Projekt Tvättstugan

#1 - 28 december 2010 12:47
Jag tänkte att jag skulle göra iordning akvarierna i tvättstugan så att det blir lite roligare att titta på dem :p

Idag ser det ut så här och det är ju inte så roligt..

Tänkte sätta akvarierna på samma sorts bänk vi har i övrigt i tvättstugan fast då skåp som bara är 37 cm djupa och samma sorts bänkskiva på, vad tror ni om detta?
Det borde ju hålla för det blir 2 st 60 cm breda skåp som sätts ihop och en bänk skiva som är 128 cm lång.

Jag har tänkt att beställa 2 st vanliga ramakvarium 63 liters för det är så dyrt att måttbeställa djupare. Måtten på dessa kar är 60x30x35. Sätter jag ihop dessa med någon centimeter imellan så klarar jag detta med denna längd på bänkskivan, eller?

Vet inte när detta kommer att ske men troligtvis under våren, har ju lite motstånd hemma men får väl blinka lite extra med ögonfransarna ;):p

Tänkte köra med antingen sydamerika och asien eller sydamerika och tanganika, några andra förslag?

Funderar även på om jag skall sätta in Btn slimline bakgrunder och göra filterhörnen, fast det kanske tar för mycket plats?
En sak med Btn-arna är att det kommer att kosta ca 1000 kr för dessa till dessa kar, vill ju ha den nya färgen, och den är dyr..

Funderar även på om jag skall ha bottenfilter men då kan jag ju inte köra tanganika...om jag skulle vilja detta.

Hjälp mig med förslag! :D
#2 - 28 december 2010 13:02
Gruset jag tänkt att ha om jag kör bottenfilter är Åleds grus, det är ca 2-3 mm i storlek går detta bra till Corydoras?
Tänkte kanske ha några C. Panda i SA karet ihop med ett apistogrammapar :)

Om det blir Asien, så blir det nog någon liten guramis och/eller någon sorts rasbora. Gruset passar väl till dessa med ? Kan Elefantsnäckorna ha detta grus?

Om det blir tanganika så vette tusan vad jag skall ha för filtrering eller grus/sand, men jag vill isåfall ha några fina snäcklekare.
#3 - 28 december 2010 13:50
Du får nog blinka med mer än ögonfransarna för att få igenom det här projektet:p...
#4 - 28 december 2010 13:55
Jag har halva inne om man säger så ;):D

Vad tror du annars då, funkar det med måtten på "skåpet" ?

Kan man ha akvarierna så tätt ihop eller kommer fiskarna bara glana på varandra?
Vill ju inte att de bara hänger vid rutan in till andra karet..
#5 - 28 december 2010 14:06
Den biten är inga problem, det är bara att sätta en solskyddsfilm på kortsidorna så ser de inte varandra:).
Du kommer att få ett djup på hyllan på ca 40 cm med överhänget, så varför inte beställa 35 cm djupa kar? Prisskillnaden där är bara vad de extra cm2 kostar, det är på höjden det börjar bli dyrare då man även får gå upp med glastjockleken. De 5 cm gör ändå några liter, men inte många kronor i ökad kostnad.
Var ska du beställa karen? Eftersom jag ska beställa ett måttbeställt kar med kunde vi slå våra kloka höven ihop och sambeställa?
Skulle jag varit du skulle jag även fundera på ev. ett helt kar som måttar hela skivan, och sedan ev. dela upp karet med antingen en Slimline eller en ruta...:D!
#6 - 28 december 2010 14:53
Jag beställer från Herkules, de har så att de kan ta hem denna storleken. De har bara inte dessa i lager, de kostar 485 kr styck.

Men jag är ju klart intresserad av att ha lite fler liter, så varför inte kolla om jag kan måttbeställa:)

Jag är nog mest inne på att ha två små men det beror ju lite på vad priset är jämfört med ett stort.

Några förslag om dessa inriktningar är ok med gruset jag tänkt?
#7 - 28 december 2010 15:18
Ok, de är såpass billiga. Då är det nog inte mycket att göra på priset, jag trodde du skulle måttbeställa dessa karen med...
PiaJo skrev:
Gruset jag tänkt att ha om jag kör bottenfilter är Åleds grus, det är ca 2-3 mm i storlek går detta bra till Corydoras?

Tänkte kanske ha några C. Panda i SA karet ihop med ett apistogrammapar :)

Det ska nog gå fint, jag kör med den grusstorleken med bottenfilter och Corydoras:).
Om det blir Asien, så blir det nog någon liten guramis och/eller någon sorts rasbora. Gruset passar väl till dessa med ? Kan Elefantsnäckorna ha detta grus?

Det ska gå bra där med, men jag skulle nog fundera på att ha ett grus som kanske drar upp ditt pH lite ifall du vill ha elefanterna där....kanske ett Sulawesikar med snyggräkor:p?
Om det blir tanganika så vette tusan vad jag skall ha för filtrering eller grus/sand, men jag vill isåfall ha några fina snäcklekare.
Även här kan du ev ha bottenfilter, de är inte sådana stora grävmaskiner som vissa andra T-ciklider....ett litet ytterfilter hade annars inte varit fel som tex Eheim 2213.
#8 - 28 december 2010 15:32
Nu har du satt griller i huvet på mig, Ansjo.... nu vill jag ha ett kar med måtten 120x35x35:D

Massa växter så att det blir lummig, ungefär så här och med lite goa apistogramma och corydoras, mumma :p

Skall banne mej kolla vad det skulle kosta....
#9 - 28 december 2010 15:36
Som en jämförelse, mitt kar jag ska beställa med måtten 125x55x40 kostar 2000:-, men då är det 8 mm:s glas. Jag skulle tro att det räcker med 6 mm till ditt kar, och då halkar den summan ner en bit. Jag har valt svart silikon, men vill man ha alu-ram istället är det inte mycket som skiljer i pris...
Alltid kul att sätta griller i huvudet på folk:D!
#10 - 28 december 2010 18:40
Nu har jag mailat Majornas glas, får se vad de ger mig för pris:)

Om det blir för dyrt så kör jag två standard 63 liters, det blir nog bra det med:p

Då kör jag nog med ett asien med räkor och ett apistokar....tror jag....eller kanske skall jag ge mig på att köra ett kar som växtkar...kan man köra guramisar, rasboror eller tetror i detta?
#11 - 29 december 2010 13:48
Du får troligen ett pris som ligger ca 4-500:- högre än om du frågar Kent i Nol...
#12 - 29 december 2010 13:54
fan....detta skulle man skaffa sig......

alltså en bra tvättstuga.....!!!!

hus på 240 kvm.....inte i närheten av ett rum som skulle vara en bra tvättstuga....

hur fasen tänkte dom som byggde huset.....?

och hur fasen tänkte dom som köpte huset sist.......?

.
#13 - 29 december 2010 17:19
Kan man ha solfilm inne i karet?

Tänkte kanske kanske att jag kör med svart solfilm istället för btn slimeline för att få ner kostnaden lite och då tänkte jag göra ett filterhörne med hjälp av en snedställd glasskiva i hörnet som jag siliconar fast och sätter in insugsraster i och då vill jag gärna ha denna svart med så att man inte ser filtermassan.

