Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L

#1 - 12 november 2013 10:21
Påbörjar detta projekt med grund ett Juwel Trigon på 350 liter samt Eheim 2028 ytterfilter.

Detta kommer bli mtt utan tvekan största akvarium sedan tidig ungdom då jag växte upp med päronens 2000 liters,
med plastväxter och utan filter samt någon som helst kunskap.
Nu, ca 20 år senare, lite mer påläst och mer passionerad än någonsin, är jag nu redo att gå från det senaste årets 3st små
akvarium, till ett gigantiskt för mina ögon.
Ett 350 liters hörnakvarium.

Edit 2013-11-12
Har nu kommit fram till att jag skall prova mig på Ciklider.

Akvariet:

Bild på härligheten har ni här.
[ATTACH=CONFIG]65353[/ATTACH]

Bakgrund:
Bakgrunden är även den klar och beställd.
Det blev Aquatic Nature Arbusto E samt D på 100x60cm var.
Dessa kommer då kapas till rätt längd, och sedan skarvas/fogas med svart silikon vid inre hörnet.
Bilder på sidorna har ni här:
[ATTACH=CONFIG]65388[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65389[/ATTACH]
Anledningen till att jag valt denna bakgrund är helt enkelt för att jag INTE, under några omständigheter tänker betala 6.893:- för en Back to Nature bakgrund med måtten 200x60cm... Helt otroligt i mina ögon.

Iallafall. Nog om gnäll, nu till mer positivt tänkande.
Bakgrunderna är beställda, och inkommer på lager i början på nästa vecka, därefter skickas de till mig.

Val av grus:

Jag har valt att köra mörk botten, kanske inte kolsvart, utan mer åt mörkbrunhållet.
Får se om man hittar grus som passar in på bilden man har i skallen.

Val av fisk:

Det är här kruxet ligger. Vad och hur mkt av det?

Återkommer med mer info under dagarna.
#2 - 12 november 2013 10:23
Använder denna post för eventuella ändringar samt bilder etc.
#3 - 22 november 2013 13:35
Update 22/11.

Den ena bakgrunden har kommit från PWSS.
Efter lite tjat så är den framme.
Det tog längre än lovat, och angående den andra så kommer den komma in efter årsskiftet.
Helt sanslöst dåligt av leverantören som skickar delarna till PWSS..

Iallafall, här kommer ett par bilder.
Måtten är 100x60, och dessa kommer klippas så allt matchar i karet samt får plats.

[ATTACH=CONFIG]65558[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65559[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65560[/ATTACH]

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. ;)
#4 - 22 november 2013 13:37
Bara trams att be om ursäkt för bilder. Alla bilder är roliga, det är ju de som gör forumet så levande.

Nyfiken på vad du ska ha i
#5 - 22 november 2013 13:53
HWH skrev:
Nyfiken på vad du ska ha i

Bör jag dra listan nu? ;)
#6 - 22 november 2013 13:55
Ny uppdatering.

Ringde till Akvariumkungen.se och pratar med en ung och trevlig prick.
Han sa att dom hade del B inne, med större mått (120x60) redo för leverans, och här spelar inte priset någon större roll då det börjar bli akut med tid,
så det fick bli en beställning pronto.
Den delen skickas redan idag, får den antagligen på måndag. Supernice.

Hellre måndag än efter årsskiftet... :D
#7 - 22 november 2013 14:17
Listan som den ser ut nu:

2st Malawikrabbor.
Potamonautus orbitospinus
[ATTACH=CONFIG]65561[/ATTACH]

Saulosi
Pseudotropheus saulosi
Både hanar (Blåa) och honor (gula)
Denna fisk kommer majoriteten att bestå utav.
[ATTACH=CONFIG]65562[/ATTACH]

Firefish
Aulonocara sp.
[ATTACH=CONFIG]65563[/ATTACH]

Otter Point
Aulonocara Jacobfreibergi
[ATTACH=CONFIG]65564[/ATTACH]

Duboisi
Tropheus Duboisi
[ATTACH=CONFIG]65565[/ATTACH]

Chilumba
Labeotropheus trewavasae
[ATTACH=CONFIG]65566[/ATTACH]

Det är bara Salousi som kommer vara över 20st, resterande kommer nog bara bli 1st hane samt 1st hona.
Att komma fram till denna lista, har varit ett helvete.
Men samtidigt är jag enormt glad över den hjälpen som jag fått, speciellt av grabbarna på Akvarieleasing (Niclas & Mats) de senaste veckorna, då vi har gått igeonom allt som jag behöver veta när det kommer till just dessa valda fiskar.
#8 - 22 november 2013 15:43
Fina fiskar du har valt och den bakgrunden var riktigt läcker :)
Men se till att låsa in krabborna ordentligt, dom är väldigt vackra och väldigt duktiga på att rymma.
Och hur har du tänkt med tropheusarna, ska du ha ett par av dom också?
Jag har aldrig haft troffar själv men vet att det kan va en lite knepig fisk och jag tror att dom trivs bäst i större grupper :)
#9 - 22 november 2013 17:41
Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L

Varför troffar? :)
#10 - 22 november 2013 18:15
Jojje_ skrev:

[...]

Det är bara Salousi som kommer vara över 20st, resterande kommer nog bara bli 1st hane samt 1st hona.

Att komma fram till denna lista, har varit ett helvete.

Men samtidigt är jag enormt glad över den hjälpen som jag fått, speciellt av grabbarna på Akvarieleasing (Niclas & Mats) de senaste veckorna, då vi har gått igeonom allt som jag behöver veta när det kommer till just dessa valda fiskar.

Härlig lista! Har också Saulosi, riktigt livliga!
Ska bli väldigt intressant att följa ditt projekt, framförallt krabborna :)
#11 - 22 november 2013 23:12
Fina fiskar du har valt och den bakgrunden var riktigt läcker [:)]

Men se till att låsa in krabborna ordentligt, dom är väldigt vackra och väldigt duktiga på att rymma.

Och hur har du tänkt med tropheusarna, ska du ha ett par av dom också?

Jag har aldrig haft troffar själv men vet att det kan va en lite knepig fisk och jag tror att dom trivs bäst i större grupper [:)]

Yup, har tänkt till gällande krabborna.
Niclas berättade en historia om deras 8st krabbor som hade rymt under natten efter att ha lyft upp (!!) täckglaset på flera akvarium och sedan fastnat i avloppen.. Roliga små rackare de där :D
Så jag ska se till att täppa till helt när de kommer till rymmarna.
Gällande tropheusarna så skall det inte vara några som helst problem att ha dessa fiskar i listan ihop, dock så ska man köra massa av dem, en ensam, eller ett par.
Fick förklarat för mig att de skall funka utan några som helst problem.
Men det blir nog ett par, till en början då det helt klart skall funka, och inte ska vara ett krav på ett stort gäng.

