Projekt äkta SA biotop

#1 - 7 januari 2013 13:45
Då var det dags för en ny projekttråd här på zoopet.

Jag har varit intresserad av akvarium nu i cirka två år och är bland annat medlem i gcg (Göteborgs Ciklidgrupp).
För ungefär ett år sedan köpte jag mitt hittills största akvarium, ett 240 liters juwel rio.
Tyvärr har mittstaget släppt vilket gör att jag behöver byta ut karet mot ett nytt.
Jag har redan en gammal projekttråd för det karet men jag känner lite att det skulle passa med en ny nu när det blir ett nytt kar.

Jag har alltid varit väldigt fascinerad av riktiga biotop-akvarier, speciellt de från SA. En del personer här på zoopet har ju några riktigt snygga biotop-akvarier som man suttit och njutit av här hemma.

Tanken nu med det nya karet är att skapa ett eget biotopkar, tanken har främst varit Lago Manacapuru, men jag har hittat väldigt få bilder/videor därifrån :( därför blir det kanske Rio Negro eftersom det ligger såpass nära Lago Manacapuru. Om det är någon som har bilder eller filmer från Lago Manacapuru tar jag tacksamt emot dem!

Fiskar

Invånarna i karet blir:

manacapuru scalarer
l333
l136
corydoras sterbai

Jag är även sugen på ett gäng tetror och kanske några discus från Manacapuru (kommer antagligen inte köra på VF men rätt teckning ska de ha). Anledninigen till att jag tvekar på discusarna är att jag är osäker på om jag får plats? isåfall kommer jag att ha 1 par scalarer och kanske 4 vuxna discusar. Jag skulle uppskatta era åsikter rörande detta:). Även tips om någon tetra som kan gå med scalarer (ev discus) som kommer från Manacapuru?
Jag är lite sugen på kardinaler men är tveksam på om de kan gå med scalarerna och om de kommer från Manacapuru?

Jag vet att l333 och l136 inte kommer från Lago Manacapuru men dessa går redan i karet jag har idag och de vill jag inte göra mig av med[:o].

Inredning

Botten ska självklart bestå av finkornig ljus sand. Jag kommer att använda så mycket som möjligt av den ingångna sanden från det gamla akvariumet. Sanden är Julas bläster. Ovanpå sanden kommer jag sedan att sprida ut lite engels sjösten för att få ett naturligt utseende.

Bakgrunden kommer antingen vara svart eller brun. Jag har sett en tråd på diskusforumet om en som hade brun bakgrund och det såg ut på bilderna som om det blev ett väldigt naturligt djup i karet.

Växter. Detta känns lite som den svåraste biten. Flytväxter är bestämt att jag ska ha, dock vet jag inte riktigt vilken sort. Någon som har tips gällande detta?
Sedan funderar jag på någon enstaka svärdsplanta. Jag var bortrest nu över jul i södra USA där de hade byggt upp en mangrovebiotop som man kunde snorkla i. Bottnen där var nästan helt täckt av något som liknade sötvattenstång vilket jag funderar på att ha. Som sagt, växterna är jag osäker på så här tar jag väldigt tacksamt emot tips och funderingar:)

Rötter är ju ett självklart inslag i Sydamerikanska biotoper, så det är ju självklart tt jag ska ha i mitt kar. jag kommer att ha grenar från äppelträd hängande ner från ytan och även lite blandade rotdelar på botten.

Teknik

Filtrering kommer att ske med originalfiltret fyllt med ppi10 och ett flyval 304 ytterfilter.

Belysning är jag lite fundersam över. Det är ju Juwels originalbelysning som föjer med men jag funderar på om det inte blir för starkt ljus med två rör så jag funderar på om jag skulle täcka för det ena, tex genom att sätta en reflektor upp och ner på. Jag har även läst att om man sätter bakplåtspapper under ljuset så får man ett mer naturligt ljus, men jag är lite rädd att det börjar brinna.

Doppvärmaren är på 200 W och kommer att värma upp vattnet till 28 grader. Jag kommer dessutom att använda osmosvatten för att kunna skapa optimala värden åt fiskarna.

