Projekt Damm-akvariet

#1 - 28 augusti 2012 19:33
Hej,

Efter ett lååångt uppehåll håller jag nu på igen att bli med akvarium. Det hela började med ett dammbygge på semestern. Min fru och jag är intresserade av trädgård och beslöt göra en damm i ett tråkigt hörn. Måtten var ganska given och ett befintligt dräneringsrör avgjorde djupet. Totalt blev det 2000 liter.

[ATTACH=CONFIG]55427[/ATTACH]
Efter att ha läst på en del och pratat med Plantskolan i Rångedala som är vår leverantör, slog vi till med inköp av dammduk, pump och filter. Vi bytte pump när vi insåg att det fanns en likadan i 12V version, då kan man vara i vattnet utan att stänga av strömmen.

Pumpen klarar 6000 liter per minut, minskar så klart med lyfthöjden. Filtret är på cirka 30 liter, innehåller tre skumsvampar och en UV-lampa. Elektroniken styr hur ofta den pumpar ut slam, beror på hur mycket fisk man angett och vattnets temperatur.

Vattenfall med höjd på drygt en meter.
[ATTACH=CONFIG]55428[/ATTACH]
Ett antal olika dammväxter köptes in, en del kan nog funka som akvarieväxter också:
Vattenpest, hornsärv, nålgräs .

Guldfiskar var väl det givna valet, tre stycken röd-vita Sarassa och tre fläckiga Shubunkin.
[ATTACH=CONFIG]55429[/ATTACH]
Vi har en slänt med buskar bakom dammen, det visade sig vara ett lyckokast, inget blänk från himlen. Vi ser fiskarna hela tiden, vattnet är väldigt klart.

[ATTACH=CONFIG]55434[/ATTACH]

Fiskarna visar nu vara ännu trevligare än vi hoppades, de har ett kul beteende, jagar runt, letar mat precis överallt. Smakar på en när man går i osv. Det bl a gör att frågan om vinterförvaring blir allt mer spännande... (För grunt för att låt dem gå kvar i dammen)

I en plastlåda i ett kallt förråd? I ett varmt akvarium inne? Eller i ett svalt akvarium i ett uterum?

Fortsättning följer...
#2 - 28 augusti 2012 21:33
Fasen vad tjusigt! Bra jobbat där. ;)
#3 - 2 september 2012 19:40
Inomhus i rumsvärme? Hmmm, de kan bli rätt stora, behöver ett stort akvarium. Eller i ett uterum som håller 10 grader på vintern (värms upp på jul och nyår…). Uterummet får det bli, tänker att de vid en lägre temperatur kan klara sig med lite mindre kar….

OK, det som får plats är en 310 liters, vilket införskaffades. Placeras lågt, valde därför två mindre filter än ett stort (och högt). Har ju läst att guldfiskar grisar ner….

Slimline bakgrund får det blir, döljer insugen och får ett förfilter för att minska belastningen på filtren ytterligare.

[ATTACH=CONFIG]55565[/ATTACH]

Ett gammalt 30-liters plockas fram för att börja odla och övervintra växter i. Känns trist att ha det utan fiskar, så ett litet stim kardinalfisk inhandlas. Kan kanske befolka det stora akvariet på sommaren när guldfiskarna är ute i dammen? Och kanske klarar de 12 grader som vi tror att 310-liters akvariet håller på vintern.

[ATTACH=CONFIG]55566[/ATTACH]
#4 - 2 september 2012 20:03
Projekt Damm-akvariet

Kardinaldisken kan klarar lite lägre temperaturer, vet dock inte hur bra dom klara 10 grader.
#5 - 3 september 2012 19:39
När jag tittar på foton jag har tagit ser jag tydliga prickar på gällocken på ett par fiskar. En annan är väldigt rund om magen. Och jajamensan, de sätter i gång för fullt. Alla jagar den stackars tjocka honan! Betyder det att de andra fem är hanar?

