Projekt: 375L

#1 - 23 februari 2013 10:41
Jag har just insett att namnge projekt inte är min starka sida.

Hur som.. Jag köpte ett 375L aluram kar för någon månad sen. Har stått och trampat och vill få igång det. Fick dock ett ultimatum av han jag bor med: Sälj ett utav de andra akvariumen. Jaja.. Okej.. Sagt och gjort. Idag kommer den en kille och hämtar ett av de andra karen.

Sååe att.. I morgon tar projektet fart. Så här har jag tänkt:

Sand: Julas blästersand.

Ljus: Det som sitter i rampen till akvariet jag köpte, ett aquaglow och ett powerglo. Så småningom så tänker jag sätta in någon typ av "spottar".

Filtrering: Nu ifrån början så kommer jag använda det ytterfiltret jag hade i det gamla karet. Tetratec ex 700. Men ett tetratec ex 1200 ska beställas.

Inredning
: Rötter, lite sten, växter (som jag redan har just nu är javaormbunke, svärdsplanta, frogbit som väntar i hinkar i badrummet.)

Invånare
: Cupidociklid, rödmunnstetra (ev någon annan tetra, men gillar dessa), ancistrus eller annan mal. Eventuellt ett gäng corydoras julii. Sedan funderar jag på att eventuellt ha några nyckelhålciklider.

I morgon som sagt startar projektet. Nu i starten kommer det få gå lite fiskar från det gamla karet i. Och köra in det.
Bilder och dyligt kommer eftersom.
#2 - 23 februari 2013 10:55
En rubrik är ju i slutändan till för att berätta vad tråden kommer att handla om, och det är ju det som du har gjort :)

Skall bli skoj att följa! :)
#3 - 23 februari 2013 11:01
Ja, det är väl så :) Kändes lite vemodigt att tömma möbelkaret. Men, vad gör man inte för större ;)
#4 - 24 februari 2013 11:46
Bild var det ja..
Ser lite fattigt ut nu, men tror det kommer bli bättre när växterna har fått etablerat sig och börjat växa. Har ansat två av javaormbunkarna kraftigt eftersom de inte riktigt ville vara med i det andra karet. De fick trasiga blad och så. Men den som är i mitten är faktiskt fin. Fick även ansa svärdsplantorna ganska mycket, har haft en ancistrus som hellre har mumsat på dom än att äta på algtabletterna..
Lite senare, då tempen har stabiliserat sig tänkte jag göra ett försök att få tag i några tetror i lillkaret.. Det känns som att det kommer bli ett riktigt test på mitt tålamod..

[ATTACH=CONFIG]60224[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]60225[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]60226[/ATTACH]
#5 - 26 februari 2013 16:20
Det här med att fånga tetror.. Nej, det gick ungefär lika bra som en dansande elefant i en porslinsbutik. För mycket hasselgrenar och rötter i vägen. De får vara kvar i det mindre karet.

Jag har insett att någon ancistrus blir det inte. Det blir nog mest troligt ett stim med otocinclus. Tror mina svärdsplantor skulle blir ganska glada då. Men det stimmet blir inte inhandlat förrän senare.

Jag är fortfarande lite fundersam, jag gillar ju rödmunnstetror. Men det vore ändå roligt att testa någon annan tetra. Har kikat lite på kittytetra, citrontetra, svart neontetra och kejsartetra. Tur att jag inte har någon brådska att bestämma mig. :P

Angående PMDD, visst är det smartast att vänta med det tills rötter och dyligt har "satt" sig i karet?
Det verkar då inte gå någon nöd på växterna nu, frogbiten och vattenspikbladen frodas och mår gott.

Jo en annan sak. Hur fungerar det med både corydoras och cupidociklid? Tänkte, de är ju som båda lite bottenlevande.
#6 - 6 mars 2013 09:00
Det blev rödmunnstetror till slut i alla fall. Det kommer nog alltid vara mina favoriter :) Så inhandlade 15 stycken i förrgår, alla har färgat ut fint och verkar trivas.
Hur mycket belastning i fiskväg vågar jag börja med i karet? Är 15 stycken för lite eller för mycket?

Jag går och funderar över karet, skulle vilja trycka ner lite vallisneria. Men konstigt nog så har inte DM någon vallis. Synd och skam att Aqvariefisken las ned. För där fanns de.

Det har börjat kommit någonting vitt och luddigt på växterna. Är svårt att förklara hur de ser ut. Jag får lägga upp en bild senare idag.
#7 - 6 mars 2013 09:05
Synd att du bor långt bort. Jag slängde en 20l hink full med vallis för några dagar sen
#8 - 6 mars 2013 09:07
Ja, det är eländigt det där med avstånd. :P
Men ska kolla på DM igen och även Arkens Zoo, brukar aldrig fara dit. Så kanske de finns där :)
#9 - 6 mars 2013 20:28
Lite bilder i min monolog :)
Konsten att ta kort på ett stimm:
[ATTACH=CONFIG]60523[/ATTACH]

Vad är det för vitt ludd?
[ATTACH=CONFIG]60524[/ATTACH]

Hela karet, har inte hänt så mycket. Förutom att det är stökigt runt akvariet. Men bilder är väl alltid roligt. :)
Blev ingen vallis idag, men ska fara och kika efter dem senare i veckan.
[ATTACH=CONFIG]60525[/ATTACH]
#10 - 6 mars 2013 20:32
Tycker inte att du behöver nån vallis, akvariet är ju snyggt ändå :)

Men du kanske inte ska lyssna på mig som har utvecklat en vallis-allergi. Det växer som f*n och sprider sig överallt :p
#11 - 6 mars 2013 20:39
Tack [:o] Jag får bara en känsla av att någonting fattas när jag tittar på det. I och för sig så har ju inte de andra växterna hunnit repa sig sen jag klippte ner dem. Kan ju bli bättre då de har fått en chans att växa till sig lite.
Jo tack jag vet, jag har haft vallis förr. Och om de trivs så har man det man gör så det ska rensas ;)
#12 - 6 mars 2013 21:05
Är det Limnophila sessiliflora som står längst till höger. I så fall när den har vuxit och blivit längre så klipper du bara av dom och planterar skotten på vänster sida i akvariet så blir det riktigt bra tror jag. Men visst blir det snyggt med vallis också. Gör det som du själv tycker blir bäst :)
#13 - 6 mars 2013 21:50
Riktigt fint har du fått till det! :) Och det blev ju bra med rödmunstetror :) Förstår att du gillar dem! :D
#14 - 7 mars 2013 07:06
[QUOTE=Jesper Broman;1640550]Är det Limnophila sessiliflora som står längst till höger. I så fall när den har vuxit och blivit längre så klipper du bara av dom och planterar skotten på vänster sida i akvariet så blir det riktigt bra tror jag. Men visst blir det snyggt med vallis också. Gör det som du själv tycker blir bäst :)[/QUOTE]

Japp, det är den. Ja jag har tänkt göra så då den har tagit sig :-) låg och funderade igår kväll. Ska vänta
med vallis och se hur det blir först när javaormbunkarna och svärdsplanterna har tagit sig.
#15 - 7 mars 2013 07:14
[QUOTE=Maria S. Edström;1640566]Riktigt fint har du fått till det! :) Och det blev ju bra med rödmunstetror :) Förstår att du gillar dem! :D[/QUOTE]

Ja jag gillar dem. Och igår hände någonting otroligt. Sambon uttryckte att han gillade dem. Han brukar bara gnälla så nått rätt har jag uppenbarligen gjort :-D
#16 - 7 mars 2013 18:18
Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra :)
#17 - 7 mars 2013 19:20
[QUOTE=JonasOne;1640675]Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra :)[/QUOTE]

Ja, det har varit mina favoriter länge nu. De jag köpte in nu till detta kar stimmar jätte bra trots att de inte har någon större fisk som utgör något hot. :) Plus att de har sån vacker teckning :)
#18 - 6 april 2013 09:43
Mjaha.. Var ett tag sedan jag uppdaterade någonting. Kanske för att det inte har hänt så super mycket.
Kom lite alger för ett tag sedan, inte så farligt men köpte in 7 st otocinclus. DM sålde de som Otocinclus Affinis. Men är ganska jätte säker på att de inte är det, utan Otocinclus vittatus. Ska ta lite kort närmare kvällen.

Fick även en liten påhälsning av cyano, det var i och för sig pytte lite som började komma i sanden på ett ställe. Jag grävde över det och minskade ljustimmarna. Då försvann det på en gång och har inte kommit tillbaka. Jag tror att jag har för liten belastning känns det som. Tror även att jag ska börja med pmdd nu. Har inte använt det än för att jag inbillade mig att växterna måste få "gå in sig" i karet innan. För att kunna tillgodose sig gödningen. Jag vet inte om jag har tänkt helt galet eller. Men kändes logiskt.

Funderar även på att ta och utöka fiskantalet nu. Har ju inte tillkommit någonting förutom otosarna. Är lite små sugen på scalarer, vanligt färgade då. Inte någon odlingsfärg. Tror att de skulle passa in i beståndet.

