Projektet Sumpen

#1 - 22 september 2015 15:41
Hej,

har gått och trånat efter vattenliv sen jag lämnade bort mitt senaste akvarium för några år sen. Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att det ska bli ett riktigt ordentligt kar från tyskland (http://diamant-aquarien.de/). Måttet på karet ska vara 200*70*60, dvs 840L.

Känner jag behöver lite input till beställningen, är inte så bevandrad i akvaristiken och framförallt inte med större kar. Jag är extremt ickehändig, så att komponera ihop egen belysning går bort. Jag vill ändå ha ganska mycket växter i karet och kanske på sikt lite svårare växter, även om jag börjar med "lätta".

Aluminium-Säulen, aluminumpelare, antar att det är för att stabilisera karet? Eller är det enbart för kosmetika?
#2 - 22 september 2015 15:47
Akvariet ska ha en sump, som jag funderar på ska vara på 100*40*40. Har gjort några skisser på hur sumpen ska se ut som jag tänkte lägga upp här och få lite feedback på. Avvaktar på att jag ska bli guldmedlem.

Men i korthet så tänkte jag att sumpen skulle ha två kammare med mekanisktfilter, en kammare med biologiskt filter, ett refugium och slutligen två kammare med doppvärmare respektive pump för utflöde till akvarium.
#3 - 22 september 2015 16:56
Jag har standardsumpen på mitt 1000liters som är köpt på diamantenaquarien.de. Den räcker gott 😋
#4 - 22 september 2015 19:41
Ok, hmm måste jag alltså lägga upp bilder på nätet någonstans för att kunna lägga in dem här? Någon som har något bra ställe att lägga upp bilder på?
#5 - 22 september 2015 20:08
Du kan använda www.ladda-upp.se t.ex.
#6 - 22 september 2015 20:19
Wiii Lyckades själv :) [ATTACH=CONFIG]77417[/ATTACH] Pinsamt att man ska jobba inom IT....

Hursomhelst, ska försöka förtydliga lite. Kammare 1 och 2 som syns på bilden till vänster ska vara fyllda med filtermattor. Ca 12L toti.

Refugium light; Kammare 3 som är på 24L, är tänkt att husera räkor. Tänkte införskaffa bottensubstrat från Södemalmsakvarier, där de har något slags ecs-substrat. Det ska vara ordentligt med växter samt räkor och sniglar som håller rent.

Refugium main; Kammare 4 som är på 72 L. Även här ska det vara ECS-substrat och en tillflygtsort för skrämda fiskar/yngel eller möjligen något odlingsprojekt. Det ska även vara väldigt mycket växter.

[ATTACH=CONFIG]77419[/ATTACH]
Kammare 5; doppvärmarkammare som ligger längst till höger i bild 2. Den vita plattan ska vara med hål så att vatten kan sippra in. Här ska några doppvärmare (2 kanske) ta plats.

mellan kammare 5 och 6 ska det vara filtermedia på kanske 2-3L. Tanken med den är bara att stoppa partiklar från substratet att komma in i sista pumpkammaren för att sedan flöda in i akvariet.

Vad tror ni om lösningen?
#7 - 23 september 2015 16:03
Någon som har någon erfarenhet från Ecs-substrat(tror det är något dylikt som säljs vid södermalmsakvarier). Tror ni refugiumen med Ecs-substrat är tillräckligt som biologiskt filter? Har inte planerat något vattengenomflöde i själva substratet. ..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#8 - 24 september 2015 07:27
Faltaren skrev:
Jag har standardsumpen på mitt 1000liters som är köpt på diamantenaquarien.de. Den räcker gott 😋

Vad har standardsumpen för mått?

#9 - 24 september 2015 07:32
joeyk skrev:
Vad har standardsumpen för mått?

De anpassar efter storleken på akvariet så beror på.
#10 - 24 september 2015 15:52
Räcker det med 12-15L mekaniskt filter och växtrefugium enligt ovan. För ett akvarium på 840L? Eller bör jag tänka om?

#11 - 25 september 2015 20:58
Många frågor nu, men känner jag måste komma till skott snart. Vad tror ni om http://www.aliexpress.com/store/product/CITII-AQUARIUM-PLANT-LED-LIGHT-LDP-2000Free-Shpping/200203_32214459760.html som ljuskälla?

Samt att jag skulle behöva någon led-ljuskälla även till sumpen. Någon som har något förslag?

möjligen http://www.ebay.com/itm/48-Aquarium-LED-Light-2-Modes-Bright-Lunar-Freshwater-Tropical-Fish-Tank-120cm-/400696511090?hash=item5d4b5f8a72?
#12 - 26 september 2015 17:05
Har skickat iväg en prisförfrågan till diamantaquarien nu iaf :)

Förmodligen kommer det bli en karet som jag beskrev ovan på 200*70*60, med overflow och borrad ner till underskåpet. I skåpet tror jag nu att det blir en sump på 120*50*50. I förfrågan bad jag om ett akvarium som jag fixar till själv sen med diverse filterkammare. Det här kommer bli askul! Har massor av frågor som jag ska försöka reda ut själv och kanske med hjälp av forumet :).

Underskåpet är 62cm högt, om jag ställer in en sump som är 50cm hög. Om jag på dessa 50cm väljer någon led-ställning, kommer det bli för varmt eller för mycket fukt i skåpet?

Som pump, borde väl en
[h=1][SIZE=2]Eheim Compact+ 5000 Aquarienpumpe 2500 - 5000 L/H [/SIZE][/h]göra jobbat? Eller blir det för mkt flöde?

Och vad tror ni om belysningen ovan?

Nu blir det till att kolla på Stensson på tv!
#13 - 27 september 2015 20:16
Tänk på att det blir bökigt att greja i sumpen om du bara har 12cm att röra dig på.
Borra gärna 2 hål för avrinning så blir allt mycket lättare och säkrare och tystare.
Planera väl med storleken på pumpfacket, så att om det skulle bli stopp i avrinningen, så måste allt vatten i pumpfacket få plats i akvariumet, samt om strömmen går så måste vattnet som är på väg ner i sumpen få plats.
Du kanske redan har koll på det där, men säger det ändå ;-).
Angående pumpen så styrs det lite av dimension av avrinningen, små rör sväljer lite vatten.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#14 - 28 september 2015 05:28
spångberg skrev:
Tänk på att det blir bökigt att greja i sumpen om du bara har 12cm att röra dig på.

Borra gärna 2 hål för avrinning så blir allt mycket lättare och säkrare och tystare.

Planera väl med storleken på pumpfacket, så att om det skulle bli stopp i avrinningen, så måste allt vatten i pumpfacket få plats i akvariumet, samt om strömmen går så måste vattnet som är på väg ner i sumpen få plats.

Angående pumpen så styrs det lite av dimension av avrinningen, små rör sväljer lite vatten.

Helt klart att du ska två hål för avrinning så du har en backup om det blir stopp.
#15 - 28 september 2015 06:40
spångberg skrev:

12cm kanske blir lite tight. Får kanske tänka om där och gå ner till 40 höjd på sumpen, 22cm ger ju ett mer rymd. Och det kanske behövs för lite småpyssel och belysning.. Jepp ska ha två hål för avrinning, men ska försäkra mig om att det blir så. Tack för input Spångberg! Ska göra om sumpritningarna nu framöver då det blir lite större än vad jag hade tänkt från början. Trevlig Måndag!

#16 - 28 september 2015 06:45
Faltaren skrev:
Helt klart att du ska två hål för avrinning så du har en backup om det blir stopp.

Yepp, det ska bli två hål. Jag beställer standard avrinningsboxen utan sump. Visst är den en sådan du har?

#17 - 28 september 2015 07:16
joeyk skrev:
Yepp, det ska bli två hål. Jag beställer standard avrinningsboxen utan sump. Visst är den en sådan du har?

Japp.
#18 - 30 september 2015 13:33
Nu är beställningen bara ett bekräftande bort.. ska bara få ett medgivande från sambon(igen).. Tyskarna tycker även de att 40 i höjd på sumpen var bättre.

