Projekt Akvastabil 530 + Woodrock + Diskus

#1 - 6 december 2007 17:50
Hej,

Nu har en pall kommit.

Det är ett Akvastabil 530 med tillhörande bänk och T5-armatur, allt i svart.

Tyvärr så saknades avdelarna till woodrock hörnmoduler så det blir till att vänta ett tag till.... :(.
#2 - 6 december 2007 18:13
Grattis så kul att få en hel pall med saker, lite som julafton, men trist att allt inte var med, men den som väntar på nåt gott ... etc...:D
#3 - 7 december 2007 14:00
precis samma akvarium och bakrund som jag har i mitt nya som jag ska starta den 17'e efter flytt, kommer då lägga upp bilder på det så får du se hur det blev =)
#4 - 7 december 2007 15:15
precis samma akvarium och bakrund som jag har i mitt nya som jag ska starta den 17'e efter flytt, kommer då lägga upp bilder på det så får du se hur det blev =)

Roligt. Då blir vi två. Jag har även bottenroten och modul M som skall kompletteras. Se till att avdelarna kommer med för det verkar som att dom kommer separat...

/C
#5 - 7 december 2007 16:09
spännande:).
Jag hade gärna sett massor av bilder på bakgrunden, sånt är alltid bra att se och kunna länka till när folk frågar hur dom ser ut osv.
#6 - 8 december 2007 09:29
fredd skrev:
spännande:).

Jag hade gärna sett massor av bilder på bakgrunden, sånt är alltid bra att se och kunna länka till när folk frågar hur dom ser ut osv.

Här kommer bilder. Måste bara säga att finishen på bänk kar och ramp är makalöst fin. Passformen när jag satte ihop bänken var perfekt. Den är lackad... Bara det en stor skillnad mot laminat/faner.
#7 - 8 december 2007 12:45
underbart med bilder, bänken ser riktigt bra ut!
#8 - 8 december 2007 12:56
Fin bänk, men jag tycker dock inte att woodrockbakgrunden är särskilt naturlig. Har mycket svårt att föreställa mig att något liknnande förekommer i naturen. Men dom är ju ganska fina ändå:) Lycka till med projektet.
#9 - 8 december 2007 13:37
Woodrockbakgrunden ser riktigt nice ut sedan när den kommer i karet med vatten och växter.
Har en dansk diskusbekant som har ett likadant kar som ditt med samma bakgrund nämligen.
#10 - 8 december 2007 13:46
Kan dock tillägga att den sista biten bakgrundsmodul du hade liggandes på golvet jämte roten hade jag skippat.
Det är lite färgnyanser på den och resten av bakgrunden som kanske kommer att se mysko ut.
#11 - 8 december 2007 14:42
drd skrev:
Kan dock tillägga att den sista biten bakgrundsmodul du hade liggandes på golvet jämte roten hade jag skippat.

Det är lite färgnyanser på den och resten av bakgrunden som kanske kommer att se mysko ut.

Det skiljer inte så mycket som det ser ut på bild. Köpte M modulen enkom för att matcha en av hörnmodulerna som är "rock". Min tanke har varit att kapa modulen på mitten så att den växer in från respektive sida mot mitten på karet (Antingen mot botten alternativt mod gavlarna på karet) och sen ha bottenroten mellan.

Vi får se hur det blir... Om jag kapar, monterar den hel eller plockar bort den...

/C
#12 - 9 december 2007 16:37
här har ni lite bild på mitt jag ska dra igång.

[COLOR=#22229c]http://s252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/?action=view&current=PICT1517.jpg[/COLOR]
#13 - 9 december 2007 19:01
Kul Hedstromaren. Samma kar (man annan bänk va?)... Ser ut som du satt dit ett raster på en av rock-modulerna. Skulle vara kul att se en bild från baksidan hur tekniken ser ut. (Pumpar filter etc.)

Jag har bara provlagt ännu (Karet ligger på rygg) Man kan tydligt se springorna när jag dragit isär bakgrunden till 160 cm. (passar 150-160 cm) Springorna kommer naturligtvis inte att synas när bakgrunden är silikonad och karet upprest.
#14 - 9 december 2007 21:03
japp det är en annan bänk, jag har tyvärr inga bilder på det då jag inte har dragit i gång karet ännu, kommer ha båda utsugen i det vänstra hörnet även insugen längst ner till vänster, kommer köra med två stycken eheim 2026 ytterfilter som står nere i det vänstra skåpet. i andra hörnet av akvariet kommer det vara en stor doppvärmare.
hade först tänkt att ha massa filtermaterial bakom woodrocken men övervägde det med att enbart köra två ytterfilter. lättare vid rengöring och jag tror att det blir tillräckligt med kapacitet för ett 530.
#15 - 9 december 2007 21:18
kommer bli riktigt snyggt när bakgrunden är i:)
#16 - 12 december 2007 22:38
nu vill vi ha lite bilder på hur det blev =)
#17 - 13 december 2007 20:24
Tyvärr så har jobbet kommit mellan plus att jag inte fått hem avdelarna till hörnmodulerna ännu. Nästa vecka så reser jag utomlands några dagar så det verkar bli ett julprojekt av detta...

Återkommer med bilder så fort det händer något...

/C
#18 - 15 december 2007 13:51
En haldassig bild tagen med min mobil på de 14cm Alenquer som sen igår finns inhyst hos min lokale akvariehandlare. Mycket bra kvalitet med fin och fet panna... Inga rakblads-vassa pannor som jag sett alltför ofta.
#19 - 27 december 2007 08:01
Hej Vivan uppdatera så fort det händer nåt nytt ganska intressant projekt vill gärna se slut resultat det är den bockgrund jag själv ville ha från början.
Mitt akvarium var för långt 200 cm ser man på DINA bilder-ser ut grymt ut ,ska bli mycket kul att följa detta.
#20 - 29 december 2007 15:40
jarecki68 skrev:
Hej Vivan uppdatera så fort det händer nåt nytt ganska intressant projekt vill gärna se slut resultat det är den bockgrund jag själv ville ha från början.

Mitt akvarium var för långt 200 cm ser man på DINA bilder-ser ut grymt ut ,ska bli mycket kul att följa detta.

Hej,

Sitter fortfarande och väntar på avdelarna till bakgrunden pga transportbekymmer..:mad:

Har varit problem att få tag på folk nu i helgerna men kommer att återkomma med bilder m.m. så fort jag kommer igång.
#21 - 17 januari 2008 22:22
Nu kommer lite bilder...

Jag hade svårt att få tag i andra 80w T5 än ocean-rör. Ett vitt och ett blåttvalde jag med det blå fram och det vita bak. Är egentligen för saltvattenkar, men, men...

Trots ramakvarium rekommenderar Akvastabil en 6mm tjock frigolitskiva i botten.(Som dom skickar med)

Ägnade lång tid åt att väga in akvariet vilket fungerade bra med de justerbara fötterna.

Fungerade perfekt att fylla på vatten i det första tomma facket.
/C
#22 - 17 januari 2008 22:42
grumligt grumligt :), men det ser fint ut. kul att det går framåt!
#23 - 18 januari 2008 05:37
Jag vill oxå ha ett kar med woodrock bakgrund ju :)
#24 - 18 januari 2008 07:57
Hade i 2 säckar sand men det blev nog för mycket eftersom jag inte skall plantera nåt... Skulle nog räckt med en säck, samt att bottenroten nästan försvinner, så det blir till att grumla mer och gräva ikväll...

/C
#25 - 18 januari 2008 09:46
Om jag ska vara ärlig tycker jag att det är ganska fult med blått ljus i ett discuskar...
#26 - 18 januari 2008 10:18
Angående blått ljus så skall jag se hur det blir med diskus på plats, men sannolikt så kommer det se articifiellt ut och det är nog lite starkt ljus också så det är inte omöjligt att jag flyttar ut det vita röret närmats fronten och släcker ner det blå och kör enbart med ett rör initialt. Som sagt tidigare så fick jag inte tag i andra rör just nu.. De flesta handlare hade inga alls, speciellt i 80w/145cm, och om det fanns så hade dom bara på lager till "saltvattenkillarna". Två vita hade blivit extremt vitt enligt dom jag pratat med så det beästa förslag jag tyckte dom hade var att blanda... Nåväl vi får se.

