Projekt 540L Tanganyika+Btn Moduler

#1 - 28 augusti 2008 14:23
Äntligen har tjejen gott med på att byta ut mitt gammla 540 me hemmasnickrad bänk å bakgrund till ett komplett 540 med bänk å heltäckande ramp dessutom allt i svart, fick tag i karet på blocket bara 2-3år gammalt ska det vara för 3000:- följer även med någon billig btn kopia som ska rivas ut. Har inte hämtat karet än men ska göra det på lördag men först ska jag till Herkules å köpa lite moduler, hade tänkt mig att köpa runt 4 st för jag har redan 2 hemma så totalt blir det runt 6st, min plan är att försöka få till de flesta modulerna i ena hörnet så det blir en känsla av att man kommer ut på öppet hav om ni förstår vad jag menar, bilder kommer naturligtvis under projektets gång, men om jag känner mig själv rätt så kommer det att gå undan. slänger ut en bild på hur karet ser ut just nu hos sin ägare..
#2 - 28 augusti 2008 21:20
Ha ha... Om det hade varit jag så hade jag nog tiggt till mig ett större kar.. Spännande att se fortsättningen... ;)
#3 - 29 augusti 2008 07:26
hehe, jo visst man kan aldrig ha ett för stort kar, ville igentligen ha ett 600L men det finns inte plats just nu, så det får bli ett större när vi flyttar till hus.....jag är mest glad över att få bygga lite me moduler;)
mvh krille
#4 - 31 augusti 2008 09:45
det blir aldrig som man tänkt sig!!

Då har jag hämtat karet i skövde, å det va i jätte bra skick så jag helnöjd och jag han även me en tur till hercules å köpte mig llite moduler som sagt, men det va djävlar i mig svårt att försöka klämma in alla i ett hörn ikaret så jag fick släppa lite på det, hade nog varit lättare om man hade haft obegränsat med moduler så att man kunde exprimentera lite, man vill ju inte såga sönder 900 spänn, nåja blev ganska nöjd ändå fick en liten grott känsla till höger där mina troffar kan dra sig undan, ska idag ut å köpa lite mattsvart färg å måla bakrutan å sidorutorna, ska även köpa en säck me blästersand. Ska även försöka dra ut i naturen å leta lite stenar som matchar modulerna, lite bilder kommer så länge så ska jag dra till torp....hej hå...
#5 - 31 augusti 2008 11:00
Det blev ju kanon bra!! :) Ska bli kul att följa den här tråden! :)

buffe78 skrev:
Då har jag hämtat karet i skövde, å det va i jätte bra skick så jag helnöjd och jag han även me en tur till hercules å köpte mig llite moduler som sagt, men det va djävlar i mig svårt att försöka klämma in alla i ett hörn ikaret så jag fick släppa lite på det, hade nog varit lättare om man hade haft obegränsat med moduler så att man kunde exprimentera lite, man vill ju inte såga sönder 900 spänn, nåja blev ganska nöjd ändå fick en liten grott känsla till höger där mina troffar kan dra sig undan, ska idag ut å köpa lite mattsvart färg å måla bakrutan å sidorutorna, ska även köpa en säck me blästersand. Ska även försöka dra ut i naturen å leta lite stenar som matchar modulerna, lite bilder kommer så länge så ska jag dra till torp....hej hå...
#6 - 31 augusti 2008 11:07
Kommer att bli bra med svart bakgrund där modulerna inte täcker glaset.
#7 - 31 augusti 2008 14:05
Guy Palm skrev:
Kommer att bli bra med svart bakgrund där modulerna inte täcker glaset.

