Projekt: Sänka Nitrat o fosfater

#1 - 2 december 2021 15:12
Detta kommer att bli en långdragen tråd där slutsatser kanske kan dras tidigast om ett halvår (~juni 2022). Vi får se om jag kommer i mål.. (Lite nervöst med ett så stort commitment.)

Idag så gör majoriteten delvattenbyten för att sänka Nitrat som byggs upp i karet.

Dvs man gör inte den kompletta kväve cykeln.
Och man har massa biologisk filter media som genererar Nitrat som slutprodukt som man till sist måste avlägsna med ett vattenbyte, när det ständigt byggs upp o nitrat nivåerna ökar i karet.

Målet med detta projekt är att med hjälp av att etablera specifika bakterier som omvandlar Nitrat till N2 (kväve) som lämnar karet via atmosfären. Filtret omvandlar även o sänker fosfat.

Därmed mindre behov av delvattenbyten samt mindre risk för diverse alger vid drift.

Det tänkta förfarandet är att nu monitorera och ha en konstant foder mängd, fisk mängd o inredning. Filtret skall vara det samma Juwel M innefilter som producerar bra med Nitrat som många filter gör som har biologisk filtermaterial samt samma biologiska filter material skall användas. Samma grus o stenar som nu.

Men en skillnad är att det skall skapas förutsättningar för dessa nya bakterier som kommer omvandla nitrat till N2 kväve. Den processen tar flera månader att bygga upp.

Nu i ett första skede kommer jag att veckovis vanligtvis på söndagar, mäta Nitrat o göra delvattenbyten samt notera hur mycket växter som finns. Så att vi får en nivå av hur mycket Nitrat fabriken/systemet (karet med sitt innehåll) producerar inkl det jag stoppar in som fiskmat/växtnäring.
​​​​​
​​​​​
#2 - 2 december 2021 15:22
Hur ska du skapa den syrefattiga miljö där nedbrytningen av nitrat ska ske?
#3 - 2 december 2021 16:28
Med hjälp av montmorillonit berikad med järntillsatts som den typen av bakterier vill ha för att komma igång. I botten av akvariumet över ett plenum men under och inkapslad av det befintliga bottensubstatet jag har idag,
#4 - 2 december 2021 16:55
Aha du har kikat på dr. novak?:D Jag kollade hans klipp men ju mer jag kollade ju knepigare blev han tycker jag... Enligt honom kommer processen igång på ett par månader om man tillsätter järn. Ska bli intressant att se hur du tycker att det fungerar! Själv har jag inte orkat riva upp karet och lagt i ett bottenfilter/plenum.
#5 - 2 december 2021 17:26
Precis!
Ja nu har jag något att sträva efter.
Det är tråkigt nu när allt är injusterat o automatiserat. Och målet att få ett "växtakvarium" med ciklider är uppnått.

Är lite besviken på att växterna verkar inte påverka i någon större utsträckning Nitratet. När där som du vet full växtlighet i hela karet. Antar att de vill ta lättare grejor än just Nitrat..

Kan vara förträffligt att göra detta när foder automaten ger samma mängd mellan gångerna samt doseringspumpen med växtnäring osv. Det skapar förutsättningar att man kan återskapa så nära densamma förutsättningar före o efter man byggt upp akvariet igen.

Ja det blir bökigt att riva ner akvariumet men något måste man göra i Januari.. :) O det är kul att kanske få bra egenskaper med ett "bottenfilter" som har oförtjänt dåligt rykte tänker jag.
#6 - 2 december 2021 17:29
[QUOTE=åheim;n2433476]Aha du har kikat på dr. novak?:D Jag kollade hans klipp men ju mer jag kollade ju knepigare blev han tycker jag... [/QUOTE]
Ja nu hävdar han att man kan dra upp Amanolarver helt utan saltvatten, ett plenum löser alla problem..
#7 - 2 december 2021 18:26
Kul projekt!
Med tanke på att du har så mycket växter så tycker jag att det låter lite märkligt att du får förhöjda nitratnivåer.
Själv får jag tillsätta kaliumnitrat för att växterna inte ska få brist, och jag har inte lika mycket växter. Dock har jag lite mindre fisklast än dig.
Har du provat att mata lite mindre samt att inte göda med nitrat (om du nu gör det)?
#8 - 2 december 2021 18:42
Tack för tipsen [USER="63585"]Yadina[/USER] .
Ja jag matade mera när jag mätte högre nivåer än vad jag förväntade mig.
Nu har jag återgått till en gång/dygn körde två ggr/dygn en kort period. O tänker köra det konstant nu med en gång/dygn. Så vi kan notera Nitrat nivåerna före ingreppet.

Och ja jag har nitrat i växtgödningen när jag såg bristsymptom men det kunde vara att jag inte hade då en backventil på doseringspumpens slang då blev det inte så mycket doserat då.
Men vi låter den gödningen också vara konstant nu när jag testar o inkörnings problemen är lösta.
#9 - 2 december 2021 18:55
Växter vill ju att en viss mängd nitrat ska vara tillgänglig men sen förbrukar dem inte så mycket av den. Vill man håla ner nitrathalten så ska man inte belasta akvariet så mycket. Tex med få antal fiskar eller fler fiskar men som inte äter så mycket och så förstås räkor!

Ett av mina kar tex har ca 15 tetror som inte kräver så mycket foder och närmare hundra räkor och där ligger nitraten under 25 fast jag inte bytt vatten på 2 månader!