Eller finns det annat sätt?
#14 - 29 december 2010 17:23
Nope, den sätter du utanpå:).
Jag kan lova dig, gör du inte "rätt" från början kommer du att ångra dig.
Det rör sig om ett par hundralappar för att få det riktigt bra, ska du ha Slimline i hela karet är det runt en tusenlapp det rör sig om...
#15 - 29 december 2010 17:26
Ok,då skippar vi den tanken.

har tänkt så med... gör rätt från början för det blir ett hellskotta jobbigt när man väl ångrar sig och det kommer jag att göra.. kan ju köra den "gamla" färgen, rödgnejs, den är fin med och något billigare tror jag.
#16 - 29 december 2010 17:29
Det skiljer lite i pris, men på en skiva är skillnaden 95:-, och även där är det lite varning att inte göra som man tänkt från början.
http://www.pwss.se/product.php?productid=9902&cat=0&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3687&cat=0&page=1
#17 - 30 december 2010 20:27
Jepp, skall göra som jag tänkt från början annars kommer jag att ångra mig. Detta projekt får ta lite tid, har inte bråttom.
Vill inget hellre än att jag får till det bra från början än att börja spara in och bli mindre nöjd.
#18 - 31 december 2010 09:12
Jag tror du gör rätt där. Det är så många gånger både man själv och man hört andra spara in några hundringar på ett projekt som har prislappen tusenlappar, och sedan bara ångrar sig. Då är det bättre att lugna sig så man får det som man vill, ungefär som med mitt kommande räkprojekt i sovrummet:).
#19 - 2 januari 2011 18:20
Eftersom jag nu har beslutat mig till 95 % att köra med 2 st 63 liters med Btn och filterhörnen.
De sista procenten är för om jag dyker på nåt kar eller får ett bra pris så kan jag ju ändra mig :p

Detta projekt kommer inte få full fart förrän vi har varit i Sälen och åkt skidor i slutet av februari, så nu har jag ju god tid att fundera på inredning och fiskar:)

Hjälp mig med att komma på förslag på vad jag kan ha i dessa kar, jag vill ha minst ett som är någon dvärgciklid i och men sen är det helt öppet.
#20 - 2 januari 2011 18:54
Finns ju massor med sköna apistos någon av de mindre arterna då lämpligtvis. Skall du köra renodlat biotop eller köra påmix? Hade varit grymt att se galaxyn i ett tättplanterat kar med massa rötter och pinnar.
#21 - 2 januari 2011 19:11
Ja, jag är i dessa tankebanor med, att köra bara typ galaxyn i ett kar, kanske nån kul räka med i detta kar

Förstår inte riktigt vad du menar med påmix? Det blir bara fiskar från typ SA i ett kar och sen asien i ett annat men växter blir från hela vida världen.
#22 - 2 januari 2011 19:38
Skulle man kunna köra typ CR eller CB i ett kar med typ Galaxys?
#23 - 2 januari 2011 19:47
Jepp, det funkar. Risken finns bara att räkorna blir lite undanskuffade och att en del små räklingar blir till mat, men varför inte prova:)?
#24 - 2 januari 2011 20:12
På mix skulle det varit alltså från olika världs delar. Galaxyn går fint att köra med räkor det ryker en och annan räkling men so what. Och i ett 63l med lite växtlighet och gömslen så kommer du få räklingar ändå.
#25 - 4 januari 2011 13:25
Har fått svar från en glasmästare, och det blev alldeles för dyrt att måttbeställa så jag kör på standardkar dvs 60x30x35.

Är lite rädd för att en Btn-slimline tar mycket plats i karet om jag skall göra filterhörnor eller är det bara jag som oroar mig i onödan+

Hur hade ni gjort era hörnor, en snedställd skiva eller göra en ett hörn om ni fattar vad jag menar...
#26 - 4 januari 2011 14:12
Såg ett par apistogramm trifasciata i helgen när jag köpte minna garra rufas.
Otroligt söta små ciklider, kanske skulle vara något för ditt SA kar ? :)
#27 - 4 januari 2011 14:15
PiaJo skrev:
Har fått svar från en glasmästare, och det blev alldeles för dyrt att måttbeställa så jag kör på standardkar dvs 60x30x35.

Är lite rädd för att en Btn-slimline tar mycket plats i karet om jag skall göra filterhörnor eller är det bara jag som oroar mig i onödan+

Hur hade ni gjort era hörnor, en snedställd skiva eller göra en ett hörn om ni fattar vad jag menar...

hur liten pump har du ??

jag hade ett sådant kar en gång, hade oxå en liten pump som var 4,5 cm "tjock", så jag tog en bakgrund och
satte utmed hela långsidan, typ då 5 cm från baksidan, ner med massor med filtermatrial, insug i ena sidan,
pump i andra sidan, blev så mycket filtermatrial att jag aldrig behövde rengöra, och det tog inte så vansinnigt
mycket plats, 5 cm bakom + bakgrund på 1 cm = 6 cm.....24 cm kvar att inreda på.....

.
#28 - 4 januari 2011 14:19
http://www.pwss.se/product.php?productid=4493&cat=288&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

Jag har dessa, Ansjo har gjort så i min dennerle kub och då även med botten filter. Tack för tipset, tänkte inte på detta!

Kan ju även snedställa skivan...
#29 - 4 januari 2011 14:23
Pink_Tess skrev:
Såg ett par apistogramm trifasciata i helgen när jag köpte minna garra rufas.

Otroligt söta små ciklider, kanske skulle vara något för ditt SA kar ? :)

Ja , hade falskogs dessa?
#30 - 4 januari 2011 14:26
PiaJo skrev:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

Jag har dessa, Ansjo har gjort så i min dennerle kub och då även med botten filter. Tack för tipset, tänkte inte på detta!

Kan ju även snedställa skivan...

snedställa kanske i varje hörn så att det blir "lika" i varje hörn......om du förstår....?

eller varför inte i mitten på karet göra en utbyggnad, rektangulär, med lite mossa på sig......

......
#31 - 4 januari 2011 14:29
mmm, tål att tänkas på:)
Kunde vara lite annorlunda... behöver ju en stor bit 50cm och en lite bit 10 cm, spillbitar har jag hemma sen tidigare....
#32 - 4 januari 2011 14:31
Jag skulle ju kunna göra denna varianten av 10 cm´s biten.

Får fundera lite till.... det kommer ju inte att hända så mycket än, har tid att fundera.
#33 - 4 januari 2011 14:32
PiaJo skrev:
mmm, tål att tänkas på:)

Kunde vara lite annorlunda... behöver ju en stor bit 50cm och en lite bit 10 cm, spillbitar har jag hemma sen tidigare....

om du måste skarva en del, så tryck till lite extra svart silikon, och sedan "sanda" den ytan med samma matrial
som du har på botten, så försvinner skarvarna.....nästan iaf.....

tänk bara på att se till att du:

A) har fri gång ner i kammaren med handen.....lite jobbigt att rådda till maed filtermatrial / pump annars.

B) Rejäla intag......annars kanske pumpen suger torrt.....

.

.
#34 - 4 januari 2011 14:33
PiaJo skrev:
Jag skulle ju kunna göra denna varianten av 10 cm´s biten.

Får fundera lite till.... det kommer ju inte att hända så mycket än, har tid att fundera.

eller....som jag sa....lägg kammaren på mitten....klä den med en mossa.....

.
Bilagor:
#35 - 4 januari 2011 14:34
Tänkte ha 2-3 raster så att det blir livrem OCH hängslen, tar heller för stort än för litet filterhörn.
#36 - 4 januari 2011 14:45
PiaJo skrev:
Tänkte ha 2-3 raster så att det blir livrem OCH hängslen, tar heller för stort än för litet filterhörn.

felix

gott mos

lite avis....skulle vilja byta ut mina 222 + 240 mot 8-9 st 40-60 litare.....
#37 - 4 januari 2011 14:49
PiaJo skrev:
Ja , hade falskogs dessa?
..

Bra fråga.. längesen jag var där. Såg fisken i lerum men är ju inte omöjligt att han har dem.
#38 - 4 januari 2011 14:51
Ok, det var i Lerum ni såg dem?

Hälsa PinkTess att hon inte behöver svara på PM-et;):)
#39 - 4 januari 2011 15:03
Ojsan... visst jag som är busig och lånar Sultanens konto till artbeskrivningar.

Såg dem på ciklidhuset i lerum, ganska smidigt att ta sig dit från borås :)

// PinkTess som hittat rätt konto :P
#40 - 4 januari 2011 16:35
Det finns bilder på hur jag gjorde med filtret bakom slimlinen i början på the original Dennerle tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134463&page=1
#41 - 4 januari 2011 17:09
Då skall jag kika på detta, tack
#42 - 5 januari 2011 16:58
OM jag skulle fundera på att göra asienkaret till ett växtkar behöver jag bra belysning och co2? vad skulle jag behöva för grejer mm?

Tänk på att jag är helt nollad på detta, kan ingenting så håll det enkel till att börja med, hoppas att lära mig lite [:o]:)
#43 - 5 januari 2011 17:48
En ramp med dubbla lysrör skulle räcka ganska långt, 2x18 w tex. Sedan skulle du testa att köra co2 med mäskmetoden, det kostar inte många kronor.
Men som sagt, prio ett är rampen...som kan bli en svår nöt att knäcka. Det finns ramper med ett rör till ett 60 cm långt kar, men med två rör är det sämre med.
#44 - 5 januari 2011 17:50
Jag har en sån ramp idag och jag tror att jag får plats med en ramp till, om ögonmåttet stämmer.

