Projekt: Jobbakvarium

#1 - 20 maj 2008 06:39
Hej Zoopetare!
Inspirerad av en viss annan Zoopet-användare så skrev jag ner lite shyssta argument för ett akvarium på jobbet och travade in till chefen.

Chefen uppskattade forskningen jag hade lagt ner på det och han köpte mitt koncept och mina argument.
Jag bad honom om en budget och sen tänkte jag kolla runt lite och komma med ett förslag.
Men chefen gjorde det enkelt för sig och roligare för mig.
Han sa att jag ska få mitt akvarium på kontoret, men han kastade en skruvboll till mig.
Istället för att jag får en budget att spendera så vill han att jag tar fram tre paketeringar.

Ett light, ett medium och ett large paket, och presentera för honom.

Rena julafton låter de som eller hur?

Nu e de så att jag är ganska så ny inom akvaristiken.
Jag har haft mitt egna 200 liters akvarium i ca 100 dagar bara.
Jag anser mig vara ganska på påläst dock eftersom jag fördjupat mig i ämnet på diverse faktasidor och forum under de senaste året.

Som de allra flesta känner till så sägs det ju att ju större akvarium, desto lättare hantering. Jag tror på detta motto - till viss del.
Vad jag förstår så kan akvarium som är runt 700 liter och större bli rätt knixiga endå. Med flera ytterfilter, powerheads och bottenfilter.
Detta är saker jag är dåligt påläst om och helst skulle vilja undvika.

Ett akvarium på kontoret behöver:

1.) Vara lätt att sköta - jag har ju trots allt ett jobb att tänka på och kan inte grejja med akvaiumet hela dagarna.

2.) Vara tåligt. Det ska klara av att vara utan vattenbyten under perioder på i alla fall tre veckor (semester tider) Villkoret från mig till chefen var nämligen att jag och bara jag sköter om akvariet helt SJÄLV.

Så.
Nu kommer jag till er, Zoopetare, Amatörer, Experter och Proffs likaså.
Jag skulle vilja ha era åsikter och eran input.
Tänk på att jobbet betalar hela kalaset så snåla inte - men sammtidigt överdriv inte med era förslag.
Vad tror ni om följande grundläggande ramar:

Light: 200 Liter

Medium: 500 Liter

Large: 900 Liter

Alla med ytterfilter samt lättskötta växter och fiskar.
(Järna PMDD och Co2 stuff)
#2 - 20 maj 2008 06:46
Jag personligen hade skippat Co2 och skaffat ett större kar med mindre tenik. Det går rent pratiskt att driva ett 720-kar med förhållandeviss lite teknik (två billiga ytterfilter).
Det ger ett väldigt maffigt intryck med stora kar.

Anledningen till att jag tar upp 720 som exempel är dessutom då beganad-marknaden för sådana är betydligt vanligare än kar i 900L klassen och detta gör att man absolut kan få ett i princip körklart sådant kar för 3500-4500kr.

Hur har du resonerat kring vilken typ av akvarium du ska ha? Vill du ha en biotop eller ska det vara en stor fisk soppa?

Önskar dig mycket lycka till med ditt projekt!
#3 - 20 maj 2008 07:07
Till att börja med så vill jag påpeka att begagnat antagligen inte är aktuellt av flera anledningar som vi inte behöver gå in på allt för noga :)

men 720 liter kan nog vara bra som de stora eller rent av mellanpaketet.
Låter smart som du säger ang lowtech vs hightech. Det blir ju mindre underhåll.

Ang fiskar och biotoper så tänkte jag vara shysst och låta alla kollegor få något att säga till om. Alltså blir det antagligen någon form av fisksoppa :D

De ja tänkte göra är att jag samlar in en lista på kanske 20 förhållandevis lätta fiskar.
Sedan mailar jag ut den till alla kollegor så får de rösta på TRE stycken.
Sen tar jag de 4 eller 5 fiskarna som fått mest röster (beroende på storleken på akvariet) och de fiskarna blir det, förutsatt att de passar bra ihop med varandra.

Sedan kommer jag förbehålla mig rätten att ha sista ordet om ev en fisk skulle gå väldigt dåligt ihop med de andra eller om omröstningen tillexempel lämnar algätande fiskar utanför.

