Projekt Asienbiotop/Räkkar

#1 - 8 december 2007 00:31
Hej! Jag har gått och grunnat på att starta upp ett Asienbiotopkar med Crystalräkor med lowtech innom ett par tre månader för att ha det i vårt sovrum som just nu renoveras.. Det har skapat en del frågor och tankar som jag gärna vill ventilera med er..:) Ni får gärna komma med frågor och kommentarer!

Jag har tänkt att skaffa mig ett Juwel Lido (120l) till mitt projekt:D Och då kommer tanken om någon har en ide hur man gör filtret räkyngelsäkert..? Eller om det är lättast att byta ut det..? Kanske är det till och med för mycket genomströmmning på ett sådant..? Kanske kunde man limma dit ett par skenor vid sidorna av vattenintaget för att "skjuta" in en filtermatta framför intaget..?

Lowtechbotten tänker jag göra en blandling av jord, lera (kattsand) och grus (1-3 mm Rådasand) för att lägga en ca 5 cm tjockt lager av och därefter ca 3 cm med bara grus (1-3 mm Rådasand).

Växter jag troligen kommer att ha:
Pogostemon helferi, Cryptocoryne beckettii, Microsorum pteropus "Windeløv", Cardamine lyrata (Japansk vattenört), Rotala rotundifola, Vallisneria spiralis ”Tiger”, Cryptocoryne crispatula var. balansae.
Växter jag eventuellt kommer att ha: Aponogeton crispus, Rotala sp. Najsenshan (Mayaca).

Jag funderar även på om orginalbelysningen kommer att räcka: 2x24 watt T5 lysrör + reflektorer..? Akvariemåtten är B 61 x D 41 x H 58 cm (120 liter)

Invånarna kommer att bestå av största delen Crystal red, men även några Crystal black.
Jag har hört att det är bra att blanda i lite crystal black med crystal red för att förstärka den röda färgen lite.. Kan detta stämma..?
#2 - 10 december 2007 21:38
Ingen som har något att tillägga..?:(
#3 - 10 december 2007 21:42
en blandning av rc och bc ska göra att det blir lite finare räkor enligt någon galen tysk! du kommer få ca: 1st black av 10 yngel! jag har dock inte sett att någon av mina black crystal räkor blir finare efter att ha fått till det med en red crystal!

Hoppas det kommer bilder sen med!!
#4 - 10 december 2007 21:53
Jag tror jag läste om någon Japan som odlade red crystal och menade att det skulle bli finare om man blandade in black crystal..:) Så det kan ju vara kul att testa.. Sen är det ju rätt fint att ha två olika färger..

Klart det blir bilder sen när det finns något att ta på..;)

Ingen som vet något om juwels filter, blir det för mycket tryck med 600 l/tim till räkorna..?
#5 - 10 december 2007 22:02
tror det farliga med filter och räkor är att bebisarna kryper in i filtret och väl där inne så växer dom till sig och fastnar, man bode kunna sätte någon damströmpa framför eller så.. det har jag gjort..

ska du ha några fiskar i karet också? några amano eller filterräkor?

tänk på att det kan bli stooora protester om pumpen låter i sovrummet! ;)
#6 - 10 december 2007 22:18
Haha, just det.. Får väl lägga ett täcke över på natten..;) Nä men så mycket ska det väl inte låta hoppas jag.. Jag har ju ett Juwelkar redan och den pumpen låter nästan ingenting...

Jag tänkte bara ha crystalräkor i.. Funderade ett tag på fiskar också men de flesta som jag tycker är fina och kan tänka mig att skaffa äter ju räkor..:( Sen har jag även hört att räkorna blir mer aktiva och syns mer om det inte är några fiskar i..

En damstrumpa på juwels filter tror jag blir svårt, men jag funderar på om man kan limma dit någon list på vardera sida om intaget för att kila fast en filtermatta.. Men är osäker om det kommer att funka, kanske räkynglen kommer att lyckas smita in ändå.. Kanske får man skära bort juwels filter och köpa ett annat.. Men det känns ju galet att inte kunna använda det som följer med, kasta bort pengarna liksom.. Ska ringa till Akvariehandlarn i morn och kolla om man kan beställa ett kar utan filter, pump och doppvärmare.
#7 - 10 december 2007 22:20
mitt juwel i tv rummet är mycket tyst.. kan man inte ta sånt bioligoskt filter eller vad det kallas?
#8 - 10 december 2007 22:25
VAd menar du nu..? Juwels filter är ju en typ av biologiskt filter.. Eller menade du att byta ut det helt..?
#9 - 10 december 2007 22:26
jag är inte helt 100 på vad det heter, är i regel ganska så kass på filter :P men det ska finnas något som jag tyckte såg ut som typ pellets som kunde vara istället för orginal filtret.. :(
#10 - 10 december 2007 22:30
Jao.. Det kanske man skulle kunna ha.. Då fastnar de ju iaf inte.. men de kanske e bra om de kommer in i filtret alls..?
#11 - 10 december 2007 22:35
Eller kör lowtech utan filter och låt växter + jordbotten ta hand om denitrifieringen?
#12 - 10 december 2007 22:36
det är la bra om dom kommer in för då kan dom ju äta av allt som finns i filtret, men tråkigt om dom inte hittar ut sen.. finns säkert någon här på zoopet som har en bra lösning just till juwels pumpar.
om du har vägarna förbi Gbg så kan du köpa massa räkor av mig :)
Bilagor:
#13 - 10 december 2007 22:43
Olivin skrev:
Eller kör lowtech utan filter och låt växter + jordbotten ta hand om denitrifieringen?

Jo det funkar ju också.. Jag tänker ju ha rätt mycket växter också.. Men behövs det inte lite cirkulation på vattnet för att det inte ska bli en hinna på vattnet..?

patriksg skrev:
det är la bra om dom kommer in för då kan dom ju äta av allt som finns i filtret, men tråkigt om dom inte hittar ut sen.. finns säkert någon här på zoopet som har en bra lösning just till juwels pumpar.

om du har vägarna förbi Gbg så kan du köpa massa räkor av mig :)

Jo det skulle ju vara intresant..:) Men det är rätt långt till Göteborg för mig..;)

Kollade in länken du skickade i den andra tråden.. Och fan vad snyggt det var med svart grus det var i kontrast mot räkornas färger.. Kanske skulle sattsa på det i stället..
Bilagor:
#14 - 10 december 2007 22:46
jag har hinna i mitt kar fast jag har ytrörelser. jag har svart grus i mitt räkkar och det är fint när en cr som är riktigt vit går på det =)
Jag hade köpt lite räkor från olika handlade också, så att det blir lite "nytt blod" i det hela =)
#15 - 10 december 2007 22:52
patriksg skrev:

Jag hade köpt lite räkor från olika handlade också, så att det blir lite "nytt blod" i det hela =)

Mm det är så jag också tänker göra.. Leta runt så man hittar riktigt fina exemplar och kanske bara köpa max 5 st av varje handlare.. Jag vet redan en person jag kommer att handla några av, han har beställt sina från Singapor..
#16 - 10 december 2007 22:53
du får ju tebax pengarna seb om dom blir fina och du säljer dom :)
#17 - 11 december 2007 11:12
jerker_s skrev:
Ingen som vet något om juwels filter, blir det för mycket tryck med 600 l/tim till räkorna..?

Det tror jag inte. Mina verkar uppskatta cirkulationen.
#18 - 11 december 2007 12:16
Eurydike skrev:
Det tror jag inte. Mina verkar uppskatta cirkulationen.

Ok.. det låter ju bra.. Ifall jag bestämmer mig för att ha kvar det.. men jag är lite osäker då jag tycker det verkar riskfyllt.. kanske blir rena räkslaktanläggningen med ett sådant filter, svårt att få det räksäkert.. Eller tror ni att det går att limma för insugen med ett plastnät typ myggnät? Eller är det för stora maskor/hål i dessa..? Kommer räkynglena i genom ett sådant..?

Nu har jag i varjefall kollat med min zoohandlare om man kan få köpa ett Juwel Lido utan filter, pump och doppvärmare. Det gick bra:D dock villa han ej ta bort filterbehållaren, utan det fick man göra på eget ansvar...

Men hur har de det i naturen där de kommer ifrån, är det strömmt vatten eller är det mer stillastående..?
#19 - 11 december 2007 12:20
Hur ser ditt filter ut? Har du någon bild? Myggnät tror jag inte på, de kommer säkert igenom. Jag har trätt ett grovporigt svampfilter över alla mina insug - har din pump ett sådant insug?
#20 - 11 december 2007 12:21
Jag har lite olika filter i mina räk kar. Och ärligt talat tycker inte jag att det försvinner så många räklingar in i filtret även om de eg KAN i vissa. Bara det inte finns för stora ingångar. Men då kan man säkra med nylonstrumpa, myggnät eller en bit finporig filtermatta.
#21 - 11 december 2007 12:23
jerker_s skrev:
Men hur har de det i naturen där de kommer ifrån, är det strömmt vatten eller är det mer stillastående..?

Jag tror du kan få bra svar på det här http://www.redbee.se/forum/
#22 - 11 december 2007 13:16
Tack! Nu har jag reggat mig där med och ställt några frågor..:D
#23 - 11 december 2007 21:43
Läste nyss en artikel (som eurydike hittat) där de påstod att räkor vill ha/trivs bäst med relativt stora vattenbyten per vecka.. De förespråkade alltså inte Lowtech:( Någon som kör med lowtech och tycker det funkar bra där räkorna verkar trivas?

I artikeln stod även att man inte skulle ha en massa växter i karet då dessa konkurerade ut en viktig näringskälla för räkorna, nämligen alger..:( Det är ju fint med växter i karet..:( Kanske man kan ge dem annan mat som ersättning..? Algtabletter, ärtor mm?
#24 - 12 december 2007 08:05
Lowyech vet jag inte om jag har! men jag byter vatten 1 gång iveckan. dom bör ju trivas då dom förökar sig hela tiden
#25 - 12 december 2007 08:32
Inte lowtech men kör med väldigt små vattenbyte, ungefär 10% var 10:e dag. Då är det iofs bara 10 räkor i ett 20 literskar, men de är väldigt pigga och glada.
Algerna går fint att "ersätta" med algtabletter! Jag bryter av en liten bit och stoppar ner var tredje dag. Utöver det så får de andra saker att äta på; löv, grönsaker och ibland lite fiskmat.
#26 - 12 december 2007 10:01
jerker_s skrev:
Läste nyss en artikel (som eurydike hittat) där de påstod att räkor vill ha/trivs bäst med relativt stora vattenbyten per vecka.. De förespråkade alltså inte Lowtech:( Någon som kör med lowtech och tycker det funkar bra där räkorna verkar trivas?

I artikeln stod även att man inte skulle ha en massa växter i karet då dessa konkurerade ut en viktig näringskälla för räkorna, nämligen alger..:( Det är ju fint med växter i karet..:( Kanske man kan ge dem annan mat som ersättning..? Algtabletter, ärtor mm?

