Projekt - Asien

#1 - 10 oktober 2007 09:48
Hej!
Kommer i början av nästa vecka börja projektet att fixa ett fint Asien kar.
Akvariumet är på 240L av märket Cayman.
Bilder kommer i början av nästa vecka.
Den tänka fiskuppsättningen ser ut såhär.

7 Zebrabotia
3 Kuhlii-ålar
15 Kilfläcksrasbora
2 Dvärggurammi + 2 honor
2 Siamesiska algätare
4 filterräkor
#2 - 10 oktober 2007 10:11
Det låter som en bra fisksammansättning. Själv skulle jag dock föredragit drottningrasboror och skippat eller minskat på antalet Kuhlii-ålar eftersom dessa inte lever i grupp som botiorna gör.

Och så ska du börja med ganska få fiskar under den första månaden, men det vet du säkert redan.

Vilka växter har du tänkt dig? Ser fram emot bilderna :)
#3 - 10 oktober 2007 11:49
Alltid kul med projekt att følja:)
#4 - 10 oktober 2007 12:33
Växter som kommer finnas i akvarie blir bla Siamesisk Hygrophila , Javamossa och Tigervallisneria.
#5 - 10 oktober 2007 12:43
Låter som en fin kombination :) Jag skulle även rekommendera någon art av cryptocoryne. Det finns många olika arter i Asien och en del är ganska lättskötta.

Mina cryptocoryne wendtii "grön" verkar trivas utmärkt i min betta-biotop. I mitt 310 liters har jag C. beckettii, men alla plantor verkar inte stormtrivas, utan en del går ner sig nån gång ibland.
#6 - 10 oktober 2007 12:53
batski: Har du nån bild på din bettabiotop. Ær lite nyfiken på hur den ser ut:)
#7 - 10 oktober 2007 12:59
Tycker också att det låter som en bra fisksammansättning men kanske lite mer rasboror. Ser fram emot bilder ;):D
#8 - 10 oktober 2007 12:59
batski skrev:
Låter som en fin kombination :) Jag skulle även rekommendera någon art av cryptocoryne. Det finns många olika arter i Asien och en del är ganska lättskötta.

Mina cryptocoryne wendtii "grön" verkar trivas utmärkt i min betta-biotop. I mitt 310 liters har jag C. beckettii, men alla plantor verkar inte stormtrivas, utan en del går ner sig nån gång ibland.

Tack för tipset.
Kuhliiålarna tar jag bara tre av istället.
I växtväg kommer det även finnas s.k "algbollar".
Sen även någon flyttväxt.
#9 - 10 oktober 2007 13:00
Tycker också att det låter som en bra fisksammansättning men kanske lite mer rasboror. Ser fram emot bilder ;):D

Fiskuppsättningen är riktlinjer. Tycker jag det är plats till fler fiskar så kommer det fler, ser det trångt ut , blir det mindre av någon art.
#10 - 10 oktober 2007 13:11
Oneway skrev:
Fiskuppsättningen är riktlinjer. Tycker jag det är plats till fler fiskar så kommer det fler, ser det trångt ut , blir det mindre av någon art.

Det har du rätt i.
#11 - 10 oktober 2007 13:31
Kjaer skrev:

Inte än. Vill fixa till torvbottnen först. Men det kommer :)
#12 - 10 oktober 2007 13:34
Oneway skrev:
Tack för tipset.

Varsågod :) Tycker cryptos är väldigt fina växter.

Oneway skrev:
Kuhliiålarna tar jag bara tre av istället.

Tror faktiskt det blir bättre, så de får lite mer plats att vara för sig själva.
#13 - 10 oktober 2007 16:41
Alltid kul med projekt som ligger lite "offside" mot vad man själv brukar hålla på med;)
Ser fram emot fortsättningen!

/Hans
#14 - 10 oktober 2007 17:42
Kul att så många följer det. :)
Bilagor:
#15 - 10 oktober 2007 17:52
Kommer följa, helt klart!
#16 - 10 oktober 2007 21:25
[COLOR=blue]Helt okunnig om Asien, men finns det inga roliga Ciklider eller nå't?[/COLOR]
#17 - 10 oktober 2007 22:01
Det finns inte många ciklider i Asien och de som finns där lever i andra miljöer än de vanliga asiatiska fiskar som man förknippar med en Asienbiotop.

Etroplus maculatus och Etroplus canarensis är två relativt små och fredliga asiatiska ciklider, men de delar inte livsmiljö med såna fiskar som guramis, rasboror och barber, utan lever i snabbrinnande vatten och/eller bräckvatten.
#18 - 11 oktober 2007 11:37
Vart och hämta en massa sten igår :)
#19 - 11 oktober 2007 12:57
batski skrev:
Det finns inte många ciklider i Asien och de som finns där lever i andra miljöer än de vanliga asiatiska fiskar som man förknippar med en Asienbiotop.

Etroplus maculatus och Etroplus canarensis är två relativt små och fredliga asiatiska ciklider, men de delar inte livsmiljö med såna fiskar som guramis, rasboror och barber, utan lever i snabbrinnande vatten och/eller bräckvatten.