I det andra karet har jag ca 15 pansarmalar och ett sjuttiotal platy som äter kopiöst med mat och där drar nitratet iväg upp mot 100 om jag byter ca 40% av vattnet var 14,e dag så jag gör helst veckovisa byten för att hålla det under 50... så tänk på det om ni fyller karet med mycket fisk, att det blir mycket vattenbyten!
#10 - 2 december 2021 19:23
Ja mat drar upp nitratet mycket. Eller rättare sagt mer än vad växterna kan göra något åt det.
Nyligen upptäckte jag att ~0ppm nitrat som jag hade ett tag inte var optimalt för växterna.
När nitratet kom upp i 20ppm så var det betydligt mycket mer sidoskott på plantorna!
Så 0ppm är ju inte ur växtsynpunkt något att eftersträva iheller.

Det är det jag har lite emot Dr Novak's metod som jag skall testa. Om det är "för" bra o kör ner nitratet till 0 så är det inte idealiskt för växterna IAF. Men 0 ppm o färre sido skott är å andra sidan bättre än att råka få ett besvärligt algangrepp av någon form.. vi får se var vi hamnar.:)
#11 - 3 december 2021 15:34
Min personliga erfarenhet är att hög nitrathalt inte har ett dugg med algangrepp att göra! Jag har legat på 100 i nitrat och inte en alg har varit synlig...
#12 - 3 december 2021 19:22
Ja det är sant, kanske var jag lite otydlig. Om man har Nitrat o Novak säger att fosfat också reduceras. Det jag menade är om man har lite förutsättningar med Nitrat o Fosfater o en sak till händer typ exempelvis sol på akvariet byta lysrör eller något annat olyckligt, så kan det vara nära tillhands att det finns förutsättningar att algtillväxt "triggas".

Såg på en video till o det handlade om pH. Att han o andra fick aktivt arbeta för att hålla uppe pH så det inte blev för surt när de gjorde "plenum" botten.

Nu har han 2-3 akvarier o i en så vad jag förstår har han fluval stratum aqua soil som i sig själv sänker pH i minst en av dem, så ingen aning om det är den som är skulden till den sänkta pH:n som han ser. När jag inte vet, om i vilket kar o dess pH han pratade om.

Inte så lyckat att skapa det problemet när jag har ciklider.
#13 - 3 december 2021 21:21
Varför inte bara köpa filtermaterial från pondguru, lovar samma sak fast betydligt enklare?
Sen om man vill tro på det är upp till var och en.
Billigast och enklast samt finast och mest välmående akvariet får du genom enkla regelbundna vattenbyten om du inte har bedrövligt dåligt vatten i kranen.
#14 - 3 december 2021 22:54
Tack [USER="53629"]Henrik_A[/USER] för att du påminde mig om pondguru. Ja han lovar också hela kväve cykeln.
Enklare med att man slipper riva o sätta upp allt på nytt när man redan har ett stort ytterfilter eller två samt plats för dem.
Då är det bara att köpa filtermaterial o köra på.

Sen är det lugnare/tryggare att ha allt i karet o slippa alla slangar/skarvar/ventiler/tätningar osv som kan eller kommer att fallera vid någon tidpunkt.
Låter kanske lite knäppt men jag uppskattar och förundras verkligen över juwel bioflow filtret och dess egenskaper. Att den på sin kompakta volym klarar av att göra så mycket som den gör utan någon som helst ökad risk för läckage.

Men kanske kommer jag dit igen att jag kommer att använda ytterfilter en dag igen. Men är inte där än. :)
​​​​​​
​​​​​​
#15 - 3 december 2021 23:02
...Och jag gick också hela vägen från ytterfilter (3 läckage) och droppfilter till att använda spongefilter och jag har ingen tanke på att gå tillbaka:d
#16 - 3 december 2021 23:10
Jag har använt ett juwel bioflow och det är ett superbra filter MEN mindre tetror hoppade ideligen över och ner i filtret och yngel åkte genom det glesa insugsskyddet och jag tröttnade! Jag följer nu en plan där filtreringen inte ska kunna fånga skada eller döda småfisk,yngel, räkor eller små räklingar och då är spongefilter det absolut bästa alternativet, om man inte vill ha bottenfilter.
#17 - 4 december 2021 08:08
Oj åheim vad tråkigt att höra med läckage. Tack för att du delger o det gör att man funderar igen på att kanske inte ha ytterfilter pga riskerna.

O supertråkigt med djuren. :(
#18 - 4 december 2021 10:17
[QUOTE=Lusse;n2433500]Oj åheim vad tråkigt att höra med läckage. Tack för att du delger o det gör att man funderar igen på att kanske inte ha ytterfilter pga riskerna.

O supertråkigt med djuren. :([/QUOTE]

Hehe Tack Lusse! Nu har det ju gått ganska bra för jag upptäckte läckagen så det blev inga permanenta skador på parkettgolvet och inga fiskar dog för dem kunde simma runt i filterbehållaren tills jag upptäckte dem:d