Mäsk ? -förklara mer, är inte det man gör sprit av??:)
#45 - 5 januari 2011 17:57
Hittade denna länken, är den bra?
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764
#46 - 5 januari 2011 17:59
Nu får ni inte skratta... men är EasyCarbo typ samma som mäsk eller Co2 ? skratta inte :mad:;)
#47 - 5 januari 2011 18:06
Jo, restprodukten av en akvarist växtakvarium kan man sedan bränna i en liten plåtgrunka, och helt plötsligt ser man dubbelt så många akvarium:D!
Det finns säkert en miljon trådar om det ämnet, men inget som har varit på tapeten på ett tag så det är lika bra att vi kör efter dina förutsättningar.
Det du behöver är inte så mycket grejer till ett så litet kar. Jag skulle personligen till ditt kar leta upp en liten pumpskalle som du har till misten, och det kan man förklara som en dimma med co2-bubblor som sprider sig i karet och dels löser sig i vattnet, men sedan hamnar microbubblorna även under växternas blad där de gör stor verkan.
Sedan är det tre 1 liters plastflaskor med skruvkork samt några meter silikonslang och lite silikon som behövs. En timer inte att förglömma, som du kör pumpskallen inkopplad på, detta för att inte köra in co2 i karet under natten.

Borra 1 hål i korken på den ena flaskan och två hål i de båda andra. Sedan seriekopplar du korkarna med varandra, så att du från strax under korken på flaska 1 går ner en cm under korken på flaska två. Sedan samma från flaska 2 till 3, och från den sista flaskan har du en längre slang som du kopplat till utblåset på pumpen. Silikona runt slangarna så det verkligen är tätt, det är där det största problemet annat kommer....
I de två första flaskorna blandar du mäsk och den sista flaskan har du bara sk. tvättvatten, bara för att inte man ska riskera att det går in mäsk i akvariet. Det låter lite krångligt kanske, men det är det inte;p.

Men en sak innan du blir eld och lågor, ett litet kar med co2, bra ljus och PMDD är som att balansera på ett knivblad, det kan lätt gå åt pepparn. Fördelen å andra sidan är att det bara är ett litet kar och ganska enkelt att starta om;)!
#48 - 5 januari 2011 18:08
PiaJo skrev:
Jag har en sån ramp idag och jag tror att jag får plats med en ramp till, om ögonmåttet stämmer.

Mäsk ? -förklara mer, är inte det man gör sprit av??:)
[INDENT]Jo, restprodukten av en akvarist växtakvarium kan man sedan bränna i en liten plåtgrunka, och helt plötsligt ser man dubbelt så många akvarium[:D]!
Det finns säkert en miljon trådar om det ämnet, men inget som har varit på tapeten på ett tag så det är lika bra att vi kör efter dina förutsättningar.
Det du behöver är inte så mycket grejer till ett så litet kar. Jag skulle personligen till ditt kar leta upp en liten pumpskalle som du har till misten, och det kan man förklara som en dimma med co2-bubblor som sprider sig i karet och dels löser sig i vattnet, men sedan hamnar microbubblorna även under växternas blad där de gör stor verkan.
Sedan är det tre 1 liters plastflaskor med skruvkork samt några meter silikonslang och lite silikon som behövs. En timer inte att förglömma, som du kör pumpskallen inkopplad på, detta för att inte köra in co2 i karet under natten.

Borra 1 hål i korken på den ena flaskan och två hål i de båda andra. Sedan seriekopplar du korkarna med varandra, så att du från strax under korken på flaska 1 går ner en cm under korken på flaska två. Sedan samma från flaska 2 till 3, och från den sista flaskan har du en längre slang som du kopplat till utblåset på pumpen. Silikona runt slangarna så det verkligen är tätt, det är där det största problemet annat kommer....
I de två första flaskorna blandar du mäsk och den sista flaskan har du bara sk. tvättvatten, bara för att inte man ska riskera att det går in mäsk i akvariet. Det låter lite krångligt kanske, men det är det inte;p.

Men en sak innan du blir eld och lågor, ett litet kar med co2, bra ljus och PMDD är som att balansera på ett knivblad, det kan lätt gå åt pepparn. Fördelen å andra sidan är att det bara är ett litet kar och ganska enkelt att starta om[;)]! [/INDENT]

PiaJo skrev:
Nu får ni inte skratta... men är EasyCarbo typ samma som mäsk eller Co2 ? skratta inte :mad:;)

Nja, EC är flytande koltillskott och co2 från mäsk är kol i gasform.
#49 - 5 januari 2011 18:09
PiaJo skrev:
Hittade denna länken, är den bra?

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

Perfekt, men du behöver inte göra den så stor...
#50 - 5 januari 2011 18:14
ansjo skrev:

[INDENT]Jo, restprodukten av en akvarist växtakvarium kan man sedan bränna i en liten plåtgrunka, och helt plötsligt ser man dubbelt så många akvarium[:D]!

Men en sak innan du blir eld och lågor, ett litet kar med co2, bra ljus och PMDD är som att balansera på ett knivblad, det kan lätt gå åt pepparn. Fördelen å andra sidan är att det bara är ett litet kar och ganska enkelt att starta om[;)]!

[/INDENT]

Nja, EC är flytande koltillskott och co2 från mäsk är kol i gasform.

Tack för mycket lättfattad info:)

Tack även för varningen om att det kan gå åt pipsvängen.

skall plugga på lite till innan jag bestämmer mig.
#51 - 5 januari 2011 18:16
Jag lyfter ett varningsfinger till, testar du inte detta nu så kommer du att göra det någon annan gång, jag lovar;)!
#52 - 5 januari 2011 21:43
ansjo skrev:
Jag lyfter ett varningsfinger till, testar du inte detta nu så kommer du att göra det någon annan gång, jag lovar;)!

Ok, skall lägga detta på minnet;):D
#53 - 6 januari 2011 10:51
Fast.....om man nu kör med väldigt mycket ljus,,,,,,drattar ner 1-2 doser PMDD i veckan, samt doserar bra med EC....

hur mycket bättre blir det egentligen med CO2 ?????????????

visst....stort kar med stora blommor så märker man kanske en markant skillnad......

litet kar,,,,,,njaaaa...kanske inte,,,,,

inte för att jag är en teknikmotståndare och dissar CO2...men ibland är det kanske inte värt det....

sedan är det nog som ansjo säger...gör du inte detta nu,,,,så gör du det senare, och han har rätt i
att det är kanske enklare att misslyckaas med ett 60 liters än ett 600 liters....

kanske en kombo....

ett kar med bra ljus + dubbel PMDD dos + enkel dos EC

likdant kar med samma set up på allt utom där man byter ut EC mot CO2....

.
#54 - 6 januari 2011 11:02
Kensa skrev:

likdant kar med samma set up på allt utom där man byter ut EC mot CO2....

Då har jag mina aningar vilket kar det växer bäst i;)...
#55 - 6 januari 2011 17:09
Idag har jag passat på att fråga Gobben igen om det är ok att genomföra detta projekt i tvättstugan och han sa iallafall inte nej,det verkar som att jag får lov att göra detta projekt:D
Passade på när vi/han var och kollade på dator....:D
#56 - 6 januari 2011 17:15
Smart:p...man kanske ska ta med frugan och kolla i klädaffärer:D...näää, skoja bara:p!
#57 - 6 januari 2011 17:17
Hehe bra taktik det eller fråga när han tittar tv. Sambon har börjat säga att jag får göra som jag vill med mina projekt. Undra vad hon skulle säga om det plötsligt stod ett 720 liters malawikar i nuvarande tvättstugan som skall bli relax å badrum i framtiden :)
#58 - 6 januari 2011 17:21
Ja, man får ju vara lite smart här i livet ;)
nä skämt åtsido så har jag ju gaggat om detta hemma innan :) ett antal gånger....

F-n...man blir ju helt crasy på denna planering och allt man vill göra, inatt drömde jag om att jag skulle göra hela kvällaren till ett akvarie.... jag gick och vadade till låren i vatten för att plantera växter och fiskarna simmade runt fötterna och allt var så mysigt... jag var i himlen tills jag vaknade :D
#59 - 6 januari 2011 17:22
Nu skulle jag skriva något, men eftersom det är många yngre som läser här så gör jag inte det:D....
#60 - 6 januari 2011 17:23
Fegis :)...som du sa till mig för ett tag sen;)
#61 - 6 januari 2011 17:36
Jepp:p!
#62 - 6 januari 2011 17:40
ansjo skrev:
Jepp:p!