Rätta mig om jag har fel. De är väl inte häller de allra lättaste cikliderna att få tag på eller?
#20 - 11 oktober 2007 13:44
Rätta mig om jag har fel. De är väl inte häller de allra lättaste cikliderna att få tag på eller?

Jag har aldrig letat så jag vet inte, men du har nog rätt.

Fast det finns andra fina och spännande fiskar i Asien. Bettorna, botiorna, dvägkulfisken, rengbågsfiskar, killis.
#21 - 11 oktober 2007 14:06
batski skrev:

Fast det finns andra fina och spännande fiskar i Asien. Bettorna, botiorna, dvägkulfisken, rengbågsfiskar, killis.

Det finns det verkligen.
#22 - 11 oktober 2007 14:10
Jo på tal om andra fiskar. Skulle en dvärgkulfisk funka där i?
Dom är ju otroligt söta.
#23 - 11 oktober 2007 18:30
har även funderat på denna fiskuppsättning.
7 Zebrabotia
2 Siamesiska algätare
4 Dvärggurami
3 Kuhlii-ål
4 Smaragdflodgoby
10 Kilfläcksrasbora

Gillar denna personligen bättre.

Någon som tycker detta verkar bättre?
Kommer det överhuvudtaget funkar.
Den första som gäller sålänge ingen vet hur detta skulle funka osv.
Öppen för förslag fortfarande också.
Tackar.
#24 - 11 oktober 2007 23:17
Kjaer skrev:

Ville inte sno tråden, men här kommer ett par bilder:
#25 - 12 oktober 2007 07:15
batski skrev:
Ville inte sno tråden, men här kommer ett par bilder:

Skitsnyggt :)
#26 - 12 oktober 2007 08:16
Oneway skrev:
Skitsnyggt :)

Tack :) [:o] :D

Vattnet är dock fortfarande lite mjölkigt trots att akvariet har varit igång i ca 2 månader. Men fiskarna verkar inte bry sig och vattenkvalitén är bra så jag får vara tålmodig och vänta på att det ska försvinna av sig självt.
#27 - 12 oktober 2007 08:20
snyggt;) Där har du lyckats bra.
#28 - 12 oktober 2007 08:22
batski skrev:
Tack :) [:o] :D

Vattnet är dock fortfarande lite mjölkigt trots att akvariet har varit igång i ca 2 månader. Men fiskarna verkar inte bry sig och vattenkvalitén är bra så jag får vara tålmodig och vänta på att det ska försvinna av sig självt.

Är det bara kampfiskar i den eller något mer?
#29 - 12 oktober 2007 08:46
snyggt;) Där har du lyckats bra.

Tack så mycket [:D] :p

Oneway skrev:
Är det bara kampfiskar i den eller något mer?

Det ska även vara 4 små blåbandede tigerräkor, men jag har inte sett någon av dem sen dag ett, så antingen är de jätteduktiga på att gömma sig eller så har de dött :(

Akvariet är ganska nystartat (knappt 3 veckor) så jag får vänta en eller två veckor till innan jag skaffar ett stim boraras briggitae. Ska nog även skaffa fler räkor sen.
#30 - 12 oktober 2007 08:57
batski skrev:
Tack så mycket [:D] :p

Det ska även vara 4 små blåbandede tigerräkor, men jag har inte sett någon av dem sen dag ett, så antingen är de jätteduktiga på att gömma sig eller så har de dött :(

Akvariet är ganska nystartat (knappt 3 veckor) så jag får vänta en eller två veckor till innan jag skaffar ett stim boraras briggitae. Ska nog även skaffa fler räkor sen.

Kan man ha räkor med kampfiskar, trodde dom blev mat.
#31 - 12 oktober 2007 11:36
Oj, vilket snyggt kar Batski! Verlkligen fint med torvbottnen. Enda som fattas ær lite flera red moor røtter tycker jag:P
#32 - 12 oktober 2007 12:52
Oneway skrev:
Kan man ha räkor med kampfiskar, trodde dom blev mat.

Vet inte hur det är med vanliga splendens, men jag vet en som har räkor ihop med imbellis och det går bra.
#33 - 12 oktober 2007 12:54
Kjaer skrev:
Oj, vilket snyggt kar Batski! Verlkligen fint med torvbottnen. Enda som fattas ær lite flera red moor røtter tycker jag:P

Tackar och bockar [:D]

Det är på g faktiskt. Har fått några red moor grenar i dag :D
#34 - 12 oktober 2007 13:45
Ser fram emot bilder med de i karet :D;)
#35 - 12 oktober 2007 15:12
Ser fram emot bilder med de i karet :D;)

Det kommer nog att dröja nån vecka eller så. Just nu flyter de nästan lika bra som frigolit ;) så de måste ligga i en hink och suga upp vatten.

Men några löv ska i snart.
#36 - 12 oktober 2007 15:34
batski skrev:
Vet inte hur det är med vanliga splendens, men jag vet en som har räkor ihop med imbellis och det går bra.