Har inte någon större refarenhet av T5 så jag vet inte vilket som skulle passa bra i ett SA-kar men det är ju enkelt ordnat även om det kostar en slant. Förslag mottages tacksamt på märke modell...

/C
#27 - 20 januari 2008 17:05
I fredags koppade jag in 6 st. 14 cm Alenquer diskus från Stendker. Dom äter inte 100 än men tempen ligger på 30 grader så det kommer... Flingfoder från botten äter dom dock bra.

Lindade på lite folie på rören för att få bort en del av känslan av extraljus...

HAr 2 stora red-moore rötter som skall i men det får vänta några månader då jag vill ha så fritt som möjligt i starten eftersom jag planerar att mata hårt och då vill jag komma åt att städa.

/C
#28 - 20 januari 2008 17:22
oj va fina dom var!
#29 - 20 januari 2008 17:35
Fredd,

Ja dom är riktigt fina. Härligt fet och fin panna på dom. Drog själv upp diskus från 5-kronor till lekpar för 3-4 år sen. Lärorikt men massor av arbete. Nu hoppas jag på att bara få njuta...

/C
#30 - 20 januari 2008 17:37
blir ju inte lite sugen...
#31 - 21 januari 2008 13:56
inga dåliga grejer inte :-)
#32 - 21 januari 2008 20:14
Uppdaterar med en bild på hela karet... Diskusarna äter fortsatt bra. (Har nu kompletterat med D50+ flingfoder) Rådasanden är perfekt att hålla ren med inget annat en sanden och bottenroten.

Nya, mer lämpade, rör är nog det jag saknar mest just nu... Annars vill jag inte ha i mer i karet överhuvudtaget (Vare sig inredning eller fisk) till dess att diskusarna växt på sig för att inte behöva ta hänsyn till andra än diskusarna.

/C
#33 - 21 januari 2008 20:55
är dom inte stora redan nu då? för dom e ju inte små direkt?:)
#34 - 21 januari 2008 21:21
Verkligen snygga discusar. Utan korallrevbelysningen blir det riktigt bra;) Vad mer ska du ha i när dina discus har blivit stora?
#35 - 21 januari 2008 21:51
Kjaer,

Om ett par veckor när algtillväxten börjar skall det i några malar, sannolikt Ancistrus, och då behövs några enstaka rötter på botten så att dom får lite cellulosa. Kanske knyter jag dit nån lämplig planta om andan faller på.(Jag tycker inte det men familjen vill ha grönsaker i karet för att det ser snyggt ut?!)

När dom växt till sig lite mer ska jag i med Redmoore-rötter (efter blötlägnning) som ligger i garaget. Förutom det så gillar jag vinkeltetran så ett stim såna blir det nog, men det lär dröja ett tag.)

Som du skriver så är mitt största aber just nu belysningen. (Även om det ser betydligt bättre ut än på bild) Håller på att söka info om lämplig T5 med har inte fått nåt napp än.

/C
#36 - 22 januari 2008 19:18
fredd,

Sorry missade din fråga. Dom är runt 14cm så det är väl hyfsat stort. Men räknar med att kunna driva upp dom lite till om jag matar rätt och hårt... (Målet är 18-20 cm om ett halvår kanske) Mycket mat = mycket fiskbajs + rester = mycket städning = renare kar med mindre inredning.

/C
#37 - 22 januari 2008 19:25
Sååå snyggt!! :) Verkligen i min smak, tycker du har lyckats otroligt bra!
Med ett sådant kar hade jag gladeligen offrat "grönsaker"! :)
#38 - 24 januari 2008 18:15
lila76

Det ser bra ut ja... Men som sagt nya lysrör ska det bli vad det lider...

Bytte vatten idag och det funkar fint även om jag har karet på övervåningen och spolar ner på nedervåningen i badrummet. Säkert så har många löste det på ett bra sätt men tänkte ändå dela med mig av hur jag gör...
1. Stängar av pumpar/doppvärmare som går på en separat grenkontakt. Klick!
2. I med slamsugen i karet
3. Drar slangen till badkaret.
4. Suger för att skapa hävert-effekt.
5. Suger upp rester och sen får den ligga i till dess önskad nivå finns i karet. (För mig ca 2/3)
6. Lyfter upp slangsugen
7. Drar ur dusch-slangen vid badkaret och stoppar i "Hävertslangen" i stället.
8. Flyttar slamsugen till ett av facken i bakgrunden
9. Ställer in önskad värme på känsla i "badkarsläget" på blandaren och vrider om.
10. Väntar till dess att nivån är rätt och stänger av.
11. Ut med "hävertslangen" ur blandaren, lyfter slamsugen och börjar rulla tillbaka så at restvatten rinner ner i badkaret.
12. Sköljer ur badkaret och sätter tillbaka duschslangen
13. Viker ner luckorna. (+ ev vattenberedningspreparat)
14. Sätter på pump/värmare... Klick
15. Klart

Går snabbt och blir minimalt med spill.

/C
#39 - 24 januari 2008 18:37
Nu blev jag riktigt sugen på Diskus i mitt projekt 720 liter... :D
#40 - 24 januari 2008 19:33
Ett bra val kardon. Finns ju en del som snöat in på den... Inkl. jag själv (Även om det man kände sig lite mer speciell för 5 år sen...) Är själv lycklkigt lottad med mjukt vatten och pH6,8 ur kranen så med stabila vattenvärden behövs varken torv, osmos eller annat för att diskusen skall må bra ända till lek.

Se bara till att få bra kvalitet på fisken,.. Fet panna ska det vara. Och gör karet så enkelt och lättstädat från början åtminstone till du drar ner på matningen.

Enligt mina preferenser ska det vara naturligt färgade diskusar, samma sort, och inte framodlade godispapper i nån gott & blandat blandning men det är ju personligt tycke och smak...

/C
#41 - 24 januari 2008 20:30
Då kommer genast några frågor..

Behöver jag ändra nåt på vattenvärdena jag har ifrån kranen?

Hårdhet 8,7°dH
ph Ca 7,8-8,2

Och hur reglerar jag i så fall...
#42 - 25 januari 2008 09:49
Kardon,

Det beror på mycket (VF/Odlat, storlek på fisk/kvalitet, hur fisken är uppdriven som du köper, om du vill kunna odla på dom etc etc) Bra svar får du säkert om du registerar dig på http://www.diskusforum.se/ (eller ställ frågan här på zoopet). Här finns 100-tals år av samlad erfarenhet så det finns säkert någon med liknande förutsättningar som kan ge ett mer exakt svar... Kanske tom någon från din hemort med exakt samma vatten.

Spontant så tror jag att det kommer att fungera för dig, men det beror som skrivet på många andra parametrar och dina egna önskemål.

Som med all frågor man ställer så får man olika svar så det handlar om att bilda sig en egen uppfattning plus att man ganska snabbt lär sig vilka som har erfarenhet och vilka som "köpt" doktorshatten. Dock så tycker jag inte att diskus är så svårt som många säger, men startar man med 5-kronor i ett sällskapsakvarium så får man vara beredd att jobba ordentligt med vattenbyten sjukdomar etc. mot att starta i ett tomt kar. Jag har valt en medelväg just nu som är lite av båda och inte bedömmer såom ett problem samtidigt som det ser bra ut för ögat.

/Christer
#43 - 31 januari 2008 09:46
Hur går det, bara lite nyfiken.[:-15]
#44 - 31 januari 2008 19:02
Än så länge funkar det bra. Algtillväxten har börjat så jag introducerade 4 st Ancistrusyngel idag. För deras skull stoppade jag i en rotbit så dom har lite cellulosa att tugga... Fick iofs göra ett extra vattenbyte på 200 liter idag då jag såg att nitriten började synas på provstickan... men djuren mår bra. Den spräckliga är kungen i flocken och den mörkare står lägst i rang. Från att varit lite rädda och stimmat runt med stressränder börjar dom nu skapa rangordningen vilket är ett bra och normalt beteende.

