Projekt 90x45x45

#1 - 18 juni 2013 17:33
Smygstartar med nästa projekt och och lägger upp lite info/bilder.

Setup ([COLOR=#FF0000]#[/COLOR]=inköpt):

* Glasburk 90x45x45 ADA 90-P [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* NA Movel elite (bänk), kan förhoppningsvis få ett ok pris på denna. [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* Classic 2217 @ 5l eheim efhilav [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* Do!Aqua in/utblås [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* Silikonslang 12/16 och 16/21 [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* Hemmasnickrad 150w multichip ljuskanon [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* 4x9l glas garten soil + 1x9l powder + sand [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]
* Frostad plastfilm [COLOR=#FF0000]#[/COLOR]

Inredning är ganska oklar. Lite sugen på några rejälare stenar men det kommer säkerligen att velas fram och tillbaka.

Bild på NA bänken/skåpet. Velar mellan klarlackad aller matt finish. Tror att klarlackad kan bli lite för *bling* *bling* -fånigt.

Input tips å trix mottages tacksamt.
#2 - 18 juni 2013 17:59
var köper man ADA burkarna? dom är ju Äckligt snygga:)
#3 - 18 juni 2013 18:22
Svåra att få tag på som attan, och väldigt dyra i de större storlekarna. Jag köpte mina från pimp your shrimp. ADA norway säljer till sverige, men kolla även in NA-burkarna på na-un.com, billigare och förmodligen billigare frakt också. Dock gjorda i lite tunnare glas vilket gör mig nervös.
#4 - 18 juni 2013 18:43
Hur ser tjockleken på glas ut i ditt kar? Jag har ju nästan samma mått och kör rimless på 8 mm. Det var nervöst i början men det har ju funkat rätt länge nu :)
#5 - 18 juni 2013 18:50
Tror ada uppdaterat tjocklekarna på alla större burkar för ett par år sedan, 10mm på mitt. De hade eventuellt problem med att silikonet släppte har jag läst (efter ett par år). 120-p hade 10mm, numera 12mm.

Med reservation för faktafel :)

edit: Hur stort är ditt då, och har du silikon i hörnen?
#6 - 18 juni 2013 18:52
Matsnork skrev:
Tror ada uppdaterat tjocklekarna på alla större burkar för ett par år sedan, 10mm på mitt. De hade eventuellt problem med att silikonet släppte har jag läst (efter ett par år). 120-p hade 10mm, numera 12mm.

Med reservation för faktafel :)

edit: Hur stort är ditt då, och har du silikon i hörnen?

Jag har ju lite bågn på mitt men det funkar. Ska bli kul att se hur det artar sig med ditt :)
#7 - 18 juni 2013 20:40
Oj, vilken bänk! Finns det svenska återförsäljare för den, eller är det via na-un.com som gäller? Den kostade, men det är som allt annat - smakar det så kostar det! :)
#8 - 18 juni 2013 21:16
Det är nog na-un som gäller. Inte lätt att ha specialintressen i lilla sverige... De har ju även billigare bänkar utan träfanér och onödigt lull lull i en massa olika färger med mera.

Jag lyckades på något sätt pruta bort frakten på ca 400kr, och jag kommer välja den lite billigare matta finishen. Ca 5k kommer bänken kosta mig då - vilket kan ses som mkt pengar men motsvarande från ada ligger på runt 12k exkl frakt (!)

Ska bli spännade att se om den kommer komma fram hel och om kvalitén är som den ser ut på bilderna.
#9 - 19 juni 2013 05:40
Rent spontant känns det sjukt dyrt för en bänk, har du kollat vad det skulle kosta å få en byggd av en möbelsnickare?
#10 - 19 juni 2013 11:17
Möbeln ser jä.. fin ut för att vara för akvarium. Vore kul o se mer sånt i svenska affärer, men kanske börja komma snart?:)
#11 - 19 juni 2013 20:39
Nu är bänken beställd. Tog den i samma fanér som på bilderna men i en matt finish. Klarblank var lite för mycket lyxhotell.
Beställde även deras kit med saxar och pincetter. Skitsvårt att fixa i burken utan vettiga verktyg.

KristianE skrev:
Rent spontant känns det sjukt dyrt för en bänk, har du kollat vad det skulle kosta å få en byggd av en möbelsnickare?