En sak har dock hänt som gjort att min parkett är förstörd på vissa ställen och det var ett hang on back filter som jag var korkad nog att lägga filtervadd högst upp på...
Filtervadden flöt upp till kanten och drog med sig vatten som rann över kanten på filtret och tömnde nästan halva akvariet och det var ingen känsla man vill känna igen när jag upptäckte vattnet på parketten![:-25]
#19 - 4 december 2021 16:34
Juwels filter funkar utmärkt har 2 gamla 60l som anv. till tillväxt samt lite odling har stått i över 10år har inte bytt en pryl i dessa filter.
Du behöver inte ha ytterfilter för att köra filtermaterial, filter hörn, väggar eller lådor (box) funkar kanon.
Skulle jag sätta upp något av mina större kar idag hade jag satt i vägg med ex. slimline, det skulle drivas med streamerpumpar.
#20 - 4 december 2021 19:45
#21 - 4 december 2021 19:55
Hahaha ja gillar man filter så visst, själv vill jag tona ner det lite så det inte gör så stort avtryck i karet:D
#22 - 4 december 2021 21:39
Kul!
En sump I akvariet.:)
Har aldrig sett innan att man tar husets uppvärmning system i form av radiator vatten o gör en slinga i sumpen som värmer upp akvariet.:rolleyes:
#23 - 5 december 2021 17:30
#1 w48 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag. [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 100%"]
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Nitrat ppm(före VTB)[/TD]
[TD]Nitrat ppm(efter VTB beräknad)[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[TD]Länk till veckan[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433515#post2433515[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Ögonblicks bild (ses tex mängd växtmassa):
Attachment Attachment
Attachment
#24 - 6 december 2021 11:40
Det här kommer bli intressant och lärorikt att följa. Tack för att du delar med dig [:-106]
#25 - 8 december 2021 21:39
In i karet åker:
[LIST]
[*]mat
[*]Växtnäring
[/LIST] Det produceras allt möjligt ifrån dem. Fiskarna äter o det produceras amunium, nitrit, nitrat, kväve och växtnäring kommer med micro o macro näringsämnen.

Vad åker ut ur karet:
[LIST]
[*]Ovan nämnda gojs via delvattenbyten.
[*]Växter som har konsumerat mycket av ovan nämnda gojs.
[*]Kväve
[/LIST] Växterna hjälper till med vattenrening.
Tex idag rensade o planterade om lite i karet o totalt så åkte det ut 555 gram biologisk växtmaterial.

Rätt kul att tänka på det att växternas tillväxt är mög som man tar ut ur karet i form av växtmassa som har bidragit till att fiskarna har fått ett trevligare tillvaro inte minst med bättre vatten kvalitet.[:-176]

Nu vet jag inte hur detta kommer att påverka nitrat nivåerna framöver. Men jag återplanterade de flesta skotten o deras tillväxt är grym så det är det som konsumerar gojs i motsatts emot en Anubias som inte växer något nämnvärt. Plus de andra arterna får mer ljusenergi nu när ytan inte är full med plantor som blockerar ljuset. Så det troligen går förhoppningsvis jämt ut..

Men jag var tvungen att röja ut lite.

Bjuder på en bild:
Attachment

Appropå fisk last i karet så räknade jag till 18 st fiskar o flertalet ej fullvuxna än o i dagsläget är de uppskattningsvis 125cm fisk totalt. [:-75]
O jag uppskattar att det är minst ca 150 liter totalt.[:-160]

​​​​

#26 - 9 december 2021 13:34
Hej Lusse,
Stötte på en intressant artikel igår:
https://dianawalstad.files.wordpress.com/2021/11/potted-pl-revisions-1.pdf
https://dianawalstad.com/2021/08/18/potted-plants-for-fish-tanks/

Handlar ju delvis om ett annat ämne. Men jag tyckte det var väldigt intressant det hon uppmärksammade krind nitratnivåerna:

Attachment

Nu vet man ju inte riktigt hur hög fiskbelastning hon har samt hur rikligt hon matar, men ändå.

Hoppas du finner det intressant.
#27 - 9 december 2021 14:37
Tack [USER="63585"]Yadina[/USER] !
Mycket intressant. [:-106]
Har inte tänkt på det på det sättet. Att växterna tar o använder upp "näringen" i form av amunium/nitrit så att det inte finns så mycket kvar, som bakterierna har möjlighet att omvandla till nitrat. Har hört/läst någonstans att nitrat är svårare (eller kräver mer energi att använda än amunium o nitrit för växterna).

Och att det skapar lite "problem" att om där inte finns så mycket nitrit då finns det ingen mat för den/de specifika bakteriestammarna som omvandlar nitrit till nitrat som hämmar dem att etablera sig.

Det hade varit intressant o veta vad som hade hänt i ett "etablerat" gammalt akvarium som har 0 ppm nitrat pga massa växter som gör ovanstående.
Och att man sen tar bort alla växter.
Skulle man få en nitrit spik pga att nitrat bildande bakterierna inte finns i tillräcklig stor omfattning? Om så var/är fallet då är akvariet inte genomgått det steget i kväve cykeln fastän det anses ha varit etablerat..

(Dvs det är inga problem att tillsätta plantor till ett akvarium men om det är mycket plantor under en längre tid och man tar bort dem alla hastigt på en gång, kan kanske vara ogymsamt för karets invånare när en nitrit spik är ankommande oberoende om man har många/stora/överdimensionerade ytterfilter. För där finns inte eller inte den mängden bakterier som kan omvandla nitriten etablerade. Som Diana W antyder att bakterierna var "out-competed" av plantorna!)

Tack för länkarna måste läsa igenom dem riktigt! [:-174][:)][:-46]

​​​​​
#28 - 12 december 2021 22:02
#2 w49 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag. [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 100%"]
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433634#post2433634[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433515#post2433515[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Attachment Attachment Attachment
#29 - 13 december 2021 21:26

Appropå fisk last i karet så räknade jag till 18 st fiskar o flertalet ej fullvuxna än o i dagsläget är de uppskattningsvis 125cm fisk totalt. [:-75]

O jag uppskattar att det är minst ca 150 liter totalt.[:-160]

(Förtydligande: det är ett 180L Juwel Rio men när man inte fyller upp till kanten o det är massa sten och grejer i karet så är det totalt ca 150L uppskaningsvis.)

Kanske tidigt att säga något..
Men kom att tänka på att jag har inte i mitt tycke super mycket o för mycket fisk utifrån ovanstående uppskattning och beräkning.