#19 - 5 oktober 2015 09:23
Efter diskussioner fram och tillbaka som innehöll tårar, skrik och mutor så är det grönt ljus från sambon. Nu återstår bara att reda ut vissa detaljer, eftersom tyskarna är dåliga på att svara så tänkte jag höra med er istället :)

Vilken dimension bör det vara på rören från overflowboxen ner till sumpen samt på röret upp till akvariet? Någon som har något råd?

#20 - 6 oktober 2015 09:34
Tyskarna tyckte jag borde ha 1×27mm, 1×45mm och 1×55mm. Någon som har åsikt om upplägget?

#21 - 12 oktober 2015 17:03
Jag har tidigare betalt 25% för akvariet och fick informationen om att jag skulle betala resterande summa när akvariunet var färdigbyggt. Idag fi k jag ett mail där de ville ha ytterligare 25%. De har tidigare varit lite nonchalanta och inte svarat på frågor etc. Men det här liknar ju scam tänkte jag.

Ringde upp dem och frågade vad de höll på med och framhävde såklart att de i offerten angett 25%. De sa att det måste blivit något fel och nämnde något om någon Andy. Underskriften i mailen från dem var just från Andy. Börjar undra om jag råkat ut för ett skojeriföretag, någon som har erfarenhet från dessa?

#22 - 23 oktober 2015 15:07
Akvariet är nu färdigbyggt och påväg till Stockholm :). Snigeltransport till Sverige och Stockholm skulle ta 7-10 dagar. Gör förvisso ingenting, behöver lite tid att bestämma mig för belysning och utforma designen på sumpen. Hmm vad ska man ha för belysning i skåpet? Funderar på en Led 100 plant version från från CITII. Men är lite osäker om det blir lite overkill http://m.aliexpress.com/item/1642361440.html?adminSeq=109617966&productId=1642361440&productId=1642361440&productId=1642361440&shopNumber=200203&productSubject=CITII-AQUARIUM-LED-LIGHT-LED-1000-Plants-Version-Free-Shpping&productSubject=CITII-AQUARIUM-LED-LIGHT-LED-1000-Plants-Version-Free-Shpping&tracelog=wwwdetail2mobilesitedetail.

#23 - 29 oktober 2015 10:01
Synd att så få kommenterar i en så intressant tråd.
Ska bli spännande att se hur den sumpen fungerar!!
Det jag spontant undrar över är vattentransporten mellan fack 3-4. Har du räkor och växter och sedan ett "nät" (antar jag) mellan facken, så är det nog risk att det sätter igen rätt snart.
Sen är diamant ett kanonföretag så vad gäller produkten kan du vara lugn.

Min sump är lite annorlunda med filterkuber i 30% av sumpen och moving bed "k1 media" som drivs av en kraftig luftpump i resterande 70%, men där går rovfiskar, så jag är i behov av riktigt hög kapacitet.
Bomba med bilder och ställ frågor!
Speciellt att få allt tyst brukar bli en utmaning men det finns mycket kunskap här (även om dom verkar skyggare än L-malar[emoji5]️)
#24 - 29 oktober 2015 11:01
joeyk skrev:
Efter diskussioner fram och tillbaka som innehöll tårar, skrik och mutor så är det grönt ljus från sambon. Nu återstår bara att reda ut vissa detaljer, eftersom tyskarna är dåliga på att svara så tänkte jag höra med er istället :)

Vilken dimension bör det vara på rören från overflowboxen ner till sumpen samt på röret upp till akvariet? Någon som har något råd?

Kan inte så mycket om detta men jag vet att du ska ha grova rör ner till sumpen (typ 5cm) och huvudröret sätter man en kran på så du kan reglera flödet så att det andra reservröret hamnar över vattennivån och bara börjar svälja vatten om nåt blir fel och nivån i karet stiger... sk. Herbie overflow.
" target="_blank">

Från pumpen och upp till karet skulle jag välja en mjuk slang av två anledningar: 1. mindre resonans från pumpen 2. inga 90gr böjar som reducerar flödet ordentligt. (förrutom böjen över akvariekanten)
#25 - 29 oktober 2015 12:59
joeyk skrev:

Som pump, borde väl en

[SIZE=2]Eheim Compact+ 5000 Aquarienpumpe 2500 - 5000 L/H [/SIZE]

göra jobbat? Eller blir det för mkt flöde?

Tja jag tycker nog det låter lite väl strömt, jag skulle gå ner till +2000 med tanke på att du vill ha ett växtkar... Och har man ett vanligt sötvatten så behöver man ju inte överdriva rotationen i karet:)
#26 - 29 oktober 2015 20:27
jozi81 skrev:
Synd att så få kommenterar i en så intressant tråd.

Ska bli spännande att se hur den sumpen fungerar!!

Det jag spontant undrar över är vattentransporten mellan fack 3-4. Har du räkor och växter och sedan ett "nät" (antar jag) mellan facken, så är det nog risk att det sätter igen rätt snart.

Sen är diamant ett kanonföretag så vad gäller produkten kan du vara lugn.

Min sump är lite annorlunda med filterkuber i 30% av sumpen och moving bed "k1 media" som drivs av en kraftig luftpump i resterande 70%, men där går rovfiskar, så jag är i behov av riktigt hög kapacitet.

Bomba med bilder och ställ frågor!

Speciellt att få allt tyst brukar bli en utmaning men det finns mycket kunskap här (även om dom verkar skyggare än L-malar[emoji5]️)

Har tänkt att jag ska använda mig av en variant av https://www.minervacrafts.com/shop/needlework/fabric/pc14-impex-7-count-plastic-canvas-40cm-x-30cm-per-sheet plast canvas. Ska nog inte silicona fast skivan i glaset utan kila fast den mellan två andra plastskivor. Ska visa med en ny skiss hur jag tänkt, tänkte jobba lite på den imorgon. Någon som vet någon bättre lösning på en avskärmare som ska släppa igenom vattenflöde, men som ska hålla eventuella räklingar åtskilda.

Angående Diamantaquarien så slås man inte direkt av deras servicemindness. Iofs kanske de är obekväma med engelska, nu är akvariet och möbeln på g iaf och ska komma om 5-8 dagar :)

Imorgon ska jag hämta en jäkla massa glas från en glasmästare här som jag tänkte skära till under helgen. Så innan dess tänkte jag finputsa prototyperna en aning på sumpen. Så er feedback uppskattas väldigt!

@jozi, hur stor sump har du? Funderar på att lägga in ytterligare filter i min tilltänkta lösning. Har blivit lite inspirerad av faltarens biofilet http://www.seachem.com/Products/product_pages/Matrix.html, så möjligen att jag lägger in lite sånt. Kanske lite overkill?

Tack för input
#27 - 29 oktober 2015 20:29
åheim, det ska jag tänka på. Kommer säkert ställa en uppsjö frågor för att få ordning på flödet när det är dags. Tack!
#28 - 29 oktober 2015 20:29
åheim skrev:
Tja jag tycker nog det låter lite väl strömt, jag skulle gå ner till +2000 med tanke på att du vill ha ett växtkar... Och har man ett vanligt sötvatten så behöver man ju inte överdriva rotationen i karet:)

Intressant med Pumpen, har bara gått på riktlinjen att pumpen helst ska omsätta karvolymen x antal ggr. Kanske får tänka om där. Tack för input
#29 - 29 oktober 2015 20:43
Bilder, bilder, bilder!!! ;) Har inte mycket att tillföra diskussionen men det låter som ett vansinnigt roligt projekt!
#30 - 30 oktober 2015 08:00
" target="_blank">

En otydlig film på mina 165 liter. Har ändrat sedan dess och skippat sista avdelaren av filtermatta, numera ligger returen i k1 facket direkt.
Denna låter en del (garaget)
Men lösningen med k1 går göra tyst, men då får man driva mediat med en streamer istället. Sök på moving bed filter på youtube..
+1 på flödet, en sump har du för filtrering, sen sätter du fart på vattnet i karet med en streamer.
#31 - 30 oktober 2015 16:50
simka skrev:
Bilder, bilder, bilder!!! ;) Har inte mycket att tillföra diskussionen men det låter som ett vansinnigt roligt projekt!