Nu har du gjort mig mycket nyfiken .... vi får ta det när vi träffas:)
#63 - 6 januari 2011 17:51
PiaJo skrev:
Nu har du gjort mig mycket nyfiken .... vi får ta det när vi träffas:)

Pia! Jag känner Ansjo pretty well, om man säger så! Jag kan tänka mig att han funderade på att skriva en sån här grej; "Så då vaknade du våt mellan benen och luktade fisk..." Det där skulle vara Ansjo-mannen i ett nötskal!
#64 - 6 januari 2011 17:52
Näää, så kan man inte säga ju:p....
#65 - 6 januari 2011 17:55
ansjo skrev:

Fegis!:p:D
#66 - 6 januari 2011 17:58
Pia! Jag känner Ansjo pretty well, om man säger så! Jag kan tänka mig att han funderade på att skriva en sån här grej; "Så då vaknade du våt mellan benen och luktade fisk..." Det där skulle vara Ansjo-mannen i ett nötskal!

ansjo skrev:

Fegis!:p:D

Hihihihi, det var bra! :D:D

det var sista gången jag skrev om mina drömmar.... misstolkas ju såå lätt ;):D
#67 - 6 januari 2011 18:03
PiaJo skrev:
Hihihihi, det var bra! :D:D

det var sista gången jag skrev om mina drömmar.... misstolkas ju såå lätt ;):D

Åja, men det var ju bara en dröm - tänk på alla stackars unga smågrabbar som vaknar på morgonen med våta pyjamasbrallor som luktar fisk!
#68 - 6 januari 2011 18:37
Åja, men det var ju bara en dröm - tänk på alla stackars unga smågrabbar som vaknar på morgonen med våta pyjamasbrallor som luktar fisk!

Man kan ju säga att det var en våt dröm utan det "våta";):p
#69 - 6 januari 2011 18:39
Från det ena till det andra....

Hur tätt kan man ställa akvarierna?
Mao, kan man sätta de nästan kloss ihop?
#70 - 6 januari 2011 18:40
Måste bara fråga om vattenröret till utomhuskranen, varför går det sådär? :)
#71 - 6 januari 2011 18:45
Ja det får man gärna göra :)

Detta rum var från början ett pannrum men pannan åkte ut och sen blev det en tvättstuga, så innan var det inte så noga med hur det såg ut i rummet huvudsaken var att vi fick vatten till vattenutkastet på utsidan därav en vattenslang.
Men det kommer att göras ordning ordentligt snart troligtvis till våren.
#72 - 6 januari 2011 19:03
Ah ok då förstår jag. De där med att ha hela källaren som akvarium hade varit nåt de :) Har ju helt riven gillestuga på 30 kvm som inte används här hehe
#73 - 6 januari 2011 19:04
fremar skrev:
Ah ok då förstår jag. De där med att ha hela källaren som akvarium hade varit nåt de :) Har ju helt riven gillestuga på 30 kvm som inte används här hehe

Blir perfekt ;):D

Blir ett mindre nanokar ;)
#74 - 6 januari 2011 19:26
PiaJo skrev:
Från det ena till det andra....

Hur tätt kan man ställa akvarierna?

Mao, kan man sätta de nästan kloss ihop?

vet inte hur det skulle funka hos dig,
men jag har haft 2 st 63 liters kloss ihop så när som på 0,5 cm,
och det var långsidorna som stod mot varandra....

gick hur bra som helst,,,,,,tills jag spillde vatten mellan karen,,,,,

.
#75 - 7 januari 2011 09:33
Ok, skivan kommer att bli 126 cm lång, skall jag satsa på att köra ut akvarierna så långt ut på kanterna som möjligt eller skall jag knö ihop den på mitten?

Får nog fundera på om det går att ha en längre skiva...verkar lite tunt med plats på längden...
Eller så köper jag ett stort kar....
#76 - 7 januari 2011 09:44
problemet som uppstod hos mig när jag spillde vatten var att det stannade kvar alldeles för mycket
vatten mellan karen som jag inte kunde torka upp, vilket fick spånskivan att börja smulas sönder.

har man en skiva som tål vatten (bättre än obehandlad spånskiva iaf...), så är det ju inga problem alls,,,,,,,,

ställer man sedan karen med kortsidorna mot varandra, så är problemet ännu mindre....
#77 - 7 januari 2011 09:48
Det kommer att byggas med en köksbänkskiva från Ikea och dessa tål vatten bra. Kortsidorna kommer att stå ihop.
#78 - 7 januari 2011 10:02
PiaJo skrev:
Det kommer att byggas med en köksbänkskiva från Ikea och dessa tål vatten bra. Kortsidorna kommer att stå ihop.

laminat / sten / massivt trä ?

.
#79 - 7 januari 2011 10:15
#80 - 7 januari 2011 10:22
PiaJo skrev:

den är klockren, den tål ganska mycket vatten, normalt "akvariespill" är inga probs som jag ser det.

.
#81 - 8 januari 2011 11:06
Jag är en riktig velpotta...nu spånar jag igen om jag skall ha ett större kar, ett 152 liters 95x40x40 , kommer det så kontigt ut på bänken? Kommer bänken att se mycket fel ut i propotionerna jämfört med karet?

Tänkte om jag skaffar ett större kar så kan jag kanske ha nån fler apisto i karet och ett större tetra stimm, gillar ju dessa fiskar mer och mer :) Då gör jag om 105:an till asien med någon fin gurami och rasbora/danio.

En till fråga kan bänkskivan vara säg vara 6 cm eller lite till större än skåpen utan att det blir vanskligt och om det räcker med 4 st stålben under varje skåpsmodul?
#82 - 8 januari 2011 11:16
Velpanna delux. Ja bänkskivan kan hänga över såpas fyra ben räcker också mer än väl normalt skruvas benen så att det skåp som kommer brevid också står på de bena.
#83 - 8 januari 2011 11:24
PiaJo skrev:
Jag är en riktig velpotta...nu spånar jag igen om jag skall ha ett större kar, ett 152 liters 95x40x40 , kommer det så kontigt ut på bänken? Kommer bänken att se mycket fel ut i propotionerna jämfört med karet?

Tänkte om jag skaffar ett större kar så kan jag kanske ha nån fler apisto i karet och ett större tetra stimm, gillar ju dessa fiskar mer och mer :) Då gör jag om 105:an till asien med någon fin gurami och rasbora/danio.

En till fråga kan bänkskivan vara säg vara 6 cm eller lite till större än skåpen utan att det blir vanskligt och om det räcker med 4 st stålben under varje skåpsmodul?

lillfrasse skrev:
Velpanna delux. Ja bänkskivan kan hänga över såpas fyra ben räcker också mer än väl normalt skruvas benen så att det skåp som kommer brevid också står på de bena.

Skrev lite fel: Fungerar det på djupet att skivan hänger över en 6-7 cm?
Skivans bredd kommer att vara 126 cm och helst 46 cm djup.
#84 - 8 januari 2011 11:27
PiaJo skrev:
Skrev lite fel: Fungerar det på djupet att skivan hänger över en 6-7 cm?

Skivans bredd kommer att vara 126 cm och helst 46 cm djup.

Ja det funkar men Är inte så snyggt är Skåpen 40 djupa det går ju alltid såga skivan.
#85 - 8 januari 2011 11:32
Skåpen är 37 cm djupa men jag tänkte att jag kunde ha en luftspalt bakom skåpen för dessa står mot en yttervägg i källaren. Då ser man inte så mycket att det hänger över.
#86 - 8 januari 2011 11:37
PiaJo skrev:
Skåpen är 37 cm djupa men jag tänkte att jag kunde ha en luftspalt bakom skåpen för dessa står mot en yttervägg i källaren. Då ser man inte så mycket att det hänger över.

Då är det inga större problem kör på.
#87 - 8 januari 2011 11:39
Åh, så bra då fungerar hjärnan ibland iallafall...;):)

vad tror du om setupen, ett stort kar med SA tema på fiskarna?
#88 - 8 januari 2011 11:42
Frasse säger mumma. Skall du köra hela vägen med feting ljuss och co2 också då?
#89 - 8 januari 2011 11:45
Tror det , kanske inte vid uppstart men sen efter ett tag.

