Projekt pizzeria akvarium.

#1 - 1 maj 2008 17:53
Jag hade fått reda på att pizzerian här i närheten har fått fullt med grönalger och grönvatten i sitt 400-litersakvarium. Jag stack ner och förhandlade lite med ägaren, hörde om jag kanske kunde hjälpa till att få akvariumet fräscht igen för en rimlig slant. Han var verkligen desperat. Han sa att han hade provat allt. Det var ju ganska uppenbart vad som var felet - fel skötsel. Till exempel så matar dom sina fiskar, 3 paroonhajar, med hackade köttbitar, de bitarna som inte blir uppätna fastnar i filtret och börjar mögla.
Nu är det visserligen inte bestämt att jag ska få jobbet, jag ska ringa och höra med ägaren senare. Har ni några tips till en början på vad jag ska göra för att bekämpa algerna? För det första så hade jag tänkt att köpa mycket andmat och andra flytväxter som dämpar solljuset och suger åt sig näringen. Om jag sedan får behålla jobbet efter det så hade jag tänkt fixa sand, lite mer rötter och växter, gjort mig av med paroonerna och skaffat några riktiga fiskar:D I dagsläget så ser man inte ens fiskarna pga allt grönt och den enda inredningen dom har är plastprydnader.
#2 - 1 maj 2008 19:14
stoppa ner en massa körsbärsräkor däri ist för andmat.
Bilagor:
#3 - 1 maj 2008 19:34
stoppa ner en massa körsbärsräkor däri ist för andmat.

Jag skulle tippa på att Paroonerna glatt skulle mumsa i sig räkor..
Menar, om dom äter köttbullar så äter dom nog räkor..
#4 - 1 maj 2008 19:36
Du behöver få i en hel massa snabbväxande växter i karet så kommer du hämma algtillväxten rejält, ut med plasten om den tar plats och köp lite billiga snabbväxande strängelväxter. Du kan väl säkerligen få lite Javamossa gratis i någon akvarieaffär i närheten? Tycker inte du skall ta flytväxter utan låt näringen tas upp utav tidigare nämnda växter istället så kommer de med lätthet konkurera ut algerna-
Regelbundna vattenbyten och PMDD vid varje vattenbyte så kommer det lösa sig, sitter algerna hårt fast på rutan så skrapa den.
Som ovan nämnt är körsbärsräkor bra på att få bort alger, dessutom är de snorbilliga;) Dock kanske de inte får överleva Paroonernas stora käftar.
I annat fall fungerar Siamesiska algätare toppen, likaså Ancistrus.

En kombination utav allt ovan nämnt kommer göra susen är jag nästan säker på.
#5 - 1 maj 2008 19:59
Det är väldigt starkt ljus i akvariumet, ni tror inte att flytväxter behövs ändå?
Jag tänkte också göra ett lite större vattenbyte innan jag lägger i växterna. Ägaren hade visst tömt akvariumet och fyllt på igen, så fiskarna bör tåla det.
#6 - 1 maj 2008 22:28
Hur stort filter har han, ofta kan det vara ett problem i sig?
Mycket växter är bra, gärna snabbväxande, som Hygrophilia diffiformis, Cabomba, vattenpest mm.
Ett tjockt gruslager är bra för då får bakterierna en chans att växa till där, men inte för fin kornstorlek, då kan det bli syrefri nedbrytning vilket rubbar näringsbalansen.
Hellre än flytväxter skulle jag byta lysrör.

Om du ska ta detta jobb ska du se till att du får en budget av killen, så att du inte får köpa grejerna själv, och får betalt i pizza.
#7 - 1 maj 2008 22:40
Mumin skrev:
Hur stort filter har han, ofta kan det vara ett problem i sig?

Mycket växter är bra, gärna snabbväxande, som Hygrophilia diffiformis, Cabomba, vattenpest mm.

Ett tjockt gruslager är bra för då får bakterierna en chans att växa till där, men inte för fin kornstorlek, då kan det bli syrefri nedbrytning vilket rubbar näringsbalansen.