Varför troffar? :)

Någon specifik du syftar på?
Såg både Chilumba och Duboisi i butiken och föll både för formen på dessa, både huvud och kropp, samt hur de skulle funka ihop med resterande fiskar.

Vi får se helt enkelt.
Är totalt ny på ciklider, har aldrig haft en tidigare.
Och jag får panik när jag hör saker som: "-Märker du att det blir krig och fiskar jagar varandra, släng i tio till", då jag alltid har tänkt motsatsen, dvs att det är FÖR mkt fisk, och att man därför måste ta bort.
Men det är som Niclas sa, att om du har en fisk som ciklider, som har revir, och är vana att jaga bort fiskar som närmar sig, så är det logiskt att den till slut inser att det inte funkar i längden, den ger upp helt enkelt.
#12 - 22 november 2013 23:16
Jag tänkte väl mest på att det är en Tanganyikaciklid, en skör sådan. Resten är ju rätt så mycket från Malawisjön, om vi bortser från det framavlade som finns med i listan, som dock räknas till Malawi :)
#13 - 22 november 2013 23:21
Jag tänkte väl mest på att det är en Tanganyikaciklid, en skör sådan. Resten är ju rätt så mycket från Malawisjön, om vi bortser från det framavlade som finns med i listan, som dock räknas till Malawi :)

Jag reagerade också på det då dess kar inte stod i "malawi-sidan" av butiken, och det skall som sagt inte vara några som helst problem. :)
Gällande framavlat eller inte, så är det inte en äkta biotopkänsla (heter de så) jag egentligen är ute efter, utan mest något som jag själv kan tycka är snyggt.
Bakgrunden jag valt säger ju det självt, då det inte direkt ser ut så i malawiciklidernas naturliga omgivning. [:-112]
#14 - 22 november 2013 23:21
1+1 är inte jättelyckat alla gånger heller, satsa på 3 större grupper i ditt akvarium, kanske 4. Det är svårt att få till en lyckad sammansättning, börja med yngel och stora grupper från start, det är mitt råd.

Jag har haft Aulonocaror med Mbunas, de blev rätt skrotade i längden, de hamnade i kläm mellan Maylandia lombardoi, Melanochromis auratus och Pseudotropheus demasoni, vilket är rätt grisiga arter.
#15 - 22 november 2013 23:23
1+1 är inte jättelyckat alla gånger heller, satsa på 3 större grupper i ditt akvarium, kanske 4. Det är svårt att få till en lyckad sammansättning, börja med yngel och stora grupper från start, det är mitt råd.

Jag har haft Aulonocaror med Mbunas, de blev rätt skrotade i längden, de hamnade i kläm mellan Maylandia lombardoi, Melanochromis auratus och Pseudotropheus demasoni, vilket är rätt grisiga arter.

Saken är att dessa fiskar på listan är samtliga rätt så tuffa, ingen av dem är direkt några "mesiga" fiskar.
Listan är väl inte 100% klar, utan mest till 90% men ändringar går självklart att göra.
#16 - 22 november 2013 23:26
Det slutgiltiga rådet är ändå att tänka om helt angående troffarna, du vore den första som lyckas :) Om du nu vill ha dem, köp 30 :)

Lite kvällslektyr: http://www.ciklid.org/forum/archive/index.php/t-66716.html, Nybörjarguide: http://www.ciklid.org/nyborjarguide-for-tanganyikasjons-tropheus-troffar.php
#17 - 22 november 2013 23:30
Det slutgiltiga rådet är ändå att tänka om helt angående troffarna, du vore den första som lyckas :) Om du nu vill ha dem, köp 30 :)

Lite kvällslektyr: http://www.ciklid.org/forum/archive/index.php/t-66716.html, Nybörjarguide: http://www.ciklid.org/nyborjarguide-for-tanganyikasjons-tropheus-troffar.php

Tack för tipset! Måste ta upp detta med boysen o se vad dom säger. :D
#18 - 22 november 2013 23:31
Du behöver inte ens lyssna på dem, läs själv :) Länkarna du fick är riktigt bra!

[COLOR=#555555][FONT=Tahoma]"En troffegrupp ska bestå av ett stort antal fiskar som mängdmässigt är anpassat till storleken på akvariet. En bra tumregel är 10-15 liter vatten per fisk. Min egen erfarenhet är att 10 liter per fisk fungerar bäst.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#555555][FONT=Tahoma]Till exempel 300 l = 30 fiskar, 375 l = 37 fiskar, 600 l = 60 fiskar osv." [/FONT][/COLOR]
#19 - 22 november 2013 23:51
Sv: Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L

Troffarna hade jag också skippat. Vill du ha troffar så kör enbart troffar som mathias säger.

Aulonocara kan du ha med dom andra fiskarna som du har på listan.
Däremot lombardoi och auratus är dom mest aggressiva mbuna som jag har haft och jag förstår att det inte gick så bra för dig Mathias.

Men dom aulonocara som du har på din lista är ganska tuffa för att va aulonocara så det ska inte va några större problem :)
#20 - 25 november 2013 14:24
Uppdatering:

Ringer DHL och frågar hur det ligger till med paketet då man inte fått någon sms-avi på hela dagen.
De säger att utlämningsstället blivit rånat under natten och att de troligtvis kommer kunna ta emot paket tidigast imorgon, samt att de provade att plinga på hemma hos mig men då har man varit på jobbet.

Blääää alltså.
Få se om de får in paketet på lager i Rosersberg, då åker jag isåfall dit och plockar upp det.
#21 - 27 november 2013 08:30
Update 27/11.

Här kommer lite bilder på hur den ena sidan ser ut.
Bakgrunderna fick sågas, fixas, trixas och pillas med.. Ett helvete att få in bakgrunden i ett stycke, och kan med 95% säkerhet säga att jag kommer vara tvungen att kapa den andra bakgrunden på mitten för att få in denna, dvs två mindre delar där den ena åker in före.
Har ej kört fast bakgrunden med silikon ännu.
Det behövs fortfarande justeras och kapas för att göra plats för lysrörsramparna som för tillfället tar i bakgrunden, så silikonet får vänta.

