Hej,
Nu har en pall kommit.
Det är ett Akvastabil 530 med tillhörande bänk och T5-armatur, allt i svart.
Tyvärr så saknades avdelarna till woodrock hörnmoduler så det blir till att vänta ett tag till.... :(.
hedstromaren skrev:precis samma akvarium och bakrund som jag har i mitt nya som jag ska starta den 17'e efter flytt, kommer då lägga upp bilder på det så får du se hur det blev =)
fredd skrev:spännande:).
Jag hade gärna sett massor av bilder på bakgrunden, sånt är alltid bra att se och kunna länka till när folk frågar hur dom ser ut osv.
drd skrev:Kan dock tillägga att den sista biten bakgrundsmodul du hade liggandes på golvet jämte roten hade jag skippat.
Det är lite färgnyanser på den och resten av bakgrunden som kanske kommer att se mysko ut.
jarecki68 skrev:Hej Vivan uppdatera så fort det händer nåt nytt ganska intressant projekt vill gärna se slut resultat det är den bockgrund jag själv ville ha från början.
Mitt akvarium var för långt 200 cm ser man på DINA bilder-ser ut grymt ut ,ska bli mycket kul att följa detta.
hedstromaren skrev:tänkte jag skulle visa hur mitt ser ut efter att det varit i gång i 2mån.
inga vidare bilder men ni ser på ett ungefär.
http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mittakvarium.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mnbelysning.jpg
hedstromaren skrev:måste fråga en sak, har du täckglas under din ramp?
jag har fått problem då en mal hade tagit sig bakom woodrocken, måste ha kommmit över bakrunder på något vis?
Vivan skrev:Skulle göra rent idag efter att rest i drygt en vecka.
1. Perfekt vattenvärden.
2. Hur stor är sannolikheten att man skaffar 6 diskusar och får 3 lekpar? Det är precis vad det verkar som. Två av paren har jag sett både kunna befrukta rommen utan att äta upp dom för att sen ge dom näring via huden. I dag har jag ett par till vänster med rom. Ett par i mitten med rom och ett par till höger med rom. Någon med bättre statistikkunskaper än jag själv borde kunna räkna ut sannolikheten av att detta händer.
/C
heljis skrev:Otroligt fint kar Vivan. Jag tror inte det handlar om tur i det här fallet faktiskt, så kunnig och noggrann du verkar vara :) Ska bli kul att följa frammöver.
Vivan skrev:
Skickar upp en helbild på karet samt en närbild på några tetror.
Vivan skrev:
Dom har slagits så pass att en av dom börjat få sår över munnen. Om det är fortsätter så måste jag nog lyfta ut en av dom, men skall avvakta någon vecka eller så för attse om det fortsätter.
Måste säga att det är verkligen ett snyggt inrett akvarium! Det är så snyggt med grenarna som hänger ner i karet och flytväxterna som ger skugga. Ett enkelt men ack så bra inredningstips.Vivan skrev:Bra Anna. Du verkar ha kommit på tricket;)
I lördags inhandlades 30 Vinkeltetror. Trevliga tetror som håller sig högt i akvariet.
Skickar upp en helbild på karet samt en närbild på några tetror.
/C
c90368 skrev:Mina leker regelbundet men jag har både malar och tetror i karet så de har inte en chans att klara rommen.
Har påbörjat övertalning av frugan att ett 50*50 kubik vore en bra investering, då kan man kanske få lite återbäring på investeringen:D
Stoffe.B skrev:Du Vivian, ett jäklarns fint akvarium du har :] Å man ska ju inte prata om fiskarna!! Oj oj oj! Har faktist liknande vatten-ur-kran värden ;) Kanske ska testa discus ? :D
Ynglen var ju klara tiopoängare också ;) Eller vad ska man kalla dom ? Småfisk ? ^^
jarecki68 skrev:Vivan när kan man köpa några av dina små ögon stenar.
När det blir dags glöm inte att jag frågade först:D
c90368 skrev:Öhh, D50:confused: Vad är det, och dikusmix, vad är det:confused:
Mina anser bara att Stendkers frusna kakor är mat!
Allt annat kan de på sin höjd smaka på men det spottas ut omedelbart.
Vivan skrev:Allt fungerar perfekt. HAr lite bekymmer med snäckorna men det minskar... Ynglen närmar sig 7-8 cm nu. (Även ynglen från vinkeltetrorna växer och verkar må bra)
C
c90368 skrev:Men de är ju tonåringar redan:p
Hinner inte gå tillbaka i tråden nu för att kolla när de blev till (mat på spisen) så jag rågar istället.
Är nyfiken för jag planerar att sätta mina i ett lekakvarium någon gång i december.
TastY skrev:Fint fint :). Vad är det för växter du har som flytväxter?
