Jahapp. Då var det dags. Nytt år, "nya" föresatser.
Ett av årets funderingar är att försöka få mitt stora kar, 250 l, att bli lite finare igen. Jag ska också pilla igång CO2-anläggningen jag köpte av Tropfrog på auktionen häromsistens. Det ska bli spännande att så stilla träda in i hightecharnas hemliga rike ;)
Efter säkert 3-4 månader utan PMDD har alla växter grava brister, bleka blad, hål, "galler" eller bara rent ruttna ändar. Det enda som tycks ha klarat det är javamossan som fortfarande växer så det knakar. Kanske borde rensa lite bland den? Mänger av prickalger sitter överallt men faktiskt ingen trådalg i sikte, kors i taket! Alldeles oavsett trådalger eller inte så är det fy på mig(!) att vänja in växterna med PMDD och sen inte fortsätta. Som att sno godis från barn på något sätt.
Nå, ordning på torpet! Idag tog jag bort det mesta av polysperman (rosanervig) som var hålig och dan. Den var visserligen högvuxen men oh så gles, tanig och "luft"rötterbemängd den var! Upptäckte dessutom att stjälkarna hade ruttnat loss på sina ställen så de bara hängde fast i grannstjälkarnas blad. Ett gott försök i att fly ett riktigt taskigt växtställe.. can't blame 'em. Valisnerian och ..ehm.. de andra växterna [:o] får stå som de vill för tillfället. Kommer få rensa sen<tm> ändå.
Fulldos av PMDD doserat alldeles nyss och karet ser ut som det gör..