Nästa vecka reser jag bor så då skall jag svälta dom i 5-6 dgr för att introducera annat foder (Vilket dom är kinkiga på än så länge) än flingfoder vilket dom äter som hästar.
#45 - 31 januari 2008 21:17
Glömde tala om att 2 visar tydligt lekbeteende just nu. Spänner sig och jagar bort andra. Paret putsar termometern just nu. (Det där lät snuskigare än det var tänkt..[:o])

/C
#46 - 2 februari 2008 20:25
Tog en bild utan blixt idag... Inte så skarpt men färgerna stämmer bättra...

Byte 50% per dag just nu för att skydda mot nitrat toppar... (Fast djuren mår hur bra som helst)
/C
#47 - 2 februari 2008 22:18
Dom var ju inte lite snygga;)

Vad ska man kolla efter om man ska odla på diskus?
#48 - 2 februari 2008 22:39
snyggt
#49 - 3 februari 2008 08:05
Mycket snygga djur. Bara att gratulera till ett mycket lyckat köp.
#50 - 3 februari 2008 11:10
Tack för det,

Vad man skall tänka på om man skall odla på diskus... Ja det finns naturligtvis massor, men det bästa är nog först och främst att läsa på och ha mycket tid... Om du menar hur man hittar ett lekpar så finns det nog bara ett sätt , om man inte köper ett lekpar vill säga, och det är att köpa fler och sen se vilka som bildar par. När de väl leker så tar man dom till ett separat kar och får då se hur dom klarar av att ta hand om ynglen. Det går alltså inte att se på förhand...

/C
#51 - 11 februari 2008 20:21
Hej,

Dom har nu gått en svältkur på 5-6 dgr. Mumsar just nu Artemia så det gick bra att vänja dom med nytt foder...

En annan positiv sak är att algtillväxten kommit igång ordentligt för att balansera nitriten. Ser stabilt ut nu...

Ett tecken på att djuren trivs är att ett par nu mörknat och står och fläktar ägg medan ett annat par visar tydligt lekbeteende.
#52 - 11 februari 2008 20:55
Ser fint ut vivan :D
#53 - 18 februari 2008 16:07
hur går det vivan?
#54 - 18 februari 2008 22:23
Hej,

Lek i karet konstant. Reser tyvärr mycket just nu. Var i Polen för 2 veckor sen och är i Ungern denna vecka så familjen får mata, men sparsamt...

Skall uppdatera när jag kommer hem på lördag.

/C
#55 - 19 februari 2008 17:55
tänkte jag skulle visa hur mitt ser ut efter att det varit i gång i 2mån.

inga vidare bilder men ni ser på ett ungefär.

http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mittakvarium.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mnbelysning.jpg
#56 - 20 februari 2008 17:24
Såg bra ut. Har själv valt att avstå inredning så länge jag matar hårt. Snygg nattbelysning förresten.
Bilagor:
#57 - 20 februari 2008 17:30
vill ha discus men har inte råd!!
#58 - 20 februari 2008 17:38
mkt, mkt snyggt!
#59 - 23 februari 2008 10:03
tänkte jag skulle visa hur mitt ser ut efter att det varit i gång i 2mån.

inga vidare bilder men ni ser på ett ungefär.

http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mittakvarium.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh28/hedstromaren/mnbelysning.jpg

Fasen väldigt fint Niklas:)
#60 - 23 februari 2008 10:47
Intressant tråde måste jag säga. Du verkar ha bra koll Vivian, så bli inte förvånad om jag slänger iväg ett mess sen när jag fått hem mitt 1000-liters!
#61 - 24 februari 2008 20:51
1000 liter. Låter intressant. Vad är planerna?

Har nu riktigt bra vattenvärden. Djuren äter som hästar av allt jag stoppar i. Funkar utmärkt att handmata om man vill det. T.o.m att klappa går bra. Är nästa svårt att få bort dom när jag skall suga upp skit från botten.

Har fått algblomning som ni kan se på bilden. Inget jag oroar mig speciellt mycket för men hänger problemet kvar längre fram så får jag nog agera på det.

/C
#62 - 24 februari 2008 20:55
Förutom algblomningen så ser det riktigt, riktigt bra ut!
#63 - 25 februari 2008 05:19
måste fråga en sak, har du täckglas under din ramp?
jag har fått problem då en mal hade tagit sig bakom woodrocken, måste ha kommmit över bakrunder på något vis?
#64 - 25 februari 2008 08:12
måste fråga en sak, har du täckglas under din ramp?

jag har fått problem då en mal hade tagit sig bakom woodrocken, måste ha kommmit över bakrunder på något vis?

Hej,

Nej jag har inget täckglas under rampen. Lysrören sitter med tät bajonettfattning som t.ex. Juwel-karen.

Har även jag malar i bakgrunden men det beror på att dom tagit sig in via de millimeter stora springorna hörnbitarna. (det man skär ut mot gavlarna) Trodde inte att dom skulle ta sig in där men det har jag sett med egna ögon (Både in och ut)

Skulle tippa på att jag har 3-4 malar bakom bakgrunden och lika många i akvariet..

/C
#65 - 25 februari 2008 13:29
okej, tråkigt att ha dem bakom bakrunden, men vad ska man göra, tyckte jag täta den bra innan jag fyllde, men men.
#66 - 25 februari 2008 18:40
Hej,

Har dom kommit in samma väg som mina mindre ancistrus så skall det inte vara tätat där. Det är alltså mot sidogavlarna (Eller gaveln beroende på hur man valt pumpar) där ska vara öppet mellan silikonplupparna,,

/C
#67 - 25 februari 2008 21:03
wow! de va mycke alger.
#68 - 11 mars 2008 20:39
Hej,

Nu har det gått några veckor och algblomningen har precis försvunnit. Jag har sänkt tiden belysningen är på ett par timmar plus att jag satt in några ormbunkar som får flyta omkring vid ytan. Min tanke var att dom skulle ta näring från algerna, men jag tror dom får vara kvar då det inte ser helt fel ut... Positivt är att andra alger som stört det visuella helt försvunnit.. (Framförallt cyano då)

Fortfarande lek i karet. MAn kan se en av föräldrarna till vänster i närbilden som står och fläktar ägg. Har faktiskt sett frisimmande yngel också, men det blev nog bara en fin middag....

/C
#69 - 17 mars 2008 18:03
Goda nyheter. Föräldraparet visar på ett moget beteende när det gäller att ta hand om ynglen. Kommer även dessa bli levande mat för de andra men så får det bli för imorgon reser jag bort några dagar igen...[:-164]
#70 - 17 mars 2008 20:42
du har inte tänk göra dig av med diskusarna eller? ;)
#71 - 17 mars 2008 22:12
Hej,

Skulle tro att jag behåler dom ett tag till... Tyvärr så reser jag mycket i jobbet just nu, men kanske att jag kan få mina tvillingpojkar att ta sig an att driva upp diskus framgent. Kan vara ett bra tillskott till månadspengen när man är 14 år. Skall vi säga 50/50 om jag står för tekniken?

/C
#72 - 24 mars 2008 19:07
Två stycken röttter på plats... Ser bra ut... Ett par har redan börjat putsa på dom.. Den enda fadäsen var att en diskusarna fick panik när jag stoppade i rötterna och hoppade ur akvariumet och landade 3 meter ifrån på en handduk. Men nu är allt väl även om det saknas lite fjäll på en del av dom...

/C
#73 - 24 mars 2008 19:16
vadå på plats? dom flyter ju ;)
#74 - 24 mars 2008 21:15
Visst dom flyter, men det ser ut som rötter som kommer från... ovan. Ser betydligt bättre ut än om dom kommer från botten tycker jag iaf. Nu är det bara ett par månader med hårt matande innan jag stoppar i ett stim med tetror... (Vinkeltetra är snyggt...) Gillar faktiskt ormbunkarna som flyter omkring. Ger ett trevligt grönaktigt ljus i resten av karet.

