Projekt Vardagsrumshörnet - 275 l SA

#1 - 19 oktober 2011 15:24
Nu står det i vardagsrummet, det som ska bli mitt nya projekt! I annonsen stog det 300l, jag fick måtten via mail, räknade det till 375 l (fick alltså måtten på akvariet inklusive möbeln fast jag klart och tydligt bad om måtten på själva akvariet, eftersom folk i allmänhet verkar kunna tumma lite i annonserna, typ "80l" är i själva verket 103 ...), tar hem det och det visar sig vara 275 l [:o] Men är hur som helst glad, även om vardagsrummet ser galet ut just nu ...

[ATTACH=CONFIG]48417[/ATTACH]

Fick med denna ståtliga rackare: Han hade fem kompisar, men de hade fel teckning, planerar att skaffa ett gäng scalarer, men de ska se ut så här, inga vita/marmor

[ATTACH=CONFIG]48418[/ATTACH]

Blev dock väldigt bestört när jag såg "hål" i glaset när det väl var hemma! Det känns väldigt osannolikt att de till tillkommit under frakten, men samtidigt FÖRSTÅR jag inte hur jag kunnat missa dem annars! Behöver jag oroa mig? Om de varit där tidigare har ju akvariet varit vattenfyllt i åratal med hålen där.

[ATTACH=CONFIG]48419[/ATTACH]

Så här ser silikonet ut, mina fingrar pekar på hålen. De är nå slags luftbubblor i silikonet, behöver jag oroa mig för det?

[ATTACH=CONFIG]48420[/ATTACH]

Annars har det inte varit helt vattenfyllt på ett bra tag, bara upp till "kanten" som syns på de här bilderna (där silikonet blir mörkare alltså). Den fd. ägarinnan har nog inte fyllt på vatten på typ ... ett år eller så ... tror jag. Ser silikonet i övrigt ut att vara i gott skick? Har inte direkt någon supererfarenhet av sånt [:o]

[ATTACH=CONFIG]48421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48423[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48424[/ATTACH]

Sen var det ju det här med belysningen ... De hade löst det genom att ha tre i princip glödlampor som hängde ner från taket och lyste genom hålen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med lyset egentligen. Själva "locket"(eller rampen eller whatever) står liksom över akvariet. HUR ska jag kunna fixa ett lock med två lysrör á 80 eller 90 cm som går relativt lätt att lyfta av om man vill rota i akvariet? Täckglas finns, btw, uppdelat i tre bitar. Någon som har en lösning eller en typ skiss på en lösning?

Tänker göra ett filterfack i hörnet med Slimline, blir ca 13 l. Var kan man få tag på filtermatta billigt? Ungefär hur mycket går det åt till ett filterfack på 13 l?

Få se nu vad det blir av det här :)
#2 - 22 oktober 2011 15:18
Funderar lite på fiskarna ...

De som kommer få flytta över från 150litaret är just nu
1+1 Bågfenor
2+1 Nyckelhål (hoppas i alla fall att honan är en hona ...)
18 Nannostomus Beckfordi
6 Ottisar
och Scalaren förstås ...

Vidare ska 4 Laetacara dorsigera införskaffas :) Funderar också på att skaffa någon Röd piskstjärtsmal, Hemiloricaria sp. 'red', fler Ottisar, och ev. göra ett försök till med pansarmalar, Paleatus eller möjligen Melini. Eventuellt byta ut bågfenorna, kanske mot Borellii eller något annat spännande. Känns så roligt att ha nya möjligheter :) Får se hur det blir med scalarer, de är så stora och jag gillar ju småfisk, men har redan blivit så förtjust i den jag valde att ha kvar, den är så vacker ... [:o]
#3 - 22 oktober 2011 15:48
filtermatta hittar du på www.pwss.se
mycke billigare än så hittar du nog inte då dom brukar ligga på ungefär samma pris på dom flesta affärer.

