Projekt; Ny generation

#1 - 14 februari 2014 20:15
I veckan har jag smugit igång projekt Ny generation. Min äldsta son, som några av träffade på kräftskivan hos Kjell i höstas skall få ett eget akvarium (med sin pappa som skötare). Akvariet är ett Juwel Korall 54 liters, det medföljande innerfiltret skall bytas mot en EHEIM Aquaball 130 då Juwelfiltrets plast "housing" gick sönder i somras när jag försökte öppna det och ta ur filtret. Akvariet var tänkt som yngelakvarium till mitt Malawiprojekt, men det har bara stått tomt sen jag köpte det i somras.

Ikväll när Mrs. Erikderek la barnen åkte jag till Hornbach och köpte växter och rötter (bilder kommer när jag för över dem från telefonen). Tanken är att få igång allt imorgon och i med fisk på söndag. Önskemålet från min son är;

Ett stim; Hasemania nana alt. Paracheirodon innesi.
5-6 st; Corydoras (av lämplig sort)
och 3-4 st Otocinclus vittatus

Det borde bli en lagom last till karet, tetrorna får gå som incylingsfisk, hur många bör jag använda mig av, för få är inget bra för då blir de för stressade, för många och No2 toppar direkt?

EK
#2 - 14 februari 2014 23:10
Bilder;
[ATTACH=CONFIG]67444[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67445[/ATTACH]
#3 - 14 februari 2014 23:29
Det ska bli roligt att få se vad det blir av det där. Kan nog bli riktigt bra :)

Visst är det roligt när barnen visar intresse för ens hobby. En av mina tre grabbar har verkligen fått intresse nu och han börjar även uppskatta det mindre roliga som att underhålla akvarierna och vattenbyten mm.
Så jag förstår att det är roligt :)
#4 - 15 februari 2014 07:15
I så litet kar skulle jag nöja mig med en 3-4 fiskar under incyklingen. Sedan trivs jag själv med uppstartsbakterier under den första tiden. Kul när ens barn börjar bli nyfikna.
#5 - 15 februari 2014 14:02
@Jesper, ja det är kul att få ytterligare något att göra tillsammans. Det låter bra att det går att få idem att tycke vattenbyte etc. är sk roligt också.

@Bluewing, ja uppstartsbakterier kommer jag använda, jag kommer köra likadan uppstartscykel som i mitt Malawiakvarium. Går det att köra igång med enbart 3-4 tetror, eller stressar de ihjäl sig då? Alternativet är att börja med två Corydoras?

Rent generellt, idag har det varit innebandy turnering från i morse fram tills nu, och om en halvtimme åker vi och hälsar på bekanta, vilket innebär att det blir ingen uppstart av akvariet idag. Planen är att få i sand, rötter och växter ( + uppstartsbakterier) imorgon förmiddag, skulle det fungera att tillsätta incyklingsfisk redan under morgondagen?

EK
#6 - 15 februari 2014 15:27
Du kan ju annars ta vatten från ditt malawi-kar. Och kör pumpen som ska va i det nya i malawit tills det är klart och så klämmer du ur lite filtergojs så är det så gott som inkört sen.
Så gör jag alltid när jag startar ett nytt kar och jag har aldrig fått problem med nitrit när jag har startat ett akvarium så :)
#7 - 16 februari 2014 19:27
Idag blev akvariet färdigtscapat enligt bifogad bild. Syrebublorna döljer tyvärr relativt mkt av scapen.

EK

[ATTACH=CONFIG]67518[/ATTACH]
#8 - 17 februari 2014 13:54
Ikväll blir det med största sannolikhet inköp av incyklingsfiskar, 5st Hasemania nana borde blir alldeles utmärkt. En annan tanke som dök upp, räkor som incyklingsskaldjur?

EK
#9 - 17 februari 2014 14:16
Koppartetra blir säker bra men räkor bör du avvakta med, de är betydligt känsligare och akvariet bör vara väl inkört.
#10 - 17 februari 2014 14:24
åheim, tackar, räkor (och SA biotop) är uncharted waters för mig så jag tar tacksam emot tipps som ovan.

