Projektt 500L kar

#1 - 23 februari 2011 17:07
Hej alla och tack för ett fin forum.
Tänkte dela med mig av mitt och dotterns projekt, kanske få lite tips, har hänt en del sedan jag höll på med fiskar sedan sist!
Har köpt ett begangnat 500L hörn akvarium som vi tänkt inreda med hemma gjord btn.
Placeringen blir lite knepig då det ska stå under ett sned tak, pumpen vill jag absolut ha i karet för att minska läckage risken, men blir också nästan omöjlig att få upp utan att flytta karet,
men har en lösning på det!

Har titta lite på pumpar, vill att den ska vara så tyst som möjligt, antar att ehiem fortfarande är de bästa eller?
2500lpm borde räcka eller vad tror ni?

Frigoliten är fixad och ska betong grundas när tid blir över, någon som kan tipsa mig om lack, vill undvika att få en glansig yta!

Skulle gärna vilja lägga ut lite bilder, verkar kosta pengar här, får se hur responsen blir!
#2 - 23 februari 2011 17:55
låter festligt :) Nice med så stort hörnakvarium
#3 - 23 februari 2011 18:54
Vill ju så klart dela med mig lite bilder, hoppas länken fungerar!

https://picasaweb.google.com/r.fristedt/23Feb201102?feat=directlink
#4 - 23 februari 2011 19:02
länken funkar bra
#5 - 23 februari 2011 19:22
Vilken härlig bakgrund :) skall de "utstickande" i bakgrunden göras i brunt som grenar/rötter? Det hade varit riktigt snyggt.
#6 - 23 februari 2011 19:23
Vad skall du ha för fiskar i karet?
#7 - 23 februari 2011 19:27
Glansigheten brukar inte bli så framträdande under vatten.
Lycka till!
#8 - 24 februari 2011 15:51
Kors i taket va du va duktig på att forma till frigoliten! Man har ju sett väldigt många skräckexempel på folk som vill va kreativa och snåla och bygga egen bakgrund utan att ha någon som helst konstnärlig begåvning =) Så var då inte fallet här iallafall, Jätte bra jobbat!
#9 - 24 februari 2011 16:24
jösses vad snyggt! [:-10]

fast jag är inte avundsjuk på dig när du ska dit med fixet/betong och sedan lacka överallt :D
#10 - 24 februari 2011 16:26
Ja, de "utstickande" sakorna i bakgrunden ska föreställa rötter, inte lätt att få till det, säkert ännu svårare att få till färgen.
Vet ännu inte hur jag ska göra med färg, får googla lite.
Jag och dottern var väldigt seriösa innan vi började, var ute och fottade en massa sten block, men att efterlikna verkligheten, inte min starka sida, det blev en Picasso bakgrund istället!
Själv har jag en för kärlek till amerikanska cilklider, gärna stora, men vi får se, inte bara mitt utan även dotterns, så risken är att det blir en salig blandning, ha,ha!!
Har tittat lite på val av pump, ehiem compact+3000 eller eheim 1262, prestandan är ungefär den samma, men va är igentligen den stora skillnaden som gör att den ena är dubbelt så dyr?
#11 - 3 mars 2011 18:35
Har äntligen gjort några framsteg med bakgrunden. Köpte en paint brush på Biltema för en hundring och lekte lite.
Blandade färgpigment och vatten och lekte lite mera, riktigt skoj!
Svårt att få till färgerna, tog bilder med och utan blixt, antar allt blir mörkare när lacken väl kommer på!
Kanske ska lägga in lite mörkare område....vet inte, får fundra lite!

Tacksam för förslag och ideer!

https://picasaweb.google.com/r.fristedt/3Mar201102?feat=directlink
#12 - 3 mars 2011 19:00
riktigt trevlig bakgrund måste jag säga.
väldigt mjuka å fina rörelser i den =)

ska bli riktigt spännande att se den i vatten.
lycka till.

/H
#13 - 3 mars 2011 19:08
En av dom snyggaste diy bakgrunderna jag sett på länge. Sk bli kul att e detta när det är klart.
#14 - 3 mars 2011 19:38
Tackar för berömmen, skoj!
Har precis beställt pump och lite annat från http://www.aquaristikshop.com, blev en EHEIM Pumpe compact+ 5000.
Kanske för stor men hellre strypa pumpen än en för slö.
Blir epotex lack, någon som provat att spruta den?
#15 - 24 mars 2011 18:00
riktigt snygg bakgrund. en undran, hade du nån fix på frigoliten eller målade du rakt på?
hur har de gått me lackeringen?
#16 - 24 mars 2011 18:26
Snygg bakgrund!!!
Borde inte den här tråden ligga i kategorin "Projekt" ?
#17 - 25 mars 2011 16:57
Hade betong spakel och sedan lag jag färgen med en paint brush, ska lacka med epotex.
Men måste tyvärr först modda bakgrunden pga pumpen fick inte plats, har lite tidsbrist nu, tyvärr!