Gällande höjden så valde jag att köra på 60 cm då det kommer ge en helt annan bild om man sitter ner på sofforna bredvid akvariet och tittar "uppåt" in i akvariet.
Så om jag hade kört t.ex 50 cm bakgrunder så hade man då sett kanten, så hellre kör jag med 60 cm och kapar kring lamphållarna (trekanterna ni kan se på bilderna) samt lysrören när de väl är på plats.

Nog snackat.
Här har ni lite bilder. =)

[ATTACH=CONFIG]65681[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65682[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65683[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65684[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65685[/ATTACH]

Nu till en fråga.
Vad kan man använda för färg i ett akvarium, om man INTE vill använda klarlack?
Tänkte mest på sidan av bakgrunden, där jag har filat lite då frontglaset är rundat, för att få in bakgrunden. Man kan se på bild 1 hur det är ljustare i högra nedre hörnet där jag filat som mest. Den delen vill jag ha mörkare, annars ser det ut som att det är ihåligt bakom.
#22 - 27 november 2013 08:33
Kan du inte smeta silicon och hälla grus över?
#23 - 27 november 2013 08:37
HWH skrev:
Kan du inte smeta silicon och hälla grus över?

Kommer köra vit korallsand, har tänkt väldigt mkt gällande sanden men det får bli vit.
Vill därför inte smeta på vare sig vit eller mörkare sand.
Helst någon form av färg som pallar vatten.
Vad för färger används för att måla bakgrunder? =) Någon som vet?
#24 - 27 november 2013 09:12
Vad jag har förstått måste alla lackas. Eller så finns det epoxifärg som är godkänd för livmedelsbehållare. Men som jag förstått det håller den inte så länge och kostar multum.

Men bakgrunden ser ju brun ut så då kanske detta trick passar bäst: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/hide-the-silicone/
#25 - 27 november 2013 09:50
HWH skrev:
Vad jag har förstått måste alla lackas. Eller så finns det epoxifärg som är godkänd för livmedelsbehållare. Men som jag förstått det håller den inte så länge och kostar multum.

Men bakgrunden ser ju brun ut så då kanske detta trick passar bäst: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/hide-the-silicone/

Efter att ha kikat på hur det ser ut lite närmare så väljer jag nog att köra med svart silikon. Dvs dutta en pensel i det svarta silikonet och sedan bara dutta på de ställen som ser värst ut.
=) Får se hur det blir. Går ju alltid att ändra senare.
#26 - 27 november 2013 16:10
Det har nu kladdats på med svart silikon på sidorna.
Blev bättre än vad jag först trodde.
Sjukt snyggt med enbart duttande med en pensel. =)
#27 - 27 november 2013 16:26
Update med bilder:

Så här kommer det tillslut se ut.
Tycker skarvarna som enar de två bakgrunderna blev bättre än väntat.
Trodde att deras ojämnhet skulle bli ett problem, men tycker inte det är allt för fult. Vad säger ni?

Ni kan även se på första bilden, uppe till höger att jag börjat skära ut delen som kommer gå runt lysrörsarmaturet.
På bild 2 samt 3 kan man se hur sidorna kommer se ut efter att jag duttat med svart akvariesilikon.
Tycker det blir nice för att vara första gången man tar sig an ett så här "stort" projekt. :D

Den tjocka stora skarven i mitten kommer bli mer tät senare, nu la jag bara ihop dom lite fort på bordet för att fota.

[ATTACH=CONFIG]65698[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65696[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65697[/ATTACH]
#28 - 27 november 2013 17:16
Jag tycker att det ser riktigt bra ut:)
#29 - 27 november 2013 17:34
Jag tycker också det ser riktigt bra ut. Ska bli spännande att se hur det blir färdigt.
#30 - 27 november 2013 18:21
Den bakgrunden och en massa sten så kommer det bli skitbra det där :)
#31 - 28 november 2013 14:22
Update med bilder:

[:-59]Hehe, man blir glad av lite cred!
Idag har det varit lugnt på jobbet.
Blandat arbete med akvariepyssel. Det är fördelen med att jobba med eget, man kan göra lite vad man vill när det är överdrivet lugnt :D

Bakgrunderna är nu helt klara.
Dock ett stort problem.
Det går INTE att få in den andra när den första väl är på plats.
Vare sig man börjar med modul 1 och sedan 2, eller tvärtom.
Tvärstopp.

Lösningen blir att jag kapar del 2 på mitten, på ett sätt som syns så lite som möjligt.
Tog därför sågen och kapade snett, som ni kan se på bild 2.

Bild 1. Modul 2 kapad.
[ATTACH=CONFIG]65726[/ATTACH]

Modul 2. Kapad, men "ihopsatt" för att se hur det kommer se ut.
Vet man inte att modulen är delad, så fattar man ingenting.
[ATTACH=CONFIG]65727[/ATTACH]

Modul 2 sedd från en vilkel som man kommer se in i akvariet ifrån.
[ATTACH=CONFIG]65728[/ATTACH]

Pill, pill och mer pill.
Tills man får det rätt och armaturet inte tar i.
[ATTACH=CONFIG]65729[/ATTACH]

Modul 1 på plats för prov.
Här kan ni se hur armaturet tog i innan jag började kapa.
[ATTACH=CONFIG]65730[/ATTACH]

Närbild armatur på insida.
[ATTACH=CONFIG]65731[/ATTACH]

Bild på hur det kommer se ut om man sticker huvet under övre ramen för att kika på armaturet.
Tycker det blev bra med alla utskärningar.
[ATTACH=CONFIG]65732[/ATTACH]

En av utskärningarna jag gjort.
Drar ett lager med akvariesilikon över så att det med tiden inte börjar smula ner frigolit (eller vad nu bakgrunden är gjord utav, haha!)
[ATTACH=CONFIG]65733[/ATTACH]

Grov filtermatta utskuren.
Samt kolfilter och två översta blå filtren är lite finare matta.
(På bilden syns även kampfisken som deltog i den senaste tävligen) [:-131]
[ATTACH=CONFIG]65734[/ATTACH]

Kom med synpunkter om ni har sådana! =)
#32 - 29 november 2013 12:09
Update:

Kapa, såga, mäta, fila, bända, gnida, pyssla, lossa, pressa och pilla. :D
[ATTACH=CONFIG]65742[/ATTACH]

Dessa två filter kommer agera reningsverk i karet.
[ATTACH=CONFIG]65744[/ATTACH]

Det vänstra är ett Eheim 2028 med 3st behållare varav 1st innehåller makaroner av typen Eheim Mech, 2st innehåller små bollar av typen Eheim Substrat Pro, samt Grov blå samt finare vit filtermatta.
Se bild:
[ATTACH=CONFIG]65743[/ATTACH]

Det högra är ett Eheim 2217 och i det har jag enbart Grov blå filtermatta, samt finare blå filtermatta (Se sista bilder i föregående update).
#33 - 29 november 2013 12:18

Släng ihop allt nu och i med fisk så man slipper vänta mer :p

Skämt åsido. Har du hittat nån sten till akvariet som du gillar?
#34 - 29 november 2013 12:27
Släng ihop allt nu och i med fisk så man slipper vänta mer :p

Skämt åsido. Har du hittat nån sten till akvariet som du gillar?