Till detta kar blir det en tvårörsramp (95cm)och tänkte ev. lägga min lilla ettrörsramp (60cm) bakom för att dra upp ljuset ytterliggare om det behövs.
#90 - 8 januari 2011 14:25
PiaJo skrev:
Jag är en riktig velpotta...nu spånar jag igen om jag skall ha ett större kar, ett 152 liters 95x40x40

Skulle denna räcka som pump till bakgrundsfiltet eller skall jag gå upp en storlek?

Tänkte att om jag köper 2 st btn slimline, sånna här http://www.pwss.se/product.php?productid=9901&cat=1256&page=1
då blir det ju 100 cm och om jag gör den ena (50 cm) som filterhörna med djupet efter pumpen, räcker det?
Det blir ju ca 50x7x40.
#91 - 8 januari 2011 15:04
Jag skulle nog gå upp minst en storlek på pumpskalle, om det nu bler ett 152-liters:).
#92 - 8 januari 2011 15:09
Ok.

jag tror faktiskt att det blir så.

För det blir så liten plats över på bänkskivan med två 60 cm´s kar, jag har liten hand men det finns inte en chans att jag kommer åt att torka och hålla rent mellan dessa kar och sen att det var ok för Gobben som inte egentligen vill ha in mer akvarier i huset så då passade jag på att ta ett fast med fler liter:)

Vad tror du om storleken på bakgrundsfiltret, det räcker väl?
#93 - 8 januari 2011 15:11
Det ska säkert räcka. Ska du köra med raster eller bottenfilter eller hur ska du göra?
#94 - 8 januari 2011 15:16
Den som vet... jag är ju en sån velpotta [:o]

Jag kan nog komma att ändra mig flera gånger med det lutar åt att det blir samma som du har i kuben, det verkar riktigt bra.
#95 - 9 januari 2011 09:54
Vad kör du för filterlösning i dina kar, 50-kuberna, är det bara bottenfilter eller ytterfilter?
Bilagor:
#96 - 9 januari 2011 10:35
I fredags lämnade jag in 20 st ancistrusyngel och 10 st mollyyngel, jag tänkte att jag skulle ha detta som liten, liten delbetalning på grus eller bakgrunder.
#97 - 9 januari 2011 10:38
PiaJo skrev:
Vad kör du för filterlösning i dina kar, 50-kuberna, är det bara bottenfilter eller ytterfilter?

Där kör jag med bara bottenfilter och en pumpskalle:). Men jag tycker i ärlighetens namn att det funkar bättre med bakgrunden fyllt med filtermatta och bottenfiltret så som det är i Dennerlekuberna:). Än så länge iaf;).
#98 - 9 januari 2011 10:44
ansjo skrev:
Där kör jag med bara bottenfilter och en pumpskalle:). Men jag tycker i ärlighetens namn att det funkar bättre med bakgrunden fyllt med filtermatta och bottenfiltret så som det är i Dennerlekuberna:). Än så länge iaf;).

Ok, det blir nog så jag vill göra med, hjälper du mig med instruktioner sen?

Skall jag ha en eller två bottenplattor? Eller man kanske inte kan koppla ihop dem?
#99 - 9 januari 2011 11:08
Det beror lit epå vad du har för bottenmateral, jag vill ha så mycket yta som möjligt till mina räkkar eftersom soilen är så fin där, och riskerar annars att täppa igen kanalerna på bottenfiltret. Har du tex 2-3 mm grus räcker det med en platta till ett 100 liters kar, en lämplig "regel" är att du har bottenfilter på ca 1/3 del av karet bottenyta.
Visst hjälper jag dig, och det finns säkerligen fler som har goda, kloka idéer om detta:)!
#100 - 9 januari 2011 11:14
Tack, jag kommer även har filter i bakgrunden, jag kommer troligtvis köra med 2-3 mm mörktgrått grus i detta kar.
#101 - 9 januari 2011 11:15
Jag orkar inte leta, vad blir måtten på karet?
#102 - 9 januari 2011 11:16
Ett 152 liters med måtten 95x40x40.
#103 - 9 januari 2011 11:20
Då skulle jag nog ha två filterplattor som du kopplar ihop. En annan lösning vore att lägga plattorna på var sida om karet och Slimlinen som ett V med spetsen mot bakrutan och två mindre pumpar, en på var sida av karet. Och då ha såpass liten plats mot kortsidan så pumpen precis får plats.
#104 - 9 januari 2011 11:37
Det var en annan lösning, tack!

räcker det med 2 st sådana här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1

eller en storlek större?

Jag har ju en btn slimline i min kub som är färgen Basalt/gnejs men den är full med mossa så jag kan inte se färgen riktigt, kan man foga i med en bit btn rödgnejs i mittenfogen utan att det avviker för mycket? Hoppas att ni förstår vad jag menar, jag tänkte att om jag köper 2 st 50 cm slimline och vänder så att den "fina" änden är ihop vid mitten fast det kommer att saknas ca 2-3 cm i mitten.

Det blir ju bara någon cm som kommer att synas om jag räknar rätt. Jag har bitar av denna hemma.
#105 - 9 januari 2011 11:39
Ursäkta alla mina många frågor och funderingar men jag vill ha allt klart för mig så jag vet vad som skall köpas och fixas innan det drar igång på allvar.[:o]
#106 - 9 januari 2011 11:48
Jag skulle ändå ta storleken större, då får lite bättre flöde med den större:). Jag funderar på att ha en sådan lösning på mitt blivande projekt:).

Jag har en sådan bit B/G slimline som du kan ha istället, den röda kommer inte att bli bra varken från början eller efter den fått alger på sig.
Fäster du den biten i mitten först så får du skarva in de två andra bitarna snyggt, men räkna med att vinkeln gör att det går en del Slimline. Rita ut måtten på ett papper i originalstorlek, så ser du lättare hur du ska lösa saken:).
#107 - 9 januari 2011 17:25
Detta är spännande skall bli intressant att se hur det blir. Filter bakom slimline är helt klart den smidigaste och snyggaste lösningen. Jag har inte behövt rengöra något annat än att jag har rensat lite böös i insuget i pumpen det är allt. Sedan blev det bättre flöde genom soilen än det runda gruset vi körde från början lite skumt.
#108 - 9 januari 2011 17:41
Man vet aldrig hur det blir i slutändan när det gäller denna velpottan;)

Det jag vet är: hur bänken skall se ut, att jag skall ha btn-bakgrunder och ganska grovt grus för jag ska ha bottenfilter.
#109 - 12 januari 2011 17:01
Nu har jag 20 kg mörktgrått ljus från Åleds hemma :)

Bytt in fiskar så jag fick det till ett riktigt bra pris :D
#110 - 12 januari 2011 17:43
Det diskuterades tidigare om ett 120 cm långt kar som delas upp i två 60 cm. Det är naturligtvis enkelt att silikona dit en glasskiva - men hur gör man med rening och värmning - separat helt och hållet? Kan man inte ha utsug i ena sidan och ublås i andra, och att det avskiljande glaset är 3-4 cm lägre än akvariets kant, så det rinner över i ett slags vattenfall?
#111 - 12 januari 2011 17:50
Jodå, visst kan det funka men fiskar har en jäklens förmåga att hitta dit de inte ska vara. Det funkar heller inte så jättebra att ha glipan nertill i karet, under sanden. Vid vattenbyte kommer det att bli en ström där mellan som kommer att gräva ut i sanden och det funkar inte så bra alla gånger. Även vid sjukdomsfall är det lite dumt, är fisk i ena karet sjuka lär de ha samma skit i det andra med.
Ska man dela upp ett kar på det viset är det bästa att dela av helt så man får två skilda delar i samma kar, i mina ögon iaf:).
#112 - 12 januari 2011 18:02
PiaJo skrev:
Nu har jag 20 kg mörktgrått ljus från Åleds hemma :)

Bytt in fiskar så jag fick det till ett riktigt bra pris :D

hur ser mörkgråttljus ut:p
#113 - 12 januari 2011 18:14
Björnen skrev:
Det diskuterades tidigare om ett 120 cm långt kar som delas upp i två 60 cm. Det är naturligtvis enkelt att silikona dit en glasskiva - men hur gör man med rening och värmning - separat helt och hållet? Kan man inte ha utsug i ena sidan och ublås i andra, och att det avskiljande glaset är 3-4 cm lägre än akvariets kant, så det rinner över i ett slags vattenfall?

jag hade fram tillls för ett litet tag sedan delat av mitt 222 liters mitt av,
satte dit en sandad akrylskiva, men lämnade en spalt på 2-3 cm nere vid botten,
vid vattenbyte så rann vatten lätt genom grus under spalten till andra delen.
värmare hade jag bara i ena delen, skillnaden blev 1 grad mellan karen,
#114 - 12 januari 2011 18:22
hur ser mörkgråttljus ut:p

Oj, grus skall det vara:)
Bilagor:
#115 - 12 januari 2011 18:31
Pia den gråe med andra ord.
#116 - 12 januari 2011 18:37
lillfrasse skrev:

nu ska vi vara snälla mot henne, förra bilden hon hade var hon svart / mörkbrun,
nuvarande bilden ser mer ut som mahogony......inte alls grått....

