Projekt räkkar/aquascape

#1 - 10 maj 2010 08:14
Mitt första försök med båda. :)

Inhandlade förra veckan ett 12 l akvarie på en loppmarknad för inte många pengar alls, och nu i helgen har jag siliconat om det.

Idag om jag har tid, annars i morgon ska jag åka till akvarieaffären här i Vasa och kolla lite utbud på lämpligt filter, lite mossor och förstås räkor.
Har tänkt ha körsärsräkor, men vi får se vad han har eller vad han kan ta in!

Här är akvariet precis inhandlat:

http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpBepA16I/AAAAAAAAA2E/PU4fa6eqK-Y/s1600/kare.JPG

Har googlat runt en del, och fastnade för en design liknande den här:

http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpB5bgyHI/AAAAAAAAA2M/MXoEHJCWbCY/s1600/r%C3%A4kakvarie.jpg

Kom gärna med tips, förslag till förbättring och kommentarer vart efter jag kommer igång!:d
#2 - 10 maj 2010 09:02
Miliimli skrev:
Mitt första försök med båda. :)

Inhandlade förra veckan ett 12 l akvarie på en loppmarknad för inte många pengar alls, och nu i helgen har jag siliconat om det.

Idag om jag har tid, annars i morgon ska jag åka till akvarieaffären här i Vasa och kolla lite utbud på lämpligt filter, lite mossor och förstås räkor.

Har tänkt ha körsärsräkor, men vi får se vad han har eller vad han kan ta in!

Här är akvariet precis inhandlat:

[COLOR=#810081]http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpBepA16I/AAAAAAAAA2E/PU4fa6eqK-Y/s1600/kare.JPG[/COLOR]

Har googlat runt en del, och fastnade för en design liknande den här:

[COLOR=#810081]http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpB5bgyHI/AAAAAAAAA2M/MXoEHJCWbCY/s1600/r%C3%A4kakvarie.jpg[/COLOR]

Kom gärna med tips, förslag till förbättring och kommentarer vart efter jag kommer igång!:d

Gulligt akvarium:)
Den gamla modellen ser det ut som, tur att du silikonade om det, dom är oftast tätate med kit (vilket silikon använde du??)
Har själv ett sånt

Ok...lite tips, men det finns fler vinklar än dessa jag kommer rabla upp nu;)

Till att börja med är det ganska svårt med så små akvarier.
Det är krångligt att få till en bra balans, men är du försiktig och har tålamod kommer det att gå bra:)
Den största boven till att det går snett är att man är för ivrig och matar för mycket.

Att få ditt akvarium att se ut som bilden du länkade kommer bli en utmaning...
Dessa aquascapers använder avancerade gödningsmedel.
co2 och ljusarmatur som kostar multum!
Om du inte vill kosta på dej detta så kommer det ta ett tag att få till som på bilden.
Men det är inte omöjligt;)

önskar dej lycka till:)
#3 - 10 maj 2010 10:53
Jodå, det har jag insett, men jag tänkte det skulle vara kul att prova på så får vi ju e hur slutresultatet blir sen! :D Brukar ju kunna bli gaaanska så olikt mot vad man tänkt från början..

Så har jag inte tänkt ha en direkt copycat, utan mer som inspiration och sånt..:)

Uhm, minns inte vad siliconet hette, har det inte här nu, men det funkade på glas i alla fall occh var inte vattenlösligt och sånt. Han i affären sa att det nog skulle funka till ett akvarie.

Fick lite tid över nu på en och en halv timme och var till akvarieaffären och skaffade ett filter; Aleas AF1 Bio-sponge filter. Tittade även på lite räkor, han visade mig två sorter: red crystal och en som jag bara har det finska namnet på, den var gennomskinlig i alla fall. Tittade även på lite mossor, men han hade inte så mycket, lite javamossa och riccia, så det blir väl det och så ska jag till den andra djuraffären och titta på lite fler lågväxande växter.

Det är roligt att komma igång!
#4 - 10 maj 2010 13:32
Miliimli skrev:
Jodå, det har jag insett, men jag tänkte det skulle vara kul att prova på så får vi ju e hur slutresultatet blir sen! :D Brukar ju kunna bli gaaanska så olikt mot vad man tänkt från början..

Så har jag inte tänkt ha en direkt copycat, utan mer som inspiration och sånt..:)

Miliimli skrev:

Uhm, minns inte vad siliconet hette, har det inte här nu, men det funkade på glas i alla fall occh var inte vattenlösligt och sånt. Han i affären sa att det nog skulle funka till ett akvarie.