Kul att du tycker det, ska försöka lägga upp så mycket som möjligt. Just nu är det inte mkt att fota, har dock varit och hämtat upp glas idag. Glaset tänkte jag försöka skära till imorgon om jag lyckas hitta en design som jag gillar.
#32 - 30 oktober 2015 16:55
jozi81 skrev:
" target="_blank">

En otydlig film på mina 165 liter. Har ändrat sedan dess och skippat sista avdelaren av filtermatta, numera ligger returen i k1 facket direkt.

Denna låter en del (garaget)

Men lösningen med k1 går göra tyst, men då får man driva mediat med en streamer istället. Sök på moving bed filter på youtube..

+1 på flödet, en sump har du för filtrering, sen sätter du fart på vattnet i karet med en streamer.

Häftig sump! Var också inne på Moving beds, men vågar inte chansa då jag hört att det ska föra oväsen. Min sambo är inte jättenöjd att jag skaffar det här akvariet med sump. Så får jag inte till det hyfsat ljudlöst så finns det risk för att sumpen inte blir så långlivad :P
#33 - 30 oktober 2015 17:32
Skulle behöva lite input i designen: Postar några alternativ som jag skissat lite snabbt nu. Känner att jag tänker lite enkelspårigt, därav att de ser snarlika ut. Ett kriterie är att det blir mkt volym för refugium.

Alternativ 1:
[ATTACH=CONFIG]77903[/ATTACH]
Kammare 1: Inflöde och filtermatta (7L)
vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

Kammare 2: Filtermatta (13L)
Kammare 3: FIltermatta (9L)
vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

Kammare 4: Biofilter (4L)
Mellan kammare 4 och 5 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

Kammare 5: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (63L)
Mellan kammare 5 och 6 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (49L)
Mellan kammare 6 och 7 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

Kammare 7: Filtermatta (6L)

Kammare 8: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (16L)

Alternativ 2:
[ATTACH=CONFIG]77901[/ATTACH]

Kammare 1: Inflöde och filtermatta (6L)

Kammare 2: Filtermatta (8L)
Kammare 3: FIltermatta (6L)
Kammare 4: Biofilter (8L)

Kammare 5: Filtermatta (6L)

Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (57L)

Kammare 7: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (59L)
Mellan kammare 7 och 8 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

Kammare 8: Filtermatta (1L)

Kammare 9: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (12L)

Alternativ 3
[ATTACH=CONFIG]77902[/ATTACH]

Kammare 1: Inflöde och filtermatta 10L)

Kammare 2: Filtermatta (23L)
vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan över glasväggen till kammare 4.

Kammare 3: FIltermatta (23L)

Kammare 4: Biofilter (15L)
Mellan kammare 4 och 5 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

Kammare 5: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (48L)

Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (42L)

Kammare 7: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (10L).

Känner mig inte riktigt nöjd med någon av lösningarna. Skulle behöva lite input :)
#34 - 30 oktober 2015 22:40
Nu tror jag att jag hittat en bra lösning :) Kan vara så att det är för lite filtermedia?

Alternativ 4:

[ATTACH=CONFIG]77912[/ATTACH]

Kammare 1: Inflöde och filtermatta 12L
Vatten under glasvägg mellan kammare 1 och 2.

Kammare 2: Filtermatta 12L
Plastskiva som ska innesluta grovt grus/sten och sen canvasplast mot kammare 3.

Kammare 3: Refugium (34L)
Mellan kammare 3 och 4 ska en glasskiva vara kilad mellan två skivor. Ska alltså vara möjligt att ta bort skivan.

Kammare 4: Refugium (54L)
Mellan kammare 4 och 5 ska en glasskiva vara kilad mellan två skivor. Ska alltså vara möjligt att ta bort skivan.

Kammare 5: Refugium (34L)
Plastskiva som ska innesluta grovt grus/sten och sen canvasplast mot kammare 6.

Kammare 6: FIltermattor/Biologiskt filter (12L)
Vatten under glasvägg mellan kammare 6 och 7.

Kammare 7: Utflöde med doppvärmare (12L).

Den här lösningen kääns däremot närmare så jag vill ha det. Är möjligt att det är lite för lite filtermedia dock.
#35 - 1 november 2015 09:07
Någon som har några synpunkter?
#36 - 1 november 2015 09:09
Tyvärr inget jag kan något om alls men följer tråden då man ju aldrig vet vad som händer då jag i framtiden vill ha ett STORT kar ☺
#37 - 1 november 2015 15:04
joeyk skrev:
Någon som har några synpunkter?
Kan väl tycka att du har lite för mycket smala passager, mattan täpper snabbt till och du får svårt att hålla ett högt flöde utan att det rinner över någon annanstans...
#38 - 1 november 2015 15:21
Något som jag undra över, jag som inte kan något om detta, är varför där ska vara som många kammare? De jag har sett innan har 3-5 och direkt efter varandra som delar i karet. Vad är nyttan med så många?
#39 - 1 november 2015 17:03
åheim skrev:
Kan väl tycka att du har lite för mycket smala passager, mattan täpper snabbt till och du får svårt att hålla ett högt flöde utan att det rinner över någon annanstans...

Du har nog rätt, justerar upp bredden när jag kommer hem. Tänkte att det skulle vara praktiskt att ha 11cm, så två 5cms filtermattor skulle få plats och det skulle vara lätt att byta ut dem. Men det vill man kanske inte göra så ofta med tanke på bakteriefloran som skulle försvinna.

#40 - 1 november 2015 17:12
Webo skrev:
Något som jag undra över, jag som inte kan något om detta, är varför där ska vara som många kammare? De jag har sett innan har 3-5 och direkt efter varandra som delar i karet. Vad är nyttan med så många?

Min tanke är att jag vill ha några refugiumkammare så jag öppnar upp för möjligheten att ha olika typer av räkor eller yngel isolerade, det blir givetvis en bonus då huvudsyftet är att det ska vara ett växtsektion(nitrifikation).

För de andra tänkte jag att jag ville ha så stort flöde genom filterytan som möjligt och att de olika filtertyperna skulle vara separerade för att det skulle bli lättare att hantera. Men har kanske gjort ett tankefel där :)

Men

#41 - 1 november 2015 18:31
Som tur var så fick jag inte tag på nycklar till snickarboden här i huset, så nu kommer ytterligare ett alternativ med bredare kanaler.

[ATTACH=CONFIG]77942[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77943[/ATTACH]

Alternativ 5.
Kammare 1: inflöde från pump med klippta filterkuber från filtermatta. Flödet ska gå neråt där öppning finns på 7.5cm mot kammare 2. (13,5L)

Kammare 2. Refugium; glasväggen mot kammare 3 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (33L)

Kammare 3. Refugium; glasväggen mot kammare 4 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (31L)

Kammare 4. Refugium, lite sugen på att ha lite lägre vattenstånd här och kanske ha en stor sten som går ovanför vattnet. Skulle vara häftigt att ha någon slags krabba här. Flödet mot Kammare 5 ska gå längs med kanten och där kommer det vara någon typ av canvas plast som ser till att ingen räkling eller dylikt åker in i filetdelen. (31L)

Kammare 5. Filtermattor som i den här lösningen har en bredare kanal, räknar med att ha dem vinkelrät mot flödesriktningen. 18cm i bred borde räcka? Behöver kanske ingen avskiljare mellan kammare 5 och 6.(26L)

Kammare 6: Här kommer det vara biofilter, saechem matrix Bio-Media. Samt lite utrymme för annat om jag vill ha det så småningom. (13.5L) Behöver kanske ingen avskiljare till kammare 7 heller, tack Webo för att du fick mig att inte tänka mindre inrutat :d.

Kammare 7. Plats för värmare och pump för utflöde. Kör nog med Eheim 3000(mellan 1500-3000 L/H), borde funka väl?

Kommer inte kunna påbörja glaskärandet på några dagar nu så om ni hittar något som jag kan optimera eller förändra så hojta till :)

[h=1][/h]
#42 - 1 november 2015 20:44
hej följer tråden och tänkte att du kanske skulle vända påt och göra ett droppfilter av det hela :)
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159034
#43 - 2 november 2015 11:55
copella skrev:
hej följer tråden och tänkte att du kanske skulle vända påt och göra ett droppfilter av det hela :)

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159034

Hej! Är inte så påläst om droppfilter, men inbillar mig att koldioxiden försvinner i större utsträckning. Det kanske kan vara någonting, men tror jag börjar utan. :)

#44 - 5 november 2015 17:16
Akvariet har inte kommit ännu, borde komma imorgon eller lördag (7-10 dagar from förra onsdagen).