Då har dessa två veckor visat att jag ändå behöver göra delvattenbyten på 61% till 64% per vecka för att hålla en kontinuerlig nitrat koncentration på ~10 till 25 ppm.

Tänker bara på dem som "höftar" o kör ett delvattenbyte på vad de tror är OK utan att ha koll på nitratet.
O i mitt fall som dessutom har mycket växter behöver att göra betydligt mycket mer än vad "internet wisdom" säger typ:
[LIST]
[*]25%-33% delvattenbyte i veckan, 14 dagar eller månaden..
[/LIST] Det skulle i mitt fall vara helt otillräckligt mängd.
Och det är självklart att i dessa kar är en tidsfråga innan ett problem med alger kommer att bryta ut förr eller senare.
När nitrat koncentrationen kommer att byggas upp vecka efter vecka.

Är själv lite förvånad över hur mycket nitrat byggs upp i karet efter en vecka. O då håller jag dessutom tillbaka på mängden mat skulle kunna mata dubbelt så mycket.

Ja ciklider är rellativt stora firrar o skitar ner mer än små tetror dvs mer massa. Jag menar att tex X antal tetror som motsvarar lika många cm som en ciklider blir ju skevt när ciklider väger ~3ggr mer för samma längd. När omkretsen/tvärsnittsarean är betydligt större.

Undrar vad nitratet skulle vara uppe i efter en vecka om jag satte foder automaten på två utfodringar per dag? Kanske skall testa det?

För att få en indikation på hur mycket mat mängden påverkar.
#30 - 16 december 2021 10:27
Matmängden är ju den faktor som styr mängden nitrat. Jag är ingen förespråkare av väldigt täta och massiva vattenbyten men man kan lära sig hur ofta och mycket man bör byta och nitratnivån är ju en parameter man tittar på men också bakterienivåer i vattnet och brist på mineraler kan göra att man behöver byta vatten och det är nåt vi inte .kan mäta så där är det lukt och iaktagande av fiskens beteende nåt man får ta hjälp av.
#31 - 16 december 2021 11:51
Ja du har rätt [USER="38226"]åheim[/USER] det är matmängden som påverkar o det vet vi redan så det behöver jag inte testa. :)

Ja jag styr på Nitrat mängden för hur stort delvattenbytet kommer att bli o då ser jag till att lämna ~10 ppm nitrat kvar i karet efter delvattenbytet.:rolleyes:

O jag är förvånad att jag behöver göra >60% stora delvattenbyten! Med tanke på att det "bara" utfodras 1ggr/dygn. O den nämnda fiskbelastningen samt växtligheten. :rolleyes:

Så man förstår hur lätt nitrat koncentrationen kan krypa upp med tiden när det är stor risk att i praktiken för små delvattenbyten eller för sällan, görs som inte håller nitratet på en konstant nivå så som jag gör ovan.
(För dem som inte mäter då vet de inte vad de gör (att mäta är att veta) eller vilka problem de kan hamna i framöver.)

En fördel nu är också som du säger att är de problemen med bakterienivån samt brist på mineraler minimeras nu också indirekt.
Kan tycka att om akvariet börjar lukta eller vattnet är av en kvalitet så att man ser det på fiskarna så är man redan snett på det.
Vad "brukas" det då göras för att fixa det uppkomna problemet..
Ja just stora delvattenbyten för att fixa att man i praktiken har gjort för små eller för sällan delvattenbyten sen innan, som gör att man hamnat i den situationen.

Så hur man än gör så blir man tvingad till att göra större eller tätare delvattenbyten förr ELLER senare. Vare sig man vill eller ej tänker jag.:rolleyes:[:-44]

Så min slutsats är:
Det handlar inte om man är "för eller emot" (eller hur man skall uttrycka sig) stora o frekventa delvattenbyten när de behövs av alla anledningar ovan.
Frekventa o stora delvattenbyten kan ses som att man håller en jämnare och en "konstantare" vattenkvalitet än att låta det glida iväg med nitrat, bakterier, fosfat o mineraler mm problem. O sen göra ett stort delvattenbyte bara för att komma tillbaka till den punkt som man borde ha varit på. OM man hade gjort större eller frekventare delvattenbyten till att börja med!
O detta stora korrigerande av vattenkvaliteten helt plötsligt med ett stort hopp ifrån illaluktande eller mineralfattigt eller hög nitrat till mer "normal nivåer" är troligtvis mer stressande o farligt för djuren tror jag.:rolleyes:

Sen kanske man skall minska fiskbelastningen i sitt kar om det produceras mer nitrat än vad man hinner/orkar ta bort.​​​​​​[xx(]

Men vi får se vart mitt experiment barkar hän. O kommer det alltid att erfodras >60% per vecka även EFTER experimentet att få igång hela kväve cykeln så kanske jag borde minska fiskbelastningen..

Men nu är det bra att nitrat produceras i "överflöd" så att vi kan se en eventuell reduktion längre fram..[:-106][:)]​​​​​​​​​
#32 - 19 december 2021 14:16
#3 w50 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag. [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 100%"]
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433798#post2433798[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433634#post2433634[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Attachment
Lärde mig en cool grej att om man tittar ifrån sidan av teströret så blir mätningen 10x noggrannare och man således delar alla värden på färgskalan med 10. Som ses nedan 100 är således 10 ppm nitrat:
Attachment

Den vanliga vyn ovanifrån som indikerar på också att 10ppm är i karet:
Attachment

Ovanlig vecka i den meningen att där är 10ppm nitrat i karet?! Fastän det matas o göds som vanligt.
Jag för journal över allt som jag gör och det ända som är gjorts utöver det vanliga är att jag bytte ut 250g silicate remover filtermaterial o satte dit ny, för att minimera silikater o därmed diaktom. Som jag får med mig med det nya vattnet ifrån kranen.

