projekt apisto. borelli :)

#1 - 6 maj 2010 18:18
Hejsan allihopa :)!

Efter att ha läst om apistogramma borelli i flera olika trådar så som maxb:s tråd om dem och pianjos tråd så blev jag sugen på att testa dem så jag tog tag i den saken och beställde en trio som består av en hane samt 2 honor. Läste lite om dem på zoopets artregister och såg att de behövde som minst 40 liter och mitt akvarium som jag tänkt ha dem rymmer 40 liter :).

Lite info om mitt akvarium :):
Mitt akvarium heter evolution 1, rymmer 40 liter. Har snart varit Fiskar som går där nu är 2 ancistrus (är fortfarande små , typ 4-5 cm), lite pansarmalar (cory. panda och paleteus), en platy (ska bort), en liten slöjstjärt som jag tagit hand om för att den hade lite trasiga fenor (ska med bort), ett liten diskus som jag håller på och matar upp som ska tillbax till mitt jobb sen och 6 neontetror.

Mycket fisk kanske men jag kommer att ta bort några fler fiskar för att ge borellina mer plats.

Som inredning så har jag en kokosnöt som jag har som ligger gömd bland lavastenar och sen en rot som jag har fäst en javaormbunke på som lutar mot stenarna, en vallis finns till vänster sida om det lilla röset och sen till häger om akvariet så finns där lite blandade växter som ska fungera som en lite skog och där i mitten så finns en lavasten. Tror detta är den bästa beskrivning jag kan ge er än så länge.

Vill inte fota akvariet nu för jag har precis gett dem en algtablett så det är lite grumligt :). Jag kommer att ta ett kort lite senare ikväll när det värsta ha lagt sig och jag hoppas att inte piajo eller maxb tycker att jag härmar dem med apisto. borelli :p.

Kommer att få dem i nästa vecka men jag hoppas ändå att detta kommer bli en bra tråd med lite komtarerom mitt lilla akvarium tills firrarna kommer om om ni har synpunkter vad som kan göra bättre osv :p.

Blev mycket att läsa men om ni inte vill läsa allt så behöver ni inte, bara ni tittar på bilderna så blir jag nöjd :).

Ha de bra så länge :).
#2 - 6 maj 2010 20:56
Här kommer lite bilder på mina framtida borellis hem :).

Ursäkta bildkvalitèn, är inte så bra på att fota :p. Dessa är de bilder som jag tyckte blev bäst.
#3 - 6 maj 2010 23:24
Trevligt litet projekt:), hoppas allt går bra. En grej bara, har inte så mkt erfarenhet a apistogramma än men det kanske hade vart mer lämpligt att bara skaffa hanen och en hona då karet är såpass litet.
Har förresten själv haft spetsstjärtsciklid 1+2 i 50L och det funkade la ok men den subdominanta honan fick inte så mkt utrymme som jag hade önskat, särskillt när hanen lekte av den dominanta honan (så klart).
Kom inte ihåg om den subdominanta honan dog eller inte men hon frodades iaf inte så att säga, men detta mitt exempel gäller ju en annan art, visserligen i ett något större kar men ändå. Men som bekant kan det ju funka bättre för dig, då varje fall eg. är unikt.
Lycka till!
#4 - 7 maj 2010 12:18
Halloj Markus!
Kul att du skall köra lite borelli - en mycket trevlig och vacker ciklid!
Jag tycker det ser fint och mysigt ut i ditt kar inredningsmässigt.
En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)

I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.
På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.

När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.

Detta är bara några idéer och inget du nödvändigtvis behöver göra!
:)
#5 - 7 maj 2010 13:06
MaxB skrev:
Halloj Markus!

En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)

I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.

På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.

När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.

Roligt med fler apisto folk vill jag börja med att säga, då jag själv är helt fast i apisto träsket.

