Hej Zoopetare!
Inspirerad av en viss annan Zoopet-användare så skrev jag ner lite shyssta argument för ett akvarium på jobbet och travade in till chefen.
Chefen uppskattade forskningen jag hade lagt ner på det och han köpte mitt koncept och mina argument.
Jag bad honom om en budget och sen tänkte jag kolla runt lite och komma med ett förslag.
Men chefen gjorde det enkelt för sig och roligare för mig.
Han sa att jag ska få mitt akvarium på kontoret, men han kastade en skruvboll till mig.
Istället för att jag får en budget att spendera så vill han att jag tar fram tre paketeringar.
Ett light, ett medium och ett large paket, och presentera för honom.
Rena julafton låter de som eller hur?
Nu e de så att jag är ganska så ny inom akvaristiken.
Jag har haft mitt egna 200 liters akvarium i ca 100 dagar bara.
Jag anser mig vara ganska på påläst dock eftersom jag fördjupat mig i ämnet på diverse faktasidor och forum under de senaste året.
Som de allra flesta känner till så sägs det ju att ju större akvarium, desto lättare hantering. Jag tror på detta motto - till viss del.
Vad jag förstår så kan akvarium som är runt 700 liter och större bli rätt knixiga endå. Med flera ytterfilter, powerheads och bottenfilter.
Detta är saker jag är dåligt påläst om och helst skulle vilja undvika.
Ett akvarium på kontoret behöver:
1.) Vara lätt att sköta - jag har ju trots allt ett jobb att tänka på och kan inte grejja med akvaiumet hela dagarna.
2.) Vara tåligt. Det ska klara av att vara utan vattenbyten under perioder på i alla fall tre veckor (semester tider) Villkoret från mig till chefen var nämligen att jag och bara jag sköter om akvariet helt SJÄLV.
Så.
Nu kommer jag till er, Zoopetare, Amatörer, Experter och Proffs likaså.
Jag skulle vilja ha era åsikter och eran input.
Tänk på att jobbet betalar hela kalaset så snåla inte - men sammtidigt överdriv inte med era förslag.
Vad tror ni om följande grundläggande ramar:
Light: 200 Liter
Medium: 500 Liter
Large: 900 Liter
Alla med ytterfilter samt lättskötta växter och fiskar.
(Järna PMDD och Co2 stuff)