Så det enda förklaringen är att silicate remover även tar bort NO³ nitrat men inget antyds på förpackningen? (Kanske någon som vet?)
​​​​​ Attachment
#33 - 19 december 2021 19:05
Intressant!
En annan möjlig förklaring är att Silicate Remover efter en tid i karet börjar läcka nitrat?
Jag har dock inget belägg för detta.
#34 - 21 december 2021 14:33
[USER="63585"]Yadina[/USER] Ja det är lite klurigt.
Jag har även nitrat i växt gödningen. O det doseras rätt mycket av det.
1.8ml x 2ggr/dygn = 25.2ml/vecka (rekommenderd dos 15ml/vecka)

Tanken är att det skall vara ett "överflöd" o att man skall likt IE metoden (Tom B) då byta 50% vatten/vecka. Men det gick ju inte så bra I söndags med den biten..:rolleyes:
Så risken är överhängande att micro och macro gödnings konsentratitionen ökar när det inte för den planerade veckovisa återställningen..
Det är ju inte så lyckat..
Kanske får minska gödningsmängden för att eliminera behovet/kravet av 50% delvattenbyte?

Antar att silicate remover absorberar nu en del av vad som kommer in i karet via gödningen.

Har ingen riktig koll på hur mycket gödningen bidrar till nitrat nivåerna. Men kan inte labba o ändra 2 saker på en o samma gång. Så denna gången var det bara silicate remover som var en variabel.

Kanske kanske skulle man inte använda silicate remover o använda RO vatten istället? Då får man bort den variablen som tydligen påverkar. Får fundera på det när jag inte har så stora kärl för att blanda allt RO vatten i o re-mineralisera det.. när jag återkommer.

Ja nu blir det ingen uppdatering till på söndag eller nästa när jag kan inte hålla konstant fulla 7 dagars veckor pga resor troligen tidigast 9 Januari kan en uppdatering ske.

Tack för stödet och visat intresse.
Och god jul och gott nytt år! [:-121]
#35 - 5 januari 2022 21:38
Jaha här var det server krasch o ett antal inlägg ovan har försvunnit när de inte fanns i backupen.
Men det är toppen att mycket blev räddat IAF! [:-106]
#36 - 9 januari 2022 19:32
#4 w1 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift ingen "silicate remover" matning 2ggr/dag (ökad under hela veckan).
​​​​ [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 100%"]
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434238#post2434238[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]30 (aklimatisera RO vatten)[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433798#post2433798[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vecka 52 var det 10ppm Nitrat ville inte "fastna" där så jag dubblade matningen till 2ggr/dygn. Andra men första stora på 44% VTB med RO vatten. Beräknar att jag fick ner Nitraterna till 28 ppm. Kunde inte göra större DVB bör jag bara hade 3 dunkar.. Men å andra sidan så får fiskarna aklimatisera sig till de nya vattenvärdena så det blir bra. Fastän jag försöker får så nära nivåer på vattenparametrarna så givetvis kommer det att skilja sig på någon punkt ändå.

Veckans ögonöppnare är att dubblerar man mängden mat så ökar Nitraterna flera ggr mer än bara dubbelt så mycket! (Tyvärr har jag inte möjlighet att justera matautomaten någonting mittemellan..) Och att matmängden påverkar väldigt mycket nitrat nivåerna i slutändan.

Ögonblicks bild (ses tex mängd växtmassa idag stoppade jag in några stenar):
Attachment

Här nedan ses det att det är mer 50 än 25 ppm IAF:
Attachment

Beräkning av mängden kvarvarande nitrat efter DVB:
Attachment
#37 - 16 januari 2022 13:42
Nu har switchat filtermaterial..
uppdatering kommer i kväll!
Det blev två sådana här.. i filtret..
https://filterpro.co.uk/biohome-sump-brick-approx-12kg-175-p.asp
Och detta är vad som ulovas:
For best nitrate reduction use 1 brick per 150 litres of aquarium water for a normally stocked tank. Heavily stocked systems can take 1 brick per 75 litres to achieve full cycle filtration (reduction in nitrate).

#38 - 16 januari 2022 21:47
​#5 ​​w2 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 2ggr/dag.
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434477#post2434477[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434238#post2434238[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Intressant denna veckan har varit med de nya två filter stenarna i karet för att påbörja processen med att någon bakterier skall börja växa på dem.
Men jag uppskattar att de har varken gott något från eller till på nitrat nivåerna.

Vecka 1 hade vi lämnat kvar i karet ~28 ppm nitrat. O nu en vecka senare är det uppskattningsvis lika mycket i karet ~25 ppm.
Nu är testkitet väldigt grovhuggen med färg i steg om ..10, 25, 50.. så om det är 20 eller 30 ppm är omöjligt att veta när upplösningen inte finns.

Men kanske kan vara en indikation på att 2 ggr matning per dag inte har bidragit till så stor nitrat nivå ökning som befarades förra veckan. Eller har växternas ökade tillväxt som har observerats under veckan pga det nya typen av vatten (RO med dess reminalisering) förbrukat lite nitrat.

Nu är vi inne i en känslig fas.. Där jag i praktiken byter den biologiska filtermediat i Juvel innefilter.
Och jag är rädd att det skall kunna medföra en ammunium/nitrit spik. Så den kommande veckan kommer jag att gå ner till minimum matning med 1ggr/dygn. Nu finns det bakterier överallt i karet och jag lämnade kvar det gamla biofiltretmediat i karet (som syns i bilden nedan) för att inte ta ur allt för mycket bakterier ur systemet därmed minska risken för ammunium/nitrit spikar.