Som Max säger så skulle även jag rekommendera små rötter istället för sten, och mitt tips där är att faktiskt hitta många små rötter istället för några få större, detta skapar ett mycket större nätverk för apistos och annat sällskap att gömma sig i osv. dessutom får du naturliga grottor i vilka dina apor kan lägga sin rom osv.
Ska väl dock tilläggas att jag är en av de få som anser att kokosnötter är helt onödiga då fiskarna själva skapar de grottor de behöver av vad som finns i karet. (givetvis måste de trivas då)

Hur jag menar ser du litegrann i min 54L tråd, dock är det lite väl igenvuxet för tillfället, ansning på söndag
#6 - 7 maj 2010 17:06
MaxB skrev:
Halloj Markus!

Trevligt att du ville titta in på mitt lilla projekt Max :). Jag förstår vad du menar och du har rätt, jag tänkte inte på det när jag skrev det andra igår. Jag kommer ihåg hur du inredde ditt akvarium och såg skitbra ut :). Jag funderar för fullt nu hur jag ska fixa och trixa för att det ska bli mysigt och jag tror jag vet hur det ska se ut, jag får ut till en djuraffär imorgon och köpa lite rötter och hålla på och dona för att få det bra.

Tack för att du sa detta, vill ju att mina borelli ska må bra och roligt att du tyckte om mitt kar :).
#7 - 7 maj 2010 17:09
Marnat skrev:
Roligt med fler apisto folk vill jag börja med att säga, då jag själv är helt fast i apisto träsket.

Som Max säger så skulle även jag rekommendera små rötter istället för sten, och mitt tips där är att faktiskt hitta många små rötter istället för några få större, detta skapar ett mycket större nätverk för apistos och annat sällskap att gömma sig i osv. dessutom får du naturliga grottor i vilka dina apor kan lägga sin rom osv.

Ska väl dock tilläggas att jag är en av de få som anser att kokosnötter är helt onödiga då fiskarna själva skapar de grottor de behöver av vad som finns i karet. (givetvis måste de trivas då)

Hur jag menar ser du litegrann i min 54L tråd, dock är det lite väl igenvuxet för tillfället, ansning på söndag

Jag förstår vad du menar marnat :). Jag ska ut imorgon på jakt efter små rötter och javaormbuske. Jag kommer nog att behålla kokosnöten för tillfället och sen så får jag se vad jag kommer att göra med den :).

Kul att du med ville titta in :).
#8 - 7 maj 2010 17:12
Rooster skrev:
Trevligt litet projekt:), hoppas allt går bra. En grej bara, har inte så mkt erfarenhet a apistogramma än men det kanske hade vart mer lämpligt att bara skaffa hanen och en hona då karet är såpass litet.

Har förresten själv haft spetsstjärtsciklid 1+2 i 50L och det funkade la ok men den subdominanta honan fick inte så mkt utrymme som jag hade önskat, särskillt när hanen lekte av den dominanta honan (så klart).

Kom inte ihåg om den subdominanta honan dog eller inte men hon frodades iaf inte så att säga, men detta mitt exempel gäller ju en annan art, visserligen i ett något större kar men ändå. Men som bekant kan det ju funka bättre för dig, då varje fall eg. är unikt.

Lycka till!

Jag ska försöka skapa så mycket gömställen jag kan och göra allt för att fiskarna ska känna sig hemma, trygga och säkra :). Ska hålla koll på dem så att inte någon blir utmobbad av honorna.
#9 - 7 maj 2010 18:06
Satt och funderade på en sak nu bara, vad ska jag mata apistona med? Jag kör nu för tillfället med fryst artemia och flingfoder till mina andra fiskar.

Är borelli kinkiga med mat eller de tar det mesta? Artemia är något de borde äta?
#10 - 7 maj 2010 19:21
macke_fisk skrev:
Jag ska försöka skapa så mycket gömställen jag kan och göra allt för att fiskarna ska känna sig hemma, trygga och säkra :). Ska hålla koll på dem så att inte någon blir utmobbad av honorna.

Ja det går säkert bra ;), tänkte bara dela med mig av mina erfarenhet i ämnet, men med lite trixande kan man lösa det mesta som sagt.
#11 - 7 maj 2010 19:27
Rooster skrev:
Ja det går säkert bra ;), tänkte bara dela med mig av mina erfarenhet i ämnet, men med lite trixande kan man lösa det mesta som sagt.