Otocinclus
Rödmunnstetror
Scalarer
Biotodoma Cupido
Ev. några Corydoras

Vad tror vi om det?
Bilder kommer i kväll :)
#19 - 6 april 2013 18:25
Bilder var det ja. Vet inte vad kameran har fått för spel. Bilderna blev skit dåliga, har aldrig blivit det tidigare.
[ATTACH=CONFIG]60981[/ATTACH]Detta tycker inte jag ser ut som Otocinclus Affinis, utan snarare som en vittatus. Eller har jag fel?

[ATTACH=CONFIG]60982[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]60983[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60984[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]60985[/ATTACH]

Dimmiga och tråkiga bilder. Men, ändå bilder. :)
#20 - 6 april 2013 18:43
[:-106]
#21 - 8 april 2013 18:45
När en idé har satts i mitt huvud så släpper den inte så lätt. Scalarerna hade ju börjat spökat i huvudet. Att ja, det vore trevligt med såna. Mmm..
Så nu simmar det fyra stycken honey blue ungdjur hos mig. De är fortfarande ganska små, men fina färger. :)
Bilder kommer komma om en vecka ungefär. Då jag ska ner till Karlstad i morgon med skolan.. :)
Känns som mitt liv består av detta nu: Jobba, jobba, utöva praktiken, skola skola!
Jag hade gärna bytt ut jobbet mot akvarietid just nu :)
#22 - 15 april 2013 09:37
Efter att ha varit nere i Karlstad i nästan en vecka så har jag kommit hem.
Oh, juste. Det där att solen alltid skiner i Karlstad? Gäller det enbart då inte jag är där? Det har regnat, snöat, regnat och varit mulet hela tiden. :) Men trevligt ställe med trevliga människor ändå!
Hur som helst har jag fått uppdateringar av sambon med jämna mellanrum! Han satt sig verkligen in i detta! Vilket jag tycker var roligt!
När jag slutade kursen på kvällarna så kollade jag alltid mobilen. Hade fått ett sms där det stod:
Har matat fiskarna med en sån där kub idag (fryst artemia). Alla äter bra! Men är lite orolig att kurvcikliden (ja han har lärt sig namnet på dem ;) ) är lite sur på de nya scalarerna. Den ser i och för sig bara nyfiken ut, men tänk om den är dum med dom?

Då kände jag att, ah, han fixar detta galant! Härligt att få den känslan! :) Det sved lite att fara bort just efter jag köpt nya fiskar. Men han gick helhjärtat in och tog hand om dem :) Sen så har han till och med läst på! Han hade googlat på nitrit, för att han hade hört mig surrat om det någon gång. Och nu när han väl fick fullt ansvar över karet så blev han nog lite intresserad. Så. Summan av detta är att han fattar nitrit bättre än mig! :O Det känns ju.... Härligt... ;) Nej, men det är roligt att han har skapat lite intresse.

Givetvis kom jag hem så sent igår så karen hade släckts så jag såg ju ingenting. Och nu sitter jag och väntar på att de ska tändas så jag får kika lite på dom :) Och ta lite bilder, om nu min kamera vill vara med mig idag.
#23 - 16 april 2013 18:08
Jag blir smått frustrerad på min kamera. Det blir mjölkiga kort, suddigt, ser ut som fiskarna är jätte bleka.. :/
Överensstämmer inte riktigt med verkligheten..
Men men, kort kommer i alla fall.. Ber om ursäkt i förväg för vissa reflexer, det är hockey för fulla muggar i vardagsrummet :)

[ATTACH=CONFIG]61225[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61226[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61227[/ATTACH]
#24 - 16 april 2013 19:55
Snyggt! ;)
#25 - 21 april 2013 20:17
Tack :)

Ja, det rullar på i behagligt tempo här. Var in på DM och skulle kika efter corydoras julii. Men, de stackars få corydoras jag hittade var pandor som stod och tryckte i ett hörn. Jag kände att.. Nja.. För det första vill jag ha julii. För det andra så såg de inte så pigga ut.
Det fanns i och för sig sterbai också, men de var så snordyra så de skippade jag bara av priset (180:- st tror jag att de var).

De andra fiskarna lever och mår. Äter som grisar. Scalarerna har då inga problem att visa att de är hungriga.
Det som är lite synd är att jag sällan ser otosarna.

Har börjat funderat i banorna på cupidocikliderna. Ska beställa hem dem då jag känner mig säker på att karet är i "gott skick" för att ta hem dem. Att det är ordentligt inkört. Men det har ju gått ganska bra hittills :) Inga tydliga nitritspikar, inga algbomber och inga döingar :)

Nu har jag surrat klart för idag. Mjodå..
#26 - 21 april 2013 21:06
Tycker det är skitsnyggt, bra jobbat! Den där svängda roten till vänster var verkligen läcker.

Vad är det för växt som är där uppe mot ytan, till vänster?
#27 - 22 april 2013 12:43
Tackar :)
Det är en flytväxt, frogbite kallas de. Vet inte vad det latinska namnet är. Växer som ogräs om de trivs :)
#28 - 28 april 2013 12:00
Har varit på DM idag och beställt corydoras julii. De kommer i slutet av veckan :)
När jag var in dit idag så fanns det corydoras paleatus. Men njaa, jag hade ju bestämt mig för att jag ville ha juliin. Så då väntar jag hellre än att impulsköpa fisk som jag ifrån början inte ville ha.

Funderar på att skola om 130 litarn. Just nu så går det några glödbandstetror, några kardinaltetror, ancistrus och en ensam ap. baenschi hona där i (hon jagade antagligen ihjäl hanen :/ ). Med rötter, hassel, frogbite och en totalt uppäten javaormbunke.
Jag tappade sugen på detta kar då jag stoppade ner några eklöv (som jag skållat först). Dagen efter när jag klev upp var det massdöd i akvariet. Tog upp eklöven och gjorde ett stort vattenbyte. Sedan dess har det varit helt normalt i karet. Jag antar att eklöven hade nått i sig som inte var riktigt bra.

Är sugen på att köra tanganyika i det karet. Har varit sugen på dessa raringar ett bra tag [FONT=verdana, arial, helvetica, sans-serif][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=626&SOK=1 . Men karet är för litet. Har kikat på några prinsessor också. Och snäcklekare. Men, jag får fundera lite innan :)

Nu tappade jag tråden lite.. 375:an var det ja..
Som sagt, corydoras julii är på intågande. Javaormbunkarna som jag klippte ner vid start av detta kar tar sig faktiskt bra med tanke på att jag bara göder med pmdd och ingen kolkälla.
Är det bara jag eller verkar javaormbunkarna inte uppskatta EC? Mina blev då inte fina då jag använde det.

Börjar bli lite sugen nu på att beställa cupidocikliderna nu faktiskt. Men jag sitta på händerna ett tag till :)

Blev en hel massa svammel idag.
#29 - 29 april 2013 19:06
Gör ett försök till att bryta min monolog här och försöka få in nya idéer :)

Sitter och funderar i min ensamhet, i brist på att sambon inte vill höra mina tankar kring akvarium något mer.
Cupidociklider.. Jag har hört många prata sig varma om dessa små jordätare.
Men, med den beslutsångesten jag har så sitter jag och kikar på artbeskrivningarna varje dag nästan.
Vad skulle du välja för jordätare om du vore jag? I ett 375l, med scalarer, rödmunnstetror, otosar och pansarmalar?
Vore bara roligt att höra andra tankar än mina egna ett tag :) Ös på bara!

Har även beställt ett nytt ytterfilter igår kväll. Tetratec ex 1200. Gillar det jag har nu (tetratec ex 700) så satsade på ett till tetratec :)
#30 - 4 maj 2013 16:31
Jag fortsätter mala på med mitt..
Hämtade corydoras juliisarna i torsdags. De har anpassat sig och blev ett fint tillskott till karet. Corydoras överlag tycker jag är otroligt festliga fiskar. De är lite som "dum dummare" i akvariet. De tok simmar åt alla håll och kanter, de simmar rakt in i scalarerna, krockar med tetrorna. Men de ser lika lyckliga ut för det :)

Jag lär få ytterfiltret i början av veckan nu som kommer. Sökte efter paketet och nu var det i Malmö. Så, yeey :)

Jag har lite funderingar kring mitt 130 liters kar också. Jag har bestämt mig att göra om det. När lusten faller mig in, blir inget projekt nu på en gång, utan det får komma när jag känner att orken finns.
Det blir ett tanga kar. Har suttit och kikat lite i artbeskrivningarna. Och den jag fastnade för mest var Lamprologus ocellatus. Verkar vara en intressant fisk, gräv beteendet de har är ju riktigt roligt att titta på (youtube är min vän :) )..
#31 - 9 maj 2013 09:50
Ledig dag! Fantastiskt skönt :)
Ytterfiltret fastnade i Malmö, men fick det igår. Monterade ihop det igår kväll och hällde i "gammvatten" från det andra ytterfiltret ner i den nya burken. Så nu går de parallellt med varandra. Kan lova att det var ett bra drag i det nya! Drog ner lite på effektiviteten så scalarerna slipper sitta fastklistrad på andra sidan :)
Annars så försöker jag få ut de sista luftbubblorna ur behållaren. Filtret brummar lite, men inte så det stör något nämnvärt.