Jag fick tipps om pondguru i denna tråden som gjorde att jag ändrade min tänkta metod for projektet. Istället för Dr Kovac med "bottenfilter".
Så har jag köpt de två största filter "bricks" som erbjuds av pond guru. Och det utlovas att EN sten skall räcka för att reducera nitrat i ett kar på 150l med normal fiskbelastning.. O mitt kar är ju 150l så det blir toppen. Jag anser att mitt kar inte har för hög fiskbelastning men om nu tycker det så funkar en sten för 75l o jag har TVÅ så det bör bli super, även i det senariot![:-106]

Jo det blev till att klydda lite. O stenarna fick reduceras med ca 12% i storlek för att få plats i filterbehållaren. Men som sagt dess storlek bör som sagt täcka hela karets nitrat till kväve omvandling.

Varför beslutade jag att använda de största stenarna som man kan bara få tag på. Och inte de mindre varianterna som finns att tillgå.

Jag tänkte såhär att anoxic bakterier behöver en syrefattigt miljö eller rättare sagt anoxic är syrefattigt. Och det skapas ju längre in i filtermaterialet mot mitten av den man kommer. På utsidan så är där de vanliga bakterierna som huserar o fixar ammunium till nitrit och till nitrat. Så volymen i mitten blir maximerad där anoxic betingelser kommer att uppstå o den typen av bakterier som omvandlar nitrat till kväve kommer att husera.

Då förstår man också att vattnet måste kunna passera runt stenarna sidan om och man vill således inte pressa igenom vatten och tvinga flödet gå igenom stenarna av samma orsak som ovan.

Ja nu sägs det att det tar 4-6 månader tills anoxic bakterierna har skapats så vi har hela första halvan av 2022 att se framemot innan vi kan säga något om de påstådda egenskaperna om att dessa stenar kan omvandla nitrat till kväve som pondguru o hemsidan påstår.

Här ses det gamla biologiska filtermediat ligga i karet med alla nyttobakterierna. Notera det blir tillfälligt skit i vattnet när man rör runt:
Attachment

Tog filterpåsarna som med kommer silikat filtermediat som jag använde innan:
Attachment

Sänkte ner filterpåsarna i Juwel M innefilter:
Attachment

Veckans växt o fisk bestånds överblick (alla fiskarna i förgrunden när de tror att de skall få mat):
Attachment

Veckans nitrat test:
Attachment
#39 - 20 januari 2022 00:43
Ska bli kul att se om du får några positiva resultat från den här "tegelstenen"! Jag är en skeptiker när det kommer till dessa filtermedia som påstås reducera nitrat men jag blir gärna överbevisad:)
#40 - 21 januari 2022 11:39
Ja [USER="38226"]åheim[/USER] det är meningen med tråden att de om eller ej det funkar. Tänkte att man skulle ändra rubriken o ta bort ordet "fosfater". När jag inte mäter eller följer upp dem..:rolleyes:

Rätt intressant som ett sidospår så nu när jag kör RO + mineraler så växer det överlag bra för alla arter men ej vattenpest (egeria densa)!
Nu skall det tilläggas att cikliderna kan vara bovarna när de ger sig på o äter toppskotten o förmodligen ser då till att den "slutar" växa.:)​​​​

Men jag är ändå förbluffad över att man har problem med en av de mest snabbväxande samt "lättare" plantorna..[:O]
​​​​​
Men det finns nog fler än jag som kan ha problem med vattenpest. Det intressanta är att jag ser rellativt mycket (eller för mig mycket i alla fall) tillväxt på Anubias det är en växt som har historiskt sett för mig växt lika mycket som en staty.. DVS den står bara där o inget händer mer än att det växer punkt alger på dem.. men nu är det liksom tvärtom..
Precis som om vattenpest o Anubias föredrar två totalt olika vatten kvaliteter.:rolleyes:
​​​​​​
Eller är det som sagt cikliderna som "dödar" vattenpesten.[:-2]
​​​​​​
#41 - 21 januari 2022 16:36
Jag känner igen växtproblemen[:o] Jag har problem med de flesta mossor förutom javamossan och javaormbunke har aldrig klarat sig över tid hos mig och dem har blivit fula och klena. Nu har jag ändå valt att testa en annan variant av javaorbunke som heter "narrow" och hoppas den funkar! Jag håller också på att testa guppygräs en gång till efter att den första sakta försvann...
#42 - 23 januari 2022 20:18
​#6 ​​v3 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag.
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434647#post2434647[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434477#post2434477[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Matade denna veckan bara en gång per dag för att förhindra amunium/nitrit spikar när det nya biologiska filtermaterialet inte har hunnit bilda alla bakterier än.

Nitrat ser ut att vara mindre än förra veckan men ändå runt 25 ppm:
Attachment

Veckans växt o fisk bestånds överblick:
Attachment
​​​​​
#44 - 30 januari 2022 21:10
​#7 ​​v4 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 2ggr/dag.
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434811#post2434811[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434647#post2434647[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Matade 2ggr/dygn denna vecka och det höll sig på 25 ppm nitrat. Tog idag ut det gamla filtermediat som låg i karet.

Attachment
#45 - 6 februari 2022 16:13
#8 ​​v5 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 2ggr/dag.
[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD][/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2434811#post2434811[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Tråkigt samma samma inget nytt att se..

​​​​​​Men det är faktiskt en bra sak!
Vi har stabila förhållanden o vi taktar på samma nivåer ifrån vecka till vecka. Vi har Nitrat i karet som är en förutsättning för att kunna mata de specifika bakteriestammarna som lever under anoxic förhållanden.