.
#117 - 12 januari 2011 18:47
lillfrasse skrev:

Kensa skrev:
nu ska vi vara snälla mot henne, förra bilden hon hade var hon svart / mörkbrun,

nuvarande bilden ser mer ut som mahogony......inte alls grått....

.

Fan Kensa , är du frissa eller ;):D hur i hela friden kan du ha så rätt :p

Pia den gråe, så rätt så rätt ;) jag är gråhårig om jag inte färgar mig....börjar bli gammal, huuu....
#118 - 12 januari 2011 18:52
[QUOTE=PiaJo;1485866]Fan Kensa , är du frissa eller ;):D hur i hela friden kan du ha så rätt :p QUOTE]

vem vet....vi kanske har träffats utan att du vet om det.......;)
#119 - 12 januari 2011 18:54
tror inte det, om du inte ooootroligt kvinnlig ;) tjejer har bara klippt mig :)
#120 - 12 januari 2011 18:56
Sitter och funderar på om man kan ha 1 eller 2 sorters apistogramma i karet?

Vad säger ni?
#121 - 12 januari 2011 19:03
PiaJo skrev:
Sitter och funderar på om man kan ha 1 eller 2 sorters apistogramma i karet?

Vad säger ni?

Kan funka om du väljer en lugnare art tänk på att inreda så varje hane kan ta ett revir utan att behöva se varandra hela tiden.
#122 - 12 januari 2011 19:05
Ja, kanske det.
Men funderar även på att ha en art fast med fler honor, skall jag då göra typ 2 st rothögar så att honorna får var sin del?
#123 - 12 januari 2011 19:08
som lillfrasse säger...lugna arter skulle funka.....

isf skulle jag ha inrett med något "stort" i mitten, ex rötter / stenar / växter, och skapat
något sorts öppna platser på var sida om mitten, dvs tänkta revir.

kanske det kan bli ännu bättre om man har en grottlekande och en substratlekande variant

.
#124 - 12 januari 2011 19:10
Jag har läst men inte kommenterat hittills. Pia, din tråd börjar likna mina med sina 123 inlägg utan att ens något hänt. :p
#125 - 12 januari 2011 19:10
Inreder du smart kan det funka att köpa typ 2+4-5 De större arterna behöver nog 150 cm kar om det skall funka med 2 hanar men en naturlig avdelare med sten och rötter funkar oftast.
Bilagor:
#126 - 12 januari 2011 19:13
Jag har läst men inte kommenterat hittills. Pia, din tråd börjar likna mina med sina 123 inlägg utan att ens något hänt. :p

Kallas för planering, jag gillar att planera så att man inte står där sen och velar. :)
Jag velar nu istället ;)
#127 - 12 januari 2011 19:14
lillfrasse skrev:
Inreder du smart kan det funka att köpa typ 2+4-5 De större arterna behöver nog 150 cm kar om det skall funka med 2 hanar men en naturlig avdelare med sten och rötter funkar oftast.

Ok, då skall jag kolla upp hur jag skall inreda smart:) gillar apistos [:o]
#128 - 12 januari 2011 19:16
PiaJo skrev:
Kallas för planering, jag gillar att planera så att man inte står där sen och velar. :)

Jag velar nu istället ;)

Låter som jag! :p

Projektet verkar riktig lovande. :)
#129 - 12 januari 2011 19:16
PiaJo skrev:
Ok, då skall jag kolla upp hur jag skall inreda smart:) gillar apistos [:o]

fast tänk nu på att söka inte enbart på apisto.....

en hel del dvärgciklider heter ju faktiskt inte apisto i sitt latinska namn.....

.
#130 - 12 januari 2011 19:19
Det är trevliga fiskar. En naturlig revir gräns liksom sedan som kensa skrev kanske blanda arter jag vet inte om de korsar sig dock.
#131 - 12 januari 2011 19:22
Kensa skrev:
fast tänk nu på att söka inte enbart på apisto.....

en hel del dvärgciklider heter ju faktiskt inte apisto i sitt latinska namn.....

.

Det har jag nog ganska bra koll på, tror jag. Men tack för tipset!
#132 - 12 januari 2011 19:32
dom ha en shitload med artbeskrivningar på ciklid.se

en del obegripligt vackra......särskilt dom riktigt små liven....

att jag är såld på bolivianer och därmed tycker att varje akvarist borde ha minst ett
kar med sådana tänker jag inte nämna här för de passar nog inte att blanda med en
annan art i 120 liter.....

.
#134 - 12 januari 2011 20:19
Jäklar så snygga :D men jag vill köra SA för jag har tetror och corydoras så skall över till detta karet.

Mitt 105 liters skall omvändas från SA till asien, hade jag tänkt med Galaxys och räkor.
#135 - 12 januari 2011 20:21
Ah, på det viset. Men tills du sett ett biotopkar med ett sådant par så ska jag inte säga något. Den gången du väl sett ett sådant kar så kommer du att bli redigt sugen, jag lovar:D!
#137 - 12 januari 2011 20:27
Kensa skrev:

Mmmm, now we are talking:D!
#138 - 12 januari 2011 20:28
Kensa skrev:

Mycket snygga de med :)
#139 - 12 januari 2011 20:29
eller.....kör en google bildsökning på de arter som står i min signatur,,,,,,,,

.
#140 - 15 januari 2011 16:58
Hur stort överhäng kan jag ha baktill, går det med ca 8 cm?

Kan det gå att skaffa ett kar som är lite större ev. 110x45x45 och då behöver ju skivan vara allra minst 48 cm djup och då blir det ju överhänget fram ca 4 (det har vi idag inkl. dörrarna) och ca 7-8 cm bak.

(Bänkkivan kan inte att fästas i väggen)
#141 - 15 januari 2011 18:40
PiaJo skrev:
Hur stort överhäng kan jag ha baktill, går det med ca 8 cm?

Kan det gå att skaffa ett kar som är lite större ev. 110x45x45 och då behöver ju skivan vara allra minst 48 cm djup och då blir det ju överhänget fram ca 4 (det har vi idag inkl. dörrarna) och ca 7-8 cm bak.

(Bänkkivan kan inte att fästas i väggen)

Varför kan den inte skruvas i väggen? Skruva en regel på baksidan av skåpen istället då.
#142 - 15 januari 2011 18:56
Menade du att man skall sätta en regel under skivan som skruvas i skåpen eller i väggen?? kan ju inte sånt här så bra [:o]
#143 - 15 januari 2011 19:17
Vilket som men det lät som du inte ville ha något på väggen då får du snällt skruva den i skåpen.
#144 - 15 januari 2011 19:22
Nä, helst inget på väggen men det kan gå om vi bara har en regel som ligger mot väggen.

Tack för att ni står ut med alla mina frågor:)
Bilagor:
#145 - 15 januari 2011 19:31
Frågar man inget får man inte veta något.
#146 - 15 januari 2011 19:36
lillfrasse skrev:
Frågar man inget får man inte veta något.