Ska precis börja me att tona glaset med svartfilm, är nyfiken på hur det kommer bli. Om det blir mer djup i det än att måla svart, om det blir för ljust hade jag tänkt att sätt en blå bakrund på solfilmen å på så sätt få lite mer djup..
#8 - 31 augusti 2008 15:43
Verkar rätt så vettigt att använda solfilm i stället för att måla. Man kanske vill ändra något i framtiden.
#9 - 31 augusti 2008 15:55
Ser riktigt bra ut. Ska bli kul att se hur det fortlöper. Jobba på :)
#10 - 31 augusti 2008 17:15
det sket sig me solfilmen, blev för blankt tyckte ja, ska sova på nån annan lösning, ni som målat med färg var har ni köpt den fackhandel? eller typ Bauhaus och vad för färg har ni andvändt? Är det nån som har provat att måla på en plyfa eller liknande i olika nyanser, typ mörk blått till svart...?
#11 - 31 augusti 2008 17:15
tasty skrev:
ser riktigt bra ut. Ska bli kul att se hur det fortlöper. Jobba på :)

tack....:)
#12 - 31 augusti 2008 17:16
AORFISH skrev:
Det blev ju kanon bra!! :) Ska bli kul att följa den här tråden! :)

Tack så mycket, är inte riktigt nöjd än men det ska ju inredas med lite sten oxå.....
#13 - 31 augusti 2008 18:20
Väldigt fint buffe78 !!!:)
#14 - 31 augusti 2008 21:15
Tackar Tackar, en liten fråga till alla! Jag fick med ett Fluval404 ytterfilter men när jag skulle provköra det nu ikväll så läkte det som ett soll, det rann vatten ímmellan pumphuvudet å filterbehållaren, kan det va så att packning är dålig? eller nått annat? har nån haft samma problem? tacksam för hjälp...
krille
#15 - 1 september 2008 10:20
Hade exakt samma problem med mitt 305 första gången, men andra gången tog jag hela min kroppstyngd för att sätta på locket ordentligt, men jag tipsar inte att göra de, man kan ju skada packningen.

Jag vågar inte använda mitt 305 pga at de läckte en gång. :D
#16 - 2 september 2008 11:15
´Fick igång karet igår blev jävligt nöjd, ska nog i lite mer sten i vänster hörnet. använde gammal filtermassa från förra karet så jag hoppas att det funkar å kommer igång med floran, här kommer lite bilder och en liten film, enjoy.....
#17 - 2 september 2008 13:02
movie

watch in high quality...

" target="_blank">
#18 - 2 september 2008 13:57
#19 - 2 september 2008 14:10
Ja,det blev fantastiskt snyggt!! :) Lite mer sten låter som en bra ide även om det är kanon nu.. :)

buffe78 skrev:
" target="_blank">
#20 - 2 september 2008 15:13
Tack ja jag blev sketa nöjd, ska nog införskaffa mig ett marine-glo lysrör med för att försöka få mer känsla i karet..
#21 - 3 september 2008 11:21
en bild på ena filtermodulen. Innehåller biobollar grovfiltermatta och en powerhead70, har två såna här filter i karet, funderar på ett ytterfilter oxå, få se totalt är det iallafall 3000L/h..
#22 - 3 september 2008 11:58
bild

Nu har vattnet klarnat lite, har dock inte fixat mer sten än, men det kommer när jag hittar sten som passar in...
Bilagor:
#23 - 3 september 2008 18:41
De blev ju riktigt nice! Tycker verkligen om inredningen samt fiskarna som syns på bilden. :)
#24 - 3 september 2008 19:58
mer sten i

Tack tack :)
har hämtat lite mer sten idag å tvättat å kokat dem så nu i har dem åkt i, blev lite mer gömställen för dem :) har även byggt lite tripp trapp med skiffer bakom anubisen till hörnet men täckt det med andra sten så att det inte ska förstöra färgsättningen...OBS kvälls ljuset är på...
#25 - 4 september 2008 21:41
cirkulation?

Har som sagt 2st powerhead70 på vardera 1500L/H, men det känns som inte det räcker till, har ni några förslag? Inner eller ytterfilter? eller en Koralia? vilket inner/ytterfilter är bra?, kom som sagt gärna med förslag. förresten är det nån som har andvänt sig av ett marine-glo lysrör till tanganyika??
#26 - 4 september 2008 23:05
6 gånger akvarievolymen räcker väll gott och väl till tanganyika.
Man brukar väll prata kring dubbla eller tre gånger som minimum...
Ett mindre innerfilter att sätta långt ner i karet som vispar på botten kan ju vara en idé...men går det vågor på ytan och vattnet studsar mot rutorna borde ju räcka.
Följ nån liten skräpbit igenom karet och se så den är lite överallt så vet du att du har bra cirkulation i hela karet...
Mår fiskarna bra så ska det inte vara nån fara.