Du får gärna dela med dig mer av dina erfarenheter. Jag till mig allt nu när det gäller apisto :).
#12 - 7 maj 2010 19:30
macke_fisk skrev:
Satt och funderade på en sak nu bara, vad ska jag mata apistona med? Jag kör nu för tillfället med fryst artemia och flingfoder till mina andra fiskar.

Är borelli kinkiga med mat eller de tar det mesta? Artemia är något de borde äta?

Apor kan va lite "kinkiga" med födan, många ratar torrfoder av olika slag såsom flingfoder, granulater och pellets. Apor gillar smått frysfoder och levandefoder och äter i princip bara animaliskt föda vad jag vet. Å andra sidan i butikerna utfodras de oftast med nån typ av "standardfoder" som zoohandlarna matar all fisk i butiken med typ (denna utgörs dock inte av vegetabilier i nån större mång iaf.)
Artemia är perfekt, cyclops, svarta mygglarver och enkyträer är andra foder som akvarister ofta ger sina apistos. Ett tips är att fråga vad de i butiken matar dem med, å köp en sån "burk" så kan du ju långsamt vänja fisken vid ett annat foder sen om du nu föredrar att mata med nått annat, eller så kör du både med torrfoder och frys/levand-foder.
Är definitivt nybörjare på apistos men som jag fattat det så kan vissa arter va lite kluriga att få till lek om man bara utfodrar dem med torrfoder, men det finns säkert dem som har en annan uppfattning. Hoppas inte jag uttryckte mig för rörigt nu:)...
#13 - 7 maj 2010 20:35
Rooster skrev:
Apor kan va lite "kinkiga" med födan, många ratar torrfoder av olika slag såsom flingfoder, granulater och pellets. Apor gillar smått frysfoder och levandefoder och äter i princip bara animaliskt föda vad jag vet. Å andra sidan i butikerna utfodras de oftast med nån typ av "standardfoder" som zoohandlarna matar all fisk i butiken med typ (denna utgörs dock inte av vegetabilier i nån större mång iaf.)

Artemia är perfekt, cyclops, svarta mygglarver och enkyträer är andra foder som akvarister ofta ger sina apistos. Ett tips är att fråga vad de i butiken matar dem med, å köp en sån "burk" så kan du ju långsamt vänja fisken vid ett annat foder sen om du nu föredrar att mata med nått annat, eller så kör du både med torrfoder och frys/levand-foder.

Är definitivt nybörjare på apistos men som jag fattat det så kan vissa arter va lite kluriga att få till lek om man bara utfodrar dem med torrfoder, men det finns säkert dem som har en annan uppfattning. Hoppas inte jag uttryckte mig för rörigt nu:)...

som rooster säger så är det att föredra att mata med olika levandefoder såsom nykläckt artemia, svarta mygglarver vid säsong samt enkyträer som tex grindal åt de vuxna samt andra mindre sorter för yngel und so weiter.
#14 - 7 maj 2010 21:24
Ap borelli som du köper i affären kan du mata med vilket standarfoder som helst.

De tycker om fruset foder, men granulat av bra kvalite ger dem de näringsämnen de behöver.

Se fruset foder som godis för oss, det är gott men ger inte så mycket näring.

En bra "räkmix" kan ge all näring och då kan man skippa det [COLOR=black][FONT=Verdana]kommersiella [/FONT][/COLOR]torrfodret.
#15 - 8 maj 2010 07:12
c90368 skrev:
Ap borelli som du köper i affären kan du mata med vilket standarfoder som helst.

De tycker om fruset foder, men granulat av bra kvalite ger dem de näringsämnen de behöver.

Se fruset foder som godis för oss, det är gott men ger inte så mycket näring.

En bra "räkmix" kan ge all näring och då kan man skippa det [COLOR=black][FONT=Verdana]kommersiella [/FONT][/COLOR]torrfodret.

