Proppen går ..

#1 - 18 november 2011 08:53
Efter jag kopplade in mitt tredje kar så gick proppen märkte jag. Kom hem från ett besök hos päronen och så var två av karen svarta. Vet inte hur länge det vart av men var nog borta i drygt tre timmar i alla fall.

Så då undrar jag dels om alla bakterier dött i filtret så att det blir som en nystart av karet?

Sen om en 10 amers säkring borde klara av tre akvarier. Går ju tre uttag från varje (pump, lysrör, värmare).

Eller om det kanske kan vara fel på tex värmaren i det nya så att det är därför säkringen går?
#2 - 18 november 2011 11:13
10 amper säkring innebär ju att det tål 2300 W och det kan det ju komma upp till på tre kar. Det är ju bara att kolla upp vad pryttlarna har för effekt och räkna ihop, kommer du upp till 2300 eller nåt i närheten - och då också självklart inklusive annat som inte har med akvarierna att göra som går på samma propp - så är det ju fullt naturligt att proppen går. Vad som kan göras i så fall är att leta reda på ett uttag som har ström även när den aktuella proppen gått. Dra en förlängningssladd från det uttaget och koppla en del av pryttlarna till den så har du i alla fall tillfälligt löst problemet.

Är det inte så att förbrukningen verkar ligga i närheten av vad proppen skall smälla för - är du tveksam så gå till clas i sjön eller nåt och köp en energimätare, kostar dryg hundring så vet du - och kör akvarierna över den så får du klara besked. Går det mindre ström än vad som borde så är det sannolikt något som är fel på någon utrustning. I så fall får du åtgärda det.

Tre timmar kanske det kan gå att starta ett filter efter men vill du undvika obehagligheter så bör du göra rent filtret innan du drar igång det.
#3 - 18 november 2011 11:56
Okej tack, inte så lätt att veta vad alla elsakerna drar för ngt :S

Men kopplade ur droppvärmaren nu och då har iaf inte proppen gått så kanske där felet låg.
#4 - 18 november 2011 12:33
Är du osäker på vad det drar så kan du köpa en sån här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240

[QUOTE=icehacker;1555862]kopplade ur droppvärmaren[/QUOTE]

Låter inte som nåt som skulle dra mycket ström ;)
#5 - 18 november 2011 16:24
Jag köpte en elmätare på Jula och kopplade in och den visar 225 volt, vad betyder det? :S
#6 - 18 november 2011 17:22
225 volt betyder just det 225 volt. Det är liksom rätt normalt, det skall vara 230 volt som standard men det finns en viss felmarginal så 225 är inget anmärkningsvärt. Spänningen är vad elleverantören skickar till dig så det är inget du kan påverka.

Pilla på knapparna så du hittar strömmen i stället, den mäts i ampere (A). Då ser du ju direkt hur mycket ström dina pryttlar drar och kan ställa det i relation till att säkringen kommer att gå om det kommer uppet 10 A.
#7 - 18 november 2011 17:53
runt 500 så de va ju lugnt, såg nu att det var en spricka i droppvärmaren och vatten i den så hittade nog felet :P

Men tack för all hjälp i alla fall, alltid lär man sig något ;)
#8 - 19 november 2011 09:23
Sen 3 kar borde inte dra 2300w. Skulle säga ca 500w max per kar.
Oftast när proppen går är det doppvärmaren som TS hitttade. Tur att TS inte fick en stöt eller kokta fiskar iallafall.
#9 - 19 november 2011 10:14
Det var ju juwels droppvärmare och den har ingen sugpropp så jag måste ha stött i den i glaset när jag moterade den utan höljet i juwelfiltret (som jag slängde). Så jag tog aldrig i den som tur var och hade heller inga fiskar, men ja det kunde gått värre!

Annons