EK
#11 - 17 februari 2014 14:40
:) Räkor är ju inte gratis och det är väldigt trist att se dem trilla av pinn en efter en pga av svajiga vattenvärden[xx(]
#12 - 17 februari 2014 17:46
Nu är 5st små små Paracheirodon [I]innesi [/I]under inkoppning. Vi tog en tur till Herkules Zoo efter middagen och när vi väl stod i butiken framför akvarierna så hade sonen svårt att välja mellan de ursprungliga Hasemania Nanna och Paracheirodon [I]innes[/I]. Tillslut föll valet på Paracheirodon [I]innesi[/I].

När det gäller temperatur så står det här på Zoopet 22-28 grader, sonens akvarium är 20 grader utan doppvärmare inkopplad, enligt vissa andra sidor säger från 20 grader, jag bestämde mig för att koppla in doppvärmaren och satte den på 22 grader, det var ca 23,5 grader i påsen när vi började koppa in.

EK
#13 - 18 februari 2014 19:52
Bilder med akvariets ny invånare. Jag kör ett något överdimensionerat innerfilter i akvariet, nu har jag ställt in cirkulation till ca 330 l/t. Det är bra cirkulation i akvariet, och sonens Paracheirodon innesi verkar uppskatta detta, de färgar ut bra och "leker" i strömmen.

EK
#14 - 1 mars 2014 18:57
Vilken trevlig läsning! Ska förhoppningsvis åka och hämta ett liknande i morgon som ska in i sovrummet :)

Hur går det för dig? Hur mår testpiloterna?
#15 - 3 mars 2014 13:43
@sinka,
Testpiloterna mår bra, de färgar ut ordentligt och är aktiva. De verkar uppskatta den något höga cirkulationen i akvariet. Jag tillsatte bioNitrivec under de första tio dagarna samt matar sparsamt, No2 började röra på sig för drygt en vecka och har än så länge peakat på 0,4 mg/l där det nu ligger "stabilt", vilket jag anser är bra under incyklingstiden.

Jag såg din tråd om ett motsvarande projekt, spännande!

EK
#16 - 4 mars 2014 18:37
Idag mätte jag No2 och värdet var nu nere på 0.025 mg/l, för en dryg vecka sedan gick det upp till 0.4 mg/l. Akvariet har igång i drygt två och en halv vecka. BioNitrivec är tillsatt under beprövat incyklings schema, vattenbyte 20% genomfördes igår. Det känns som cykeln stannat av nu när No2 backar så kraftigt?

EK

EDIT: No2 började sakta gå upp helt enligt plan dag 7-8.
#17 - 4 mars 2014 19:44
Härligt att höra! Hur gjorde du tillslut med uppstarten, tog du filtergojs och vatten från malawikaret?

Var NO2 värdet innan eller efter vattenbytet? Läste i någon tråd att värdena kan vara lite svajiga tätt inpå ett vattenbyte och att det kanske kan ge lite missvisande värden.

Vet inte om du sett den här: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Bluewing länkade den i en annan tråd, tycker den är guld!
#18 - 4 mars 2014 20:32
Jag tog filtergojs och vatten (inte 100%) från mitt Malawiakvarium. No2 låg "stabilt" på 0.4 mg/l, men idag efter gårdagens vattenbyte (20%) är det nere på 0,025 mg/l, jag tog dropptestet två gånger för att vara säker.

Det är min referenscykel, jag använde den för mitt Malawiakvarium också (efter tipps från forumets incyklingsgeneral Bluewing).

EK
#19 - 10 mars 2014 11:13
Igår eftermiddag vid mätning var NO2 nere på 0 Det som "stör" mig är jag inte fått någon egentligt peak. Akvariet har varit igång i tre tre veckor (21 dagar) nu. Invånarna i akvariet mår bra och frodas, så jag har inga misstankar om att något skulle vara fel. Jag använder JBL's dropptest.