Hellre än flytväxter skulle jag byta lysrör.

Om du ska ta detta jobb ska du se till att du får en budget av killen, så att du inte får köpa grejerna själv, och får betalt i pizza.

När jag var där senast så kollade jag in pumpen, den verkade helt OK.
Japp, dom ska få betala grejorna, och jag ska få betalt per timme :)
#8 - 1 maj 2008 23:26
Sjysst jobb!

Täta vattenbyten är ju också bra så att du får ut näring ur karet. Äppelsnäckor och små Ancistrus är ju bra på att äta alger och de håller ju växterna rena.
Jag har under våren fixat ett akvarium som var väldigt grönalgsbevuxet, dock inte grönt vatten, och det som har gjort att balansen har tippat över är det tjocka gruslagret och den ökade växtmängden.
Sen böt jag filtret för det var på tok för litet, och nu har jag kunnat flerfaldiga fiskmängden.
#9 - 2 maj 2008 04:25
Efter du gjort ovansagda....

Efter du gjort det du vill, som redan är skrivit i tråden, så kan du även använda Easycarbo ( något slags "flytande kol"), giftigt i för stora mängder, rätt använt ska det tydligen få fart på växter och verka giftigt för alger.

Grattis till initiavet att ta tag i saker på det viset du gjort. BRA:)

men läs först på om det. finns en massa trådar både här och på plantswap om Easycarbo med delade erfarenheter.

/ NNN
#10 - 2 maj 2008 09:27
Mumin skrev:
Sjysst jobb!

Täta vattenbyten är ju också bra så att du får ut näring ur karet. Äppelsnäckor och små Ancistrus är ju bra på att äta alger och de håller ju växterna rena.

Jag har under våren fixat ett akvarium som var väldigt grönalgsbevuxet, dock inte grönt vatten, och det som har gjort att balansen har tippat över är det tjocka gruslagret och den ökade växtmängden.

Sen böt jag filtret för det var på tok för litet, och nu har jag kunnat flerfaldiga fiskmängden.

Efter du gjort det du vill, som redan är skrivit i tråden, så kan du även använda Easycarbo ( något slags "flytande kol"), giftigt i för stora mängder, rätt använt ska det tydligen få fart på växter och verka giftigt för alger.

Grattis till initiavet att ta tag i saker på det viset du gjort. BRA:)

men läs först på om det. finns en massa trådar både här och på plantswap om Easycarbo med delade erfarenheter.

/ NNN

Okej!
Äppelsnäckor och små ancistrus ska inte vara något som paroonerna går på?
Jag hade tänkt ringa dem senare, så får hoppas att jag får jobbet, och sen ska vi planera vidare och så kan jag höra om de kan betala sakerna jag ska köpa in, som sand(vilken?) och annan inredning.
Om det nu blir så, vad tycker ni att jag ska satsa på? Jag funderar på ett sydamerikanskt biotop, men många, många tetror och sedan kanske några corys och scalare. Innan så har pizzerian haft endast stora och "coola" fiskar, som ålar, synodontis..
Eller..
Så satsar jag på lite mer färg och tar in fiskar från asien också, alltså sällskapsakvarium. Jag menar, det är ju inte bara jag som ska kolla på akvariumet:D
#11 - 2 maj 2008 10:03
Eller det allra enklaste, säg till gubben att inte mata med rejäla kött bitar till paroonhajar, det gör inte ens jag till min arowana på nära 1m.

och sänk belysningtimmarna till 9h tänt, resten släkt.
Istället för kanske 14h tänt och 10h släkt.

Har han litet filter så har du även en till faktor varför det blir alger som det blir.
3 Paroon hajar smutsar ner rejält, har han över 400l som du sa så tycker jag han bör köpa ett ytterfilter. Runt 8L så kommer det bli snabbt balans.