angående silikonet så vette tusan, såg ut å vara "hemma gjord" eftersom de inte va någe vidare snyggt utfört. ja hade nog tagit bort det och lagt dit nya silikon. vare botten skivan de va mot?

angående hålen så får nog någon annan ge ett bättre svar men om det inte är "djupt" hål så är det nog ingen fara.
vart är hålen? botten eller sidan?
det man kan göra är ju att limma en bit glas över hålen med silikon, ifall det ändå inte syns senare när akvariet är inrett.

men som sagt, någon annan kanske har nån bättre ide om dom.

lycka till.
#4 - 22 oktober 2011 16:02
"Hålen", för det är ju inte hål egentligen, utan mer gropar i glaset, är på framsidan mot bänken. Måste ha haft nån blockering i hjärnan som inte såg dem först! [:-5] För är typ 99% säker på att de inte kommit dit under frakten, känns som att det skulle ha varit sprickor eller nånting om det stött i nånting när vi burit det. Att det är fult bryr jag mig inte om, det är mer hur det håller som jag är orolig för. Det är ett hemmabygge, men har i och för sig hållit i många år.
#5 - 22 oktober 2011 16:10
Jag tycker du har tillräckligt med ciklider i som det är. Hålen är svårt att säga något om men jag hade duttat i dem med silicone.
#6 - 26 oktober 2011 14:43
Finns det verkligen bara lysrör (T8) som är 60 och 90 cm långa? Ingenting däremellan? En ramp på 75 eller 80 cm skulle passa ypperligt att "lägga" ovanpå akvariet, den höga kanten på "ramen" kommer dölja den effektivt ... Blir snart att skicka efter en cirkulationspump och ska se om jag får tag på slimline billigt nånstans.

Ingen mer som har något att säga om "hålen" och silikonet? Känner mig inte så säker på sånt [:o]
#7 - 3 november 2011 19:15
Börjar närma mig en lösning på belysningsfrågan nu tror jag, eventuellt två T5-rör på 2x35 watt, hoppas lysrörshållaren och rören passar ihop (har mailat och frågat PWSS för säkerhets skull).

Blir väl vanlig svart bakgrund (sopsäck?) och en svart Aquael-bakgrund till filterfacket. Hade tänkt slimline först men blir nog inte så snyggt med en kombination av svart och röd gneiss [:o] Har inte direkt nån budget för BTN så ...

Ska hämta sand och sten, lägga äppelgrenar i blöt, beställa en cirkulationspump från Zooplus. Förhoppningsvis får jag igång det inom några veckor.

Vet fortfarande inte vad jag ska göra med hålen och silikonet, men, men.
#8 - 3 november 2011 20:55
Jag tror inte du behöver oroa dej för silikonet, lite svårt att säga av bilderna men jag tippar på att silikonet är max 7-8år eller yngre
det rekomenderas att man ska byta silikon efter ca10 år.. jag tror heller inte du behöver oroa dej för "hålen" i glaset heller, om det sitter en list som döljer silikonet så kan du limma på en smal glasbit över för att vara på den säkra sidan alltså 2-3cm bred och kanske 6-7cm lång 4mm.. fast det är klart om det inte finns en list som döljer så blir det fult,,, men om jag ska vara ärlig så hade nog jag inte gjort något med det... nu är detta bara rekomedationer från en amatör med en del akvarie vana.... Lycka till
#9 - 5 november 2011 18:10
Jag har fått tag i 3 stycken Scalare Manacapuru F1:or (!). I Norrbotten! Går knappt att få tag på bågfensciklider här uppe ...! Är glad

[ATTACH=CONFIG]48879[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48880[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48881[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48882[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48883[/ATTACH]
#10 - 6 november 2011 14:17
Om man köper denna filtermatta: http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/filters_and_pumps/other_brands/195416. Vad är att föredra, "fine-pored" eller "large-pored"? Spelar det nån roll över huvud taget?
#11 - 6 november 2011 17:05
Det blir nog bra det här .... :)