EK
#20 - 10 mars 2014 11:35
Om du kör in karet med vettig belastning och filtergegga skall det inte behöva bli någon mätbar peak. :)
#21 - 11 mars 2014 19:32
Vad har du för belysning @EK? Har du 20w Juwel 'twin-lite' eller 15w T8?
Tillsätter du någon gödning till växterna eller mår de fint ändå? :)
#22 - 11 mars 2014 20:31
20w Twin-Lite PL5, jag funderar på en reflektor efter jag läst din tråd (om det finns till Twin-Lite). Det verkar dock inte finnas alternativ till Juwels egna Twin Lite, och t.o.m den verkar vara en bristvara... det kan bli intressant när det dags att byta om ett år.

Jag tillsätter ingen gödning och mina växter verkar må bra ändå, dock ruttnade min Egeria densa nedtill men jag planterade om överdelen direkt i sanden istället. Min Echinodorus bleheri hade bruna fält på bladen när jag köpte den men den frodas och växer, jag har splittat den i två delar och flyttat bak den i akvariet för att ha den mer spridd "bakom längs med" rötterna.

Idag bytte jag vatten (20%) och gjorde rent filter och filtermediet för första gången (givetvis i det avtappade akvarievattnet, om någon undrar) , enormt mycket bös som samlas under 3 veckor...

EK
#23 - 11 mars 2014 20:47
Det är nog ingen slump att Juwel kör sitt race med förbrukningsvaror ;) Deras T5:or har ju också udda längder så utbudet av alternativa märken minskar kraftigt (även om det numer verkar finnas några alternativ!)

Då räcker ljuset till i alla fall, även om ingen av de två är riktiga ljusslukare? Passar på att göra en förfrågan på ny bild nu när du flyttat runt lite också!

Oj, redan? Märkte du något tapp i flöde eller var det bara preventivt? Kanske är extra mycket bös i vattnet när all sand mm är helt ny.
#24 - 13 mars 2014 07:42
Bilder tagna igår kväll;

EK

[ATTACH=CONFIG]67982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67985[/ATTACH]
#25 - 13 mars 2014 08:06
Fina bilder! Vad är det för flikig växt framför pumhuset? Städade akvariet för första gången idag och blev lite tveksam till om jag skulle rengöra filtret? Isåfall hur får jag ut det? Drog i locket på pumpen men det sitter som berget. Kom på att jag har dålig koll på hur det sitter fast? Det är juwels hörnakvarium. Hur ofta bör jag krama ur filtret? Försökte även slamsuga men det var svårt att komma åt för all sten. Jag hoppas det rensade mer än det såg ut. Planterade om alla växterna och tog en kopp kaffe. När jag kom tillbaks var varenda växt uppryckt igen och ligger nu och flyter. Huliganer!!
#26 - 13 mars 2014 08:42
Det är Microsorum pteropus "Windeløv". Jag har dålig koll på JUWELs filter, men kolla manualen. Du märker när filtret behöver rengöras, flödet minskar. Vissa filterkuddar behöver rengöras oftare än andra, kolfilter etc. skall kasseras och bytas med tidsatta intervaller.

Använder du gummiband/fiskelina för att förankra växterna i dina stenar?

EK
#27 - 13 mars 2014 19:59
Jag har inte använt någon förankring alls så jag får skylla mig själv! Trodde de skulle låta det vara om de hade mycket grottor och rötter men det ska bindas upp nu. Gillar verkligen mina ciklider men hade en bild av ett frodigt växtkar så på sätt och vis ser jag fram emot mitt Diskus kar i framtiden.
Hur ser jag att flödet minskar? Ser bara att vattnet rör sig men inte om det är mer eller mindre?
#28 - 13 mars 2014 20:00
Ek, vad är det för vapen du har i din avatar? - nyfiken;)
#29 - 14 mars 2014 18:34
Erikderek skrev:
Bilder tagna igår kväll;

EK

[ATTACH=CONFIG]67982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67985[/ATTACH]

Bugar och bockar :)
Tycker ritt röse är riktigt bra!
#30 - 15 mars 2014 18:48
@Juni, du ser på cirkulation att den minskar, då är det dags att rengöra någon eller några filtermattor.

@simka, tack. Igår flyttade det in fler invånare i akvariet; 10st Paracheirodon innesi. 2st Otocinclus vittatus.