Förstår inte heller varför folk säger att man ska köpa räkor till ett akvarium med paronhajar? man kan ju rätt snabbt räkna ut vad dom kommer att bli.
Vattenpest, lavamossa etc, är bra växter som tar upp näring i vattnet.
Även lär honom vad en paroonhaj ska ha för mat, inte iallafall stora råa kött bitar hade jag gett till en fisk. Finns att läsa om dom över allt.

Lycka till med jobbet
#12 - 2 maj 2008 20:13
matlo skrev:
Eller det allra enklaste, säg till gubben att inte mata med rejäla kött bitar till paroonhajar, det gör inte ens jag till min arowana på nära 1m.

Det har jag dock redan gjort, men det blir inte lika kul:D Och jag tror att gästerna skulle tycka om lite fler fiskar med lite färg i akvariumet i stället för 3 parooner, som redan växt ur akvariumet, som ivrigt simmar runt.

matlo skrev:
och sänk belysningtimmarna till 9h tänt, resten släkt.

Istället för kanske 14h tänt och 10h släkt.

Det ska jag fixa!

matlo skrev:
Har han litet filter så har du även en till faktor varför det blir alger som det blir.

3 Paroon hajar smutsar ner rejält, har han över 400l som du sa så tycker jag han bör köpa ett ytterfilter. Runt 8L så kommer det bli snabbt balans.

Frågan är om dom tycker det är värt priset. Räcker det inte med en extra pump i akvariumet?

matlo skrev:
Förstår inte heller varför folk säger att man ska köpa räkor till ett akvarium med paronhajar? man kan ju rätt snabbt räkna ut vad dom kommer att bli.

Vattenpest, lavamossa etc, är bra växter som tar upp näring i vattnet.

Även lär honom vad en paroonhaj ska ha för mat, inte iallafall stora råa kött bitar hade jag gett till en fisk. Finns att läsa om dom över allt.

Om dom bestämmer sig för att behålla fiskarna så finns det inget jag kan säga till om, än att ge matråd. Vad sägs om räkor och vit-fisk? Det borde dom ha.

matlo skrev:
Lycka till med jobbet

Tack så mycket :D
#13 - 2 maj 2008 20:16
Nu blev jag sugen på pizza :(
#14 - 2 maj 2008 20:34
Ahlqvist skrev:

Blir du alltid när du druckit öl :p Och alltid när alla pizzerior stängt ;)
#15 - 2 maj 2008 20:42
Ahlqvist skrev:

Nina82 skrev:
Blir du alltid när du druckit öl :p Och alltid när alla pizzerior stängt ;)

:D
#16 - 2 maj 2008 20:53
Mmmm... tomat, ost, skinka, köttfärs, bacon, ägg och bearnaissesås!!! Gah! [:-5][:-73][:-123]
#17 - 2 maj 2008 21:06
Jag föreslog körsbär för att jag tror inte att paroonerna bryr sig om dom ett smack, alldeles för mkt jobb att leta små räks att äta...
#18 - 4 maj 2008 14:12
Vic skrev:
Jag hade fått reda på att pizzerian här i närheten har fått fullt med grönalger och grönvatten i sitt 400-litersakvarium. Jag stack ner och förhandlade lite med ägaren, hörde om jag kanske kunde hjälpa till att få akvariumet fräscht igen för en rimlig slant. Han var verkligen desperat. Han sa att han hade provat allt. Det var ju ganska uppenbart vad som var felet - fel skötsel. Till exempel så matar dom sina fiskar, 3 paroonhajar, med hackade köttbitar, de bitarna som inte blir uppätna fastnar i filtret och börjar mögla.

Nu är det visserligen inte bestämt att jag ska få jobbet, jag ska ringa och höra med ägaren senare. Har ni några tips till en början på vad jag ska göra för att bekämpa algerna? För det första så hade jag tänkt att köpa mycket andmat och andra flytväxter som dämpar solljuset och suger åt sig näringen. Om jag sedan får behålla jobbet efter det så hade jag tänkt fixa sand, lite mer rötter och växter, gjort mig av med paroonerna och skaffat några riktiga fiskar:D I dagsläget så ser man inte ens fiskarna pga allt grönt och den enda inredningen dom har är plastprydnader.

