Projektarbete i gymnasiet!

#1 - 5 september 2007 06:41
Herregud, sista året och man ska hitta på något finurligt projektarbete. Har haft först idén att göra en träningsdagbok, men fick den idén avslagen. Läraren frågade om jag inte hade något roligt intresse som man kunde spinna vidare på och göra nått projekt av. Men jag är helt tom! Göra nått projekt från akvariehobbyn? Hur då? Skriva en bok, njae?!?!

Har ni något konkret förslag på vad man skulle kunna göra, har lite smått panik över detta eftersom projektarbetet är en stor del av utbildningen och är obligatorisk om man vill fixa studenten...

Tack på förhand.:)
#2 - 5 september 2007 06:46
Hade jag varit du hade jag startat upp ett akvarium, fotat alla del-moment snyggt och beskrivit allt som du gör och händer. kan mkt väl vara ett mvg. själv "skrev" jag en hemsida ^^,
#3 - 5 september 2007 08:26
jag och 2 polare hade ett "kill projekt" i en stadsdel här i Göteborg med en hel del brottslighet osv. Vi träffade 14-15 ungar i 12års åldern 1 gång i veckan i 10 veckor. Kikade på film, åkte å badade å gjorde olika lekar osv.

Annars är väl typ Alkoholism och "Uteliggare" vanliga saker som folk skriver om
HazelCR
#4 - 5 september 2007 10:05
Herregud, sista året och man ska hitta på något finurligt projektarbete. Har haft först idén att göra en träningsdagbok, men fick den idén avslagen. Läraren frågade om jag inte hade något roligt intresse som man kunde spinna vidare på och göra nått projekt av. Men jag är helt tom! Göra nått projekt från akvariehobbyn? Hur då? Skriva en bok, njae?!?!

Har ni något konkret förslag på vad man skulle kunna göra, har lite smått panik över detta eftersom projektarbetet är en stor del av utbildningen och är obligatorisk om man vill fixa studenten...

Tack på förhand.:)

Undersök hur du kan kläcka artemia på bästa sätt, variera lite olika parametrar, en i taget. Försök att hitta det optimala läget för kläckning, iaf det du empiriskt kommit fram till. (Knyck inte från andra zoopetare, annat än att det kan du skriva i bakgrundsteorin.)
Om inte det räcker, så undersök även hur du kan hålla liv i dem, när de är kläckta.
Dokumentara på sedvanligt lillvetenskaplig sätt, som är brukligt på gymnasieskolor.
Det borde kunna bli ett bra PA, om du går på NV.

Om du går på SP, så kanske du kan skriva lite om den nya djurskyddslagen

Vilket program går du på?
#5 - 5 september 2007 21:30
mitt projektarbete handlade om att odla upp några tilapia (Oreochromis mossambicus) samt skriva om släktet som matfisk... fick in Biologi, Ekonomi och Matlagning i projektet...
#6 - 5 september 2007 22:08
Projektarbetet var det absolut tråkigaste med gymnasiet. :/
#7 - 6 september 2007 09:22
maria_ skrev:

neeeeje. de var ju det roligaste:)
#8 - 6 september 2007 09:58
fredd skrev:
neeeeje. de var ju det roligaste:)

Verkligen inte..
#9 - 6 september 2007 10:23
Helt klart att det var roligast, enda gången man fick göra nått man själv ville. Sen så är det ju inte alla som kan ta eget ansvar ;)

Men back till topic.. Hoppas Alexander har fått nått vettigt svar?
#10 - 6 september 2007 10:31
Tack för era idéer!

Jag går i Mediaprogrammet med textinrktning. Men själva projektet behöver inte omfatta min inrktning, men får gärna göra det.

Har lagt ut samma fråga på ciklid.se och har även där fått goda tankar och idéer. Får återkomma när jag beslutat vad jag ska arbeta med!
#11 - 6 september 2007 10:34
Tyckte nog att hänga på Börjes Kondis var det roligaste i gymnasiet,..,..
#12 - 6 september 2007 15:14
Du gillar väl diskus...? varför inte skriva om dom?
#13 - 6 september 2007 19:02
Kanske skriva om hur akvariehobbyn påverkar naturen, positivt eller negativ. Jag tänker då på till exempel fiske efter akvariefisk i malawisjön som kanske utrotar vissa arter men kanske samtidigt kanske räddar sjön ifrån inplantering "ekonomisk" fisk.
#14 - 6 september 2007 20:44
maria_ skrev:

God damn inte! Var ju bland det roligaste.

Själv skrev jag (2002) om objektivitet och källkritik samt vikten av den i en värld där vi översvämmas av information.

//C
HazelCR
#15 - 7 september 2007 04:14
Tack för era idéer!

Jag går i Mediaprogrammet med textinrktning. Men själva projektet behöver inte omfatta min inrktning, men får gärna göra det.

Har lagt ut samma fråga på ciklid.se och har även där fått goda tankar och idéer. Får återkomma när jag beslutat vad jag ska arbeta med!

Det borde vara en fördel om du gör ett PA, som har med textinriktning, (Mediaprogrammet), att göra, när du skall söka jobb sedan.
PA är ju tänkt som en fördjupning och helst ska det vara inom den specialiteten som man får på resp. valt program/inriktning.
Får du till ett PA som du kan vara stolt över, så vill du nog gärna visa upp det för ett tilltänkt arbetsgivare eller åtminstone nämna det i en jobbansökan. PA:t är ett sätt att utmärka sig och visa sin "talang" utöver de vanliga gymnasiekurserna.

Du kan också be om ett extra litet intyg från din handledare, om ditt gjorda PA. Då har du lite mer att visa upp, än bara det vanliga betygsdokumentet, vilket kanske kan uppskattas av tilltänkta anställare.
#16 - 7 september 2007 15:50
Jag gjorde mitt PA om delfiners sonarkommunikation.. för ett gäng år sedan...

Mycket klokt HazelCR, precis så ska man tänka redan i gymnasiet. Lägg tid på att skapa en "portfölj" redan nu så blir det mycket lättare att få ett bra jobb sen...

Annons