Hmm Jag använder uteslutande fruset foder o har gjort i säkert 10 år nu.
För mig är det fodret som ger mig minst problem.
#16 - 8 maj 2010 08:40
kaj.p skrev:
Hmm Jag använder uteslutande fruset foder o har gjort i säkert 10 år nu.

För mig är det fodret som ger mig minst problem.

Jag antar att du inte går till en akvarieaffär och köper små svindyra paket med ett innehåll som du vet väldigt lite om.

Förr använde jag också nästan bara fruset, numera är räkmix mitt basfoder. Sedan kompletterar jag med granulat och frusen mysis, tycker att fisken verkar växa bättre och trivas bra med detta foder.
#17 - 8 maj 2010 09:05
Tack för svar allihopa! :)

Jag har en del att fundera på och ta till mig. Det kommer att bli kul och intressant att se hur borellis beetende är. Har bara haft fjärilsciklid och kakadua ciklid innan och de var inget kul tyckte jag.

Idag har jag varit och köpt 2 mongrove rötter och 1 st mopani rot. Jag hinner inte ta någon bild på dem men imrogon när jag kommit hem från Halland så ska jag göra ett vattenbyte och möblera om lite då.
#18 - 8 maj 2010 09:11
Det kanske jag inte gör men jag opponerar mig mot att fruset foder inte skulle innehålla mycket näring. Klart den kan göra det.
#19 - 8 maj 2010 09:31
kaj.p skrev:
Det kanske jag inte gör men jag opponerar mig mot att fruset foder inte skulle innehålla mycket näring. Klart den kan göra det.

Ja, fruset foder kan innehålla mycket näring. Jag uttryckte mig otydligt i första inlägget.

Samtidigt kan fruset foder man köper i små aluminiumfodral i akvarieaffären innehålla lika mycket vatten som foder, samt att man inte vet något om var själva fodret kommer ifrån.

Med andra ord, allt fruset foder är inte bra, men ofta dyrt.
#20 - 9 maj 2010 19:33
Nu ikväll så har byggt om karet och använt de nya rötterna som jag köpte, dock inte mopaniroten. Den fick inte plats :p. Det blir inga bilder ikväll för det är lite för grumsigt så det blir bilder imorgon istället.
#21 - 11 maj 2010 17:58
Här kommer bilderna jag lovade!

Jag blev grymt nöjd med min ombyggnad :D! Imorgon kommer mina borelli!

Längtar som satan efter dem redan! :D
#22 - 11 maj 2010 19:12
Nice! ska bli skoj att se bilder på borellisarna :D
#23 - 11 maj 2010 19:41
snyggt! :D
#24 - 12 maj 2010 14:50
Nubi skrev:
Nice! ska bli skoj att se bilder på borellisarna :D

Tackar så mycket! :D Jag håller på att koppa in dem nu och de är inte så stora :p. Får mata upp dem så att de kommer upp i size.

hult87 skrev:
snyggt! :D

TACK! :)
#25 - 12 maj 2010 15:00
Så här ser det ut för tillfället :).
#26 - 12 maj 2010 16:56
Så ja, då var de isläppta. :) Ska försöka knäppa lite bilder på dem :).
#27 - 12 maj 2010 17:25
Då har jag knäppt lite bilder och de var inte lätta att ta bilder på :p.
#28 - 12 maj 2010 19:54
Liten update!

De vågar sig fram mer allt eftersom och imorgon ska jag försöka knäppa ett par bättre foton :).

En fråga som jag funderade över nu ikväll, vill de ha mycket snurr på vattnet eller vill de ha nästan stillastående?
#29 - 13 maj 2010 12:12
Liten update!

Idag så vågar hanen sig mest fram, honorna är lite mer försiktiga av sig.

Här kommer med lite bilder från dagens fotande :D!
#30 - 13 maj 2010 12:31
snygg hane :D
#31 - 13 maj 2010 17:54
Tackar :)
#32 - 13 maj 2010 17:59
Snyggt kar med snygga fiskar, härligt! :D
#33 - 13 maj 2010 18:01
Snyggt kar med snygga fiskar, härligt! :D

Tackar så mycket! :)
#34 - 13 maj 2010 19:10
Snyggt!