Har även fått tag i lite Hydrocotyle sp. "Japan". Grymt fin :) Hur fungerar det om man vill dela på den? Tänker så här, att om den trivs och växer på sig så funderar jag på att stoppa ner i lite i det mindre karet. Klipper man bara av en tuss och stoppar ner. Eller hur gör man?

Förövrigt kunde jag ju önska att det inte regnade när jag är ledig. Men, är kanske ett tecken på att jag ska köra VB och lite stök inne i stället :)
#32 - 11 maj 2013 17:35
Om någon undrar vad mitt betyg på Tetratec ex 1200 är så kan jag bara säga att än så länge, så är det helt klart mvg ( jag vet att betygsskalan har ändrats).
Tyst, effektivt och fruktansvärt lätt att hantera (koppla ihop och starta).
Jag kan lite och ingenting om filter, men gillar verkligen detta.

Scalarerna växer så det knakar. De var lite halv skraja när de kom hit, bleknade fort när jag kom mot akvariet. Men nu är det snarare tvärt om, när jag närmar mig eller sitter och tittar så blir deras ränder kolsvarta och man kan se hur de skimrar i blått :) De har även börjat fått tydligare prickar uppe på ryggen.

Mycket jag är nöjd över nu :) Borde ta en bild.. Men massagekunder väntar, så det får bli senare.
#33 - 11 maj 2013 18:33
Ja fler bilder :)
#34 - 11 maj 2013 21:08
Kommer i morgon :) Akvariet hann släckas innan jag kom hem igen. :P
#35 - 14 juni 2013 18:24
Dessa bilder blev inte riktigt av insåg jag nu då jag kikade in.
Har fått cyano i karet, det är ganska lite, men ändå störande.
Jag funderar på att mörklägga karet helt i tre dagar.
Men, problemet kvarstår ju ändå. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Har läst lite och för vissa fungerar det utmärkt att bara mörklägga en gång så försvinner det för alltid.
Medan andra har det kommit tillbaka hos.
Det kan ju vara värt att mörklägga. Det kanske är så att det inte kommer tillbaka hos mig :) Vem vet..

För övrigt så händer det inte så mycket i karet nu.
De fiskar som är i karet tuffar på. Är ju tänkt att jag ska ha någon lite mindre jordätare i (cupido).
Men känner mig samtidigt inte stressad över att köpa in och introducera nya fiskar just nu.
Vill få ordning på karet ordentligt innan. Plus att jag inte riktigt har haft tid att engagera mig så mycket i karet förutom matning och vattenbyten.
Har varit mycket runt omkring senaste tiden.

Men till hösten tror jag att motivationen och inspirationen kommer tillbaka. Jag är nog lite av en periodare. Sommaren brukar bli lågsäsong för mig.
Men ska hur som helst försöka få bort cyanon.
Steg ett blir att släcka rampen helt.
Steg två blir att mörklägga.
Steg tre får vi se :)

Fredags svammel på hög nivå känner jag. Men vad gör man inte i brist på annat.
Ha en skön helg!
#36 - 14 juni 2013 18:38
Mörkläggning funkar, men det tar inte bort orsaken till cyanon.
Jag har fått cyano i 2 omgångar så helt klart ligger jag fel någonstans men jag kommer inte riktigt underfund med var.
Jag mörklade i 3dagar i 2 omgångar med en veckas mellanrum. Sen var ALL cyano borta, sen kom det tillbaka efter ca 2månader då bombade jag på med General Tonic, det funkade ju också men nu har det sakta kommit krypande tillbaka igen. Blue Exit ska tydligen funka enligt vissa, fördelen med detta verkar vara att det är en helt klar vätska till skillnad mot General Tonic så man kan dosera det vid behov utan att hela burken ser ut som grönt slime.
#37 - 14 juni 2013 18:56
Ja, jag skulle vilja kunna klura ut vad orsaken är. Har suttit och funderat mer än en gång på vad problemet är. Har inte gjort någonting annorlunda med detta kar som alla andra jag har haft och har, och har aldrig råkat ut för detta förr. Konstigt.
Jag hoppas mörkläggning fungerar för mig. Vill helst slippa använda medel, men måste man så måste man :)

Har för mig att jag har läst någonstans att man kunde "göda" bort cyanon. Fungerar detta? Och vad göder man mer av?
Rätta mig om jag har fel, kan hända att jag har läst fel.

Surt att det är på väg tillbaka :( Man vill ju helst slippa använda medel som GT.
#38 - 14 juni 2013 19:08
Det som alltid nämns är att hålla upp nivåerna av nitrat, så delen i PMDD som man ska köra mer av är KNO3.
Men lita inte för mycket på mig, jag misslyckas ju ;)
#39 - 14 juni 2013 19:13
Hallå! Jag har bråkat med cyano några år och verkar ha fått bukt med dem genom att belasta karet hårdare och färre vattenbyten. D v s mata firrarna frikostigt (ingen halvsvält) och ha rätt så många innevånare. Dock inte mata så att massa mat ligger och ruttnar. När jag mätte upp vattnet låg jag på höga nivåer av nitrat och fosfor men jäkligt lågt med nitrit. Lite lågt på järn. Tillsatte det och ny fart på växterna. Det jag vill ha sagt med det är att mitt kar genom firrar som lever om, käkar och skiter samt bra sprutt i ytterfiltret ger växterna näringen i stället för doserande med pmdd. Dock behövs nog s.k. spårämen (järn mm). Märkte även att blue exit funkar fint utan att färga ut hela karet i en grön dimma. Använde det initialt motvilligt när cyanon kom smygande. Men jag får erkänna att det verkar hålla vad det lovar. Växterna såg fortsatt välmående ut.
#40 - 14 juni 2013 20:53
KristianE: Ja, det var så det var. Kanske är värt ett försök :)

Triumph: Ja, jag har också fått den ideén att jag kanske borde belasta karet mer. Är ganska försiktig med matningen. Jag kanske skulle kunna mata en gång till mer dag. Nej mat på botten försvinner då mina corydoras äter upp det mesta med nöje :)
Har även funderat på om jag trots allt skulle slänga i lite mer fiskar. Det är relativt tomt i karet egentligen.

Visst är det GT som slår ut bakterier?
Gör Blue Exit samma sak?

Jag är inget stjärnskott på vattenkemi, men känner mig små stolt över att jag faktiskt förstår lite grann :)
#41 - 14 juni 2013 21:08
Tycker du har bra koll. Jag och många andra bara tror vi har det ;)
GT slår ut bakterier men Blue Exit verkar inte ha den effekten. Jag är som sagt skeptisk till preparat, men blågrönt slem att tampas med i åratal gör att man omvärderar. Blue Exit har inte samma slagkraft som GT men sätter man in det vid måttligt angrepp verkar det funka fin fint.
#42 - 14 juni 2013 21:20
Jag är också lite skeptisk. Men samtidigt så ibland så kan det vara enda lösningen.
Nu har jag ju inte översvämmat med cyano.. Än.. Peppar.. Peppar..
Ska testa och belasta lite mer, först och främst i matningen då. Och sänka ljustimmarna.
Sen mörklägga. Preparat blir sista utvägen känner jag.
Det är trots allt inte mycket cyano jag har, är lite på botten som jag dagligen skyfflar över med sand (vet inte om detta är en bra idé), sen så sätter det sig på svärdsplantornas blad, försöker ta bort det manuellt när jag ser.
Men det är en skit grej i karet i alla fall. Har sett i många trådar hur folk kämpar med det. Jag hoppas jag får bukt med det så det inte tar över helt.
Tänker så att börjar jag fixa redan nu när det inte är så mycket så är förutsättningarna kanske lite bättre :)
#43 - 15 juni 2013 09:48
Hoppas du blir av med cyanon. Har själv drabbats ett par gånger men jag har haft tur och det har försvunnit lika fort som det har kommit. Nån gång har jag varit tvungen att mörklägga med bra resultat :)
#44 - 15 juni 2013 18:54
Ja jag hoppas jag har samma tur. Har karet helt släckt nu, det står relativt mörkt redan. Men vet att vid mörkläggning får inte ett uns ljus komma in. Men tänkte testa detta först.
Jag har inga större problem med att det kommer alger. Men cyano stör mig. Alger ses av mig som mer normalt och naturligt än vad cyanon gör.
Men, detta gör mig antagligen en erfarenhet rikare, får se det positivt!.. Försöka i alla fall :)
#45 - 15 juni 2013 19:04
När jag mörklade så var jag ganska noga, men inte helt galet som många säger att man måste vara. Visst det krävde 2 omgångar men mitt kar var rejält drabbat...
Bifogar 2 bilder

