Jodå, det har jag insett, men jag tänkte det skulle vara kul att prova på så får vi ju e hur slutresultatet blir sen! :D Brukar ju kunna bli gaaanska så olikt mot vad man tänkt från början..
Så har jag inte tänkt ha en direkt copycat, utan mer som inspiration och sånt..:)
Uhm, minns inte vad siliconet hette, har det inte här nu, men det funkade på glas i alla fall occh var inte vattenlösligt och sånt. Han i affären sa att det nog skulle funka till ett akvarie.
Det är väldigt viktigt det där med silikon!
Ska fixa ditt akvarium så MÅSTE silikonet vara UTAN antimögel-medel.
Det står på förpackningen...tycker att du ska leta upp den och kolla på vad det står innan du stoppar i djur i det vattnet.
Är det antimögelmedel i så går det åt pepparn!
Fick lite tid över nu på en och en halv timme och var till akvarieaffären och skaffade ett filter; Aleas AF1 Bio-sponge filter. Tittade även på lite räkor, han visade mig två sorter: red crystal och en som jag bara har det finska namnet på, den var gennomskinlig i alla fall. Tittade även på lite mossor, men han hade inte så mycket, lite javamossa och riccia, så det blir väl det och så ska jag till den andra djuraffären och titta på lite fler lågväxande växter.
Det är roligt att komma igång!
filter kan jag inget om, men det funkar nog bra...det är svårt att få ett för litet filter till 12 liter...:p
Men en sak... om du ska ha räkor i så kommer dom antagligen få räklingar, dessa räklingar kan sluta upp i filtret:(
Ett bra filter är ett sk billigfilter. googla på dessa så förstår du:)
Red Crystal räkor är fina och sköter man dom rätt så trivs dom bra och får små räklingar:) Dock är dom känsliga för PMDD (växtgödning, MYCKET BRA)
Den genomskinliga räkan kan möjligtvis vara Amano-räka.
Har själv sådana otroligt bra algätare:)
Dessa förökar sej inte så lätt, äggen måste utvecklas i saltvatten och succesivt kan dom vänjas vid sötvatten.
En mycket tålig, vanlig, vacker räka är körsbärsräkan.
Ganska liten och söt, förökar som atsingen och har en väldigt fin röd färg:)