Såg inte att det var imbellis. Snyggt i vilket fall! :)
#37 - 12 oktober 2007 16:33
batski skrev:
Det kommer nog att dröja nån vecka eller så. Just nu flyter de nästan lika bra som frigolit ;) så de måste ligga i en hink och suga upp vatten.

Men några löv ska i snart.

Om du tappar tålamodet kan du skruva fast dom i en bit acrylglas som du stoppar ner i sanden. Då hålls dom på plats av sanden:)
#38 - 12 oktober 2007 20:28
Vilken av fiskarna skulle ni börjat med?
Algätarna funderar jag på.
#39 - 13 oktober 2007 04:58
Kilfläcksrasbororna är ganska tåliga, så jag skulle nog börja med 5-6 stycken såna.
#40 - 13 oktober 2007 19:02
Dock en fråga till, har lite javamossa som legat i ett kar utan fiskar och utan ljuset fast med vatten.I ca 2 månader har den legat där. Tror ni den kommer överleva om man stoppar ner den i det nya karet.
#41 - 13 oktober 2007 21:03
Ja det tror jag.
#42 - 14 oktober 2007 17:47
Tyvärr så blir det inga bilder i början av veckan som jag sa , utan möjligen i slutet av veckan. Då jag inte har haft tid med att starta upp det.
#43 - 15 oktober 2007 10:05
Bilder kommer senare idag.
#44 - 15 oktober 2007 10:45
Spännande :)
#45 - 15 oktober 2007 14:27
Oneway skrev:
Bilder kommer senare idag.

Läängtar redan. :D;)
#46 - 15 oktober 2007 14:46
Det ær senare i dag nu. Jag vill se bilder!! :D
#47 - 15 oktober 2007 18:14
Nu är det verkligen senare idag, ledsen och göra er besvikna men biltemas blästersand var tyvärr slut, så har inte kunnat börja tyvärr.
#48 - 15 oktober 2007 23:10
Det är lungan, vi väntar tålmodigt :)

Men tråkigt att du inte kunde börja i dag. Sånt verkligen frustrerande :(
#49 - 16 oktober 2007 05:45
Oneway skrev:
Dock en fråga till, har lite javamossa som legat i ett kar utan fiskar och utan ljuset fast med vatten.I ca 2 månader har den legat där. Tror ni den kommer överleva om man stoppar ner den i det nya karet.

Javamossa är en av de mest tåligaste växter som finns. Rensade bort allt från ett kar, men nu börjar roten som mossan satt på bli grön av javamossa igen [:o].

Kan du inte lägga upp bilder på det tomma karet istället så vi får dräggla lite över allt man kan hitta på med en tom burk :D.
#50 - 16 oktober 2007 05:46
Hej! Jo bilder på bara karet kan jag lägga upp. Trodde inte intresse fanns.
#51 - 16 oktober 2007 05:55
#52 - 16 oktober 2007 06:05
Har du funderat på hur du ska göra med bakgrund och om du ska försöka dölja pumphuset på sidan?
#53 - 16 oktober 2007 06:15
MrLogic skrev:
Har du funderat på hur du ska göra med bakgrund och om du ska försöka dölja pumphuset på sidan?

Bakgrund blir nog antingen måla baksidan svart eller en svart affichbackgrund.
Har inte råd med någon btn.
Pumpen har jag inte funderat så mkt på.Det är klart jag vill dölja den så mycket som möjigt. Värmaren sitter också i pumpen , vilket jag tycker var väldigt smart. Något tips på hur man döljer den bäst?
#54 - 16 oktober 2007 06:22
Oneway skrev:
Bakgrund blir nog antingen måla baksidan svart eller en svart affichbackgrund.

Har inte råd med någon btn.

Pumpen har jag inte funderat så mkt på.Det är klart jag vill dölja den så mycket som möjigt. Värmaren sitter också i pumpen , vilket jag tycker var väldigt smart. Något tips på hur man döljer den bäst?

Ska du ha mycket rötter kan du ju alltid ta nån stor och holka ur så att den passar runt, tänk dig ett stort träd som står precis till vänster som man ser en liten del av i akvariet.
#55 - 16 oktober 2007 06:26
MrLogic skrev:
Ska du ha mycket rötter kan du ju alltid ta nån stor och holka ur så att den passar runt, tänk dig ett stort träd som står precis till vänster som man ser en liten del av i akvariet.