Alla "havslysrör" brukar ju se bra ut i afrikanska akvarier...fast vad jag läst är att inte fiskarna vill ha så mycket ljus och dom flesta tar fram sina rätta färger vid svagare belysning...
#27 - 5 september 2008 18:43
stoppa in en Koralia 3 på 3200L/h oxå precis, blev en jädra fart på vattnet satte koralian i motsatta hörn vad dem två powerheaden sitter, tänkte bara på en sak. är det nån som har testat att köra en sådan cir.pump på timer? tänkte att drt kunde vara lite lugnare under natten, vad tror ni om det???
#28 - 6 september 2008 13:33
Btw så tycker jag faktiskt att du har ett delikat-naturligt-passar-bra-till-tanganyika-ljus...
Iaf som det ser ut på bilderna...
#29 - 8 september 2008 17:35
Finfint kar!

längtar tills jag får fisk i mitt!
#30 - 14 september 2008 14:53
update

Nu har karet varit igång i 2vec åjag har bara förlorat 1troffe å då hade jag ingen inkörningsperiod av karet, men nu börjar algerna komma kisel eller brunalger eller vad dem heter? frågan är, hur får jag bort dem? finns det något bra medel som funkar?... kommer lite bilder på karet snart igen.
mvh krille
#31 - 14 september 2008 20:49
Troffar

Hur ser man att en hona tuggar? en av troffarn ser nämligen ut som en pelikan?? kan det va bebisar tro?:)
#32 - 15 september 2008 05:48
buffe78 skrev:
Hur ser man att en hona tuggar? en av troffarn ser nämligen ut som en pelikan?? kan det va bebisar tro?:)

Hehe det verkar inte sämre;) Malawisar ser man ju lätt om de tuggar, det borde väl inte vara så stor skillnad med troffar?
#33 - 15 september 2008 11:33
Ja, det är en hona som tuggar då. Har du mer frågor om troffar, så kan du ställa dom i troffetråden.

MVH/Freddan
#34 - 17 september 2008 21:09
127bubbel skrev:
Ja, det är en hona som tuggar då. Har du mer frågor om troffar, så kan du ställa dom i troffetråden.

MVH/Freddan

yes yes ska jag göra...
#35 - 17 september 2008 21:10
Funderar på att köpa två moduler till var av en filtermodul å slänga in i den vänstra delen av karet, vad tycker ni??
#36 - 17 september 2008 21:19
nya bilder

lite nya bilder på hur karet ser ut nu med algattack:) även en bild på en av ocellatus hanen och även en av lelupin..å en av prinsessorna..
#37 - 1 oktober 2008 12:29
update

slängde i lite mer sten idag stora som små, ville försöka ska lite mer LIV i karet, har inte varit å köpt några moduler än men det ska nog monteras in två till. vatten är rätt så grumligt just nu....
#38 - 1 oktober 2008 13:27
#39 - 3 oktober 2008 12:04
Det är kanonfint! Riktigt trevligt akvarium.. Har själv skaffat mig ett 240 liters som jag ska ha tanganyika ciklider i..:)

buffe78 skrev:
" target="_blank">
#40 - 3 oktober 2008 12:14
Härligt T-kar!!!
Fin, lite "rörig" blandning av sand och sten - ser naturligt, friskt och gott ut!:)
#41 - 3 oktober 2008 12:57
Himla nice balja du fått till och algerna kommer att dölja utblåset tids nog.. ;)
#42 - 3 oktober 2008 20:39
Gaffel skrev:
Himla nice balja du fått till och algerna kommer att dölja utblåset tids nog.. ;)

tack tack
ska allt fixa till utblåset när jag köper dem sista modulerna....;)
#43 - 3 oktober 2008 20:43
MaxB skrev:
Härligt T-kar!!!