Jag har själv mycket växter hos mina räkor och då just mycket hornsärv som är snabbväxande. Det skrev han ju om i artikeln att man absolut inte skulle ha. Just för att det "dödade" algtillväxten men också att förändringen i karet kunde bli för stor om man beskär växterna för mycket.
Funkar med mina räkor. även att jag rensar min hornsärv både ofta och hårt.

Men eftersom du frågade efter deras naturliga habitat och han i artikeln i alla fall nämner det med någon rad så.. :)

Jag tycker det verka som att räkorna trivs ypperligt att sitta och pilla i hornsärven, i mossan och på mossbollen. Överallt där det kan fastna eller bildas mat. Så det är väl en smaksak.
#27 - 12 december 2007 10:29
Eurydike skrev:
Jag har själv mycket växter hos mina räkor och då just mycket hornsärv som är snabbväxande. Det skrev han ju om i artikeln att man absolut inte skulle ha. Just för att det "dödade" algtillväxten men också att förändringen i karet kunde bli för stor om man beskär växterna för mycket.

Funkar med mina räkor. även att jag rensar min hornsärv både ofta och hårt.

Men eftersom du frågade efter deras naturliga habitat och han i artikeln i alla fall nämner det med någon rad så.. :)

Jag tycker det verka som att räkorna trivs ypperligt att sitta och pilla i hornsärven, i mossan och på mossbollen. Överallt där det kan fastna eller bildas mat. Så det är väl en smaksak.

Absolut vill man efterlikna deras naturliga miljö så gott det går.. Men nog måste det finnas växter där räkorna kommer ifrån..? Kan det inte vara så att räkorna är väldigt känsliga för förändringar i vattnet och därav hans råd, eftersom det blir mycket känsligare i ett litet akvarium än i naturlig miljö med större vattenmängd och stabila vattenvärden (då det i atikeln även skrivs att de vill ha ett litet vattenflöde). Då måste det ju också vara bra med ett lowtech utan en massa vattenbyten...???
#28 - 12 december 2007 10:40
jerker_s skrev:
Absolut vill man efterlikna deras naturliga miljö så gott det går.. Men nog måste det finnas växter där räkorna kommer ifrån..? Kan det inte vara så att räkorna är väldigt känsliga för förändringar i vattnet och därav hans råd, eftersom det blir mycket känsligare i ett litet akvarium än i naturlig miljö med större vattenmängd och stabila vattenvärden (då det i atikeln även skrivs att de vill ha ett litet vattenflöde). Då måste det ju också vara bra med ett lowtech utan en massa vattenbyten...???

Jo jag tror det är så han menar. Att man ska eftersträva så lite förändringar som möjligt. Men samtidigt förespråkar han stora och frekventa vattenbyten...?

Personligen tror jag lowtech kan funka bra med räkor. Fast att man kanske inte har i räkor från början utan först när karet blivit stabilt. De är känsliga för nystartade kar.

Jag tycker att det är svårt att hitta information om räkornas naturliga habitat.
Klart man vill efterlikna. Men det är väl inte så många av dem som säljs i handeln som är vildfångade. De flesta är ju förädlade i färgerna genom selektiv avel.
#29 - 12 december 2007 11:36
Eurydike skrev:
Jo jag tror det är så han menar. Att man ska eftersträva så lite förändringar som möjligt. Men samtidigt förespråkar han stora och frekventa vattenbyten...?

Personligen tror jag lowtech kan funka bra med räkor. Fast att man kanske inte har i räkor från början utan först när karet blivit stabilt. De är känsliga för nystartade kar.

Jag tycker att det är svårt att hitta information om räkornas naturliga habitat.

Klart man vill efterlikna. Men det är väl inte så många av dem som säljs i handeln som är vildfångade. De flesta är ju förädlade i färgerna genom selektiv avel.

Ja jag får inte heller texten att gå ihop riktigt, tycker han är ganska otydlig..

Det är klart att de säkert inte är så kräsna om hur det ser ut i karet då de är uppfödda i ett akvarium.. Utan det är säkert bara psykiskt för en själv att man vill ge dem så naturlig miljö som möjligt. Man skruvar upp kraven själv, inte räkorna..;) Man gör nog mycket för sin egen skull också..:D

Vad det gäller akvariets stabilitet och inkörning, så tänkte jag ta smutsvatten från mitt andra akvarium vid uppstarten och sedan köra det i en månad med enbart växter och övrig inredning innan jag inhandlar de första räkorna.
Låter bra att någon är med på iden om lowtech kommer att funka bra till räkor, eftersom ingen annan verkar ha det och uttalar sig om det...[:o]
#30 - 12 december 2007 12:39
Någon liten startfisk och ett par posthorn också? Annars händer det inte så mycket i karet...

jerker_s skrev:
Vad det gäller akvariets stabilitet och inkörning, så tänkte jag ta smutsvatten från mitt andra akvarium vid uppstarten och sedan köra det i en månad med enbart växter och övrig inredning innan jag inhandlar de första räkorna.

Låter bra att någon är med på iden om lowtech kommer att funka bra till räkor, eftersom ingen annan verkar ha det och uttalar sig om det...[:o]
#31 - 12 december 2007 13:10
Mamma Mia skrev:
Någon liten startfisk och ett par posthorn också? Annars händer det inte så mycket i karet...

Visst kan jag ha ett par fiskar i och posthorn brukar man ju ofrivilligt få med på någon växt man planterar.. Men för att akvariet ska köras in räcker det väl att tillsätta fiskbajs (smutsvatten från det andra karet)?
#32 - 12 december 2007 14:52
Jag har haft 10-15 CR i en 20 liters burk helt utan filter med jordbotten och massa växter (inkl hornsärv), dvs lowtech, och det funkade bra första halvåret. Jag startade utan bakteriekultur el. dyl, började med ett fåtal räkor och ökade antalet gradvis under de första två månaderna. Fortfarande inga problem. Sen efter ca 6-7 mån exploderade antalet räkor genom förökningen och då fick jag problem som följd av överbefolkningen, jag borde ha gallrat ut beståndet hårdare.

Så som svar på din fråga så visst funkar räkor-lowtech, men precis som i övrigt med lowtech är det viktigt att hålla ner belastningen jämfört med filtrerade kar (speciellt med räkor som har en tendens att föröka sig så snabbt jämfört med fisk).

Sedan så är väl ärligt talat inte ett akvarium med (tillräckligt) få räkor så speciellt kul att se på eftersom de är duktiga på att gömma sig, men vill du ha burken i sovrummet så kanske du blir tvungen kompromissa på något vis. Ett ytterligare alternativ kan väl vara att sätta till en liten grupp fiskar, då får du automatiskt en gallring av räkyngelantalet och lite mer liv i akvariet + en helt tyst burk med massa snygga växter i sovrummet. :)

Vill du däremot ha en burk som så småningom kryllar av räkor är det nog kraftig filtrering med yngelskydd, typ nylonstrumpa, som gäller och det brukar vara svårt att få tillräckligt tyst, även om just det hur pass mycket man störs av det är rätt individuellt. Själv skulle jag aldrig palla ens det tystaste filter där jag ska sova, medan andra sover utan problem i vilket buller som helst.
#33 - 12 december 2007 15:10
I mitt Lido har jag ingen typ av skydd för insuget. De små räkorna vandrar obehindrat ut och in och nångång när jag rengjort filtermaterialet har jag plockat ut lite småräkor som suttit i det. Visst kan det kanske bli så att om de blir för stora så fastnar dom därinne men jag har hittills inte hittat någon större där.
Jag har ju då förstås en hel bunt med firrar som käkar småräkor men trots det och viss brist på växter (ska utöka) så klarar sig en del små och det tror jag beror mest på att de kan gömma sig inne i filtret.
Pumpen tror jag definitivt inte blir något problem. Jag har bytt min 600 l/h till ett 1000 l/h och räkorna mår lika bra som tidigare.

Lycka till med det nya karet!
#34 - 12 december 2007 16:07
Oj nu blev det ännu svårare..;)

Tack för lyckönskningarna Inka..:)

Med tanke på vad ni skriver så låter det som om att det bästa för mitt lowtech är att ha ett litet filter i som en buffert för att karet inte ska riskeras att bli överbelastat, då jag inte kommer att ha fisk i. Ingen av oss är jättekänsliga för ljud, eller iallafall inte om det kommer från ett akvarium..:D Så ett filter som är relativt tyst kommer nog att funka fint.. Men jag tror nog att jag kommer att satsa på ett räksäkert filter istället för juwels filter. Tror det blir minst krångel så + att man inte riskerar några räkors liv..:D

Vad tror ni om något av dessa filter:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1
Är detta räksäkert? 350l/h eller 650l/h, undra om det är någon skillnad på filtervolymen på dessa eller om det bara är effekten som skiljer?
#35 - 12 december 2007 16:11
Det är helt räksäkert om du använder antingen alla delarna eller bara filtermattan. Jag har ett sådant i ett av mina kar.
#36 - 12 december 2007 16:25
Bra, men vet du om de olika skiljer sig åt i filtervolymen eller om det bara är effekte?
#37 - 12 december 2007 16:32
jerker_s skrev:
Bra, men vet du om de olika skiljer sig åt i filtervolymen eller om det bara är effekte?

Ja 650 är något större än 350, framförallt filterkammaren är större. Men det går också att köpa till förgreningsrör och en till skumpatron och köra med dubbla filtermattor om man vill det. Ska enligt Aquael vara samma storlek till alla modellerna. Finns att köpa hos PWSS tex.
#38 - 12 december 2007 18:51
Najs! Bra med extra filter.. Men då får det nog bli 650 tror jag, om det inte blir för mycket "flås".. om inte annat borde trycket minska om man sätter dit en filterpatron till..

Jag tänkte ta mig en tripp till PWSS i Vingåker sen när jag skaffat akvariet.. Det finns ju även rätt billigt svart grus där.. Det blir en del åkande.. Jag ska nog inhandla akvariet i Jönköping, då det är det bästa priset till rimliga bensinpengar..
#39 - 12 december 2007 18:53
Eurydike skrev:
Det är helt räksäkert om du använder antingen alla delarna eller bara filtermattan. Jag har ett sådant i ett av mina kar.

Låter det mycket, eller är det ett relativt tyst filter?
#40 - 12 december 2007 19:14
Som vilket innerfilter som helst (utom Fluval som jag tycker är fasligt högljutt).
Finns en magnetisk upphängare att köpa till istället för sugpropparna om man vill ha det istället. Men jag vet inte om det blir tystare eller tvärtom?
#41 - 13 december 2007 22:01
Idag har jag köpt de första grejerna till mitt räkkar..:) Nämligen ett par rötter..:D I morn ska jag ringa och kolla lite priser och se vart det blir billigast att köpa karet, lutar att det blir åka till Jönköping..:S I sånt fall åker jag nog och hämtar det i mellandagarna om det är möjligt. Ska även ringa till PWSS och jämföra pris och för att kolla att de har lite prylar hemma som jag ska ha, så de har sakerna hemma när jag åker förbi på vägen hem från jobbet nästa torsdag..