Hej! Kul extrajobb (om du får det)
Tänk litet taktiskt här(kunden vill ha snabbt resultat), så får du ett bra rykte, och får kanske fler sådana här jobb (om du vill). Gör relativt billiga men märkbara åtgärder först, så att ägaren får synliga bevis på att du vet vad du gör.

a) Säg att du behöver fyra veckor innan det kan börja synas effekt.
b) Kom överens om att endast du sköter akvariet under de fyra veckorna
(även utfodring). Ägaren kan få dosera den dagliga dosen Easy Carbo!;)
c) Be ägaren om pengar till en flaska Easy Carbo, pmdd, timer och ett stort antal snabbväxande växter.
d) Gör vattenbyte och kör med en "scotte" på akvariumets insida, glasputs på utsidan. Plantera växterna och börja kuren.

Efter de fyra veckorna kan ni ta ett snack igen(förhoppningsvis syns då skillnad!), och då kanske det är läge för fiskbyte, inredning etc. Jag skulle nog satsa på färgglada fiskar här, gärna med fart i.
Fram till dess kan du ju inreda med sten och rötter från naturen om du vill - jag är inte heller någon större vän av plastprydnader i akvarium.;)
Berätta hur det går, det här var intressant!:):)
QardinalE
#19 - 4 maj 2008 21:21
Ahlqvist skrev:
Mmmm... tomat, ost, skinka, köttfärs, bacon, ägg och bearnaissesås!!! Gah! [:-5][:-73][:-123]

Suuuuck varför skulle jag in och läsa i denna tråden klockan för sent[:-20][:-67][:-27]
#20 - 4 maj 2008 21:24
QardinalE skrev:
Suuuuck varför skulle jag in och läsa i denna tråden klockan för sent[:-20][:-67][:-27]

Så du är oxå av den typen som blir sugen på pizza klockan för sent :p

Ahlqvist är alltid sån efter lagom många öl [:-36] :p
QardinalE
#21 - 4 maj 2008 21:33
Jo r väl det jag med, men i mitt fall så är det alltid försent eftersom jag börjar att fungera som människa efter allting har stängt;).

I övrigt tycker jag att killen har fått tag i ett toppenjobb:D.
#22 - 4 maj 2008 21:41
Det perfekta jobbet för honom, nästan så man blir lite avundsjuk ju :D

Lycka till med Pizzeriaprojektet :D
Följer tråden med spänning :D Lite bilder sen oxå så blir det ännu bättre ;)
#23 - 4 maj 2008 22:03
Ahlqvist skrev:

hehe jag har en Specialare Amerikansk Pan pizza med.. här kommer det Kyckling bacon Skinka Oxfile, fläskfile och tomat jag e inte vegeterian ;P
#24 - 4 maj 2008 22:07
hehe jag har en Specialare Amerikansk Pan pizza med.. här kommer det Kyckling bacon Skinka Oxfile, fläskfile och tomat jag e inte vegeterian ;P

Ge honom inga idéer [:o] :p

Han hade klickat på en slev potatissallad oxå om jag känner honom rätt :p :D

Just nu sussar han, men annars hade han säkerligen blivit lite sugen ;)
#25 - 5 maj 2008 10:29
Vic: Bilder! Du vet att du nu ansvarar för att vi får iaf veckovis uppdatering på det här projektet nu[:-112]:D
#26 - 5 maj 2008 12:17
Ägaren hade tänkt att byta silikon i akvariumet, han trodde det var felet. Jag försökte övertyga honom att det inte var så, men han var starkt fast vid sitt beslut. Han ska höra av sig efter 2 veckor om det inte hjälpt.