Det är väldigt viktigt det där med silikon!
Ska fixa ditt akvarium så MÅSTE silikonet vara UTAN antimögel-medel.
Det står på förpackningen...tycker att du ska leta upp den och kolla på vad det står innan du stoppar i djur i det vattnet.
Är det antimögelmedel i så går det åt pepparn!

Miliimli skrev:

Fick lite tid över nu på en och en halv timme och var till akvarieaffären och skaffade ett filter; Aleas AF1 Bio-sponge filter. Tittade även på lite räkor, han visade mig två sorter: red crystal och en som jag bara har det finska namnet på, den var gennomskinlig i alla fall. Tittade även på lite mossor, men han hade inte så mycket, lite javamossa och riccia, så det blir väl det och så ska jag till den andra djuraffären och titta på lite fler lågväxande växter.

Det är roligt att komma igång!

filter kan jag inget om, men det funkar nog bra...det är svårt att få ett för litet filter till 12 liter...:p
Men en sak... om du ska ha räkor i så kommer dom antagligen få räklingar, dessa räklingar kan sluta upp i filtret:(
Ett bra filter är ett sk billigfilter. googla på dessa så förstår du:)

Red Crystal räkor är fina och sköter man dom rätt så trivs dom bra och får små räklingar:) Dock är dom känsliga för PMDD (växtgödning, MYCKET BRA)
Den genomskinliga räkan kan möjligtvis vara Amano-räka.
Har själv sådana otroligt bra algätare:)
Dessa förökar sej inte så lätt, äggen måste utvecklas i saltvatten och succesivt kan dom vänjas vid sötvatten.

En mycket tålig, vanlig, vacker räka är körsbärsräkan.
Ganska liten och söt, förökar som atsingen och har en väldigt fin röd färg:)
#5 - 10 maj 2010 13:44
Jisses ! Ett sånt saknas i min samling.
#6 - 10 maj 2010 13:57
karrokaja skrev:
Det är väldigt viktigt det där med silikon!

Ska fixa ditt akvarium så MÅSTE silikonet vara UTAN antimögel-medel.

Det står på förpackningen...tycker att du ska leta upp den och kolla på vad det står innan du stoppar i djur i det vattnet.

Är det antimögelmedel i så går det åt pepparn!

filter kan jag inget om, men det funkar nog bra...det är svårt att få ett för litet filter till 12 liter...:p

Men en sak... om du ska ha räkor i så kommer dom antagligen få räklingar, dessa räklingar kan sluta upp i filtret:(

Ett bra filter är ett sk billigfilter. googla på dessa så förstår du:)

Uups, måste kolla så fort jag kan då! Än så länge står det nu tomt i alla fall.

Sedan filtret är ett luftdrivet utan något skal med springor som räkorna kan fastna i, så det borde ju funka? Handlaren rekommenderade det i alla fall, och jag tror faktiskt att han är en av de få? som vet vad han talar om :d
#7 - 10 maj 2010 14:11
ja det verkar så
#8 - 10 maj 2010 15:08
Miliimli skrev:
Uups, måste kolla så fort jag kan då! Än så länge står det nu tomt i alla fall.

Om du köpte silikonet i djuraffären så är det antagligen anpassat för akvariebruk
Men vissa affärer kan ha IQ lägre än glocalnet så det skadar aldrig att titta efter;)
Miliimli skrev:

Sedan filtret är ett luftdrivet utan något skal med springor som räkorna kan fastna i, så det borde ju funka? Handlaren rekommenderade det i alla fall, och jag tror faktiskt att han är en av de få? som vet vad han talar om :d

Det låter precis som ett billigfilter:)
Och sådana är som sagt bra till just räkor och yngelkar;)
#9 - 10 maj 2010 16:47
Nä silikonet är köpt i en vanlig affär, så det är väl nog bäst jag kollar före jag gör något annat! Visste inte ens att det finns anti-mögel medel i silikon :confused:

Jaja, det är tur att det finns sådana här sidor där folk kan hojta till när man är påväg att klanta sig!
Bilagor:
#10 - 10 maj 2010 19:44
akvariesilikon kostar inte särkillt mycket heller. jag skulle nog nästan ta det säkra före det osäkra o silikona om med rät typ av silikon.
#11 - 11 maj 2010 07:16
Jo, det lutar nog mot att göra om det och göra rätt[:o]

