Projekt - SA kar

#1 - 6 oktober 2007 12:57
Hej allihopa!

Nu verkar det till att det äntligen är möjligt för mig att börja med det projekt jag har drömt om så länge:)

Jag vill starta ett akvarium med dvärgcichlider och corydoras som huvudinnevånare. Det ska vara på ca 250-300 liter och allt utom fiskar ska beställas från internet eftersom jag har långt til någon bra affär.

Jag ska inreda akvariet med väldigt många rötter så jag hade tänkt att köpa red moor och andra rötter för ungefär 1000 kr. Om man räknar 1000 kr till fiskar, mat mm. har jag kvar ungefär 5000 til akvarium med ramp, filter, doppvärmare och evt. bord. Sistnämda är inte så viktigt eftersom min pappa kan bygga ett åt mig om det blir nödvändigt.

Jag vet dock inte rigtigt vad jag ska välja för akvarium mm så kom gärna med tips på vad ni skulle ha valt för akvarium och teknik:)
#2 - 6 oktober 2007 13:15
Ska bli kul att följa (som alla andra projekt;))

Lycka till
#3 - 6 oktober 2007 13:33
Tack:)
#4 - 6 oktober 2007 14:55
Jag tror det blir ett akvastabil 325 l med ett tetratec ex1200. Ska bestælla ikvæll:D
#5 - 6 oktober 2007 17:43
Eller ska jag køpa ett 250 liter och kosta på inredningen och tekniken lite mera istællet? Vad tycker ni?
#6 - 6 oktober 2007 17:52
jag röstar på större kar!
Det är ju ingen hiskelig jätteskillnad på måtten där så det är inget att tveka på tycker jag;)
det jag menar är att du inte behöver så mycket mer inredning i det stora eftersom det inte skiljer så mycket i mått...
Ska bli spännande att följa!

/Hans
#7 - 6 oktober 2007 18:02
battalionP skrev:

Det är ju ingen hiskelig jätteskillnad på måtten där så det är inget att tveka på tycker jag;)

det jag menar är att du inte behöver så mycket mer inredning i det stora eftersom det inte skiljer så mycket i mått...

/Hans

Fast sjælva karet var ganska mycket dyrare tror. Aja det blir nog 325:D
#8 - 6 oktober 2007 18:03
battalionP skrev:

/Hans

Fast sjælva karet var ganska mycket dyrare tycker jag. Aja det blir nog 325 ændå:D

Kom gærna med tips på Apistos och Corys.:)
#9 - 6 oktober 2007 18:12
aaaah så långt tänkte inte jag;) hjärnan låste fast sig vid tanken på måtten...
Men jag skulle ändå kört på det stora, risken är ganska stor att du ångrar dig annars. Man vill ALLTID ha större:)

En väldigt trevlig och snygg apisto är borelli!

/Hans
#10 - 6 oktober 2007 18:19
battalionP skrev:
aaaah så långt tänkte inte jag;) hjärnan låste fast sig vid tanken på måtten...

Men jag skulle ändå kört på det stora, risken är ganska stor att du ångrar dig annars. Man vill ALLTID ha större:)

En väldigt trevlig och snygg apisto är borelli!

/Hans

Ja, borelli ær snygg:) Jag ær ganska sæker på att jag ska ha Panduro eller nijsenni, bitaeniata ær också fin. Oj, vad svårt det ær att vælja. Varfør ska det finnas så många apistos?:D
#11 - 6 oktober 2007 18:39
Vilket lysrør skulle passa bra till et svartvattenskar?
#12 - 6 oktober 2007 19:09
Jaha, då var det besællt från PWSS! Det blev ett 325 l med ett TetraTec Ex1200 , 5 kg red moor (oj, vad dyrt) och 5 kg mangroverot:D

Jag ser verkligen fram emot att det kommer. Det blir lite skillnad mot det futtiga 112 liter jag hade førrut:D
#13 - 6 oktober 2007 19:19
Ær det nån som vet vad frakten kommer att gå på till sånt hær?
#14 - 6 oktober 2007 20:21
Jag tycker Cory sterbai är den finaste har den dock inte själv men suckar efter den ;) Jag har http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=699 vilken ofta felaktigt säljs som Cory julii

Bra val att ta det större, skulle själv gjort det, skulle säkert ha ångrat dig senare annars:p

Vill gärna se bilder när projektet fortskrider:)

Vad ska du ha för bottenmaterial:confused:
#15 - 7 oktober 2007 10:58
Mums! Ytterligare ett projekt att följa, Toppen!
Det skall bli härligt, kul och spännande att se hur det fortskrider!
#16 - 7 oktober 2007 11:13
Hm, apistos var det ja..
Om affären du har närmast till inte har så bra utbud så kan det vara svårt att få tag i A. bitaeniata. Men du bor väl i danmark, vet inte hur erat utbud är där?
Om vi väljer mellan dom vanligare varianterna så röstar jag på 2 hanar av A. agassizii och sisådär 6,7 honor, annars är A. borellii väldigt fin, mycket snäll också, men det är ingen fart på dom känns det som. Kan bara vara så med mina, men dom skiter fullständigt i maten, även om den singlar ner framför munnen på dom, maten får ligga på botten i några minuter innan dom lägger märka till den.. Är lite nyfiken på inredningen, det verkar som att du satsar på biotopiskt med mycket rötter, svartvatten, löv och lite växter?
#17 - 7 oktober 2007 13:17
lmo: Bilder kommer. Jag har tyværr inte råd att bli goldis så jag lænkar till bilderna istællet. Botten blir fint sand.

MaxB: Jag hoppas projektet blir kul att følja:)

Vic: Jag bor faktisk i Sverige och hade tænkt hæmta fiskar i Østersund. Hoppas dom kan ta hem dom fiskarna jag vill ha...
#18 - 7 oktober 2007 15:42
Jag har varit ute och plocka lite bjørkkvistar. Ska dom i ugnen eller kokas innan jag anvænder dom?
#19 - 7 oktober 2007 15:46
Kjaer skrev:
Jag har varit ute och plocka lite bjørkkvistar. Ska dom i ugnen eller kokas innan jag anvænder dom?

Koka kan du göra. Då sjunker dom snabbare också.
#20 - 7 oktober 2007 15:49
Då gør jag det:)
#21 - 9 oktober 2007 14:32
Har næstan bestæmt mig før føljande fiskar. En boliviabiotop altså.

1.1 M. altispinosus
1.2 A. trifasciata
11. L. dorsigera.
0.0.15-20 C. Sterbai
0.0.20 Hyphessobrycon Megalopterus
#22 - 11 oktober 2007 16:27
Ingen som har någon kommentar till fisksammansættningen? Blir det før mycket cichlider tror ni?
#23 - 11 oktober 2007 17:59
Inte en anning med fiskarna, men spännande att följa!
#24 - 11 oktober 2007 19:10
Har inte koll på just dom fiskarna men jag skulle nog satsa på fler av varje art och i stället skippa en sort.