Nu börjar det klia lite i fingrarna..:D
#42 - 13 december 2007 22:09
Vad kul! Glöm inte bildrapporteringen sen ;)
#43 - 13 december 2007 22:11
Men jag tror att jag struntar i att ha någon sorts asienbiotop, då detta känns lite smålöjligt att kalla det. Jag vet ju inte exakt vart växterna kommer ifrån och om de kommer ifrån samma ställe som räkorna.. Dessutom är det lite svårt att hitta lite olika växter som man vill ha som dessutom är lite mer långsammt växande.. Räkorna bryr sig nog ändå inte..:D
#44 - 13 december 2007 22:13
Eurydike skrev:
Vad kul! Glöm inte bildrapporteringen sen ;)

Absolut inte..:D Jag ska ta bilder sen när det börjar att bli något att a på..;)
#45 - 13 december 2007 22:15
jerker_s skrev:
Men jag tror att jag struntar i att ha någon sorts asienbiotop, då detta känns lite smålöjligt att kalla det. Jag vet ju inte exakt vart växterna kommer ifrån och om de kommer ifrån samma ställe som räkorna.. Dessutom är det lite svårt att hitta lite olika läxter som man vill ha som dessutom är lite mer långsammt växande.. Räkorna bryr sig nog ändå inte..:D

Brukar ofta bli så för mig med. När jag startar ett har ska jag minsann ha sann biotop. Sen blir det det som är snyggt och passar ihop till slut i alla fall ;) Huvudsaken är ju att djuren trivs och att det blir trevligt att titta på.
#46 - 13 december 2007 22:40
Svårt att hitta lite mer långsamma växter som täcker i bakkant av akvariet.. Än så länga har jag bestämmt mig för dessa:

Pogostemon helferi
Cryptocoryne wendtii "Brown"
Microsorum pteropus "Windeløv"
Crinum calamistratum
Anubias barteri var. barteri
+ någon sort mossa, har inte bestämt mig ännu..

Men det känns som om det fattas någon (relativt långsamväxande) växt i bakkant för att täcka bakrutan.. Någon som har något förslag..?
#47 - 14 december 2007 09:11
Kanske Vallisneria spiralis ”Tiger”..?
Eller göra en vägg av kork eller dyligt och fästa en massa Microsorum pteropus "Windeløv" på..? Och hur går man tillväga isånt fall, måste den limmas på bakrutan då..?
#48 - 21 december 2007 20:02
Nu börjar det närma sig..:D Akvarium och pump har kommit till zooaffären jag beställt av, ska åka och hämta det i Jönköping på nerresan till julfirandet på söndag. Dessutom har jag varit och införskaffat mig svart grus (2-5 mm), jord, Pogostemon helferi, Anubias barteri, Vallisneria spiralis och beställt Taiwan moss. Rötterna ligger i badkaret för blötläggning:)

Så om allt går bra börjar jag på tisdag eller onsdag med att fixa iordning akvariumet..:D Min höjdpunkt på julen kommer alltså efter julfirandet..:D
#49 - 21 december 2007 22:18
jerker_s skrev:
Nu börjar det närma sig..:D Akvarium och pump har kommit till zooaffären jag beställt av, ska åka och hämta det i Jönköping på nerresan till julfirandet på söndag. Dessutom har jag varit och införskaffat mig svart grus (2-5 mm), jord, Pogostemon helferi, Anubias barteri, Vallisneria spiralis och beställt Taiwan moss. Rötterna ligger i badkaret för blötläggning:)

Så om allt går bra börjar jag på tisdag eller onsdag med att fixa iordning akvariumet..:D Min höjdpunkt på julen kommer alltså efter julfirandet..:D
Och för vår del så får vi vänta och se hur det blev och och ser ut...Snyft[:o]
#50 - 25 december 2007 19:46
Nu är jag hemkommen och akvariet håller på att packas upp..:D

Akvariebänken är ihopskruvad och filtret borttaget.. Men det var inte lätt att få bort filterbehållaren.. Tog fiskelina och pillade in bakom filtret och sågade bort siliconet.. Nu ska jag bara få bort limmet på rutorna..
#51 - 25 december 2007 22:24
Fy vad golvet är ojämt!!! Lägg märke till uppstaplingen på ena hörnan, nästan 2 cm.. Kanske inte världens snyggaste underlägget men det är väl meningen att akvariumet ska vara blickfånget och inte fötterna..;)

[ATTACH]9465[/ATTACH]

[ATTACH]9466[/ATTACH]

[ATTACH]9467[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
#52 - 26 december 2007 00:52
Nu börjar det bli lite ordning..:D Fortsätter i morn att sätta i lite växter och fylla upp vatten. (Flaskan är till för att tynga ner roten som inte riktigt har sjunkigt ännu, hittade ingen sten..:))

[ATTACH]9468[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

God natt!!
#53 - 26 december 2007 22:32
Någon som har ideer om svart bakgrund? Kan kanske eventuellt svart solfilm funka bra?
#54 - 27 december 2007 08:30
Jag har tagit svart sopsäck som man klipper till något större än baksidan på akvariet. Skrynkla sen till den ordentligt och fäst på baksidan. Ser lite ut som en mörk klippvägg. Fasligt billigt :)
#55 - 27 december 2007 09:20
Svart solfilm som är återanvändningsbar måste vara det ultimata. Den dagen man vill ta bort den, så finns det inga klisterrester kvar. Den är dessutom mörkare än vanlig solfilm (eftersom den är tjockare). Vi har bara sådan på bilen, men jag har övervägt noga att sätta sådan på karen. Finns på Mekonomen och Biltema.
Här kör vi sopsäck på småkaren... :) Precis som Eurydike föreslår.

Måste säga att karet ser riktigt, riktigt snyggt ut där det står. Jobbigt med så ojämnt golv bara..
#56 - 27 december 2007 12:51
Svart sopsäck var ju smart..:) Men nu har jag redan vart och köpt solfilm (otålig:D), så jag ska testa det senare idag får se hur det ser ut. Blir det inte bra tar jag en sopsäck..;)

Tar en bild senare ikväll när det är klart..
#57 - 27 december 2007 18:03
Nu börjar det arta sig..:) Det är bara två växter som saknas. I mitten kommer en Crinum calamistratum planteras och den sten som tynger ner roten till höger kommer att tas bort och bytas mot en Taiwanmossa.

[ATTACH]9521[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
Bilagor:
#58 - 27 december 2007 19:42
Vad fint det blir :)
#59 - 27 december 2007 21:44
Tackar! Jag tycker också det verkar kunna bli bra.. Bara växterna kommer att växa till sig och jag får i de andra växterna. Är lite spänd på Taiwanmossan jag beställt, hoppas den kommer i morgon.. Och den där Crinum calamistratum verkar vara svår att få tag på..:( Får se om jag eventuellt åker till Linköping till helgen om de har någon där..
#60 - 28 december 2007 08:04
Personligen tycker jag de där mossorna är rätt lika varandra. Jag har Peacock och Flame och inte ser jag någon nämnvärd skillnad mot javamossa. Nu har jag alla på plattor som marktäckare, kanske växer de annorlunda om man fäster dem på annat vis.

Något som är väldigt poppis är något jag köpt som mini-sötvattenstång (Monosolenium tenerum). Den såg lite skräpig ut när jag fick hem den men nu har den blivit riktigt fin och frodig och räkorna verkar hitta massor att äta där för de sitter där och pillar mest hela tiden.
#61 - 28 december 2007 08:21
Mhmm låter ju inte så kul, får se hur den blir hos mig då..

Du har ingen bild på den där tången (Monosolenium tenerum), den lät ju intressant.
#62 - 28 december 2007 10:50
jerker_s skrev:
Mhmm låter ju inte så kul, får se hur den blir hos mig då..

Du har ingen bild på den där tången (Monosolenium tenerum), den lät ju intressant.

Orkar inte hämta kameran :D
Men det finns emminenta bilder på internet.. http://www.plantacquari.it/images/piante/layout/Monosolenium_tenerum.jpg
http://personal.inet.fi/luonto/marwaario/pics/pellia.jpg
Den sprider sig lite tror jag. Jag har på plattor på botten och det har spridit sig lite i gruset runtikring. Kunde nog vara snyggt att ha som täckare på någon sten eller rot, eller för all del på botten.
#63 - 28 december 2007 11:01
Den såg ju trevlig ut:) Kanske man ska försöka skaffa sig..
#64 - 28 december 2007 18:08
Någon som vet var man kan få tag på sådan..?
#65 - 28 december 2007 18:20
Eurydike - såg att du har erfarenhet av att beställa räkor från http://www.fashop.de/, såg att de hade sjyssta ss cr räkor till hyffsat pris. Men jag fattar nada av den sidan..:( Är det typ bara att skriva in antal och sen..? Du får gärna förklara hur det går till om du har lust. Vad kostar frakten..?

Inte för att det är någon brådska, måste väl vänta någon vecka innan jag vågar beställa..
#66 - 28 december 2007 19:33
Man får skaffa "konto" hos dem. Typ som vanligt fylla i namn osv... Sen är det bara att fylla i antal av det man vill ha och betälla. Frakten är på 20eur nu på vintern och de skickar bara till sverige mån-ons.
De har garanti på att alla djur är levande vid levernas. Är de inte det ska man fota dem i obruten förpackning och skicka till dem så får man beloppet tillgodo nästa gång. Alla har levt som jag fått skickade till mig.

Det är förresten där jag köpt mini-sötvattenstången jag tipsade om :)

Hör av sig om det är något mer du undrar. Inte för att jag är så jättebra på tyska men....
#67 - 28 december 2007 20:13
OK.. Jag får fråga mer sen när det blir aktuellt..;) Tack för hjälpen!
#68 - 28 december 2007 20:51
Nämen... Tänk att jag ha missat den här tråden.. Riktigt snyggt kar!
#69 - 28 december 2007 22:55
Kjaer skrev:
Nämen... Tänk att jag ha missat den här tråden.. Riktigt snyggt kar!

Tackar!:D Och ännu snyggare kommer det att bli när räkorna flyttar in..;)

Vad det kliar i fingrarna nu.. Jag vill skaffa räkor..;) Men det dröjer väl någon vecka innan jag vågar att skaffa mig den första räkan..
Hur lång tid tycker ni att jag ska vänta med att sätta i de första räkorna? Jag kommer att tillföra bakterier och skit genom att tvätta ur filtret från mitt andra akvarium ett par ggr i veckan. Tycker ni att det är en bra ide..?
#70 - 29 december 2007 11:19
Utan ammoniak och nitrit från räkorna eller oätet foder kommer väl bakterierna att dö ut igen skulle jag tro... Borde det inte gå att introducera några räkor direkt så bakterierna får lite "mat"?
#71 - 29 december 2007 11:29
Borde det inte komma tillräckligt med skit från det smutsiga filtret då (från mitt andra akvarium som är igång sen ett tag tillbaks), som jag tvättat ur lite försiktigt i karet en gång i veckan. Jag tvättade ur det i onsdags efter uppsättning och då blev det rejält grumligt...