[ATTACH=CONFIG]48908[/ATTACH]
#12 - 12 november 2011 10:34
Har fått lite hjälp från PWSS med lysrör :)

Så det blir denna lysrörshållare:
http://www.pwss.se/product.php?productid=12687&cat=1738&page=1

Med ett sånt här lysrör:
http://www.pwss.se/product.php?productid=11767&cat=1703&page=1

Tänkte använda ett Juwel-lysrör som andralysrör, eftersom min budget är väääldigt ansträngd just nu, och de är lite billigare. Då är ju frågan vilket man ska välja?
http://www.pwss.se/home.php?cat=1707

Colour, Day eller Natur?
#13 - 13 november 2011 15:58
Gulliga scalarer, hoppas de kommer trivas i det nya akvariet, säg bara till när jag ska komma och hjälpa till med uppstarten :D.
#14 - 14 november 2011 19:28
Då har jag sprängt min budget då! [:o]

Beställt lysrörshållare, lysrör (juwel colour + day) och bakgrund från pwss. (totalt 1 530 *stön*)
Och cirkulationspump (Eheim compact) och filtermatta från zooplus, för totalt 420 kr.

Totalt har kalaset gått lös på 800 (akvariet) + 537 (Scalarerna ...) + 1 530 + 420 = 2487 kr. Exklusive frakten från PWSS, och fiskarna jag planerar att köpa. Den nuvarande summan jag lagt ut är nästan precis 50% av min årslön, hahaha :D
#15 - 16 november 2011 18:01
Under tiden i det andra akvariet ...
Bågfenorna är på G! Missade själva leken, men råder ingen som helst tvivel om att honan vaktar rom i kokosnöten. Hon är ilsken som en förolämpad geting och jagar bort ALLT, även den fullvuxna scalaren! Gör små räder till andra änden av akvariet och skäller ut hanen efter noter innan hon ilar tillbaka igen, och på vägen passar på att flytta på lite nyckelhål och bortkomna tetror :)
#16 - 18 december 2011 18:00
Idag var det akvarieuppstartsdagen. Har hållit på hela dagen med att fixa lysrampen, listerna, bakgrunden, tvätta sand, inreda, planetera osv. osv. och nu tillslut STÄDA (gud vad rörigt det blev!). Är jättenöjd med inredningen, lyset, ja allt.

"Hardscapen":
[ATTACH=CONFIG]50088[/ATTACH]

Efter vattenfyllning och plantering:
[ATTACH=CONFIG]50089[/ATTACH]

MEN, jag upptäckte att bakgrundens ena sida har släppt. Så det är ett "hål" på typ 2-3 cm längs med hela högra sidan. Är det ens möjligt att silikona så dåligt? Drog ju ändå på ett tjockt lager med silikon. Vad kan jag göra åt saken? Går det att silikona fast med undervattenssilikon, eller måste jag försöka riva ut hela skiten och köra med innerfilter istället?
#17 - 18 december 2011 19:08
kanske det går att pressa dit en bit filtermatta?
#18 - 18 december 2011 19:57
Det har släppt hela vägen, alltså en 2-3 cm vid glipa längs med hela bakgrunden *suck*
#19 - 18 december 2011 20:18
kolla med färghandeln om dom har Tec-7 det går limma under vatten med det och är ofarligt för fisk och växter, dom brukar använda det på stora akvariercente och sådant som undervattenstätning om det skulle börja läcka.. finns även i svart:p för övrigt så har du lyckets med karet snyyygt!!!
#20 - 18 december 2011 20:45
ooooh kommer att bli sååå snyggt, är redan jättefint men du fattar vad jag menar...;)
#21 - 19 december 2011 08:41
Så här ser det ut i vardagsrummet just nu. It is no more.
[ATTACH=CONFIG]50095[/ATTACH]
#22 - 19 december 2011 09:13
oj. vad hände? släppte nån sida eller gick de hål?
#23 - 19 december 2011 09:25
Efter att det varit vattenfyllt i sju timmar släppte hela fogen mellan bottenplattan och framrutan, när pappa vaknat och väckt mig hade väl hälften runnit ut och sen for väl ytterligare 50 liter ut på typ 2 minuter. Lyckades rädda några fiskar, scalarerna och två nyckelhål, men det ligger fullt med döda tetror och ciklider på botten. Fick jaga runt en ottis som simmade på golvet ... Hittade i morse fyra LEVANDE (!!!) ottisar i sanden, två av dom verkar faktiskt överleva. Är förbannad, chockad, ledsen .....
#24 - 19 december 2011 10:26
fy fasen va tråkigt :/
men visst hade väll förra ägaren haft igång det tills du köpte det? mycket konstigt att det bara släpper så där, men det kan ju ha blivit spänningar och blivit förskjutet på något vis under transporten.