/C
#75 - 6 april 2008 17:19
Skicker upp en bild som jag tycker blev riktigt bra. Man ser tydligt att ynglen snart är frisimmande.
/C
#76 - 6 april 2008 18:19
Snyggt ju :D
#77 - 6 april 2008 20:17
du får lära mina diskus att man inte ska äta upp rommen
#78 - 7 april 2008 11:00
Rom skall drickas... Inte ätas.
/C
#79 - 15 april 2008 17:52
Skulle göra rent idag efter att rest i drygt en vecka.
1. Perfekt vattenvärden.
2. Hur stor är sannolikheten att man skaffar 6 diskusar och får 3 lekpar? Det är precis vad det verkar som. Två av paren har jag sett både kunna befrukta rommen utan att äta upp dom för att sen ge dom näring via huden. I dag har jag ett par till vänster med rom. Ett par i mitten med rom och ett par till höger med rom. Någon med bättre statistikkunskaper än jag själv borde kunna räkna ut sannolikheten av att detta händer.

/C
#80 - 15 april 2008 18:24
Vivan skrev:
Skulle göra rent idag efter att rest i drygt en vecka.

1. Perfekt vattenvärden.

2. Hur stor är sannolikheten att man skaffar 6 diskusar och får 3 lekpar? Det är precis vad det verkar som. Två av paren har jag sett både kunna befrukta rommen utan att äta upp dom för att sen ge dom näring via huden. I dag har jag ett par till vänster med rom. Ett par i mitten med rom och ett par till höger med rom. Någon med bättre statistikkunskaper än jag själv borde kunna räkna ut sannolikheten av att detta händer.

/C

de e ju löjligt[:(!]
#81 - 15 april 2008 20:27
Otroligt fint kar Vivan. Jag tror inte det handlar om tur i det här fallet faktiskt, så kunnig och noggrann du verkar vara :) Ska bli kul att följa frammöver.
#82 - 16 april 2008 16:32
Tack Heljis.

Jag skall uppdatera då och då även om jag reser i stort sett varje vecka.

/C
#83 - 20 april 2008 01:15
heljis skrev:
Otroligt fint kar Vivan. Jag tror inte det handlar om tur i det här fallet faktiskt, så kunnig och noggrann du verkar vara :) Ska bli kul att följa frammöver.

Här måste jag hålla med Heljis väldigt fint akva särskilt invånare:D
Ska bli verkligen kul att följa.
#84 - 20 april 2008 19:40
Tack Jarecki,
Just nu äter 2 kullar från huden på föräldrar. Skickar med en bild på lite handmatning. (Har haft hjälp av en bekant att fota så mer kommer om någon vecka eller så då jag reser bor imorgon...)

/C
#85 - 20 april 2008 20:10
HÄFTIGT :D Nej, det ordet räcker nog inte!
#86 - 20 april 2008 20:32
supermegadundercoolt
#87 - 21 april 2008 20:26
Finns inga ord att beskriva:rolleyes::eek:[:-9][:-53][:-111][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]:D
#88 - 24 april 2008 17:59
Jättefint akvarium + underbara fiskar :D
#89 - 28 april 2008 18:50
Skickar upp en bild som blev rätt så bra på den jag tycker har finast former än så länge.
/C
#90 - 30 april 2008 13:43
Men satan då (ursäkta det grova språket), nu blir det till att skaffa sig ett stor balja för här ska köpas diskusar:D. Ser riktigt riktigt bra ut. Hoppas nu bara att frugan går att övertyga utan att få [B)].........:p. Vivan du kan räkna med att få ett eller annat PM vad det lider :)
#91 - 30 april 2008 14:53
Ja, jag älskar de med. Men hur övertygar man gubben? :p
Han tyckte att mitt 240 liters är stort och tar all min tid :)

Men kanske hittar vi lite plats i källaren...
#92 - 30 april 2008 15:50
Jepp snygga firrar de brun röda kommer alltid o tillhöra mina favoriter.
Lycka till med de små.
#93 - 30 april 2008 18:52
[:o][:o][:o]

Kul att ni tycker det ser bra.

Att övertyga en kvinna tar lite tid (utnötningstaktik) men det bästa sättet är nog att be henne välja, typ..
Antingen så köper jag en ny veteranbil som jag renoverar upp från grunden (Tillbringade ett år i garaget med en Vauxhall Viva därav namnet Vivan) eller så skaffar jag ett akvarium igen. Vad tycker du?;)

Anna_MVB; Hur man övertygar en man är en väl förborgad hemlighet. Det är en hederskodex:)

/C
#94 - 3 maj 2008 08:50
Konstant lek i karet. Senaste månaden har det varit max en dag utan en kull med yngel eller ägg. Kul men samtidigt lite jobbigt för djuren då det är en konstant kamp för att skydda sina kullar.

Önskar att jag hade mer tid, då skulle jag driva upp en kull...

/C
#95 - 3 maj 2008 21:48
Vivan skrev:

Anna_MVB; Hur man övertygar en man är en väl förborgad hemlighet. Det är en hederskodex:)

:D
Han börjar kolla i källaren. Efter lite städning och omflyttning...:p
#96 - 4 maj 2008 11:12
Bra Anna. Du verkar ha kommit på tricket;)

I lördags inhandlades 30 Vinkeltetror. Trevliga tetror som håller sig högt i akvariet.

Skickar upp en helbild på karet samt en närbild på några tetror.

/C
#97 - 5 maj 2008 19:37
Nu driver ett av paren upp en dubbekull!!! Yngelvård samtidigt som dom lagt ytterligare ägg. Snacka om effektivitet. Har aldrig sett eller hört om detta tidigare. Måste vara våren som kommit;)

I mitten av karet har det blivit en trekant vilket inte funkar så bra. Misstänker att det är hannarna som både skall vakta sitt revir samtidigt då båda tror att den andre inkräktar. Dom har slagits så pass att en av dom börjat få sår över munnen. Om det är fortsätter så måste jag nog lyfta ut en av dom, men skall avvakta någon vecka eller så för attse om det fortsätter.

/C
#98 - 5 maj 2008 20:08
Vivan skrev:

Fint...och jag ska nog vänta ett tag till innan de underbara fiskarna kommer till vårt hem [:o]
Fått ett 8-kantigt på jobbet som skall möbleras först :p
Vivan skrev:

Dom har slagits så pass att en av dom börjat få sår över munnen. Om det är fortsätter så måste jag nog lyfta ut en av dom, men skall avvakta någon vecka eller så för attse om det fortsätter.

Aj, hoppas att det bli inga komplikationer och de kan samsas igen
Maffia666
#99 - 6 maj 2008 05:56
Vivan skrev:
Bra Anna. Du verkar ha kommit på tricket;)

I lördags inhandlades 30 Vinkeltetror. Trevliga tetror som håller sig högt i akvariet.

/C
Måste säga att det är verkligen ett snyggt inrett akvarium! Det är så snyggt med grenarna som hänger ner i karet och flytväxterna som ger skugga. Ett enkelt men ack så bra inredningstips.
#100 - 8 juni 2008 19:03
Ett tag sen jag gjore ett inlägg. Inga bilder men status är som tidigare. Inga egentliga problem. Mycket bra balans i karet. (Har inte ens behövt göra rent framrutan på 2 månader) Det enda som stör lite är snäckorna, men det krasar så fint mot glaset. (Någon gång borde dom ta slut... eller?)
Ett problem är att en diskus är rejält luggsliten, men det är tyvärr normalt med ett mob-offer... Reser mellan Måndag till torsdag varje vecka så det blir svårt med tiden just nu. Plus att jag har en veteranbil som jag pysslar om och kör på sommrarna. Bild enligt nedan..

/C
#101 - 9 juni 2008 20:58
fin bil ! Men finare fiskar, angående ditt "hur stor är chansen att man köper 6 diskusar och får 3 lekpar" Jag måste slänga in att jag köpte 6 diskusar och fick 2 lekpar :p Men vi kanske bara hade tur ? ^^
#102 - 17 juli 2008 18:55
Hej,

Reser konstant. Tur att man har en fru som kan backa upp. Har semester 3 veckor nu. Verkar som om den här kullen kommit långt utan att de blivit uppätna... Börjar separera från föräldrarna nu... Reser bort över helgen så de kommer kanske bli mat, men man vet aldrig...