En helt annan sak, när det gäller Paracheirodon innesi så är gängse norm att det skall ha dämpat ljus och mörk bottensubstrat. I min sons akvarium så är det ljus sand, och inte dämpad belysning men mattsvart bakgrund, Paracheirodon innesi färgar ut mycket bra och verkar även trivas mycket bra. Jag har en teori om att den mattsvarta bakgrunden är en viktigt parameter här.

EK
#31 - 15 mars 2014 19:05
Hur ser jag att cirkulationen minskar? Jag ser att vattnet rör sig men ser inte om det ökar eller minskar med flödet? Ja skulle kolla din sida med länken, men jag kommer inte åt din sida?!
#32 - 15 mars 2014 19:08
Man ser att cirkulationen på ytan minskar, ytan rör sig mindre.
#33 - 15 mars 2014 19:11
Du ser när det minskar, ex. när du matar så ser du hur maten rör sig vattnet, när cirkulationen minskar så rör sig maten vid matandet mindre. Efter ett tag så har du kalibrerat in dig själv på hur lång rengöringsintervall du har.

Du menar länken i min tag-line?

EK
#34 - 15 mars 2014 19:13
Men det skiftar med vattenmängden, mycket vatten-inte så synlig cirkulation/mindre vatten -mer rörelse på ytan.
Ek, nu kom jag in på din sida!
#35 - 21 mars 2014 17:01
Idag efter jobbet och upphämtning av son på skolan åkte vi till och köpte (de sista) fiskarna, 6st Corydoras venezuleanus och då min son även önskat räkor köpte vi 4t Caridina cf. cantonensis 'Crystal red' räkor, jag läser på artbeskrivningen att man minst bör skaffa 10st, då räkor är uncharted waters för mig så blir min naturliga frågar, köpa 6st till?

EK
#36 - 21 mars 2014 18:42
Det kan va rätt smart att prova med några st för att se om det funkar.
Ser räkorna välmående och pigga ut efter ett par veckor så kan man ju alltid köpa några fler då om man vill :)
#37 - 21 mars 2014 19:01
Bra idé Jesper, det jag googlat fram och läst om räkor så är det känsliga små varelser. Sonens Paracheirodon innesi tänkte först "finmiddag" när jag släppte i räkorna men de insåg snabbt att de inte skulle få plats i munnen så de lät dem vara.

EK
#38 - 22 mars 2014 15:17
Bild från akvariet, under räkan är det fullt med vita små "prickar" på roten som jag inte kan identifiera, snäckor?

EK
[ATTACH=CONFIG]68128[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68129[/ATTACH]
#39 - 22 mars 2014 15:19
Efter allt snack om fredagsfilm så bjuder jag här på lördagsfilm istället!

EK
#40 - 23 mars 2014 13:27
Idag var jag och köpte mer växter till akvariet, det blev en Microsorum pteropus, vid dagens vattenbyte passade jag även på att plantera om Echinodorus bleheri plantan.

EK
#41 - 23 mars 2014 19:39
Ang. bilden på räkan och de "vita prickarna" så är jag fortfarande väldigt nyfiken på vad det kan vara *kallar på Zoopets CSI grupp* för att hjälpa till med identifiering.

EK
#42 - 7 april 2014 05:50
Nytagna bilder; helkarsbilder och några närbilder.

[ATTACH=CONFIG]68417[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68418[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]68419[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]68420[/ATTACH]EK
#43 - 8 april 2014 18:35
Hur går det för dina skaldjursinvånare? Trivs de bra? :)
Har du planerat att använda någon gödning eller kör du 'naturellt'?

Trevligt med lite filmer och bilder, ser stabilt ut!
#44 - 8 april 2014 18:57
Skaldjuren trivs, nu är kolonin utökad till 10st efter de fyra första testpiloterna levde och måtte bra efter två veckor i akvariet. Nu är det betydlig fler av dem fram och vandrar omkring på rötterna, de har sitt näste under stenarna som ligger på roten för att förankra Microsorum pteropus "Windeløv" växten. Jag kör naturellt, med tanke på min fisklast så är nog det tillräckligt med näring till växterna.