Hoppas allt går bra.
#35 - 13 maj 2010 19:46
Fan vad kul att se de såå små. De är verkligen underbara, och absolut en av mina favoriter när det gäller ap. :)
Ang drag i karet, fråga C9 han vet!!

Mina tyckte inte om för mkt drag i karet, då gömde de sig i grottorna.
#36 - 15 maj 2010 11:11
c90368 skrev:
Snyggt!

Hoppas allt går bra.

Tackar så mycket :). Du råkar inte veta om de vill ha bra snurr på vattnet eller nästan stillastående??

Nubi skrev:
Fan vad kul att se de såå små. De är verkligen underbara, och absolut en av mina favoriter när det gäller ap. :)

Ang drag i karet, fråga C9 han vet!!

Mina tyckte inte om för mkt drag i karet, då gömde de sig i grottorna.

De är med mina favoriter :). Mina honor gömmer sig mer än vad min hane gör :p.
#37 - 16 maj 2010 08:18
macke_fisk skrev:

Tackar så mycket :). Du råkar inte veta om de vill ha bra snurr på vattnet eller nästan stillastående??

De vill ha det ganska lungt i karet.

Dels för att de har en förmåga att trötta ut sig och dö tidigare i strömt vatten, dessutom så befruktar hannen rom genom att spruta ut sin mjölke i öppningen till grottan där rommen ligger och är det för strömt så blir det problem.
#38 - 16 maj 2010 09:29
c90368 skrev:

Dels för att de har en förmåga att trötta ut sig och dö tidigare i strömt vatten, dessutom så befruktar hannen rom genom att spruta ut sin mjölke i öppningen till grottan där rommen ligger och är det för strömt så blir det problem.

En snabb fråga förresten, även om man inte har allt för mycket cirkulation i karet, kan det ändå va lämpligt att dra ned cirkulationen ännu mer o man misstänker att lek är på gång typ, eller skulle det bara göra mer skada än nytta kanske. Hade tex. lek på spetsstjärten för några årsen (har inte haft apor sen dess) å i det karet var det nästan stillastående vatten, samtidigt tycker jag att lite mer än så borde man kunna ha utan att säden "flyger iväg", eller?
#39 - 16 maj 2010 09:43
Rooster skrev:
En snabb fråga förresten, även om man inte har allt för mycket cirkulation i karet, kan det ändå va lämpligt att dra ned cirkulationen ännu mer o man misstänker att lek är på gång typ, eller skulle det bara göra mer skada än nytta kanske. Hade tex. lek på spetsstjärten för några årsen (har inte haft apor sen dess) å i det karet var det nästan stillastående vatten, samtidigt tycker jag att lite mer än så borde man kunna ha utan att säden "flyger iväg", eller?

Det går att ha en hysad stor vattengenomströmning utan att det blir strömt, det gäller bara att placera utblåset lite smart.

Det du kan tänka särskilt på är att inte ha så mycket fart på vattnet vid botten.
#40 - 16 maj 2010 10:57
c90368 skrev:

Okej, då har jag alledes lagom strömt då :).

Ikväll kommer lite bilder om de visar sig :D.
#41 - 16 maj 2010 18:30
Update!

Jag fick precis avliva en av honorna. Hon andades häftigt och var helt livlös :(. Såg inga skador på henne dock. Jag såg iallafall min ena borelli hona och hane och de såg bra ut! "peppa, peppa"

Jag hade snart tänkt knäppa några foton iaf :).
#42 - 16 maj 2010 19:28
Här kommer lite bilder på min hanen, honan ville inte samarbeta ikväll :p.
#43 - 16 maj 2010 21:23
Nu hoppas jag bara att dessa 2 överlever och att de växer upp och ger mig lite yngel :D. Det är min tanke iaf :).
#44 - 16 maj 2010 21:29
Han ser ut att spurta omkring rejält! :D
#45 - 17 maj 2010 12:28
c90368 skrev:
Det går att ha en hysad stor vattengenomströmning utan att det blir strömt, det gäller bara att placera utblåset lite smart.