Tack , får se hur jag gör. Just nu är det tänkt att ha kanske bara 2-3 rötter sen mycket sten och mycket växter. La javamossan i ett kar med belysning igår , får se om den hämtar sig också , men kan glömma och ha den som flytväxt den sjönk som en sten.
#56 - 16 oktober 2007 06:43
Ursäkta men jag tar mig friheten att be folk posta lite bilder på asienkar för inspiration, blev lite sugen själv nämligen, försöker inte ta över tråden :)
#57 - 16 oktober 2007 06:49
MrLogic skrev:
Ursäkta men jag tar mig friheten att be folk posta lite bilder på asienkar för inspiration, blev lite sugen själv nämligen, försöker inte ta över tråden :)

Ingen fara alls, ger mig också inspiration.
Här är några bilder.
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/images/bamboo_tank.jpg
Snygg som bara den ,men vågar jag inte köra med bambu då det luktar väldigt illa och ruttnar (?)
Sen finns här några bilder på några asiatiska biotoper.
http://www.aqua-fish.net/index.php?cur_lang=2&count=no&secured=&section=10&find=1&velkost_min=not&velkost_max=not

EDIT : Någon som kört med http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6628&n=10&KundeID= i akvarie?
Något dyrare men kan vara värt det om det går att börja idag istället :)
#58 - 16 oktober 2007 08:46
Ojdå, jag hade fått för mig att det skulle vara svartvatten i asienbiotoper iom att det ska vara rötter i och att det var torvbotten i tidigare inlägg. En varning är att det tar kanske ett halvår innan en rot slutar färga ut.
#59 - 16 oktober 2007 08:55
#60 - 16 oktober 2007 10:51
Oneway skrev:

EDIT : Någon som kört med http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6628&n=10&KundeID= i akvarie?

Något dyrare men kan vara värt det om det går att börja idag istället :)

Är inte kornen ganska vassa?
#61 - 16 oktober 2007 10:53
MrLogic skrev:
Ojdå, jag hade fått för mig att det skulle vara svartvatten i asienbiotoper iom att det ska vara rötter i och att det var torvbotten i tidigare inlägg.

Det finns ju en del olika biotoper och relativt stor variation vad gäller botten, växter och fiskar även inom samma typ av biotop.
#62 - 16 oktober 2007 12:16
batski skrev:
Är inte kornen ganska vassa?

Jag läste att dem kunde vara vassa på just sån sand så det är det nog tyvärr.
#63 - 16 oktober 2007 12:28
Oneway skrev:
Jag läste att dem kunde vara vassa på just sån sand så det är det nog tyvärr.

I så fall är det inte att rekommendera med tanke på kuhlii-ålarna och botiorna.
#64 - 16 oktober 2007 12:40
Kanske åker till bauhaus idag och kollar om dom har rådasand istället.
Återkommer senare.
#65 - 16 oktober 2007 13:12
Jag vet inte var du bor, men både Zoo Kompaniet och Hornbach i Gbg säljer rådasand. Finns även billigare på Rydbergs (tror jag det heter) på Hisingen.
#66 - 16 oktober 2007 13:58
batski skrev:
Jag vet inte var du bor, men både Zoo Kompaniet och Hornbach i Gbg säljer rådasand. Finns även billigare på Rydbergs (tror jag det heter) på Hisingen.

Tyvärr bor jag inte i gbg
#67 - 16 oktober 2007 14:02
Du kanske skulle ta en sväng till åleds utanför halmastad det kanske int är så långt ditt eller så är jag helt ute och cyklar kanske ;)
#68 - 16 oktober 2007 14:04
Varenda akvariebutik har väl sand? Vet att Zoogiganten i Lomma har iaf.
#69 - 16 oktober 2007 14:06
Lite offtopic: MrLogic hur långt har ni upp till Åleds igentligen?
#70 - 16 oktober 2007 14:09
MrLogic skrev:
Varenda akvariebutik har väl sand? Vet att Zoogiganten i Lomma har iaf.

Jo fast långt ifrån alla säljer Rådasand.
#71 - 16 oktober 2007 14:19
Lite offtopic: MrLogic hur långt har ni upp till Åleds igentligen?

Från lund är det ganska exakt 13 mil, tar en och en halv timme med tåg utan byten.

Edti: Till Halmstad dvs, sen vet jag inte hur man tar sig ut till Åleds.
#72 - 16 oktober 2007 14:21
batski skrev:
Jo fast långt ifrån alla säljer Rådasand.

Har nog ett vagt minne av att de har det, man kan ju alltid ringa och fråga innan man åker nån stans.
#73 - 16 oktober 2007 14:30
MrLogic skrev:
man kan ju alltid ringa och fråga innan man åker nån stans.

Det låter vettigt :)
#74 - 16 oktober 2007 15:05
MrLogic skrev:
Från lund är det ganska exakt 13 mil, tar en och en halv timme med tåg utan byten.

Edti: Till Halmstad dvs, sen vet jag inte hur man tar sig ut till Åleds.

Så det är såpass lång alltså trodde att det var en kortare bit det är ju vad som jag har in till göteborg och lite mindre[:o]
#75 - 16 oktober 2007 15:49
Det ligger iof en massa sand i trädgården som är till plattsättning/läggning, borde det gå och använda eller? Den är ganska mörk så hade passat bra , men vet inte om man vågar chansa.

Sanden ser ut såhär
http://ww2.beffo.se/upload/fil/?fil=swd7331vub91.JPG
http://ww2.beffo.se/upload/fil/?fil=b97g05mvmsjy.JPG

Väldigt fin sand altså.Och mörkare vilket det ska vara i asiatiska kar
#76 - 16 oktober 2007 17:10
Vet du var sanden kommer ifrån? Inte bra om den är kalkhaltig med tanke på de fiskarna som du planerar för.
#77 - 16 oktober 2007 17:12
batski skrev:
Vet du var sanden kommer ifrån? Inte bra om den är kalkhaltig med tanke på de fiskarna som du planerar för.