[ATTACH=CONFIG]55597[/ATTACH]

&feature=player_detailpage" target="_blank">
&feature=player_detailpage

En härva alger med rom räddas över i ett yngelkar i det lilla akvariet. Artemiaägg beställs mm. Körigt….
#6 - 7 september 2012 14:32
Vi räddade tre-fyra yngel efter leken, vi får väl se senare i höst om vi hittar några i livet i dammen. Tre-fyra får vara i en yngelkasse i 30-litaren. Beställde hem Artemia, men beställde fel och fick färdigblandat med salt. Har försökt på olika sätt att få dem att kläckas, men det verkar inte funka. Skräp? Jag beställer nytt men nu med bara ägg. Liquifry på hemväg också.

Sten och växter på gång i det stora akvariet. Vi gör en variant av vår damm egentligen. (Som ju är fiskarnas naturliga biotop ;)) Då blir det ett par centimeters vattenväxtjord under dansk sjösten 8-12 mm. Vi har försökt hitta stenar som har färgton och struktur som Slimline-bakgrunden. En rot från akvarieaffären. Vi vill nog ha en rot till och lite mer sten.

När det gäller växter ska de ju klara svalt vatten på vintern och klara att inte bli uppätna av våra guldfiskar. Är damm-guldfiskar annorlunda än akvarieguldfiskar? De käkar inga växter i dammen vad vi kan se...

Vallisneria Tigra, vattenpest, riccia, nålgräs planterade. Och nåt vi köpte på Tradera som Flytormbunke, men som inte ser ut som på bilden på zoopet...

[ATTACH=CONFIG]55735[/ATTACH]

Nu fyller vi på akvariet i omgångar och låter vattten bli klart. Några hinkar från dammen har vi hällt i samt lite riktigt skitigt vatten från slamtunnan.
#7 - 12 september 2012 18:52
Fortfarande mjölkigt i vattnet.... Misstänker infusorier. Vi har ju ett lager vattenväxtjord för dammbruk i botten, det kanske har med det att göra. Har efter tips här på Zoopet haft täckt nu i tre dygn, men dimman är kvar. Provar väl ett dygn till. Har beställt UV-lampa. Har det till dammen och det funkar perfekt, vattnet är alltid kristallklart.
#8 - 13 september 2012 16:43
Start up Syndrome

Fyra dygns mörkläggning hjälpte väl en del. Provar nu att trycka in vadd i ett av ytterfiltren, sen delvattenbyte tänkte jag. Läste på en engelsk site att man kan häva infusorieinvasionen genom att tillsätta ammoniak för att få igång nitrat-cykeln. Nån som provat? Lite mindre brutalt verkar vara att tillsätta fiskmat eller typ räkor (döda) för att skapa ammoniak/ammonium i karet.

Har några kardinalfiskar i ett annat litet akvarium, dom åker nog i i kväll. Det borde inte vara någon fara när det inte är mer mjölkigt, väl?

Start up syndrome:
[ATTACH=CONFIG]55860[/ATTACH]
#9 - 14 september 2012 07:39
Vackert akvarium, och kardinalfisk kommer inte ha några problem med lågtemp, mina har haft ganska lågt än 3-5grader.
#10 - 14 september 2012 10:19
Köldtåliga renhållningsarbetare?

Nu syns ju de första antydningarna till alger i akvariet.... Vill inte ta ut något i förskott, men vilka lämpliga renhållningsarbetare finns det som klarar temperaturer från 12 grader och uppåt? Räkor, snäckor, malar???
#11 - 16 september 2012 13:03
Nu åker lövnätet på dammen, så här ser den ut nu:
[ATTACH=CONFIG]55952[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55953[/ATTACH]

Akvariet väntar in lite mer rötter och stenar. Har också köpt Crinia-lök(?) som akvariehandlaren sa klarar växtätare inkl guldfisk.
#12 - 7 oktober 2012 18:59
Nu har guldfiskarna flyttat inomhus

Flyttade in guldfiskarna idag, det var 8 grader i dammen och 14 i akvariet, men det verkar ha gått bra. Var inte så lätt att fånga dem i dammen....

Planterat om lite i akvariet, därav det någon slöjade vattnet.

Ska bli intressant att se hur mycket växter som fiskarna käkar upp. De verkar inte ha ätit jättemycket på dammväxterna.

