Projekt - bygge av räkkar och ställning:)

#1 - 9 oktober 2009 10:02
Hej alla fiskmänniskor:)
Just nu har vi projektarbete i skolan och då tänkte jag passa på att lära mig att bygga akvarier och en ställning till dem:)

Tanken är att akvarierna ska ha måtten 60*30*30, alltså 54L och att jag ska bygga en ställning i form av en pelare och försöka odla lite räkor[:)]
Jag hade tänkt satsa på WP och någon/några mer sorter men vilka det blir har jag inte bestämt än.. Tjockleken på glaset har jag fått råd om att det ska vara 6mm..

Jag var uppe hos Tummen här på Zoopet förra veckan och fick mycket inspiration och tips från hans pelarakvarie som jag tackar så mycket för!

Det finns många funderingar på olika saker, bla. bakgrund? ljus? räksorter?

Jag har vart inne lite och kikat på pumpar och de jag funderar på är de här:
http://www.akvarieshopen.com/eheim-hangon-2040-liberty-100-p-138.html
och
http://www.akvarieshopen.com/aquael-turbofilter-350-350-lt-p-2763.html

vad tycker ni? är dom bra:confused:

Tar tacksamt emot alla råd jag kan få eftersom jag är helt ny på det här med akvariebyggen;)
#2 - 9 oktober 2009 14:17
tjena ! :D jag hade ett räk-kar uppe för några månader sen, jag satte BTN slimline bakgrunder på 3 sidor av det, det blev grymt snyggt, satsa på det om du vill ha ett akvarie som sticker ut! (: jag körde med ett Aquael Fan 1 filter tror jag det va i det karet, men körde inte det på max-effekt då jag har för mig att räkor inte vill ha det för strömt i akvariet ! men det finns säkerligen folk här som är bättre på det än vad jag är ! (: lycka till iaf! ;D
Bilagor:
#3 - 11 oktober 2009 09:26
Ja nu vet jag ju att du är på gång, hoppas dina nya WP-räkor fortfarande är pigga och glada! Nu när jag hittat tråden så skall jag titta in lite då och då.
#4 - 11 oktober 2009 09:56
Som filter hade jag kört ett påhängsfilter med en rejäl bit finmaskad filtermatta på insuget, det get dig bättre filtrering, räksäkrar filtret samt ger dem en massa gott att kalasa på:)

Tänk på att odling av räkor kräver låg temperatur för att gå bra, 21-23 grader är i det närmaste perfekt, förökningstakten avtar markant över 25grader..
#5 - 15 oktober 2009 21:09
Tack för alla små tips:) Hade (om nu plånboken tillåter) tänkt ha en BTN slimline men jag får se... Det känns som att jag äntligen har börjat komma igång och silikon är inhandlad och glaset är beställt via pappa:) Det blev 6mm glas, men har tittat omkring lite på nätet nu om bilder och beskrivningar på hur man ska silicona ihop akvariet och fick se att det föreslogs att man skulle ha tjockare glas på botten, ca 8-10mm.. Är det någon som är nödvändigt??
#6 - 15 oktober 2009 21:18
Inte till så små kar, se bara till att du inte har några större stenar som kan välta och krossa botten eller liknande.
#7 - 15 oktober 2009 21:25
Okey skönt att veta:) Man blir ju allt lite osäker;) Har kikat lite nu på bakgrunder och mest då BTN slimline men det finns ju inga exakta mått som passar akvariet jag tänkt bygga:( kommer jag bli tvungen att köpa större och kapa eller gör det något om jag köper en med måttet 20*55?? kommer det synas mycket?
#8 - 15 oktober 2009 21:34
Köp en större och kapa till så det blir rätt mått, skall du ändå lägga pengar på det är det lika bra att se till att det blir bra ifrån början
Bilagor:

Annons