Helt rätt :d

Så härligt att man kan ha ett större kar på denna bänken, skulle vara härligt med ett 220 liters :D
ännu mer plats för kunna ha fler apistos :p
Bilagor:
#147 - 24 januari 2011 18:05
Projektet är lagt lite på is pga att vatten läkt in precis vid där bänken/akvariet skulle stå:(

Men det hindrar inte mig från att bearbeta Gobben att jag kan ha karet så länge på den befintliga bänken :) det går väl så där men men jag kör "tjat o tänk vad bra det blir-metoden" ;)

Jag samlar på mig lite grejer efterhand, idag var jag ute och hämtade in en ekgren som ligger på tork ifall jag vill ha en sån i karet, grus är inköpt, har massor av växter i en plastbalja och doppisar har jag.
#148 - 24 januari 2011 19:42
Nyckelhålsciklider, kan man ha dessa i ett 150 liters ihop med nån dvärgciklid? Tror att jag vet vad svaret blir men blev så sugen på dessa för de är så fina.
#149 - 24 januari 2011 19:47
Det kan nog funka, men personligen skulle jag hellre köra med bara en sorts ciklid i ett såpass ändå litet kar:).
#150 - 24 januari 2011 19:52
ja, jag tror jag gör det med men ville bara kolla ifall att, tror att kanske det blir rörigt med två sorter.
Får då hellre njuta av nyckelhålen som vi har fått in i karet på jobbet.:p
#151 - 24 januari 2011 21:03
Kör du som Anders skriver en sort det behöver vara närmare 150 cm för att det skall vara någon mening med det.
#152 - 30 januari 2011 14:40
Skulle en sån här bakgrund funka ?....den jag har sett påminner om denna fast en eller två rotdelar sticker ut från bakgrunden.
http://www.pwss.se/product.php?productid=6945&cat=1063&page=1
#153 - 5 februari 2011 14:22
Pratade med Gobben om att använda den befintliga bänken och det var ok, yippiie!

Och det lutar starkt åt att det blir ett 220 liters, tänkte när jag ändå vill ha lite större så kan jag ju faktiskt ta en storlek till.

Fick igenom detta ganska enkelt för häromdagen så sa Gobben att han tycker malarna (ancistrusarna) för att de är så fräcka och då sa jag att om jag tar denna storleken istället så kan vi har fler malar:)
#154 - 5 februari 2011 14:26
Nu börjar du veta hur slipstenen ska dras, fattas bara att gobben din hakar på till Zoopetträffarna med:p...
Större kar är trevligt, hur långt har det kommit i planerna nu?
#155 - 5 februari 2011 14:31
Tror inte att jag får med honom på träffarna dock...

Jag har tänkt att beställa det efter vi kommit hem från skidåkningen i Sälen så det blir troligtvis i början på mars:)

Just nu har jag grus (men får köpa till lite till), en hel del smårötter, ganska mycket växter, två pumpar, en på 600 liter och en på 300 liter, undrar om det räcker, skall köpa bottenfilter i veckan tänkte jag.

Känner mig som en hamster, samlar på mig efter hand....
#156 - 5 februari 2011 14:57
Du verkar ju grymm på det här med övertalning ;) 220L låter trevligt... ju större desto bättre!
#157 - 5 februari 2011 15:17
Pink_Tess skrev:
Du verkar ju grymm på det här med övertalning ;) 220L låter trevligt... ju större desto bättre!

Njae...men han vet att jag mycket, mycket gärna vill ha ett större kar. Byter ju ut 2 kar mot 1 kar och det tycker han är bättre.
#158 - 5 februari 2011 15:19
PiaJo skrev:

Just nu har jag grus (men får köpa till lite till), en hel del smårötter, ganska mycket växter, två pumpar, en på 600 liter och en på 300 liter, undrar om det räcker, skall köpa bottenfilter i veckan tänkte jag.

Känner mig som en hamster, samlar på mig efter hand....

Räcker det med 2 st bottenfilterplattor?
#159 - 5 februari 2011 15:28
PiaJo skrev:
Njae...men han vet att jag mycket, mycket gärna vill ha ett större kar. Byter ju ut 2 kar mot 1 kar och det tycker han är bättre.

Det kallas att sälja in sina idéer! ;)
Ska bli spännande att följa fortsättningen. Hur går det med knorrarna?
#160 - 5 februari 2011 15:31
Det går bra med "knorrarna", har du har sett bilderna i Tema Asien-tråden?
Bilagor:
#161 - 5 februari 2011 16:22
PiaJo skrev:
Räcker det med 2 st bottenfilterplattor?

ca 1/3 av bottenytan bör ha bottenfilter, så det är bara att börja räkna. Jag skulle tippa på att en platta till var pump blir bra:).
#162 - 6 februari 2011 08:40
ansjo skrev:
ca 1/3 av bottenytan bör ha bottenfilter, så det är bara att börja räkna. Jag skulle tippa på att en platta till var pump blir bra:).

Tack, då skall detta inhandlas.

Skall man ha ett rör som leder in vattnet in bakom bakgrunden eller gör man en "öppning" som man skjuter in filterplattan så att den kommer in bakom bakgrunden?

Kan inte se hur du har gjort i kuben.
#163 - 6 februari 2011 14:24
Idag har jag samlat lite till :)....det blev mörk lavasten, skall ha denna i botten av rothögen för att få lite höjd och gömställen :)
#164 - 6 februari 2011 15:12
PiaJo skrev:
Tack, då skall detta inhandlas.

Skall man ha ett rör som leder in vattnet in bakom bakgrunden eller gör man en "öppning" som man skjuter in filterplattan så att den kommer in bakom bakgrunden?

Kan inte se hur du har gjort i kuben.
I kuben är det en halv platta, så den delen som är avsågad är på baksidan om Slimlinen, om du hänger med? Det finns förgjorda öppningar på alla sidorna på en bottenfiltersplatta, och dessa kan du ganska enkelt bända loss och får då bra flöde från plattan utan något rör påkopplat:).
#165 - 6 februari 2011 15:19
Ok, då hänger jag med, men jag skall göra en öppning som är lika stor som en platta och sen skjuta in plattan där, eller hur ?
#166 - 6 februari 2011 15:21
Jepp, precis:)!
#167 - 10 februari 2011 18:32
Sitter och spånar på lite fisk jag kan tänkas att ha i karet :)

jag har ju mitt par Ap. Baenschi, 20 st Glödkolstetror, 7 st corydoras "orange stripe" och några små ancistrusar.

Vad skulle jag kunna ha mer, ett par dvärgciklider till eller funderar även på om jag skall ha någon platy, guppy eller molly??
#168 - 10 februari 2011 18:37
Några fler tetror allt annat tenderar till att bli fisksoppa i detta fall tror jag. Inte det svar du ville ha men men just my two cents.
#169 - 10 februari 2011 18:43
Nä, det är helt ok att tycker att det blir fisksoppa för det var just det jag var rädd för.

Jag skall nog köpa ca 10 st tetror till, kan jag ha ett par apor till?
#170 - 10 februari 2011 18:49
Inreder du smart så kanske jag hade hellre köpt till några och kanske har man tur och får 2 fungerande par. I det vilda kan en hane hålla runt 1,20 stora revir så det finns aldrig några garantier.
#171 - 10 februari 2011 18:52
Då får jag väl få tips på hur jag skall inreda när det blir dags ;):) och så får jag se hur jag gör. Tack!
#172 - 15 februari 2011 15:58
Nu har jag samlat på mig lite grejer :)

Med detta skall jag nog få till en snygg och smart inredning så att jag kanske kan ha 2 par apistogramma.:p

Har mörktgrått grus från Åleds i botten och sen blir det lite fler stenar. Ekgrenen tänkt jag att stoppa ner med, tror jag, iallafall använda löven.

Längden på hasseln är ca 150-160 cm långa så dessa får jag nog kapa för att få ner dem i karet :) karet kommer att bli 110 cm långt.
#173 - 15 februari 2011 18:25
sweeeeet!! smart med hala cocosnötter!!
kommer att bli kanonsnyggt!
#174 - 25 februari 2011 13:28
Jag känner mig lite vilsen nu, vilka kar har du och vilka kar är på G till tvättstugan?
#175 - 25 februari 2011 18:27
Jag har 1 st 222 liters på G i tvättstugan, som skall vara sa kar med apistos, malar och tetror :) det skall beställas i veckan är det tänkt :)

Sen har jag ju mitt Asienkar på 105 liter med en massa Galaxys i och några pygmeguramisar men det står i hallen och skall inte in i tvättstugan.

Höll på att glömma 54 liters karet som är med apistoparet och kolglödstetrorna, de är där i väntan på det stora karet och sen har jag ju Dennerle-kuben.

Om man räknar en plastbalja som kar...så har jag anictrusbebisar på tillväxt där.
#176 - 25 februari 2011 19:08
Ah, nu klarnar det lite mer:). Hur gick det med Galaxytillökningen:p?
#177 - 25 februari 2011 19:10
Det gick alldeles utmärkt :D

Helt plötsligt blev det liv i karet, innan så var det 5 st galaxys och 6st guramis och då vart det nästan tomt i karet :)
#178 - 25 februari 2011 19:27
Så här ser det ut i 54 liters karet :) växterna skall i 222 liters karet :)
#179 - 26 februari 2011 13:52
Jag 2 st sådana här pumpar http://www.pwss.se/product.php?productid=4493&cat=288&page=1
slanganslutningen är 12/16 skall jag då köpa en slang som är 12/16 eller 16/22 ?