Stackars fiskar..
#27 - 5 maj 2008 12:30
Sen är det nog troligt att han vill ha akvariepulandet gjort innan eller efter öppnings/stängningsdax.
#28 - 5 maj 2008 12:30

alla italienare får ett väldigt konstigt uttryck i ansiktet när man slänger på sådana här saker på en pizza.....

ungefär samma uttryck som en svensk skulle få om en italienare skulle få för sig att slänga ner surströmming i bruna böner....
#29 - 5 maj 2008 12:36
eriahl skrev:
Sen är det nog troligt att han vill ha akvariepulandet gjort innan eller efter öppnings/stängningsdax.

Det är nog sant skulle jag tro. Blir isåfall tidiga mornar och sena kvällar.
#30 - 5 maj 2008 14:16
hoppas de blir ett jobb för di vic.. håller tummarna
#31 - 5 maj 2008 14:30
Chese skrev:

Japps, samma här. :)
#32 - 5 maj 2008 15:07
Chese skrev:

Jag tror att hela Zoopet sitter och håller tummarna för att du ska få fixa det här.
#33 - 5 maj 2008 15:19

Det där måster jag bara prova.
#34 - 5 maj 2008 15:49
Japp tenkare, Den jättegod!!!!

Sorry för offtopic ;P
#35 - 5 maj 2008 15:55
ngn som vet vad en pirripizza är?

En pizza med Pommes och kebab med vitlöksås, Di e grajjor;)

Vic hoppas att du får jobbet, men ägaren verkade vara lite knepig...
#36 - 5 maj 2008 16:38
Chese skrev:

Jens A. skrev:
Japps, samma här. :)

Jag tror att hela Zoopet sitter och håller tummarna för att du ska få fixa det här.

ngn som vet vad en pirripizza är?

En pizza med Pommes och kebab med vitlöksås, Di e grajjor;)

Vic hoppas att du får jobbet, men ägaren verkade vara lite knepig...

Tack så mycket:D
Jao, han verkar lite sådär.. Men jag skickade iväg ett mail också, så jag kunde få alla mina tankar samlade, blir lite svårt via telefon, om ni förstår;)
#37 - 5 maj 2008 16:58
Får välan hålla tårna då för att få lita variation
#38 - 6 maj 2008 14:05
Lycka till, hoppas du får jobbet :)
Nästan så man börjar fundera att erbjuda sig att ta hand om akvariumet på min mors jobb (guldfiskar)... :P
#39 - 6 maj 2008 14:38
En vedugnsbakad pizza med havets läckerheter vore inte helt fel... Mmmm...

Jag har världens mest produktiva 12liters räkburk på jobbet som kräver enormt arbete, vattenbyte lite då och då samt matning :)

//C
#40 - 11 juni 2008 13:21
Hur går det med ditt projekt Vic?? Blev det inget av det?
#41 - 21 juni 2008 12:48
Hur har det gått??? Blev det något jobb?
#42 - 21 juni 2008 12:50
Raggsockan skrev:
Hur har det gått??? Blev det något jobb?

Tyvärr har dom inte svarat. Var nere ganska nyss och då stod akvariumet utan vatten, så jag antar att det är under omsilikonering.
#43 - 21 juni 2008 12:52
Vad trist att dom inte lyssnade på dig. Om silikonet alltså.
#44 - 24 juni 2008 13:05
En positiv grej är iaf att dom gjort sig av med paroonerna nu.
#45 - 24 juni 2008 13:35
Vic skrev:
En positiv grej är iaf att dom gjort sig av med paroonerna nu.

de kanske blev till en specialpizza? :D
#46 - 24 juni 2008 13:37
smurfmats skrev:
de kanske blev till en specialpizza? :D

:D:D
#47 - 12 oktober 2008 10:59
BUMP!

Hur gick det, satt ju här och läste och var så spänd, och så bara har du slutat skriva :D
#48 - 12 oktober 2008 16:21
Fick pizzareklamen av något märke som körde med: Extra allt. Mycket av det goda. En paroonpizza blev nog något liknande

Annons