I dammen såg guldfiskarna ganska små ut
[ATTACH=CONFIG]56471[/ATTACH]

Men i akvariet ser dom [SIZE=3]STORA[/SIZE] ut...
[ATTACH=CONFIG]56472[/ATTACH]

Kul att kunna kolla in dom lite mer i detalj. De är lite skärrade fortfarande och håller ihop i ett tätt stim.

Ser på fotot att alla Shubunkin ser ut att vara hannar.:(

[ATTACH=CONFIG]56473[/ATTACH]

Jag lyckades rädda fyra yngel från lek tidigare i somras, men då blir det väl i bästa fall nån som är någotsånär röd/vit?
#13 - 10 oktober 2012 20:00
Lite mer växter har kommit i och reflektorer monterade. Jag provar vad som klarar svalare vatten och inte blir uppätet. Lite för många olika sorters växter just nu, men jag räknar kallt med att inte alla överlever.

Skulle nog gärna vilja ha lite mer ljus och nåt som inte är fullt så lila...
[ATTACH=CONFIG]56511[/ATTACH]

I 30-liters akvariet huserar fyra yngel som räddats samt de sex kardinalfiskar som körde in det stora akvariet.
[ATTACH=CONFIG]56512[/ATTACH]
#14 - 11 oktober 2012 20:27
Naturligt beteende...

Eftersom man inte byter vatten i en damm hur som helst, är man extra petig med foderrester på botten. Det gör att dammfoder till guldfiskar flyter. Länge.

Nu när våra firrar har flyttat in kan de ju få lite annat foder, jag provade i dag med kokta gröna ärtor. Succé! De tyckte det var gott, roligt och spännnande. Och efteråt ändrade de beteende från att lite stressat har simmat fram och tillbaka innanför framrutan till att söka föda på botten och i hela akvariet.

[ATTACH=CONFIG]56545[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56546[/ATTACH]
Jag misstänker att de fick sitt "naturliga beteende" (nåja, de har väl varit odlade i typ tusen år) bekräftat och trivdes bra med det? Eller är det så att alla fiskar beter sig mer hyfsat bara de får mat, whatever?

Guldiskar är färgblinda, visar aktuell forskning (min). De kan inte skilja en ärta på botten från en rund brun sten. Så ryktet om guldfiskars (brist på) intelligens kanske inte är så fel.

Nu blir det räkmix-tillverkning i helgen, med rätt så mycket ärter....
#15 - 12 oktober 2012 19:32
Sodastream beställd - köra halva dosen?

Beställde en Sodastream-anpassad C02-anläggning från US-aquaristik (man kan tänka lite fel som ny... Trodde först att "[COLOR=#0000ff]US[/COLOR]" betydde prylar från New York eller LA, men inser nu att det står för Ursula Schulz från Overath! Respect, Ursula!)

Får väl se hur det blir, tänker köra på halva dosen eftersom jag har typ 15 grader i akvariet. Tror att växter under vattnet är som de ovan ytan - ju svalare desto mindre gödning? Eller tänker jag fel?

Däremot inte mindre ljus för att det är svalare. En ramp till tror jag skulle vara bra längre bak. Har frågat på Plantswap vad som skulle passa bra till mina ganska [COLOR=#800080]lila[/COLOR] Sylvania Aquastar men inte fått något svar.
#16 - 23 oktober 2012 19:43
Ingen extra ljusramp, men bytte det bakre lysröret till ett Philips Aquarelle. Wow, vilken skillnad! Växterna är [COLOR=#008000]GRÖNA[/COLOR]! Det onaturliga lila skenet känns borta. (Han som sålde röret till mig sa att det håller mycket längre än mina lila Sylvania.... Stämmer det eller?)

[ATTACH=CONFIG]56789[/ATTACH]

Provat lite med Sodaatream-Co2, körde med vanlig luftslang och utan bakventil. Det gick inte så bra, det är vatten i slangen och bubblandet startar inte. Väntar på silikonslang och ventil.