En möbelsnickare lär bli väldigt dyr om han ska fixa alla små features osv. När jag byggde min 60x30-bänk av mdf, skruv, lim, färg blev bara materialkostnaderna och lite småverktyg över 2k, kanske uppåt 3k. 5k för denna kändes helt plötsligt ganska ok.

laasesku skrev:
Vore kul o se mer sånt i svenska affärer, men kanske börja komma snart?:)

Jag tror spontant att det är svårt för lokala butiker att gå med plus, men ta in på beställning kan de säkert. Men då kan du ju beställa direkt från dem som jag gjort lika gärna iom att de har en webshop.
#12 - 16 september 2013 20:26
Haft bänken ett tag nu men projektet står still pga kvalitetsproblem/garantiärende på akvariet. Bänken var värd varenda krona. Uppdaterar med lite bilder. Sista bilden är den senaste med in/utlopp i rostrfritt.

Komponenter till belysning är beställd och kommer bestå av ett ledchip på 150w monterat på en stor processorkylare.

#13 - 16 september 2013 22:04
Hade det inte varit snyggare med insug o utblås längre bak i karet? Nu är de ju framme vid framrutan typ. Lite synd kan jag tycka

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#14 - 16 september 2013 23:44
Jo jag har funderat på det jag med. Tror de har tänkt att man oftare har fullt med växter baktill som kommer ivägen. Nu när jag haft bänken ett par veckor stör jag mig verkligen inte på det.

Däremot sitter gängade fästen för belysningsramp mitt på kortsidorna vilket gör att ställningen ligger an mot och mitt på kortsidorna. Märklig placering mitt i synfältet kan jag tycka och dörför har jag har inte köpt till den. Smidigt om man vill montera en egentillverkad variant dock.
#15 - 22 oktober 2013 21:18
Jag öser in senaste veckornas ljusprojekt med mera. Bilderna få tala för sig själva, bara att fråga om något är oklart.

#16 - 22 oktober 2013 21:33
Ser ju onekligen riktigt bra ut än så länge! Vilket kar och vilken bänk! Har du bestämt dig något mer kring layout och invånare?
#17 - 22 oktober 2013 22:11
Fick du en ny balja eller? :)
#18 - 22 oktober 2013 22:31
xanadu skrev:
Har du bestämt dig något mer kring layout och invånare?

Det kommer bli sand i förgrunden och mossa på stenarna, så mkt tror jag är bestämt. Sitter och velar om jag ska köra med eller utan trycksatt Co2... Klart billigare och enklare utan. Funderar på faktiskt på att köra på enkla växter som blir fina utan våldsamt mycket kärlek.
Innevånarna kommer bli firrarna från mina två nuvarande burkar, dvs ca 10st gröna neontetror, 10st rasboror, 3st otto, 3st pansarmalar och en massa amanoräkor. Min köksburk ska plockas ner till förmån för en 30l räkkub och min 60*30 ska också bli en räkburk.
Fick du en ny balja eller? :)

Nope. Säljaren har dock varit mycket bra och hjälpt vad denne kunnat. Hoppas på att defekterna mest är kosmetiska, lär märka det vid fyllning :)
#19 - 22 oktober 2013 22:42
Gött! Hoppas det blir lika bra som ditt andra :) Följer tråden på PS också, bara så att du vet :P
#20 - 22 oktober 2013 22:50
Ja mitt andra är en algsoppa så det hoppas inte jag på :) Men tack för de vänliga orden.

Har mina byggen på tre olika forum för att få input och hjälp, växtakvarievärlden är rätt liten.
#21 - 22 oktober 2013 22:53
Matsnork skrev:
Ja mitt andra är en algsoppa så det hoppas inte jag på :) Men tack för de vänliga orden.

Har mina byggen på tre olika forum för att få input och hjälp, växtakvarievärlden är rätt liten.

Det har smällt till på Facebook ikväll, det tävlas som bara den. Det finns bra mycket snyggt i stugorna kan jag säga :)
#22 - 23 oktober 2013 22:02
Vad tycker panelen om att strunta i Co2 och hålla det relativt enkelt? Sitter och skissar på en växtlista. Har fått en del sköna idéer på plantswap men aldrig fel att slänga ut frågan till fler.