Simon--B skrev:Fasen vad kul med så stora yngel :D Men du vad kostade dina vuxna diskus i affären när du köpte dem? Har för mig att dem var 14 cm. ( Stog kanske i ett inlägg men orkade inte läsa igenom alla inlägg på 7 sidor idag) Mycket nyfiken :P Tack för alla fina bilder :)
// Simon
Vivan skrev:Hej,
Om jag minns rätt så betalade jag 4200 för 6 stycken. (Stendker diskus)
http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/about_us.html
Christer
Markus1984 skrev:Jag har aldrig gillat diskus, mest pga deras udda färger som inte ser verkliga ut(gott&blandat som du påpekade i början).
Men efter dessa 7 sidor har det vänt. Riktigt najs!
Och imponerande arbete trots att du är bortrest så mycket Vivan :)
/Markus
Vimsa skrev:Synd med ögat där. Men kan bara hålla fast vid att detta är ett av de snyggaste samt intressantaste karen jag läst om hittils, och jag bökar ständigt runt i projekt-tråden vettu :D
Markus1984 skrev:Jag har aldrig gillat diskus, mest pga deras udda färger som inte ser verkliga ut(gott&blandat som du påpekade i början).
Men efter dessa 7 sidor har det vänt. Riktigt najs!
Och imponerande arbete trots att du är bortrest så mycket Vivan :)
/Markus
hedstromaren skrev:av vilken anledning ska man ha flytväxter i karet?
trivs fisken bättre då? har ett lika dant kar med 10 diskus i + lite kardinaler med enbart lite rötter i.
Anna_mvb skrev:Jag vill ha flyormbunkar...
och jag vill ha diskus...
men jag måste nöja mig med mina akvarium, det finns ingen plats för ett till just nu [:o]
Behåll ett par av dina yngel så kan du studera deras uppväxt, det är alltid så spännande, tycker jag
c90368 skrev:Visst är det roligt när allt fungerar!
Jag har kanske fått ett första bakslag nu. En av mina Discus är väldigt mörk och inte intresserad av mat. Har inget kar att flytta den till, så jag avvaktar och väntar. Får hoppas på det bästa.
buffe78 skrev:skit snyggt har det blivit juh, en fråga? vet inte om du skrivit det föruut men jag undrar hur mycket plats din bakgrund tar? ser inte ut mer än 5-10cm?
Big_Sal skrev:Sjukt snyggt... blev taggad på diskusar, vattenormbunke och vinkeltetra :D
Hur är det med tetrorna förresten? stimmar de bra eller?
Vivan skrev:Vinkeltetran stimmar väldigt bra. Har även fått 2 kullar till i karet av dom men tror att det behövs vattenormbunke så at dom har någonstans att gömma sig för att klara sig från att bli diskusmat. Förutom det så har dom inga problem med att klara 28-29 grader som jag har i karet.
/C
dyGGz skrev:Hej har en fråga ang diskus, en av mina har fått en vit hinna över ena ögat, vet du vad det kan vara o vad jag bör göra? har saltat i karet nyligen, skall jag avvakta o se eller vad tycker du? Samt hur rensar du dina ormbunkar sliter du av blad eller klipper? mvh Christian
rick skrev:Salta inte hela karet utan gör i ordning en balja med saltat vatten från ditt nuvarande kar som diskusen får gå i ett par minuter. Räcker oftast.
drd skrev:Hehe..det var ett tag sen denna tråden berikades med nåt nytt ju :D
Vimsa skrev:Fullkomligt älskar det här akvariet - och diskusarna i det!
Vivan skrev:Tack Vimsa... Är 50 mil från karet just nu... Ska uppdatera med fler bilder om några dagar...
Var faktiskt i din hemstad, Piteå, för en månad sen... Munksund. Första gången jag jobbade i Sverige på 1.5 år..
/C
c90368 skrev:Skulle faktiskt vara kul att veta vad du sysslar med:confused:
Har följt din tråd länge och läst om dina resor, är du pilot:confused:
Vivan skrev:Nu har jag gett upp och lagt in en annons på blocket där kar med tillbehör nu går för att vrakpris.
Idag var droppen när jag jobbat hela veckan, kommit hem och jobbat på huset, bytt till vinterdäck och sen när jag fått nog och skulle sträcka ut i soffan så såg jag karet som jag gör ett vattenbyte på per vecka:mad:
Kan bara konstatera att det blir mycket jobb med ett kar som jag knappt får se plus att jag nu reser över helger ibland.
http://www.blocket.se/jamtland/Akvastabil_530_med_BTN_Woodrock___Diskus_30164418.htm?ca=3&w=3
:(:(:(:(:(
c90368 skrev:Sorgligt, men allt har sin tid och blir det en plåga istället för ett nöje så är det bara att sälja. Jag gjorde den resan runt 1990.
Så du är välkommen tillbaka när tiden är den rätta:)