Inte en blekaste anning var den kommer ifrån tyvärr. Jag trodde kalkhaltigsand var vitare/ljusare. My bad.
#78 - 16 oktober 2007 17:21
Kan hända. Fast du kan faktiskt kolla det genom att hälla en skvätt ättika över lite (torr) sand. Är den kalkhaltig får du en kemisk reaktion - brus.
#79 - 16 oktober 2007 17:29
batski skrev:
Kan hända. Fast du kan faktiskt kolla det genom att hälla en skvätt ättika över lite (torr) sand. Är den kalkhaltig får du en kemisk reaktion - brus.

Ok, tack, men vågar man använda den? Pga baterier osv?
Den var faktiskt väldigt snygg och hade nog passat perfekt i karet.
#80 - 16 oktober 2007 17:35
Bakterier blir du lätt av med genom att koka sanden.
#81 - 16 oktober 2007 17:48
Blir det några amanoräkor kan varmt rekommendera .
Spännande projekt;) bli kul att kolla;)
#82 - 16 oktober 2007 17:58
jarecki68 skrev:
Blir det några amanoräkor kan varmt rekommendera .

Spännande projekt;) bli kul att kolla;)

Vågar inte ha amanoräkor med botiorna, tyvärr.
#83 - 16 oktober 2007 18:00
MrLogic skrev:
Bakterier blir du lätt av med genom att koka sanden.

Frågan är om det är så snyggt att det är värt och koka 50 kg grus.
Nej det får nog bli bläster eller rådasand på torsdag.
#84 - 16 oktober 2007 18:07
Synd annars är dom ganska bra på att städa
och alger det kan man nästan glömma.
Dom vet hur ska man sätta dom på plats.:)
#85 - 17 oktober 2007 18:51
Projektet läggs på is ett tag, totalt tappat lusten , tyvärr.
#86 - 17 oktober 2007 19:23
Oj, vad är det som har hänt?
#87 - 17 oktober 2007 19:36
Undrar samma sak:O
#88 - 17 oktober 2007 20:28
Bara allmänt off just nu.
Lovar dock att återkomma med bilder så fort jag drar igång igen.
#89 - 17 oktober 2007 21:05
Vi väntar :)
#90 - 18 oktober 2007 07:29
Här är hur jag tänkt iallfall.
Intreda med mycket rötter och som växter blir det javamossa , Algboll , Siamesisk Hygrophila ,Tigervallisneria.
Ganska mycket sten. Antar att det är bra om man har torv i filtret då ph värdet ska vara så lågt?
#91 - 18 oktober 2007 08:11
Låter som en bra växtkombination. Om du planerar att ha guramis skulle jag även rekommendera flytväxter.

Jag har ingen torv i filtret till mitt 310 liters. Däremot har jag lite torv några centimeter under sanden. pH behöver inte vara så lågt, men det är iofs bra om det inget är högre än 7. Visserligen ligger mitt pH runt 7.2, men fiskarna verkar inte må dåligt av det. Mosaikguramisarna har tom fått yngel :p
#92 - 18 oktober 2007 10:36
batski skrev:
Låter som en bra växtkombination. Om du planerar att ha guramis skulle jag även rekommendera flytväxter.

Jag har ingen torv i filtret till mitt 310 liters. Däremot har jag lite torv några centimeter under sanden. pH behöver inte vara så lågt, men det är iofs bra om det inget är högre än 7. Visserligen ligger mitt pH runt 7.2, men fiskarna verkar inte må dåligt av det. Mosaikguramisarna har tom fått yngel :p

Men torv i filtret kommer altså inte skada?
Någon flytväxt blir det också dock inte bestämmt vilken än. :)
Dina flytväxter är dock jäkligt fina.
#93 - 18 oktober 2007 19:58
Oneway skrev:
Men torv i filtret kommer altså inte skada?

Har ingen erfarenhet av det, men om jag fattat det rätt kan det enligt enligt en del påverka nitrifikationen negativt.

Oneway skrev:
Någon flytväxt blir det också dock inte bestämmt vilken än. :)

Dina flytväxter är dock jäkligt fina.

Ceratopteris cornuta. Men pistia stratiotes är inte dumma de heller.
#94 - 19 oktober 2007 15:02
Här är 2 nya bilder.
Startat igen , men gör det endast när jag har lust så uppdateringarna kan dröja.
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/8j2ir5muwhpk.JPG
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/glmea72us0fk.JPG

Vet ente riktigt med sanden, det ser snyggt ut men endå känns det som för mycket.
#95 - 19 oktober 2007 15:06
Det blir snyggare om du har betydligt mindre sand längst fram, så den lutar upp bakåt. Tänk dig att bakrutan är flodstranden.
#96 - 19 oktober 2007 15:07
Oneway skrev:
Här är 2 nya bilder.