Diverse mossor och sötvattentång
Anubias
Växt som blir röd utan co2

Kom med förslag.
#23 - 23 oktober 2013 22:49
Projekt 90x45x45

Matsnork skrev:
Vad tycker panelen om att strunta i Co2 och hålla det relativt enkelt? Sitter och skissar på en växtlista. Har fått en del sköna idéer på plantswap men aldrig fel att slänga ut frågan till fler.

Diverse mossor och sötvattentång

Anubias

Växt som blir röd utan co2

Kom med förslag.

Det finns ju någon ny Ludwigia som är illröd. Klart du ska hålla det enkelt, gas kan man alltid köpa efteråt :)
#24 - 23 oktober 2013 23:57
Det finns ju någon ny Ludwigia som är illröd. Klart du ska hålla det enkelt, gas kan man alltid köpa efteråt :)

Och då kommer ju en följdfråga: Var fasen köper man den då?
edit: Är det denna du menar? http://www.tropica.com/en/plants/plantdescription.aspx?pid=035B
#25 - 24 oktober 2013 06:11
Projekt 90x45x45

Matsnork skrev:
Och då kommer ju en följdfråga: Var fasen köper man den då?

edit: Är det denna du menar? http://www.tropica.com/en/plants/plantdescription.aspx?pid=035B

Japp, den är det :)
#26 - 24 oktober 2013 22:18
Någon som vet var den finns att köpa? Finns dent någon i sthlm som tar hem från Tropica?
#27 - 23 december 2013 20:01
Glömt uppdatera projektet här på forumet:

#28 - 23 december 2013 22:34
Till och med ett fyrkantigt filter från Eheim blir snyggt i ett ow-kar..
#29 - 24 december 2013 07:40
Till och med ett fyrkantigt filter från Eheim blir snyggt i ett ow-kar..

Haha :)
Det ska ska ut så snart som möjligt, väntar in att median ska bli inkörd i ytterfiltret bara.
#30 - 7 januari 2014 02:19
Nu är innerfiltret och inline -värmaren (trasig) borta och nästa projekt blir att göra en mer permanent lösning på eldragning och belysning.
Funderar på att bocka ett 20mm stålrör och montera på ena kortsidan av bänken.
#31 - 7 januari 2014 10:08
Matsnork skrev:
Nu är innerfiltret och inline -värmaren (trasig) borta och nästa projekt blir att göra en mer permanent lösning på eldragning och belysning.

Funderar på att bocka ett 20mm stålrör och montera på ena kortsidan av bänken.

Snyggt det, ADA-style.
#32 - 7 januari 2014 10:18
Hur är de där ADA-filtren egentligen? Dom jag har kollat på på youtube har fört oväsen som bara attan...
#33 - 2 februari 2014 12:07
åheim skrev:
Hur är de där ADA-filtren egentligen? Dom jag har kollat på på youtube har fört oväsen som bara attan...

Ingen aning hur ADA-filtren är. Var har du hittat youtube-klipp på dem? Letade som sjutton efter info om dem förut men hittade nästan ingenting, enda videoklippet var en dålig rysk "unboxing".

Mitt NA-filter är inte direkt ljudlöst men inte så att det stör, och jag har väldigt lite att jämföra med.
#34 - 2 februari 2014 13:34
Aah ja hittade flera klipp när jag irrade runt men vet inte var jag var riktigt men de lät bedrövligt tycker jag. Jag trodde det var ett ADA du hade...
#35 - 2 februari 2014 15:27
Vad sökte du på? Jag sökte mig tokig utan att hitta något sist...
#36 - 2 februari 2014 15:30
Är det kanske det här klippet du menar?
" target="_blank">
#37 - 16 april 2014 15:53
Saxat från min tråd på PS:

Några färska bilder efter ansning av flyt- och stängelväxter. Burken är nästan underhållsfri, matar sporadiskt och byter 1/3 av vattnet max varannan eller var tredje vecka. Slängt ner lite mandellöv och en ensam alternanthera reineckii mini nere till höger som verkar överleva och växa utan tillsatt co2.

Ska försöka hålla nere snabbväxarna i bakre mitten framöver för att se om de kanske breder ut och tätar till sig.

Annons