Hemligheten med lyckade projekt är alltid tålamot och nogrannhet. [:-65]

Gällande sten så var jag ute med polarn och plockade uppe vid en nybyggd rondell.
Hittade massa fina.. t.om FÖR fina.. För nu vill jag slänga in samtliga, kan inte bestämma mig för vilka.
Problemet med detta är att det kommer bli en enorm tyngd på bottenglaset, och då det är upphöjt några cm över själva bänken (nej, det vilar inte på bänken) så är jag överdrivet orolig.

Det kommer nog bli fejksten, inget man kommer lägga märka till dock då de är extremt snygga.
Kan dumpa upp en bild lite fort på en av modulerna jag tänkt använda.
#35 - 29 november 2013 12:35
Bilder på kolossen.
Det är inte en liten "sten" jag fick tag på.
Dock så väger den lika mkt som typ två mjölkpaket, om ens det.. :D
Dom ligger på cirkus 800 riksdaler på Akvarieleasing (http://www.aquariumstockholm.se/) men jag fick den för ett par hundra
då den bara stod där och såg snygg ut, dock lite använd. Inget jag bryr mig om dock.

Ena sidan:
[ATTACH=CONFIG]65745[/ATTACH]

Andra sidan:
[ATTACH=CONFIG]65746[/ATTACH]

Rätt stor del ändå :)
[ATTACH=CONFIG]65747[/ATTACH]

Man kan med andra ord ställa den som en klump i mitten, eller vända den så att den lilla "grottan" hamnar på framsidan, antar att några/någon kommer vilja mysa där så jag väljer nog att ha den riktad mot främre glaset.
#36 - 29 november 2013 12:38
Planer för imorn:

*Tvätta rent korallsanden som skall i.
*Tvätta rent främre glaset på insidan med aceton utan olja.
*Fixera bänken så att den är 101% rak.
*Fyla på akvariet med grus.
*Testköra filter.
*Ställa karet på plats.

*Eventuellt, fylla på med vatten! [:-96]
#37 - 29 november 2013 12:50

Vill bara ge lite glada tillrop! Det ser förbaskat bra ut. Slut på meddelandet.
#38 - 29 november 2013 19:30
trevligt projekt! du tror inte krabborna går loss på inredningen med klorna?
#39 - 30 november 2013 10:29
Knax skrev:
Vill bara ge lite glada tillrop! Det ser förbaskat bra ut. Slut på meddelandet.

Tackar så mkt Knax! Förhoppningsvis så kommer det ny update idag om jag har vägarna förbi jobbet.

eliasson93 skrev:
trevligt projekt! du tror inte krabborna går loss på inredningen med klorna?

Tjaba, har även tänkt på det jag med, men vi får se helt enkelt, det är inte 100 ännu om jag skall köra krabbor.
Tycker att locken (4-delade) som täcker akvariet inte är världens tyngsta, utan är extremt tunna, kanske pallar ifall krabban försöker rymma.
Vi får se, det kanske som sagt inte ens kommer bli några krabbor.
#40 - 2 december 2013 11:02
Håller nu på att bli galen på mitt Eheim 2028..
Testkör det och tycker att flödet är extremt dåligt.
Filtret är rengjort och inga delar är direkt sönder.
Se klipp på Youtube om hur det ser ut:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Vad säger ni? Skall det inte vara bättre flöde i detta filter?
Christer5
#41 - 2 december 2013 11:34
Jag har svarat dig på ett privat PM som du skickat till mig om detta filter,när jag nu ser infon och strålen på ditt 2028 så kan jag bara säga att något är fel det skall normalt vara mycket större tryck.
Christer5
#42 - 2 december 2013 11:43
När jag tittar på den bild på 2028 som du bifogat ställer jag frågan hur fungerar den spaken som du har som stänger av och på vattenflödet vid slangadaptern. Det ser inte likadant ut där som på min. Jag har en grå bred spak som förs fram och tillbaka dels för att reglera flödet eller att ta ur slangadaptern från filtret.
#43 - 2 december 2013 11:56
Christer5 skrev:
Jag har svarat dig på ett privat PM som du skickat till mig om detta filter,när jag nu ser infon och strålen på ditt 2028 så kan jag bara säga att något är fel det skall normalt vara mycket större tryck.

Misstänkte det också, tack för bekräftelsen.
Blir att fortsätta felsöka då.

Christer5 skrev:
När jag tittar på den bild på 2028 som du bifogat ställer jag frågan hur fungerar den spaken som du har som stänger av och på vattenflödet vid slangadaptern. Det ser inte likadant ut där som på min. Jag har en grå bred spak som förs fram och tillbaka dels för att reglera flödet eller att ta ur slangadaptern från filtret.

Gällande reglaget så är det bara sönder men fungerar som vanligt, det går att reglera flödet, har beställt en ny del och skall ersätta den gamla så fort nya delarna kommer. :)
#44 - 3 december 2013 10:21
Update:

Flödet fungerar för fullt nu.
Drog igenom denna guide på vinst och förlust och drt blev vinst för min del. Även om jag inte bytte någonting så var det rätt skitigt runt motorn.
http://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=256722
#45 - 3 december 2013 10:22
Mer bilder samt klipp på det nuvarande flödet kommer upp snart.
Christer5
#46 - 3 december 2013 10:35
Så bra att det har löst sig och tack för infon :)
#47 - 3 december 2013 11:24
Christer5 skrev:
Så bra att det har löst sig och tack för infon :)