Biofilter beställt som kommer om två veckor. 4L sachem Matrix och en lite påse sachem purigen, det kommer nog göra susen :)

En liten fundering angående filtermattor och ppi. Tänkte införskaffa någon matta med 10ppi som finfilter inför att vattnet ska upp i akvariet. I övrigt borde ppi 30 eller grov vara det bästa väl? (Tänker på bakterietillväxt).

Tänkte nog fördela ungefär enligt 10/30/60 (ppi 10/ppi 20/ ppi30). Bra eller dåligt?

#45 - 6 november 2015 10:13
Var inne och spårade mitt paket idag, såg att det kommer idag!! Så nu återstår frågan hur fasiken jag ska få upp ett 210kgs akvarium till 4e våningen. Hmmm

#46 - 6 november 2015 11:33
joeyk skrev:
Var inne och spårade mitt paket idag, såg att det kommer idag!! Så nu återstår frågan hur fasiken jag ska få upp ett 210kgs akvarium till 4e våningen. Hmmm

Fjärde våningen utan en redig hiss?

5-6 starka personer behövs nog + glaslyftare åt minst 3-4 av dem.

http://www.swedol.se/vt-6772.html
eller, om man är lite mer våghalsig:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/kakel-murarverktyg/byggverktyg/dubbel-sugkopp-256086/

Utan detta (kanske t.o.m. med detta) kommer det sannerligen att bli besvärligt.
#47 - 6 november 2015 13:17
Bärremmar eller glaslyftare som du skriver får det nog bli. Vi har ju förvisso hiss som jag inte vet om den går in i. Men utmaning kommer det nog att bli ändå :)

#48 - 7 november 2015 06:58
Inget akvarie igår, trots att det stod att estimated arrival var igår. Håller tummarna för att det kommer idag iaf.

#49 - 7 november 2015 17:32
joeyk skrev:
Inget akvarie igår, trots att det stod att estimated arrival var igår. Håller tummarna för att det kommer idag iaf.

Och..?
#50 - 7 november 2015 17:42
Knax skrev:
Och..?

Verkar som att det är på lagret här i sthlm och att de inte har några som jobbar helg :/... Så har något att se fram emot på måndag iaf :)

#51 - 9 november 2015 18:05
joeyk skrev:
Verkar som att det är på lagret här i sthlm och att de inte har några som jobbar helg :/... Så har något att se fram emot på måndag iaf :)

Nudånudånudå???!!!
Det har ju varit måndag i flera timmar!!!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#52 - 9 november 2015 18:30
Senaste varianten tycker jag nog ser bättre ut just för att den ser lite enklare ut. Keep it simple så gott det går. :)
#53 - 9 november 2015 20:34
jozi81 skrev:
Nudånudånudå???!!!

Det har ju varit måndag i flera timmar!!!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jag vet, sjukt less på det här jädra dsv alltså. Det står fortfarande estimated delivery date den 6/11. Ringde till dem idag och då sa de att de kan köra ut det tidigast onsdag! Vet inte vad de håller på med, det lämnade Landskrona i fredags...

#54 - 9 november 2015 21:25
Einarsson skrev:
Senaste varianten tycker jag nog ser bättre ut just för att den ser lite enklare ut. Keep it simple så gott det går. :)

Håller med. Tror jag kör på den, men kanske modifierar storleken på de respektive kamrarna aningen.

#55 - 12 november 2015 13:44
Wiiii!!![ATTACH=CONFIG]78031[/ATTACH]

#56 - 12 november 2015 13:52
Lägg AV vad coolt! Nu kan det börja hända grejer.
#57 - 12 november 2015 13:53
[ATTACH=CONFIG]78032[/ATTACH]

Är det möjligt att ta bort skåpen så jag kommer åt karet? Eller måste jag limma dit mina kammare till sumpen där den står? hmmm

#58 - 13 november 2015 08:36
Plan framgent:

Idag tänkte jag påbörja glasskärande och om jag hinner limma dit de första väggarna i sumpen.

Imorgon blir det lite paus i byggandet men ska eventuellt inhandla bottensubstrat till refugiumen.

På söndag tänkte jag fortsätta att skära och silikona :).

Upptäckte föresten att jag hade 4 borrade hål i akvariet. Beställde 3, ett 55mm, ett 32mm och ett 27mm. Fick dessutom ett extra 27mm som ligger utanför overflowboxen. Någon som har någon idé vad det ska användas för? Eller vad var och en av hålen ska fylla för funktion.

Antar att 55mm och ett 27 ska vara flöde ner i akvariet och 32 upp ur akvariet. Men det fjärde som ligger utanför?

#59 - 13 november 2015 20:11
Alla fingrar kvar

Det här med att skära glas var ju lättare sagt än gjort.
[ATTACH=CONFIG]78041[/ATTACH]

Mycket glaskross blev det.

[ATTACH=CONFIG]78042[/ATTACH]

Tur att jag hade några extra skivor som snart kommer hitta insidan av glasåtervinningen i form av glaskross. Men lyckades dock få till några glasskivor som jag blev någorlunda nöjd med iaf, marinerade dem i lite blod. Kanske kan vara bra med lite järntillskott där nere i sumpen.

[ATTACH=CONFIG]78040[/ATTACH]

Nu ska jag ner och såga akrylplast som inhandlades idag. Förhopningsvis kan jag påbörja limningen sent ikväll om det vill sig väl.

Behöver jag rengöra glaset innan? Har inget hemma lösningsmedel hemma så det känns lite surt. Men det kanske inte behövs?
#60 - 14 november 2015 20:06
joeyk skrev:
Det här med att skära glas var ju lättare sagt än gjort.

[ATTACH=CONFIG]78041[/ATTACH]

Mycket glaskross blev det.

[ATTACH=CONFIG]78042[/ATTACH]

Tur att jag hade några extra skivor som snart kommer hitta insidan av glasåtervinningen i form av glaskross. Men lyckades dock få till några glasskivor som jag blev någorlunda nöjd med iaf, marinerade dem i lite blod. Kanske kan vara bra med lite järntillskott där nere i sumpen.

[ATTACH=CONFIG]78040[/ATTACH]

Nu ska jag ner och såga akrylplast som inhandlades idag. Förhopningsvis kan jag påbörja limningen sent ikväll om det vill sig väl.

Behöver jag rengöra glaset innan? Har inget hemma lösningsmedel hemma så det känns lite surt. Men det kanske inte behövs?

Det där kommer bli kanon!
Måste du limma i skåpet eller?
Skivorna sitter nog utan rengöring, måste ju inte ens var tätt..
4 e hålet? Märkligt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#61 - 14 november 2015 21:11
55 och 32 är väl det som ska vara avrinningen ner till sumpen och 27 flödet tillbaka från pumpen... Hur lågt sitter det 4,e hålet som är utanför boxen?
#62 - 14 november 2015 23:59
åheim skrev:
55 och 32 är väl det som ska vara avrinningen ner till sumpen och 27 flödet tillbaka från pumpen... Hur lågt sitter det 4,e hålet som är utanför boxen?

jozi81 skrev:
Det där kommer bli kanon!

Måste du limma i skåpet eller?

Skivorna sitter nog utan rengöring, måste ju inte ens var tätt..

4 e hålet? Märkligt...

Idag har varit en akvariefri dag tyväär, blivit mycket annat som tagit tid. Men imorgon så ska det hända grejs igen :)

Har forskat lite på det fjärde hålet som ligger lite utanför boxen. Tanken med det, är att det ska vara för vattenbyten eller tömning av vatten i karet. Så får titta på att sätta dit någon form av tapp.

Har någon av er något bra förslag på affär eller site för beställning av pvc rör och kopplingar. Hittat några ställen, men inget bra ställe där jag kan hitta allt jag vill ha. Svårt att hitta genomföringar i pvc, speciellt för 55mm:s hålet.
#63 - 15 november 2015 11:57
Aquawerehouse

#64 - 15 november 2015 19:49
jozi81 skrev:
Aquawerehouse

Tackar! Mycket som kommer i vägen för att starta silkonandet. Nu är en uppsjö olika typer av pvc prylar beställda iaf.