/C
#103 - 17 juli 2008 20:59
Hej

Har sedan någon månad sex 14 cm Santarem från Stendker simmande hos mig. De är väldigt lika dina.

Jag hade inte samma tur som du att få tre lekpar, fick nöja mig med två:)

Men de leker som tokar de paren så jag är nästan glad att det bara blev två par;)

Mina går i ett 400-liters som varit igång nästan ett år med mycket växter och div tetror, så det har inte blivit några frisimmande yngel.

Men de är hur fina som helst, din tråd hjälpte mig att bestämma mig för både leverantör och typ av Discus:D
#104 - 18 juli 2008 05:40
c90368... Valde själv mellan Santarem och Alenquer. Slumpen avgjorde då dom är väldigt lika... Då är vi fler som tycker att brunt är snyggast!

/C
#105 - 25 juli 2008 10:12
Börjar bli frisimmande... :D Undrar just hur länge det kommer att hålla. Är just nu på väg till Estland för en week-end och kommer att bli bort i en vecka. Hoppas att min äldsta dotter inte kommer övermata bara. (Nogranna instruktioner)
#106 - 25 juli 2008 11:23
Sjukt roligt att lyckas i ett kar ej avsett för odling.. Hoppas dom små liven får tillräckligt med mat bara.
#107 - 1 augusti 2008 17:31
Tillbaka efter en vecka av sol bad och god mat. Dom små liven verkar må bra och är helt frisimmande nu. Börjar jobba nästa vecka igen så på söndag reser jag bort och kommer hem på torsdag kväll tyvärr. Har inte riktigt bestämt hur jag skall göra nu, men jag kör på... Tänkte ett tag att jag skulle skaffa ett mindre kar för att driva upp dom små, men det komer inte funka tidsmässigt med mitt resande. Jag kör på för det verkar som det funkar bra och dom simmar konstant och pickar i sig det som ligger på botten. (Matar med flingfoder, diskusmix, artemia och cyklops)

Lite svårt att räkna dom men uppskattar antalet till 40-50 stycken...

Lite bilder tagana idag.
/C
#108 - 9 augusti 2008 16:54
Allt fungera perfekt ännu. De små växer på som dom ska. Nu räcker inte tumnageln till som mått längre och det verkar som om alla finns kvar.

Som ni kan se så börjar det bli lite mycket snäckor (Förmodligen pga att det matas ganska hårt) så idag introducerade jag 4 st snäckätande snäckor som jag tror heter Anetome Helena. Ganska vackra snäckor i gult och svart. Har inte hunnit studera dom fullt ut men det verkar som dom äter upp innehållet i "kanelbullesnäckorna" med en snabel. Såg två som satt i sig 4 stycken var redan efter ett par timmar. Ska bli kul att se om det går att se om det minskat med kanelbullar till nästa helg då jag kommer hem igen.

/C
#109 - 9 augusti 2008 17:06
Nu får du allt ta och dela med dig av de där goda! :) hehe (kanelbullar alltså :D)

Fräckt att du lyckats föda upp Discusar :) Fina dessutom. :) Hur många är de?
#110 - 9 augusti 2008 17:51
Beerzon... Svårt att räkna exakt men tror det är 40-50 stycken. Har odlat diskus för en 3-4 år sen men hade ett separat kar att driva upp i då. Har aldrig varit med om att få en så stor kull i ett sällskapsakvarium att klara sig. Får se hur det går. Vet att det brukar kunna bli svettigt runt 4:e veckan....

/C
Bilagor:
#111 - 9 augusti 2008 18:15
Gud så söta! :p
Grattis, hoppas att de klarar sig!
#112 - 9 augusti 2008 21:17
Grattis ,grattis från mig med .
Väldigt fina diskusar!
#113 - 9 augusti 2008 21:55
Du Vivian, ett jäklarns fint akvarium du har :] Å man ska ju inte prata om fiskarna!! Oj oj oj! Har faktist liknande vatten-ur-kran värden ;) Kanske ska testa discus ? :D

Ynglen var ju klara tiopoängare också ;) Eller vad ska man kalla dom ? Småfisk ? ^^
#114 - 9 augusti 2008 23:21
Mina leker regelbundet men jag har både malar och tetror i karet så de har inte en chans att klara rommen.

Har påbörjat övertalning av frugan att ett 50*50 kubik vore en bra investering, då kan man kanske få lite återbäring på investeringen:D
#115 - 10 augusti 2008 08:59
c90368 skrev:
Mina leker regelbundet men jag har både malar och tetror i karet så de har inte en chans att klara rommen.

Har påbörjat övertalning av frugan att ett 50*50 kubik vore en bra investering, då kan man kanske få lite återbäring på investeringen:D

JAg har 5-6 ancistrus + 30 vinkeltetror. Antar att de är tillräckligt snälla för rommen brukar bli kvar... Men det här är som sagt första gången som dom klarar sig upp till den här storleken. Jag misstänker mer dom andra vuxna diskusarna sen dom blivit frisimmande. KAn ju faktiskt vara föräldrarna som ätit upp dom också men det ser man ju bara med ett eget lite odlingskar. Åker bort imorgon bitti och kommer hem fredag morgon. Skall bli ett 50% vattenbyte ikväll. (Samma rutin varje söndag)

/C
#116 - 10 augusti 2008 09:00
Stoffe.B skrev:
Du Vivian, ett jäklarns fint akvarium du har :] Å man ska ju inte prata om fiskarna!! Oj oj oj! Har faktist liknande vatten-ur-kran värden ;) Kanske ska testa discus ? :D

Ynglen var ju klara tiopoängare också ;) Eller vad ska man kalla dom ? Småfisk ? ^^

Testa vet ja!

/C
#117 - 11 augusti 2008 18:43
Vivan när kan man köpa några av dina små ögon stenar.
När det blir dags glöm inte att jag frågade först:D
#118 - 11 augusti 2008 20:25
jarecki68 skrev:
Vivan när kan man köpa några av dina små ögon stenar.

När det blir dags glöm inte att jag frågade först:D

Noterat. Har iofs startat dialogen med min lokale akvarieforsaljare som jag kopte diskusen av:)... Men forst skall dom upp i storlek och sortering av de finaste kommer att ske. Rapport kommer till helgen ang status.

/C
#119 - 17 augusti 2008 14:47
Fortfarande stabilt. Vattenbyte sen reser jag till torsdag kväll.

/C
#120 - 24 augusti 2008 19:44
Växer bra. Börjar likna diskus mer och mer. Stor skillnad mellan de största och de mindre. Skall börja sortera ut de minsta. (Grymt men nödvändigt för att få finare exemplar...:()

/C
#121 - 24 augusti 2008 20:06
Härligt att få bevis på att det går att få yngel och dessutom dra upp dem i ett, vad många skulle kalla, sällskapskar:)
#122 - 10 oktober 2008 13:49
Hej,

Kort uppdatering...

Har sorterat ut de som inte växer eller ser ut som dom ska. Har cirkus ett tio-tal kvar nu runt 5 cm. Inga egentliga problem alls. Veckovisa vattenbyten normalt (Ibland 2). Matar med en blandning av D50+ och diskusmix.

C
#123 - 11 oktober 2008 20:18
fint Vivan man bli lite avundsjuk :D verkligen lyckats både med inredning i karet och med fiskar .:)
#124 - 11 oktober 2008 20:54
Vivan skrev:
Hej,

Matar med en blandning av D50+ och diskusmix.

C

Öhh, D50:confused: Vad är det, och dikusmix, vad är det:confused:

Mina anser bara att Stendkers frusna kakor är mat!

Allt annat kan de på sin höjd smaka på men det spottas ut omedelbart.
#125 - 12 oktober 2008 08:13
c90368 skrev:
Öhh, D50:confused: Vad är det, och dikusmix, vad är det:confused:

Mina anser bara att Stendkers frusna kakor är mat!