Yes, underbart att motorn inte behövde bytas ut för då hade jag antagligen köpt ett helt nytt filter.
Har ingen aning vad det vad som gjorde att flödet dämpades så pass mycket, men nu funkar det klockrent.
Återkommer med lite bilder samt klipp.
#48 - 3 december 2013 11:30
Klipp på Eheim 2028 med normalt flöde efter lite meckande.
&feature=youtu.be
Christer5
#49 - 3 december 2013 11:42
Vad kul,nu har du förmodligen ett valdigt bra filter ett tag :)
#50 - 4 december 2013 08:54
Vart kan man få tag på liknande plastdelar?
PVC eller annat spelar ingen roll.
Dock så grova att filterslangar kan träs igenom.
[ATTACH=CONFIG]65848[/ATTACH]
#51 - 4 december 2013 14:55
Clas Ohlson. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#52 - 4 december 2013 17:13
Knax skrev:
Clas Ohlson. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tack för svar!
Även mindre delar?
Funderar på att köra så pass smått att kanske slangen från filtret får plats med lite tryck samt lite akvarielim på det.
Har även kikat på pvc-vinklar, lär komma om någon vecka, men pallar fan inte vänta :(
#53 - 4 december 2013 17:27

Jojje_ skrev:
Tack för svar!

Även mindre delar?

Funderar på att köra så pass smått att kanske slangen från filtret får plats med lite tryck samt lite akvarielim på det.

Har även kikat på pvc-vinklar, lär komma om någon vecka, men pallar fan inte vänta :(

De har nog bara en dimension, 32 mm, typ "vanlig" avloppsdimension.
http://www.clasohlson.com/se/Avloppsr%C3%B6r/Pr307383000

Eller så kollar du i kategorin Bygg / Vatten & avlopp / Avlopp:
http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Vatten-avlopp/Avlopp?sortProperty=orderCount&sortOrder=0&isClubClasProduct=false

Klicka i varumärke Gelia.
#54 - 4 december 2013 18:01
Knax skrev:
De har nog bara en dimension, 32 mm, typ "vanlig" avloppsdimension.

http://www.clasohlson.com/se/Avloppsr%C3%B6r/Pr307383000

Eller så kollar du i kategorin Bygg / Vatten & avlopp / Avlopp:

http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Vatten-avlopp/Avlopp?sortProperty=orderCount&sortOrder=0&isClubClasProduct=false

Klicka i varumärke Gelia.

Helvete också.. Har även varit inne på Krauta idag och frågat, samma sak där.. 32mm som minst.
#55 - 4 december 2013 18:04
Har ju även letat efter längre sådana här prylar, utan att lyckas.

[ATTACH=CONFIG]65853[/ATTACH]

Samt: (den högra delen på denna bild. Dvs ingången i akvariet)

[ATTACH=CONFIG]65854[/ATTACH]
#56 - 4 december 2013 18:25
Har hittat en sida som säljer silikonslangar med färdiga böjar.
Blir nog en närmare titt på dessa:

[ATTACH=CONFIG]65855[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65856[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65857[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65858[/ATTACH]

Finns i 16mm så det passar mig perfekt.
Dock svindyrt..
Runt 500:- för totalt 8st artiklar. Blä..
#57 - 6 december 2013 09:37
En liten update:

Har pga brist på tid inte kunnat köra en update på vad som händer.
Har beställt delar till utblåset från filtret in i akvariet, och det kommer bli med de delar ni ser i föregående inlägg.
Det kommer böjas, klippas och limmas, samt fästas på sidan av karet.
#58 - 6 december 2013 09:44
Så här ser karet ut för tillfället. I väntan på de delar som troligen kommer fram idag.

[ATTACH=CONFIG]65923[/ATTACH]

Så här såg det ut tidigare..
[ATTACH=CONFIG]65924[/ATTACH]

Bild på lösningen jag tänkt mig. Dock andra rör/slangar.
[ATTACH=CONFIG]65925[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65926[/ATTACH]

Här kommer även en liten skiss som man pillat med när det inte funnits något annat att göra förutom att vänta.
Som ni kan se på bilden till vänster i mitten så kommer jag kapa en del där slangarna kommer sticka ut, på så sätt kommer inget ljus att tränga ut bak på karet.
[ATTACH=CONFIG]65927[/ATTACH]

Gällande filtreringen och belysning så har jag löst det på följande sätt.
Dvs byta slangkopplingar till nya, då de förra läckte någon droppe varje timme.
Nu är det 100% tätt. Samt silvertejp för att säkra filtrets övre del, då klipsen som håller i motorn/locket är av komisk design.
[ATTACH=CONFIG]65928[/ATTACH]

Det andra filtret åker in så fort delarna till toppen kommit.
Krukorna kommer försvinna och jag kommer enbart köra med fejksten, även en till större som kommer täcka förfiltret lite samt skapa scapen på höjden, för nu är den enbart låg.
#59 - 6 december 2013 09:49
Även ett klipp på hur det ser ut.
Tycker filmklipp är bättre än vanliga bilder när det kommer till akvarium.
Som sagt, en sten till kommer täcka förfiltren, samt krukorna skall ut.
Även strilröret skall väck.
&feature=youtu.be
#60 - 6 december 2013 09:57
Det är en häftig sten du har hittat.
#61 - 8 december 2013 02:30
Nu även med fisk i.
"" target="_blank">

Den övre stenen skall ställas upp senare och täcka för insug.
Började med 11 st Saulosi ciklider.
#62 - 8 december 2013 05:12
Snyggt! Älskar fiskar med färg! Trist att det är svårt med växter till dessa fiskar, vad kostade bakgrunden?
#63 - 8 december 2013 07:49

Den där bakgrunden gillar jag :)
Men jag är rädd för att du har alldeles för lite sten däri.
#64 - 8 december 2013 13:14
Hella2 skrev:
Snyggt! Älskar fiskar med färg! Trist att det är svårt med växter till dessa fiskar, vad kostade bakgrunden?

Tackar!
Bakgrunden kostade ca 1400:- /st.
det är två delar. Så 2800:- för båda.
sen har jag ju rivit ner dom till nästan hälften i storlek.
#65 - 8 december 2013 13:15
Den där bakgrunden gillar jag :)

Men jag är rädd för att du har alldeles för lite sten däri.

Vi får helt enkelt se. Det finns gott om krypin i bakgrunden om fiskarna kommer skapa revir eller om de behöver gömma sig.
Med de jag talat med så skall det gå utmärkt. Som sagt så får vi se, det får tiden utvisa. =)
#66 - 23 december 2013 11:17
Update.

*Strilröret är väck.