Tackar!

EK
#45 - 7 juni 2014 19:06
Idag när jag rensade snäckor upptäckte jag något väldigt roligt och intressant i akvariet, räklingar! Akvariet är i princip tvärt emot för vad som skulle vara optimala lekförhållande för Crystal Red, temperaturen ligger runt 24 grader, någorlunda strömt, ett stim med hungriga tetror och ett mindre stim Corydoras samt ett ännu mindre stim Otocinclus.

EK
#46 - 7 juni 2014 20:10
Vad roligt, grattis!!
#47 - 8 juni 2014 09:29
Tack!

EK
#48 - 9 juni 2014 20:31
Ikväll såg jag en räkhona som vandrade omkring med rom. Jag lägger upp ett par bilder imorgon...

EK
#49 - 10 juni 2014 04:48
Som aktiv medlem i Zoopets CSI-grupp kan jag meddela att dessa prickar troligen är ägg som läggs av Neritinasnäckan . Den lägger sina ägg (som behöver bräckt vatten för att kläckas med förkärlek på rötter och glasrutor etc). Äggen sitter fast med stort "F". Du måste ta i för att de ska släppa.
Det kan efter ett tag bli drösvis med dessa spännande/förfulande (stryk det som ej önskas) vita prickar. Over and out.
#50 - 10 juni 2014 06:38
Önskar lyckad nedkomst!
#51 - 10 juni 2014 08:56
Här kommer lite bilder;

[ATTACH=CONFIG]69384[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69385[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69386[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69387[/ATTACH]

I akvariet går nu;
15st Paracheirodon innesi.
8st Corydoras venezuleanus
3st Otocinclus vittatus
10st +x Caridina cf. cantonensis 'Crystal red'

Det enda frånfallet är en Otocinclus vittatus, från början var det två men för någon månad sedan så "försvann" en, i lördags fick Otocinclus vittatus två nya fränder. Corydoras venezuleanus var från början 6st, de fick också två nya fränder i lördags.

I akvariet är plantorna dessa;
Egeria densa (både planterade och som flytväxt).
2st Microsorum pteropus
1st Echinodorus bleheri
1st Microsorum pteropus "Windeløv"

@Bluewing, inte omöjligt att det är snäckägg då akvariet varit under en snäckinvasion (trotts sparsam matning, vilket är min paradgren), snäckorna kom efter att jag av någon anledning inte utförde sedvanlig snäckkarantän av nyinköpte växter vid ett tillfälle. Enda positiva är att räkorna får skaldjurskompisar. Som tur är får mina växter vara i fred men det finns inte mkt alger att suga i sig för mina Otocinclus.

@Juni, tack.

EK
#52 - 10 juni 2014 09:31
Den främre Otocinclusen ser ut som O. macrospilus (eller O. hoppei) och det är inte ovanligt med "Oto-soppa" i butikerna. Jag försöker själv gissa mig till vad jag har hos mig...
#53 - 10 juni 2014 10:59
@Apistojohan, intressant, helt klart är det skillnad på dem, men jag har aldrig tänkt på att de är olika Otocinclus. Vet du hur det är med korsningsrisk?

EK
#54 - 10 juni 2014 11:14
Erikderek skrev:
@Apistojohan, intressant, helt klart är det skillnad på dem, men jag har aldrig tänkt på att de är olika Otocinclus. Vet du hur det är med korsningsrisk?

EK

Jag inbillar mig att du inte behöver bry dig så mycket om korsningsrisken, men har inte hittat stöd för påståendet. De kan leka i akvariet, men det är väl inte jättevanligt att odlad fisk säljs. De fångas ju i stora stim och är förhållandevis billiga i affären. Det är hur som helst lite knepigt att veta vilken art man har och släktet är väl inte helt klart.
Du kan ju ta dig en titt här: http://www.planetcatfish.com/common/genus.php?genus_id=49
Eller i bestämningsnyckeln här: http://www.remowiechert.de/otobestimmung.html

Hur som helst en charmig stimfisk.
#55 - 7 juli 2014 20:29
Lite blandade bilder på akvariets invånare och några av de nyaste.