Allt annat kan de på sin höjd smaka på men det spottas ut omedelbart.

Jo det tog en svältkur för at få diskusen att fatta att man inte bara äter det man tycker om... Efter en vecka på diet så käkar dom torrfoder utan bekymmer...

C
#126 - 26 oktober 2008 19:07
Hej,

Av alla dessa diskus yngel bedömmer jag det som 3-4 med potential att bli riktigt fina.

Fick mig en riktig överaskning idag när jag bytte vatten. Hittade 5 yngel från vinkeltetrorna som gömde sig bland flytväxterna. Vet inte riktigt hur många det är för dom är riktigt skygga, men kul är det!!

Samma gäller de snigelätande sniglarna... Såg flera små rackare i sanden... Verkar som om allatrivs mad tanke på fertiliteten.:p

Förövrigt så har de stora vuxit på sig bra och den längst ut till höger på en av bilderna nedan har blivit en riktig "biff"... Nästan högre än den är lång.

/C
#127 - 7 november 2008 16:34
Allt fungerar perfekt. HAr lite bekymmer med snäckorna men det minskar... Ynglen närmar sig 7-8 cm nu. (Även ynglen från vinkeltetrorna växer och verkar må bra)

C
Bilagor:
#128 - 7 november 2008 18:29
Vivan skrev:
Allt fungerar perfekt. HAr lite bekymmer med snäckorna men det minskar... Ynglen närmar sig 7-8 cm nu. (Även ynglen från vinkeltetrorna växer och verkar må bra)

C

Men de är ju tonåringar redan:p

Hinner inte gå tillbaka i tråden nu för att kolla när de blev till (mat på spisen) så jag rågar istället.

Är nyfiken för jag planerar att sätta mina i ett lekakvarium någon gång i december.
#129 - 8 november 2008 16:17
c90368 skrev:
Men de är ju tonåringar redan:p

Hinner inte gå tillbaka i tråden nu för att kolla när de blev till (mat på spisen) så jag rågar istället.

Är nyfiken för jag planerar att sätta mina i ett lekakvarium någon gång i december.

Hej,

Dom blev frisimmande i juli. (Brukar räkna med att dom växer ca 1 cm per månad om allt fungerar bra.

C
#130 - 9 november 2008 10:08
Fint fint :). Vad är det för växter du har som flytväxter?
#131 - 9 november 2008 13:32
TastY skrev:
Fint fint :). Vad är det för växter du har som flytväxter?

Vattenormbunke. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1 Får rensa bort ca en hink var tredje vecka. Växer som bara den. Har satt fast några i rötterna, men vill inte ha nåt på botten för att kunna rengöra ordentligt.

C
#132 - 9 november 2008 17:49
Fasen vad kul med så stora yngel :D Men du vad kostade dina vuxna diskus i affären när du köpte dem? Har för mig att dem var 14 cm. ( Stog kanske i ett inlägg men orkade inte läsa igenom alla inlägg på 7 sidor idag) Mycket nyfiken :P Tack för alla fina bilder :)

// Simon
#133 - 9 november 2008 19:49
Simon--B skrev:
Fasen vad kul med så stora yngel :D Men du vad kostade dina vuxna diskus i affären när du köpte dem? Har för mig att dem var 14 cm. ( Stog kanske i ett inlägg men orkade inte läsa igenom alla inlägg på 7 sidor idag) Mycket nyfiken :P Tack för alla fina bilder :)

// Simon

Hej,
Om jag minns rätt så betalade jag 4200 för 6 stycken. (Stendker diskus)
http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/about_us.html

Christer
#134 - 9 november 2008 20:20
Vivan skrev:
Hej,

Om jag minns rätt så betalade jag 4200 för 6 stycken. (Stendker diskus)

http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/about_us.html

Christer

Okej :) // Simon
#135 - 16 november 2008 17:00
Funkar fortfarande bra. En av diskusarna har dock problem med ett öga som är förstorat. (Kommer och går sen någon månad) Tog beslut att tillsätta salt idag. (jodfritt 0,7 dl per 100 liter vatten) Trodde att diskusen åt dåligt, men den verkar äta normalt.

Förövrigt nya kullar av vinkeltetrorna.

/C
#136 - 17 november 2008 13:27
Synd med ögat där. Men kan bara hålla fast vid att detta är ett av de snyggaste samt intressantaste karen jag läst om hittils, och jag bökar ständigt runt i projekt-tråden vettu :D
#137 - 17 november 2008 13:54
av vilken anledning ska man ha flytväxter i karet?
trivs fisken bättre då? har ett lika dant kar med 10 diskus i + lite kardinaler med enbart lite rötter i.
#138 - 17 november 2008 15:22
Jag har aldrig gillat diskus, mest pga deras udda färger som inte ser verkliga ut(gott&blandat som du påpekade i början).

Men efter dessa 7 sidor har det vänt. Riktigt najs!

Och imponerande arbete trots att du är bortrest så mycket Vivan :)

/Markus
#139 - 17 november 2008 16:41
Markus1984 skrev:
Jag har aldrig gillat diskus, mest pga deras udda färger som inte ser verkliga ut(gott&blandat som du påpekade i början).

/Markus

En film på samma Discus Santarem men i ett kar med mer växter.

Jag giller inte heller disco Discus!

" target="_blank">
#140 - 17 november 2008 19:54
Vimsa skrev:
Synd med ögat där. Men kan bara hålla fast vid att detta är ett av de snyggaste samt intressantaste karen jag läst om hittils, och jag bökar ständigt runt i projekt-tråden vettu :D

Kul att du ser det intressant...:D
Det med ögat är enda bakslaget hittills... Tror på att ta det kallt. Sköta vattenbyten och inte överagera. Hoppas att det ser bättre ut när jag kommer hem på fredag.
C
#141 - 17 november 2008 19:57
Markus1984 skrev:

/Markus

Kul att du tycker det Markus. Valde diskus igen eftersom jag har erfarenhet av det sen tidigare. Imponerad av hur många som håller på nu mot för bara 5 år sedan.

Reser mycket som sagt. Ligger just nu på rygg efter en lång arbetsdag i Vilnius.

C
#142 - 17 november 2008 20:02
av vilken anledning ska man ha flytväxter i karet?

trivs fisken bättre då? har ett lika dant kar med 10 diskus i + lite kardinaler med enbart lite rötter i.

Tror inte att fisken trivs bättre, men jag bestämde mig tidigt att inte plantera något pga att det är lite lättare att hålla rent. Sen tycker jag personligen att det ser ganska trevligt ut med mixen av vanliga rötter och rötterna från flytväxterna som kommer från ytan. Det enda bekymret jag har, om man nu kan kalla det för ett bekymmer är att jag får rensa ur en halv hink i veckan. (En annan fördel är att jag inte tror att vinkelterorna klarat sig utan allt det gröna i ytan att gömma sig i)

C
#143 - 17 november 2008 20:04
c90368 skrev:
En film på samma Discus Santarem men i ett kar med mer växter.

Jag giller inte heller disco Discus!

" target="_blank">

Tack för länken. Brunt är snyggt!

C
Bilagor:
#144 - 29 november 2008 12:32
Problemet med ögat är borta. Tror att man i 99% av alla lägen skall ta det lugnt och metodiskt. All behandling av problem är att kompensera med ett annat fel. (I mitt fall salt)

Annars fungerar allt perfekt.

C
#145 - 29 november 2008 17:19
Vivan skrev:
Problemet med ögat är borta. Tror att man i 99% av alla lägen skall ta det lugnt och metodiskt. All behandling av problem är att kompensera med ett annat fel. (I mitt fall salt)

Annars fungerar allt perfekt.

C

Skönt att höra Vivan :).
#146 - 12 december 2008 17:22
Allt fungerar perfekt. Funderar just nu på vad jag ska göra med diskusynglen som växer på sig... Behålla en eller två kanske?

Rotsystemen från ormbunkarna ser så fina ut nu. Bifogar en bild på det...