jäkla tråkigt när sånt där händer :/

men du får försöka ta nya tag å ladda om igen, skrapa rent å lägga på ny silikon så ska du nog se att du får tebax glöden sen. förstår om de känns jäkligt tungt nu :/
#25 - 19 december 2011 10:35
Nä, kommer aldrig kunna lita på det här karet, det ska på tippen :mad: Dessutom är ju möbeln helt förstörd av allt vatten. Ska försöka sälja lyset (är ju trots allt komplett med lysrörshållare, lysrör och reflektorer, använda endast sju timmar ...) och pumpen.

De överlevande fiskarna ska få komma till Djurmagazinet (GUD vad skönt det är att jag jobbar där, får ju lite "privilegier" då) och förhoppningsvis ska jag få starta upp ett visningsakvarium där scalarerna får flytta in. OM de nu överlever, de är INTE fräscha :( Är dock fortfarande helt fascinerad över ottisarna som överlevde. Två är nog döende, men två verkar faktiskt hyfsat pigga, efter att ha legat torrt i åtta timmar!

Jag har dock världens ångest över att jag efter att ha räddat några fiskar, och hjälpt pappa att få ut vattnet genom altandörren och torkat och hållit på, gick och lade mig TROTS att tetrorna fortfarande låg och sprattlade. Är helt förstörd över alltihop, men kan inte förstå hur jag kunde välja att INTE rädda levande varelser, för nu är de förstås stendöda. Kanske hade de inte överlevt ändå, men att jag inte ens försökte? Känner mig som en riktigt hemsk människa. Dessutom är jag ASFÖRBANNAD på mig själv för att jag ens funderade på att köpa det här förbannade jävla karet.
#26 - 19 december 2011 10:37
nejnejnejnejnej½!!! inte tippen!! fan försök sälja det! jag hade gärna köpt det men du bor ju så jäkla långt bort ( samt att jag nog inte har nån plats)

men det där är ju bara att ta isär o silikona om!
#27 - 19 december 2011 10:40
Inte ens hela kar blir sålda särskilt lätt här uppe, vem skulle vilja ha ett trasigt gammalt kar med förstörd möbel dessutom? Skulle möjligen kunna skänka bort det ... Och även om jag faktiskt skulle vilja behålla det skulle jag ändå inte få :(
#28 - 19 december 2011 10:57
trisst att du känner så där, tyvärr händer ju sånna här olyckor.
tycker ändå du borde göra ett försök i silikona om det.
#29 - 21 december 2011 15:51
Har slängt ut en annons på blocket och fått tre svar, verkar som att jag kommer bli av med h*lvetet i alla fall. Känns fortfarande som att jag har drömt alltihop. Tog hand om alla liken idag först.
#30 - 21 december 2011 17:18
Det va dom fulaste silikon strängarna jag någonsin skådat... Det tyder ju garanterat på att karet varit kasst ägaren har tömt det och bara sprutar silikon över den gamle strängen... Dumt av dig att inte ta bort och sililonera om.