EK
#56 - 8 juli 2014 03:37
Vad heter de där räkorna? Jag har kikat på dem ett tag nu och börjar bli sugen. Är de lätta att ha eller tillhör de de svårare räkorna? Jag har ju Amano och körsbär och de klarar sig gott som det är. :)
#57 - 8 juli 2014 10:55
De heter Caridina cf. cantonensis 'Crystal red' och går under handels namnet Crystal Red. Jag upplever de som tåliga och lätta, de överlever och reproducerar sig i min sons akvarium trotts att det akvariet inte är räkoptimerat. De får ingen speciell räkmat utan äter vad som finns.

EK
#58 - 31 augusti 2014 16:17
Detta akvarium tuffar på och mognar fram. Det enda som händer är vattenbyte en gång i veckan, invånarna trivs och de som förökar sig är räkorna, jag ser aldrig mer än tio åt gången, men det är aldrig exakt samma tio som jag ser. Det är tillfredsställande att se räkor i så många olika storlekar. I detta akvarium är det helt algfritt, jag har aldrig behövt skrapa glasrutorna. Detta akvarium är helt klart i väldigt bra balans. På ett sätt är det nästan roligare än Malawiakvariet, där händer det mer grejer men inte på samma sätt, i SA akvariet är det mer "liv" om ni förstår vad jag menar.

EK
#59 - 24 november 2014 13:48
Nu är det dags att köpa nytt lösrör till detta akvarium. JUWEL var så vänliga att helt utan kostnad skickade ett helt nytt lock med ljusarmatur när jag mailade dem och frågade om vad jag kunde få tag i ett PL5 DuoLite lysrör. Nu sitter det en lock med ljusarmatur som tar T8 15w istället. Jag skall gå utanför boxen och prova något helt nytt, SYLVANIA lysrör, vilket skall jag välja GroLux eller AquaStar?

EK
#60 - 29 december 2014 00:09
Detta akvarium tuffar på och frodas. I fredags var det dags att fylla på med en handfull Paracheirodon innesi, samtidigt fick akvariet två helt nya invånare... här följer en bildkavalkad;

EK
#61 - 29 december 2014 13:01
Ser ju jättefint ut!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#62 - 29 december 2014 18:42
Tack.

EK
#63 - 29 december 2014 19:10
Snyggt jobbat!

Skickas från mobilen via Tapatalk
#64 - 29 december 2014 19:12
Tack igen.

EK
#65 - 1 mars 2015 15:16
Häromdagen upptäckte jag något under strilröret och på akvarieglaset, se bifogade bilder. Är det fiskägg eller vad är det (se bilder)?

[ATTACH=CONFIG]74531[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74532[/ATTACH]
#66 - 1 mars 2015 15:17
Snyggt 😀
#67 - 1 mars 2015 15:20
Faltaren skrev:
Snyggt 

???
#68 - 1 mars 2015 15:32
Har du pansarmalar i karet? Det, eller snäckägg...
#69 - 1 mars 2015 15:39
Det går en grupp Corydoras venezuleanus (8st från början), som tyvärr under senaste månaden/månaderna tappat då ett par individer ett par Mikrogeophagus altispinosus flyttade in, dock vet jag inte om det har ett samband eller bara en tillfällighet, då de Corydoras venezuleanus som jag hittat (3st) sett helt oskadda ut.

Det var ett bra tag sedan jag såg snäckor i akvariet, de försvann ungefär samtidigt när Mikrogeophagus altispinosus flyttade in.

Jag låter äggen sitta kvar och hoppas att det inte blir en snäckinvasion...

EK
#70 - 1 mars 2015 15:51
När jag såg äggen på glaset tänkte jag pansarmal, men blev osäker när jag såg dem på bladet. Men jag tror det lutar åt pansarmalsägg, de känns lite för stora för att vara snäckägg. Men ser de ut att ligga i en lite geléaktig hinna? Det brukar väl många snäckägg göra. Och lite svårt att se på bilderna, är de mer vita, eller mer grå?