/Hans
#25 - 11 oktober 2007 19:24
Japp, jag fattar vad du menar batalion:) Kanske bara ska ha två cichlidsorter, men det ær också lite kul att prova lite flera arter.

Nått som jag tycker ær extra kul med sammansættningen ær att alla fiskar kommer från Rio Guapore, det ær ju inte sækert dom lever tillsammans i naturen, men ændå:)

Tyværr kommer akvariet først om två-tre veckor så jag får ha lite tålamod:D
#26 - 12 oktober 2007 16:43
Jo, førresten så vart det et Eheim 2028 Professional 2 istællet før ett tetratec. Det blev 1000 kr dyrare, men om jag inte hade gjordt det skulle frakten kosta næstan 2000.
#27 - 12 oktober 2007 16:59
Nu vet jag inte så mycket om just tetra men som jag alltid sagt: detär bättre att betala lite mer och veta att man får kvallite!:)

/Hans
#28 - 12 oktober 2007 17:05
battalionP skrev:
Nu vet jag inte så mycket om just tetra men som jag alltid sagt: detär bättre att betala lite mer och veta att man får kvallite!:)

/Hans

Helt rætt. TetraTec ær væl inte direkt dåligt kvalitet, men Eheim ær sækert bættre.
#29 - 18 oktober 2007 08:37
Hmm... Jag ær lite tveksam om 3 arter blir før mycket. Karet ær ju bara 130 cm långt.
Får jag se mera beteende om jag bara har två par?
Vad tycker ni?
#30 - 18 oktober 2007 14:53
jag röstar för en hane av varje sort och 2-4 honor! Det blir nog kanon!

/Hans
Bilagor:
#31 - 18 oktober 2007 15:11
Kjaer skrev:
Hmm... Jag ær lite tveksam om 3 arter blir før mycket. Karet ær ju bara 130 cm långt.

Får jag se mera beteende om jag bara har två par?

Vad tycker ni?

Beror på om de lever på samma ställe i karet, dvs på botten eller vid ytan osv. Har man tre olika betéenden så kan man lugnt ha alla tre i karet.

PS. Varför skriver du dina ä och ö som du gör när du bor i Sverige? DS.
#32 - 18 oktober 2007 15:12
battalionP skrev:
jag röstar för en hane av varje sort och 2-4 honor! Det blir nog kanon!

/Hans

Menar du en hane och 2-4 honor av alla tre arter?
Det ær ju bara trifasciatan som ska ha flera honor til en hane...
#33 - 18 oktober 2007 15:16
MrLogic skrev:
Beror på om de lever på samma ställe i karet, dvs på botten eller vid ytan osv. Har man tre olika betéenden så kan man lugnt ha alla tre i karet.

PS. Varför skriver du dina ä och ö som du gör när du bor i Sverige? DS.

Før att datorn ær dansk;) Ska få tag i word på svenska så jag kan skriva riktigt:D

Trifasciatan ær væl mest på botten. Bolivianarna ær i hela karet men, mest i mitt och på botten. Jag vet inte riktigt hur det ær med dorsigeran.
#34 - 18 oktober 2007 15:38
Som jag förstod det av beskrivningen så simmar den mest fritt i karet men leker öppet på botten.
#35 - 18 oktober 2007 15:47
Det blir ju bara typ 40x50 cm før varje art. Æven fast dorsigeran och bolivianerna simmar i alle zoner ær dom ju ændå bottenfiskar och leker och søker føda på botten.
Jag vill ju ge fiskarna bra plats så att dom mår bra och kan visa sitt naturliga beteende och samtidigt vill jag gærna ha alla tre arter:D
#36 - 31 oktober 2007 21:34
Akvariet har kommit, men sidorutan var krossat:(
#37 - 1 november 2007 07:18
#38 - 1 november 2007 07:50
Kjaer skrev:

shit, va tråkigt.
Inte kul när sånt händer.
#39 - 1 november 2007 08:21
Kjaer skrev:
Akvariet har kommit, men sidorutan var krossat:(

Den stora frågan är om dom ger dig ett nytt eller det var på ditt eget ansvar det skickades (antar att det gjorde det?)

Lycka till iallafall
#40 - 1 november 2007 10:01
Oneway skrev:
Den stora frågan är om dom ger dig ett nytt eller det var på ditt eget ansvar det skickades (antar att det gjorde det?)

Lycka till iallafall

Om det var dom som skickade det till dig, så ansvarar de för frakten (inte för den biten du fraktade det dock) och är skyldiga att ersätta dig.
#41 - 1 november 2007 13:23
Det verkar ordna sig nu. Lite trist bara att jag ska vænta ytterligare 2-3 veckor. Det andra paketet med røtter och sånt borde ha varit hær før længe sen, men nær patrick från PWSS kollade upp det visade det sig att bussgods hade glømt att ge det ett nummer eller nått sånt. Jag gillar inte fraktbolag:D
#42 - 1 november 2007 16:19
Kjaer skrev:

Det såg väl inte så farligt ut, kanske droppar lite men det borde väl gå att fixa med lite tjep;)

/Hans
#43 - 1 november 2007 16:40
battalionP skrev:
Det såg väl inte så farligt ut, kanske droppar lite men det borde väl gå att fixa med lite tjep;)

/Hans

hehe:D
#46 - 2 november 2007 20:27
jävlar va snygga!!! dom kan man göra mycket kul med;)
Ska bli väldigt spännande att se dom i karet!

/Hans
#47 - 3 november 2007 07:44
Japp:) NU ska dom lægga i vatten några veckor først...
#48 - 3 november 2007 18:47
Tror dom ska placeras typ så hær:)
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/debat/06CE359D-F4D9-0EDC-9D69D94A424255F3.jpg

Måste erkænna att jag ær blivit vældigt sugen på discus eller Geophagus sp. Pindaré och G. "orange head tapajos"... Kanske blir nån av dom nu nær jag har platsen till dom:)

Men inredningen ær kanske inte så passande till discus eller? Dom kan væl skada sig på røtterna om dom råkar i panik eller?

Kom gærna med lite svar så detta inte blir en monolog:D
#49 - 3 november 2007 20:21
Kjaer skrev:

Bor du i Härjedalen eller centrala Köpenhamn?:P
Fast jag måste erkänna att rötterna var rätt snygga.
#50 - 3 november 2007 20:35
Hoppsan. Dags att uppdatera profilen[:o] Hærjedalen ska det vara:D
#51 - 4 november 2007 10:00
Väldigt anorlunda placering av rötterna, att ha dom liggande och "spreta" uppåt;) Men det kommer nog bli skitsnyggt!!!!
Hur var det du hade tänkt med växter?

