projekt 540Liter sydamerika

#1 - 6 november 2005 17:33
Hej, funderar på att fixa ett 540 liter sydamerika kar till våren (när vi flyttattill nytt hus :)).

Hade tänkt mig att ha BTN miniamazonas bakgrund med filtermatta och kanske två st pumpar på 1000l/h styck.

rådasand, kanske svart? om det funkar, trivs fiskarna & växterna?
lite stenar, stockar och diversre växter. göda med pmdd och sänka ph med torv.

fiskar jag tänkt pluppa ner är :

*ett större stim med någon tåligare/större tetra
*fjärilsciklider
*skalarer
*ett eller två par diskusar

något jag blr tänka på eller ändra ? tips? (funkar fiskarna bra tillsammans t.ex)
som sagt det här är bara ett projekt som ligger en bit fram.

//Linus
#2 - 6 november 2005 17:43
det enda jag tycker du ska tänka om på är torven, varför inte sänka med co2istället??? om du ändå ska köra med pmdd å så så får du ju större grönska!
#3 - 6 november 2005 17:47
ja det enda är väl att jag inte förstår mig på det där riktigt hur allt funkar och så är det ju rätt dyrt.. men ska väl försöka att läsa på lite :)
#4 - 6 november 2005 19:44
Har kollat upp lite priser nu, har ändrat mig lite angående BTN bakgrunden, den kostade ju nästan lika mkt som akvariet.. :/

är det någon som har nåon annan snygg lösning,
kaske någon växtvägg eller liknande, kom med ideér och bilder :)
vill helst inte ha någon plansch .. //Linus
#5 - 6 november 2005 20:51
frigolitbakgrund som du gör själv? billigare bakgrunder?
#6 - 6 november 2005 21:59
ja det funkar ju :) det är ju bara lite svårt att få dom riktigt snygga.

men jag kom på en till fråga, borde man ha någon sorts jord eller något sånt under sanden/gruset för att växterna ska trivas/växa bra ? //Linus
#7 - 6 november 2005 22:01
också skulle jag vela ha all teknik+filter bakom bakgrunden, är pangea bakgrunder billigare?
#8 - 6 november 2005 22:03
alla bakgrundeer är billigare än BTN, fulare oxå! Varför inte bara svart film eller nått! Är skitsnyggt om du har mycket växter!
#9 - 6 november 2005 23:18
jo funderar faktiskt också på det, ska bygga in akvariet i väggen och funderar om det egentligen spelar någon roll om jag har btn eller bara en mörkblå plansch med mkt växter!, båda är ju snyggt =) och man kan göra mkt för 4100 kr som dom tar för en BTN :)

föresten , din kar är ju skitgrymma !! bland de snyggaste/cleanaste jag sett :)
och har du någon länk så man kan läsa lite om CO2 för en nybörjare ?:D skulle vara snällt . // Linus
#10 - 6 november 2005 23:31
det enda som är dåligt (tycker jag) med att inte ha BTN är att tekniken syns mer..
skulle vela ha den gömd på något sätt , men får väl köra med ytterfilter ifall det itne blir BTN.
#11 - 7 november 2005 00:04
jo, ytterfilter är bra, eller sump som jag kör... skitbra, då kan man gömma undan hur mycket skräp somhelst där i! =)
#12 - 7 november 2005 00:08
förresten, ang co2... sök på det här i forumet, du kommer få spaltvis med läsning ;)
#13 - 7 november 2005 00:31
hehe okej :) tack för svaren! hur funkar sumpen, lite allmänt bara ?:)

---

okej har dum fråga när jag nästan vet hur den funkar och har ett tomt 60 liters och en pump lös =)

har gjort en skiss här:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

hmm, vad ska man använda för filtermaterial och vad ska jag tänka på?
räcker en 1200 literspump eller blir det för lite? (det är en eheim 1250) ..
#14 - 7 november 2005 08:38
Tjenare Bulaan!

Jag är i full gång med samma sak som du planerar. 540l med bakgrund och sydamerikansk biotop (med lite invandrare, b.la städpatrullen). Jag har gjort min bakgrund själv, tycker inte det är speciellt svårt, mest bara roligt :). Mitt estetiska sinne är inte på topp annars, men jag är helt nöjd med bakgrunden, de som tittat på den tycker den är jättefin. Vet inte om de bara vill vara snälla eller ej, men vissa säger det innan de vet att jag har gjort den själv.. så
Jag skulle nog rekomendera att göra en bakgrund iaf, dels kan du gömma tekniken, och dels för att det är snyggare. Planch kan väl också funka, men jag tycker det blir alldeles för platt, jag vill ha en bakgrund med lite liv i. Nackdelen är väl att det snor lite ytrymme, men det är det värt! :)
Jag kör med jordbotten och göder med pmdd vid behov. Akvariumet fylls med vatten ikväll! :)
#15 - 7 november 2005 09:15
okej :) jo visst är det skoj att göra bakgrund, har gjort en till mitt 60 liters bara för att testa bygga en =) satte aldrig dit den för då skulle det bli ett 30 liters=)

men hur får du inte tekniken bakom frigolitbakgrunden ?
och vad använder du för jord ?:)

// Linus
#16 - 7 november 2005 09:47
Hur jag inte får tekniken? :P
Jag gröper ur bakgrunden bakifrån med ca 2-3cm frigolit kvar till cementen. Sen monterar jag fast bakgrunden ca 5cm från bakrutan. Till höger på min bakgrund gjorde jag lite större stenar som går ut ca 30cm från bakrutan, där har jag plats för cirkulationspump och doppvärmare. Sen kör jag insug till vänster på bakgrunden, där emellan kör jag filterkuber ppi 10 som filter, har även väggar av filtermaterial mellan kuberna och insug/pump.
Jag köpte kaktus(/såjord) på silvan, 20kr för 20l eller något. Gick åt ca 1,5 säck till mitt akvarium. (2-2,5 utan bakgrund skulle jag tippa..)
2,5cm jord, över det körde jag ett myggnät, sen 2,5cm rådasand 2-3mm över det.
#17 - 7 november 2005 16:29
ojj haha var lite morgontrött =) menade hur du får in det bakom bakgrunden som du verkar ha förstått :)

okej men det verkar ju också vara en rätt bra lösning =)

är det ingen som har nån ide till sumpen?
brams var har du gjort för att få in tex co2:n i sumpen ? vad har du för filtermaterial ?

//Linus
#18 - 7 november 2005 17:24
Jag ska fasen i mej prova göra en sådan där. Har varit på väg många gånger men har aldrig blivit av helt.

Provar väl till 110L juvel först :D
#19 - 7 november 2005 17:37
hmmm, jag kör bara blåfilter, substrat, och biobollar i mitt filterkar. Vad menar du "hur får du i co2 i filterkaret"???
Med en reaktor, eller hur menar du?
Jag har också jord i botten... Fast jag har luftat ur alla ´humus ämnen först...
#20 - 7 november 2005 17:53
ja precis, vad har du för reaktor och´ hur funkar en sån?
är det samma princip som jag skissade fast med rör istället?
förlorar man mindre c02 på det? visst förlorar man C02 på att ha "fart på ytan"?

som du märker är jag inte så speciellt hajj på det här än, men lite börjar jag förstå=)

Annons