Jag avslutar med att lägga in några bilder som jag tog i USA och har som inspiration. Tyvärr är jag inte guldmedlem än men det kommer, ganska säker på att jag får det i fördelsedagspresent om knappt en månad:p

http://imageshack.us/a/img837/9324/img3714n.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/254/img3575c.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/32/img3570fc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/15/img3346liten.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/90/img3310q.jpg/

Avslutar med att fråga om ni har något tips om vart man kan se exakt var fiskarna kommer från?

Tackar för att ni läst igenom denna gigantiska novell och jag uppskattar verkligen om ni skriver något:)
#2 - 7 januari 2013 14:33
Sv: Projekt äkta SA biotop

Detta blir intressant! :) Jag är själv intresserad av SA och det ska bli spännande att se hur det blir! :)
#3 - 7 januari 2013 19:16
Ditt projekt, ska bli skoj att följa:).
Jag personligen, skulle inte blanda scalarer och diskus - fast det är jag det;). Jag tycker, att dom är så pass olika i sitt temperament - diskusen lite sävligare, och scalarerna lite snabbare i sitt sätt att vara. Många verkar ha dom tillsammans, men enligt mig då - så kommer dom mest till sin rätt, att vara som "ensam" art i sitt "eget kar".

//Inger
#4 - 7 januari 2013 19:21
Kan bli riktigt bra. :) generellt brukar folk avråda att ha skalarer med diskus. Skalarer är väldigt intensiva medans diskus är lugna. Diskus äter långsamt osv osv. Skalarer är tvärt om. Dessutom är karet är lite i underkant i storlek då diskus ofta vill vara ett lite större gäng för att känna sig riktigt trygg.
#5 - 7 januari 2013 20:10
Kul med alla svar! Jag uppskattar verkligen att ni skriver en rad eller två:)
Jag tackar för råden om diskusar, då skippar jag dem.
Om någon har tips om tetror eller växter tar jag tacksamt emot dem.

Jag kanske ska förtydliga att med "äkta" biotop menar jag att allt ska vara från biotopen, inkl växter. Nu förstör l-malarna lite men annars ska jag försöka hålla det biotopriktigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 januari 2013 20:22
Nanoräkan skrev:
Jag kanske ska förtydliga att med "äkta" biotop menar jag att allt ska vara från biotopen, inkl växter. Nu förstör l-malarna lite men annars ska jag försöka hålla det biotopriktigt.

Nja en äkta sydamerikansk biotop innehåller ju sällan vattenväxter och har en tjock slambotten samt vatten som har dålig sikt så en äkta SA-biotop är väl kanske inte något som man vill ha utan snarare en "äkta" sydamerikansk drömbiotop;)

Tycker att ditt projekt låter väl kul.

Kommer du på GCG-mötet imorgon så ses vi där.
#7 - 7 januari 2013 20:29
Nej Kjell det har du ju rätt i detta men det finns ju faktiskt delar där det inte är slambotten utan vit sand. Däremot vattnet har du ju helt rätt om och tänken är att färga det med torv så det bler thefärgat.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 januari 2013 21:15
Nanoräkan skrev:
Nej Kjell det har du ju rätt i detta men det finns ju faktiskt delar där det inte är slambotten utan vit sand. Däremot vattnet har du ju helt rätt om och tänken är att färga det med torv så det bler thefärgat.

Korrekt men där vattnet är ljust, rent och klart så hittar man inte så mycket akvariefiskar av den enkla anledningen att småfiskar blir uppätna av rovfiskar för dom har ingenstans att gömma sig och rovfiskar blir det inte heller så många av pga att det inte finns tillräckligt med mat.

Nåja man kan gärna skapa sitt eget drömakvarie genom att i akvariet ta fiskarna från ett ställe (fast undvika stora rovfiskar) och växtligheten från ett annat så blir det en bra och mycket snygg mix i akvariet som fiskarna trivs i.

Det skulle väl förövrigt visas en fantastisk undervattensfilm från Venezuela på GCG-mötet imorgon.
#9 - 7 januari 2013 21:35
Jag kan bara hålla med om vattnet, det jag menade var att det inte blir helt biotopfel om man har théfärgat vatten. Växter är jag ju som sagt lite osäker på, jag har sett flera videor med växter men jag har även sett många helt utan. Dock har jag aldrig sett någon bild eller video från Lago Manacapuru så för just det området har jag ingen aning om hur det ser ut. Jag uppskattar väldigt gärna tips om just detta.