Nej nej jag tycker du ska köra på som du tänkte från början med dvärgar, inga discus;) Men det skulle inte vara helt fel med discus heller!

/Hans
#52 - 8 november 2007 16:59
Ursækta jag svarar så sent. Hade inte sett ditt inlægg.
Ja, det ær meningen att røtterna ska likna grenar som har fallit ner från træden runt floden... Sen ger dom ju också bættre skydd før fiskarna nær man placerar dom på bottnen...
jag vet inte riktigt om jag ska ha væxter. Kanske några sværplantor och flytvæxter.
Jag har gått bort från dværgar just nu. Kænner at jag vill prova lite større fiskar nær jag har plats før dom:) Ær inne på Geophagus sp. Pindare eller "Orange head tapajos" just nu, men vil vældigt gærna ha førslag på andra sammansættningar med cichlider på 15-20 cm:)
#53 - 11 november 2007 19:59
Har ringt affæren før att høra vad dom hade och vad dom kunde ta hem. Dom hade bara Geophagus orange head tapajos och den var vældigt dyr så jag tror faktisk det blir dværgcichlider ændå:D
#54 - 12 november 2007 16:26
Bra val!;)

/Hans
#55 - 12 november 2007 16:41
Dom kunde få hem blandt annat Hongsloi och Panduro:) Dom kunde vara kul att prova.
#56 - 16 november 2007 15:46
Ska førsøka fixa till inredningen lite som i den hær vidoen tror jag:
" target="_blank">

Hade tænkt mig att tæcka sanden med torv och løv en del stællen.
Bilagor:
#57 - 16 november 2007 18:17
Häftig film:) En av de få jag har sett från riktig SA miljö med Ap.

Men miljön till ett akvarium:confused: Om du inte har en egen kompost som du kan hämta inredningsmaterial i så kan du komma hem till mig och hämta;)
#58 - 16 november 2007 18:20
Nja, kompost ska det inte i:D Torv och løv borde væl kunna ge lite av den samma effekt..
#59 - 16 november 2007 18:33
Jag är personligen helt övertygad om att fiskarna trivs bätter med mycket växter. Dessutom tror jag att man får bättre vattenkemi.

Men det är ju tur att alla inte tycker som jag gör:D Va tråkigt det skulle vara att bara se burkar som liknar sina egna;)
#60 - 16 november 2007 22:13
Røtter, løv och stenar ger också gømstællen liksom væxter... Det ær det vigtigaste;) Det ær ju inte allla fiskar som lever blandt væxter heller. Sen har jag så låg KH att pH kommer att svænga mycket om jag har många væxter. Ska dock ha lite flytvæxter till att dæmpa ljuset och kanske några sværgplantor før lite kontrast.
#61 - 20 november 2007 21:06
Hoppas ni inte tappar intresset fast det går så trögt... Akvariet kan komma vilken dag som helst!

Tänk om jag kunde få tag på A. atahualpa... Oj,oj oj vad snygg den är!
#62 - 22 november 2007 12:10
Då har pappa och jag gått igång med akvariebänken:) Återkommer med bilder senare.
Bilagor:
#63 - 23 november 2007 14:32
Blir nog klar med bänken i helgen...

Kontaktade en annan akvariebutik och dom kunde ta hem dom flesta dvärgciklider! Det var ju kul:)
Funderar lite på ett Rio Orininoco setup, med Kardinaltetra, Dicrossus filamentosus, Corydoras habrosus och någon apistogramma. Kanske elizabethae, hongsloi, viejita eller någon annan från Orinicofloden.
Hittade några bilder så man kan se hur biotopen ser ut: http://www.finarama.com/gallery/amano.htm

Annars vore Peru också intressant. Bilbukar, Corydas panda, apistogramma atahualpa och biotodoma cupido, men vet inte riktigt om den är för aggresiv för Apistogrammorna... Någon som vet?
#64 - 23 november 2007 14:42
tyvärr vet jag inte om dom funkar ihop, men bilderna du länkar är gryma. Man blir riktigt sugen på att ha ett större SA kar med massa rötter och enna lite mörkare belysning;)
#65 - 23 november 2007 14:53
Ja, det var riktigt bra bilder faktisk. Finns inte så många undervattensbilder av svartvattenbiotoper annars. Kan du se skackbrädecikliderna? :)
#66 - 23 november 2007 16:54
Kjaer skrev:
Blir nog klar med bänken i helgen...

Funderar lite på ett Rio Orininoco setup, med Kardinaltetra, Dicrossus filamentosus, Corydoras habrosus och någon apistogramma. Kanske elizabethae, hongsloi, viejita eller någon annan från Orinicofloden.

Hittade några bilder så man kan se hur biotopen ser ut: http://www.finarama.com/gallery/amano.htm

Go go go go det kommer att bli skit häftigt:)

Suveräna bilder, vore bara intressant att veta om de är från hög eller lågvatten. Jag misstänker att det inte är den miljö de leker i.
#67 - 23 november 2007 18:09
Det är nog högvatten skulle jag tro. Det är ju översvämda träd på ett av bilderna.
#68 - 2 december 2007 17:19
Karet ska komma på imorgon eller på tisdag... Det hade tydligen blivit nått krångel igen.
#69 - 4 december 2007 11:13
Funderar lite på om jag ska försöka mig på att göra en bakgrund igen...
Hade tänkt göra den i tre moduler i frigolit och limma fast en del av rötterna i dom isåfall.
Tror jag ska försöka, det är så kul att jobba med frigolit:D
#70 - 4 december 2007 11:20
Ja försök med det! Alltid kul med folk som "pular" lite . Och så kommer du såklart ihåg att för varje inlägg du skriver så räknar vi med minst 2 bilder:)

/Hans
#71 - 4 december 2007 11:49
Ja, ja, ja... Men jag har ju inget att ta kort på än:D

Bakgrunden kommer bara i om jag blir 100% nöjd. Hade monterat en i ett 112 liter kar, men sen upptäckte jag att jag inte gillade den:p Fy, vad jobbigt att ta bort den igen:mad:
#72 - 4 december 2007 17:55
Då var frigolitskivor inköpta:)
#73 - 4 december 2007 19:46
kommer blir bra tror jag :)
#74 - 4 december 2007 20:05
Det hoppas jag det blir:) Men karet kom inte idag heller. Börjar bli vääääldigt trött på att vänta nu[:(!]
#75 - 13 december 2007 12:16
Inget akvarie än... :( Men det skulle komma inom en vecka. Vet inte riktigt om det blir någon bakgrund ändå... Kommer att ta så mycket plats och sen är det svårt at ta bort den om jag vill byta biotop/fiskar.