Kan tänka mig att medelsvennson röstar för scalarer och neoner/kardinaler.
Svärdbärare Platys, Blackmyllys och Guppys kommer jag helt sonika att utesluta ur omröstningen, i sann odemokratisk anda :D
#4 - 20 maj 2008 07:47
Varför inte göra det halvdemokratiskt och föreslå olika fiskgrupper som passar ihop?
Folk får något att säga till om utan att det blir fisksoppa :)
#5 - 20 maj 2008 08:01
Det låter som en kanon arbetsplats du har. Då du har begränsade möjligheter att underhålla akvariet är du inne på rätt spår. Satsa på sk. nybörjarfiskar som går ihop och kör inte alltför tekniskt. Det är bra att du behåller veto rätt angående fiskval o.dyl. Annars finns det risk för att det blir litet väl mycket fisksoppa. Keep it simple, det kan se bra ut ändå.
#6 - 20 maj 2008 09:09
Grattis först och främst, undertecknad lyckades bara smila in ett 12liters med räkor (dock inte fy skam det) hos chefen.

Stora fiskar som äter små svensson-fiskar är ju alltid kul. Så kan du dema hur Herr Guppy blir uppäten av Mr Random Big'n'Evil Sydamerikanare :)

//C
#7 - 20 maj 2008 09:13
Jo tack, arbetsplaten är helt okej :)

Men klarar sig ett 700 - 900 liters med ett kraftigt eller möjligtvis två ytterfilter?
Behöver man powerheads och/eller bottenfilter för så stora kar?

Själv är jag ganska sugen på scalarer, corydoras och tetror.
Vi får se vart det bär hän.
Fiskarna blir en sekundär fråga. Först och fram måste jag plocka fram hårdvaran och utrustningen så att jag kan börja sätta ihop paketen och ge en ungefärlig prisbild.
#8 - 20 maj 2008 09:22
Men ska inte fiskpriset inkluderas i prisbilden? De står ju för en ganska stor del av själva inköpet..
Jag tycker som LenoreH här ovan att du ska sätta ihop hela fiskgrupper som det får röstas på. Det skiljer ju sig en del mellan 200 och 900 dock, så det blir nog aktuellt att "rösta" först när ni vet vilket kar det blir. Men priset för fisk bör nog som sagt inkluderas i bilden redan från början.
#9 - 20 maj 2008 09:54
Grodlund skrev:
Jo tack, arbetsplaten är helt okej :)

Men klarar sig ett 700 - 900 liters med ett kraftigt eller möjligtvis två ytterfilter?

Behöver man powerheads och/eller bottenfilter för så stora kar?

Själv är jag ganska sugen på scalarer, corydoras och tetror.

Vi får se vart det bär hän.

Fiskarna blir en sekundär fråga. Först och fram måste jag plocka fram hårdvaran och utrustningen så att jag kan börja sätta ihop paketen och ge en ungefärlig prisbild.

Jag kör ett 720 med två st tetratec ytterfilter (kostar 1390:- st så det blir ingen jätte summa som eheim.
#10 - 20 maj 2008 10:02
med tanke på att det låter som att det behövs lowtech, dvs långa perioder utan "underhåll", så kan man ju i princip utesluta Tanga och Malawi.

Låter som att i medium och large, så borde ett SA med Scalarer, cory/tetra, malar vara ett väldigt bra alternativ.

i ett "mini" på 200...kanske ett stort stimm med en "okänd"/lite udda färgglad tetra + malar....
#11 - 20 maj 2008 10:55
720-900l.
två ytterfilter eller ett större damm filter.
SA/CA är lite mindre underhåll med.
Dock så är ju större fiskar nedskräpare men även mängden är avgörande.
Inriktningen är klart bra lite underhåll.
Tycker att du i priset bör räkna in fiskar, växter, mat, filter.
En bra grej är foderautomat som sköter matningen på ett bra sätt när man är på semester.
Vill man ha någon typ av koll så kan man ju ha en webb kamera ståendes som tar med hela akvariet och som man kopplat via företagets server.

Anledningen till att jag förespråkar/nämnde damm filter är att det klarar av betydligt mera smuts än vanliga ytterfilter.
Så väl ett bra damm filter avsätt för 4000liter damm och ha biobollar, kaldex biofilter, japanmatta så stoppar du garanterat flera säsonger utan filterfipplande.

Finns väldigt fina damm system idag som du kopplar till webgränssnitt och kan med enkel programvara för kylpumpar sköta både backspolning, inlopp, utflöde med.
Tillsammans med foderautomat som du kör via usb gränssnitt så kommer du få nästan ett helt underhålls fritt akvarium.
Om nu inte någon fisk dör vill säga.
#12 - 20 maj 2008 10:59
Sen är det viktigt att du tänker på vart ni ska placera akvariet.
Tror nog att chefen blir riktigt impad om det inte ligger 20m slang på kontorsgolvet och man har lite blöta pölar här och där.

De konstruktioner jag sett har dessutom haft damm filtersystem i annat rum.
Mindre lull lull runt akvariet, "cleant utseende" för kontor.
#13 - 20 maj 2008 12:08
Wow.. dedär låter klart som en överkurs både för mig och kontoret :D
Dessutom är chansen stor att chefen väljer "mellanpaketet" när ja presenterar mina tre lösningar.

