Är ny här och har gjort mitt första projekt nu. :)
Tänkte dela med mig för dom som är intresserade.
Jag hade tidigare mitt Juwel 400 liter som rumsdelare. Hade jalusier som täckte upp till väggen. Efter flytt så satte jag en plansh som bakgrund eftersom den inte används som rumsdelare längre.
Inte så supersnyggt:
[ATTACH]22872[/ATTACH][ATTACH]22873[/ATTACH]
Första är att tömma akvariet samt ta bort bakgrund: (Ja, fiskarna blev pissed)
[ATTACH]22874[/ATTACH][ATTACH]22875[/ATTACH][ATTACH]22876[/ATTACH]
Skyfflade all sand mot framrutan så jag kommer åt att ta bort restan av vattnet samt rengöra bakrutan ordentligt. Akvariet fick stå tomt i 24 timmar så rutorna blev torra samt det lilla vatten som var kvar fick dunsta.
Filtret hade jag tagit bort sen tidigare och det var jag glad för nu eftersom jag kunde ta ut behållaren och mäta ordentligt insug etc.
Beställde 3 stycken 60*50 Slimline samt 1st 20cm bit. (Filterbehållaren är 20 cm djup. (20*16) Kapade ena 50 cm biten så att den skulle passa filtrets utsida.
[ATTACH]22877[/ATTACH][ATTACH]22878[/ATTACH]
[ATTACH]22879[/ATTACH][ATTACH]22880[/ATTACH]
Upptäckte att en vanlig bågfil för plast funkar bäst. Silikonade fast bitarna och lindade ihop väggarna så det skulle sitta. Nästa steg är att kolla om måtten stämmer genom att lägga dit bitarna.
[ATTACH]22881[/ATTACH] Måtten längst in stämde inte 100% men i bakgrunden längst bak just vid filtret behövde lite hål¨så det var bara att rita ut och såga.
Nästa steg var att silikona fast bakgrunden.
[ATTACH]22882[/ATTACH][ATTACH]22883[/ATTACH][ATTACH]22884[/ATTACH]
Jag använde mittstag til juwelakvariumet för att trycka fast bakgrunden. Mittstagen är av plast så jag klämde fast mellan bakgrund och glaset. Ser farligare ut än det är)
[ATTACH]22885[/ATTACH]
Sen var det bara att vänta 24 timmar.... och sen fylla, tömma, fylla, tömma. För att få bort småbås från det man sågat från bakgrunderna etc.
[ATTACH]22886[/ATTACH][ATTACH]22887[/ATTACH][ATTACH]22888[/ATTACH]
Har ett akvarium på 240 liter Juwel det också som jag gjorde ett delvatten byte på samtidigt men använde vattnet jag tog ur och hällde i filtret i 400 liters. Sen tvättade jag ur lite filtermaterial från 240 med 400liters så bakterierna får sig en lite boost... Måste nog skapa ett till inlägg med resten.. Mer kommer snart..