Bolivianerna tror jag är oskyldiga till att pansarmalarna har blivit färre, de är snälla små ciklider.
#71 - 1 mars 2015 16:08
De är bara på glaset, reflektion (och den dåliga bilden) gör att det ser ut som det är på bladet. Äggen är mer åt det vita nyansen. Jag skall försöka få till en bättre bild när jag kan mörklägga runt akvariet. Tack för supporten!

EK
#72 - 1 mars 2015 16:13
Håller tummarna för att det är pansarmalsägg då.
#73 - 1 mars 2015 16:31
Tack, jag återkommer med hur det utvecklar sig fram över!

EK
#74 - 8 mars 2015 18:12
Jag vet inte vad som händer med våra Corydoras venezuleanus i detta akvarium, nu har jag hittat ytterliggare två stycken döda, precis som innan, inga synliga tecken på sjukdom, de ser "hela och fina ut, även i färgen". Av ursprungliga 8st är det nu bara 3st kvar. Corydoras venezuleanus har varit med i princip sedan incyklingen var klar för nästan exakt ett år sedan. Den enda förändringen (förutom en mindre rescape (som gjorde det bättre ur Corydoras venezuleanus perspektiv) så är det att ett par Mikrogeophagus altispinosus flyttat in som jag skrivit tidigare, men de skall som Shepard skriver ovan, vara "fredliga" ciklider, iofs "försvann" nästan alla räkorna och där såg jag vilka två som kalasade i sig, men det var mer väntat iofs. Idag när jag gallrade bland växterna så tittade faktiskt en räka fram när jag lyfte på ett par mindre stenar, så någon eller några räkor finns kvar trotts allt.

Hur som helst, nu tappade jag helt fokus, vad kan det bero på att våra Corydoras venezuleanus dör?

EK
#75 - 8 mars 2015 21:37
Vad har du för temperatur. Har känslan av att just de lätt dukar under om det blir upp emot 28-29 grader.

Vad gäller räkor kan man bli förvånad. Såg räkor som måste följt med någon växt i asienkaret. Där det kryllar av botior.
#76 - 9 mars 2015 07:05
Temperaturen ligger konstant runt 24,5 +- 0,5 grader.

EK
#77 - 14 mars 2015 19:41
I onsdags fick jag ett infall och rescapade akvariet, idag vid vattenbyte och filterrengöring bytte jag strilröret mot power-difursorn för att öka på syremängden åt malarna. Tidigare i förmiddags var jag förbi Herkules Zoo men de hade varken Otocinclus eller Corydoras venezuleanus, senare på eftermiddagen var jag på Hornbach i ett annat ärende, och då blev det köp av Otocinclus och en Corydoras aeneus som påminde lite om Corydoras venezuleanus fast färgerna gick horisontalt istället.

EK
#78 - 12 april 2015 13:52
Söndagsbilder... Mikrogeophagus altispinosus, Paracheirodon innesi...

[ATTACH=CONFIG]75379[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75380[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75381[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75383[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75384[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75385[/ATTACH]

EK
#79 - 12 april 2015 14:12
Fantastiskt vilken härlig bild-söndag det har varit här på forumet idag! Kul att se så många fina fiskar i trådarna, först Pias bilder och nu dina. Underbart!
:)
#80 - 12 april 2015 16:00
Söndagskänslan på topp! Tack, Mats.

EK
#81 - 12 april 2015 16:15
Härliga bilder. Bolivianern är ju riktigt gula och fina.
#82 - 12 april 2015 20:23
Tackar! Ja, de har äntligen efter drygt 2-3 månader börjat färga ut. Jag re-scapade för några veckor sedan och planterade om växterna samt planterade en Vallisneria vars långa blad agerar "flytväxt", Bolivianerna gillar skyddet från rovfågel helt enkelt...

EK
#83 - 30 april 2015 15:07
Erikderek skrev:
Söndagsbilder... Mikrogeophagus altispinosus, Paracheirodon innesi...

[ATTACH=CONFIG]75379[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75380[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75381[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75383[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75384[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75385[/ATTACH]

EK

Fina bilder! Trist att corysarna dör :(

Annons