Det du kan tänka särskilt på är att inte ha så mycket fart på vattnet vid botten.

Ok tack för svaret!
#46 - 17 maj 2010 19:56
Han ser ut att spurta omkring rejält! :D

Det är min kamra som inte hänger med riktigt :P. Han är still men mina neontetror försöker hela tiden var med på bild xD, så när de försvunnit ut ur bild så har hanen hunnit simma bort XD.
#47 - 18 maj 2010 19:01
Liten update!

Tog bort en av de större rötterna idag för att jag tyckte det blev för mycket rötter. Tyckte min lilla snabbombyggnad blev mycket bättre :). Jag ska nu försöka hålla händerna i schack för jag ska bara hålla på och inreda hela tiden så nu får jag ge mig! :P

Borellina simmar på och de har börjat äta lite, bra nyhet iaf :).
#48 - 18 maj 2010 20:06
Bilder, tack ;):)

Vilka fina fiskar du har fått tag på, synd bara med den ena honan.
#49 - 19 maj 2010 20:00
PiaJo skrev:
Bilder, tack ;):)

Vilka fina fiskar du har fått tag på, synd bara med den ena honan.

Det får komma imorgon kväll :). akvariet släcks om 3 minuter så jag vill inte jäkta fram några bilder, måste ha god tid på mig :p.
#50 - 19 maj 2010 20:03
Liten update.

Nu ikväll så åt min borelli hane lite artemia men jag har inte sett till honan på hela kvällen :(. Hoppas inte att hon trillar av pinnen heller för då får jag fnatt!! Min hane simmar runt lite försiktigt bland vallisarna, han gillar nog dem :).

Detta får räcka för ikväll :).
#51 - 19 maj 2010 20:47
macke_fisk skrev:
Liten update.

Nu ikväll så åt min borelli hane lite artemia men jag har inte sett till honan på hela kvällen :(. Hoppas inte att hon trillar av pinnen heller för då får jag fnatt!! Min hane simmar runt lite försiktigt bland vallisarna, han gillar nog dem :).

Detta får räcka för ikväll :).

Honan borta långa stunder...? Ligger på ägg då kanske!?:)
#52 - 20 maj 2010 17:02
MaxB skrev:
Honan borta långa stunder...? Ligger på ägg då kanske!?:)

Ligger på ägg gör hon inte tyvärr, även on jag hade velat att hon gjort det :). Hon är rätt så skygg av sig och de är rätt små för att yngla av sig än tycker jag. Hanen ser jag hela tiden och honan lite då och då :p.
#53 - 20 maj 2010 18:30
Märkte nu att min hona jagar min hane som in i satan! :p
#54 - 20 maj 2010 19:23
vAD KUL!!! Det är säkert ägg på G :)
#55 - 20 maj 2010 19:53
Nubi skrev:
vAD KUL!!! Det är säkert ägg på G :)

jag tror inte att det är ägg på G [:o]. De är nog inte så kära än :p. Min hona är bra ungefär 2-3 cm lång och min hane 4 cm.
#56 - 20 maj 2010 19:58
Här kommer lite bilder, inte han är inte så samarbetsvillig ikväll.
#57 - 20 maj 2010 21:20
Han ser kaxig ut iaf. ;)
#58 - 21 maj 2010 07:19
ah! är de så små, ja då har du nog rätt. De behöver nog växa till sig lite till innan det blir lek i det karet :)
#59 - 21 maj 2010 11:03
Han ser kaxig ut iaf. ;)

Han får spö av honan :p, hon är riktigt tuff mot han och hon är nästan dubbelt så liten som han :O.
#60 - 21 maj 2010 11:04
Nubi skrev:
ah! är de så små, ja då har du nog rätt. De behöver nog växa till sig lite till innan det blir lek i det karet :)