Var och köpte några rötter på Hornbach tidigare. Ganska bra pris för fina rötter. 200/st
#65 - 15 november 2015 20:06
Här kan du också kolla rördelar och genomföringar. http://www.tritonakvarium.se/pvc-rordelar-slang/679
#66 - 17 november 2015 12:00
Nu börjar det hända lite grejer. Idag kom dessutom mina leds som ligger fint paketerat i hallen. Ska bli att packa upp i kväll efter jobbet. Men tänkte jag kunde uppdatera lite om vad som hänt i sumpen.

Första väggen på plats :) .
[ATTACH=CONFIG]78076[/ATTACH]
Andra väggen.
[ATTACH=CONFIG]78077[/ATTACH]

Tänkte ägna kvällen åt att få dit ytterligare en eller två väggar. Tänkte skynda lite halvsnabbt så jag får möjlighet att testa om det läcker till helgen.

Silikonkant
[ATTACH=CONFIG]78078[/ATTACH]

Bör jag silikona dit en plast/glasbit då det inte blev riktigt vinkelrät och således kanske inte blir tätt? Eller ska jag lägga på ett till lager silikon?
#67 - 20 november 2015 19:35
Led:sen på plats[ATTACH=CONFIG]78103[/ATTACH], sumpen färdigsilikonad [ATTACH=CONFIG]78104[/ATTACH]och saschem produkterna hämtade på posten idag.
Det börjar ordna upp sig i kaoset här hemma.

[ATTACH=CONFIG]78102[/ATTACH]

Imorgon blir det att sätta ihop mina pvc rör, köpa ecs-substrate till sumpen och mest spännande av allt; prova att fylla sumpen med vatten, wiiiii :)
#68 - 20 november 2015 20:45
Roligt att det börjar att närma sig provfyllningen. 👍
#69 - 20 november 2015 20:50
joeyk skrev:

[ATTACH=CONFIG]77942[/ATTACH]

Kammare 2. Refugium; glasväggen mot kammare 3 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (33L)

Kammare 3. Refugium; glasväggen mot kammare 4 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (31L)

Kammare 4. Refugium, lite sugen på att ha lite lägre vattenstånd här och kanske ha en stor sten som går ovanför vattnet. Skulle vara häftigt att ha någon slags krabba här. Flödet mot Kammare 5 ska gå längs med kanten och där kommer det vara någon typ av canvas plast som ser till att ingen räkling eller dylikt åker in i filetdelen. (31L)

Utöver att Refugium kammrarna kommer vara fullsmockade med diverse växter, så kommer de även fungera som temporära yngelkammare och isoleringsceller för fisk som inte sköter sig :P. Som patrullerande permanenta fångvaktare så ser min preliminära uppsättning ut enligt:

kammare 1
2-3st Otocinclus [I]cocama [SIZE=1]https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1[/SIZE][/I]

10talet Blå neocaridina eller möjligen orange neocardina

Kammare 2
2-3st Otocinclus [I]macrospilus [SIZE=1]https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1310&SOK=1[/SIZE][/I]

5-10 Crystal black

Kammare 3:
någon liten inkörningsfisk. Kanske

[SIZE=3]4-5st Boraras [I]brigittae [SIZE=1]https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1[/SIZE][/I][/SIZE]
eller
[h=1]2st Epiplatys [I]annulatus [SIZE=1]https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=292[/SIZE][/I][/h]och såklart kammarens givna invånare
[SIZE=4][SIZE=2]5-10st[/SIZE] [COLOR=#333333][FONT=Lucida Grande][SIZE=3]Limnopilos naiyanetri [/SIZE][SIZE=2]http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=60[/SIZE]

[/FONT][/COLOR]
[/SIZE]Vad tror ni om kombinationerna?
#70 - 21 november 2015 19:06

Läcker ju dock ganska friskt mellan kamrarna, men det kanske inte gör någonting. Verkar hålla tät utåt iaf :)

#71 - 21 november 2015 20:48
joeyk skrev:

Läcker ju dock ganska friskt mellan kamrarna, men det kanske inte gör någonting. Verkar hålla tät utåt iaf :)

Gör ju inget sålänge det är tänkt att alla kammare ska ha samma nivå. :-)
#72 - 21 november 2015 20:55
Einarsson skrev:
Gör ju inget sålänge det är tänkt att alla kammare ska ha samma nivå. :-)

Jo det är ju sant, var alldeles för omständigheter att tömma sumpen helt dessutom. Så skjuter det på framtiden att fixa till. Är ju sjukt sugen på att komma igång. Var och köpte ecs på södermalmsakvariebutik förut. Jan som står där är ju en riktig pärla, väldigt hjälpsam och grymt kunnig! Funderar på att handla in någon killi och ha i sumpen från hans "lilla" Odling. Enda nackdelen är ju att de är svåra att hålla med räkor.

Känner mig lite halvnördig just nu, jag är ute en lördagkväll 21:50 och plockar småsten mitt i sthlm. Fa fan, den här besattheten är inte nyttig [emoji14]

#73 - 21 november 2015 22:19
Hehe. Så är det när man har blivit biten av denna hobby. ☺
#74 - 23 november 2015 21:33
Kunde inte hålla mig så stack iväg och köpte några snabbväxare och stoppade i sumpen.

[ATTACH=CONFIG]78166[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78165[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78164[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78159[/ATTACH]
Passade även på att sätta in lite leds från Clas ohlssob i taket på skåpet.

Väntar fortfarande på mina pvc rör så jag kan ansluta till master tanken. Räknar med att det kommer på onsdag el torsdag. Tills dess är jag på jakt efter lite mer grönt :)

#75 - 24 november 2015 05:39
Jag kan bara se 1 av alla dina bilder i det senaste inlägget :(
Den ser dock bra ut!!

Skickat från min iPad med Tapatalk
#76 - 24 november 2015 07:28
Provade att ta bort [IMG] nu, får du fram bilderna nu?

#77 - 25 november 2015 09:15
joeyk skrev:
Provade att ta bort [IMG] nu, får du fram bilderna nu?

Perfekt!!

Skickat från min iPad med Tapatalk
#78 - 25 november 2015 10:32
joeyk skrev:
Tills dess är jag på jakt efter lite mer grönt :)

Ja du bor ju lite långt borta. Annars så hade du kunnat få lite av mig beroende på vad som passade dig. ☺

Kanske någon annan som ska ansa lite i sina kar som annars bara skulle slänga det, som du kunde få.
#79 - 25 november 2015 11:43
Webo skrev:
Ja du bor ju lite långt borta. Annars så hade du kunnat få lite av mig beroende på vad som passade dig. ☺

Kanske någon annan som ska ansa lite i sina kar som annars bara skulle slänga det, som du kunde få.

Tack för omtanken Webo! Jag har två försändelser med växtpaket som är på väg. Har beställt ca 40 skott Echinodorus Tennelus som skickas idag. De har jag tänkt flytta upp i stora karet på sikt.

Det kommer även en sändelse med snabbväxare som får förpassas till sumpen.

#80 - 25 november 2015 11:53
Ok då låter det ju som du är på g på riktigt ☺.

Något som just slog mig nu var om du bara ska ha dessa led's i underskåpet. Klara sig växterna med bara denna belysning eller ska du ha t.ex. ett växt ljusrör också?
#81 - 25 november 2015 13:39
Webo skrev:

Något som just slog mig nu var om du bara ska ha dessa led's i underskåpet. Klara sig växterna med bara denna belysning eller ska du ha t.ex. ett växt ljusrör också?

Tänkte ha "enkla" snabbväxare nere i sumpen så jag tror de ska klara sig. De har trots allt 760 lumen(4×190Lumen) att konkurrera om. 3000K också så det borde vara tillräckligt. Såg efter att jag monterat fast led:en att Clas Ohlsson hade speciella Leds för växtbelysning. En liten tabbe, men jag tror nog att det funkar ändå. Eller har jag misstagit mig?