Tyvärr finns det ingen tid för mötet imorgon, jag hade väldigt gärna kommit men jag kom hem från USA igår så jag har helt enkelt inte tid.:( Antar att det är Iivan Mikoljis fim som ska visas? Riktigt tungt att missa den isåfall då jag även missade akvariehelgen tidigare:(
#10 - 8 januari 2013 15:24
Här har vi några videor med intressanta biotoper:

3.10 och 7.25 tycker jag är särskilt intressanta i denna film
[FONT="Calibri"][COLOR=#000000]
" target="_blank">
[/COLOR][/FONT]

6.05 i denna
" target="_blank">

Och hela denna filmen
" target="_blank">
#11 - 8 januari 2013 15:49
Även denna biotop var intressant, speciellt botten och ljuset

Jag uppskattar om ni har ytterligare info som kan hjälpa mig att få det så bra som möjligt:)
&list=UUDIt33wrOT25jwzucibiGUw&index=33" target="_blank">
&list=UUDIt33wrOT25jwzucibiGUw&index=33
#12 - 9 januari 2013 16:02
Nu är det klart att karet hämtas på söndag:d
Sen ska inrednigen fixas, filtren flyttas över och scalarer och malar flyttas över.
Är det verkligen ingen som har lite tips och ge angående inredningen och ev. tetror:confused:
#13 - 11 januari 2013 00:38

Jag har två SA kar. Inte 100% exakta då det ena är en växtkub. Men det andra är Orinocofloden tema. Fiskar och inredning därifrån relativt exakt. Växterna stämmer kanske inte iof.

I växtkuben har/hade (den är under ny uppstart sen en flytt) honey Blue scalarer, Multispinosus, bolivianer och ap. Vejita. Samt ett stim koppar tetror.

I Orinocofloden karet går det jordätare och ett stim vinkeltetror.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#14 - 11 januari 2013 16:47
Jag älskar dina kar:p
Speciellt det sista av dem, liknar någorlunda det jag tänkt mig. Jag kommer nog att köra på lite mer rötter och flytväxter på ytan för att dämpa ljuset, alternativt någon annan lösning som är ovanför vattenytan.

Planen är ändrad så karet hämtas imorgon, och inredningen ska fixas på söndag. Fick precis hem Discusbook 01, 02 och 03 som gett ännu mer inspiration med väldigt bra bilder från olika amazonas-biotoper.
#15 - 11 januari 2013 23:07

Jag har fått i mer rötter sen sen bilden togs. Men ja det låter ju bra det :-)

#16 - 12 januari 2013 18:03
Ja jag hoppas det blir bra:)
Nu är karet hämtat och imorgon ska det ställas på plats och inredas:)
#17 - 12 januari 2013 21:15
Jag såg att fototävlingen börjat komma igång så därför fick jag en tidig födelsedagspresent - ett guldmedlemskap:D
#18 - 13 januari 2013 21:41
Tillbringat hela dagen med att tömma och flytta det gamla för att ställa in det nya och sedan inreda det.
Jag måste säga att jag är nöjd:)
Lägger in lite bilder imorrn;)
#19 - 14 januari 2013 15:19
Här kommer bilder som utlovat. Guldmedlemskapet är inte klart än så ni får dras med länkar lite till;)
Karet med sanden i, länk
Klar inredning utan vatten, länk
En bild från idag, länk

Löven ska självklart sjunka och vattnet kommer bli mer brunfärgat av torv och rötterna:)

Kanske att jag slänger i lite fler löv när jag ser hur det ser ut när de nuvarande sjunkit. Jag tar väldigt gärna emot tips om ni har några!:)
#20 - 16 januari 2013 16:38
Här har vi en helkarsbild på hur karet ser ut idag. Kon gärna med konstruktiv kritik.

http://imageshack.us/photo/my-images/145/img3894p.jpg/
#21 - 16 januari 2013 18:30
Tycker du har lyckats väldigt bra utifrån din ambition, så ska ett biotopkar se ut!