Nitrit-chock i helgen! Förmodligen överdriven utfordring med räxmix - var ju så kul när vi gjort själva första gången! Samt vecka fem med full fiskbesättning. Löste sig med delvattenbyte samt bakteriepulver för damm. (Fast det blev dimmigt, men det löste UV-lampan)
#17 - 28 oktober 2012 19:11
Äntligen fyra lysrör

Visade sig att svågern hade en ramp i sin lada med fyra lysrör och perfekt storlek. Äntligen lite bättre ljus. Ett av dom, jag tror Grolux, gjorde att de röda guldfiskarna var [COLOR=#ff0000]RÖDA[/COLOR] och inte [COLOR=#cc3300]ORANGE![/COLOR] Att det kan vara sån skillnad på lysrör.

[ATTACH=CONFIG]56850[/ATTACH]

Har lite problem med nitrit, är nere på 0,4 nu, men behöver ju ner en bit till. Minskat på fodret och skaffar nog Nitrivec. När man städat akvariet märker man verkligen hur grisiga guldfiskar är! Några av fiskarna kliar sig, misstänker att det beror på nitriten...

Några nya växter, som vi tror går att använda i dammen på sommaren - Shinnersia och Vattenspikblad.
#18 - 28 oktober 2012 19:18
Projekt Damm-akvariet

roffen2 skrev:
Visade sig att svågern hade en ramp i sin lada med fyra lysrör och perfekt storlek. Äntligen lite bättre ljus. Ett av dom, jag tror Grolux, gjorde att de röda guldfiskarna var [COLOR=#ff0000]RÖDA[/COLOR] och inte [COLOR=#cc3300]ORANGE![/COLOR] Att det kan vara sån skillnad på lysrör.

[ATTACH=CONFIG]56850[/ATTACH]

Har lite problem med nitrit, är nere på 0,4 nu, men behöver ju ner en bit till. Minskat på fodret och skaffar nog Nitrivec. När man städat akvariet märker man verkligen hur grisiga guldfiskar är! Några av fiskarna kliar sig, misstänker att det beror på nitriten...

Några nya växter, som vi tror går att använda i dammen på sommaren - Shinnersia och Vattenspikblad.

Hur mycket vatten byter du? När ett vattenbyte sker där det finns mycket ammonium så kan det slå över till ammoniak. Det regleras av Ph, Ph't höjs när du byter vatten och det kan leda till otrevligheter. Värt att begrunda om många kliar sig.
#19 - 28 oktober 2012 20:24
Jag byter 30% en gång i veckan. Jag kollade nu på kvällen - pH var 6.8, innan vattenbytet 6.9. Kranvattnet har pH 7.

Jag kör en liten dos Co2, en bubbla var tredje sekund och har KH 3.

Borde jag dra ner på vattenbytena kanske? Eller dra upp hårdheten, hur då i så fall?
#20 - 29 oktober 2012 19:59
Körde i en dos bakteriepulver, egentligen för start av dammfilter. Nitrit nu nere på 0,1 och de kliar sig nästan inte längre. Så det var nog nitiaten. Hällde i en slatt Aquasafe efter att ha läst på här på Zoopet. Nitrivec fick jag inte tag på, men det är väl lika bra att ha hemma. Nitritspik i mitt lilla 30-liters nu i stället.... :-(
#21 - 11 november 2012 14:09
Nitriten borta...

Skönt, nu är nitriten på noll igen. Tänkte prova att göra lite mindre delvattenbyten, nitrathalten är inte så hög. En del växter växer fint, andra ser bleka ut...
[ATTACH=CONFIG]57305[/ATTACH]

Temperaturen är mellan 16 och 18 grader, bytte upp mej till en fyrarörs ljusramp. Om vattenväxter reagerar som landväxter så borde de bli knubbiga och låga av låg temp och mycket ljus.
#22 - 3 januari 2013 19:18
Ser ju bra ut :).
#23 - 3 januari 2013 19:57
Mysig damm du har fått till där. Skönt att vattnet är så pass klart också. Akvariet är inte så pjåkigt de heller. Gillar den lite dammliknande stilen du har fått till. passar perfekt till guldfiskarna :D

MVH Rikard
#24 - 3 januari 2013 20:34
Denna tråd hade jag helt missat, kul projekt! Detta ska jag definitivt följa.
#25 - 5 januari 2013 14:01
Bättre utan gödning?