C
#147 - 15 december 2008 00:36
Jag vill ha flyormbunkar...
och jag vill ha diskus...

men jag måste nöja mig med mina akvarium, det finns ingen plats för ett till just nu [:o]

Behåll ett par av dina yngel så kan du studera deras uppväxt, det är alltid så spännande, tycker jag
#148 - 15 december 2008 20:06
Anna_mvb skrev:
Jag vill ha flyormbunkar...

och jag vill ha diskus...

men jag måste nöja mig med mina akvarium, det finns ingen plats för ett till just nu [:o]

Behåll ett par av dina yngel så kan du studera deras uppväxt, det är alltid så spännande, tycker jag

Jag är nog inne på att behålla 2, beroende på hur dom utvecklas.

Jag har drivit upp diskus förut, men aldrig varit med om att kunna driva upp dom i ett "sällskapsakvarium". Det är nog inte så vanligt. Jag har lagt på ca 50% på matningen, men aldrig matat med något annat än vanligt D50+ samt discusquick. Ganska fantastiskt faktiskt att det funkar så bra. Gör ett 50% vattenbyte 1 ggr/vecka. Vattenvärdena är helt stabila...

Börjar nästan bli lite tråkigt:p

/C
#149 - 18 januari 2009 19:00
Har fortfarande inga som helst bekymmer after ungefär 1 år nu. Har forfarande kvar kvar ynglen... En ny rot stoppade jag i på juldagen. (Den till vänster som är ned tryckt i sanden). En av diskusarna fick panik när roten skulle i och fastnade i en stripe som håller en av rötterna, men efter lite lirkande gick det bra.

(Kuriosa är att jag var på Manhattan (semester) dagen innan planet störtade i Hudson river. Inte utan att man tänker på 9/11)

/C
#150 - 18 januari 2009 20:43
Visst är det roligt när allt fungerar!

Jag har kanske fått ett första bakslag nu. En av mina Discus är väldigt mörk och inte intresserad av mat. Har inget kar att flytta den till, så jag avvaktar och väntar. Får hoppas på det bästa.
#151 - 19 januari 2009 16:40
Fantastiskt, underbart snyggt :D
#152 - 19 januari 2009 16:43
Kan bara säga som [SIZE=5]Vimsa[/SIZE] sa mycket snyggt !
#153 - 19 januari 2009 17:36
skit snyggt har det blivit juh, en fråga? vet inte om du skrivit det föruut men jag undrar hur mycket plats din bakgrund tar? ser inte ut mer än 5-10cm?
#154 - 19 januari 2009 20:18
c90368 skrev:
Visst är det roligt när allt fungerar!

Jag har kanske fått ett första bakslag nu. En av mina Discus är väldigt mörk och inte intresserad av mat. Har inget kar att flytta den till, så jag avvaktar och väntar. Får hoppas på det bästa.

Läste på din projektsida att den dog dagen efter. Knepigt att det gick så fort...:confused: Annars brukar det nästan bli mer problem pga att man stressar in åtgärder. Jag brukar alltid börja med ett rejält vattenbyte, kolla vattenvärdena och eventuellt tillsätta salt... I de allra flesta fall så räcker det. För 3-4 år sen så fick jag dock lyfta över 8 ungdjur och dra upp tempen.

/C
#155 - 19 januari 2009 20:19
Robin_H skrev:
Kan bara säga som [SIZE=5]Vimsa[/SIZE] sa mycket snyggt !

Tack Robin och Vimsa.

C
#156 - 19 januari 2009 20:25
buffe78 skrev:
skit snyggt har det blivit juh, en fråga? vet inte om du skrivit det föruut men jag undrar hur mycket plats din bakgrund tar? ser inte ut mer än 5-10cm?

Reser just nu så jag kan inte mäta exakt, men skulle tro mellan 5 till 15 cm på de smalaste resp. tjockaste ställena. Har aldrig kört på en btn förut men kan inte annat än imponeras av hur pass lätt det är att sköta. (Bara att tvätta av filtervadden och byta vatten 1-2 ggr per vecka, samt att jag rengör de 2 vattenpumparna 1 ggr per månad) Jag lägger exakt 40 minuter på ett vattenbyte. (Har beskrivit tidigare i tråden hur jag gör) Sen så tycker jag att bakgrunden bara blir snyggare och snyggare ju mer grönt som växer på den.

/C
#157 - 22 januari 2009 18:50
Sjukt snyggt... blev taggad på diskusar, vattenormbunke och vinkeltetra :D
Hur är det med tetrorna förresten? stimmar de bra eller?
#158 - 22 januari 2009 19:15
Big_Sal skrev:
Sjukt snyggt... blev taggad på diskusar, vattenormbunke och vinkeltetra :D

Hur är det med tetrorna förresten? stimmar de bra eller?

Vinkeltetran stimmar väldigt bra. Har även fått 2 kullar till i karet av dom men tror att det behövs vattenormbunke så at dom har någonstans att gömma sig för att klara sig från att bli diskusmat. Förutom det så har dom inga problem med att klara 28-29 grader som jag har i karet.

/C
Bilagor:
#159 - 22 januari 2009 22:01
Vivan skrev:
Vinkeltetran stimmar väldigt bra. Har även fått 2 kullar till i karet av dom men tror att det behövs vattenormbunke så at dom har någonstans att gömma sig för att klara sig från att bli diskusmat. Förutom det så har dom inga problem med att klara 28-29 grader som jag har i karet.

/C

Konstataterade idag att mina Platy i Discuskaret har ynglat av sig igen. Discusarna är totalt ointressarade av ynglen!

Ska försöka fånga in dem med flaskfällan och hälla ner dem till Skalarerna, dom är intresserade.
#160 - 27 januari 2009 15:51
Riktigt snyggt! Blev sugen på Diskus nu!:d
#161 - 30 januari 2009 10:21
osis skrev:
Riktigt snyggt! Blev sugen på Diskus nu!:d

Tack. Det brukar börja så. Helt klar min egen favorit...:d

/C
#162 - 30 januari 2009 17:19
Vivan skrev:
Tack. Det brukar börja så. Helt klar min egen favorit...:d

/C

Jo, det kan jag förstå! När jag får mitt 500-liters så kanske det blir nåt!:D
Bilagor:
#163 - 8 februari 2009 13:54
Alt funkar fortfarande bra. Nästa helg planerar jag att ta ur 3-4 av diskus-ungdomarna och byta mot nåt bra hos Lennart på frösö djuraffär.
#164 - 8 februari 2009 19:01
riktigt snyggt =)
#165 - 9 februari 2009 18:40
Här hemma planeras kanske ett 540-liters! Vad kul det skulle vara! Gärna diskus då! Om man får, blir ju inspirerad av dig!:d
#166 - 9 februari 2009 19:36
jockson skrev:
riktigt snyggt =)

Tack!
#167 - 9 februari 2009 19:37
osis skrev:
Här hemma planeras kanske ett 540-liters! Vad kul det skulle vara! Gärna diskus då! Om man får, blir ju inspirerad av dig!:d

[:o] Lycka till!
#168 - 9 februari 2009 20:10
Vivan skrev:
[:o] Lycka till!

Tack! Hoppas det går bra för dig, riktigt snyggt!:d
#169 - 12 februari 2009 22:49
Hej har en fråga ang diskus, en av mina har fått en vit hinna över ena ögat, vet du vad det kan vara o vad jag bör göra? har saltat i karet nyligen, skall jag avvakta o se eller vad tycker du? Samt hur rensar du dina ormbunkar sliter du av blad eller klipper? mvh Christian
Bilagor:
#170 - 13 februari 2009 16:49
dyGGz skrev:
Hej har en fråga ang diskus, en av mina har fått en vit hinna över ena ögat, vet du vad det kan vara o vad jag bör göra? har saltat i karet nyligen, skall jag avvakta o se eller vad tycker du? Samt hur rensar du dina ormbunkar sliter du av blad eller klipper? mvh Christian

Salta inte hela karet utan gör i ordning en balja med saltat vatten från ditt nuvarande kar som diskusen får gå i ett par minuter. Räcker oftast.
#171 - 14 februari 2009 23:44
rick skrev:
Salta inte hela karet utan gör i ordning en balja med saltat vatten från ditt nuvarande kar som diskusen får gå i ett par minuter. Räcker oftast.

finns det inte risk med osmostrycket om man växlar så snabbt mellan salt och icke salt?
#172 - 15 februari 2009 13:08
rick skrev:

Håller med ang. detta am man skall salta hårt... Jag brukar dock nöja mig med 0,75 dl salt per 100 lite vatten. (Inte i ett separat kar alltså) Några dagar senare brukar det se bättre ut. (En av de större diskusarna har problem med ett öga till och från) Viktigast är att ta det lugnt så man inte ställer till det för de andra fiskarna.