Och skulle inte räkorna dö då, akvariet måste väll "köras" in först.. Räkor är ju mycket känsliga vad jag förstått..
#72 - 29 december 2007 11:33
Har du inga fiskar som kan gå in det åt dig då? Behöver ju inte vara varken många eller stora.
#73 - 29 december 2007 11:57
Jo, det kommer en massa bakterier, men jag skulle tro att dom dör igen eftersom det inte finns någon mat till dom...
#74 - 29 december 2007 12:15
jerker_s skrev:

Med tanke på vad ni skriver så låter det som om att det bästa för mitt lowtech är att ha ett litet filter i som en buffert för att karet inte ska riskeras att bli överbelastat, då jag inte kommer att ha fisk i. Ingen av oss är jättekänsliga för ljud, eller iallafall inte om det kommer från ett akvarium..:D

Vad tror ni om något av dessa filter:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1

Är detta räksäkert? 350l/h eller 650l/h, undra om det är någon skillnad på filtervolymen på dessa eller om det bara är effekten som skiljer?

Hej... Jag tror att du kommer att få överbefolkat hur du än gör om du inte har fisk i... :D :D
Jag kör med dessa filter till mina räkor.. funkar super.. de sitter och plockar lyckligt på filterpatronerna.. Men man måste krama ur dem i en hink med smutsvatten från akvariet för de är alltid fulla med microskopiska småbebisar.. dessa filter smutsar dessutom till ganska fort och kapaciteten på pumpen är dålig så den tappar kraft såfort filtret blivit smutsigt.. så i ett inkört kar får du krama ur filtret en gång i veckan och sedan glo i hinken i en timme efter småbebisar... :D :D Ha ha... sån´t e livet... ha ha.. man måste även göra rent där själva "snurran" sitter ganska ofta med en tops men det går ju fort.. ;)

Absolut att räkorna gillar kräm i vattnet.. man kan inte ha för mycket tror jag... jag kör 350 l/h till ett 60 L kar och 650 l/h till ett 250 L och jag tycker att det bara är bra när filtret är nyrengjort... Jag fnular alltså på hur jag ska kunna öka cirkulationen i karen.. Idéer emottages tacksamt... eftersom det är bra när de är nyrengjorda är det lite klurigt.. köpa ett likadant och sätta på motsatt sida och göra rent dem varsin vecka, kanske??? :)
Om du har en algboll t ex eller flyttar på växter så kan du se hur räkorna sitter kvar fast de snurrar runt och sitter upp och ned.. man kan riktigt se dem sitta i strömmarna på växtligheten i vildhet...

Jag tror att de ställer stora krav på vattenkvalité så därför tror jag att det blir svårt med lowtec.. jag tror som det skrevs förrut att det fungerar ett tag men när de blir många så behöver man byta vatten... Sonja som lyckas så bra med sina räkor byter jättemycket till sina...

JOOO... Du har läst om att det är farligt med nyköpta växter för räkor va?! De tål förmodligen inte växtbesprutningsmedel... Köp från privatpersoner eller ta från något annat kar...
#75 - 29 december 2007 13:04
Tack för all info!

Jo jag köpter ett turbofilter 650 till karet så det borde ju räcka..

Och de nyinköpta växterna har jag haft i "karantän" ett tag i mitt andra akvarium + att jag kommer att vänta någon vecka innan jag köper räkor med ett vattenbyte emellan för säkerhets skull.

Angående vattenkvaliteen och Lowtech så låter det som om jag får vara försiktig. Jag får väl gallra ur räkor om de blir för många. Men 50-60 st ska jag väl kunna ha utan problem i ett 120 liters?
#76 - 29 december 2007 13:14
jerker_s skrev:
Tack för all info!

Jo jag köpter ett turbofilter 650 till karet så det borde ju räcka..

Och de nyinköpta växterna har jag haft i "karantän" ett tag i mitt andra akvarium + att jag kommer att vänta någon vecka innan jag köper räkor med ett vattenbyte emellan för säkerhets skull.

Angående vattenkvaliteen och Lowtech så låter det som om jag får vara försiktig. Jag får väl gallra ur räkor om de blir för många. Men 50-60 st ska jag väl kunna ha utan problem i ett 120 liters?

Ha ha... Jag har 100-200 st nu i mitt 30 L pga att jag har medicinerat i stora karet och fick fånga upp dem... nu är stora karet igång igen men jag har köpt lite ny fisk som inte är "räktränad" så jag fegar för att stoppa tillbaka dem... Men det är ohållbart nu.. vattenkvaliten är skör nu i lilla karet och det blir ju knappt några bebisar... byter vatten, kramar filter och dammsuger sand till vansinne.. :D
Jag håller även på och flyttar snyggare svennar till japankaret för att få igång livskraften lite där... japanräklingarna är så känsliga, tydligen.. ;)

3 räkor per liter är inga problem... ;) Glöm inte flytväxter... de älskar flytväxter.... brunstiga honor sätter sig där och gömmer sig när alla hannar simmar omkring och letar efter henne... gravida honor sitter där för att det är bättre med syre i ytvattnet för äggen... :)
#77 - 29 december 2007 13:44
Jag har räk/yngelburk på 10 L utan filter som startades väldigt snabbt då jag ville ge fyra platyyngel en chans att överleva.

Jag använde vatten & växter från mitt andra kar när jag startade det, samt doserade i Nitrivec bekteriekultur dagligen första veckan. Ynglen flyttade in en timme efter uppstart. tre dagar efter start köpte jag två körsbärsräkor. Och trots att karet då var helt nystartat verkade de trivas och nu en månad senare är de utfärgade, dubbelt så stora som vid inköpet och honan går med rom.

Jag vet att jag med andra ord gjort flera saker man inte borde göra när det gäller räkorna, men de verkar trivas ändå. Hade tänkt köpa kompisar till de, men eftersom jag förhoppningsvis har synliga räkbäbisar inom en månad så vet jag inte om det behövs...

Med detta menar jag att det skulle kunna funka bra att släppa i de första räkorna ganska snart ;)
#78 - 29 december 2007 13:54
jag la in mina räkor efter bara någon vecka, alla dom (amano) lever idag..
kör inte mer räkor, det kommer snart bli för mycket ;) kanske 1-2 till så det blir lite nytt blod.
#79 - 29 december 2007 14:45
Mina klarade sig också fast jag inte gjorde ordentligt... men det var pga oplanering och inte som jag skulle göra igen...
Jag skulle köra igång karet med posthornar och växter första tiden och sedan skaffa några räkor ena veckan och några räkor från en annan säljare nästa vecka...
#80 - 29 december 2007 16:21
Eurydike skrev:
Har du inga fiskar som kan gå in det åt dig då? Behöver ju inte vara varken många eller stora.

Kjaer skrev:
Jo, det kommer en massa bakterier, men jag skulle tro att dom dör igen eftersom det inte finns någon mat till dom...

Jovisst kan jag sätta i ett par fiskar, tänkte bara jag skulle slippa flytta på dem, det kan ju vara lite stressande.. Tänkte att jag skulle få i både bakterier och skit genom tvättning av filter... Men det är ju iofs också ett baltande.. Ska köpa ett par nya fiskar i morn, då kan jag ju passa på att slänga i ett par i det blivande räkkaret..

Sollid, Patriksg, Katharina; Så räkorna kanske inte är SÅ känsliga som man läst om då. Men jag kommer ändå vara lite försiktig och kommer att göra som Katharina säger. Jag kommer "köra in" akvariumet ca 2 veckor med ett vattenbyte för att ta bort eventuella besprutningsmedel från växterna. Därefter kommer jag köpa några billigare räkor (som kommer från Singapor) hos min akvariehandlare (ca 5 st) för att därefter beställa lite finare räkor (10-15 st SS) från Tyskland) om det går bra och eventuellt några från någon privatperson som har av fin kvalitet. Jag tänkte försöka köpa räkor från lite olika håll.
#81 - 29 december 2007 21:07
Vad slemmiga mina Red moore rötter har blivit.. Jag har läst någonstans att de kan bli så när man blötlägger dem, men att det försvinner.. Men då undrar jag om det är skadligt för räkorna, om det kommer att påverka vattenvärdet något?
#82 - 29 december 2007 21:28
Kommer ihåg att min mangroverot var "slemmig" i början i ett av mina tidigare kar. Om jag inte minns fel är det ofarliga utfällningar, malarna tyckte om det.

Kan inte säga något säkert, men jag tror inte det är någon fara för räkor.
#83 - 29 december 2007 21:40
Låter bra.. Jag tänkte köpa ett par Platys i morn för att stoppa ner i karet, kanske de äter upp "slemmet"..
Bilagor:
#84 - 29 december 2007 22:32
Johnny/Patsuu berättade om det på sin räksida... Redbee.se ;)
#85 - 30 december 2007 07:15
jerker_s skrev:
Låter bra.. Jag tänkte köpa ett par Platys i morn för att stoppa ner i karet, kanske de äter upp "slemmet"..