Svårt att komma med tips om förbättring men ett par saker skulle jag överväga. Dels att hitta nåt lite grövre grus som ändå passar med din sand som kan ge lite mer struktur och naturtrogen känsla på botten. Alternativt slänga i några runda naturstenar. Sen ser det ut som att du kör lysrörsbelysning? Jag kan tycka att det ibland ger lite väl sterilt och tråkigt ljus och skulle antingen hitta nåt billigt rör med väldigt gult sken för att ge ännu mer dunkel känsla, eller ännu bättre - fixa spotljus med led eller halogen i varm ton som verkligen skulle sätta pricken över i:et och göra att karet ser ut som ett fönster in i amazonas djupaste vatten.

Återigen, det är kanon som det är, jag pressar bara ur några tips eftersom du ber om det. :)
#22 - 16 januari 2013 18:32
Kom på en sak till som kanske skulle vara nåt. Att bryta loss lite småpinnar av samma typ som du har hängande och sprida över botten. Tillsammans med löven ger det en väldigt naturlig känsla.
#23 - 16 januari 2013 20:52
tack så mycket för tipsen! Förstår precis hur du menar.
Lite grovkornigt grus ska i när jag hittar något som passar, små grenar har jag inte tänkt på men det tycker jag låter som en utmärkt idé, det ska defenitivt testas!
Belysningen är den svåra biten, jag har funderat på att sätta in några leds så som bland annat Mats här på foremet gjort i några av sina kar. Problemet är att jag har Juwels originalramp och den vill jag ha kvar. Man hade kanske kunnat sätta några på det bakre locket om du förstår hur jag menar? Ev behövs det förstärkas lite först. Ja, detta tål att kluras lite på:)
Kom gärna med fler förslag på hur detta kan lösas;)
#24 - 16 januari 2013 22:10
Ja svagare ledpuckar som man kan köpa på ikea/jula osv utvecklar ingen nämnvärd mängd värme så dom kan man fästa lite hur man vill, limma/tejpa/silikona etc, det är bara att köra på!
#25 - 16 januari 2013 22:22
Det är dessa som vissa har använt, eller hur?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40171405/?preferedui=desktop&cid=se%3Emls%3Ehomepage
hur många behövs till karet, räcker 1 paket (4 st) eller behövs två paket tror ni? :)
#26 - 17 januari 2013 09:30
Nanoräkan skrev:
Det är dessa som vissa har använt, eller hur?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40171405/?preferedui=desktop&cid=se%3Emls%3Ehomepage

hur många behövs till karet, räcker 1 paket (4 st) eller behövs två paket tror ni? :)

Japp, det är bl.a. de från ikea jag har använt. Köp två paket, 8 st. så har du lite mer att labba med.
Nu har jag inte hundra koll på led-utvecklingen, men det finns säkert alternativ nu för tiden till ikea-puckarna, men de kan vara bra att testa med iallafall, så får du en feeling för hur ljuset känns i ditt kar. Jag tror du kommer att få till ett mycket behagligt ljus i ditt kar.
Vill passa på att säga att du har en alldeles formidabel inredning där - kan hålla med i Moving Wawes tips - lite mer uppdelning i strukturen på sanden och kanske lite natursten här och var!:)
#27 - 17 januari 2013 13:18
Jag måste tacka för alla dessa råd jag får, det hjälper jättemycket:)
Då blir det nog två paket sådana, ska bli kul att se hur det blir.
Mats, dina kar är sjukt snygga. Vet inte hur många gånger jag suttit och läst igenom stug-tråden och förundrats över alla karen.
Jag ska lägga i lite små grenar på botten och lite natursten.
Vad för sten tror ni på? Vanlig gnejs typ?:)
#28 - 17 januari 2013 13:29
ja vanlig sten du hittar vid en bäck eller så. inte för kantig
#29 - 17 januari 2013 13:33
Ja , jag har en del här hemma redan som jag hade i förra karet. Tänkte mer om färgen passade in, men då kör jag på de :)
#30 - 17 januari 2013 15:00
Nu har jag fixat lite i karet, lagt i lite mindre grenar vid botten och även lite stenar. Säg gärna till om det är något som ni inte tycker är bra:)
Så här ser det ut nu Länk
Så här såg det ut innan jag ändrade Länk
Närbild på botten Länk
#31 - 17 januari 2013 15:01
Det ska som sagt i lite grövre grus sen när jag får tag på något som passar också :)
#32 - 17 januari 2013 15:02
mycket snyggt.
#33 - 17 januari 2013 15:05
Tack:D
nu väntar jag bara på att mitt guldmedlemskap blir klart så jag kan lägga in lite goa bilder på fiskarna;)
#34 - 17 januari 2013 15:13
gott!
#35 - 17 januari 2013 15:18