*Slanghållarna som beställdes kom aldrig, istället kom ett par kondensatorer. Haha, dock efter ett samtal till Conrad Kundtjänst så kunde nya delar skickas från Tyskland. Nu rätt saker. Dessa kommer skruvas på ovansidan av bakgrunden, samt limmas undertill.
Bild på dessa:
[ATTACH=CONFIG]66272[/ATTACH]

*Har även skaffat mig två st JBL Wide Jet Nozzle. Ett munstycke som gör strålen in till akvariet mer brett (mer tryck) samt ger möjlighet att vinkla inblåset hur man vill.
Jag kör under ytan, vinklat upp mot ytan. På båda sidorna.
#67 - 23 december 2013 17:07
Ja strilrör är inget för ett malawi-kar då dom vill ha mycket fart på vattnet :)
Och God Jul på dig :)
#68 - 7 januari 2014 07:32
Har även kirrat en Malawikrabba nu.
Äter bra och låter fiskarna smaka på foderpellets som han käkar på.
Som mest aktiv på kvällen och morgonen när han klättrar upp på bakgrunden och försöker öppna locken genom att stödja sig på gridklorna och med bakbenen trycka upp locken.
De är nu tejpade tills man hittat något att använda som tyngd.
[ATTACH=CONFIG]66588[/ATTACH]
#69 - 8 januari 2014 05:58
Haha! Vilken karaktär att ha i akvariet! :) Klättrade han ur innan du kom på honom? :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#70 - 8 januari 2014 08:03
Nu även en film med Crusty the crab! [:D]
&feature=youtu.be

Knax skrev:
Haha! Vilken karaktär att ha i akvariet! :) Klättrade han ur innan du kom på honom? :)

Ja sjukt cool och ovanlig att ha o göra med.
Dock ballt att han/hon kommer från samma sjö som de flesta fiskarna.
#71 - 8 januari 2014 14:14
En så cool krabat (mhoooaaa) Hoppas det funkar med fiskarna, jag har läst tvärt om vid vissa fall.
Funkar det så kommer den stå på listan till mitt pågående projekt med Malawi.

Kom på att det kanske behövs GPS spårare på den rymningsbenägne:D
#72 - 8 januari 2014 14:33
Jojje_ skrev:
Har även kirrat en Malawikrabba nu.

Äter bra och låter fiskarna smaka på foderpellets som han käkar på.

Som mest aktiv på kvällen och morgonen när han klättrar upp på bakgrunden och försöker öppna locken genom att stödja sig på gridklorna och med bakbenen trycka upp locken.

De är nu tejpade tills man hittat något att använda som tyngd.

[ATTACH=CONFIG]66588[/ATTACH]

Men faan vilken grym! :) Påminner ju lite om en vanlig tångkrabba!
#73 - 8 januari 2014 15:34
flygrc skrev:
En så cool krabat (mhoooaaa) Hoppas det funkar med fiskarna, jag har läst tvärt om vid vissa fall.

Kom på att det kanske behövs GPS spårare på den rymningsbenägne:D

Vad gör att de inte fungerar med fisk? Bara nyfiken. :)

#74 - 8 januari 2014 15:59
Knax skrev:
Vad gör att de inte fungerar med fisk? Bara nyfiken. :)

Käkar fisk ibland verkar det som
#75 - 8 januari 2014 18:27
Jojje_ skrev:
Nu även en film med Crusty the crab! [:D]

&feature=youtu.be

Ja sjukt cool och ovanlig att ha o göra med.

Dock ballt att han/hon kommer från samma sjö som de flesta fiskarna.

Det har blivit riktigt snyggt hela karet, tummen upp på det!!
Någon som vet hur snabbt krabban växer och hur stor den kan bli? :)
#76 - 8 januari 2014 20:37
Jojje_ skrev:
Nu även med fisk i.

"" target="_blank">

Den övre stenen skall ställas upp senare och täcka för insug.

Började med 11 st Saulosi ciklider.

Hej, här är ju bakgrunden jag spanat in! Hittar mycket här på forumet. Funderar på att fixa ihop en sådan till mitt nya kar som kommer att vara 130 eller 150 långt. Är du nöjd med bakgrunden?
#77 - 9 januari 2014 06:34
flygrc skrev:

Kom på att det kanske behövs GPS spårare på den rymningsbenägne[:D]

Haha! Vore häftigt att ha GPS på sin krabba, hahaha..
Att den försöker rymma varje dag, det gör den, men den får lära sig. Det liv den lever idag är tusen gånger bättre än ett 54 liters akvarium i butiken. ;)

Mr Woods skrev:
Men faan vilken grym! [:)] Påminner ju lite om en vanlig tångkrabba!

Sjukt häftig är den, och alla som sett den har suttit och kikat på den hur länge som helst.
Trodde inte att han skulle bli stjärnan i akvariet haha.

Knax skrev:
Vad gör att de inte fungerar med fisk? Bara nyfiken. [:)]

De funkar med fisk, dock så kan de knäppa en fisk om den är sjuk och hänger orörlig på botten.
Krabban är inte snabb, utan väldigt seg och slö så fiskarna hinner undan.
Samtliga fiskar har överlevt de nätter jag har den, och de ser fina och pigga ut. Så det verkar funka fint.

flygrc skrev:
Käkar fisk ibland verkar det som

Som ovan, den kan norpa en fisk om den är sjuk eller liknande. Inte för att den är hungrig.
Det är vad jag fått höra av de som haft dessa i akvarier i butiken iaf.

simka skrev:
Det har blivit riktigt snyggt hela karet, tummen upp på det!!

Någon som vet hur snabbt krabban växer och hur stor den kan bli? [:)]

Stort tack till att börja med!
Angående storleken så har jag både hört och läst att de blir omkring 4 inches (10.16cm) på ett ungefär. Mer eller mindre.
Så min ser ut att vara i princip fullvuxen.

Micke L skrev:
Hej, här är ju bakgrunden jag spanat in! Hittar mycket här på forumet. Funderar på att fixa ihop en sådan till mitt nya kar som kommer att vara 130 eller 150 långt. Är du nöjd med bakgrunden?

Halloj.
Bakgrunden är nog det i akvariet som jag är mest nöjd med.
Lätt att arbeta med, OTROLIGT vacker och realistisk. Går både djupt och blir smal på massa olika ställen.
Modellerna jag köpte är ur Aquatic Natures serie Arbusto.
Med måtten 100x60cm samt 120x60cm. Har rätt mycket över då mitt kar är ca 80cm på varsin sida.. det blev massa kapande alltså haha.
Svindyr bakgrund, men enormt prisvärt om du jämför med Back to natures som kostar över det dubbla för samma mått.

