Projekt räkvas(er), gör om gör rätt

#1 - 3 maj 2010 18:01
Förra sommaren startade jag en räkvas som funkade väldigt bra fram till januari-februari någon gång. Sedan började det bli problem med genomströmningen av vatten så det blev en stor nivåskillnad framför och bakom bakgrunden. Till slut blev det ohållbart och jag bestämde mig för att tömma hela vasen och starta om.

Eftersom jag ändå skulle starta om så kunde jag lika gärna skaffa en ännu större vas så jag tog mig till IKEA och köpte den 65 cm långa vasen. :)

Igår limmade jag dit bakgrunden och det var knepigt värre att nå ner men det gick ganska bra till slut. Idag har jag startat upp den och försökt fånga upp alla räkor och fiskar ur den gamla vasen, inte heller helt enkelt men jag fick nog tag på allihopa utom möjligtvis helt nykläckta räklingar.

Har tagit ett gäng bilder men närbilderna blir inget vidare, det är väl det runda glaset som ställer till det.

[ATTACH]30207[/ATTACH]

[ATTACH]30208[/ATTACH]

[ATTACH]30209[/ATTACH]

[ATTACH]30210[/ATTACH]

[ATTACH]30211[/ATTACH]

[ATTACH]30212[/ATTACH]

[ATTACH]30213[/ATTACH]

[ATTACH]30214[/ATTACH]

[ATTACH]30215[/ATTACH]

Det ska i lite mer växter och roten ska kläs i lite mossa.

Den gamla vasen har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra med. Den ska förstås startas upp igen men jag funderar på att plocka bort bakgrunden och kanske köra en endlers-odling för levandefoder till stora karet. Förslag mottages dock tacksamt. :)
#2 - 3 maj 2010 18:05
Såå snyggt :D Båda tummarna upp.

Vad fint det var med mörkt grus.
#3 - 3 maj 2010 18:14
Kanonfint!! :D
Nästan så man själv vill börja med ett räkvas..bara nästan
#4 - 3 maj 2010 18:17
Nubi skrev:
Kanonfint!! :D

Nästan så man själv vill börja med ett räkvas..bara nästan

kom igen nu Nubi, erkänn att du kan inte var långt borta från att starta en ;)
#5 - 3 maj 2010 18:42
Vad har du för lampa?
#6 - 3 maj 2010 20:00
PiaJo skrev:
Vad har du för lampa?

Det är en lågenergilampa på 12W har jag för mig med en färgtemperatur på 6500K.
#7 - 3 maj 2010 20:04
myslas skrev:
Det är en lågenergilampa på 12W har jag för mig med en färgtemperatur på 6500K.

jag menar, hur ser själva lampan(hållaren) ut?
#8 - 3 maj 2010 20:10
PiaJo skrev:
jag menar, hur ser själva lampan(hållaren) ut?

Jaha. :D

Det är en lampa med en klämfot som sitter högst upp på glaset. Kan ta ett kort imorgon och visa för nyss blev det beckmörkt här när alla lampor släcktes. :)
#9 - 3 maj 2010 20:13
skitfin vas! fan va härlig den måste vara att titta på :).
#10 - 3 maj 2010 21:22
love it to döden! :) verkligen snygg!
#11 - 3 maj 2010 21:54
Asa-snyggt! ;)
Vad är det för fisk du har i? *Känner mig dum som inte ser det*
#12 - 4 maj 2010 06:51
Asa-snyggt! ;)

Vad är det för fisk du har i? *Känner mig dum som inte ser det*

Tack allihopa för berömmet. :)

Det är Boraras micros.
Bilagor:
#13 - 4 maj 2010 12:47
myslas skrev:
Tack allihopa för berömmet. :)

Det är Boraras micros.

Doh!
Tyckte det var en först, men så inbillade jag mig något annat...
#14 - 4 maj 2010 12:59
tusan det är ju en vinnare helt klart.. Är det en ikea vas??
#15 - 4 maj 2010 13:37
shitpomfritt! Fasen va snyggt!

en sån vill jag ha på toa! Då skulle jag sitta lika länge som gubben ;) :D
#16 - 4 maj 2010 18:02
gonzo44 skrev:
tusan det är ju en vinnare helt klart.. Är det en ikea vas??

Jajamensan, modell större. 65 cm hög är den så jag fick slänga i extra mycket grus eftersom BTN-bakgrunden inte var tillräckligt stor. :D

Hade en på 45 cm tidigare och trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det här känns mycket maffigare.
#17 - 4 maj 2010 18:04
Lovade PiaJo en bild på hur jag gjort med belysningen också. Så här kommer den.

[ATTACH]30242[/ATTACH]
#18 - 4 maj 2010 18:10
myslas skrev:
Lovade PiaJo en bild på hur jag gjort med belysningen också. Så här kommer den.

[ATTACH]30242[/ATTACH]

Åh, så smart.