Innan första mörkläggningen
[ATTACH=CONFIG]62398[/ATTACH]

Min mörkläggning, man ser glipan längst till höger, sen har jag ett par hål på täcklocket och min ramp täcker bara halva burken.
[ATTACH=CONFIG]62399[/ATTACH]
#46 - 15 juni 2013 20:09
Jag hade problem med cyano en längre tid och jag provade både mörkläggning och att höja KNO3-halten. Det senare fungerande inte och mörkläggning fungerade för studen men efter någon vecka var cyanon tillbaka. Sedan fick jag tipset att gå ner till 6 timmars belysning och detta visade sig fungera. Cyaonon tynade långsamt bort och idag är den nästan obefintlig. Det här är min erfarenhet av cyanobekämpning. Har aldrig använt Blue exit eller GT dock.
#47 - 16 juni 2013 09:11
[QUOTE=KristianE;1653032]När jag mörklade så var jag ganska noga, men inte helt galet som många säger att man måste vara. Visst det krävde 2 omgångar men mitt kar var rejält drabbat...
Bifogar 2 bilder

Innan första mörkläggningen
[ATTACH=CONFIG]62398[/ATTACH]

Min mörkläggning, man ser glipan längst till höger, sen har jag ett par hål på täcklocket och min ramp täcker bara halva burken.
[ATTACH=CONFIG]62399[/ATTACH][/QUOTE]

Oj! Ja, det var rejält drabbat. Mitt syns nästan inte egentligen. Det är om man trycker näsan mot rutan och kikar. Sen är det några fläckar i sanden. Men jag har märkt att det som var i sanden har försvunnit efter att ha rampen släckt i en dag. Så kanske detta fungerar för mig.

Man kanske inte behöver vara så extremt noga då med mörkläggningen. Jag hade fått för mig det.

Har läst lite olika om varför cyano kommer.
Har du lyckats luska ut varför den kommer hos dig?
#48 - 16 juni 2013 09:15
[QUOTE=johnsson_82;1653039]Jag hade problem med cyano en längre tid och jag provade både mörkläggning och att höja KNO3-halten. Det senare fungerande inte och mörkläggning fungerade för studen men efter någon vecka var cyanon tillbaka. Sedan fick jag tipset att gå ner till 6 timmars belysning och detta visade sig fungera. Cyaonon tynade långsamt bort och idag är den nästan obefintlig. Det här är min erfarenhet av cyanobekämpning. Har aldrig använt Blue exit eller GT dock.[/QUOTE]

Vad härligt att det försvann!
Ja, fungerar detta (har rampen släckt och karet står relativt mörkt) så kommer jag gå tillbaka på enbart 4 ljustimmar. Och fungerar det så ska jag låta det vara så ett tag.
Det verkar vara olika saker som fungerar för olika kar.
#49 - 20 juni 2013 12:21
Uppdatering om cyanon..
Jag testade som sagt att släcka ned karet i tre dagar, matade lite mer än vad jag brukar göra.
Och poff, cyanon är borta.
Nu kör jag till en början fyra ljustimmar med bara ett lysrör igång (har två i rampen).
Fyllde på lite vatten idag (vet att jag ej bör göra det, men karet är öppet så det dunstar).
Hällde i vanlig dos av pmdd, förutom KNO3 där jag tripplade dosen ( kanske var att ta i).

Jag spekulerar för mig själv vad orsaken är.
Det enda logiska jag kommer fram till är att karet är för rent, jag har för liten belastning.
Jag tror att cyanon skulle hållas undan om jag te x stoppade i mer fisk.
Vill inte vräka ner mat för att få nitratet att gå upp.
I och med att jag satt och funderade på detta började jag tänka på om jag eventuellt skulle kunna ha nyckelhål tillsammans med scalarerna och biotodoma cupido. Eller blir karet för fullt....

Jag har fått en ny annorlunda lärdom av detta kar.
Att jag aldrig ska sätta mig och plugga i samma rum som akvariet. För min karaktär är inte bra!
Så fort det blir lite klurig anatomi så börjar jag snegla mot karet och fundera på vad jag ska göra med det istället :)
Effektiv studietid!!
#50 - 20 juni 2013 17:13
Jag kör nyckelhål med mina Scalarer, funkar kanon rent sällskapsmässigt. Hur det skulle funka med din storlek vet jag inte, nyckelhålen håller ju sig generellt närmre botten så dom konkurrerar inte direkt om samma plats.
#51 - 21 juni 2013 08:14
Okej. Ja då konkurrerar de ju om samma plats som de framtida jordätarna. Får ta mig en funderare. I och för sig är cupidocikliden fredlig, vilket nyckelhålen och är har jag fått för mig. Men de kan ju störa varann i alla fall..
Jaja, trevlig midsommar! :-)
#52 - 23 juni 2013 19:27
Midsommarhelgen gick onekligen väldigt snabbt.
Kom hem för ett tag sedan, gick direkt till 375L karet och kikade efter cyano.
Och nej, det finns inget :) Inte än ;)
Har en fem timmars bilresa till stugan, så idag när vi for hem så somnade givetvis mitt sällskap (jag körde :P ). Passade då på att fundera på akvariet. Jag ska köpa några nyckelhål har jag bestämt. Det är ju relativt tomt egentligen.
Problemet kan komma ifrån för lite belastning. Så jag testar, är ändå tid att stoppa i några fler.
Jag tror mitt problem kan ha varit: För lite fisk och för mycket vattenbyten : för rent kar.

Nu har de fått mat och allt är frid och fröjd. Tog även lite kort. Lovade dem förut, tog lite tid :)

[ATTACH=CONFIG]62499[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62500[/ATTACH]

Ska bli fler bilder i denna tråd.
Men ska fixa lite mer växter, var ett gäng som jag ansade bort i och med cyanon.
#53 - 24 juni 2013 11:58
Sv: Projekt: 375L

Ser ju bra ut det där :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#54 - 24 juni 2013 12:50
Jag ska stoppa ner lite mer växtlighet bara :)
Vore roligt att testa co2, men känns som jag är ute på väldigt djupt vatten.
Får läsa lite mer om det först.
#55 - 24 juni 2013 15:25
Läs Bluewings tråd, han var ju också "rädd" för co2. Nu är han frälst.
Det är inte så svårt när väl grejerna står på plats, jag tror att det låter krångligare än vad det faktiskt är.
#56 - 24 juni 2013 15:30
Det ska jag göra.
Det som tar emot mest är väl kanske kostnaden att köpa in allt ifrån början :) Fattiglapp som man är.
Men det är ju helt klart värt kostnaden när jag ser kar som har co2 :)

Nu blir det att inhandla nycklar först och främst :)
#57 - 24 juni 2013 15:31

Själv tycker jag att det låter framför allt dyrt :p och visst, ganska svårt också :)

#58 - 24 juni 2013 16:02
Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.
#59 - 24 juni 2013 16:27
[QUOTE=Jesper Broman;1653792]Själv tycker jag att det låter framför allt dyrt :p och visst, ganska svårt också :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2[/QUOTE]

Jag har som fått för mig att det inte är så jätte svårt. Bara i början då allt är nytt och innan man har fått till en bra dosering.
Sen och hålla koll så ph:t inte svajjar. Det känns som en överkurs för mig just nu. Men jag får läsa på :)
Det sitter nog främst i pengarna för min del :P
#60 - 24 juni 2013 16:28

Det har du ju rätt i :)

#61 - 24 juni 2013 16:28
[QUOTE=KristianE;1653796]Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.[/QUOTE]

Så är det. Jag får hålla lite koll på annonser :)
Men ska kika allmänt först hur det fungerar i praktiken. Har mest bara spånat igenom lite om det.
Får fördjupa mig i ämnet lite :)
#62 - 24 juni 2013 17:40

Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.
#63 - 24 juni 2013 20:05
[QUOTE=Moving Waves;1653807]Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.[/QUOTE]

Ja! Det ska jag göra. Hade helt glömt bort den metoden :)
#64 - 29 juni 2013 08:30
Uppdatering..
Cyanon är fortfarande borta, och ser inga spår på att den kommer krypandes tillbaka. Eftersom jag aldrig lidit av detta elände så vet jag inte heller hur snabbt det kan komma tillbaka när man mörklagt och fått bort det.