Ser väldigt trevligt ut!
Tror jag glömt berömma din bruna bakgrund, passar perfekt till den naturliga stilen tycker jag!
#36 - 17 januari 2013 15:41
Tack så mycket, kul att ni gillar det.:)
Jag har pratat med Kaj i Varberg gällande diskus i detta karet och enligt honom blir det perfekt. Så jag tror nog att det blir diskus, lutar lite åt VF till och med:p
#37 - 22 januari 2013 15:22
Då var äntligen gold-madlemskapet klart och vad passar bättre än en laddning bilder då?:)
#38 - 22 januari 2013 15:29
Tyvärr var led-puckarna slut på ikea när jag var där men de skulle komma in snart igen:)
#39 - 22 januari 2013 16:41

Vackert! :)

Hur stort är karet? Hittade det inte nånstans...
#40 - 22 januari 2013 17:06
Väldigt snyggt:).

//Inger
#41 - 22 januari 2013 18:04
Tack Inger och Dr.Dork:)
Jag kanske inte skrivit det men det är på 240 liter[:o]
#42 - 23 januari 2013 16:06
Igår gjordes lite räxmix som fiskarna fick smaka idag = succe:)
#43 - 30 januari 2013 21:13
Dags för lite nya bilder:)
Jag har skaffat ett nytt objektiv så idag har det blivit mycket fotat:)
Lägger in en liten bonus bild på en av mina sakura räkor också
[ATTACH=CONFIG]59724[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59723[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59725[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59727[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59728[/ATTACH]
#44 - 1 februari 2013 20:55
Imorgon blir det en tur till Nol:)
Sett att dom fått in två små intressanta jordätare, biotodoma cupido och geophagus pindare.
Dessa ska kallas in noga, även sugen på ett stim med lite kardinaler:)
Vi får se vad som händer
#45 - 2 februari 2013 22:43
Som sagt blev det en tur till Nol idag:)
Målet var att kolla på biotodoma cupido och Geophagus pindaré.
När jag väl kom dit så visade det sig att någon hade bokat alla cupidosarna så då blev valet enkelt;)
Fiskarna är ännu ganska små men de ska matas kraftigt nu så att de växer till sig.
Lägger in en halvkass bild på dem.
[ATTACH=CONFIG]59775[/ATTACH]
#46 - 2 februari 2013 22:46
Det blev förresten 11 st kardinaltetror också:)
[ATTACH=CONFIG]59776[/ATTACH]
#47 - 4 februari 2013 20:39
Nu tycker jag det är dags för en ny uppdatering :)
[ATTACH=CONFIG]59822[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59823[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59824[/ATTACH]
#48 - 4 februari 2013 23:21

Grymt snyggt :)
Var det äppelgrenar du hade i?

/David
#49 - 5 februari 2013 06:38
Tack:)
Kul att någon skriver lite;)
Ja, äppelgrenar som fått torka i några månader och en del driftwood rötter från akvarieaffären på botten
#50 - 13 februari 2013 16:29
Karet tuffar på, inga förändringar har skett förutom att jag äntligen lyckats fixa lite led-spotar som jag kör på kvällen:) Riktigt skönt lite halvdunkelt ljus som fiskarna verkar uppskatta. Bilder kommer förhoppningsvis ikväll eller imorgon:)
Var förövrigt på ett mycket intressant möte igår på Göteborgs Ciklidgrupp. Kaj Persson var där och hade föredrag om apistogrammor. Där lärde man sig många väldigt intressanta saker och man fick massvis med tips. Dessutom köpte jag med mig lite olika levandefoder som fiskarna fick smaka idag. Det var väldigt uppskattat!:)
#51 - 13 februari 2013 17:55
Projekt äkta SA biotop