Mitt akvarium står ju svalt i ett uterum, men så kom ju svågern på besök och då höjde vi temperaturen i rummet över helgen. Vilket gjorde att tempen i karet också steg först till 22 grader och sen ner till 15 igen. Och det gick ju inte så bra - vita prickar dök upp som ett brev på posten....

Så - i med medicin, stängde av UV, CO och slutade med PMDD. Höjde till 22 grader permanent och matade snålt. Kuren lyckades, fiskarna är pigga och friska igen.

Intressant är också vad som hände med växterna. Riccian bara försvann. När firrarna fick lite mindre käk hittade dom några nya växter att käka på. Mest intressant är att jag blev av med alla alger. Alla menar alla.

[ATTACH=CONFIG]58930[/ATTACH]

Och jag gillar nog rätt så mycket den här rena looken..

Jag ska nog prova att köra utan gödning i mitt 63-liters (se annan tråd). Det har inga växter som är särskilt krävande.

/Roffe
#26 - 5 januari 2013 15:14
De kan ju bli leksugna när temperaturen ändras, säker på att de var sjuka så att det inte bara var hanarnas vita prickar som kommer fram vid lek?
#27 - 13 januari 2013 19:49
Vilken färg kommer mina yngel att få?

Två yngel från i höstas är kvar, de börjar få rätt så fin färg, men har bruna"fräknar". Kommer de bruna prickarna att sprida sig och täcka över det röda/vita/gråa tro? Vore ju synd... Men jag har hört att avkomman gärna efterhand blir mer och mer lik vildformen...

[ATTACH=CONFIG]59241[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59242[/ATTACH]
Går i ett trettioliters så länge.

Föräldrarna ser ju ut ungefär så här:
[ATTACH=CONFIG]59243[/ATTACH]

/Roffe
#28 - 20 januari 2013 09:07
Fem killar och en tjej

Nukörde de igång igen, tyvärr har jag ju en hona och fem hannar, och jag är inte säker på om honan klarar av den här uppvaktningen.....
" target="_blank">

Kanske skulle jag skaffa nån mer hona, samtidigt kommer jag att få onto om plats i akvariet när efterhand som de växer.

Försökt hitta romkorn att rädda, men det visade sig inte vara så lätt.
#29 - 31 januari 2013 19:42
Räddat ett yngel, det blir ensamt för honom att växa upp.... Fast han har ju två tuffa tonåringar som han får umgås med när han växt till sig.

I akvariet har guldfikarna fått sällskap av tre algätare för att hålla undan lite alger. Guldfiskarna utrotar en växt i taget känns det som. Frågan är väl hur länge de låter nålgräset och vattenspikbladet vara i fred? Tigervallineria och Vattenpest växer så det knakar, medan en crypto är bara en blek liten torva...
[ATTACH=CONFIG]59749[/ATTACH]
#30 - 4 mars 2013 19:59
Vallisneria och Vattenspikblad växer på, de får vara ifred än så länge.

Räddat lite mer yngel - 16 st vars antal krympte snabbt i ett annat litet akvarium. Misstänker Amanoräkor, de flyttade jag på när det bara var tre kvar :( Jag hade ynglen i en nätkasse tills de var frisimmande, och jag tror jag har läst att Amano inte käkar yngel.... Men men...

[ATTACH=CONFIG]60463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60464[/ATTACH]
#31 - 13 maj 2013 18:05
Liten foto-uppdatering.... Nu ska guldfiskarna ut i dammen om nån vecka och då är det dags att riva alltihop och göra om.

Mina största misstag har varit:
1. använt liggunderlag i st f frigolit i botten, det tittade upp efter ett tag
2. använt vattenväxtjord och ganska stor sjösten i botten, svårt att plantera i och känsligt mot att röja i
3. Planeterade vallisneria, växer alldeles för bra

[ATTACH=CONFIG]61837[/ATTACH]

Fiskarna har nog trivts ganska ok, de har inte växt så mycket, beror det på snålt tilltaget akvarium? Ska bli intressant att se hur mycket de växer under sommaren i dammen.