Sånt e livet. Men det var ju tur jag fick reda på det innan jag köpt mina små räkor..:)

Sen undrar jag vad som vore bättre sen när jag kommit så långt:
ska jag köpa bara några räkor i början och vänja in karet så, eller kan jag flytta över några av mina neontetror från mitt 100 l någon vecka? (de ska ju sedan inte vara i karet, utan där ska endast vara räkor)
#12 - 13 maj 2010 15:58
Sådär ja, då var akvariet omsilikonat igen! Med enkom silikon för akvarier den här gången.
Sanden är tvättad, växter inhandlade och en rot i blöt. Nu väntar jag bara på att fogarna ska torka helt!:)

Själva inredningen blir nog annorlunda än vad jag tänkt från början. Filtret är så pass stort så som jag tänkte det först skulle det inte gå att få snyggt...

Och så frågan från föregående inlägg: vad tror ni, är det bättre att köra in det med lite fisk först eller handla några få räkor ända från början?
#13 - 13 maj 2010 16:20
kör räkor på en gång...
Det du kan göra för att snabba på det hela lite är att ta lite filtergojs från ditt 100 liters och hälla ner i ditt lilla akvarium, det är ju fullt med nyttobakterier däri och dom kommer sätta sej i filtret och sanden:)
Men gör det först när du har lagt i räkorna...
#14 - 13 maj 2010 16:32
Mycket fin idé... är själv VÄLDIGT sugen på ha lite räkor med aquascape!
Har inte haft fisk så länge så har inte riktigt haft tid att kolla runt efter ett mindre kar.

Men intresset för växter och inredning har satt sig! Redan innan jag skaffade mitt 200L så började jag på odling av några växter som jag skulle ha till det! Så lär bli ett sådant kar, så är avundsjuk på dig som är steget före!
#15 - 16 maj 2010 19:48
Sådärja, nu väntar karet bara på sina invånare.

http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_BKMmieK5I/AAAAAAAAA3c/P6Ife8feMbQ/s1600/P5160113.JPG

Ursäkta den dåliga bildkavlitén...
#16 - 16 maj 2010 19:57
Miliimli skrev:
Sådärja, nu väntar karet bara på sina invånare.

http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_BKMmieK5I/AAAAAAAAA3c/P6Ife8feMbQ/s1600/P5160113.JPG

Ursäkta den dåliga bildkavlitén...

Det ser ju nice ut! :D
#17 - 16 maj 2010 20:01
Vad fint! Blir nog himla bra det växt till sig lite!
#18 - 16 maj 2010 20:07
Tackar! :)
#19 - 16 maj 2010 20:23
Miliimli skrev:
Tackar! :)

Stort filter bara :p. Men lite extra filtrering har aldrig skadat och räkor gillar och gå och picka lite på svampen efter mat så det är ju ett +! Men varför inte testa med lite vallisar i bakgrunden?

Det är så läckert när det nästan blir som en vägg av dem (dreggel) :p.
#20 - 17 maj 2010 07:36
macke_fisk skrev:
Stort filter bara :p.

Haha jo jag vet! :p Jag ska nog försöka leta upp något mindre senare nån gång
#21 - 21 maj 2010 07:04
Nu har jag fått hem fyra små red crystal räkor som sitter och plockar så sött på allt de hittar i akvariet.
De klarade både hemfärden och insläppningen i sitt nya hem i går och i dag lever de alla ännu i alla fall :)

De är så söta är de sitter och plockar med mossan eller tar en liten simtur. Varför har jag inte skaffar räkor tidigare?!

http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_WLqOBKtRI/AAAAAAAAA4E/AAL2gMpgmLc/s320/DSC_0007.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_WLppzqJFI/AAAAAAAAA38/tUCyl2a1GXc/s320/DSC_0005.JPG
#22 - 21 maj 2010 07:36
uppdatering: såg nyss ett ytte pytte litet yngel i räkkaret också. Det måste ha följt med räkorna när han i djuraffären tog upp dem ur karet där. Om jag inte missminner mig riktit så var det endlers guppy som fanns i samma akvarie, så överlever det blev jag tydligen en fisksort rikare.
#23 - 21 maj 2010 19:28
Vad roligt att du fick med ett litet yngel oxå! Hoppas den klarar sig!
#24 - 21 maj 2010 20:18
hahahaha... Jag har ett precis likadant antikakvarium fast guld/brunt istället. Fan dom måste ju snart bli dyra dom karen när antikvärdet slår in...:D

Annons