Projekt akvariegarderoben

#1 - 17 mars 2011 09:53
Pga olika orsaker så var det ett gäng år sedan jag hade igång några akvarium senast. Men känner att att det börjar dra ihop sig till en nystart igen. Då jag har en stor familj med både småbarn och tonåringar så har jag lite platsbrist men har kommit fram med en id´e som ev kan fungera. Skulle tacksamt ta emot synpunkter på detta.

Jag har en garderob som är 65 cm bred och 120 cm djup. Funderar på att bygga 4 hyllvåningar in i den i form av en "trappa" så att man kan ställa akvarium med kortsidan utåt på hyllorna.

Vet ej om man kan köpa kar med passande mått (var?) eller om det är lämpligare att limma själv för att då rätt storlek? Beroende på storlek så kan jag kanske få in 2 eller 3 kar på varje hylla. Frågan är bara om det blir för pöligt att ha karen med kortsidan ut?

Tips på belysning? Pumpsystem och annat som jag kan tänkas behöva fundera på mottages tacksamt. Och givetvis även synpunkter och råd...

Hag gjort en enkel skiss lite snabbt för att kunna visa hur jag menar.

#2 - 17 mars 2011 10:02
Hur ser själva garderoben ut?

Om det är möjligt hade det varit snyggt att såga ut hål i väggen på garderoben så att man såg långsidorna också!

Typ såhär:
[ATTACH=CONFIG]43097[/ATTACH]
#3 - 17 mars 2011 10:08
Miliimli skrev:
Hur ser själva garderoben ut?

Om det är möjligt hade det varit snyggt att såga ut hål i väggen på garderoben så att man såg långsidorna också!

Typ såhär:

[ATTACH=CONFIG]43097[/ATTACH]

en klart intressant id´e men dessvärre är denna garderob inbyggd i en betongvägg och det finns inga möjligheter till hål på sidorna.
#4 - 17 mars 2011 10:13
Ah, då var det ju värre :) Föreställer mig att det kan bli lite knepigt att mecka med karen då de står med kortsidan ut, men jag kan ju ha fel... Tänker bara om någon fisk bestämmer sig för att dö, i änden längst in och i karet högst upp kan det bli lite svårt att se den.. Men säkert kan det gå.
Annars skulle jag kanske kört på lite mindre kar, antingen som du säger limmade själv så man får egna mått på dem, eller typ 54-60 l kar som brukar ha en långsida på ca 60 cm, så att man kan ställa dem med långsidan ut.
#5 - 17 mars 2011 10:31
Själva tanken med att ha korstidan ut är att då kan jag få in fler kar. Med kortsidan utåt kan det bli upp till 12 kar beroende på hur måtten på korstidan är. Skall jag ha långsidan ut så blir det max 4 kar. Akvarierna skall främst vara till för odling så det kommer inte vara mycket inredning i dem. Ev lite javamossa och annan lämplig växt.
#6 - 17 mars 2011 10:34
Dåså, då spelar det knappast så stor roll :) Missade att du skulle ha fler kar på varje hylla. En annan tanke som slog mig var att det kan bli ganska hög luftfuktighet i garderoben, kan vara värt att tänka på så inte hyllorna brakar ihop en vacker dag :p
#7 - 17 mars 2011 10:36
Vad tänker du odla? :) Låter som ett väldigt intressant projekt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 mars 2011 10:55
Det är svårt att ha kontroll över akvarier som står med kortsidorna utåt eftersom man inte riktigt ser fiskarna. Är det "sällskapsakvarium" eller "odlingsakvarium" så är det inte lämpligt efterom man då skall ha uppsikt över fiskarna. Däremot fungerera det för yngelkar eftersom dessa akvarier ofta är rena (ingen inredning) och då ser man ju utan problem ända in.
#9 - 17 mars 2011 11:02
Det skall vara odlingskar / yngelkar för ungfödare.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 mars 2011 13:19
wierdalien skrev:
Det skall vara odlingskar / yngelkar för ungfödare.

Vet inte riktigt vad du menar - för odling behöver man kunna ha noggrann kontroll, men i rena yngelakvarier så ser man ju hela akvariet (ingen inredning som skymmer) och då behövs ju inte det
#11 - 18 mars 2011 11:35
Tanken är att några små kar skall vara till födande honor och resterande kar till yngel på tillväxt. Kar så jag kan sortera upp yngel efter kön/färg/egenskaper mm.
#12 - 19 mars 2011 19:33
med tanke på hur övrig plats i huset lyser med sin frånvaro, så är det helt enkelt den garderoben som gäller om jag vill kunna hålla en liten odllingshörna med ungförade. I alla fall just nu och fram till största barnen "lämnar boet"... ;)
#13 - 20 mars 2011 15:37
Var på Hornbach i Gbg idag och kollade in deras kar. Måtten som dom har på småkar passar utmärkt in på den garderob jag skall bygga min hylla i.

Hittade 12 liters kar i storleken 30x20x20 perfekta för yngel och födande honor. Kar i den storleken kan jag klämma in 3 på varje hylla.

Hittade 24 liters kar i storleken 40x2 x25 och där kan jag klämma in två på en hylla.

Hittade 45 liters kar i storleken 50x30x30 och även där kan jag klämma in två på varje hylla.

Hittade 54 liters kar i storleken 50x30x30 och samma här, alltså två på varje hylla.

Priserna har helt ok (vet ej om man får skriva ut priser på forumet?) men det ingick inga täckglas på något av karen.

Så nästa steg är nu att röja plats för allt som finns i garderoben idag, alltså tömma den, så jag kan påbörja bygga själva hyllan. Vet inte exakt när jag kommer kunna komma igång med detta ännu ;)

Vet inte riktigt heller hur många kar jag vill ha i de ollika storlekarna heller. Men det är ju inte något problem så det kan jag fundera på senare.
#14 - 25 mars 2011 07:18
har ännu inte hunnit bygga min hylla men skall till Göteborg i helgen för att besöka resemässan www.tur.se och funderar då på att ta med mig några kar hen från Hornbach när jag ändå har vägarna förbi i närheten. På så sätt kommer jag ett steg närmare igångsättningen och kanske får tummen ur att börja bygga. Vi får se hur det blir men det är i alla fall en tanke.

Annons