Funderar fortfarande på fisksammansättningen:D

Antingen blir det scalarer och jordätare eller dvärciklider, tetror och malar tror jag...
#76 - 13 december 2007 15:40
Jag också tveksam till det där med bakgrund. Sitter och funderar hur jag ska göra med det 450-liters jag bygger. Vill inte ta bort vattenvolym genom att sätta i en frigolitbakgrund eller nåt sånt. Blir väl ett svart tygstycke bakom akvariet istället.
#77 - 13 december 2007 16:03
Ja, dom tar plats...Och det är svårt att göra en fin bakgrund. långt dom flesta hemmebyggda bakgrunder jag har sett är enligt min åsikt inte särskilt fina.
#78 - 13 december 2007 16:30
Kjaer skrev:
Inget akvarie än... :( Men det skulle komma inom en vecka. Vet inte riktigt om det blir någon bakgrund ändå... Kommer att ta så mycket plats och sen är det svårt at ta bort den om jag vill byta biotop/fiskar.

Funderar fortfarande på fisksammansättningen:D

Antingen blir det scalarer och jordätare eller dvärciklider, tetror och malar tror jag...

jag tycker du ska välja dvärciklider, tetror och malar :)

fast det är bara vad jag tycker :p
ska nog själv göra ett SA kar med det:)
#79 - 16 december 2007 16:44
Visst är orange head tapajos snygg? http://www.thecichlidgallery.com/g.tapajo.htm
Men den blir ju 20 cm elller till och med mer... Vill verkligen att fiskarna ska trivas och ha rikligt med plats så det kanske ska vänta tills jag får ett större kar...
Pindaré blir ju inte lika stor, men den är inte lika snygg och det är tveksamt om jag kan få tag på den.

30 kejsartetror och 3 arter dvärgciklider + 5-10 otocinclus är ju också väldigt snyggt och spännande.
Skulle också gärna vilja ha haft några Corydoras, men det går inte eftersom min mamma har "coryfobi" och när karet ska stå i vardagsrummet kan jag ju inte bestämma allt:(
#80 - 16 december 2007 16:54
Kejsartetror är helt klar en av mina favoriter. Kombinera dessa med den Smycketetra Kjell valde till sin bassäng http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107980
#81 - 16 december 2007 17:01
Ja, kejsartetror är otroligt snygga tycker jag:)

Smyckestetror är också riktigt snygga, men också väldigt dyra...
#82 - 17 december 2007 19:22
Här är ett kort på bänken: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/debat/E981478E-0034-A909-892BA38B31A7E0EA.JPG
Den är ju inte riktigt klar än, ska slipas och målas. Och luckorna ska förstås också sättas i...
#83 - 17 december 2007 20:05
Hmm bilden vart inte så jättebra...
#84 - 20 december 2007 18:22
Hur går det med projektet, kjaer
#85 - 20 december 2007 21:56
Väntar forfarande på karet... Det första som kom var sönder, det andra vart det nått annat krångel med och det tredje blev limmat idag och ska komma inom en vecka.
#86 - 2 januari 2008 11:20
Tror jag ska ha en mal art till förutom corysarna... Någon som har ett förslag? Har funderat på några sturisomamalar, men dom blir ju ganska stora. Blir kanske oharmoniskt när alla andra fiskar troligen blir små..?
#87 - 2 januari 2008 15:57
Det är väl bara att välja och vraka bland alla snygga L-malar:) Min favorit är L134

/Hans
#88 - 2 januari 2008 16:06
Jag får väl slå ett slag för LDA01/L169 som bara blir mellan 8-10cm :)

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=158
#89 - 2 januari 2008 21:42
Dom var riktigt snygga båda två! Vad kostar sådana?
#90 - 3 januari 2008 19:47
Dom påminner ju ganska mycket om varandra så det är väl hugget som stucket egentligen;)

Jag betalade 300 för en L134 här i dalarna har jag för mig..

/Hans
#91 - 3 januari 2008 20:15
Jag tror det var 320:- jag skulle ha betalat för en LDA01/L169 hos Åleds.
#92 - 3 januari 2008 20:57
Okej, det var ju inte så jättefarligt... Hur många ska man ha? Bara 1 eller flera?

Har hört lite nytt ang. karet. Det ankommer till PWSS imorgon så det lär väl vara här på måndag.
#93 - 3 januari 2008 21:03
Kjaer skrev:
Okej, det var ju inte så jättefarligt... Hur många ska man ha? Bara 1 eller flera?

Jag har tre LDA01/L169 nu och en till köps på lördag... dom är fredliga. Det räcker säkert med en... men vill man ha yngel så kan ju ett par eller flera vara bra att ha :)
#94 - 3 januari 2008 21:26
Ger en Eheim 2028 Pro 2 cirkulation nog för dom? L-malar gilllar väl ganska kraftig cirkulation, men det gör dvärgciklider inte...
#95 - 7 januari 2008 21:10
Akvariet har inte kommit till PWSS än... Hoppas ni inte har tappat intresset för projektet när jag någon gång kan komma riktigt igång med det... Kanske jag skulle bli goldis så jag kan lägge upp bilder?:)
#96 - 9 januari 2008 12:06
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Usorteret251.jpg

Nu har bänken fått första lagret med färg:) Vad tycker ni?
#97 - 9 januari 2008 12:23
Kjaer skrev:
Akvariet har inte kommit till PWSS än... Hoppas ni inte har tappat intresset för projektet när jag någon gång kan komma riktigt igång med det... Kanske jag skulle bli goldis så jag kan lägge upp bilder?:)

Nähäädå, vi, eller åtminstone jag, kommer inte att tappa intresset!:)
Det gör inget att det tar lite tid, du hinner då med att fundera igenom en massa grejer som gör att det blir toppen när du väl fått hem stuffet och kan köra igång!
#98 - 9 januari 2008 12:54
Vad bra:) När ska du börja med ditt dvärgciklid (och discus) projekt Mats?
#99 - 9 januari 2008 13:01
Kjaer skrev:
Vad bra:) När ska du börja med ditt dvärgciklid (och discus) projekt Mats?

Så fort det rinner till lite bättre i kassan - men inom någon månad eller så, så skall väl något av projekten vara igång, tycker jag.:)
#100 - 9 januari 2008 13:06
Okej, ska bli kul at följa.
#101 - 9 januari 2008 13:23
Kjaer skrev:
Okej, ska bli kul at följa.