En del rötter blir sådana. Går att ta upp och skölja/gnugga några gånger så försvinner det till slut. Eller så äter räkor, snäckor och fiskar upp slemmet.
Jag brukar göra en kombination av de båda :p
#86 - 30 december 2007 19:20
Nu har jag i varjefall köpt några platy, varav två st som får gå och "bajsa in" det blivande räkkaret..;) Men de har tyvärr inte rört "slemmet" än..:(
#87 - 30 december 2007 19:42
Föresten;Är det lagom med två st platys + att jag sköljer i bakterier och skit från det andra akvariets filter ett par gg i veckan?
#88 - 31 december 2007 10:23
Ska du ha kvar platysarna när du lägger i räkorna med? Du kommer inte att få så många yngel... När du byter vatten så kan du ju lägga i lite i ditt nya kar... så gör jag med mitt nya 12L nu...
#89 - 31 december 2007 11:33
Nej de platy jag har i nu ska jag flytta över till mitt stora kar sen, de ska bara få "gå in" räkkaret..
Har också funderat på att ta gammalt vatten från gamla akvariet till det nya, men tror det är bättre att tvätta ur de gamla filtret i det nya karet, då det finns mycket mer bakterier i filtret än i själva vattenmassan..
#90 - 1 januari 2008 10:49
Jag gjorde det på mitt senaste kar att jag klämmde ut lite filtervatten i det nya filtret.... sen blir det bra inkört om du bara har i firrarna och lite gammalt vattentycker jag.
#91 - 1 januari 2008 11:07
Låter bra det.. För nu kliar det verkligen i fingrarna..:D Jag kan nog inte hålla mig mycket längre, utan det blir nog en resa till Stockholm och Akvarielagret på torsdag..:D
#92 - 1 januari 2008 11:15
Klart att du ska åka och handla lite :D och sen kommer mer bilder antar jag ;)
#93 - 1 januari 2008 11:22
jerker_s skrev:
Låter bra det.. För nu kliar det verkligen i fingrarna..:D Jag kan nog inte hålla mig mycket längre, utan det blir nog en resa till Stockholm och Akvarielagret på torsdag..:D

Jag var där i förra veckan... De som var i stora karet var inte så många och snygga men de hade några av bättre kvalité i ett mindre kar en bit bort.. Ring innan och kolla om de säljer av dem... :)
#94 - 1 januari 2008 15:22
De har ca 1000 st i lager så någon fin ska man väl kunna hitta hoppas jag..:)

Sen har de även växten jag ska ha i mitt kar, nämligen Crinum calamistratum..:D Så den har de lagt undan åt mig.. Tawan mossan kommer förhoppningsvis på Torsdag eller Fredag med posten..:)
#95 - 1 januari 2008 21:56
Någon som kan tippsa om någon zooaffär de säljer CR med bra kvalitet och har graderingen A/S eller högre på vägen upp till Akvarielagret från Norrköping eller i Stockholm som är lätt att hitta till?
Funderar på att eventuellt ringa till Djurmagasinet i Södertälje och höra...
#96 - 2 januari 2008 16:34
På Djurmagasinet i Södertälje visste de inte ens vad Crystal red var för något (ringde dit och frågade idag)... Tragiskt när de har så inkompetent personal tycker jag..
#97 - 3 januari 2008 15:46
Fy f.. vilket väder att vara ute på vägarna i... Jag kan väl inte påstå att det blev världens mest lyckade resa. Det var tyvärr som Katharina sa; att deras räkor inte höll altför hög kvalitet om man tänker på färggraderingen.. Men jag kunde ju ändå inte låta bli att köpa några när jag rest så långt... Så jag fick med mig 5 st rackare varav 3 honor som bar på rom. Dessutom köpte jag en Crinum calamistratum och en mossboll jag tänker ta isär för att fästa på rötterna..

Frågan är nu om jag vågar plantera i växterna på en gång..?? Jag tror inte att växterna är av någon sort som man odlar ovan vattan och därför finns risk för besprutning..?? Men jag ska tvätta dem noga innan jag planterar i dem i varjefall..
#98 - 3 januari 2008 17:19
[ATTACH]9634[/ATTACH]

[ATTACH]9635[/ATTACH]

[ATTACH]9636[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Tror att det är 4 st honor och 1 hane om jag vågar mig på en gissning.

ps. ni får ursäkta den dåliga kvaliten på fotona, men jag är ingen fotograf..;)
#99 - 3 januari 2008 17:43
Stoppa alla nya växter i en hink, om jag vore dig skulle jag byta hinkvattnet flera gånger... låta dem stå över natten och sedan stoppa dem i 2 veckor i ett annat kar för "avmedling"...
#100 - 3 januari 2008 17:45
Ja, ledsen att jag hade rätt men Crystal från Akvarielagret verkar vara mycket livskraftiga och avelsvilliga iaf :D De är en bra avelsbas... :D
Vad kul att se att intresset för räkkar är så stort.. Många besökare på denna länk... Vi ser fram emot mer bilder sedan... :)
#101 - 3 januari 2008 17:47
Hmmm.. försent.. Jag har redan planterat dem.. Men jag iofs skölt dem väldigt noga.. Är det verkligen växter som odlas över vattenytan då..? För det är väl bara de som besprutas..? Så har jag fattat det iaf...
#102 - 3 januari 2008 17:52
Katharina skrev:
Ja, ledsen att jag hade rätt men Crystal från Akvarielagret verkar vara mycket livskraftiga och avelsvilliga iaf :D De är en bra avelsbas... :D

Vad kul att se att intresset för räkkar är så stort.. Många besökare på denna länk... Vi ser fram emot mer bilder sedan... :)

Mmm jag tänker också så, att det är ju bra att köpa räkor från olika ställen för att inte få inavel..;)

Det är kul att intresset för räkor blir större.. Själv börjar jag redan drömma om nya projekt..:D Nämligen en liten räkfarm..;) Haha.. men jag får väl ro i land detta först..

Här kommer en till bild..:)

[ATTACH]9637[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
#103 - 3 januari 2008 17:54
jerker_s skrev:
Hmmm.. försent.. Jag har redan planterat dem.. Men jag iofs skölt dem väldigt noga.. Är det verkligen växter som odlas över vattenytan då..? För det är väl bara de som besprutas..? Så har jag fattat det iaf...

Jag vet inte vilka som besprutas.. Jag har fattat det som att det beror mer på vilken leverantör... hur mycket de sprutar... jag kan tänka mig att det skiljer också hur långt före leverans som de besprutar växterna...

Jag skulle nog plocka upp dem... Leta rätt på "hjälp räkorna dör" trådarna... ingen rolig läsning... de blev förstelnade och 90% dog ögonblickligen... de fick byta 90 % vatten omgående... :(
Men jag har handlat växter många gånger på A-L och det har aldrig hänt något med räkorna...
#104 - 3 januari 2008 17:59
Katharina skrev:

Men jag har handlat växter många gånger på A-L och det har aldrig hänt något med räkorna...

Jag får väl hoppas på det jag med.. För nu har jag stått och knytit fast mossa på rötter i 2 timmar och känner inte för att ta loss den igen.......
#105 - 3 januari 2008 18:01
Mina räkor verkar iaf än så länge glada och trivas.. De simmar och knatar omkring och letar föda... Äter för fulla muggar..:D
#106 - 3 januari 2008 18:14
Det ser jättesnyggt ut.. Åhh, vad jag är avundsjuk... [:-53] :D jag vill också ha i svart sand... har t om köpt till lilla karet men det ska ju tömmas först och jag hinner aldrig... fullt med småbebisar också så först måste alla vuxna ut.. sen måste karet stå ett tag så att de små får växa till sig så de tål en flytt och att jag ser dem... Jag fattar inte hur ni hinner hålla på... :D
#107 - 3 januari 2008 18:25
Tackar! Jag är också rätt nöjd, hoppas bara att alla växter trivs och växer till sig.. Det ska bli spännande att jämföra om ett par månader..:)
Att jag har så mycket tid beror på att jag delvis är i mellan två jobb..;) Jag är timmvikarie på två stycken ställen så det kan bli lite ledigt ibland.. Å andra sidan kan det bli raka motsatsen emellanåt.. Gillar att arbeta lite intensivare och vara ledig lite när man väl är ledig..;)
#108 - 3 januari 2008 21:58
Ja, jag håller på att försöka få tillbaka balansen i mitt stora, medicinerade, kar... Har ju alldeles för mycket fiskar i nystarten så det är lite klurigt...
Jag hade tänkt att fånga räkor ikväll men blev tvungen att byta vatten och klippa ner växter som inte riktigt vill ta sig än... Tänkte att om jag klipper ner dem så blir ju försörjningen lättare för roten.. :confused: [:o] :D

Är det en liten räka i vänster framkant på karet?!

Jag tror äntligen att jag har lyckats att få 2 kullar japanbebisar att klara sig... Vad du gör.. ge dig inte på att höja kh.. det verkar inte som att bebisarna gillar det..
Det är möjligt att det ger finare skal... innan tyckte jag att japanerna hade fått lite "spruckna" färger vid skalbyte och det har blivit bättre tycker jag men det kan även bero på att de får mer cyklops och artemia nu än förr...
Johnny tror att de bara har ett visst mått pigment... men då borde färgen "flyta" ut och bli mattare, inte precis som spricka.. tänker jag.. :confused:

Ska du köra pmdd i räkkaret också???
Själv är jag rädd för alla kemikalier i räkkaren... inte ens Aqua Safe.. [:o] :D
#109 - 3 januari 2008 22:10
Japp det är en räka i vänserkant på bild..:D

PMDD törs jag inte tillsätta i räkkaret, har ju läst att räkorna är känsliga för nitriter/nitrater vilket gödningen innehåller.. Jag har ju satsat på ett lowtec istället med jordbotten för att slippa stora förändringar i karet (räkor gillar ju inte detta). Eventuellt kommer jag tillsätta microgödning vid behov. Lite byte av vatten kommer att ske oundvikligen då jag vill använda gamalt vatten till att göra rent filtret med ca 1 gång i veckan. Så då kanske man byter ut ca 5 liter...
Kalk får de genom att jag har en filterpåse med krossat snäckskal i filtret som jag tar ur och tvättar en gång i veckan, på det sättet hållar jag även pH på en jämn nivå (runt 7)..
#110 - 4 januari 2008 06:27
jerker_s skrev:
Lite byte av vatten kommer att ske oundvikligen då jag vill använda gamalt vatten till att göra rent filtret med ca 1 gång i veckan. Så då kanske man byter ut ca 5 liter...

Kalk får de genom att jag har en filterpåse med krossat snäckskal i filtret som jag tar ur och tvättar en gång i veckan, på det sättet hållar jag även pH på en jämn nivå (runt 7)..

De vill ha lite nytt vatten också... speciellt på sommaren när karet är varmt och syrefattigt.. då har jag t om varit med om att en dräktig hona simmat upp och satt sig i flytväxterna där jag har hällt i vattnet.. de brukar vara lite blyga när de är dräktiga annars.. speciellt när de inte är så många..

Snäckors kalk ska inte vara detsamma som räkor behöver, vad jag har förstått... Det bästa man kan ge är de små kräftdjuren, cyklops och artemia, de har ju också skal..
Johnny tipsade även om leran som man använder till koi men frågan är om den höjer ph/kh... Jag har inte vågat prova än..
Jag tror ju inte att räkor gillar kh 4 utan helst mellan 0-2.. om man då byter 30 % vatten så blir det väl en ph svängning?! Kan det vara därför räklingarna inte klarar stora vattenbyten??
Är jag tjatig nu? Var det på denna tråden jag tog upp den tanken...:confused: :D :D Är lite trött på morgonen.. blir sen till jobbet också...surt att jobba idag.. :( Lilleman (Jamie, 3 år) ligger på soffan framför barnteve och stensover, vägrar piggna till... :D
#111 - 4 januari 2008 08:23
Katharina skrev:
Snäckors kalk ska inte vara detsamma som räkor behöver, vad jag har förstått... Det bästa man kan ge är de små kräftdjuren, cyklops och artemia, de har ju också skal..

Jag tror ju inte att räkor gillar kh 4 utan helst mellan 0-2.. om man då byter 30 % vatten så blir det väl en ph svängning?! Kan det vara därför räklingarna inte klarar stora vattenbyten??