Köpte modul Arbusto B 120x60cm från Akvariumkungen för 1039:-
Den skickades samma dag som jag beställde den, otroligt snabb leverans.

Den andra modulen är Arbusto D 100x60cm
Och beställdes från PWSS för 1149:-
Dock så hade jag strul med leveransen och deras lager, så det tog ju ca 2 veckor om jag inte minns fel, det står tidigare i tråden.
Hade först beställt båda modulerna från PWSS och de sa att den andra modulen kommer dröja till EFTER nyår att få hem, och denna beställning gjordes i början på november.
Därför skippade jag att få hem den andra modulen från dom.

Rekommenderar Akvariumkungen. Vilka mått är du ute efter?
Ser att dom har en inne just nu:
http://www.akvariumkungen.se/6-177-1039/Arbusto-B-120x60.html
#78 - 9 januari 2014 20:36
Ja den bakgrunden är riktigt snygg. Ger ju också möjlighet att stoppa dit en massa växter för att bryta av med grönt. Ska ha!
Har inte skaffat akvariet till bakgrunden ännu men det blir nog 130 cm långt och, hoppas jag 60 högt. Det jag funderar över är skarven som ju blir oundviklig. Var placerar man den lämpligast och ffa går det att få till en snygg skarv som ju kommer att synas rakt framifrån? Eller kanske bättre att lämna 5 cm på varje sida och silikona dit svart grus?
#79 - 9 januari 2014 21:07
Det var något om fiskar som sov på botten, kanske helt släckt på natten?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=54585&p=460441&viewfull=1#post460441
#80 - 10 januari 2014 07:19
Micke L skrev:
Ja den bakgrunden är riktigt snygg. Ger ju också möjlighet att stoppa dit en massa växter för att bryta av med grönt. Ska ha!

Har inte skaffat akvariet till bakgrunden ännu men det blir nog 130 cm långt och, hoppas jag 60 högt. Det jag funderar över är skarven som ju blir oundviklig. Var placerar man den lämpligast och ffa går det att få till en snygg skarv som ju kommer att synas rakt framifrån? Eller kanske bättre att lämna 5 cm på varje sida och silikona dit svart grus?

Mitt tips är att skarva sidorna, dvs göra de rundade möjligtvis.
Så att man inte ser rakt framifrån hur kantigt det är. Så gjorde jag för att mitt kar är rundat.
Sedan tog jag en pensel, och duttade på svart silikon, valde att inte silikona på massa sand eller grus då det skulle se onaturligt ut.
Den svarta kanten/sidan ser mycket bättre ut än med massa grus där, för mitt kar iaf.

Tråkigt att ditt kar kommer vara lite för kort, han du inte använda dig av något som täcker för? T.ex någon hög rot eller liknande? Sten på höjden?
#81 - 10 januari 2014 15:37
Jojje_ skrev:
Mitt tips är att skarva sidorna, dvs göra de rundade möjligtvis.

Så att man inte ser rakt framifrån hur kantigt det är. Så gjorde jag för att mitt kar är rundat.

Sedan tog jag en pensel, och duttade på svart silikon, valde att inte silikona på massa sand eller grus då det skulle se onaturligt ut.

Den svarta kanten/sidan ser mycket bättre ut än med massa grus där, för mitt kar iaf.

Tråkigt att ditt kar kommer vara lite för kort, han du inte använda dig av något som täcker för? T.ex någon hög rot eller liknande? Sten på höjden?

Mitt kommer troligtvis att vara 130 långt och 60 högt. Bakgrunden är ju 120x60 så det "fattas" 10 cm. Om jag sätter den i mitten fattas det 5 cm på varje sida. Fråga är hur jag får till det snyggt?
#82 - 10 januari 2014 16:03
Micke L skrev:
Mitt kommer troligtvis att vara 130 långt och 60 högt. Bakgrunden är ju 120x60 så det "fattas" 10 cm. Om jag sätter den i mitten fattas det 5 cm på varje sida. Fråga är hur jag får till det snyggt?

Det kanske finns någon slimeline som matchar färgerna hos Arbuston något så när?
#83 - 11 januari 2014 14:16
Micke L skrev:

Menade såklart att bakgrunden kommer vara för kort, skrev fel ;)
Det var därför jag skrev gällande någon hög rot eller liknande?

Vad kommer du köra för filterlösning?
Samt hur djupt kommer ditt akvarium vara?
Tänk på att bakgrunden är riktigt fet på vissa ställen. Just pga 3D effekten.
#84 - 11 januari 2014 21:26
Jojje_ skrev:
Menade såklart att bakgrunden kommer vara för kort, skrev fel ;)

Det var därför jag skrev gällande någon hög rot eller liknande?

Vad kommer du köra för filterlösning?

Samt hur djupt kommer ditt akvarium vara?

Tänk på att bakgrunden är riktigt fet på vissa ställen. Just pga 3D effekten.

Får hitta på något i hörnen.
Kommer att köra ytterfilter och karet blir 60 djupt så det är ok att den bygger på vissa ställen.
#85 - 14 januari 2014 19:15
Dags för lite bilder.

[ATTACH=CONFIG]66731[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66732[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66733[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66734[/ATTACH]
#86 - 15 januari 2014 20:57
Fler bilder:

[ATTACH=CONFIG]66751[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66745[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66746[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66747[/ATTACH]
#87 - 15 januari 2014 21:04
Jag är genuint ointresserad av Malawi måste jag erkänna, men den fisken var jädrit fin, och krabban är ju helläcker! :D
#88 - 15 januari 2014 21:08
Mr Woods skrev:
Jag är genuint ointresserad av Malawi måste jag erkänna, men den fisken var jädrit fin, och krabban är ju helläcker! :D

Vilken fisk tänkte du på nu? =) Den sista?
#89 - 15 januari 2014 21:12
Ja, den pastell-orange/rosa/gulblåa. :p
#90 - 15 januari 2014 21:13
Mr Woods skrev:

Det är en Firefish. =) Dyr sådan, oftast tappar Firefish sin röda färg, dock inte denna då den är från en unik stam som inte tappar färgen även efter flera flera år.
Älskar den. =)
#91 - 15 januari 2014 21:24
Mr Woods skrev:

Om det är den på bilderna innan krabban, så är det en "Firefish" ja, som är en odlingsform av nå'n Aulonocara, om jag förstått rätt?
#92 - 15 januari 2014 21:29
Animaniac skrev:
Om det är den på bilderna innan krabban, så är det en "Firefish" ja, som är en odlingsform av nå'n Aulonocara, om jag förstått rätt?