Fin, lite "rörig" blandning av sand och sten - ser naturligt, friskt och gott ut!:)

tack så mycket, ska nog bli bättre när det kommer alger på dem nya stenrna så dem smälter in mer plus att jag ska köpa lite större korn av rådasand, när tillfälle ges som brytare av storlek skillnaden lite mer...
#44 - 3 oktober 2008 20:56
AORFISH skrev:
Det är kanonfint! Riktigt trevligt akvarium.. Har själv skaffat mig ett 240 liters som jag ska ha tanganyika ciklider i..:)

tack tack, gilla ditt nya kar oxå, fast malawi tanken är ett strå vassare ;), vad ska du ha för sorts T-ciklider i??
#45 - 18 oktober 2008 10:27
Altum

Har idag varit i kontakt med Kent i Nol, så imorgon bär det av till honom å byter i mina T-ciklider till en 5-6 Altum, ska greja med karet idag å få upp alla firrarna till en temporär balja å sen ska sanden göras ren å botten modulen ska tas bort å monteras på bakrutan....brottom brottom........
#46 - 18 oktober 2008 10:50
buffe78 skrev:
Har idag varit i kontakt med Kent i Nol, så imorgon bär det av till honom å byter i mina T-ciklider till en 5-6 Altum, ska greja med karet idag å få upp alla firrarna till en temporär balja å sen ska sanden göras ren å botten modulen ska tas bort å monteras på bakrutan....brottom brottom........

Kanonfint du har verkligen lyckats :) .
Vad är det för altum har Kent i Nol?
Är det Peru altum eller Columbia är dom VF?
#47 - 18 oktober 2008 11:04
"Äkta altumscalare från Orinocco sm-med storlek , kanonbra kondition äter bra."
så skrev Kent själv.....dem är skit fina tycker jag....
#48 - 18 oktober 2008 11:22
buffe78 skrev:
"Äkta altumscalare från Orinocco sm-med storlek , kanonbra kondition äter bra."

så skrev Kent själv.....dem är skit fina tycker jag....

Hur är det med storleken är dom väldigt små eller?
#49 - 18 oktober 2008 12:59
nä det tyckte jag inte, kommer inte ihåg hur stora men kanske en 5-7cm
#50 - 18 oktober 2008 19:10
update

är i full rulle med att limma moduler, fick med råstyrka bort bottenmodulen samt modulen som fanns kvar i mitt 160L. Sitter här nu med min sjunde öl å har inte ätit sen frukost*kurr* men väntar på att min pizza ska bli klar.... nån som varit på hornbach på sistone å kollat hur dem har det med rötter??? Tjejen å pojken flydde fältet i morse när hon visste att jag skulle börja riva i karet och naturligtvis tog hon med kameran, men ska fota Altumen när jag kommer hem imorgon.......
#51 - 19 oktober 2008 15:48
Altum

Jippie....det blev sex Altum hos kent idag........dem har inte fått sin riktiga färg än men redan nu är dem bara sååå fina när dem simmar i karet.......
äntligen är man super nöjd, ska dock i med lite mer redmoore rötter.....
#52 - 19 oktober 2008 15:56
Vad fick du betala?
#53 - 19 oktober 2008 18:51
2400:- :)
#54 - 19 oktober 2008 18:57
Bilder bilder

ursäkta kvaliten, men har bara en vanlig kompaktkamera och så är det lite disigt i karet......
#55 - 19 oktober 2008 19:55
Skulle de inte vara ett tanganyika? Ser ut som amerikanska ciklider ju. :)

Men redigt snyggt blev de iaf! :)
#56 - 19 oktober 2008 20:31
beerzon skrev:
Skulle de inte vara ett tanganyika? Ser ut som amerikanska ciklider ju. :)

Men redigt snyggt blev de iaf! :)

jo då det va det :)
men det fick bli en abrovinch, kunde inte motså altumen när jag fick se dem hos kent i nol, å tjejen har satt stopp på akvarie köp...:(, tills vi köpt hus:)
#57 - 19 oktober 2008 20:33
Film

som sagt inte världens bästa kvalite å cirkulationen är för tillfället för stark men det ska ordnas imorrn.

" target="_blank">
#58 - 20 oktober 2008 18:48
äter som hästar

trodde aldrig att det va som fart på scalarer men när det vakas mat så får dem allt fart...(ser nästan ut som mina troffar).hehe, nä men trots att dem bara är stora som drygt en femma så är det grymt fina fiskar... är hel nöjd....
#59 - 26 oktober 2008 09:32

Annons