Projekt nytt akvarium- storlek?

#1 - 27 september 2009 20:30
När både plats och pengar verkar finnas börjar det äntligen bli dags att planera för nya akvariet.
Har haft akvarium i hela mitt liv men är inte överdrivet insatt i allt det kemiska, vattenvärden osv. Nu har jag tänkt göra allt rätt från början!

Tanken är ett akvarium med tema sydamerika i form av ett snyggt möbelakvarium :) Vill ha lite olika fiskar i det, har funderat på scalar, tetror, ancistrus, ev diskus eller någon mindre ciklid.
Är dessa fiskar som alla skulle kunna gå ihop eller blir det för mycket? Funkar diskus och scalar ihop?
Har funderat på runt 375 l, blir det lagom?
#2 - 27 september 2009 20:52
Jag har aldrig haft Discus och scalare ihop, men jag har sett en hel del akvarium med scalare och diskus i, så jag tror inte det är några problem alls.

375L ska nog gå bra, sök här så ser du hur stora akvarium fiskarna ska ha,
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

lycka till :D
#3 - 27 september 2009 21:02
Tack för svar.
Jodå, artbeskrivningarna tittar jag på för fullt. 375 l ska ju funka för varje enskild art, frågan är om det räcker när jag har flera arter ihop?
#4 - 27 september 2009 21:23
Börja inte med diskus om du inte känner dig så hemma på akvarieskötsel, du kan skaffa det senare men vänta ett tag först:) Ett tips bara, det är enna känsliga rackare.

men ett 375L kar skulle fungera fint till diskus och Scalare samt de andra SA fiskarna du tänker på:)
#5 - 27 september 2009 21:41
Alla fiskar ska inte i samtidigt :P Som sagt, akvarieskötsel kan jag men allt kemiskt sitter inte än men tänker lära mig.
Är inte säker på om det blir diskus eller bara skalar dock, men vill ha akvarium som passar båda.
#6 - 27 september 2009 23:04
Diskus med odlade skalarer brukar inte funka så bra.
Men vf skalarer funkar.
Mina skalarer började hugga på diskus påsarna när jag skulle koppa in dom.
så jag var tvungen att flytta dom...
#7 - 27 september 2009 23:36
Hmm... mindre bra nyhet. Men i så fall blir det nog diskusarna som blir bortprioriterade, i alla fall så länge.

Hur ser denna fisklista ut? För mycket/för lite? Borde jag ha fler "städare" (kommer inte på nåt bättre ord)?

30 sorgmanteltetror eller neontetror (är neon för små? Kardinal?)
10 pandapansarmalar
2 ancistrus
ca 5 skalarer
Några fjärilsciklider

Sitter och kollar lite på begagnade akvarier... Vad kan man räkna med att få betala för ett nytt?

Tillägg: Och så massa växter på detta :D
#8 - 27 september 2009 23:53
Kanske snyggare med fler tetror kom jag på.
Nu börjar det bli läggdags!
#9 - 28 september 2009 15:58
Samma frågor fortfarande, men just nu lutar det snarare åt kejsartetror...
#10 - 28 september 2009 19:32
Med ett bra filter, massor av växter och lagom mycket vattenbyten så kan du nog ha mer fisk än så tom.
#11 - 28 september 2009 20:13
Läste i en projekttråd om kar på samma volym med två st fluval 4, låter det bra?
Kör helst på innerfilter.
#12 - 28 september 2009 22:57
Favoritinnerfiltret är en variant av det de bygger här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75
Powerhead nedtryckt i en rejäl filterkloss, den är oslagbar!
#13 - 29 september 2009 05:29
Fast för att göra det lättare för sig själv (man minskar det tråkiga slabbandet med rengöring av filter) skulle jag satsa på ett ytterfilter, utan tvekan! Och jag som är så oerhört nöjd med mina fluvalfilter skulle då satsa på ett fluval 405. ;)
#14 - 29 september 2009 09:42
Johanski skrev:
Fast för att göra det lättare för sig själv (man minskar det tråkiga slabbandet med rengöring av filter) skulle jag satsa på ett ytterfilter, utan tvekan! Och jag som är så oerhört nöjd med mina fluvalfilter skulle då satsa på ett fluval 405. ;)

Ska kolla upp det, men känner mig tveksam till ytterfilter efter att mitt gamla började läcka.

Men funkar det alltså med två fluval 4+? Ska de sitta på samma eller motsatta sidor i så fall?
#15 - 29 september 2009 18:37
Ytterligare fråga: Planen är ju 375 l men hur mycket gör lite hit och dit?
Typ 310-340-400?

Letar begagnat i första hand.
#16 - 29 september 2009 19:44
Ta hellre Neontetror än sorgmanteltetror, dom sistnämnda kan nämligen bli fenbitare och då ligger skalarerna inte så bra till, detta hände en vän till mig som hade dessa båda....
#17 - 29 september 2009 19:46
Fluval ytterfilter är det som går hemma hos mig också, funkar kanonfint.....
#18 - 29 september 2009 20:08
Tack för tipset om sorgmanteltetrorna, då går de bort. Hur är det med citrontetra, pristella etc?
Neontetror funkar ju fint det också, älskar de jag har =) antar att de är tillräckligt stora?

Planen nu är typ 10 kejsartetror och 30-tal andra tetror, av någon stimmande typ.
#19 - 1 oktober 2009 22:27
Jag gillar mitt Fluval, neontetror blir troligtvis mat. Kolla efter någon högryggad tetra eller rabora.
#20 - 5 december 2009 23:17
Jag puttar lite på min egen gamla tråd. Har nu köpt ett 375 liters kar, som jag förhoppningsvis lyckas hämta hem på måndag (det är jobbigt ibland att inte ha egen bil...)

Jag föredrar som sagt innefilter och undrar fortfarande om två fluval 4+ är lagom och bör sitta på samma sida eller mittemot varandra?
Planen på fisk är för tillfället ungefär densamma, men är väldigt sugen på glödbandstetror. Djuraffären har ett gäng i ett visningskar tillsammans med stora discus så det känns ju som att det borde funka med skalarerna, eller? Till en början lär det ju inte vara några problem men när skalarerna blir fullvuxna...

Annons