Ok. då får jag mata dem med cyklops och artemior då..

Ofta brukar ju vattnet i kranen vara ganska högt ph då de tillsätter kalk. Detta gör ju att det blir en ph höjning, eftersom vattnet oftast sjunker en del sedan (genom allt som händer i karet).

Nu måste jag sticka till jobbet, jobbar till på måndag..;)
#112 - 4 januari 2008 11:04
jerker_s skrev:
Japp det är en räka i vänserkant på bild..:D

PMDD törs jag inte tillsätta i räkkaret, har ju läst att räkorna är känsliga för nitriter/nitrater vilket gödningen innehåller.. Jag har ju satsat på ett lowtec istället med jordbotten för att slippa stora förändringar i karet (räkor gillar ju inte detta). Eventuellt kommer jag tillsätta microgödning vid behov. Lite byte av vatten kommer att ske oundvikligen då jag vill använda gamalt vatten till att göra rent filtret med ca 1 gång i veckan. Så då kanske man byter ut ca 5 liter...

Räkor är väl inte i så stort behov av kalk som tex snäckor. Deras skal är gjort av kitin och skelerotin som är proteiner. De brukar oftast även föredra ett lägre ph för att föröka sig.
#113 - 5 januari 2008 19:20
Eurydike skrev:
Räkor är väl inte i så stort behov av kalk som tex snäckor. Deras skal är gjort av kitin och skelerotin som är proteiner. De brukar oftast även föredra ett lägre ph för att föröka sig.

Är du säker på detta? För jag har ingen aning, jag tycker jag hör/läser olika varje gång. Ena gången hör/läser jag att de vill ha lite lägre pH, typ runt 6-6.5 och andra runt 7-7.5. Så jag tänkte att snäckskalen gör ju att ph ligger relativt stadigt runt 7.. Då kan det ju inte bli fel tänkte jag. Men om det är någon som är kunnig på området så skriv gärna och berätta!!!!!

På Akvarielagret odlar de ju sina räkor i vatten som filtreras genom kalksten... Och det verkar ju gå bra...
#114 - 5 januari 2008 21:11
jerker_s skrev:
Är du säker på detta? För jag har ingen aning, jag tycker jag hör/läser olika varje gång. Ena gången hör/läser jag att de vill ha lite lägre pH, typ runt 6-6.5 och andra runt 7-7.5. Så jag tänkte att snäckskalen gör ju att ph ligger relativt stadigt runt 7.. Då kan det ju inte bli fel tänkte jag. Men om det är någon som är kunnig på området så skriv gärna och berätta!!!!!

På Akvarielagret odlar de ju sina räkor i vatten som filtreras genom kalksten... Och det verkar ju gå bra...

Ja, jag frågade A-L precis samma sak och undrade också över svaret... Det ska ju inte stämma då tänker jag...
Johnny/Patsuu säger att han håller ph 6,5-7 och kh 0-2 i sina kar och han lyckas ju att få japanska bebisar att klara sig så han borde ju veta...

Mitt japankar låg på ph 6,5, kh 2 när jag fick höra att man ska höja kh till 4 för att ph ska bli stabilt... Jag hade fått 2 kullar japanbebisar som klarade sig innan men när jag höjde kh till 4 gick ph upp till 7,5 och alla bebisar dog...
Nu har kh sjunkit till 3 och ph till 7 och nu har jag 2 småkullar igen som lever än så länge iaf...

Jag tror att det där tipset med att helt enkelt ge dem små skaldjur är bäst för att tillgodose räkornas behov... ;)
#115 - 5 januari 2008 21:21
jerker_s skrev:

Nja, säker och säker. Beror väl på hur man definerar säker. Hos mina 5 räksorter har jag 6,8 i ph och där förökar sig alla utom breviata, som jag iofs bara haft sedan november (men blue pearl, blue och blå/blond tiger som jag också bara haft sedan november bär rom alt har ungar).
Vad jag hört så har de flesta som får ungar på sina räkor ph under 7.

Jag tror inte räkor är så väldigt känsliga för ph svängningar utan mer mot nitrit och nitrat. Men det är bara en gissning. Kanske skiljer mellan olika sorter också.
#116 - 5 januari 2008 23:27
Eurydike skrev:
Jag tror inte räkor är så väldigt känsliga för ph svängningar utan mer mot nitrit och nitrat. Men det är bara en gissning. Kanske skiljer mellan olika sorter också.

Jag har varken nitrit eller nitrat och de få småttingar som har klarat sig under den tiden kh och ph låg så högt har gjort det när jag har hoppat över veckans vattenbyte pga att de har fötts..
Nu har 2 kullar klarat sig upp till ett skalbyte och jag har t om bytt vatten... :confused:
#117 - 6 januari 2008 09:33
Katharina skrev:
Jag har varken nitrit eller nitrat och de få småttingar som har klarat sig under den tiden kh och ph låg så högt har gjort det när jag har hoppat över veckans vattenbyte pga att de har fötts..

Nu har 2 kullar klarat sig upp till ett skalbyte och jag har t om bytt vatten... :confused:

Kanske inte är så enklet att det är något visst värde de är känsliga mot utan att det ska vara en viss balans mellan dem...
Att de inte är känsliga för ph svängningar grunar jag på att jag inte gör något på ph när jag gör vattenbyten...Har iofs inte mätt just då men jag kan tänka mig att det höjs något. Kranvattnet har högre ph än jag har i karen.
#118 - 6 januari 2008 19:22
Det låter som att det är en bra ide att försöka stabilisera ph ikring 7 eller straxt under om man ska summera alla uppgifter..;). Så min lösning med snäckskal i filtret kanske inte är någon dum ide...? Speciellt med tanke på att jag har ett lowtec med jordbotten, vilket annars kan leda till att vattnet sjunker en aning i ph..
#119 - 11 januari 2008 19:08
Nu har jag kommit hem, efter att varit borta och arbetat en vecka. Räkorna ser ut att må bra, men jag kan bara hitta 4 st... Och jisset vilka trådalger jag fått, det ser ut som ett långt, gulgrönt smemmigt hår.. Urk.. Får försöka att ta bort det mesta och byta en liten skvätt vatten i morn.
#120 - 11 januari 2008 19:24
Urk... Men räkorna är jätteduktiga på att gömma sig så man brukar ha dubbelt så många som man ser.. Såg du min Snövit... På evus tråd om c-grad till a-grad har Patsuu lagt in min bild så den syns bättre.. :D
#121 - 11 januari 2008 19:53
Mmm vad fin! Grattis!

Håller på att göra rent lite... Och plöttsligt såg jag en liten mina räka..!!!!:D Hoppas jag inte sugit upp alltför många räkyngel bara..

Läste mig till att det var bra att byta vatten mycket och ofta ett tag om man fått sånna alger jag lyckats få.. Så jag tänkte prova och se hur det blir med ett par vattenbyten..
#122 - 11 januari 2008 20:03
Hå hå.. Det var snabbt... brukar ta 2 månader.. då köpte du en hona med rom?!;)
#123 - 11 januari 2008 20:32
Japp:) 3 st närmare bestämt..:D
#124 - 11 januari 2008 21:25
Katharina skrev:
Urk... Men räkorna är jätteduktiga på att gömma sig så man brukar ha dubbelt så många som man ser..

Japp nu såg jag alla 5..:) Och två av dem bär fortfarande på rom..
#125 - 11 januari 2008 21:31
jerker_s skrev:
Japp nu såg jag alla 5..:) Och två av dem bär fortfarande på rom..

Hå hå... Va, kul...
Jag har inte sett min Snövit på 2 kvällar :( jag hoppas att den är okey.. men jag ser en massa andra bebisar så vattenkvalitén borde vara bra.. de är ju känsligare de här japanerna och jag har ju inte hunnit få den nya pumpen... [:o]
Men som jag förstår så är denna Snövit den högsta klassen av alla och i såfall är den ganska värdefull.. Jag vet inte om någon annan har en sådan i Sverige??? Johnny/Patsuu har en med lite rött på huvudet och Peterhaack har en Golden.. sen vet jag inte??? Hur som haver.. Klarar de sig så har vi ju lite att avla på i Sverige också och jag såg ju 2 st på nyårsafton så det kan finnas fler och det kan födas fler... :D :D

Personligen tycker jag att A räkor är finast.. Alltså de som är polkagrisrandiga 50/50 men de kan jag ha här hemma i stora karet som städpatrull och så kan jag avla på de med mer vitt.. :D

Men jag har börjat att blanda in mina finaste svennar för att få in lite livskraft och sedan kan jag börja att sortera ut.. Jag tror att många friska gener är det absolut viktigaste när man introducerar ett nytt djur i ett land och det finns begränsat med avelsmaterial... :)
#126 - 11 januari 2008 21:33
Jag har blivit påverkad av alla räk-trådar. Jag vill också ha räkor.. NU! :D

Hur mycket ljus är det i ett Juwelkar? Och kör du med CO2?
#127 - 11 januari 2008 21:40
Kjaer skrev:
Jag har blivit påverkad av alla räk-trådar. Jag vill också ha räkor.. NU! :D

Hur mycket ljus är det i ett Juwelkar? Och kör du med CO2?

Haha.. ja de är ju lite annorlunda och fina..:)

Jag har 2 x 18 watt T5 lysrör i mitt Juwelkar.. Men har ingen CO2 tillförsel.. Jag har ju sattsat på lowtec med jordbotten.. Får se hur det lyckas.. Verkar ju inte vara många som haft det..
#128 - 12 januari 2008 20:42
Katharina skrev:

Personligen tycker jag att A räkor är finast..

Det håller jag nog med om ett de polkagrisrandiga är vackrast dvs A/S graderingen. Men det är nog bra att blanda lite från olika räkstammar för att få bra kvalitet..

Jag ska köpa några som kommer från Singapore, sen ska jag och en bekant beställa räkor med gradering SS från Aquaristik & Wirbellose | Shop - Flora-Aquaristik - Der Aquaristik Fachversand och jag går och väntar som ett barn innan julafton..;)
#129 - 12 januari 2008 22:01
jerker_s skrev:
Det håller jag nog med om ett de polkagrisrandiga är vackrast dvs A/S graderingen. Men det är nog bra att blanda lite från olika räkstammar för att få bra kvalitet..

Jag ska köpa några som kommer från Singapore, sen ska jag och en bekant beställa räkor med gradering SS från Aquaristik & Wirbellose | Shop - Flora-Aquaristik - Der Aquaristik Fachversand och jag går och väntar som ett barn innan julafton..;)

Ja, jag kikade också på den sidan sedan den lades upp här på Zoopet.. Men de hade inga finare Crystal nu eller hur??!

Ja... Här hemma så förbjuds folk att komma in om de inte seriöst går och tittar på "Snövit".. :D :D :D Lite barnslig blir man... ;) eeh.. är man... :)

Bra då kan vi byta räkor sedan så vi har friskt blod... ;)
#130 - 13 januari 2008 17:07
Katharina skrev:
Ja, jag kikade också på den sidan sedan den lades upp här på Zoopet.. Men de hade inga finare Crystal nu eller hur??!