#82 - 25 november 2015 16:04
Webo skrev:

Tack för att du poängterade detta Webo, jag har gjort lite efterforskningar och "vanligt Led ljus" saknar ju nästan ljus i våglängder>600nm. Så får ta och leta efter någon lampa som ger det ljuset.

#83 - 25 november 2015 18:01
Ok. Där finns ju speciella väst lampor också och det kanske räcker med att punkt belysa där du har växterna men annars så är ett T5 växtljusrör kanske bra och också enkelt att skruva dit. Det är ju inte så djupt så du behöver ju inte så kraftigt ljus så typ T5 52w kanske räcker. Led's kan du ju använda när du behöver bättre ljus eller när inte ljusröret är igång.
#84 - 25 november 2015 19:24
Jäklar det här känns ju surt, skit också att man inte gjorde läxan. Ville inte skruva i bänken så limmade fast en list som jag skruvade fast lamporna i. Kanske går att fixa till men det är ett jäkla mek att hålla på och arbeta mellan skåptaket och sumpen. När jag satte upp dem skruvade jag fast dem innan jag limmade fast listen. Får se hur jag löser det här. Tror nog att jag kommer blunda och hoppas på det bästa initialt. Om det sen visar sig att växterna inte tar sig och bladen bleknar så får jag komplettera med http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4xtbelysning-LED/Pr365010000. Räcker inte det får jag bita i det sura äpplet och byta ut dem.
#85 - 26 november 2015 17:40
Har hunnit med att plantera 5 skott saggitari subulata och har dessutom petat ner sötvatten stång i sumpen. Imorgon hoppas jag att den andra gräsväxten Echinodorus Tennelus kommer. Har även lagt i några kardinalfiskar som bajsar in sumpen.

#86 - 26 november 2015 19:02
joeyk skrev:
Jäklar det här känns ju surt, skit också att man inte gjorde läxan. Ville inte skruva i bänken så limmade fast en list som jag skruvade fast lamporna i. Kanske går att fixa till men det är ett jäkla mek att hålla på och arbeta mellan skåptaket och sumpen. När jag satte upp dem skruvade jag fast dem innan jag limmade fast listen. Får se hur jag löser det här. Tror nog att jag kommer blunda och hoppas på det bästa initialt. Om det sen visar sig att växterna inte tar sig och bladen bleknar så får jag komplettera med http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4xtbelysning-LED/Pr365010000. Räcker inte det får jag bita i det sura äpplet och byta ut dem.

Vi håller tummarna. Det får väl gå ett tag också innan man vet om det går eller ej för i början brukar det ju inte växa så bra även om man har bra ljus.
#87 - 26 november 2015 19:02
joeyk skrev:
Har hunnit med att plantera 5 skott saggitari subulata och har dessutom petat ner sötvatten stång i sumpen. Imorgon hoppas jag att den andra gräsväxten Echinodorus Tennelus kommer. Har även lagt i några kardinalfiskar som bajsar in sumpen.

Det ser ju rätt bra ut med växter och fiskar. [emoji4] [emoji106]
#88 - 26 november 2015 20:51
Webo skrev:
Vi håller tummarna. Det får väl gå ett tag också innan man vet om det går eller ej för i början brukar det ju inte växa så bra även om man har bra ljus.

Hehe, jepp håller tummarna :). Har sett att plantorna jag satte ner häromdagen faktiskt redan har börjat växa lite, hoppas det inte bara är något jag inbillar mig :). Har läst in mig lite mer på ljuset som kommer från Led och jag tror nog att det ska funka, klorofyll a och b kan ju produceras om än i mindre skala från blåa våglängder som finns i det vanliga 3000k spektrumet som förmodligen leden har. Men gör det inte det så finns det ju alltid plan b. Ska nog inte ha så svåra växter därnere heller så det borde bli bra.

#89 - 29 november 2015 09:23
Är just nu påväg till Uppsala för min livs första akvarieauktion :). Grymt skoj! Ska försöka hitta några roliga växter och kanske något tillbehör. Men ska först och främst dit för att det är skoj!

Annars så kommer mina pvc - rör förmodligen imorgon. Så nu är det dags att börja planera för den stora baljan. Funderar på att köpa någon typ av plastlåda för att skapa nivåskillnad i akvariet. Typ silikona fast massa smågrus, som man kan fästa mossa i och på taket av lådan ha substrat och ha som en upphöjning i karet. Lådan skulle kunna ha några öppningar och fungera som grotta.

Hittade föresten en bra beskrivande bild som visualiserar olika typer av belysningsspektrum

#90 - 29 november 2015 17:36
joeyk skrev:

Det blir ju bara så bra! Tycker du har fått till det riktigt fint!
#91 - 3 december 2015 20:18
Sitter med en uppsjö pvc delar och känner en lätt bris av förvirring sakta men säkert smyga sig på. Ska genomförare limmas i karet? båda sidorna?
#92 - 4 december 2015 10:00
Ingen som vet?

#93 - 4 december 2015 10:15
joeyk skrev:
Ingen som vet?

Genomföringar brukar man väl skruva fast, sitter en packning på en soda som ska vara inne i karet. Skruvhylsan på undersidan karet. Sen limmar du vidare rördelar inne och utanför karet så att skiten går att plocka isär.

#94 - 4 december 2015 10:32
jozi81 skrev:
Genomföringar brukar man väl skruva fast, sitter en packning på en soda som ska vara inne i karet. Skruvhylsan på undersidan karet. Sen limmar du vidare rördelar inne och utanför karet så att skiten går att plocka isär.

Tack Jozi! Det var så jag trodde, ville försäkra mig om att det verkligen var så, känns lite dumt att förstöra något! Tusen tack.

#95 - 4 december 2015 12:04
Så har jag med gjort, jag har alltså INTE limmat genomföringarna. Det håller tätt ändå.
#96 - 5 december 2015 11:22
Hej! Jag har nu låst din träd och tycker den är intressant. Jag skall själv beställa ett akvarium och där ha en sump under akvariet även om det blir betydligt mindre än ditt, jag skall ha ett 270 liters ( pga platsbrist) .
Jag har några frågor/synpunkter:
Vad är vitsen med att ha fisk i filtret? Det gör ju att du får belastning/ nersmutsning mitt inne i filtret..
Rakt under ner släppet av akvarievattnet (kammare 1) det utrymmet måste vara lätt att suga rent eftersom det kommer att samlas en massa slam där.
#97 - 7 december 2015 07:17
badpitt skrev:
Hej! Jag har nu låst din träd och tycker den är intressant. Jag skall själv beställa ett akvarium och där ha en sump under akvariet även om det blir betydligt mindre än ditt, jag skall ha ett 270 liters ( pga platsbrist) .

Jag har några frågor/synpunkter:

Vad är vitsen med att ha fisk i filtret? Det gör ju att du får belastning/ nersmutsning mitt inne i filtret..

Rakt under ner släppet av akvarievattnet (kammare 1) det utrymmet måste vara lätt att suga rent eftersom det kommer att samlas en massa slam där.

Hej, kul att du skriver I tråden. Anledningen till att jag kommer ha fisk i refugiumkamrarna är att jag inte tror att det kommer ha så stor inverkan på belastningen, kommer först och främst att ha räkor och en och annan krabba. Eftersom jag ändå hade så mycket skåputrymme, ansåg jag att jag likagärna kunde ha en lite större sump och därmed få plats för räk- och krabbkammare :).

Kammare 1 är som du säger lite ogenomtänkt. Som det är nu så är det inte några problem att slamsuga där, men utloppet till refugiumet är illa placerat(under den avskärmande glasskivan).
Ställ gärna fler frågor när de kommer upp så ska jag försöka svara på dem.

#98 - 7 december 2015 07:17
Einarsson skrev:
Så har jag med gjort, jag har alltså INTE limmat genomföringarna. Det håller tätt ändå.

Låter bra! :)

#99 - 10 december 2015 09:47
Försökte mig på att börja limma ihop pvc-rör förra veckan. Min iver tillsammans med mina tummar mitt i handen resulterade i skrämmda grannar, vibrerande glas och kasserade pvc-komponenter. Ett stort vrål av ångest och frustration basunerades ut när jag limmade ihop fel rör under akvariet... Så efter att ha sågat bort pvc - komponenterna under akvariet, står jag nu på ruta ett igen och väntar på en ny uppsättning pvc-komponenter, Suck!