Startat igen , men gör det endast när jag har lust så uppdateringarna kan dröja.

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/8j2ir5muwhpk.JPG

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/glmea72us0fk.JPG

Vet ente riktigt med sanden, det ser snyggt ut men endå känns det som för mycket.

snyggt med sand, men varför liger det medicin i karet för ?
#97 - 19 oktober 2007 17:17
hambli skrev:
snyggt med sand, men varför liger det medicin i karet för ?

Gissa nästan på att någon skulle säga något om det. Det är faktiskt inte medicin utan Bakteriekultur.
Medföljde akvariet.
Tack.
#98 - 19 oktober 2007 17:17
batski skrev:
Det blir snyggare om du har betydligt mindre sand längst fram, så den lutar upp bakåt. Tänk dig att bakrutan är flodstranden.

Ska fixa med det senare. Borde man köra med sten eller bara rötter och växter?
#99 - 19 oktober 2007 17:28
Oneway skrev:
Ska fixa med det senare. Borde man köra med sten eller bara rötter och växter?

Det finns som sagt många olika biotoper i Asien, så det går bra med eller utan stenar. Fast jag tycker ändå att rötter bör dominera i den typen av biotop som du har tänkt dig.

Jag skulle nog inte lita på att bakterierna fortfarande lever i fall flaskan varit öppen en längre tid.
#100 - 19 oktober 2007 17:35
batski skrev:
Det finns som sagt många olika biotoper i Asien, så det går bra med eller utan stenar. Fast jag tycker ändå att rötter bör dominera i den typen av biotop som du har tänkt dig.

Jag skulle nog inte lita på att bakterierna fortfarande lever i fall flaskan varit öppen en längre tid.

Jo rötter borde det bara vara tror jag.
Bakterierna är BluStart.
Länk http://trade.ferplast.com/sv/pagina_393.html
#101 - 19 oktober 2007 17:44
Jaha, de är inte på flaska. Då borde det vara lugnt.
#102 - 19 oktober 2007 17:59
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/hy9nauwobh5y.JPG
http://ww2.beffo.se/upload/fil/?fil=059u2zyh73ev.JPG
Ser det bättre ut nu?
Nu ska det köpas en riktigt stor rot som jag har tänkt dela i två delar.
Detta lär ta ett tag.
Ska man lägga i lite engelsk sjösten, ser kanske mer naturligt ut?
#103 - 19 oktober 2007 18:10
Tycker sandlagret ær lite væl tjockt...
#104 - 19 oktober 2007 18:25
Min erfarenhet av torv i filtert är att det är svårt att hålla ett stadigt ph. Körde det en tid till mina diskus men med både slöa och helt klart påverkade fiskar och toffsalger så slutade jag med det.
Lösningen är väl att förbereda vattnet som man ska byta med.
Jag tror ju inte du behöver sänka ph i ett sådant kar. Borde duga med vattnet från kran.
#105 - 19 oktober 2007 19:03
Fredde L skrev:
Min erfarenhet av torv i filtert är att det är svårt att hålla ett stadigt ph. Körde det en tid till mina diskus men med både slöa och helt klart påverkade fiskar och toffsalger så slutade jag med det.

Lösningen är väl att förbereda vattnet som man ska byta med.

Jag tror ju inte du behöver sänka ph i ett sådant kar. Borde duga med vattnet från kran.

Tack för lite mer info ang torven.
Då struntar jag i torv altså.
#106 - 19 oktober 2007 19:04
Kjaer skrev:
Tycker sandlagret ær lite væl tjockt...

Jo kan hålla med dig att det blev lite mycket, men jag gillar det endå. Får se imorgon om jag tar bort någon sand eller inte.
#107 - 21 oktober 2007 13:42
Skulle det inte gå och byta ut bororna mot zebrafiskar?
Hört att dom ska vara stirriga av sig och inte lämna dom andra i fred?
#108 - 21 oktober 2007 14:04
Tvärt om. Rasboror är betydligt lugnare är zebrafiskar. Zebrorna är väldigt aktiva så jag vet inte om guramisarna kommer att trivas med dem.
#109 - 21 oktober 2007 16:19
batski skrev:
Tvärt om. Rasboror är betydligt lugnare är zebrafiskar. Zebrorna är väldigt aktiva så jag vet inte om guramisarna kommer att trivas med dem.

Tack , jag fick svar på min fråga fast jag mennade tvärtom :)
Skrev slarvigt.
Jag menna att zebrafiskarna är stirriga.
#110 - 21 oktober 2007 16:27
Ah ok :)
#111 - 21 oktober 2007 16:28
Tycker det ser plåttrigt ut med de där små rötterna nere i ena hörnet. Skulle vilja se nåt högre och lite bredare som sträckte sig nästan hela vägen upp till ytan =). Det ger mer liv till akvariet tycker jag...
#112 - 21 oktober 2007 16:57
Tycker det ser plåttrigt ut med de där små rötterna nere i ena hörnet. Skulle vilja se nåt högre och lite bredare som sträckte sig nästan hela vägen upp till ytan =). Det ger mer liv till akvariet tycker jag...