Som du ser här så har Discus-kuben (50x50x50cm) ingen benställning och ramp ännu (Ansjo jobbar stenhårt på detta!) så där är det ett tag kvar innan saker och ting börjar hända.
600-litaret, där det kommer att bli bl.a. Apistogramma håller jag på att sakta men säkert att rensa upp. Där skall bli en svart bakgrund och så skall i princip hela bottnen och bakrutan - ända upp till ytan nästan, täckas med en massa fina rötter, både små, knubbiga och avlånga stående (bakrutan) så att det ser ut som om vattnet liksom fortsätter låååååångt bakom bakrutan. (så här sitter jag och funderar iallafall... därför tar det lång tid... tålamod...[:o])
#102 - 9 januari 2008 13:41
Blir nog snyggt:) I mitt kar tänker jag försöka efterlikna rotsystemet av ett översvämmd träd med red moor rötter...
#103 - 9 januari 2008 22:56
Ligger rötterna i blöt?
Red moor flyter ju som frigolit i början.
#104 - 10 januari 2008 10:21
Japp, dom har legat i en balja nån månad nu:)
#105 - 10 januari 2008 10:30
Beundrar ditt tålamod, men som sagts innan i tråden så hinner du att bli riktigt påläst och förberedd. Jag tror inte att det är någon som hinner tröttna på tråden.
#106 - 10 januari 2008 10:44
Guy Palm skrev:
Beundrar ditt tålamod, men som sagts innan i tråden så hinner du att bli riktigt påläst och förberedd. Jag tror inte att det är någon som hinner tröttna på tråden.

Jag tycker jag är tillräckligt förberedd nu, så nu vill jag bara igång:D Men egentligen är det väl också bra att få tränat sitt tålamod lite...
#107 - 10 januari 2008 13:04
Har du bestämt än om du ska ha växter och vilka fiskar du kommer börja köpa ?

Ser fram emot att du får karet :)
#108 - 21 januari 2008 15:21
Nu har karet kommit! Och det är inte sönder. Otroligt:D
Jag har inte bestämt om jag ska ha växter än inte heller vilka fiskar. Kommer förresten att köpa alla fiskar samtidigt. Ska köra en sk. fishless cycle vilket ger en mycket kraftig bakteriekultur. Och ursäkta att jag inte har svarat tidigare...
#109 - 21 januari 2008 19:35
#110 - 21 januari 2008 20:05
FY F*N va nice asså. riktigt snyggt. ska ju själv göra om mitt 300 liter malawi till SA så jag följer detta projekt med stort intresse.

MVH daniel
#111 - 21 januari 2008 20:55
det såg j riktigt snyggt ut:), ser att det börjar ta sin form. hur mkt kostade dina rötter egentligen? de är väll rätt så dyra.
#112 - 21 januari 2008 21:04
Kul att ni gillar det:) Rötterna kostade 750,-. Jag är inte riktigt nöjd med stenplaceringen än, rötterna vart dock rätt så bra tycker jag.
#113 - 21 januari 2008 21:13
750 spänn:eek:....ojoj, men det är de värda...de är så snygga :)...ska du ha i mer sten?vad ska du ha som bottenmaterial?
#114 - 21 januari 2008 21:19
Sand på ca 0.33 m som bottenmaterial. Kommer att blanda en lite mörkare (typ råda i färgen) och en ljus. Ger en lagom ljus/mörk botten. Inga fler stenar. Corysarna ska ju också ha lite öppen sandbotten att böka runt i:D
#115 - 21 januari 2008 21:57
Kjaer skrev:
Sand på ca 0.33 m som bottenmaterial. Kommer att blanda en lite mörkare (typ råda i färgen) och en ljus. Ger en lagom ljus/mörk botten. Inga fler stenar. Corysarna ska ju också ha lite öppen sandbotten att böka runt i:D

aha, så du ska ha i corysar, nice...det kommer att bli ursnyggt med en grupp sånna ju :)
#116 - 22 januari 2008 09:22
Jag hoppas det...
#117 - 22 januari 2008 23:43
Det här ser riktigt spännande ut! Måste berömma ditt val av rötter. :)
#118 - 23 januari 2008 08:21
Tack:)
#119 - 23 januari 2008 17:10
#120 - 23 januari 2008 17:12
snyggt
#121 - 23 januari 2008 21:02
Ang. upställning av karet... Tror att bänken kanske är en milimeter högre på mitten än sidorna (är inte säker). Kan det vara ett problem tror ni? Ska ha liggunderlag mellan akvarium och bänk.
#122 - 24 januari 2008 07:13
Skulle nog hellre ta frigolit än liggunderlag.
Liggunderlag trycks ihop VÄLDIGT mycket, och kommer snart vara lika effektiv tryckfördelare som en bit hushållspapper...
Frigoit är styvare, och kommer iaf behålla det mesta av sin form.
#123 - 24 januari 2008 10:38
Jag kör med liggunderlag under alla mina kar helt utan problem och liggunderlagen trycks inte ihop alls hos mig. I och för sig är det största endast på 240 liter men det är ändå ett kvarts ton som står på liggunderlaget och det har inte komprimerats en enda millimeter när jag jämför med dom bitarna liggunderlag som blivit över.

Hur stora kar har du kört med liggunderlag Trollsvans?
#124 - 24 januari 2008 10:40
Kjaer skrev:
Ang. upställning av karet... Tror att bänken kanske är en milimeter högre på mitten än sidorna (är inte säker). Kan det vara ett problem tror ni? Ska ha liggunderlag mellan akvarium och bänk.

Köp dig en aluminiumprofil i L-format så ser du ju enkelt ifall bänken skevar... jag köpte ett långt vattenpass vilket också funkar men är lite dyrare fast det har ju å andra sidan en annan stor fördel :)
#125 - 24 januari 2008 15:18
patdah skrev:
Jag kör med liggunderlag under alla mina kar helt utan problem och liggunderlagen trycks inte ihop alls hos mig. I och för sig är det största endast på 240 liter men det är ändå ett kvarts ton som står på liggunderlaget och det har inte komprimerats en enda millimeter när jag jämför med dom bitarna liggunderlag som blivit över.

Hur stora kar har du kört med liggunderlag Trollsvans?

Jag kör inte något kar med liggunderlag, kör med frigolit under alla mina.
Jag har faktiskt itne testat med liggunderlag, jag anser att det är för mjukt för att våga testa. Nånting som går att klämma ihop så mycket mellan tumme och pekfinger känns mest som om det helt enkelt inte kommer "göra sitt jobb" om man ställer ett helt akvarium på det.
Nu kanske det är annorlunda med helglas, kom jag precis att tänka på, där har man ju en rejäl anliggningsyta, men med ramakvarium skulle jag inte komma på tanken att testa... men så är jag feg åxå. Better safe than sorry. :D
#126 - 24 januari 2008 15:24
kör frigolit på alla mina
#127 - 24 januari 2008 15:26
Trycket per kvadratcentimeter blir ju inte särskilt stort oavsett om det är helglas eller ramakvarie. Jag har haft ett 112 liter som stod på vanligt papp. Trycktes nästan inte ihop:D
Jag är mer orolig för om liggunderlaget kan utjämna ojämnheterna i bänken. Har kollat med vattenpass och det är skevt flera ställen på upp till ca en mm.
#128 - 31 januari 2008 19:32
Har hänt lite nu. Har monterat en svart foliebakgrund och bänken står på sin plats och är nästan klar. Imorgon ska karet lyftas på plats och inredas och i övermorgon räknar jag med att det ska vattenfyllas.
#129 - 31 januari 2008 22:28
Glöm inte att fota :)
#130 - 1 februari 2008 08:49
Bilder kommer när jag har inrett karet:)
#131 - 2 februari 2008 21:00
Här kommer lite bilder:) Som ni kan se är det inte helt vattenfyllt än och vattnet är ganska grumligt. Får fylla på resten imorgon orkar inte mer nu.
Funderade på om man kunde låta bli att fylla det helt upp, kanske bara 4/5 eller så... Skulle vara snyggt att kunna se ovansidan av flytväxter och kanske några svärdplantor som växer ur vattnet... Eller kommer det att bli en massa fukt på glaset?