Med en snygg akvariemöbel som håller ev ytterfilter bakom skåpsluckor eliminerar ju löst liggande slangar och crap.

Fiskar och mat räknar jag inte in av den enkla anledningen att de kommer att fasas in långsamt.
Det blir ju givetvis en uppstartskotnad (glasbytta, möbel, utrustning, deco) plus en underhållskostnad (mat, vattenkemipreparat, vattentester) och under "underhållskostnad" tänker jag (spjuveraktigt nog) inkludera fiskarna.

Dessutom.
Jag kan inte börja välja fiskar (eller deco) förrens jag vet hur stort akvariet blir.
Alltså måste ja ta fram ett pris för hårdvaran först och sedan lägga till kostnaden för deco och fiskar.
#14 - 23 maj 2008 12:09
Mest underhållsfria av alla akvarier får jag nog säga att malawi-akvarier är. För 720 skulle det behövas typ två ytterfilter och ett bra powerhead.
Man har knappt några växter i, så det blir inte mycket jobb med rensning eller trimmning av sådana. Ett par ancistrus och siameser sköter grovjobbet med algerna, och själv sköter man bara vattenbytena bra plus lite slamsugning då och då.
#15 - 23 maj 2008 12:24
Jepp håller med Malawi lätt att välja färggranna sorter. Om kommer dessutom att skapa ett extra intresse om dom leker lite då o då. (gjorde så på mitt jobb).
Se till att plantera Vallisneria o få den o trivas redan från början. Den käkar nitrat och behöver istort sett bara lite micro för att trivas.

Välj ljus inredning så kommer åskådarna att dåna av och klämma ur sig massor av beröm:) o kommentarer som,,,, visst är det saltvattens akvarium.
#16 - 23 maj 2008 13:55
Jepp håller med Malawi lätt att välja färggranna sorter. Om kommer dessutom att skapa ett extra intresse om dom leker lite då o då. (gjorde så på mitt jobb).

Se till att plantera Vallisneria o få den o trivas redan från början. Den käkar nitrat och behöver istort sett bara lite micro för att trivas.

Välj ljus inredning så kommer åskådarna att dåna av och klämma ur sig massor av beröm:) o kommentarer som,,,, visst är det saltvattens akvarium.

Känner igen det där... :p
#17 - 23 maj 2008 14:47
Mbunas i form av Johanni, C.afra "Cobue", Delfiner och Golden.

En perfa blandning av lättlekta, färgglada och samantaget stabila fiskar. Som dessutom inte korsar sig hur lätt som helst.

Visst Golden är stirriga men ihop med Johanni och afran så blir dom lugna.
#18 - 10 juli 2008 09:36
Nu var det ett tag sedan jag startade denhär tråden och eftersom jag har lovat chefen att jag skall ha tre färdiga förslag på akvarium efter semestern så börjar det dra ihop sig.
Jag tänkte som sagt ta lite hjälp av er vänliga Zoopetare. Med eran expertis och kunskap till min hjälp så kan det ju inte misslyckas, eller hur? :)

Jag skall som sagt presentera tre "paket" för chefen.
Ett litet (bas) ett medium (proffessional) och ett stort (enterprise)
Till en början har jag valt att fokucera på utrustningen som behövs.

Bas
Akvarium: 200 Liter
Möbel:
Filter:
Värmare:
Belysning:

Denna är enklast eftersom det är just ett 200 liters jag har hemma.
Jag kör med ett Eheim Classic 2213 filter och en Jäger 150W värmare.
Några andra förslag? Belysning och möbel brukar man ju kunna få tilsammans med akvariumet i ett litet trevligt paket.

Proffessional:
Akvarium: 400 Liter
Möbel:
Filter:
Värmare:
Belysning:

Enterprise:
Akvarium: 600 Liter
Möbel:
Filter:
Värmare:
Belysning:

Kom järna med förslag på utrustning och bra inköpsställen med hyggliga priser.
Tack så möe :D
#19 - 10 juli 2008 09:55
eheims och fluval produkter är att rekomendera till pump och filtersystem (rekomenderar innerfilter för att det skall se snyggare ut på utsidan och dessa går senare att täcka med tex BTN-moduler..
doppvärmare finns en hel uppsjö utav men jäger är en pålitlig rackare..
belysning är a och o för att få en fin miljö men där så finns det en hel uppsjö varianter.. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=96

butiker i gbg som är att rekomendera och som har bra grejer till troligtvis absolut bästa priserna är hercules zoo.. sedan finns trop, akvariefiskinport.. bra kvalitet..

senare är det internetbutikerna som är att reka typ: www.pwss.se och för belysningrekar ja: www.aquastyle.se ..

mkt nöje..!

Annons