Så nu väntar vi på att de skall etableras men vi pratar om någonstans i maj-juni. Fram tills dess en transportsträcka..

Veckans Nitrat mätning:
Attachment

​​​​​​Veckans översikts bild efter växt andning:
Attachment
Notera att vattenpesten är snart ett minne blott :( Den gillar tydligen inte mitt blandade RO vatten..
​​​​​
​​​​
#46 - 6 februari 2022 16:19
#8 ​​v5 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 2ggr/dag.

[TR]
[TD]Vecka[/TD]
[TD]Liter Bytt[/TD]
[TD]VTB storlek i %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[TD]https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2435006#post2435006[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]66[/TD]
[TD]44[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]52[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]51[/TD]
[TD]~10[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]50[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]49[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9.8[/TD]
[TD]91[/TD]
[TD]61[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]48[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]96[/TD]
[TD]64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Tråkigt samma samma inget nytt att se..

​​​​​​Men det är faktiskt en bra sak!
Vi har stabila förhållanden o vi taktar på samma nivåer ifrån vecka till vecka. Vi har Nitrat i karet som är en förutsättning för att kunna mata de specifika bakteriestammarna som lever under anoxic förhållanden.

Så nu väntar vi på att de skall etableras men vi pratar om någonstans i maj-juni. Fram tills dess en transportsträcka..

Veckans Nitrat mätning:
Attachment

​​​​​​Veckans översikts bild efter växt ansning:
Attachment
Notera att vattenpesten är snart ett minne blott :( Den gillar tydligen inte mitt blandade RO vatten..
​​​​​
#47 - 6 februari 2022 17:50
Behöver köpa mer mat. O började kolla runt på olika flingfoder fastnade för en variant som är troligtvis ett strå vassare än vad jag har idag.
Plus vill variera för varierandets skull när det är stapelvara:
Attachment

Men så kom jag på att jag är ju mitt uppe i detta projekt.. när topical spirulina flakes har mer tex protein så ger det mer amunium. Iofs inga större variation men ändå en liten variation..

Så det blir att beställa hem en ny burk som jag har använt hittills under detta projekt:
Attachment
#48 - 9 februari 2022 11:29
Är sugen på att prova en sån här påse i mitt hemmagjorda "blomlåde-filter"
&t=897s" target="_blank">
&t=897s

Frågan är om man kan ersätta lateriten med brända kulor t ex
https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/lera/ovrig-lera/blomsterlera-2-kg-280240

Sen skulle jag behöva hitta en kattsand med lite grövre struktur, några tips?
Har Coops kattsand (100% lera) hemma, men där i är så mycket finmaterial att det skulle damma igen hela akvariet.
#49 - 9 februari 2022 13:19
Ja det är ett kul projekt [USER="63585"]Yadina[/USER]
Det var lite idéen med detta projekt som tog en annan vändning. Men som över med ett bottenfilter som Dr Novac också predikar.

Mina erfarenheter är att jag skaffade hem kattsand. Av märket Best Friend Cattia som skall innehålla 100% "naturmontmorillonit" (troligen fel ingrediens?)..
Attachment
(kanske ett tipps på vad inte att använda utan testa andra alternativ)
Testade att slänga en nypa kattsand i ett glas med vatten. O det skitade ner vattnet det i sig gör ju inget det är bara till att skölja ur tills grumlet är bortsköljd.
Jag trodde att man skulle ha lite brända sten/grus liknande grejs kvar på botten av glaset när man sköljt ur (lät även det stå ett tag). Men det löstes upp till nått fluffigt gojs nästan någon bummulsliknande gojs.. DVS den gick inte att använda.. ..inga stenar/grus kvar att använda.
Det kanske finns andra fabrikat eller annat än kattsand sånt som man suger upp olja med, var man nu får tag på det som Novac föreslår att man också kan använda..

Den där leran från Panduro varför skulle du använda den?
Idén med laterit är att det är för akvariebruk DVS ingen aning vad Panduro leran innehåller o hur det funkar med fiskarna..
Man vill komma åt järnet som anoxic bakterierna behöver. Finns det järn i leran?
Attachment
Jag kom åt laterit kulor som jag tänkte smula sönder men kom inte så långt när kattsanden misslyckades samt jag gick en annan väg.. Laterit är ju rost brun för att den innehåller mycket järn. Sitter även nu på ett snyggt bottenfilter på hyllan men kanske kommer till användning någon dag..

Men får man ihop det med rätt grejor så är det betydligt billigare än de två filterstenarna jag införskaffade.

Berätta hur det går speciellt om du hittar någon bra kattsand eller liknande!
#50 - 9 februari 2022 13:43
Jag gjorde samma experiment med kattsanden som du och det går inte att skölja bort dammet, allt blir bara till en gegga.

I videon säger han ju typ 20 gånger att det är okej att det blir en gegga....men jag fattar inte hur man undviker att vattnet inte blir till en gråfärgad dimma?
All kattsand borde väl ha egenskapen att det klumpar ihop sig till en boll när den utsätts för vätska, förstår inte hur den skulle fungera om det är grova korn.

Panduro leran funderar jag på därför att den är mycket billigare.
Och i många växtakvarietrådar så ger de råd om att använda vanlig hobbylera istället för de dyra akvarieprodukterna då egenskaperna och sammansättningen är i princip identiska.
Men som du skriver så är det järnet man vill åt och då borde ju leran vara mer röd-orange än den jag länkade till.