C
#173 - 15 februari 2009 13:09
flygrc skrev:
finns det inte risk med osmostrycket om man växlar så snabbt mellan salt och icke salt?

Vad är risken för fisken?

/C
#174 - 16 februari 2009 14:39
Lämnade idag in 4 diskus-ynglingar (sparade ett) och lite annat till Lennart, Frösön. Två av dom mådde inte så bra av miljöbytet, så får hoppas att dom klarar sig. Träffade förövrigt en annan akvarist, som jag tror hade 3 akvarium, varav det största på 960L. Vi bytte telefonnummer... Skall bli kul at se någon annans projekt.:d

Förövrigt funkar allt fortfarande perfekt. Det enda abret är att de 80W T5 rören (Akvarell) nu inte verkar finnas att beställa. Tar tacksamt emot tips på vart man kan köpa 80W, T5 som ger ett var,t ljus passande till SA-kar samt att det inte skapar alg-problem.

/C
#175 - 22 februari 2009 19:39
Var och tittade till så att "ynglen" mådde bra på djuraffären. Det gjorde dom och det verkar som om dom är på väg till Åre. JAg var lite bekymrad om dom skulle klara av att gå från pH 6.3 till 7.0, men dom äter nu så det verkar OK. Har som sagt ett yngel kvar, men det har blivit lite lugnare i karet med 7 diskus isf 11...

/C
#176 - 3 mars 2009 16:29
Hur går det? Har det hänt något? Hoppas det går bra!:d
#177 - 7 mars 2009 18:27
osis skrev:
Hur går det? Har det hänt något? Hoppas det går bra!:d

Det går alldeles utmärkt. Reser varje vecka och är just nu i Bryssel i veckorna, har därför inte hunnit med att ta bilder... Men funkar som sagt bra.

/C
#178 - 7 mars 2009 20:35
Hur är det i Bryssel då?
#179 - 8 mars 2009 21:17
osis skrev:
Hur är det i Bryssel då?

7 grader varmt och som man kan tänka sig i en stad där alla språk pratas.... Ibland samtidigt...

/C
#180 - 9 mars 2009 15:19
Hehe... Det skulle nog vara kul att höra!;)
#181 - 9 mars 2009 17:13
Jättetrevlig tråd Vivan!
Nu är jag övertygad, discus it is!!!
#182 - 13 mars 2009 19:41
NIC skrev:
Jättetrevlig tråd Vivan!

Nu är jag övertygad, discus it is!!!

Så sant så, även om jag håller en lägre profil... Inga dödskallar här inte;)
#183 - 7 oktober 2009 19:16
Hur går det för dig med discusarna och akvariumet, vore trevligt med lite nya bilder.
#184 - 7 oktober 2009 19:25
Hehe..det var ett tag sen denna tråden berikades med nåt nytt ju :D
#185 - 21 december 2009 14:45
drd skrev:
Hehe..det var ett tag sen denna tråden berikades med nåt nytt ju :D

Hej,

Det var ett tag sen men nu har man julledigt. HAr ett bekymmer med den här hobbyn just nu och det stavas jobb... Jag reser varje vecka så jag hinner helt enkelt inte med att uppdatera. (Eller snarare prioriterar annat) Funderar på att lägga ner:( men det känns lite tråkigt med tanke på tid pengar och att resultatet blev så bra...

Hur som helst så funkar allt perfekt fortfarande och ett yngel som blev till i karet är nu vuxen och stimmar med det andra diskusarna.

/C
#186 - 24 december 2009 09:57
Hittade den här när jag gick igenom gamla bilder... Nåt att tänka på:confused:
Bilagor:
#187 - 24 december 2009 10:50
:d:d:d
#188 - 25 december 2009 18:40
Fullkomligt älskar det här akvariet - och diskusarna i det!
#189 - 25 december 2009 20:58
Vimsa skrev:
Fullkomligt älskar det här akvariet - och diskusarna i det!

Tack Vimsa... Är 50 mil från karet just nu... Ska uppdatera med fler bilder om några dagar...

Var faktiskt i din hemstad, Piteå, för en månad sen... Munksund. Första gången jag jobbade i Sverige på 1.5 år..

/C
#190 - 25 december 2009 22:46
Vivan skrev:
Tack Vimsa... Är 50 mil från karet just nu... Ska uppdatera med fler bilder om några dagar...

Var faktiskt i din hemstad, Piteå, för en månad sen... Munksund. Första gången jag jobbade i Sverige på 1.5 år..

/C

Skulle faktiskt vara kul att veta vad du sysslar med:confused:

Har följt din tråd länge och läst om dina resor, är du pilot:confused:
#191 - 26 december 2009 09:15
c90368 skrev:
Skulle faktiskt vara kul att veta vad du sysslar med:confused:

Har följt din tråd länge och läst om dina resor, är du pilot:confused:

Jag jobbar med förbättringsarbete eller snarare med att få organisationer att förbättra sin verksamhet på ett strukturerat sätt. Skönt med lite julledigt nu och slippa resa runt.

/C
#192 - 17 oktober 2010 17:21
Nu har jag gett upp och lagt in en annons på blocket där kar med tillbehör nu går för att vrakpris.

Idag var droppen när jag jobbat hela veckan, kommit hem och jobbat på huset, bytt till vinterdäck och sen när jag fått nog och skulle sträcka ut i soffan så såg jag karet som jag gör ett vattenbyte på per vecka:mad:

Kan bara konstatera att det blir mycket jobb med ett kar som jag knappt får se plus att jag nu reser över helger ibland.

http://www.blocket.se/jamtland/Akvastabil_530_med_BTN_Woodrock___Diskus_30164418.htm?ca=3&w=3

:(:(:(:(:(
#193 - 17 oktober 2010 17:36
Hade jag haft pengar och mer medgörliga föräldrar hade jag garanterat köpt det på stört, trots milen emellan! Har varit kär i det här karet sedan du startade det. Mycket trist att du lägger ner det :(
#194 - 17 oktober 2010 18:14
Vivan skrev:
Nu har jag gett upp och lagt in en annons på blocket där kar med tillbehör nu går för att vrakpris.

Idag var droppen när jag jobbat hela veckan, kommit hem och jobbat på huset, bytt till vinterdäck och sen när jag fått nog och skulle sträcka ut i soffan så såg jag karet som jag gör ett vattenbyte på per vecka:mad:

Kan bara konstatera att det blir mycket jobb med ett kar som jag knappt får se plus att jag nu reser över helger ibland.

http://www.blocket.se/jamtland/Akvastabil_530_med_BTN_Woodrock___Diskus_30164418.htm?ca=3&w=3

:(:(:(:(:(

Sorgligt, men allt har sin tid och blir det en plåga istället för ett nöje så är det bara att sälja. Jag gjorde den resan runt 1990.

Så du är välkommen tillbaka när tiden är den rätta:)
#195 - 24 oktober 2010 07:31
c90368 skrev:
Sorgligt, men allt har sin tid och blir det en plåga istället för ett nöje så är det bara att sälja. Jag gjorde den resan runt 1990.

Så du är välkommen tillbaka när tiden är den rätta:)

Tack för det... Nu är mina diskus borta hos en kunnig/urtrevlig köpare. Idag hämtar han tekniken. Känns bra att få sälja till någon som vet vad det handlar om och som redan har flera kar och håller på med diskus.

Så detta blir nog det sista inlägget på ett bra tag.

Simma lugnt;)

/C

Annons