http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/325literSydamerika037.jpg

Nån som vill ha kaffe?
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/325literSydamerika032.jpg

Tror att fisksammansättningen blir, 10-12 corydoras, 5 otocinclus eller annan liten sugmal, några apistogrammor och ett stim bilbukar och/eller nannostomus.
#132 - 2 februari 2008 21:04
Spännande! Jag tycker att du ska fylla karet ända upp!
#133 - 2 februari 2008 21:07
Tål växterna förresten att vattnet bara är 13 grader varmt? Ser att bilderna vart ganska dåliga. Ska ta några med en bättre kamera imorgon.
#134 - 2 februari 2008 21:11
Jag hade personligen inte vågat stoppa ner mina växter i 13-gradigt vatten men jag är lite fjollig av mig när det gäller akvarier och vatten :)
#135 - 2 februari 2008 21:14
patdah skrev:
Jag hade personligen inte vågat stoppa ner mina växter i 13-gradigt vatten men jag är lite fjollig av mig när det gäller akvarier och vatten :)
Kan meddela att vårt vatten är bara 4 grader, och jag stoppade ner mina växter där och fyllde sen på vatten... umm... hittills har det gått bra ;)
#136 - 2 februari 2008 21:18
4 grader... då skulle det bli kondens på utsidan av mitt kar... :) Tur att du inte behövde plantera växterna efter att duhade fyllt med så kalltvatten då... det gör ju ont att ha armen i så kallt vatten... det kan inte vara bra för tropiska växter...
#137 - 2 februari 2008 21:21
patdah skrev:
4 grader... då skulle det bli kondens på utsidan av mitt kar... :) Tur att du inte behövde plantera växterna efter att duhade fyllt med så kalltvatten då... det gör ju ont att ha armen i så kallt vatten... det kan inte vara bra för tropiska växter...

Nej, det var ett rent nybörjarmisstag... planterade växterna och fyllde sedan på vatten, tittade på termometern och insåg att... oops... vattnet var snorkallt. Nåväl, det steg ganska fort med hjälp av doppvärmare och växterna ser pigga och glada ut nu.
#138 - 3 februari 2008 10:25
Mätte just pH´n. Den var på 6.5 så det är ju perfekt.
#139 - 3 februari 2008 10:32
e de ett akvarium eller en väldigt stor tekokare? hehe skoja bara blir snyggt
#140 - 3 februari 2008 11:09
Ja, det liknar te, men det smakar nog inte som te... Vattnet är kanske lite väl mörkt nu, men det blir bättre när jag får fyllt karet helt upp.
#141 - 4 februari 2008 16:08
Nu är det helt fyllt (nästan). Vattnet är väldigt grumligt, men det lär väl filtret ordna snart.
Det var mer blås på filtret än jag hade trott, flytväxterna virvlade runt, så jag fick skruva ner lite för genomströmmningen. Undrar om jag ska köra en fishless cykling eller ska jag kanske köpa ett gäng corysar om några dagar redan..? Det är ju frestande:D

Vill gärna ha förslag på vilken art det ska vara. Den ska kunna trivas vid 25-26 grader och gärna vara en art som förekommer i svartvatten i naturen.

Just, jag... Höll på att glömma bilden:D Vart ganska grynig. jag hade nog för hög ISO.. Är inte bra på kameror än.

#142 - 4 februari 2008 16:10
ska du inte ha växter?
#143 - 4 februari 2008 16:18
Har redan växter... Limnobium laevigatum. Ska möjligen ha några svärdplantor och/eller sattigaria.
#144 - 4 februari 2008 19:14
Kommentera gärna! Både positiv och negativ kritik är välkommen.
#145 - 4 februari 2008 20:31
Det ser helbra ut! Väldigt snygga rötter. Liknar verkligen bilderna från amazonas just nu med grumlet... :D
#146 - 5 februari 2008 20:23
Har ändrat aquaspacet till ett konkavt nu. Tycker det vart snyggare, men vattnet är för grumligt till att jag kan ta bilder. Rötterna spretar uppåt nu så jag har tänkt att jag ska ha några scalarer eller kanske discus...
#147 - 7 februari 2008 12:27
Då har jag kört igång cyklingen. 7.5 ml ammoniak gick det åt för att få ett innehåll på 5 ppm. Lite konstigt tycker jag, borde väl vara 1,5 ml..?