Var igår och köpte fyra stycken bolivianska fjärilsciklider. Riktiga godingar måste jag säga. Fina färger och bra i hull.
Nyckelhålsciklider fanns dock inte inne. Och kvinnan jag pratade med hon visste ingenting om fiskar (hon sa det själv). Så hon ville inte beställa åt mig för det kunde bli fel..... (?)..
Men, får vänta tills ordinarie personal är tillbaka :)
#65 - 29 juni 2013 09:40
Om man har fått bort all cyano så brukar det ta minst en månad innan man ser tendenser till att det kommer tillbaka. Sen börjar det ju alltid lite långsamt för att sen accelerera mer och mer.
#66 - 29 juni 2013 15:19
Ah okej, jag får hålla lite koll då om några veckor :)
Hur går det för dig med cyanon?
#67 - 12 juli 2013 18:33
I brist på annat att syssla med tänkte jag knåpa ihop lite text här, medan hårfärgen ska sitta i :)

Cyanon har fortfarande inte kommit tillbaka. Men håller koll, kör fortfarande med halva rampen på och 5 h ljustid. Det får vara så tills det inte är så ljust ute längre. Tålamod :)
Nu under sommaren har jag inte tänkt göra så mycket åt karet, mer än att byta vatten och mata. Men till hösten har jag tänkt köpa in lite växter, just nu är det bara javaormbunken som tar sig. Den växer som ogräs, medan svärdsplantorna inte vill vara med alls. Jag har förstått att de gärna vill ha bottengödning. Har kikat lite på såna "lerkulor". Men har en dålig erfarenhet av dem, för flera herrans år sedan använde jag mig av dessa, och det blev en algbomb utan dess like! Så jag passar på dem.
Har även tänkt försöka mig på ett mäsksystem till hösten. Läser och läser och läser om detta. Så innan hösten borde jag ha lite koll på vad som behövs och hur det fungerar. (Förhoppningsvis ;) )

Har även tänkt så här: i och med cyanon är det ju uppenbarligen någonting som är i obalans i karet. Därför tänker jag inte köpa in jordätarna förrän jag är säker på att inte cyanon kommer tillbaka. Tänker så här också, att jag ska göra klart (så klar som man kan bli, finns ju alltid nya rötter/växter som man vill ha i) karet innan jag köper jordätarna. Ska nog försöka möblera lite så det finns lite större gömställen för dem.

Har suttit nu i veckan och studerat karet och dess invånare. Det är otroligt vad jag kan fastna och bara sitta och stirra. Jag måste säga att jag längtar tills jag kan sitta vid det och känna mig nöjd. Tänker nu främst att svärdsplantorna inte mår mumma. Ser lite trist ut. Men, fiskar mår i alla fall bra :) Är väl egentligen huvudsaken.
Är roligt att se hur scalarerna har vuxit på sig. Och hur de skimrar blått i vissa vinklar. Vackra djur :)
#68 - 12 juli 2013 21:53

Det är roligt när man har projekt att gå och tänka på. Och jag tror att man aldrig blir riktigt nöjd med sina akvarier ;)
#69 - 14 juli 2013 10:31
Så är det. :) Men vore skönt om växtligheten mådde bra också. Har börjat blivit så att växter är minst lika roligt som fiskarna.
Funderade ett tag på att börja med EC igen. Men jag upplevde att javan inte gillade det. De "vissnade" och ruttnade när jag använde mig av det.

Jag borde ta och göra om 130 liters karet till ett växtkar. Så jag kan experimentera lite. Egentligen.
Kan nog vara lärorikt :)
#70 - 14 juli 2013 11:54
Visst är det kul med växter :D När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.
#71 - 14 juli 2013 12:16
[QUOTE=Bluewing;1656059]Visst är det kul med växter :D När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.[/QUOTE]

Jaså! Se där! Det visste jag inte :) Då kanske det kan vara en idé att börja med EC innan jag får igång något mäsksystem :)
Jag blir inte mindre sugen på att starta allt NU då du beskriver det så där :D Haha!
#72 - 14 juli 2013 12:37

Idag så resonerar jag annorlunda och skulle nog hellre lägga krutet på Mäsk än EC. Det som är skönt med EC är att flera alger backar av det. Dock inte Cyano och Staghorn vad jag märkte.
Flera växter såsom Svärdsplantor och Cryptocoryne växte tydligt bättre. Men bubbel var det egentligen bara inledningsvis. Javaormbunken verkade inte trivas kanon av det men det funkade. Men Java älskar Co2 ;)
#73 - 15 juli 2013 11:44
[QUOTE=Bluewing;1656066]Idag så resonerar jag annorlunda och skulle nog hellre lägga krutet på Mäsk än EC. Det som är skönt med EC är att flera alger backar av det. Dock inte Cyano och Staghorn vad jag märkte.
Flera växter såsom Svärdsplantor och Cryptocoryne växte tydligt bättre. Men bubbel var det egentligen bara inledningsvis. Javaormbunken verkade inte trivas kanon av det men det funkade. Men Java älskar Co2 ;)[/QUOTE]

Okej. Jag backar lite. Jag väntar helt enkelt med co2/EC till hösten.. Eller i alla fall till efter semestern :P Då jag kan ha full koll.
Jag håller med dig, när jag använde EC förut så hade jag inga alger alls nästan. Staghorn har jag aldrig haft, och hoppas jag slipper. Cyanon backar väl troligtvis inte eftersom det egentligen inte är en alg. Även om det är ett elände :P
#74 - 15 juli 2013 12:04
Jag går lite i tankarna om att skola om 130 litaren jag har till ett rent växtakvarium.
Tänk nu på att detta är bara tankar och funderingar, jag drömmer lite.. :)

Jag skulle vilja skära ner akvariet, för att de som silikonat det förut har gjort ett tätt och bra jobb, MEN det ser ut som att de har gått lös med silikonsprutan och kletat på hejvilt. Det ser inte bra ut. Någonstans..
Så, jag skulle vilja göra om det. Inte bara för utseendet, utan också för att ha testat att göra det själv.

I botten vore det roligt med något sorts "grus" som främjar tillväxten. (Kan ingenting om de olika sorterna som finns).
Sen skulle jag vilja ha lite sten och rötter. Tänker sån vit/grå sten som många använder i scaping och redmore rötter.
Och givetvis växter. Det jag tänker är att det vore kul med någon marktäckande, sen växter i olika storlekar och färger. Har inga speciella växter i tanke just nu. Men någon röd växt vore rolig att ha. Då de inte vill alls i mina akvarium. De verkar vara mer krävande än andra, te x papegojblad.

Sedan givetvis PMDD och co2 i form av antingen en riktig co2 anläggning eller ett mäsksystem som gödning.
Har ett tetratec ex 700 i detta kar, och det fungerar ypperligt.
Belysning.. Ja.. Har sett ramper som "kläms" fast i sidorna på karet också sträcker sig rampen från ena kortsidan till den andra. En sån skulle jag vilja ha. Och lysrör.. Det har jag inte tänkt på än :)
Sen som bakgrund, skulle jag vilja ha någonting som inte är så uppseendeväckande, en ljus ljus blå färg kanske. Någonting neutralt.

Sen som djur tänker jag räkor och galaxy rasboror.

Drömma kan man ju alltid göra tycker jag. :)
#75 - 5 augusti 2013 11:26
Har varit "borta" på semester i två veckor.
Då har sambon tagit hand om karen. Alla fiskar lever, växterna har inte tynat bort. Allt ser ut som vanligt :)
Skönt..
Cyanon är inte heller tillbaka :) Känns som om den skulle ha kommit tillbaka så borde den ha gjort det nu.
Det jag känner nu är att jag borde köpa lite mer växter. Blev en ordentlig "nerklippning" då cyanon var lite här och var.
Dock blir jag lite tveksam på DM:s växter, i ett av växtkaren sås har de såna "mossbollar"/"algbollar". Har ju läst en tråd här som jag tror det var Bluewings tråd om cladophora.. Vill verkligen inte få in något sånt i karet.
Och det som är lite synd är att det är i det karet anubias, windelöv, javaormbunkar.. Ja.. Lite sånt som jag vill ha.
Får studera växterna väl.. :)

Ska försöka fixa lite bilder i kväll. En nackdel med norrland ( ja det finns faktiskt en nackdel ;) ) Är att det inte blir mörkt på sommaren :P
#76 - 5 augusti 2013 14:41
Var på DM. Fick ett anfall och köpte lite anubias och windelöv och fyra nyckelhålsciklider.
Så har gjort om lite i karet och snott fast växterna på lite rötter :)
Tog lite bilder, suddia, grumliga ( i och med vattenbyte och upprivning av rötter), luftbubblor överallt.
Men håll till godo :)

Hela skiten
[ATTACH=CONFIG]63111[/ATTACH]

Denna sida var den jag gjorde mest åt. Den andra sidan ska också få sig lite mer växlighet och rötter så småning om. Då börsen tillåter :)
[ATTACH=CONFIG]63112[/ATTACH]

Sämre sidan
[ATTACH=CONFIG]63113[/ATTACH]

En liten otto vågade visa sig :)
[ATTACH=CONFIG]63114[/ATTACH]

Nykomlingarna
[ATTACH=CONFIG]63115[/ATTACH]

Scalare, vore roligt såna här gånger att ha en riktig kamera..
[ATTACH=CONFIG]63116[/ATTACH]

Slänger in en bild på den största livsnjutaren i familjen också :D Dock i full rulle här. (Denna bild är dock tagen av min syster, hon äger en systemkamera.)
[ATTACH=CONFIG]63117[/ATTACH]
#77 - 5 augusti 2013 19:11

Lika mycket växter på vänstersidan av karet sen så blir det otäckt bra :)
#78 - 5 augusti 2013 19:26
Ja, det är så jag tänker med :) Men växterna som köptes in idag räcker för den här månaden.
Får ta det lite "pö om pö", blir så dyrt annars.
Windelöv gillar jag skarpt, bara de gillar mig (läs mitt akvarium) så blir det mer såna på andra sidan också :)
Gillar utseendet på dem, lite buskigt.
Tänker så att ha ruggigt "buskigt" på sidorna och ha javaormbunkar i mitten :) Tror det blir kalas bra.
#79 - 5 augusti 2013 20:21

Ja det blir nog bra.