Hur blev det, kör du scalarer? Håller själv på att dra igång ett exakt likadant kar med SA-inriktning, om än inte biotopstrikt. Tänker oss dvärgciklider typ apor och ett par arter till. Vi hade gärna haft scalarer men fick heta att 240 l är för litet då.
#52 - 13 februari 2013 20:42
Ja, jag kör scalarer i mitt. Det är väll lite på gränsen om man kan köra det eller inte anser jag, det är höjden som oftast inte är tillräcklig. Juwelkaren som jag har är ju ganska höga (55 cm?) för att vara 240 så i dessa ser jag inget problem:) min största hane är nästan 20 cm hög så deras tillväxt har inte påverkats.
#53 - 13 februari 2013 21:27
Här kommer en helkarsbild också
[ATTACH=CONFIG]60038[/ATTACH]
#54 - 13 februari 2013 21:38

Wow, hur läckert som helst!

Det där har du gjort bra, vad blev det för spottar till slut?
#55 - 13 februari 2013 22:13
Tack:) Som sagt kul att någon tittar in i tråden då och då:)
Det blev Ikeas spottar, dessa
1 paket (4 st) räckte alldeles utmärkt till karet. Jag monterade dessa på en metallskena som ligger längs med bakre delen, och spottarna är riktade snett frammåt
#56 - 13 februari 2013 22:59
Projekt äkta SA biotop

Nanoräkan skrev:
Ja, jag kör scalarer i mitt. Det är väll lite på gränsen om man kan köra det eller inte anser jag, det är höjden som oftast inte är tillräcklig. Juwelkaren som jag har är ju ganska höga (55 cm?) för att vara 240 så i dessa ser jag inget problem:) min största hane är nästan 20 cm hög så deras tillväxt har inte påverkats.

Hm det var så vi tänkte också, det är tillräckligt högt i alla fall. Men vår bakgrund bygger en hel del så vattenmängden för dem att röra sig på är ju inte 240, snarare kanske 210-220. Ja, vi får se.

Snyggt blev det hos dig!
#57 - 14 februari 2013 07:43
det är väldans snyggt detta karet!
#58 - 14 februari 2013 07:44
hur fäste du grenarna? eller låter du de bara ligga i ?
#59 - 14 februari 2013 14:54
Tack det är mycket tack vare er som jag fått till det:)

hannesc skrev:
hur fäste du grenarna? eller låter du de bara ligga i ?

Längs med hela där bak är en enda stor gren som ligger över mittstaget och som har grenar som sticker ner i vattnet. Resten har antingen någon liten gren som står i marken eller sitter fast i någon annan gren. Om det hade behövts hade jag sugkoppar hemma som jag kunde sätta på grenar men det var inte nödvändigt för dessa:)

Hm det var så vi tänkte också, det är tillräckligt högt i alla fall. Men vår bakgrund bygger en hel del så vattenmängden för dem att röra sig på är ju inte 240, snarare kanske 210-220. Ja, vi får se.

Snyggt blev det hos dig!

Ja om du ska ha en bakgrund så kan det ju bli ännu lite trängre:( Jag har ingen som sitter i i mitt kar mest på grund av platsen. Juwelkaren är ju inte så djupa. Är det en slimline elr liknande som inte sitter allt för långt ut så tror jag nog ändå att det ska fungera:)
#60 - 15 februari 2013 13:43
Drog i lite fler och framför allt kraftigare grenar i karet. Kom gärna med synpunkter :)
Utan nya grenarna
[ATTACH=CONFIG]60065[/ATTACH]
Med nya grenarna
[ATTACH=CONFIG]60064[/ATTACH]
#61 - 15 februari 2013 14:24

Snyggare innan tycker jag

#62 - 15 februari 2013 15:08
Gött att få lite andra åsikter:)
Anledningen till dessa nya grenar är att det har varit ganska mycket bråk mellan scalarerna eftersom det i princip inte funnits några riktiga ställen som de vill leka/vara vid. Enda stället är på filtret och då blir alla scalarerna samlade där och bråkar mycket. Har du något tips på vad jag kan göra för att skapa fler lekplatser för dem och ev även skärma av karet lite?