Jo, den har hammat fel!
#18 - 25 mars 2011 19:44
Ett tips: Jag gjorde en bakgrund som jag la ned otroligt mycket tid på där jag använde fel bruk. (Tror det var ngn slags husfix) Det såg jättebra ut på land men löste upp sig under vatten... så kolla att det tål vatten också.
#19 - 25 mars 2011 21:33
Hm, detta är ju betong så det ska klara vatten, också ska där på två lager lack också....bör hålla några år hoppas jag.
Ja, det är en hel del meck, men det också meningen, det mitt och dotterns projekt, så det gör inget att det ta tid.
#20 - 25 mars 2011 22:04
HERREJÄVLAR! (avundsjuk)
Alldrig sett en sådan snygg bakgrund! Du borde bli konstnär istället! Du måste visa när du är färdig med projektet
#21 - 28 mars 2011 18:54
Haha, konstnär tror jag aldrig jag bli, men tack för uppmuntran, börjar bli lite kämpigt att hinna med allt, det fina vädret gör att man vill vara ute istället!
Lite framsteg har vi gjort, fick äntligen svetsat färdigt "pump/utblås/rot-stativet".
Hur detta kommer fungera vet i tusan, vi får se....

https://picasaweb.google.com/r.fristedt/28Mar2011?feat=directlink
#22 - 13 april 2011 20:44
Problemas!
Har lackat allt och fyllt på vatten, so fare so good....
Men, pumpen brummar något fantastiskt mycket när den är på plats i hörnan, men bara där!
Även efter ett par dygn låter den lika förbaskat så luft beror det inte på, suck..
Placerar jag pumpen mitt i akvariet så är den mycket tyst, antar att det beror på resonans i hörn placeringen.
Har testat med filter skum i hörna och runt pumpen, minska något men det låter fortfarande för mycket.

Någon som stött på samma problem och kanske hittat lösning på det?
#23 - 21 mars 2012 09:28
Hej, dags för en uppdatering en sisådär 12 månader senare...tiden går!
Har varit vatten fyllt nu ca 3veckor, köpte växter från tyskland, aquapflanzen, ca 1vecka leverans, bra, växter i bra skick.
Köpte fisk på Åleds, några Corys och ett par Sajica som redan lagt rom!
Lite bilder, inte den bästa kvaliten...
https://picasaweb.google.com/r.fristedt/Akvariet?authuser=0&feat=directlink
#24 - 21 mars 2012 12:00
Richards skrev:
Hej, dags för en uppdatering en sisådär 12 månader senare...tiden går!

Har varit vatten fyllt nu ca 3veckor, köpte växter från tyskland, aquapflanzen, ca 1vecka leverans, bra, växter i bra skick.

Köpte fisk på Åleds, några Corys och ett par Sajica som redan lagt rom!

Lite bilder, inte den bästa kvaliten...

https://picasaweb.google.com/r.fristedt/Akvariet?authuser=0&feat=directlink
Verkligen snyggt!!! Har du filter bakom bakgrunden? Funkar det bra med pumpen och den kapaciteten?
#25 - 21 mars 2012 15:06
riktigt tjusigt :)
#26 - 21 mars 2012 19:45
åheim skrev:
Verkligen snyggt!!! Har du filter bakom bakgrunden? Funkar det bra med pumpen och den kapaciteten?

MrH skrev:
riktigt tjusigt :)

Tackar
Nä, om du menar pumpen (som fanns på någon av bilderna monterad i rot ryggen) så blev det inte så bra. Fick konstiga resonans ljud när den var i hörnan. Det slutade med att jag fyllade hörnan bakom roten med bio bollar, där ifrån utsug till ett vanligt eheim ytter filter.
#27 - 21 mars 2012 19:57
Om jag skulle göra om det igen, vad hade jag gjort annorlunda?
-Bakgrunden, hade försökt få ännu större djup på något sätt, lite mera "utstick" kanske, ljusare färger tror jag.
-Roten, gjort den ännu större, sträckt ut den längre mot fram rutan, de fiskar jag har älskar den!
-Sanden, Julas, nöjd, där emot hade jag skippat leran under den, blir konstant dimma, firrarna gäver väldigt.
-Belysning, nja, halv nöjd, snik variant, en 70W mh, ca 5000K, ok ljus för att vara standard kontors lampa.
-Ljus bild, spridningen kunde varit bättre, har en mast armatur(igentilgen 1000w), når dåligt i i hörnen.

Annons