Det är roligast att ta det lite pö om pö tycker jag.
Då kan man gå och planera hela tiden. Finns inget tråkigare än att köpa allt på en gång och så pang så är det färdigt.
Då har man sällan hunnit tänka igenom det och man blir inte nöjd med resultatet.
Så fungerar jag iaf :)
#80 - 5 augusti 2013 20:24
Ja så är det.
Att arrangera ett akvarium för mig är en process. Det måste få mogna till sig i huvudet på mig innan jag vet hur jag vill ha det.
Men grundkänslan just nu i högra sidan av karet känns väldigt tillfredsställande. Så där verkar jag ju ha hittat rätt :)
Är bara högra sidan och mäsken kvar nu.
:)
#81 - 5 augusti 2013 20:34

Precis, och mäsken fixar du lätt. Det är bara att fråga om det är nåt när du kör igång. Så ska jag göra mitt bästa för att ge dig ett bra svar :)
#82 - 5 augusti 2013 20:36
Tack! Det kommer nog behövas :) Ska börja smått med att samla på mig material tänkte jag :)
#83 - 8 augusti 2013 10:36
Lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]63189[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63190[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63191[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63192[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63193[/ATTACH]
#84 - 8 augusti 2013 12:06

Har för mig att du bor i Umeå?
Om så är fallet så är du välkommen att kika förbi så kan du nog få med dig både växtlighet och kött på benen vad gäller mäsk...
#85 - 8 augusti 2013 13:07
Japp jag bor i Umeå.
Ja, det gör jag gärna! :) Vart i Umeå är det du bor?
#86 - 9 augusti 2013 13:09

På ålidhem. Skicka pm så bestämmer vi när det kan passa.
#87 - 9 augusti 2013 13:17

Vilken lyx med privatlärare :)
#88 - 9 augusti 2013 15:43
[QUOTE=Jesper Broman;1659526]Vilken lyx med privatlärare :)[/QUOTE]

Ja, det behövs nog [:o] Jag är små trög när det gäller vattenkemi och sånt.
Är ju guld värt att få hjälp :) Både från internet (er här på zoopet) och "i verkligenheten" :)
#89 - 9 augusti 2013 15:46
[QUOTE=Moving Waves;1659523]På ålidhem. Skicka pm så bestämmer vi när det kan passa.[/QUOTE]

Gjort :)
#90 - 9 augusti 2013 15:46

[QUOTE=Jesper Broman;1659526]Vilken lyx med privatlärare :)[/QUOTE]

Precis och dessutom en bra sådan :)
#91 - 9 augusti 2013 15:47
Ja, jag måste ju säga att jag är väldigt tacksam för hjälpen jag får.. :) Oavsett om det är här eller rent praktiskt :)
#92 - 10 augusti 2013 16:11
En fråga nu här.. Blev som biten att börja med mäsken :) En fundering jag har, måste man använda rent akvariesilikon för att täta korkar och dylikt.. Eller kan jag använda mig av "limmar och tätar" ?
#93 - 10 augusti 2013 17:45

Jag skulle personligen inte våga och vet inte om det funkar.

Annars brukar dom flesta byggvaruhus ha glassilikon för 50-70 kr tuben.

#94 - 10 augusti 2013 18:51
Okej. Då köper jag glassilikon. Fungerar gör det säkert, men är kanske inte så bra om det råkar komma i mäsken.
#95 - 10 augusti 2013 19:50

Det kanske inte är nån fara i ett mäsksystem men jag skulle iaf undvika silikon med antimögelkemikalier. Brukar finnas glassilikon utan sånt på de flesta såna där ställen som jula, classe m.m.
#96 - 10 augusti 2013 20:03
Ska kolla. Var sambon som surrade om limma och täta. Tror de finns diverse kemikalier i den dock :P Då de används på bilar ( i alla fall inom hans arbete).
Men ska kika på biltema i morgon :)
#97 - 11 augusti 2013 19:43
Jag fortsätter och maler på.. :)
Jag och Maria S. Edström (här på Zoopet) har varit på "hembesök" hos Moving Waves och jag fick ställa lite nybörjarfrågor om mäsken och kika på de olika fiskarna. Kan ju säga att när jag fick se allt med egna ögon och få lite små saker förklarat för mig så blev det genast ganska simpelt, det här med mäsk alltså. Ibland så bygger jag upp luftslott om hur svårt allt är. Men, känner mig mer säker nu och har för den delen även fått blodad tand!! Mäsk ska in! Snarast :D
Mycket av inspirationen kom givetvis när jag fick se hur grymt fina kar han hade. Allt ifrån mäskkaren till svartvattenskaret, så fint :)
Fick även med mig lite växter av olika slag, bland annat glasormbunke och vanliga javaormbunkar som jag suttit och knutit fast på den större roten åt vänster i karet. Fick med mig fler växer också, just nu så ligger namnen på dem i ett "vilorum" i hjärnan tror jag. Blyxa, stellata, sp japan.. Säkert nått namn som är fel och nått jag totalt glömt bort.
Så nu har jag inte så mycket att fundera på kvar. Bara att inhandla grejer.
Skräckblandad förtjusning :)
#98 - 11 augusti 2013 20:41

Härligt :)
#99 - 11 augusti 2013 21:06

#100 - 11 augusti 2013 21:10

Stor-adoketan kikade fram lite senare på kvällen btw, han blev väl lite blyg när det kom okända typer på besök.. :)
#101 - 12 augusti 2013 04:14
Ja. Jag skulle också bli blyg om tre stycken stod och tryckte näsan mot glaset för att se på mig :P
#102 - 12 augusti 2013 07:13
Visst är det häftigt och man kan knyta kontakter live så att säga :D Låter som om ni haft en riktigt givande träff. Skönt för dig Mysan att mäsk-spärren har släppt ;)
#103 - 12 augusti 2013 10:55
Haha! Ja tur är ju det :-)
Nu på lunchen har jag inhandlat slang, korsningskopplingar, backventil och silikon. Ska även köpa dunkar idag. Vilken jäst ska man använda? Röd?
En timer ska också införskaffas :-)
Är något peppad på att få igång detta.
#104 - 12 augusti 2013 11:02

På bilden ser du jästen som jag använder :)
#105 - 12 augusti 2013 16:57
Tack :) har köpt den och den röda. Tror du att det spelar någon roll vilken jäst man tar?
Har gjort i ordning allting nu i alla fall :) Nu ska bara silikonet härda.. Vilket kunde ta upp till 7 dagar enligt förpackningen [:-13]
Innan dess kommer jag ju ha gått i molekyler. :p
#106 - 12 augusti 2013 17:07

Jag tror det är viktigt att det är torrjäst eller vad det heter. Annars spelar det nog ingen roll vilken sort eller fabrikat.

Jag tror att det räcker att siliconet härdar tills imorn kväll. Det blir ju inga jättemängder som man häver på :)
#107 - 12 augusti 2013 17:16
Okej. Ja, färsk jäst tror jag inte är någon höjdare.
Hur gör du ditt "recept"? :)

Men tack! Det räddade min vecka. Höll på att få ett nervsammanbrott när jag läste på förpackningen. Men förstod nästan att det inte behövde härda så länge. Är ju som du säger inga mängder. Hoppas bara jag har fått det tätt :)
En sak har jag upptäckt idag. Jag har för det mesta väldigt bra tålamod, i princip allt jag gör. Men detta var/är uppenbarligen min svaga sida :P
Skulle helst vilja ha igång allt nu.. Jag får lov att hejda mig lite :P
#108 - 12 augusti 2013 18:17

Jag är precis likadan. Man vill va färdig NU :)

Receptet som jag följer är

1l vatten (37 grader)
1dl socker
1krm jäst
1krm bakpulver

Blanda ihop allt och skaka.
Färdigt :)

Jäsningen brukar börja efter ett par timmar och efter ett dygn är det full fart på co2 produktionen.
Jag byter mäsk en gång i veckan.
Hälften av dunkarna/flaskorna en dag. Och resten dagen efter, så att det inte blir för stora skiftningar med co2.
#109 - 12 augusti 2013 18:53
Tack :) Ska köra det receptet jag med då.