Sen skall jag ha en sån här rörböj längst ut vid utblåset, funkar denna och isåfall vilken storlek?
http://www.pwss.se/product.php?productid=574&cat=1567&page=3
#180 - 26 februari 2011 14:03
Det ser för jädra gôtt ut Pia! Åhh, när man ser alla prylarna du radat upp så blir man så jädra sugen på att greja lite!
Fortsätt nu, så vi får se lite mer bilder!:)
#181 - 26 februari 2011 14:07
Jepp, karet skall beställas i veckan och sen börjar det riktigt roliga men ack så svåra..att inreda karet för man har ju i huvet (inspiration bland annat från dina kar) hur man vill ha det men sen skall det funka i karet med :)
#182 - 26 februari 2011 14:12
PiaJo skrev:
Jepp, karet skall beställas i veckan och sen börjar det riktigt roliga men ack så svåra..att inreda karet för man har ju i huvet (inspiration bland annat från dina kar) hur man vill ha det men sen skall det funka i karet med :)

Jo, jag vet hur det är. Håller på att förbereda mig för ett 60-dennerle som det skall i en slimline i (tror jag skall sätta igång idag faktiskt) och har en frän idé som jag skall försöka realisera. Jag berättade för för Ansjo när han var här senast - beskrev mycket noga hur jag skulle gå tillväga, och han svarade; Jadu, nu fikar vi...
:)
#183 - 26 februari 2011 14:16
Jo, jag vet hur det är. Håller på att förbereda mig för ett 60-dennerle som det skall i en slimline i (tror jag skall sätta igång idag faktiskt) och har en frän idé som jag skall försöka realisera. Jag berättade för för Ansjo när han var här senast - beskrev mycket noga hur jag skulle gå tillväga, och han svarade; Jadu, nu fikar vi...

:)

Ok, det låter som att det är ett avancerat projekt du skall ge dig på.... :p:)
#184 - 26 februari 2011 14:29
PiaJo skrev:
Ok, det låter som att det är ett avancerat projekt du skall ge dig på.... :p:)

Nädå - men lite pilligt!:)
#185 - 26 februari 2011 14:36
PiaJo skrev:
Jag 2 st sådana här pumpar http://www.pwss.se/product.php?productid=4493&cat=288&page=1

slanganslutningen är 12/16 skall jag då köpa en slang som är 12/16 eller 16/22 ?

Sen skall jag ha en sån här rörböj längst ut vid utblåset, funkar denna och isåfall vilken storlek?

http://www.pwss.se/product.php?productid=574&cat=1567&page=3

Frågar igen för frågan blev på förra sidan och jag skall beställa grejerna i veckan.
#186 - 26 februari 2011 15:10
Mät hur bred pipen på utblåset är så beställer du den slangen som har det innermåttet. Innermåttet är den lägre siffran av tex 12/16. Böjen köper du i samma dimension som utblåsröret på pumpen så får du automatiskt rätt:).
#187 - 26 februari 2011 17:13
Bra , då tänkte jag rätt, tack!
#188 - 26 februari 2011 19:37
skall jag ha aquapad under karet, jag har det idag och tycker att det är bra så skall jag köra på detta till detta större karet med?

Kan jag ha detta i karet med?
#189 - 26 februari 2011 20:13
Ska du inte ha grävande fiskar och stora stenar behöver du inte ha något i karet, däremot om det är ett helglaskar ska du ha något mellan karet och möbeln:).
#190 - 26 februari 2011 20:18
Jag skall inte ha några direkt grävande fiskar, bara nån mal och apistos så då hoppar jag över det i karet.

Det är ett alu.ramskar jag skall beställa.
#191 - 27 februari 2011 12:12
För att eventuellt kunna ha 2 st par eller 2+1 med dvärgciklider, skall jag då göra två rothögar på varsin kortsida av karet eller kan jag göra en stor rothög i mitten?
Skulle helst vilja ha en "lång" inte så hög rothög med stenar i botten i mitten av karet.
#192 - 27 februari 2011 12:24
Varför inte båda förslagen;)?
#193 - 27 februari 2011 12:28
PiaJo skrev:
Nu har jag samlat på mig lite grejer :)

Med detta skall jag nog få till en snygg och smart inredning så att jag kanske kan ha 2 par apistogramma.:p

Har mörktgrått grus från Åleds i botten och sen blir det lite fler stenar. Ekgrenen tänkt jag att stoppa ner med, tror jag, iallafall använda löven.

Längden på hasseln är ca 150-160 cm långa så dessa får jag nog kapa för att få ner dem i karet :) karet kommer att bli 110 cm långt.

Ska bli riktigt intressant att se hur detta kar utvecklar sig, vi kommer nog att ha en liknade befolkning/inredning känns det som med.
#194 - 27 februari 2011 12:31
ansjo skrev:
Varför inte båda förslagen;)?

Ja, varför inte....:) gillar ju mycket rötter och olika sorters växter som växer emellan rötterna.

Det blir till att köpa fler rötter...
#195 - 27 februari 2011 14:18
Roligt proj du har!
Har du någon uppfattning om hur tysta dina Eheim pumpat är jämfört med andra märken?
Ska köpa pump snart och vill ha "tysta" grejor!
#196 - 27 februari 2011 18:47
Richards skrev:
Roligt proj du har!

Har du någon uppfattning om hur tysta dina Eheim pumpat är jämfört med andra märken?

Ska köpa pump snart och vill ha "tysta" grejor!

Har en sån pump, den mindre modellen igång och den är knäpptyst :D
Har hänt nån gång att den surrat till men då har jag bara petat lite på den så blev den tyst igen.
#197 - 28 februari 2011 18:55
Nu är karet beställt, jippie!!!:D:D

Har även kollat runt på priser på BTN slimline, färgen basalt/gnejs och jag behöver ha 3 st 50x45 cm och 1 st 20x45 cm. Blir inte billigt men det är värt det :p :)
#198 - 28 februari 2011 18:59
Du får vinna lite fototävlingar så blir det billigare;):p...
Men du gör helt rätt, vara dumsnål är ingen höjdare då man till 100% kommer att ångra sig senare.
#199 - 28 februari 2011 19:03
ansjo skrev:
Du får vinna lite fototävlingar så blir det billigare;):p...

Men du gör helt rätt, vara dumsnål är ingen höjdare då man till 100% kommer att ångra sig senare.

Haha, vinna lite fototävlingar....
jag får la öva en sådär i 100 år innan jag kommer upp i era nivårer ;):)
#200 - 28 februari 2011 19:15
PiaJo skrev:
Nu är karet beställt, jippie!!!:D:D

Har även kollat runt på priser på BTN slimline, färgen basalt/gnejs och jag behöver ha 3 st 50x45 cm och 1 st 20x45 cm. Blir inte billigt men det är värt det :p :)

Jag skall köpa mer grus i veckan, vet inte hur jag tänkte när jag tänkte att 20 kg räcker, var nog lite optimistisk när jag trodde det [:o]
#201 - 2 mars 2011 19:52
Gobben, han vill veta vad ett 222 liters väger på ett ungefär?

Det blir ju liksom han som får ta största lasten i bärandet[:o]
#202 - 2 mars 2011 23:27
Alu?
#203 - 3 mars 2011 01:44
PiaJo skrev:
Gobben, han vill veta vad ett 222 liters väger på ett ungefär?

Det blir ju liksom han som får ta största lasten i bärandet[:o]

Det ska han nog klara av, bara du hjälper till i ena kanten så ska det nog gå vägen:)!
#204 - 3 mars 2011 18:26
ansjo skrev:
Det ska han nog klara av, bara du hjälper till i ena kanten så ska det nog gå vägen:)!

Karet väger ca 30 kg så det där tar min Gobbe på ett pekfinger.... skoja bara :D han är inte riktigt lika stark som Magnus Samuelsson;):)
#205 - 5 mars 2011 09:35
Nu skall jag snart sticka och hämta karet :d

Skall även köpa Aquarelle lysrör till den nya rampen och skall kolla på lite rötter mm:p
#206 - 5 mars 2011 19:17
Fortsättning följer i denna tråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146043

Annons