Helt rätt. =)
#93 - 31 januari 2014 10:57
En liten update på karet.

Allt flyter på fint.
De fiskar som nu samsas är:

1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hane
1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hona
1st Tropheus sp. Ilangi - hane
1st Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point" - hane
1st Aulonocara "Fire Fish" - hane
1st Labotropheus Trewavasae - hane
11st Pseudotropheus Saulosi - blandat honor & hanar
4st Synodontis Multipunctatus - oklart gällande kön
1st Malawikrabba - oklart gällande kön

..samt två fiskar till som jag inte minns namnet på.

Alla lever i harmoni och jag märkte att efter de sista två fiskarna åkt i så har allt lugnat ner sig.
Låter det nu vara som det är då jag misstänker att gränsen snart är nådd för hur mycket som egentligen får plats.
Fiskarna verkar trivas, äter bra och är lugna generellt. [:)]

Fiskarna jag inte kan namnen på är dessa två:
[ATTACH=CONFIG]67054[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67055[/ATTACH]

Någon som kan hjälpa mig med detta?
#94 - 31 januari 2014 11:18
Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.
Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.
#95 - 31 januari 2014 14:41
Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.

Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.

Tack för svar!
Var nere hos grabbarna och köpte nya lysrör, fick då mina svar gällande fiskarna också. :)
Angående honorna, så var min första tanke att jag ville ha de snyggaste fiskarna i karet och så många "neutrala" honor i. Syftar då på färgen..
Tycker allmänt att honor är väldigt tråkiga i sina färger. Tyvärr.

Angånde korsningsrisken så går väl en hane alltid till en hona av sin egen sort innan han är otrogen med andra arter eller hur? haha :d
#96 - 31 januari 2014 16:01
Jojje_ skrev:

Angånde korsningsrisken så går väl en hane alltid till en hona av sin egen sort innan han är otrogen med andra arter eller hur? haha :d

Knappast relevant för Malawiciklider om ägaren ger dem fel förutsättningar..
#97 - 31 januari 2014 17:50
Mathias har helt rätt.

Och det finns mängder med olika malawiciklider med färggranna honor.

Med så många ensamma hanar skulle jag tex endast våga ta vara på en kull yngel om jag hade sett hela leken.
Visst kan ensamma hanar leka med andra honor, men det vanligaste är att doom lägger sig i en lek. Om tex två av dina saulosi leker så kan en eller fler andra hanar blanda sig i och så blir det en salig blandning. Jag har själv sett detta ett par gånger när jag hade malawi.
Och visst kan detta hända ändå, men risken är störst med ensamma hanar.

Tycker du inte att det finns några fina honor så är mitt råd att endast ha hanar i akvariet.
Men då förstår hag inte ens poängen med att ha malawi.
Det finns olika beteenden hos de olika arterna och detta uppmärksammas ju lättast om man har fisk av båda könen.
#98 - 31 januari 2014 18:40
Då blir det att skaffa honor också. =)
Hur blir det med Trewawasen och Ilangin? Kan de korsa sig med Malawiciklider? Kanske dum fråga men ställer den ändå. =)
#99 - 31 januari 2014 19:20
Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra.
#100 - 1 februari 2014 20:47
Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra.

De kommer ju inte från Malawisjön, utan från Tanganyikasjön =)
#101 - 1 februari 2014 22:34
Jag missade visst Ilangin men L.Trewawasae är från malawisjön.
#102 - 2 februari 2014 07:33
Jag är nyfiken på hur det går med Crusty?
#103 - 2 februari 2014 16:17
Jag missade visst Ilangin men L.Trewawasae är från malawisjön.

Vad jag vet så är det två fiskar som inte kommer från Malawisjön, hade fått för mig att Chilumban var en av dessa, men misstänker att gökmalarna var de andra som inte kommer från Malawi. =)

flygrc skrev:
Jag är nyfiken på hur det går med Crusty?

Hen mår skitbra, äter fint och är väldigt aktiv hela tiden. Nu även på dagarna är han ute på vift, tidigare var han gömd tills det var matdags.
Snäll mot fiskarna och fiskarna är snälla mot krabban. =) Helt underbar liten varelse som ger akvariet en helt annan dimension.
#104 - 9 februari 2014 08:30
Jag har missat ditt svar, kul det fungerar bra. Ska se när jag fått igång karet om jag hittar en med.
#105 - 11 februari 2014 11:16
Det slutgiltiga rådet är ändå att tänka om helt angående troffarna, du vore den första som lyckas [:)] Om du nu vill ha dem, köp 30 [:)]

Får här passa på att uppdatera Mathias lite då han frågade gällande troffarna.
Har ju enbart en st Tropheus Moori "Ilangi" samt en st Labeutropheus Trewavasae "Chilumba" i karet.
Och till en början var Chilumban extremt elak mot samtliga fiskar. Drog iväg ruscher varje kanske 10 sekunder.
Detta var dock första månaden. Nu har den lugnat ner sig och beter sig väldigt fint mot samtliga fiskar, speciellt efter att jag lade till flera fiskar i karet.
Ilangin har från första början varit karets gosis. Hellugn och aktiv, simmar hela tiden runt hela akvariet och naffsar på alger som växt på stenen i mitten.

Samtliga fiskar trivs riktigt bra med varandra, och det märks. Inga fenor är avbitna, det ser harmoniskt ut i karet.
Ett par Saulosihonor tuggar, Firefishhanen har nu fått sin hona som han fint simmar omkring med tillsammans.
Även Placidochromis Sp. Blue otter-paret ser ut att trivas bra, hanen är helt utfärgad, något som inte hade hänt om han inte hade någon hona som han kan visa upp sig inför, samt något han inte hade gjort när han köptes.
#106 - 13 mars 2014 09:16
Första dödsfallet idag.
Kommer till jobbet och ser en liten gul Saulosi som flyter och är halvt uppäten där både ögon och fenor saknas.
Såg extremt undernärd ut och verkar inte ha fått käka mkt pga resterande fiskar som kanske hållit den undan.
Funderar på att kanske klippa upp den och mata krabban? =)
#107 - 10 november 2014 12:19
Något nytt med karet?
Har du någon bild på det idag?
Filmerna får jag inte att fungera.
Men riktigt kul att läsa om projektet.
/Niklas
#108 - 13 juli 2021 18:32
…hur gick det sen?

Annons