proportioner på akvariet

#1 - 11 mars 2013 14:32
Hallå

I mitt huvud har det nu i några veckor snurrat runt en liten tanke om ett udda projekt. Frågan är dock om går och om det är lämpligt?

Jag är nämligen lite sugen på att bygga ett väggmonterat akvarium som har lite udda proportioner. Typ 1,5m brett x 0,8m högt och med en ganska begränsad utbredning inåt i rummet kanske 2-3dm. Dvs totalvolym på 240 - 375 l

Tanken är att det helt enkelt skall upplevas mera som en levande tavla än som ett akvarium. Bakgrunden kommer ta stor del av upplevelsen och även belysningen blir viktig, tänkte använda LED ifrån sidorna så att man får skugga av bakgrunden. Till val av fiskar så tänkte jag mig fiskar som syns tydligt på lite håll. Typ skalar som tar mittenutrymmet och kanske någon mal eller ål som tar plats i det nedre skicket. De måste dock vara förhållandevis lättskötta fiskar då min avkarieerfarenhet är begränsad till vårat enkla sällskapsakvarium.

Om vi just nu bortser ifrån praktiska problem som själva bygget och montage på vägg. Fungerar det med ett så pass smalt akvarium? Vilka fiskar kan tänkas trivas och vilka skulle direkt må dåligt.

Är det någon som provat detta format och har erfarenheter?
#2 - 11 mars 2013 14:43
finns en del tavelkar.

dock ska du nog inte ha scalarer i ett sånt kar. alldeles för smalt för de. möjligen möjligen om det är 30 cm djupt. däremot skulle väl tex platy o levandefödare funka bra där.

http://www.levandeinterior.se/gallery_aquarium.asp

http://www.akvarieleasing.se/akvarier/vara-akvarier/
#3 - 11 mars 2013 22:19
FamCarlin skrev:
HallåI mitt huvud har det nu i några veckor snurrat runt en liten tanke om ett udda projekt. Frågan är dock om går och om det är lämpligt?Jag är nämligen lite sugen på att bygga ett väggmonterat akvarium som har lite udda proportioner. Typ 1,5m brett x 0,8m högt och med en ganska begränsad utbredning inåt i rummet kanske 2-3dm. Dvs totalvolym på 240 - 375 lTanken är att det helt enkelt skall upplevas mera som en levande tavla än som ett akvarium. Bakgrunden kommer ta stor del av upplevelsen och även belysningen blir viktig, tänkte använda LED ifrån sidorna så att man får skugga av bakgrunden. Till val av fiskar så tänkte jag mig fiskar som syns tydligt på lite håll. Typ skalar som tar mittenutrymmet och kanske någon mal eller ål som tar plats i det nedre skicket. De måste dock vara förhållandevis lättskötta fiskar då min avkarieerfarenhet är begränsad till vårat enkla sällskapsakvarium.Om vi just nu bortser ifrån praktiska problem som själva bygget och montage på vägg. Fungerar det med ett så pass smalt akvarium? Vilka fiskar kan tänkas trivas och vilka skulle direkt må dåligt.Är det någon som provat detta format och har erfarenheter?
Montage på vägg borde inte bli några större problem. Ta rätt på vad du har för typ av vägg, tegel, lättbetong, betong, träreglar och gips eller eller.Bege dig till en välsorterad bygghandel. Där har de kraftiga konsoller för att göra egna hyllor tex. Förklara för personalen vad du har för typ av vägg, vad du tänkt göra och uppskattad vikt på akvarium, vatten, inredning så kan de plocka fram rätt konsoller och antal samt lämpliga skruvar/plugg etc.Fäst sedan en skiva ovanpå dessa konsoller, mellan konsoll och skiva kan du få lägga dit några passbitar så skivan är vågrät i rummet. Är det ramakvarie dit med akvariet och fyll vatten och helglas så en frigolitskiva och sedan akvarium och fyll
#4 - 18 mars 2013 11:00
Mina funderingar går vidare. För att förenkla bygget så har jag tittat på vad som finns i lämpliga format. Snubblade då över grova lexanrör, har hittat rör som är 250mm i diamter. Kanske i minsta laget, men skulle det inte bli schyst med ett rör på D=300->350 mm och längd på ca 1,5m som vilar på två snygga konsoler. Grus på kanske 1/4del av höjden och lite lagom med växter och gömslen som inredning. Volym ca 100-125l

Tänkte integrera filtret i ena gavlen på röret och sätta pumpen bakom, sedan så leder man returvattnet bakom röret i en slang och har utlopp mot öppen yta i andra änden. Kan man köpa filtermedia som matta, typ 350x350mm? Tillgängligheten för rengöring blir begrännsat [:)]

När det gäller fiskar så inser jag att stora rackare går bort, men ett gäng kuhili ålar skulle nog passa. De gillar ju att rejsa längs glaset i långa sträckor men simmar sällan mera än 1-2dm över botten. Eftersom rengöringen nästan blir omöjlig så måste nog fiskbelastningen vara låg. Hur många kuhli tror ni man vågar ha till 100l.

Någon som har något tipps större lexanrör?

Annons