#100 - 10 december 2015 10:12
joeyk skrev:
Försökte mig på att börja limma ihop pvc-rör förra veckan. Min iver tillsammans med mina tummar mitt i handen resulterade i skrämmda grannar, vibrerande glas och kasserade pvc-komponenter. Ett stort vrål av ångest och frustration basunerades ut när jag limmade ihop fel rör under akvariet... Så efter att ha sågat bort pvc - komponenterna under akvariet, står jag nu på ruta ett igen och väntar på en ny uppsättning pvc-komponenter, Suck!

Shit happens. :-) Jag limmade någon del fel också, jag behövde dock inte skrota mer än en liten bit, men fortf. irriterande.
#101 - 24 december 2015 11:44
En liten julaftonsuppdatering så här lagom till Kalle. Har haft det relativt kämpigt senaste tiden med mycket jobb och ett tapatalk som inte längre fungerar på forumet, därav att tråden varit i dvala senaste tiden. Ska försöka mig på en liten resume av vad som har hänt i akvariet:

[SIZE=14px]två veckor[/SIZE] sedan: pvc delarna limmades fast och det gick faktiskt ganska smidigt. Därefter inhandlades blästersand och lite kattsand. Vet egentligen inte varför jag valde kattsand, känns så här i efterhand som helt onödigt och ganska korkat. Det innehåller inga näringsämnen men bidrar däremot starkt till att det blir jäkligt grumligt så fort det ska till att jobbas i substratet. Borde börjat med någon växtnäring i substratet istället.

köpte tre dagar senare några claes ohlsson backar som jag tänkte använda för att få till en viss nivåskillnad med i karet. Jag tog två plastbackar och limmade ihop bottenplattorna, därefter limmade jag fast grus på sidorna av den övre lådan och skar till "grottöppningar" i den lådan som ska vara riktad mot substratet. Köpte sen ännu en Claes Ohlsson låda där väggarna var räfflade och innehöll håligheter, nästan som plastraster. De limmades fast på den underliggande "grusväggen"(sidoväggarna), på dessa limmades ytterligare ett lager grus på. I botten lådan limmade jag sedan dit några skivor som ska fungera som grottgångar och hålrum för sandfilter. Tanken är alltså att den övre lådan ska innehålla substrat och växter och den undre ska vara ett grottsystem med ett utrymme där vatten flödar in från sumpen(uppifrån, ner i sanden så att ett sandfilter erhålls). Vattenflödet kommer sedan strömma ut genom "grottöppningarna". På de räfflade grusväggarna har jag planterat anubius samt petat ner Christmas moss och peacockmoss(tack H!). Jag hoppas på att mossan ska ta sig och frodas så det till slut blir en mossvägg. Så från att ha som mål att åstadkomma nivåskillnad blev det sandfilter och grottor istället... Nu ser det faktiskt bedrövligt ut :P, men så småningom :)
Vet inte hur mycket som är förståligt av texten ovan men ska komplettera med bilder om Talpatalk börjar fungera.

Nästa händelse i karet var av det mindre roliga, mer om det senare. Nu måste jag göra annat!

God Jul!

på önskelistan står:
Pogostemon helferi och
lilaeopsis brasiliensis
[h=1][/h]

#102 - 28 december 2015 23:03
några bilder på min claes Ohlsson-grotta/sandfilter/blomlåda :

[ATTACH=CONFIG]n2346603[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2346604[/ATTACH]
Christmas moss
[ATTACH=CONFIG]n2346605[/ATTACH]
Peacock moss
[ATTACH=CONFIG]n2346606[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2346607[/ATTACH]
Sandfilter
[ATTACH=CONFIG]n2346608[/ATTACH]

#103 - 28 december 2015 23:54
Tyvärr har växterna inte fått någon bra start i akvariet, Christmas mossan har blivit gråbrun med någon grön strimma. Mina Anubias håller likaså på att ruttna bort av någon anledning. Men mer om det senare. Insåg att jag var tvungen att fylla karet när jag hade gjort i ordning mosslådan. Så lite panikartat fyllde jag på med vatten och testade då att sätta igång systemet. Pumpen spann som en katt och jag var nöjd, dessvärre tänkte jag inte på att jga inte hade något lufthål i mitt rörsystem som pumpar in vatten från sumpen till akvariet. Jag stängde av pumpen(vet inte varför jag gjorde det) och då blev det såklart baksug. JAg tänkte inte på det, men fick panik då jag hörde hur det började rinna över i sumpen. Jag försökte sätta igång pumpen som inte gick igång, panik! Men lyckades tillslut stoppa flödet med kranarna, men insåg först efteråt att det kom från "utflödet" från sumpen. Sand hade sugits ner från sandfiltret ner i pumpen som därefter inte gick igång. Doh!

Påfyllning [ATTACH=CONFIG]n2346610[/ATTACH]

Bra ide med kattsand i botten, not...:P [ATTACH=CONFIG]n2346611[/ATTACH]

50 liter på golvet senare låg jag krypande med lakan handdukar till och med mattor för att försöka få upp vattnet från golvet. Har man inga problem skapar man sig...

Några dagar senare när frustrationen var bortskakad så borrade jag ett lufthål i utflödesröret som sträcker sig ovanför vattenytan och mynnar ut i andra änden på karet(blomlådan). Efter fadäsen har systemet rullat på bra nu i 10 dagar, bortsett från att växterna dör :(... [ATTACH=CONFIG]n2346612[/ATTACH]

sumpen [ATTACH=CONFIG]n2346613[/ATTACH]

Växter i huvudkaret:

Anubias ( som håller på att dö)
Christmas Moss
Peacock Moss
Flame Moss
Fontinalis Antipyretica
JAvaormbunke
Windelöv
cryptocoryne Wendtii
cryptocoryne Walkeri
Echinodorus grandiflorus
Hygrophila stricta

Fiskar:
20 kardinalfiskar ( 10 vanliga 10 vitnamesiska VF)
10 Glödbandstetror

Växter i sumpen:
Echinodorus bleheri
Ceratophyllum demersum (Hornsärv)
Limnophila Sessiflora
Lysimachia nummularia "Aurea"

Javamossa
Lomariopsis lineata (sötvattenstång)
Saggitaria Subulata
Echinodorus tenellus
Frogbite

#104 - 28 december 2015 23:54
...
#105 - 29 december 2015 08:59
Halloj! Helt missat att det händer grejer i denna tråden. Skyller på att tapatalk inte fungerar. Riktigt kul du kommit så långt. Vad blir det för fisk?
#106 - 29 december 2015 10:20
[QUOTE=Faltaren;n2346627]Halloj! Helt missat att det händer grejer i denna tråden. Skyller på att tapatalk inte fungerar. Riktigt kul du kommit så långt. Vad blir det för fisk? [/QUOTE]

Vet faktiskt inte vad det blir, är inte skrivet i sten än. MEn lutar åt SA och apistogrammas, kanske någon nålfisk också såsom https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1570&SOK=1. I sumpen är det tänkt att det ska bli någon krabba och räkor. Men det brukar ju ändras i takt med att mna får upp ögonon för annat så...
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 29 december 2015 10:34
[QUOTE=joeyk;n2346630]

Vet faktiskt inte vad det blir, är inte skrivet i sten än. MEn lutar åt SA och apistogrammas, kanske någon nålfisk också såsom https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1570&SOK=1. I sumpen är det tänkt att det ska bli någon krabba och räkor. Men det brukar ju ändras i takt med att mna får upp ögonon för annat så... [/QUOTE]
Doryichthys boaja är en riktigt intressant fisk som jag aldrig har provat men många gånger har hat i åtanke (men när tillfället har dykt upp har jag aldrig haft något lämpligt akvarium). Så om du får tag på den skall bli kul att få höra rapporter

#108 - 29 december 2015 10:39
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2346633]
Doryichthys boaja är en riktigt intressant fisk som jag aldrig har provat men många gånger har hat i åtanke (men när tillfället har dykt upp har jag aldrig haft något lämpligt akvarium). Så om du får tag på den skall bli kul att få höra rapporter