Drar in bilderna igen så man slipper backa sida
[ATTACH=CONFIG]60067[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60066[/ATTACH]
#63 - 27 maj 2013 19:29
Ja nu var det länge sen jag uppdaterade här.
Karet rullar på i ett mysigt tempo nu. Två av red back scalarerna leker med jämna mellanrum.
Geophagus sp. pindaré som var ganska små när jag köpte dem växer på, undrar när de blir könsmogna?
Jag får ursäkta blänket och oskärpan som finns på bilderna

[ATTACH=CONFIG]62082[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62083[/ATTACH]
#64 - 27 maj 2013 19:34
Och en bild på en pindaré
[ATTACH=CONFIG]62085[/ATTACH]
#65 - 27 maj 2013 20:50
Riktigt snyggt detta karet! Gillar skarpt

#66 - 28 maj 2013 14:11
Tack så mycket Hannes!
Inspirationen kommer mycket från olika personers kar här på zoopet, bland annat ditt jordätarkar :)
Kan tillägga att det är led-spotar i karet som lyser på senaste bilden. De vanliga lysrören är på under eftermiddan för att sen bytas ut mot ledarna under kväll och även lite innan lysrören tänds.
Upplever faktiskt att beteendet hos fiskarna förändras lite beroende på vilket ljus som är på, är det någon mer som upplevt detta?
#67 - 28 maj 2013 14:23
Kan bara upprepa att jag tycker ditt kar är för jädra snyggt. Spot on (fan, det blev ju nästan roligt) med inredningen och ljuset!:)
Jo, jag kan också märka en viss skillnad i beteende hos fiskarna i olika ljus. Lite mörkare och de verkar lite mer säkra, eller vad man skall kalla det. Men, som sagt, jättefint kar!:)
#68 - 28 maj 2013 14:37
Tack så mycket Mats!:)
Det gör mig verkligen glad att du berömmer karet då dina kar har använts mycket som inspiration:)
Kom gärna med tips om ni ser ytterligare saker som kan förbättra karet.

Som du säger så tycker jag fiskarna verkar lugnare med mörkare belysning. Scalarerna bara strosar omkring i den övre delen samtidigt som jordätarna och corydarasen simmar runt lite så lugnt längs med botten.
#69 - 28 maj 2013 15:28
Nanoräkan skrev:
Tack så mycket Mats!:)

Det gör mig verkligen glad att du berömmer karet då dina kar har använts mycket som inspiration:)

Kom gärna med tips om ni ser ytterligare saker som kan förbättra karet.

Som du säger så tycker jag fiskarna verkar lugnare med mörkare belysning. Scalarerna bara strosar omkring i den övre delen samtidigt som jordätarna och corydarasen simmar runt lite så lugnt längs med botten.

När jag såg bild 1 i nlägg nr. 63, så log jag för mig själv och tänkte; det där är ganska likt någon av mina inredningar. Men jag log enbart för att jag tycker du har inrett detta kar så jädra bra!:)

Jag tycker inte du behöver ändra på någonting, låt det bara puttra på som det är nu. Tids nog kommer du upptäcka små detaljer som du vill ändra på, eller rätta till - och då fixar du detta enkelt. Inredningar av den här typen "rör" på sig lite - någon gren förmultnar, någon del av inredningen sjunker ihop och man får pilla lite då och då, men det är bara roligt att se små förändringar.
:)
#70 - 28 maj 2013 15:37
Japp exakt så jag tänker nu. Låter karet rulla på och utvecklas som det vill. Tänkte bara om det var något uppenbart som du tyckte ska ändras. :)
Tilläggas ska väll att dom växterna man ser på sidan är utanför karet. Det är gullranka vars rötter hänger ner i karet och växer över kanten.

Sitter ofta på kvällarna och tittar på hur fiskarna glider omkring. Scalarerna verkligen svävar fram, jordätarna simmar långsamt runt och silar i gruset på jakt efter mat och pansarmalarna kör försiktigt runt i en liten klunga. Det är med andra ord väldigt avkopplande att sitta och ta igen sig där:)
#71 - 28 maj 2013 15:50
Nanoräkan skrev:
Japp exakt så jag tänker nu. Låter karet rulla på och utvecklas som det vill. Tänkte bara om det var något uppenbart som du tyckte ska ändras. :)

Tilläggas ska väll att dom växterna man ser på sidan är utanför karet. Det är gullranka vars rötter hänger ner i karet och växer över kanten.

