[QUOTE=mikoto;1624783]Om du klarar dig med att bara ha en enda fisk i ditt saltkar får du ett betydligt häftigare utbud. För ett finns en ganska schysst grupp med fiskar som är så elaka och otäcka att du aldrig vill ha de i ett kar med andra fiskar i princip. Men som fungerar kanonbra sologående i ett litet saltkar utan andra fiskinvånare.
Pictichromis släktet är ett sådant exempel, tokilskna små fiskar. P.porphyrea har antagligen den mest intensiva lila färg du någonsin kan se på en fisk, riktigt fin.
http://se.reeflex.net/kategorie/46.html#Pictichromis
Frökenfiskar är ett givet val med såklart, Chrysiptera släktet har väldigt fina fiskar som är i bra storlek. Mitt drömsläkte nästan är Dascyllus, fast de är ju inte så färgintensiva om man vill uppleva det.
http://se.reeflex.net/kategorie/35.html
Finns nog några läppfiskar som kan fungera med, P. Hextaenia kan vara ett gott val då de sällan blir över 6 cm:
http://se.reeflex.net/tiere/183_Pseudocheilinus_hexataenia.htm
Dessa är några härliga fiskar, men jag rekommenderar starkt att du håller dig till en av dessa. Annars bör du titta åt snällare grejer som kanske någon smörbult, slemfisk och kanske Percula clown fiskar(clowner är av samma släkte som frökenfiskar så de flesta clownerna kan vara mycket mer aggressiva än man kan tro, Percula och Occelaris är snällast).
Levande sten är med kul ja! Fast det blir mest roligast med tiden, för en del liv kanske inte blommar ut förräns något år efter att man fått igång akvariet. Men de kan vara nog så faschinerande. Det är det som är det bästa med saltvatten, men importerar en del av hela revet och bygger upp en ordentlig microfauna. Det är där sötvatten ligger efter tyvärr, man inplanterar en selektiv del av deras ursprungsmiljö i karet. Fiskar, plantor, kanske lite räkor och snäckor.
Sötvattnets fördel för mig ligger mest i att det är mycket fler fiskar man kan odla på i akvarier, samt att det är mycket bekvämare att göra vattenbyten :-)[/QUOTE]
Härligt inlägg! Får fundera på fisk, ska runt och spana hos lite saltisar vad de har.
Men låter det vara osagt vad det blir än. Ska snacka lite med handlaren också och se vad han har och rekommenderar.
Men det är än så länge långt kvar tills fisk introduceras. Först ska det igång och cyklas bland annat!
Sitter mest i tankar om bänk just nu.
Har som sagt en 60x50x47 som ska bli sött, får hem det på söndag. Startas inte förrän efter årsskiftet.
Men angående bänk. Skissat en massa och ser ut att landa på att bli 45x70 reglar.
Regla upp en "låda" vineljärn i varje vinkel.
Klä med MDF, plyfa som övre skiva.
Ska börja med att skruva ihop. Dit med lite lister, även fixa en lucka med en liten bit MDF och lister.
Sedan måla allt.
Men ser ut att bli bänkbygge till bägge karen när man ändå är igång. Blir sjukt överdimensionerad bänk vikt mässigt till lilla karet men det får det bli!
Förvånansvärt billigt verkar det bli i alla fall. Reglarna är ju billiga. Skivorna kostar däremot en del.
Blir det som jag tänkt blir det nog riktigt bra!
80cm höga är det tänkt att bägge bänkarna ska bli. 110cm totalt till saltet 127 cm totalt till söta. Tror det blir lagomt.
Sitter även och klurar på belysning. Har som det är nu ingen belysning alls till 140L "kuben" Funderar på antingen något med lite LED eller så, sugen att satsa på ett dåligt belyst kar med lite anubias och javaormbunke, men tanken att skaffa en glo ramp 2x24W finns där.
För salt ska jag beställa och göra en egen LED ramp med ett kit. Tänker göra med 2 dimmbara drivers, så jag kan dimma blå och vit slinga var för sig.