Slutade med PMDD för kväve och fosfor, guldfiskarna bajsar ju upp dessa värden bra själva. Blev inte någon skillnad när jag slutade med dessa. Drog också ner maern till hälften och slapp lite alger på kuppen.

Planeringen för den nya layouten påbörjad, blir nog lite mer klassiskt akvarie-stuk. Och så några tetror om får gå tillsammans med algätarna under sommaren, för att att sen flytta till ett 63-liters på vintern.
#32 - 27 juli 2013 19:26
Hej,
nu går det bara tre algätare i karet. Snart (när det blir dåligt väder...) ska jag göra om alltihop. Utan guldfiskar som skitar ner så har det blivit ganska rent och snyggt ju... Ingen gödning eller Co2 längre. Vallisneria klippte jag bort med stora saxen... Aldrig mer Vallisneria!

[ATTACH=CONFIG]62962[/ATTACH]

/Roffe
#33 - 30 juli 2013 07:30
Kul med uppdateringar! Ser bra ut.
#34 - 8 september 2013 08:32
Remake...

Nu var det efter ett år dags att göra om. Ska bli mer som ett vanligt akvarium. Och mer simyta, och mer lättskötta växter. Så - tänker skippa finbladiga (guldfiskar käkar en del på såna...) och absolut inte vallisneria och andra snabbväxare. Och inga flytväxter.

Sen tänkte jag lite mer rötter och växter som går åt det röda hållet. Då blir det Papegojblad och i övrigt sånt som har svärdliknande blad: Anubias, Cryptocoryne, Javaormbunke. Har skickat efter en svärdsplanta "Red Flame" men den har inte kommit än, ska få gott om plats till höger.

Vanligt akvariegrus denna gången och vanligt näringssubstrat i st f dammjord.

Innan fiskarna:
[ATTACH=CONFIG]63961[/ATTACH]
#35 - 8 september 2013 10:35
Ser bra ut!
#36 - 9 februari 2014 06:04
Uppdatering...

Det är ett ganska marigt upplägg med guldfiskar egentligen... Dom käkar mycket, både fiskmat (jag vill att dom ska bli stora) och växter. Och då blir det mycket näring i vattnet - och mycket alger. Jag har provat att stoppa ner olika snabbväxare, men dom käkar fiskarna raskt upp. Senast åt dom upp limnophila och hygrophila. Hoppas nu på vattenpest och på lite mer javaormbunkar.

Jag tycker guldfiskarna är mindre stressade i vinter. Min teori är att det beror på att jag har grus i stället för sjösten på botten. Dom gillar att gå och nosa runt och tugga på lite sten, det märker man.

Fick tillökning i form av en hona från grannbyn som kände sej ensam.

[ATTACH=CONFIG]67297[/ATTACH]

/Roffe
#37 - 16 oktober 2014 08:35
Ny scape igen

Tänker och tror att jag ska göra om akvariet till ett sällskapsakvarium och låta alla hyfsat stora guldfiskar gå ute i dammen på vintern. De verkar må bra av det och jag har skaffat luftpump, frigolitskivor och flytvärmare.Det hela får avgöras av hur det går i vinter...

Läser diskustrådarna med stort intresse, men tror ändå jag nöjer mej med scalarer. Kompletterat med corydoras och ett stim tetror. Justerar om lite i akvariet nu i höst när det är enklare att få hem växter på posten. Som sagt, om det går bra i vinter så kommer alla guldfiskar att vara i dammen eller i mindre yngelakvarier.

Har stoppat i fler rötter och försökt skapa "rum" i karet. Har varit nöjd med strukturen till höger och den lite tommare ytan innanför den. Byggt på den större rothögen med ännu mer rötter för att få den att se ut som en trädrot. Planterat en del nytt till vänster som inte växt till sig ännu.

Återstartat med Co2 och PMDD enkeldos.
[ATTACH=CONFIG]71931[/ATTACH]
#38 - 16 oktober 2014 10:11
Hej. Jättekul att se vilken skillnad det blev med olika växter/fiskar. Försöker få till min egen inredning och fick verkligen inspiration.
Lycka till i vinter m dammen.

/Elin

Annons