Okej, bra att veta att det tar ett dygn innan det är full rulle. Annars hade man väl börjat fundera :)
Tänkte kolla silikonet i morgon ordentligt och har den härdat så tänkte jag starta det i morgon kväll.
Har köpt en timmer till pumpen som ska driva ut co2:n. Givetvis var jag inte så smart så jag köpte en timer med två uttag.
Så jag kan ju alltid roa mig med att synka pumptimern och ljusrampens timer ;)
#110 - 13 augusti 2013 19:50
Nu är mäsken startad :) Känns lite surt att jag inte kan få se när det börjar "bubblar" eftersom jag bör sova :P
Men återstår väl att se i morgon om jag har lyckats fått allt tätt och gjort blandningen rätt.
#111 - 13 augusti 2013 20:58

[QUOTE=Jesper Broman;1660054]Jag är precis likadan. Man vill va färdig NU :)

Receptet som jag följer är

1l vatten (37 grader)
1dl socker
1krm jäst
1krm bakpulver

Blanda ihop allt och skaka.
Färdigt :)

Jäsningen brukar börja efter ett par timmar och efter ett dygn är det full fart på co2 produktionen.
Jag byter mäsk en gång i veckan.
Hälften av dunkarna/flaskorna en dag. Och resten dagen efter, så att det inte blir för stora skiftningar med co2.[/QUOTE]

Kör samma recept men med tillägget 1tsk vällingpulver för att ge jästen lite mer "mat".
Men Jesper, byta båda flaskorna på 2 dar i följd? Då får du ju jäsningsexplosion de första dagarna och slösar även med råvaror på sätt och vis eftersom en sats lätt bubblar på 2 veckor. Eller missar jag nån smart tanke?
Jag kör också 2 flaskor/dunkar men byter bara en av dem en gång/vecka. Tänker att då får jag ett jämt bubbel och låter all jäst jobba klart. Tycker mig inte ha ett behov av 2 flaskor på full fräs utan får god effekt ändå.
#112 - 13 augusti 2013 20:58

Välkommen till mäskträsket :)

Jäsningen har nog kommit igång imorn bitti så att det kommer lite bubblor.

Ska själv blanda ny mäsk imorn och försöka mig på att byta vatten i mina kar. Akvarierna har inte fått så mycket uppmärksamhet nu när jag har ont i ryggen.

Lycka till nu och det blir nog bra nu när du till och med har privatlärare :)
#113 - 14 augusti 2013 05:15
Moving Wave, kan man byta en av dunkarna om 7-10 dagar. Sedan den andra efter ännu 7-10 dagar efter man bytt den första?
Tänkte, du skrev att du inte behöver full fräs på bägge samtidigt. :)

Jag hann se att det bubblade igår innan det släcktes :)
Yeey [:o]
#114 - 14 augusti 2013 06:12
Jesper: jag förstår att det blir besvärligt med ryggen.
Har du fått reda på vad det är?
Håller på att läsa fysiologi och skadelära på skolan nu
så jag är helt inne i skador :-D haha
Nog tror jag läsken blir bra, märkte inga läckor i går heller.
Vore ju kanon om det är tätt redan på första försöket! :-)
#115 - 14 augusti 2013 06:13
Mäsken, inte läsken... Skriva från telefon är ingen höjdare
#116 - 14 augusti 2013 07:03

[QUOTE=Mysan__;1660273]Moving Wave, kan man byta en av dunkarna om 7-10 dagar. Sedan den andra efter ännu 7-10 dagar efter man bytt den första?
Tänkte, du skrev att du inte behöver full fräs på bägge samtidigt. :)

Jag hann se att det bubblade igår innan det släcktes :)
Yeey [:o][/QUOTE]

Ja precis, det är så jag gör, byter en gång i veckan så varje dunk puttrar totalt 2 veckor.
#117 - 14 augusti 2013 07:52

Kör du liknande recept på mäsken?
#118 - 14 augusti 2013 08:23

Inte riktigt, Läs mitt inlägg lite högre upp, vi skrev samtidigt där..
#119 - 14 augusti 2013 08:41

Aha missade det inlägget.
Du tänker nog helt rätt med bytena av mäsk. Ska prova samma metod :)

Vad är det för vällingpulver du kör med?
#120 - 14 augusti 2013 09:04

Tror det är nestle fullkorn frukostvälling. För att jag tycker den är god, spelar nog ingen roll för mäsken..
Har sett att folk använder havregryn och annat också, sök runt lite på plantswap om du är nyfiken på olika alternativ.
#121 - 14 augusti 2013 09:12

Ok, det ska jag göra :)
#122 - 14 augusti 2013 15:44
Ska försöka med vällingpulver nästa gång jag med :)
1 msk / liter då eller?

Nu när jag kom hem så bubblar det som tusan! Dock lite dålig sprutt i pumpen, men tycker co2:n borde fara runt i alla fall. Ytterfiltret skickar ju iväg det. Tänker att bubblorna far fysiskt inte med kraft ända bort till andra änden av karet med bara innerfiltret. Dock så puttar ytterfiltret iväg dem längs ytan ända längst bort. Räcker det? Om ni förstår vad jag menar :)
#123 - 14 augusti 2013 15:56
Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.
#124 - 14 augusti 2013 16:14

1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
5dl socker
2msk vällingpulver
2tsk bakpulver
3krm torrjäst
#125 - 14 augusti 2013 17:59

[QUOTE=Moving Waves;1660327]1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
5dl socker
2msk vällingpulver
2tsk bakpulver
3krm torrjäst[/QUOTE]

Hur mycket skulle du köra till ett 660l. Jag har 9l mäsk nu men det känns lite lite

#126 - 15 augusti 2013 05:15
Härligt med mycket svar och olika tillvägagångssätt :)

Jag har tio liter mäsk till 375 L. Jag tror Moving Waves har likadant om jag inte missminner mig.
Så rent logiskt borde du kunna använda mer :P

En fundering, jag antar att det tar ett tag innan det börjar "bubbla" från växterna?
Mina gör inte det än, men samtidigt så har det ju just startats :)
#127 - 15 augusti 2013 07:38

Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns :)
#128 - 15 augusti 2013 09:10
Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen ;) Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta.:D Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.
#129 - 15 augusti 2013 16:51
[QUOTE=Jesper Broman;1660444]Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns :)[/QUOTE]

Kollade nu och ser att de har börjat komma syrebubblor :)
#130 - 15 augusti 2013 16:53
[QUOTE=Bluewing;1660461]Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen ;) Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta.:D Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.[/QUOTE]

Ja, antagligen så skulle de göra det. :D
Har suttit nu som ett tok på knä för att kolla under bladen. Ibland är det tur att ingen ser mig när jag håller på runt karet. Skulle mest troligt bli idiotförklarad :P
Men, tänker så här: Gör det mig lycklig, så spelar inget annat någon roll :) Och så är det med allt.
#131 - 15 augusti 2013 17:13
[QUOTE=Dopply;1660326]Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.[/QUOTE]

Ja, det har varit lite kaos här också. Tok-bubblat ut co2 dagen efter jag startat upp det. Kommer fortfarande ganska kraftigt med bubblor, dock med jämnare och lite längre mellanrum. Det stabiliserar väl sig snart antar jag :)
#132 - 17 augusti 2013 13:49

Hur går det, blir det nåt växtbubbel? :)
#133 - 18 augusti 2013 17:38
[QUOTE=Jesper Broman;1660770]Hur går det, blir det nåt växtbubbel? :)[/QUOTE]

Jodå! Det blir det. Dock inte så mycket som jag förväntat mig och inte på alla växter.
Har varit borta i helgen och nu när jag kom hem så dök jag ner och kikade. Mycket riktigt, javaormbunkarna stortrivs! Även windelöven, glasormbunkarna, men vissa av de andra växterna bubblar det inte ifrån. Men de ser inte hängiga ut.
Tänker att det kanske tar ett tag till innan de börjar bubbla, eller så bubblar kanske inte alla växter?
ELLER så har jag för dåligt med lyse :P
#134 - 18 augusti 2013 18:00

Alla mina växter bubblar inte heller, men som sagt jag behöver nog mer mäsk. Har inte orkat fixa det än :p
Men roligt att det är så bra fart på dina, det blir nog mer bubbel så småning om :)
#135 - 18 augusti 2013 18:17
Ja, det är väl en invänjningsperiod :)
Annars får jag väl skaffa extra lysrör. Har kanske ganska klent med ljus.

Hösten kommer snart, då brukar man bli mer peppad på att hålla på med akvariet. Sommaren är en dö period för mig. Jag har så mycket annat att göra då.
#136 - 19 augusti 2013 11:11
Kul att höra att du börjar komma igång! :) Då blir det du som kommer och lär mig om mäsk den dagen jag tar steget till lite större burkar igen ;)
Jag måste ju också få inflika och stortacka Moving Waves för att vi fick komma och kika. Ovärderligt! :) Det var nog precis vad man behövde för att återuppväcka akvariehobbyn efter en sommardvala.
#137 - 19 augusti 2013 14:59
[QUOTE=Mysan__;1661027]Ja, det är väl en invänjningsperiod :)
Annars får jag väl skaffa extra lysrör. Har kanske ganska klent med ljus.