Vad tycker ni om den här sammansättningen:
4-5 scalarer evt. leopoldi.
9-10 Corydoras
3 sturisoma malar
1.2 apistogrammas
15 nannostomus.
#148 - 9 februari 2008 20:29
Har ändrat layoutet igen:
#149 - 9 februari 2008 20:39
ser vattnet fortfarande ut som te?
#150 - 9 februari 2008 20:52
Ja, som du kan se... Dock inte lika grumligt längre. Det blir klarare när jag byter 50% vatten efter cyklingen.
#151 - 9 februari 2008 20:57
Ja, som du kan se... Dock inte lika grumligt längre. Det blir klarare när jag byter 50% vatten efter cyklingen.
#152 - 9 februari 2008 21:21
ok
#153 - 14 februari 2008 19:41
Det har kommit några små vita prickar på glaset en del ställen. Högst en mm i diameter. Det ser ut som om dom rör sig lite, men det kanske bara är cirkulationen som gör det. Vad kan det vara för något?
#154 - 14 februari 2008 19:44
har du zebra snäckor i akvariet?
#155 - 14 februari 2008 19:57
Nej.
#156 - 14 februari 2008 20:27
ok:p. deras ägg/rom brukar vara små vita prickar
#157 - 15 februari 2008 09:44
Okej, men det här är nog inte ägg. Dom är väääldigt små och inte helt runda.
#158 - 15 februari 2008 16:22
Hänt något nytt?
#159 - 15 februari 2008 17:20
Nja, inte riktigt... Väntar på att karet har cyklat klart så att jag kan köpa fiskar.
Flytväxterna har växt väldigt mycket redan, men det är förstås pga dom höga ammoniumhalterna.
#160 - 15 februari 2008 18:34
hur lång cykling ska du ha?
#161 - 16 februari 2008 12:32
Svårt att säga... Det är inte jag som bestämmer det:D Det kan ta upp till 6 veckor tror jag..
#162 - 16 februari 2008 20:44
hmm aa förstår för ingen av fiskarna du ska ha e la direkt nitrit tåliga (asså ingen fisk klarar ju nitrit men i små mängder brukar en del klara sig i endå).
#163 - 16 februari 2008 21:10
Jag kunde förstås starta karet på vanligt sätt, men detta verkar mera skonsamt mot fiskarna och desutom kan jag käpa alla fiskar samtidigt när cyklingen är klar vilket är väldigt bra eftersom jag har långt till akvariebutiken...
#164 - 18 februari 2008 08:37
Jaaa, jag har fått nitrit!:D
Och tyvärr också några små vita maskar på några mm:( Dom heter planarier på danska vad är det svenska namnet? Hur blir jag av med dom?
#165 - 18 februari 2008 10:24
äter inte fiskar/räkor dom maskarna?
#166 - 18 februari 2008 13:55
Jag har för mig att det finns några guramiarter som gör det...
#167 - 20 februari 2008 17:27
Jar har svikit biotopen:( Det ser helt enkelt för tråkigt ut så jag har beställt lite mossa och ormbunkar som ska växa på rötterna. Sen kommer jag at byta en del vatten så det bara blir lite lätt brunt. Ska ha någon bakgrundsväxt också. Kanske Crinum...
#168 - 20 februari 2008 17:50
sak samma. how cares
#169 - 20 februari 2008 18:44
Jag gillar riktiga biotopkar, men om det här skulle bli ett snyggt svartvattenskar skulle jag ha haft många flera rötter och en massa löv på botten... Men när jag får råd skulle det vara kul med ett 60 liters svartvattenskar med apistogrammor...
#170 - 20 februari 2008 20:23
Det finns ju ganska många växter från sydamerika... om du ger dig ut i jungeln så kommer du finna småbäckar med ganska klart vatten och lite mer växtlighet :)
#171 - 20 februari 2008 21:13
ja jag har ett SA-växtkar alla växter e från central eller sydamerika förutom anubiasen från afrika och så e de nån från thailand
#172 - 21 februari 2008 09:51
Nja, det kan väl inte vara många växter i själva bäckarna.. Skulle tro att träden skuggar för mycket. Men kanske... Får ta till Sydamerika och ta reda på det själv:D I Savannbäckarna är det i allafall mycket växtlighet.

Det största problemet är inte att det inte finns växter i Sydamerika, problemet är snarare att det inte finns några vattenormbunkar som ka växa på rötterna och jag gillar ormbunkar:D När jag har sandbotten och svagt ljus blir växtvalet också väldigt begränsat om jag ska hålla mig til Sydamerikanska...

Vill försöka göra något lite i stil med det här: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquarium-pictures/files/2/1/2/2007-contest15_original.jpg
#173 - 21 februari 2008 16:08
Kjaer skrev:

Lycka till:D

Du kan lämna receptet när du har lyckats;)

Skrivet av en växtnörd som gillar SA som har lärt sig att det blir fint även med "vanliga" växter.
#174 - 21 februari 2008 21:21
Tack, det blir nog inte helt enkelt att få det så där snyggt...
Men en massa olika mossor och ormbunkar, ett gäng CRS, 1.1, 1.2 eller 2.4 apistos, otocinclus, corydoras habrosus/hastatus och ett stim tetror kan väl bli snyggt?
#175 - 21 februari 2008 21:31
Kjaer skrev:
Tack, det blir nog inte helt enkelt att få det så där snyggt...

Men en massa olika mossor och ormbunkar, ett gäng CRS, 1.1, 1.2 eller 2.4 apistos, otocinclus, corydoras habrosus/hastatus och ett stim tetror kan väl bli snyggt?

Blir skit snyggt:D

Men jag håller mig nog till gamla trogna Svärdsplantor, Vallisneria, Spikblad mm. de ger om inte annat en bra vattenrening och fiskarna verkar upskatta mycke sallad:)
#176 - 21 februari 2008 21:39
Förresten, går det bra att ha räkor och apistogrammor tillsammans eller blir räkorna mat?
#177 - 21 februari 2008 21:49
Kjaer skrev:
Förresten, går det bra att ha räkor och apistogrammor tillsammans eller blir räkorna mat?

Mina räkor blev uppätna av Pygméguramis, inte vad jag räknade med[:o]

Men jag har följt upp ämnet på olika trådar och har tyvärr inte blivit klokare.

Med andra ord, en del påstår att det fungerar andra inte.

Tittade på en film på youtube för ett tag sedan på en fin Ap hane kommer inte ihåg art, men mitt i filmen så kom det en liten räka och simma in mitt framför munnen på hanen och han brydde sig inte.
#178 - 21 februari 2008 23:16
Jag har Apistogramma Cacatuoides tillsammans med Crystal Red och än så länge finns alla räkorna kvar och då har det gått två veckor... mycket växter dock... men det rekomenderas inte om/när Apistogramma Cacatuoides får yngel... dom blir fasligt stingsliga mot allt och alla...även räkorna får sig ett nyp då och då... men dom överlever...
#179 - 22 februari 2008 08:56
Hmm... Okej. Men i så pass stort kar med mycket mossor borde dom väl klara sig...
#180 - 22 februari 2008 10:18
tror inte de ska va nåra problem.
#181 - 26 februari 2008 19:41
Så här ser det ut nu:
Räkor blir det inga av ändå, men jag har blivit väldigt sugen på discus:D
#182 - 26 februari 2008 21:05
discus e dyrt,men snyggt
#183 - 26 februari 2008 21:26
ser bra ut.!
#184 - 27 februari 2008 14:31
#185 - 2 mars 2008 14:32
Gillar du inte stenarna?

Cyklingen går förresten bra. All ammoniak jag tillsätter blir omvandlat på ett dygn.

Nitrit och nitrat är omätbar.
Det vill säga att det är så mycket av det att färgskalan inte räcker till!!

Nitriten försvinner ju med tiden, men jag måste byta nästan allt vatten för att få ner nitratnivån. Kul...
#186 - 4 mars 2008 16:09
Är det inte ganska konstigt att jag inte har fått några alger? Jag har ju massor av ammonium, nitrit och nitrat i vattnet...
#187 - 5 mars 2008 04:44
Bilder?
#188 - 7 mars 2008 16:22
Kan lägga upp lite bilder ikväll... Har ändrat stenplaceringen lite så det blev mera djup i karet.
Tror inte det blir några ormbunkar och mossor ändå... Dom jag hade beställt är troligen döda vid det här laget och har inte kommit än.

