Hallå
I mitt huvud har det nu i några veckor snurrat runt en liten tanke om ett udda projekt. Frågan är dock om går och om det är lämpligt?
Jag är nämligen lite sugen på att bygga ett väggmonterat akvarium som har lite udda proportioner. Typ 1,5m brett x 0,8m högt och med en ganska begränsad utbredning inåt i rummet kanske 2-3dm. Dvs totalvolym på 240 - 375 l
Tanken är att det helt enkelt skall upplevas mera som en levande tavla än som ett akvarium. Bakgrunden kommer ta stor del av upplevelsen och även belysningen blir viktig, tänkte använda LED ifrån sidorna så att man får skugga av bakgrunden. Till val av fiskar så tänkte jag mig fiskar som syns tydligt på lite håll. Typ skalar som tar mittenutrymmet och kanske någon mal eller ål som tar plats i det nedre skicket. De måste dock vara förhållandevis lättskötta fiskar då min avkarieerfarenhet är begränsad till vårat enkla sällskapsakvarium.
Om vi just nu bortser ifrån praktiska problem som själva bygget och montage på vägg. Fungerar det med ett så pass smalt akvarium? Vilka fiskar kan tänkas trivas och vilka skulle direkt må dåligt.
Är det någon som provat detta format och har erfarenheter?