[/QUOTE]

Såg att den fanns inne på ett ställe för någon månad sen, är den fortfarande kvar när jag fått någorlunda balans så kommer jag slå till. Då kommer det med all säkerhet rapporter :)
#109 - 30 december 2015 17:29
[QUOTE=joeyk;n2346630]

Vet faktiskt inte vad det blir, är inte skrivet i sten än. MEn lutar åt SA och apistogrammas, kanske någon nålfisk också såsom https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1570&SOK=1. I sumpen är det tänkt att det ska bli någon krabba och räkor. Men det brukar ju ändras i takt med att mna får upp ögonon för annat så... [/QUOTE]

Låter som bra val :D
#110 - 6 januari 2016 12:35
Vad är det för LEDs som du har i huvudkaret?
#111 - 7 januari 2016 12:00
[QUOTE=joeyk;n2346609]Tyvärr har växterna inte fått någon bra start i akvariet, Christmas mossan har blivit gråbrun med någon grön strimma. Mina Anubias håller likaså på att ruttna bort av någon anledning. [/QUOTE]

Det är inte så att du behöver ge dem lite näring? Du har väl inga fisk i än och det är helt nytt och då finns där ju inga näringsämnen till växterna.

Kul att se att du har kommit så långt.
#112 - 11 januari 2016 16:26
[QUOTE=Micke.vmo;n2347568]Vad är det för LEDs som du har i huvudkaret?[/QUOTE]

Hej sorry för sent svar. Jag har http://www.aliexpress.com/store/product/CITII-AQUARIUM-PLANT-LED-LIGHT-LDP-2000Free-Shpping/200203_32214459760.html. Bra ljus men datorn till har strulat lite.
#113 - 11 januari 2016 16:30
[QUOTE=Webo;n2347672]

Det är inte så att du behöver ge dem lite näring? Du har väl inga fisk i än och det är helt nytt och då finns där ju inga näringsämnen till växterna.

Kul att se att du har kommit så långt.[/QUOTE]

VErkar ha fått ordning på karet nu efter diverse strul. Har för tillfället 20 kardinaler, 10 glödbandstetror, 4 octocinclus macrospilus, 10 Amanoräkor och några kardianlyngel som lever i sumpen. Hade tidigare 10 Kardinaler nere i sumpen som hann lägga ägg innan de fick flytta upp till stora karet( de fick flytta upp när jag fick igång det). Har nu även börjat med PMDD, dock väldigt sparsamt, tänker jag skyndar långsamt med det.

#114 - 11 januari 2016 21:49
Jag ser vattennivån i din sump, den är väldigt hög och undrar -klarar den att ta emot vattnet från karet om du stänger av pumpen? Tänker utblåset ligger ofta en liten bit under vattenytan och fungerar som insug om du stänger pumpen...
#115 - 11 januari 2016 22:57
[QUOTE=åheim;n2348248]Jag ser vattennivån i din sump, den är väldigt hög och undrar -klarar den att ta emot vattnet från karet om du stänger av pumpen? Tänker utblåset ligger ofta en liten bit under vattenytan och fungerar som insug om du stänger pumpen...[/QUOTE]

Hej, yepp det ska den göra. Har ungefär 5cm tillgodo, vilket blir en buffert på 120*50*5 =30L. Så ligger nog inom ramarna för hur mycket som skulle rinna ner om den skulle stängas av, men det är på gränsen. Kanske onödig risk att ta. Ska tänka på det nästa gång jag gör vattenbyte och tappa av någon cm imorgon. Tack för input Åheim!
#116 - 17 januari 2016 15:03
Hejhej!

Vilken intressant och inspirerande tråd!!!
Stort cred till alla fina bilder och förklaringar.

Måste bara fråga ett par saker jag har funderat på när jag plöjt din tråd....
Pengar verkar inte vara något problem här, men får man vara ofin nog att fråga vad kalaset har kostat hittills med frakt och allt?
Jag har aldrig hört om kattsand i akvarium, varför valde du det? Är det någon speciell typ, det finns ju hundratals....
Hur gick det till att få upp karet? Hur många var ni? Utrustning?

Keep it up "joeyk"
Styfv, Karlstad
#117 - 18 januari 2016 22:48
[QUOTE=Styfv;n2348785]Hejhej!

Vilken intressant och inspirerande tråd!!!
Stort cred till alla fina bilder och förklaringar.

Måste bara fråga ett par saker jag har funderat på när jag plöjt din tråd....
Pengar verkar inte vara något problem här, men får man vara ofin nog att fråga vad kalaset har kostat hittills med frakt och allt?
Jag har aldrig hört om kattsand i akvarium, varför valde du det? Är det någon speciell typ, det finns ju hundratals....
Hur gick det till att få upp karet? Hur många var ni? Utrustning?

Keep it up "joeyk"
Styfv, Karlstad[/QUOTE]

Hej Styf,
kul att du tycker om projektet. Tyvärr har jag inte varit lika aktiv senaste tiden, det beror mest på att zoopet inte är lika lättillgängligt utan tapatalk och en sambo som också vill ha lite upmärksamhet :P Har ganska lätt för att bli lite insnöad, vilket är något jag säkert delar med många här :)

Angående kostnaden så har det givetvis kostat en slant, har nog lagt ner lite drygt 30 iaf. Har inte någon exakt kalkyl på det tillgängligt just nu, men
ca 35kkr kanske. Akvariet med möbel kostade 21kkr(inkl frakt) och flyttfirman 3kkr, resten är diverse utgifter(filter,pump,leds,sumpglas etc). Hade tänkt att jag skulle sköta flytten av akvariet själv men bestämde mig i sista sekund för att anlita en flyttfirma som hjälpte mig, vi var sex man som bar upp det och det kändes som att det inte hade gått med färre. Det var nästan så de ville ge upp när de kom in genom dörren; jag har en köksö som de var tvungna att passera över för att ta sig till akvarierummet. Efter en lång övertalningskampanj så gick de med på att lyfta kolossen över köksön, hade aldrig fixat det själv med de tre kompisarna som skulle hjälpt till med bärremmar.

Att jag la i kattsand var ett stort misstag, I karet kan det urskiljas i klumpar som kommit upp efter divers ommöblemang i karet, inte snyggt! Dessutom så rörs det upp så fort det petas i botten, samt att många bottenlevande fiskar rör upp lervällingen. Satte ner några malaysiska sandsnäckor för några dagar sen som förhoppningsvis kan hjälpa till att få enr kattsanden längst ner till botten igen(mer finfördelat än blästersand). Anledningen till att jag använde det var att jag hade läst att det kunde vara bra att ha som grund under sanden för att det tillför näring till växtrötterna bättre än sand. Hade läst på ganska mycket om det men trots det tror jag att jag köpte fel variant, jag köpte kattströ som består av bränd lera. Just den varianten blir lervälling under vatten vilket är hemskt. Rekommenderar alltså inte kattsand! Bättre lägga lite pengar på Tropicas växtnäring eller något liknande, visst det kanske kostar lite mer men besparar en en sjuhelvetes massa besvär inbillar jag mig.

#118 - 22 januari 2016 09:05
Hallå!

Skulle varia kul å se en film på inbärandet och speciellt åver den där köks ön.... Låter som en riktig rysare. Synd att det inte funkade med det där kattsandprojektet, men man måste ju bara prova eller hur? :rolleyes:

Nu sitter vi här och väntar på uppdateringar i tråden, spännande!!!

Styfv, Karlstad
#119 - 24 januari 2016 17:40
Jäkla massa växter :)
#120 - 26 januari 2016 18:21
[QUOTE=Faltaren;n2349361]Jäkla massa växter :)[/QUOTE]

Yes, och mer ska det bli :)

Ska se hur de nya växterna tar sig (har inte jättehöga förväntningar då de är lite svårare) och sedan börjar jag fundera på att fixa koldioxid till karet. Så då blir det garanterat mer växter.

Är också på jakt efter fler bucephalandras, så om någon har tips på vart eller vem jag kan köpa av så är det ytterst välkommet. Har tänkt att göra en beställning från Polen, men vill helst vänta lite pga kylan.

Annons