller ?

Kom inte då och påstå att vi inte kan fiskar och utrymmes krav,

Zoopunkten.se

J-S

Vad skulle ni svara till Zoopunketen om ni vore jag?

För det första skulle jag påpeka att INGA "guldfiskar" blir max 7 cm, utgår från att de syftar på slöjstjärt, men även de blir större!
Och slöjstjärtar finns väl inte "naturligt i naturen" heller...! :p
#22 - 27 augusti 2007 06:33
Såg förresten att texten i annonsen är ändrad från "guldfiskar" till "kallvattensfiskar"! :D
#23 - 27 augusti 2007 14:25
Ja, er fick man ju inge större hjälp av! Meningslösa trådar om att förbjuda hundraser (som om vi zoopettare kan göra det!?) lever och frodas. Men att hjälpa till med ett reelt problem, nä icke.. :D :D

Jag skrev i alla fall såhär som svar:

[COLOR="Blue"]Käre J-S!

Att som du utgå ifrån att den som kommer med ett påpekande är okunnig är antingen ett sätt att försöka dölja sin egen okunnighet eller ett dåligt samvete för att man sätter sin profit före djurens välmående. Jag har inte sagt något om att karet skulle vara olagligt, bara att det är djurplågeri att ha guldfisk i det.

Gulfiskar blir ca. 45 cm långa, en slöjstjärt blir ca. 20 cm lång. Guldfiskar och framförallt slöjstjärtar är lika framavlade som bubbleeye och redcaps, ingen av dessa varianter finns i naturen. Men jag förstår vad du menar med "defekter" och tycker det är jättebra att ni tagit det beslutet.

Vad det gäller slöjstjärtar brukar akvarister rekommendera ett kar på 120 liter (till guldfisk 250 liter), ganska långt ifrån vad er lilla plastlåda rymmer.

Vad det gäller frågan om runda glasburkar har du helt fel. Tredje paragrafen (inte 80-de) säger: "3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda."

Paragraf 4 säger "Minst en sida av ett akvarium ska vara insynskyddad om inte akvariets inredning ger motsvarande skydd."
Paragraf 5 säger: "5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Paragraferna 6-8 kan du själv hitta hos Jordbruksverket, men kontentan är i princip att om det runda akvariet är tillräckligt stort och står mot en vägg är det OK.

Ert kar rymmer 19 liter, en slöjstjärt blir 20 cm och kan absolut sägas vara kraftig i förhållande till sin längd. Visst måste du medge att det blir trångt, även om det inte är olagligt? Hur många av era kunder nöjer sig förövrigt med bara en fisk?

Jag tycker hursomhelst det är jättebra att ni ändrat texten på den aktuella sidan!

Hälsningar!
Tomas[/COLOR]
#24 - 27 augusti 2007 14:41
Piscator skrev:
Ja, er fick man ju inge större hjälp av!

Tack för den! ;):D

Har du fått något mer svar? Det första svaret kändes ju lite som om du tagit spaden från en femåring, faktiskt..."Jag kan minsann bättre än du!" :p
#25 - 27 augusti 2007 14:46
Ha, ha - skulle givetvis ha skrivit "..med undantag för Nitra98". :)

Har nyss skickat meddelandet, så jag har inte fått svar.

Annons