Den ser inte ut så mer , och större rötter kommer, det var rötter jag hade hemma just då.
#113 - 23 oktober 2007 05:59
Har en ny fiskuppsättning pga vill hålla mig till ett område. Det blir Sydostasien.
Mosaikgurami 1 Hane + 2 Honor?
Fembandsbarb 10 St?
15 Kilfläcksrasbora
6 Glasmal
6-7 Praktbotia?
3 Khulii
2 Siamesiska algätare
#114 - 23 oktober 2007 11:58
Eftersom akvariet ändrade riktning till sydost Asien får jag ändra fiskarna med.

Mosaikgurami 1hane + 3 honor?
Siamesiska algätare 2 st
Praktbotia 6 st
3 Kuhiliål
Kilfläcksrasbora 15 st
#115 - 23 oktober 2007 16:28
Praktbotior blir ganska stora, så det kan nog bli trångt för dem. Jag skulle rekommendera zebrabotior (Botia striata) eller morleti-botior (Yasuhikotakia morleti) istället.
#116 - 20 november 2007 12:34
Upptäckte en sak idag, det är alldeles för mycket flöde i min pump och jag kan inte sänka det. Det ska gå o sänka enligt manualen men den saken som man sänker med saknas i min pump, vet inte om det är en gammal modell eller om den är bortslarvad.
Vet inte riktigt hur jag ska göra eller om planerna går i stöpet nu.
EDIT: Pumpen pumpar 900L per timme och akvariet är på 240 Liter.
Det e väl alldeles för mkt för dom fiskarna jag ska ha?
#117 - 20 november 2007 18:07
Det borde väl gå att stoppa igen utblåset lite med nånting.. :D
#118 - 21 november 2007 14:29
Kjaer skrev:
Det borde väl gå att stoppa igen utblåset lite med nånting.. :D

Försökte stoppa filtervadd i utblåset idag, det bara flög ut när man starta pumpen.
Så antagligen blir det Sydost asiatisk flod med zebrafiskar , rödfenad botia (vet inte vad den heter på svenska) Eldstjärt och någon asiatisk mal.
#119 - 21 november 2007 15:05
Det är ju också ett spännande setup:)
#120 - 3 december 2007 11:36
Vill bara säga till er som läser att detta inte är nerlagt utan ligger på is pga pengabrist.
Jag har löst det med filterutblåser iallfall så kommer köra Sydost asien med zebrabotior osv.
#121 - 26 december 2007 14:59
Nu har det faktiskt hänt lite grejor.
Fick flytta akvariet pga jag skulle byta rum och nu är det fyllt igen.
Fick en red moor rot i julklapp som kommer användas. Vet dock inte hur det passar i en asien biotop men den kommer iallfall användas. Den ligger i vatten nu för att sjunka. Var och handlade Cryptocoryne crispatula var. balansae och Gälört idag

Sen även två Blå gurami
Imorgon ska jag nog och handla mer växter beroende på hur jag mår. Har haft feber och är förkyld.
Om jag åker så ska jag försöka få tag i
Javaormbunke x2
Siamesisk Hygrophila x2
Indisk Hygrophila x2
Javamossa

Och för att uppdatera er så blir det följande fiskuppsättning.
7 Zebrabotior
3 Blå gurami 1 hane , 2 honor
2 Dvärggurami
2 Siamesiska algätare
10 - 15 Kilfläcksrasbora

Denna fiskuppsättning är nu bestämt altså inga mer ändringar.
Tog bort kuhliålarna pga dem tydligen har en tendens att simma in i filtret.

Hoppas ni inte har tappat allt för mycket intresse på detta projekt pga all tid det har tagit innan jag hade lust att fortsätta.

God fortsättning på er btw.
#122 - 27 december 2007 16:21
Vart och handlade idag .
Alla växter fanns dock inte hemma men det som inhandlades var 2 Amerikansk stor skruvvallisneria , 3 Javaormbunkar , 1 Hygrophila polysperma 'Big leaf".

Är javaormbunkarna olämpliga att plantera i sanden? läst på zoopets beskriving att den lämpligas skulle sitta på en rot?
Någon förklaring till det?
#123 - 27 december 2007 17:04
Jag har läst igenom tråden, kul projekt att följa :)

Oneway skrev:
Tog bort kuhliålarna pga dem tydligen har en tendens att simma in i filtret.

Jag tycker helt klart att du kan testa Kuhli-ålar i alla fall. Jag har sedan ett år tillbaka två kuhlisar och jag tycker de är väldigt roliga. Mina har heller aldrig försökt/lyckats komma ur karet.
#124 - 27 december 2007 17:11
Solid skrev:
Jag har läst igenom tråden, kul projekt att följa :)

Jag tycker helt klart att du kan testa Kuhli-ålar i alla fall. Jag har sedan ett år tillbaka två kuhlisar och jag tycker de är väldigt roliga. Mina har heller aldrig försökt/lyckats komma ur karet.