Sitter ofta på kvällarna och tittar på hur fiskarna glider omkring. Scalarerna verkligen svävar fram, jordätarna simmar långsamt runt och silar i gruset på jakt efter mat och pansarmalarna kör försiktigt runt i en liten klunga. Det är med andra ord väldigt avkopplande att sitta och ta igen sig där:)

Helrätt!:)
#72 - 28 maj 2013 16:11
Instämmer med dom andra - jättefina kar, du har inredningsbiten i fingrarna:).

//Inger
#73 - 28 maj 2013 17:35
Nanoräkan skrev:

så härligt det där lät :) det är precis på samma sätt som jag vill ha det i mina kar :)
#74 - 28 maj 2013 20:36
Inger H skrev:
Instämmer med dom andra - jättefina kar, du har inredningsbiten i fingrarna:).

//Inger

Oj tack så mycket! Men, jag skulle verkligen inte säga att det sitter i fingrarna. Jag tittar mycket på era kar och på biotopfilmer och försöker göra lika dant. Jag gillar när det är lite som Mats skrivit kaosinredning. Då känns det som om man får ut mest beteende av fiskarna och de kan gå runt och göra sin grej. Och jag kan sitta och spana in dem:)
#75 - 28 maj 2013 20:38
Ja det är härligt. När man väl satt sig framför karet är det lätt att fastna där. Plötsligt har tiden bara försvunnit och karet släcks[:o]
#76 - 28 maj 2013 20:38
PiaJo skrev:
så härligt det där lät :) det är precis på samma sätt som jag vill ha det i mina kar :)

[COLOR=#333333]Ja det är härligt. När man väl satt sig framför karet är det lätt att fastna där. Plötsligt har tiden bara försvunnit och karet släcks[/COLOR][:o]
#77 - 5 juni 2013 16:12
En dagsfärsk bild på mitt lilla nano :)
[ATTACH=CONFIG]62255[/ATTACH]
Jag har ett ganska angenämt problem här hemma. Jag har ett lika dant kar hemma till och ett liknande nano som är lite längre men lägre. Båda är på 30 liter och jag har verkligen ingen aning vad jag ska göra med dem. :confused:
Karet här ovanför innehåller sakuras (räkor) och jag har även ett till nano som det ska andra räkor i. Jag skulle vara jätteglad om ni kom med lite nya idéer på vad jag ska skaffa:)
#78 - 7 december 2013 16:55
Här var det länge sen jag skrev någonting. Karet flyter på lite skönt sådär. Enda som hänt är egentligen att lite växter tillkommit.
Men en bild säger mer än tusen ord ju:)

[ATTACH=CONFIG]65943[/ATTACH]
#79 - 7 december 2013 17:02
VIlket mysigt kar :) där trivs dina scalarer!

Har du möjlighet att lägga ut ett litet filmklipp?
#80 - 7 december 2013 17:14
En film kan självklart fixas:)
#81 - 7 december 2013 18:13
Här kommer den utlovade filmen :)
" target="_blank">
#82 - 7 december 2013 18:26
Urläckert!!! Så fint med rötterna, anubias med rejäla rötter och hormonstinna Skalarer och alerta jordätare. Det kan inte vara mycket bättre. Sånt här gillar jag :D
#83 - 7 december 2013 18:29
Tack så jättemycket!:)
Scalarerna smågnabbas lite men det är 1 hane och 5 honor så det är ändå ganska lugnt. Jordägarna däremot har jag aldrig sett ens spänna upp fanorna för att markera. Det är väldigt lugna och harmoniska.
#84 - 7 februari 2016 14:26
Upptäckte den här tråden när jag sökte på Geophagus 'Pindare', som jag precis beställt 4 st av.
Ser att det var drygt två år sedan du uppdaterade, men jag tycker att karet är så snyggt så jag frågor ändå hur det går nu? Kan du rekommendera denna jordätare?

Annons