Just nu har jag rättså stora lavastensblock i filtret.
Dessa påstås ju också ha denitrifierande egenskaper, då hela stenen är porös men att vattnet inte kan passera genom den.
#51 - 9 februari 2022 13:46
?t=4372" target="_blank">
?t=4372

Vid 1:12:53 i videon pratar Cory om lavasten
#52 - 9 februari 2022 14:35
Intressant med lava sten [USER="63585"]Yadina[/USER]
Om den nu har en bevisad struktur så att vattnet kommer in i mitten av stenen? Eller bara teoretisk önsketänkande?

Dvs det finns en massa olika filtermaterial som är porösa men. Att många material är "porösa" om man definierar porös = små "luftbubblor".

Men är alla dessa luftbubblor "seperata" så kommer inte vattnet in dvs helt värdelöst..
Luftbubblorna skall vara i anslutning till en eller flera andra luftbubblor.. dvs då bildas gångar ifrån luft bubbla till luftbubbla osv..
Dvs det blir/skapas gångar dem emellan och då kan vattnet samt bakterierna ta sig in till mitten.

O jag vet inte om det är säkerställt att lava sten har den strukturen eller ej.

Men helt klart har man en större struktur (volym) till skillnad ifrån små kulor/makaroner osv då har man möjlighet att skapa rätt miljö.

Då är ju större volym på kärnan som Corry pratar om. Så just där infinner sig anoxic miljö o man omvandlar Nitrat till kväve. (Målet här i tråden).

Det är en orsak till att jag valde de största filtermediat jag kunde hitta så att "mitten volymen" är maximerad.

Den andra orsaken varför jag valde just de stenarna är att de verkar just ha den ovan nämnda strukturen när jag såg i testet som pondguru gjorde att biohome stenen drog upp vatten o det säger mig att det finns små ihålligheter i hela stenen så att vattnet kan sugas upp med lite kapillär kraft.
(Dvs hade inte ihålen hängt ihop så hade inte vattnet kunna vandra uppåt när ingen kapillär kraft kan bildas.)

#53 - 9 februari 2022 14:46
Lavasten suger också vatten genom kapillärkraft (var tvungen att testa).
Dock så vet jag inte om det endast är utsidan på stenen som har den förmågan.
#54 - 9 februari 2022 15:12
Bra fråga men troligen hela stenen. Vet inte om man kan klydda o väga sig till det? Torr sten vs genomblöt (1l=1kg).
#55 - 9 februari 2022 17:02
Ingen dum idé.
Men när jag tänker på det så är det ju självklart att hålrummen i lavasten inte är slutna, då skulle den ju flyta. Med tanke på hur lätt den är.

Att Pondguru visar på att den har kapillärkraft spelar väl inte så stor roll när väl stenen är i vattnet, då är den ju vattenmättad.
Att få vatten att flöda genom mediet är väl nästan omöjligt. Oavsett hur mycket flöde du har i filtret så kommer vattnet att passera runt det.
I BCB-påsarna med kattsand och laterit så är det väl diffusion som sköter vattenrörelsen genom mediet? Vet inte hur det funkar i lavastenen och biohome?
#56 - 9 februari 2022 20:15
[QUOTE=Yadina;n2435071]Ingen dum idé.
Men när jag tänker på det så är det ju självklart att hålrummen i lavasten inte är slutna, då skulle den ju flyta. Med tanke på hur lätt den är.

Att Pondguru visar på att den har kapillärkraft spelar väl inte så stor roll när väl stenen är i vattnet, då är den ju vattenmättad.
Att få vatten att flöda genom mediet är väl nästan omöjligt. Oavsett hur mycket flöde du har i filtret så kommer vattnet att passera runt det.
I BCB-påsarna med kattsand och laterit så är det väl diffusion som sköter vattenrörelsen genom mediet? Vet inte hur det funkar i lavastenen och biohome?[/QUOTE]

Ja att den har kapillär kraft spelar ingen roll mer än ätt det visar att bubbla till bubbla hänger ihop och skapar långa gångar i stenen som är det viktiga.
Vad jag tror jag förstår så är vattenflödet mest runt om stenen eller BCB-påsen o flödet/vatten rörelsen blir lägre ju närmare mitten av filtermediat man kommer.
Så nä man skall inte försöka täta runt stenen o försöka pressa vattnet igenom stenen då kommer troligtvis inte någon anoxic zoon att kunna bildas. Det skall finnas platts för vattnet att flöda runt om stenen/BCB o förbi.
Om jag förstått det rätt.
#57 - 10 februari 2022 06:39
[QUOTE=Yadina;n2435054]

Sen skulle jag behöva hitta en kattsand med lite grövre struktur, några tips?
Har Coops kattsand (100% lera) hemma, men där i är så mycket finmaterial att det skulle damma igen hela akvariet.[/QUOTE]
Detta borde funka bra. ECS - Easy Care Substrate - Bottensubstrat - 15L - CyberZoo
#58 - 10 februari 2022 07:01
Bra tips!
#59 - 13 februari 2022 12:31
Man kan kolla om strukturen i biomedia är sluten eller öppen genom att blåsa igenom den![:-106]
#60 - 13 februari 2022 12:33
[QUOTE=åheim;n2435123]Man kan kolla om strukturen i biomedia är sluten eller öppen genom att blåsa igenom den![:-106]
[/QUOTE]

Ja det är ett bra tipps hade glömt av det. [:-106]
#61 - 13 februari 2022 16:17
Gör en paus i rapporterandet när det är oförändrat. Och ger mig utrymme med andra kortsiktiga åtgärder som kan rubba mätningarna.

Men under tiden håller jag ett öga på Nitrat nivåerna. Tänker återgå till detta normaltillstånd längre fram.

Nu kommer jag testa om jag kan tillfredsställa vattenpesten så att den börjar ta sig. För idag är den på kraftigt tillbakagång.

​​​​​

Annons