Njae.. det tror jag inte, det är åtminstonde samma annons.. Men jag tycker de är jättefina.. Precis den färgteckningen som jag tycker är vackrast.. Hoppas bara att kvaliteten på de man får är minst lika bra som på bild!

Nu har vi i varje fall beställt (eller snarare min bekant som beställt) och jag hoppas på att få 15 st CR i fin kondition..:D
Dessutom väntas hem räkor från Singapore till min zoohandlare vilken vecka som hellst..:)
#131 - 13 januari 2008 17:46
Jo men vänta.. Red Bee är väl ett annat namn på Crystal?! Som Johnnys sida heter.. Jag letade bara efter Crystal.. Tänkte inte så noga utan ögnade bara snabbt.. Vilken grad beställde ni?? Det fanns ju ända upp till SS... Men varför kallar de dem Ree Bee ibland och Crystal ibland??? :)
#132 - 13 januari 2008 18:20
Jo Red Bee kommer väl från Black Bee men Japanerna har väl tagit patent på det namnet så därför kallar man den Crystal Red i övriga världen.. Har jag hört...

Vi har beställt SS.. Jag beställde 15 st.. Ca 2000 kr..
#133 - 13 januari 2008 18:47
jerker_s skrev:
Jo Red Bee kommer väl från Black Bee men Japanerna har väl tagit patent på det namnet så därför kallar man den Crystal Red i övriga världen.. Har jag hört...

Vi har beställt SS.. Jag beställde 15 st.. Ca 2000 kr..

Super.. Vad spännande.. Vad har du för vattenvärden nu då i karet?? Har du fått en beräknad ankomst?? Hoppas att de klarar sig.. ;)
#134 - 13 januari 2008 21:30
Katharina skrev:
Super.. Vad spännande.. Vad har du för vattenvärden nu då i karet?? Har du fått en beräknad ankomst?? Hoppas att de klarar sig.. ;)

Förutom Nitrit och Nitrat har jag ingen större koll.. Men de värdena är bra.. Beräknad ankomst tror jag knappast vi har fått än då det fortfarande är söndag idag, dessutom tar det några dagar innan pengarna överförts.. Så det är bara att hålla sig kall ett tag..
#135 - 17 januari 2008 17:08
Nu har jag äntligen fått hem några räkor..:D Jag har fått hem 10 st räkor från Singapore..;) Kanske inte bästa färkvaliteten men de kommer snart med beställningen från Tyskland, där jag beställt 15 st SS...;)[ATTACH]9797[/ATTACH]

[ATTACH]9798[/ATTACH]

[ATTACH]9799[/ATTACH]

[ATTACH]9800[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Jag har även inhandlat ett kh test och ligger nu på ett kh på 5... Är det för högt tror ni..? Kanske torde det gå ner med tiden då jag har en del torv i botten..
#136 - 17 januari 2008 17:35
jerker_s skrev:
Nu har jag äntligen fått hem några räkor..:D Jag har fått hem 10 st räkor från Singapore..;) Kanske inte bästa färkvaliteten men de kommer snart med beställningen från Tyskland, där jag beställt 15 st SS...;)[ATTACH]9797[/ATTACH]

[ATTACH]9798[/ATTACH]

[ATTACH]9799[/ATTACH]

[ATTACH]9800[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Jag har även inhandlat ett kh test och ligger nu på ett kh på 5... Är det för högt tror ni..? Kanske torde det gå ner med tiden då jag har en del torv i botten..

Johnny har kh 0-2.. Jag vet inte vad Peterhaack har.. Skriv och fråga honom.. De två är ju de som har lyckats att få räklingar på sina japaner. Att tempen ligger på 25, ph mellan 6,5-7 och rejäl vattencirkulation verkar vara viktigt också.
#137 - 17 januari 2008 18:14
Vi får se om de skriver här, annars väntar jag och ser vad som händer.. Kh kommer säkert att gå ner med tiden..
#138 - 22 januari 2008 12:19
Jag läste nyligen i någon tråd (kommer inte ihåg vilken) att det var någon som hade kh 5 där räkorna trivdes bra och förökade sig...
#139 - 22 januari 2008 13:06
jerker_s skrev:
Jag läste nyligen i någon tråd (kommer inte ihåg vilken) att det var någon som hade kh 5 där räkorna trivdes bra och förökade sig...

Jaha.. Är det mer ph som de är känsliga för då kanske.. Jag upptäckte en ung SS som inte hade klarat av att byta skal utan yttersta spetsen på stjärten satt kvar i det gamla skalet :( Men det var uppätet på nolltid så det kanske bara var att jag råkade komma just då men jag har aldrig tidigare sett någon av mina räkor inte klara ett skalbyte..
Jag ska kolla vad jag har för värden ikväll... :)

Ha ha... Jag är otydlig, översättning: Kan ett högre kh påverka att skalet blir hårdare och svårare att byta kanske?! Hmm...
#140 - 22 januari 2008 15:08
Jag har hittat en del räklingar i mitt kar, tydligen har två styckna honor släppt ifrån sig rommen. Nu är det bara en hona kvar som bär på rom.. Har sett 7 styckna räklingar som mest på samma gång..:D
#141 - 22 januari 2008 16:44
jerker_s skrev:
Jag har hittat en del räklingar i mitt kar, tydligen har två styckna honor släppt ifrån sig rommen. Nu är det bara en hona kvar som bär på rom.. Har sett 7 styckna räklingar som mest på samma gång..:D

Då finns det minst dubbelt så många räklingar... [:-174]
Jag råkade somna på soffan med min krasslige son.. Får se om jag hinner ta prover ikväll.. Återkommer..
#142 - 23 januari 2008 08:59
Vad har alla ni andra för kh-värde i era kar, som har räkor?
#143 - 23 januari 2008 09:02
Eurydike: Hur lång tid tog det för dig att få beställningen från http://www.fashop.de/, räknat från den dagen de skickade...??
#144 - 23 januari 2008 09:06
jerker_s skrev:
Eurydike: Hur lång tid tog det för dig att få beställningen från http://www.fashop.de/, räknat från den dagen de skickade...??

3 dagar. Men de skickar ju bara mån till ons till Sverige. Sen tror jag inte de skickar om det är risk för minusgrader heller. Men de brukar väl meddela sådant.
Bilagor:
#145 - 23 januari 2008 10:37
Eurydike skrev:
3 dagar. Men de skickar ju bara mån till ons till Sverige. Sen tror jag inte de skickar om det är risk för minusgrader heller. Men de brukar väl meddela sådant.

Ok.. Vi förstod mailet som att de skickade i måndags.. Så jag går och väntar otåligt nu..;) Men det är ju minusgrader ute nu, hur går det då.. embalerar de inte ordentligt med värmepåsar i paketet..? Borde det inte funka bra då, det är ju inte så många minusgrader...?
#146 - 23 januari 2008 10:46
jerker_s skrev:
Ok.. Vi förstod mailet som att de skickade i måndags.. Så jag går och väntar otåligt nu..;) Men det är ju minusgrader ute nu, hur går det då.. embalerar de inte ordentligt med värmepåsar i paketet..? Borde det inte funka bra då, det är ju inte så många minusgrader...?

Det har varit väldigt väl packat när jag fått därifrån. Både frigolit, halm, tidingspapper och heat packs.
Maila dem och fråga om ditt sändningsnr. Sen ringer du Posten och frågar vad det fått för svenskt sändningsnr så kan du se på Postens hemsida sen hur långt paketet hunnit.
#147 - 23 januari 2008 15:38
De kommer idag..:D
#148 - 23 januari 2008 17:19
jerker_s skrev:
De kommer idag..:D

Kul.. Hur mår de? Lever alla?

Jag har kh 2 och ph 7, temp 25 och bra vattencirkulation. Nu har jag köpt riktigt bra foder också så nu attan om inte japanbebisarna klarar sig!!! Såg Snövit igår så än lever den iaf.. ;)
#149 - 23 januari 2008 18:04
Nu har de kommit!!!!:D Håller just på att koppa dem..:) Dock har jag bara 13 styckna vid liv. Men det kanske man får räkna med.. Det är ju en bit att resa för dem.. Får se när jag koppat i dem hur de mår, men jag tycker att de övriga verkar pigga..:)

[ATTACH]9890[/ATTACH]

[ATTACH]9891[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
#150 - 23 januari 2008 18:14
De ser jättefina ut..
Ja, det kanske är säsongen också, kallt och så?!

Koppa in dem långsamt, jag har hört att det kan bli ganska kallt i flygplanets fraktutrymme, typ 15 grader?! Men jag vet inte.. ;)
#151 - 23 januari 2008 18:57
Katharina skrev:
De ser jättefina ut..

Ja, det kanske är säsongen också, kallt och så?!

Koppa in dem långsamt, jag har hört att det kan bli ganska kallt i flygplanets fraktutrymme, typ 15 grader?! Men jag vet inte.. ;)

De har inte flugit, de har åkt bil. Men det är mycket kallare än 15 grader på terminalerna. Men de är väl packade så det är ingen fara.
#152 - 23 januari 2008 21:53
Eurydike skrev:
De har inte flugit, de har åkt bil. Men det är mycket kallare än 15 grader på terminalerna. Men de är väl packade så det är ingen fara.

Jaha... Kommer de från dig???
Ja, det var det jag hade hört också... Det var ett tag sedan jag läste om den här leveransen så.. :)
#153 - 23 januari 2008 22:26
Katharina skrev:
Jaha... Kommer de från dig???

Ja, det var det jag hade hört också... Det var ett tag sedan jag läste om den här leveransen så.. :)

Räkorna kommer från Tyskland. Eurydike har gjort beställningar från samma ställe tidigare, nämligen från; Aquaristik & Wirbellose | Shop - Flora-Aquaristik - Der Aquaristik Fachversand
#154 - 23 januari 2008 22:31
Nu är alla i varjefall i akvariet och ser välmående ut..:)
#155 - 23 januari 2008 22:37
jerker_s skrev:
Räkorna kommer från Tyskland. Eurydike har gjort beställningar från samma ställe tidigare, nämligen från; Aquaristik & Wirbellose | Shop - Flora-Aquaristik - Der Aquaristik Fachversand

Ja, det var det jag hade för mig... Det var därför jag antog att de hade skickats med flyg..

Hur som haver... De såg jättefina ut och kul att alla mår bra... ;)
Bilagor:
#156 - 24 januari 2008 07:25
Skulle det ta tre dagar att flyga från Tyskland till Sverige så får man nog ta några extra varv runt jordklotet också ;)
De åker biltransport med DHL eller UPS.
#157 - 24 januari 2008 14:00
Hittade två av de nya räkorna döda idag..:( Dock blev jag snart gladare när jag fick syn på att en av de nya räkorna bar på några få romkorn (ca 4-5 st)..

