#5 w2 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 2ggr/dag.
[TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 100%"]
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Nitrat ppm(före VTB)[/TD]
[TD]Nitrat ppm(efter VTB beräknad)[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[TD]Länk till veckan[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434477#post2434477[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434238#post2434238[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]30 (aklimatisera RO vatten)[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433798#post2433798[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433634#post2433634[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433515#post2433515[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Intressant denna veckan har varit med de nya två filter stenarna i karet för att påbörja processen med att någon bakterier skall börja växa på dem.
Men jag uppskattar att de har varken gott något från eller till på nitrat nivåerna.
Vecka 1 hade vi lämnat kvar i karet ~28 ppm nitrat. O nu en vecka senare är det uppskattningsvis lika mycket i karet ~25 ppm.
Nu är testkitet väldigt grovhuggen med färg i steg om ..10, 25, 50.. så om det är 20 eller 30 ppm är omöjligt att veta när upplösningen inte finns.
Men kanske kan vara en indikation på att 2 ggr matning per dag inte har bidragit till så stor nitrat nivå ökning som befarades förra veckan. Eller har växternas ökade tillväxt som har observerats under veckan pga det nya typen av vatten (RO med dess reminalisering) förbrukat lite nitrat.
Nu är vi inne i en känslig fas.. Där jag i praktiken byter den biologiska filtermediat i Juvel innefilter.
Och jag är rädd att det skall kunna medföra en ammunium/nitrit spik. Så den kommande veckan kommer jag att gå ner till minimum matning med 1ggr/dygn. Nu finns det bakterier överallt i karet och jag lämnade kvar det gamla biofiltretmediat i karet (som syns i bilden nedan) för att inte ta ur allt för mycket bakterier ur systemet därmed minska risken för ammunium/nitrit spikar.
Jag fick tipps om pondguru i denna tråden som gjorde att jag ändrade min tänkta metod for projektet. Istället för Dr Kovac med "bottenfilter".
Så har jag köpt de två största filter "bricks" som erbjuds av pond guru. Och det utlovas att EN sten skall räcka för att reducera nitrat i ett kar på 150l med normal fiskbelastning.. O mitt kar är ju 150l så det blir toppen. Jag anser att mitt kar inte har för hög fiskbelastning men om nu tycker det så funkar en sten för 75l o jag har TVÅ så det bör bli super, även i det senariot![:-106]
Jo det blev till att klydda lite. O stenarna fick reduceras med ca 12% i storlek för att få plats i filterbehållaren. Men som sagt dess storlek bör som sagt täcka hela karets nitrat till kväve omvandling.
Varför beslutade jag att använda de största stenarna som man kan bara få tag på. Och inte de mindre varianterna som finns att tillgå.
Jag tänkte såhär att anoxic bakterier behöver en syrefattigt miljö eller rättare sagt anoxic är syrefattigt. Och det skapas ju längre in i filtermaterialet mot mitten av den man kommer. På utsidan så är där de vanliga bakterierna som huserar o fixar ammunium till nitrit och till nitrat. Så volymen i mitten blir
maximerad där anoxic betingelser kommer att uppstå o den typen av bakterier som omvandlar nitrat till kväve kommer att husera.
Då förstår man också att vattnet måste kunna passera runt stenarna sidan om och man vill således inte pressa igenom vatten och tvinga flödet gå igenom stenarna av samma orsak som ovan.
Ja nu sägs det att det tar
4-6 månader tills anoxic bakterierna har skapats så vi har hela första halvan av 2022 att se framemot innan vi kan säga något om de påstådda egenskaperna om att dessa stenar kan omvandla nitrat till kväve som pondguru o hemsidan påstår.
Här ses det gamla biologiska filtermediat ligga i karet med alla nyttobakterierna. Notera det blir tillfälligt skit i vattnet när man rör runt:
Tog filterpåsarna som med kommer silikat filtermediat som jag använde innan:
Sänkte ner filterpåsarna i Juwel M innefilter:
Veckans växt o fisk bestånds överblick (alla fiskarna i förgrunden när de tror att de skall få mat):
Veckans nitrat test: