Projekt flytt

#1 - 14 mars 2011 13:20
Hej alla zoopetare,

jag flyttar den 1 april och tänkte få lite bra tips om hur jag ska gå till väga med flytten här bland alla experter :d
Vi får tillträde till nya lyan 31/3 (torsdag) och ska vara ute ur gamla kl 12.00 dagen efter. Till saken hör att vi ska tapetsera om rummet där akvariet ska stå! Jag skulle också vilja passa på att dra en silikonsträng bakom bakgrunden i akvariet för att förhindra att vatten dras in förutom genom insugen. Flytten är kanske 500m fågelvägen, så inga långväga transporter :)

Akvariet är på 720l och där i går okänt antal snäcklekare (multifaciatus, kanske 30-70st :)), 15-20 tropheus, runt 10 julidochromis, en gibbiceps och två ancistrus.

Mina tankar är ungefär så här; tömma akvariet på torsdagsförmiddagen och flytta det till nya stället men inte ställa det på plats. Fiskarna får vara i mina två frigolitlådor med luftpump och/eller filtren så de hålls igång med. Jag drar en tunn silikonsträng som jag tycker borde torka på ett dygn (silikon härdar 1mm per dygn eller hur var det?).

Hur länge klarar sig fiskarna i lådorna? Finns det något bättre alternativ än att ha fiskarna i dessa? Jag räknar med att dra igång akvariet igen under fredagen... Hur gör jag med sanden? Det bor en del bakterier i den som kommer dö utan cirkulerande vatten antar jag.

Jag tar gärna emot tips och förslag på hur jag ska göra!

Förresten: om inlägget ligger i fel forum ber jag om ursäkt, tog det där jag tyckte det passade bäst :)
#2 - 14 mars 2011 13:30
Det funkar alldeles utmärkt att ha dem i frigolitlådor ett par dagar, bara du har en pump/cirkulation igång under tiden:)! På det sättet har du filter som är ok att bara köra igång igen efter karet är färdigt, men som sagt så behöver du inte stressa med karet.
Silikon torkar med ca 2-3 mm/dygn.
#3 - 14 mars 2011 14:23
ansjo skrev:
Silikon torkar med ca 2-3 mm/dygn.

kan ta längre tid om det är dålig cirkulation i rummet.

bästa sättet är ju att räkna med 2-3mm / dygn, när man har kommit fram,
så stoppa ner näsan typ 3cm från silikonet, dra in häftigt, luktar det fortfarande
ättika = inte helt torrt.....

limmade ihop ett egen innerfilter för nått år sedan, skitlite silikon användes,
men det ville inte torka där det stod inne i en garderod, efter 3 dagar blev jag sur,
ställde det på bordet i köket, tog ett par timmar så var det klart.

.
#4 - 15 mars 2011 11:49
Ok, tack för bra svar! Då är det framförallt sanden jag tänker på, bör jag skölja ur den innan jag lägger i den igen?

Ytterfiltret i ena lådan och ett pumphuvud i andra lådan bör räcka för syresättning antar jag. Bör jag dela upp fiskarna på något speciellt sätt?

Annons