Måste nog säga att jag tycker det blev lite väl många räkor som inte klarade resan..
#158 - 24 januari 2008 19:33
jerker_s skrev:
Hittade två av de nya räkorna döda idag..:( Dock blev jag snart gladare när jag fick syn på att en av de nya räkorna bar på några få romkorn (ca 4-5 st)..

Måste nog säga att jag tycker det blev lite väl många räkor som inte klarade resan..

Det blir snart många!!! Men det är klart att man vill gärna ha vad man betalar för.. Vi hade ju en väldig tur, vi förlorade ju bara 1.
Men å andra sidan har vi haft mer otur med reproduktionen och där har du och andra som importerar nu fått tips om vad som kan ha varit fel i våra kar...
Jag spred ju även riskerna och stoppade japaner i båda räkkaren om något skulle vara mindre bra i något kar. Det glömde jag att tipsa dig om.. Hoppas resten klarar sig.. :)
#159 - 24 januari 2008 20:06
Är det någon som vet om räkorna kan släppa sin rom vid olika tidpunkter eller om de släpper alla yngel på en gång? Kan Crystal red få svarta räkyngel?

Jag har nämligen hittat ett miniyngel (som är nykläckt) som ser ut som om det kan vara svart, dessutom bär de två honor jag har fortfarande på sin rom...
#160 - 24 januari 2008 21:04
jerker_s skrev:
Är det någon som vet om räkorna kan släppa sin rom vid olika tidpunkter eller om de släpper alla yngel på en gång? Kan Crystal red få svarta räkyngel?

Jag har nämligen hittat ett miniyngel (som är nykläckt) som ser ut som om det kan vara svart, dessutom bär de två honor jag har fortfarande på sin rom...

Ha ha... Det låter som om damen har varit med en svart man!!! :D Vilken attans tur du har!!! :) Själv får jag beställa mina...

Det svarta ska ju vara dominant...
#161 - 24 januari 2008 21:34
Bilder?;)
#162 - 24 januari 2008 22:34
Katharina skrev:
Ha ha... Det låter som om damen har varit med en svart man!!! :D Vilken attans tur du har!!! :) Själv får jag beställa mina...

Det svarta ska ju vara dominant...

Haha.. jasså så du beställer dina karar..:D;)

Jo eftersom de kommer från black crystal så borde de ju ha den dominanta genen i sig... *dum jag är då*:D

Men undra om de kan släppa rommen i omgångar..??
#163 - 24 januari 2008 22:36
Kjaer skrev:
Bilder?;)

Jag är ju tyvärr långt ifrån en fotograf och har inte lyckats ta några bra närbilder... Det skulle ju vara kul att kunna, vi får se om jag lyckas få nåt på bild i morgon, de är ju inte direkt stora...
#164 - 25 januari 2008 05:48
jerker_s skrev:

Har de färg när de är nykläckta? Tar inte det några dygn innan färger syns?

Jag har bara sett dem släppa all rom inom ett dygn. Alltså inte alltid precis allt inom samma minut. Vore väl konstigt om alla är färdiga att kläckas exakt samtidigt egentligen.

Men jag tror du haft någon mer hona med rom som du inte sett. Det händer att de bara får enstaka rom korn. Så då syns det ju knappt.
#165 - 25 januari 2008 08:41
Eurydike skrev:
Har de färg när de är nykläckta? Tar inte det några dygn innan färger syns?

Jag har bara sett dem släppa all rom inom ett dygn. Alltså inte alltid precis allt inom samma minut. Vore väl konstigt om alla är färdiga att kläckas exakt samtidigt egentligen.

Men jag tror du haft någon mer hona med rom som du inte sett. Det händer att de bara får enstaka rom korn. Så då syns det ju knappt.

Jo det kan ju iofs vara en annan hona med... Men om det de inte släpper allt på en gång så kan det ju lika gärna vara en av honorna som jag såg bar på rom. Angående utfärgningen har du nog rätt, det kan nog lika gärna vara så att den är röd med det inte färgat ut än. Den är liksom väldigt blek med ytterst lite mörkt, vilket ju lika gärna kan vara röd färg som inte färgat ut ordentligt.. Jag får vänta och se..;)
#166 - 25 januari 2008 09:02
jerker_s skrev:
Haha.. jasså så du beställer dina karar..:D;)

Jo eftersom de kommer från black crystal så borde de ju ha den dominanta genen i sig... *dum jag är då*:D

Men undra om de kan släppa rommen i omgångar..??

Avslöjad... [:o]

Ja, då vet man ju vad man får!!! :D :D
#167 - 25 januari 2008 11:04
jerker_s skrev:
Jo det kan ju iofs vara en annan hona med... Men om det de inte släpper allt på en gång så kan det ju lika gärna vara en av honorna som jag såg bar på rom. Angående utfärgningen har du nog rätt, det kan nog lika gärna vara så att den är röd med det inte färgat ut än. Den är liksom väldigt blek med ytterst lite mörkt, vilket ju lika gärna kan vara röd färg som inte färgat ut ordentligt.. Jag får vänta och se..;)

Jag har ju inte CR så jag ska kanske inte uttala mig. Kanske är annorlunda med dem...? Men bland de sorter jag har är ynglen alltid helt genomskinliga och pytte, pytte små när de är nykläckta. Sen går det iofs väldigt fort, men på några dagar har de aningens lite färg och ser ut som vuxna räkor fast små 3-4mm. När de precis kläckts ser de mer ut som ailiens med sina enorma ögon, tycker jag.
Vore väl coolt om du fick en svart? Eller du kanske bara ville ha just röda?
#168 - 25 januari 2008 11:16
Eurydike skrev:
Jag har ju inte CR så jag ska kanske inte uttala mig. Kanske är annorlunda med dem...? Men bland de sorter jag har är ynglen alltid helt genomskinliga och pytte, pytte små när de är nykläckta. Sen går det iofs väldigt fort, men på några dagar har de aningens lite färg och ser ut som vuxna räkor fast små 3-4mm. När de precis kläckts ser de mer ut som ailiens med sina enorma ögon, tycker jag.

Vore väl coolt om du fick en svart? Eller du kanske bara ville ha just röda?

Du får gärna uttala dig..:D Jag tror nog att det är ungefär samma, för den var mest genomskinlig och pigmentslös, men med lite mörkare fält. Så då antog jag att det var svart pigment. Men det kan ju lika gärna vara så att den inte färgat ut än, eller kanske till och med mer troligt att det är så...
Den får gärna vara svart för mig..;) Gör ju inget om någon enstaka blir svart. Men har man en del svarta får man väl gallra lite emellanåt så att de inte tar över bara. Men det kan ju vara fint att ha både och.
#169 - 25 januari 2008 12:17
Jag är knappast fotograf..:( Har försökt ta närbilder på de gravida honorna och yngel, men det lyckas inte...:( Har iaf lyckats få ett några bilder där man ser vad de föreställer..:D På en av bilderna ser man hur romstin (dock väldigt suddigt) en av de svenska räkorna är...

Håll till godo; mina röda kristaller:

[ATTACH]9903[/ATTACH]

[ATTACH]9904[/ATTACH]

[ATTACH]9905[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
#170 - 25 januari 2008 13:13
Mattime:D

[ATTACH]9906[/ATTACH]

[ATTACH]9907[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]
#171 - 4 februari 2008 09:45
Kh ökar i mitt kar utan att jag gör något.. Någon som har någon ide om detta..? Det borde väl gå åt andra hållet..?
Idag hittade jag även 2 st räkor som gått mitt i tu..:( Såg inte så trevligt ut. Kan det ha att göra med det höga Kh värdet? Att de var på väg att ömsa med inte lyckades?
#172 - 4 februari 2008 10:33
bilderna funkar inte =(
#173 - 4 februari 2008 13:23
Mitt itu? Låter ju skumt. Kan tyvärr inget om det.
Bilderna fungerar inte, som redan är påpekat. Synd, hade velat se...
#174 - 4 februari 2008 17:01
Då har väl skalet varit för hårt om jag har förstått det hela rätt... Det måste ju absolut ha med kh att göra. Jag skulle försöka sänka det om jag var du. Lever bebisarna??? Har du rötter, alkottar och löv i karet?? Kalksten? Pumpinnehåll osv..
#175 - 4 februari 2008 17:44
Tyvärr har jag råkat radera alla mina bilder som är inlagda i olika forum..:( Ska försöka ta nya att lägga in snart...

Katharina skrev:
Då har väl skalet varit för hårt om jag har förstått det hela rätt... Det måste ju absolut ha med kh att göra. Jag skulle försöka sänka det om jag var du. Lever bebisarna??? Har du rötter, alkottar och löv i karet?? Kalksten? Pumpinnehåll osv..

Räkbäbisarna lever fortfarande och de börjar bli många..;)
Hur sänker jag kh? Gör jag bara det med att tillsätta torv, löv, alkottar typ?
Jag har red more rötter i karet, torv och jord i botten och i filtret har jag endast lavakross + filterpatron.. Jag har inga kalkstenar..
#176 - 4 februari 2008 18:15
jerker_s skrev:
Tyvärr har jag råkat radera alla mina bilder som är inlagda i olika forum..:( Ska försöka ta nya att lägga in snart...

Räkbäbisarna lever fortfarande och de börjar bli många..;)

Hur sänker jag kh? Gör jag bara det med att tillsätta torv, löv, alkottar typ?

Jag har red more rötter i karet, torv och jord i botten och i filtret har jag endast lavakross + filterpatron.. Jag har inga kalkstenar..

Ett mysterium. Du får nog lägga upp en ny tråd så du kan få hjälp av proffsen...
Då lutar jag ändå åt att mina räklingar dog av för låg temp eller för dålig vattencirkulation, alternativt både och... Men jag har bara haft en som jag har sett inte kunde ömsa skal. Vi får se framöver, hur högt var ditt kh nu??
#177 - 4 februari 2008 18:32
Jag har kh 6 nu..
#178 - 15 februari 2008 21:54
Hur går det med räkorna och karet?
#179 - 16 februari 2008 19:48
Solid skrev:
Hur går det med räkorna och karet?

Det går bara bra, dock har någon till dött. Men jag har fått många räklingar:) Den första kullen är ca 1.5 cm stora nu..
#180 - 16 februari 2008 19:57
jerker_s skrev:
Det går bara bra, dock har någon till dött. Men jag har fått många räklingar:) Den första kullen är ca 1.5 cm stora nu..

Vad kul :):)

Jag skulle gärna prova på CR, men enda karet jag kan ha räkor i är redan fullt av Körsbär... Och mamma tycker räkor är bland det äckligaste som finns :D
#181 - 16 februari 2008 20:55
kan man inte ha sånt där filter som en del affärer har? typ att de bara e en massa blå filtermatta i ett hörn och så e de la nått i där (men vet i fanken vad)

Annons