Jag får mata upp dem som satan, men de är kinkiga med att äta :p. De äter lite artemia bara än så länge men de har försökt sig på glingfoder med, men de ratade det :p.
#61 - 22 maj 2010 21:36
:)mina Apitogramma äter röda mygglarver som om det vore det sista att äta på jorden, snacka om att trycka i sej, pröva det så kanske dom kommer igång att äta
#62 - 24 maj 2010 10:23
gonzo44 skrev:
:)mina Apitogramma äter röda mygglarver som om det vore det sista att äta på jorden, snacka om att trycka i sej, pröva det så kanske dom kommer igång att äta

Jag vågar inte mata med röda mygg. Har inte haft så bra erfarenheter av den fodret, fick mer problem med det än vad jag ville ha :p. Jag får försöka få dem att äta lite flingfoder :).
#63 - 24 maj 2010 12:49
Tänkte lägga in lite bilder ikväll, se om mina apisto är lite mer samarbetsvilliga nu än förragången :p.
#64 - 24 maj 2010 15:22
Liten update :)

Jag börjar bli lite orolig för min borelli hona, jag har inte sett till henne på hela dagen! Just nu så tittat min hane på mig och undrar nog varför jag stirrar in i akvariet för :p. Hoppas inte att min hona håller på att bli sjuk!

Som sagt, bilder kommer lite senare ikväll för att det blir inga bra bilder nu när det är ljust :p.
#65 - 24 maj 2010 15:30
Hon är säkert i någon grotta med rom :)
#66 - 24 maj 2010 15:32
Saturnus80 skrev:
Hon är säkert i någon grotta med rom :)

Hon är knappt 3 cm :p. Hon är för ung för att ha rom redan tycker jag. Kan inte tänka mig att hon har de iaf :/. Hon kom inte fram vid matdags idag.
#67 - 24 maj 2010 16:02
Det gör inte min hongsloi-hona heller när hon ligger på rom, vilket hon gör minst 1 gång i veckan. Jag tror att din borelli är könsmogen.
#68 - 24 maj 2010 16:05
Saturnus80 skrev:
Det gör inte min hongsloi-hona heller när hon ligger på rom, vilket hon gör minst 1 gång i veckan. Jag tror att din borelli är könsmogen.

Könsmogen vid 3 cm? Hur stor är din hongloi hona?
#69 - 24 maj 2010 16:18
ca 4 cm och hongsloi är ju lite större än borelli.
#70 - 24 maj 2010 16:44
oh fasen! då kanske det finns en chans att hon ligger på rom då :O. Ska byta vatten sen ikväll och då får jag kolla runt lite :).

Är din hongsloi hona duktig på att ta hand om sin avkomma?
#71 - 24 maj 2010 16:53
Nä, tror att jag har för högt PH (7.3) så äggen möglar, men honan är ju väldigt fin när hon leker.
#72 - 24 maj 2010 16:54
Saturnus80 skrev:
Nä, tror att jag har för högt PH (7.3) så äggen möglar, men honan är ju väldigt fin när hon leker.

Okej, synd :(. Jag ska göra ett vattenbyte nu och kolla lite försiktigt och se om hon gömmer sig någonstans^^.
#73 - 24 maj 2010 17:42
Liten uppdate!

Har precis gjort vattenbyte och jag såg då borelli honan simma runt, hon låg inte på rom :(. Brukar borelli vara så här skygga eller det kommer att lägga sig med tiden?

kommer att vänta ungefär en timme med att kort så har det värsta skiten lagt sig :).

Ida så åt hanen mycket artemia och han spottade inte ut det! eureka :D! nu ska jag bara se till så att honan äter med så slipper jag oroa mig :).
#74 - 24 maj 2010 19:21
Här kommer lite bilder som jag lovade! Honan ville som vanligt inte vara med :(.
Bilagor:
#75 - 31 maj 2010 17:09
Hittade imorse min sista borelli hona död och min hane ser inte allt för kry ut :(. Kommer att lägga ner detta projekt och se vad som händer med min hane.

over and out

Annons