Hade faktiskt kuhliålar när jag var mindre och vad jag minns såg man inte dem så mkt.
Får tänka vidare på saken.
Kul att du tycker det verkar intressant
#125 - 27 december 2007 17:51
Jag håller med om att de inte är de fiskar man ser mest precis. Mina ser man dock ganska ofta kika fram här och där och emellanåt kan de vara vid framrutan också. Och när man matar med något särskilt eftertraktat såsom räkmix kommer de ibland fram och äter det som hamnar på botten...

Men de är varierande, vissa är extremt skygga och undangömda och vissa som mina, hyfsat orädda.
#126 - 27 december 2007 19:50
Om någon vet något ställe i skåne där man kan köpa Pogostemon helferi får ni gärna skriva det här :)
#127 - 30 december 2007 13:16
En lite uppdatering.
Rot har fortfarande inte sjunkit. Legat i blöt 5 dagar.
Just nu finns det följande växter i akvariet
Javaormbunkar x3
Gälört x1
Hygrophila polysperma 'Big leaf' x1
Vallisneria spiralis 'Tiger' x2
Cryptocoryne crispatula var. balansae x1
Följande fiskar finns också.
Blå Gurami x2
Siamesisk Algätare x1

De växterna jag saknar just nu är Vattensallad och
Hygrophila corymbosa "Siamensis" och javamossa.
Javamossan ska bindas fast på red moor roten senare när den har sjunkit.

Varit ute och blockat eklöv som håller på att kokas och som ska i akvariet.
Digitalkameran är utlånad därför det inte kommer några bilder om jag inte skrivit det innan.
#128 - 4 januari 2008 22:16
Köper nog en stor rot till och har den och red moor roten (som fortfarande inte sjunkit)
#129 - 8 januari 2008 19:07
Fler växter köpta idag
2x Cryptocoryne diverse
2x Cryptocoryne beckettii ''petchii''
1x javaormbunke.
Sen blev det fler fiskar.
En blå gurami hona till pga hanen jagat den andra mkt.
Och sen 4 killifläcksrasboror.
Kanske lite mkt fisk , men det går nog endå.
#130 - 9 januari 2008 20:41
En av killifläckrasbororna har åkt på svamp eller en infektion så han bor i ett eget kar , med lite salt i för tillfället.
#131 - 9 januari 2008 20:48
Bilder?
#132 - 9 januari 2008 22:29
Kjaer skrev:
Bilder?

Kan ta bilder imorgon dock med kass mobilkamera för har inte fått tillbaka kameran än.
Akvariet ska inte se ut som det ser ut nu heller , väntar fortfarande på att roten skall sjunka.
#133 - 10 januari 2008 13:35
Världelös video på akvariet.

" target="_blank">

Bilder
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/am58rv9hlnj3.jpg
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/v3l9h5dhhe7i.jpg
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/zubbv7hi9l2j.jpg
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/7t9koyi42nut.jpg
http://ww2.beffo.se/upload/pic~/go3ucj9p7074.jpg

Ska ändra om i det senare idag tror jag.
Kommer nya bilder då.
Ursäkta den dåliga kvaliten och mina dåliga fotoegenskaper och algerna.
#134 - 12 januari 2008 13:02
Roten vägrar sjunka.
Den är så pass tung så den inte ligger o flyter i vattenytan men den går inte o lägga på sanden då ändras den hela tiden altså det flyter undan typ.
#135 - 12 januari 2008 18:25
Beroende på hur roten ser ut så kan du lägga/ställa den som du vill ha den och helt enkelt lägga någon lagom tung sten på den som får tynga ner den i början. Efter någon vecka kan du testa ta bort stenen och se om roten stannar eller om stenen ska ligga kvar ännu längre...
#136 - 12 januari 2008 18:51
Solid skrev:
Beroende på hur roten ser ut så kan du lägga/ställa den som du vill ha den och helt enkelt lägga någon lagom tung sten på den som får tynga ner den i början. Efter någon vecka kan du testa ta bort stenen och se om roten stannar eller om stenen ska ligga kvar ännu längre...

Den ligger ganska stilla nu, men har lite flytkraft kvar.
Tack iallfall.
#137 - 14 januari 2008 23:36
Nya bilder kommer så fort algerna försvunnit.
Nästa köpa måste nog bli någon sort gödning till rötterna till växterna.
#138 - 22 februari 2008 23:39
vad sägs om en bakgrund kanske?
#139 - 23 februari 2008 16:40
Oneway skrev:
Nya bilder kommer så fort algerna försvunnit.

Nästa köpa måste nog bli någon sort gödning till rötterna till växterna.

PMDD kan jag varmt rekommendera satte ordentlig fart på växterna bara på några veckor. En bakgrund skulle bli riktigt snyggt i ditt akvarium, antingen att du köper någon snygg BTN eller liknande eller om du bara vill göra en enkel och super billig lösning så tejpar du dit en utklippt svart soppåse bara blir helt okej ;)
#140 - 23 februari 2008 16:46
Dessutom är det lag på att minst en sida av akvariet ska vara täckt. detta för att fiskarna ska känna sig tryggare.

Annons