Så jag köper några svärdplantor istället.:)
#189 - 9 mars 2008 18:57

Här kommer lite bilder.:)
Har lagt i lite flera rötter som ni ser. Vad tycker ni om roten längst bak till vänster? Vet inte riktigt om den passar där, men den ger en bra grotta och dljar lite teknik så jag är lite osäker på om jag ska låta den vara kvar eller inte...
Är ganska så nöjd med det nu. Det fattas bara lite ketapanglöv, svärdplantor och fiskar förstås:D

Om det är någon goldmedlem som har lust att lägga upp bilderna i tråden skulle jag bli mycket glad, men det kanske strider mot forumreglerna?
#190 - 9 mars 2008 19:21
nu blev de riktigt snyggt! klart vatten och lite plantor så blir de bra. har du bestämmt fisk en? diskus skulle nog trivas där
#191 - 9 mars 2008 19:43
Ja, vattnet är fortfarande grumligt, men som sagt ska allt vattnet bytas snart.
Jag väntar nog lite med discus till jag har lite mera erfarenhet (och pengar), så det blir apistogrammas nu. Det är också några väldigt spännande och snygga fiskar!
#192 - 9 mars 2008 20:50
ska jag va ärlig tycker jag inte diskus e så mycke dyrare en apistogramma. t.ex på zoomässan kostar alla apistogrammor 200kr paret och du kan få en hyffsat stor diskus för 300 eller små för 200
#193 - 9 mars 2008 20:54
Men isf blir ju priset 100kr/apistogramma medans du betalar åtminstonde 200kr/discus ;)
#194 - 9 mars 2008 21:01
ja men va skulle du välja? ett par apistogramma när du vet att du kommer behöva fler honor senare. eller en diskus. fast diskus e ju stimmfisk så dom billigaste e 5-6cm och kostar 150kr. 150x6= 900. ok 900 e mycke pengar men en grupp apisto kostar ju 400 kanske (1+3). och jag tror man vill ha mer en en apistoart i ett 300l. de kommer jag vilja ha i mitt.
#195 - 9 mars 2008 21:02
ja men va skulle du välja? ett par apistogramma när du vet att du kommer behöva fler honir senare. eller en diskus. fast diskus e ju stimmfisk så dom billigaste e 5-6cm och kostar 150kr. 150x6= 900. ok 900 e mycke pengar men en grupp apisto kostar ju 400 kanske (1+3). ok jag tror man vill ha mer en en apistoart i ett 300l. de kommer jag vilja ha i mitt
#196 - 10 mars 2008 08:14
Om man ska ha lite större discus av bra kvalitet blir dom bra mycket dyrare än apistogrammor. Och sen vill jag helt enkelt helst ha apistogrammor nu...
#197 - 10 mars 2008 15:42
jaja fattar självklart :D apistogramma e riktigt roliga fiskar. enda som e lite synd e att dom inte e så lättlekta
#198 - 10 mars 2008 16:04
jaja fattar självklart :D apistogramma e riktigt roliga fiskar. enda som e lite synd e att dom inte e så lättlekta

Men det är ju Discus;):confused:;)
#199 - 10 mars 2008 17:13
Jag var tyvärr tvungen att plantera en Microsorum "phillippinne" ändå. Jag trodde inte den hade överlevt frakten, men det hade den så jag var ju tvungen.:D
#200 - 14 mars 2008 22:49
synd att du ska sälja de. du han ju inte ens sätta i fisk. ett stort e la bättre en många små. eller ska du köpa en ställning med småkar?
#201 - 29 mars 2008 21:12
Behåller det... Kan ändå inte få särkilt mycket för det och du har rätt i att det är bra med lite större kar också... Många stora och många små vore ju ideelt:D

Kan förhoppningsvis köpa dom första fiskarna nästa vecka. Tror ni det är en bra idé att starta med 6-7 corydoras och ett par apistogrammor?

Fortfarande inga alger, dom verkar inte trivas i svartvatten.
Då jag skulle flytta på en rot idag störde jag tydligen några ca 5 mm långa, vita och mycket äckliga maskar som satt på den. Ush, vad äckligt! Hur kan dom överleva utan mat?

Jag har slutat tilsätta ammoniak för ett tag sedan. Nitratinnehållet blev så högt. Nu är det nere på 60 ppm så jag kanske inte behöver byta allt vattnet? Räcker kanske med 50% då kommer halten ner på 30 ppm...?
#202 - 29 mars 2008 23:36
Kjaer skrev:

Kan förhoppningsvis köpa dom första fiskarna nästa vecka. Tror ni det är en bra idé att starta med 6-7 corydoras och ett par apistogrammor?

Som du har stött på i en annan tråd! Skippa pansarmalar om du ska ha Ap.

Om du har sett hur Ap käkar, så kan du konstatera att de är inte så kvicka upp till ytan och ta mat. Men de går och letar och plockar mat timmar efter matningen nere på botten. Lämna maten till Ap och låt inte pansarmalarna ta hand om den!

Sen tar ju malarna alla yngel på natten, men du kanske inte vill ha några uppväxande Ap yngel:confused:
#203 - 30 mars 2008 09:07
Malarna är nästan lika viktiga för mig som apistogrammorna så dom vill jag helst inte undvara...
#204 - 14 april 2008 11:48
Hej!
Har inte varit aktiv på ett tag eftersom det mobila internet inte har funkat.
Förra fredagen introducerades dom första fiskarna. Äntligen!

Ett par VF Apistogramma baenschi och en L134.

Vad jag kan se trivs aporna i karet (eller ska vi säga buren:D), men hanen jagar lite med honan. Verkar dock inte vara så alvarligt, han slår mest med stjärten mot henne för att visa sin styrka. Får hoppas dom blir ett par...

Malen är jättesnygg, men gömmer sig på dagarna. Men som tur är har den valt ett gömställe där man ser den ganska bra.

Bilder kommer senare, men jag har just omformaterat datorn så det fattas en massa program än...
#205 - 14 april 2008 12:45
Glömde en sak. Apistogrammahonan har en tydlig svart fläck på ena sidan, men ingen alls på andra. Varför är det så? Det är väl ganska ovanligt?
#206 - 18 april 2008 17:13
Här kommer ett uselt kort på honan:
Men är det verkligen baenschi?
#207 - 18 april 2008 18:36
Du gjorde rätt som la ut bilden i Ap tråden istället.
#208 - 19 april 2008 10:53
Extremt dålig bild på hannen:
#209 - 19 april 2008 10:55
Och L134´an:
#210 - 7 maj 2008 16:01
Hur ser det ut nu?
Gillade de grumliga bilderna i början :)
#211 - 6 december 2008 01:04
Hur ser det ut nu? :) Har du fått några yngel?
#212 - 14 februari 2009 23:48
Hr du tömt karet och sålt fiskarna, eller:confused:

Annons