Om jag behöver byta min lampa så skall jag göra så här.:)
#19 - 4 maj 2010 18:28
myslas skrev:
Jajamensan, modell större. 65 cm hög är den så jag fick slänga i extra mycket grus eftersom BTN-bakgrunden inte var tillräckligt stor. :D

Hade en på 45 cm tidigare och trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det här känns mycket maffigare.

när jag stog på ikea o skulle köpa vas så fick jag nöjja mig med med 45an. 65an är ju för jäkla maffig o tokhög!

men nästa vas kanske blir så hög :P
Bilagor:
#20 - 4 maj 2010 19:49
helt klart att jag åker till ikea i morgon sen till syrran på DM o kolla vad hon har för rabbat på bakgrund=))
#21 - 4 maj 2010 20:18
syrran på DM? vem? jag hänger ju där typ oftare än i soffan :P (kanske inte men inte långt ifrån)
#22 - 7 maj 2010 19:09
Måste bara säga att jag är väldigt nöjd med att jag bytte till ett lite mindre grus. Inte bara för att det är mycket snyggare utan även för det är himla kul att se de små räkorna ta tag i de små gruskornen med sina pytteklor och sedan slänga iväg dem. Det ser väldigt komiskt ut. :D
#23 - 14 maj 2010 13:52
Supersnygg vas du har :d!
Jag har köpt den som är 45cm, och jag har lite funderingar på att sätta fast en slimline på samma sätt som du har gjort men hur gör man med insuget så att det inte sätter igen eller att en massa räkor och räklingar tar sig in? Skulle du kunna visa en bild på hur din vas ser ut bakifrån :)?
#24 - 14 maj 2010 14:32
dalmatin skrev:
Supersnygg vas du har :d!

Jag har köpt den som är 45cm, och jag har lite funderingar på att sätta fast en slimline på samma sätt som du har gjort men hur gör man med insuget så att det inte sätter igen eller att en massa räkor och räklingar tar sig in? Skulle du kunna visa en bild på hur din vas ser ut bakifrån :)?

Det är lite svårt att visa, fotar jag baksidan kommer du bara att se en luftpump och en hel massa filtermatta. Jag har gjort så att jag inte har bakgrunden limmad ända ner så insuget blir alltså under själva bakgrunden. Jag har en stor bit grov filtermatta som jag lagt på botten som alltså ligger under bakgrunden. Sedan har jag täckt den med grus på framsidan. Insuget går alltså igenom gruset och under bakgrunden igenom filterbitarna.

På min förra vas (den som var på 45 cm) hade jag bara 3 cm glipa under bakgrunden har jag för mig och det funkade bra i ett halvår men sedan blev det problem med att få vattnet att gå runt och det blev stor vattennivåskillnad framför och bakom bakgrunden så jag fick fixa till ett avrinningsskydd för att det inte skulle svämma över till slut. Det hade slammat igen och rätt mycket grus hade fastnat i filtermattan. Nu är det ungefär 10 cm mellan botten och nedre delen av bakgrunden och jag hoppas det ska gå bra även i det långa loppet.

Jag tycker det ser rätt säkert ut för räkor och räklingar men jag tyckte faktiskt jag såg en där bakom förra veckan så får väl hålla koll så det inte är någon glipa mellan bakgrunden och gruset.
#25 - 14 maj 2010 14:32
Förresten, har skaffat lite tjusiga blå posthornssnäckor till vasen också. :)
#26 - 14 maj 2010 14:36
coolt! det måste du lägga ut lite bilder på...
#27 - 14 maj 2010 14:45
coolt! det måste du lägga ut lite bilder på...

Ska försöka ta lite kort i helgen när jag har lite tid över.
#28 - 14 maj 2010 14:49
myslas skrev:
Det är lite svårt att visa, fotar jag baksidan kommer du bara att se en luftpump och en hel massa filtermatta. Jag har gjort så att jag inte har bakgrunden limmad ända ner så insuget blir alltså under själva bakgrunden. Jag har en stor bit grov filtermatta som jag lagt på botten som alltså ligger under bakgrunden. Sedan har jag täckt den med grus på framsidan. Insuget går alltså igenom gruset och under bakgrunden igenom filterbitarna.

På min förra vas (den som var på 45 cm) hade jag bara 3 cm glipa under bakgrunden har jag för mig och det funkade bra i ett halvår men sedan blev det problem med att få vattnet att gå runt och det blev stor vattennivåskillnad framför och bakom bakgrunden så jag fick fixa till ett avrinningsskydd för att det inte skulle svämma över till slut. Det hade slammat igen och rätt mycket grus hade fastnat i filtermattan. Nu är det ungefär 10 cm mellan botten och nedre delen av bakgrunden och jag hoppas det ska gå bra även i det långa loppet.

Jag tycker det ser rätt säkert ut för räkor och räklingar men jag tyckte faktiskt jag såg en där bakom förra veckan så får väl hålla koll så det inte är någon glipa mellan bakgrunden och gruset.

Hmm, jag har tänkt att ha finkornigsand i min vas så då kanske det inte skulle funka så bra att ha insuget under sanden. Men skulle man inte kunna göra ett hål i slimlinen ovanför sanden och sen sätta dit en filtermatte bit som håller räkor och räklingar på ''rätt'' sida av bakrunden?
#29 - 14 maj 2010 14:56
dalmatin skrev:
Hmm, jag har tänkt att ha finkornigsand i min vas så då kanske det inte skulle funka så bra att ha insuget under sanden. Men skulle man inte kunna göra ett hål i slimlinen ovanför sanden och sen sätta dit en filtermatte bit som håller räkor och räklingar på ''rätt'' sida av bakrunden?

Jodå, men då får du nog använda en fin filtermatta för att räklingar inte ska kunna ta sig igenom. Det är lite kneppigt det där. Jag använder ett finare grus än jag hade förra gången och är lite orolig för att det ska bli problem längre fram, men än så länge funkar det väldigt bra.
#30 - 14 maj 2010 15:02
Min metod är förresten tagen från Kjell Fohrman.
http://zoopet.com/forum/blog.php?b=7318
Han skrev en del om den i Patrik Steens långa tråd om räkvaser också.
#31 - 16 maj 2010 11:53
Snyggt! Jag har också "råkat" skaffa mig en räkvas, det här påminner mig förresten om att jag måste göra en växtrensning där, börjar bli lite igenväxt :p

Annons