Hoppas inte du gav mer än runt 500 lappen för det

Edit** lästa inläggen längst ner i tråden nu....

Sent from my iPhone using Tapatalk
#31 - 21 december 2011 17:27
Vimsa skrev:
Nu står det i vardagsrummet, det som ska bli mitt nya projekt! I annonsen stog det 300l, jag fick måtten via mail, räknade det till 375 l (fick alltså måtten på akvariet inklusive möbeln fast jag klart och tydligt bad om måtten på själva akvariet, eftersom folk i allmänhet verkar kunna tumma lite i annonserna, typ "80l" är i själva verket 103 ...), tar hem det och det visar sig vara 275 l [:o] Men är hur som helst glad, även om vardagsrummet ser galet ut just nu ...

[ATTACH=CONFIG]48417[/ATTACH]

Fick med denna ståtliga rackare: Han hade fem kompisar, men de hade fel teckning, planerar att skaffa ett gäng scalarer, men de ska se ut så här, inga vita/marmor

[ATTACH=CONFIG]48418[/ATTACH]

Blev dock väldigt bestört när jag såg "hål" i glaset när det väl var hemma! Det känns väldigt osannolikt att de till tillkommit under frakten, men samtidigt FÖRSTÅR jag inte hur jag kunnat missa dem annars! Behöver jag oroa mig? Om de varit där tidigare har ju akvariet varit vattenfyllt i åratal med hålen där.

[ATTACH=CONFIG]48419[/ATTACH]

Så här ser silikonet ut, mina fingrar pekar på hålen. De är nå slags luftbubblor i silikonet, behöver jag oroa mig för det?

[ATTACH=CONFIG]48420[/ATTACH]

Annars har det inte varit helt vattenfyllt på ett bra tag, bara upp till "kanten" som syns på de här bilderna (där silikonet blir mörkare alltså). Den fd. ägarinnan har nog inte fyllt på vatten på typ ... ett år eller så ... tror jag. Ser silikonet i övrigt ut att vara i gott skick? Har inte direkt någon supererfarenhet av sånt [:o]

[ATTACH=CONFIG]48421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48423[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48424[/ATTACH]

Sen var det ju det här med belysningen ... De hade löst det genom att ha tre i princip glödlampor som hängde ner från taket och lyste genom hålen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med lyset egentligen. Själva "locket"(eller rampen eller whatever) står liksom över akvariet. HUR ska jag kunna fixa ett lock med två lysrör á 80 eller 90 cm som går relativt lätt att lyfta av om man vill rota i akvariet? Täckglas finns, btw, uppdelat i tre bitar. Någon som har en lösning eller en typ skiss på en lösning?

Tänker göra ett filterfack i hörnet med Slimline, blir ca 13 l. Var kan man få tag på filtermatta billigt? Ungefär hur mycket går det åt till ett filterfack på 13 l?

Få se nu vad det blir av det här :)
Man kan se på en av bilderna att två stora bitar har slagits ur på bottenglaset, sättet det ser ut tyder på att det är ett glas av väldigt dålig kvalité och limningen är minst sagt amatörmässig och jag skulle aldrig fylla det där karet med vatten, tyvärr!

EDIT! Såg nu i efterhand att det sprungit läck, jag ska egentligen inte strö salt i såret men hur tänkte du när du fyllde upp det igentligen, det syntes ju lång väg att det bara var skit...:confused:
#32 - 21 december 2011 19:33
fan vad synd hände mej med mitt cayman kar med det hämtade jag gratis för det läkte sen fick glasmästaren silikona om en vecka sena läckte det han fick hit o silikona om det igen nu håller det tätt o glas mästaren tog bara 500 för att silikona hoppas du får upp gnistan igen mvh christian :)

Annons