Hösten kommer snart, då brukar man bli mer peppad på att hålla på med akvariet. Sommaren är en dö period för mig. Jag har så mycket annat att göra då.[/QUOTE]
Du kan ju också konsekvent använda växter med lägre ljusbehov?
#138 - 19 augusti 2013 15:52
[QUOTE=Maria S. Edström;1661122]Kul att höra att du börjar komma igång! :) Då blir det du som kommer och lär mig om mäsk den dagen jag tar steget till lite större burkar igen ;)
Jag måste ju också få inflika och stortacka Moving Waves för att vi fick komma och kika. Ovärderligt! :) Det var nog precis vad man behövde för att återuppväcka akvariehobbyn efter en sommardvala.[/QUOTE]

Haha ja, det var trots allt inte så svårt :)
#139 - 19 augusti 2013 15:52
[QUOTE=Bluewing;1661153]Du kan ju också konsekvent använda växter med lägre ljusbehov?[/QUOTE]

Så kan man också göra :D
#140 - 20 augusti 2013 17:58
Lite halv dåliga bilder kanske.. :)

Är det trådalger som är på g?
[ATTACH=CONFIG]63589[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63590[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63591[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63592[/ATTACH]

Stökigt och rörigt :P
[ATTACH=CONFIG]63593[/ATTACH]
#141 - 20 augusti 2013 18:36

Det är inte trådalger på G utan redan i full blom ;)
#142 - 20 augusti 2013 18:42
[QUOTE=Bluewing;1661324]Det är inte trådalger på G utan redan i full blom ;)[/QUOTE]

Är det så? :D Tänkte på trådarna/slöjgrejset runt bladen :)
#143 - 20 augusti 2013 18:51
Nä men nu tänkte jag jävligt fel :P
Snacka som trött i skallen.
Ja, trådalger alltså. Skit..
Detta beror på svajiga ph värden visst?
#144 - 20 augusti 2013 20:23
Men det bubblar ju under bladen, My! :) Finfint!
Har du några amanoräkor i det karet? Jag är ju räkfrälst sen länge, men blev det ännu mer när jag såg vilken nytta mina amanosar gör mot alger i mina akvarium. Så de skulle jag rekommendera om du inte vill ha trådalgerna kvar :D
#145 - 21 augusti 2013 07:30
Ja jag har funderat på amanosar. Men visst hoppar de? Jag kör ju med öppet akvarium. :P
Dock gör ju aluramen ett litet hinder för att ta sig ur.
#146 - 21 augusti 2013 08:23
Ja just, det kanske de gör. Det är ju täckglas på det ena och täcklock på det andra så jag har aldrig märkt något av det :p Å andra sidan har de inte flytt när jag rengör akvarierna heller. Hmm, du får fundera lite då. Kanske går att göra nån liten kant så att de inte far ut lika lätt om så är fallet?
#147 - 21 augusti 2013 12:22
Ja. Jag har gått och funderat på det idag. Tror jag ska köpa ett gäng och testa.
Sen tänker jag så, hoppar de verkligen eller klättrar de ut..
Står i artbeskrivningen att de hoppar. Känns, på nått sätt omöjligt för en räka att hoppa :D
Fast, jag är helt novis på räkor så. :)
#148 - 21 augusti 2013 18:37
Jo, nog tror jag faktiskt att de kan hoppa. När jag släppte i dem hoppade de grandiost i håven i alla fall, var tvungen att ha handen över :p Men å andra sidan var de ju uppe i det torra, så att säga. Men de kommer ju upp i bra hastigheter i vattnet också, om andan faller på.
#149 - 21 augusti 2013 18:55

Om de känner sig otrygga så kommer de att dra sig uppåt, men är de trygga och inte har fiender i karet, så håller de sig där maten finns. Det är i varje fall min erfarenhet.
#150 - 21 augusti 2013 19:47
Okej.
Ja, de är om de känner sig hotade av scalarerna. De är rätt nyfikna av sig. Men resten av fiskarna tror jag inte bryr sig nått nämnvärt om dem.
Eller så låter jag trådalgerna vara. De kanske försvinner av sig själv :)
#151 - 31 augusti 2013 08:04
Om jag säger så här. Trådalgerna frodas och ser ut att må mycket bra, en av anubisarna mår inte bra alls. Det lossnar blad och den ser allmänt trist ut. Windelöven ser lite små taskig ut.
Jag tror att jag ska köpa in lite siameser..
Mäskandet fungerar fortfarande bra, jag trodde dock i mitt stilla sinne att jag skulle komma ihåg vilken dunk jag hade bytt förra veckan. Men, uppenbarligen så hade jag inte så bra minne. Måste börjar märka upp dom :P
#152 - 31 augusti 2013 16:58

Jag har inte heller något bra system på att hålla reda på dunkarna än så än kan jag inte ge dig några bra tips :)
#153 - 31 augusti 2013 20:48
Jag tror jag ska "efterapa" moving wave och lägga nått på dunken som ska bytas nästa gång :)
Alltså den "gamla".
Har du siameser i ditt kar eller har du tofsalgerna under kontroll? :D
#154 - 1 september 2013 11:25
Nu kommer en liten utstickare. Mitt 130L kar har som hamnat lite i skymundan. Jag har funderat och funderat på detta kar, vad jag egentligen vill göra med det. Det dyker upp så mycket olika alternativ. Hightec som jag surrat om förut. Men, har lämnat den planen. Känns som för mycket "pill" för mig. Så det som återstår av ideer är:
Eventuellt ett tangakar med dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1183&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115&SOK=1. Då är tanken ett rent artakvarium, med sten, tomma snäckskal och någon vallisneria.

ELLER

Ett "mosskar", då har jag kvar alla rötter och hasselpinnar. Använder mig av javamossa och lite andra mossor som är tåliga. Har kvar flytväxterna och lummar till det med lite gälört och lite ekblad på botten. Invånare då blir körsbärsräkor, spixisnäckor och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 .
#155 - 1 september 2013 11:56
Åh, båda skulle nog vara himla fina och intressanta! :) Men ett svårt val kanske. Jag gillar ju räkor och lummigt, och jag vet att du suktat efter galaxy hur länge som helst ;) Å andra sidan är ju snäcklekare nåt hel annat jämfört med vad du har i dina akvarier nu, så det skulle säkert vara spännande att prova!
Frågan är om 130 liter med räkor kommer upplevas som tomt? Eller i alla fall tommare än 130 liter med snäcklekare? Vet ej dock.

Du får ta dig en ordentlig funderare! :)
#156 - 1 september 2013 12:31
Ja, galaxyn har jag suktat efter länge. Men det är som du säger att de och räkor tror jag passar bättre i ett mindre kar där de kommer fram bättre.
Har suttit och kikat på videor på Lamprologus ocellatus. Och nu är jag störtkär.
De har ett beteende som verkligen tilltalar mig, hur de gräver fram ingången till snäckor och "tokpiskar" med stjärtfenan för att fösa bort sand. För att sedan glida in i snäckan, vända tillbaka och kika fram ur öppningen.
Och inte för att glömma finner jag de fruktansvärt vackra också :)
" target="_blank">
#157 - 1 september 2013 16:59
Ja jag förstår dig! Snäcklekare är något som jag också tycker är fascinerande :) Och du kan få komma hit och kolla på galaxy bara jag får tag på några ;) Jag kan dock inte mycket om snäcklekare. Bildar de generationskolonier som en del andra tangyanikafiskar?
Synd att jag hivat alla gamla äppelsnäcksskal, annars hade du ju ett startkapital på boenden för fisken där.
#158 - 2 september 2013 11:03
Bra det :) Får skaffa mig ett nano och ha galaxy i någon gång :P
Jag kan inte heller så mycket om snäcklekare, och vet inte om de bildar generationskolonier.
Haha ja, funderar på om jag ska slå till med kritvit sand, det är dock någonting som jag har lite problem med, ser framför mig hur skitig den blir. Men verkar ju fungera fint i andra akvarium och jag har ju ett ganska bra tilltaget filter till det akvariet. :)
#159 - 5 september 2013 13:16
Bland tofsalger och aggressiva nyckelhål.
Trots bomben med tofsalger verkar tillväxten av dem har stannat av. Eventuellt att de även har "tillbakabildats" lite. Vilket jag inte gråter över :)
Jag har bytt mäskdunk idag då jag ska ner till Stockholm i morgon på morgonen och blir där till på måndag.

I övrigt mår fiskarna bra. Scalarerna blir bara snyggare och snyggare och större och större :)
Mina nyckelhål.. Ja jag kan inte hålla med dem som anser att de är blyga. Mina är ungefär tre centimeter och rå arga. Så fort jag matar eller kommer i närheten av karet så blir två av dem mörkbruna och spänner upp sig. När jag stoppar ner händerna i karet så får jag aldrig göra någonting i fred. För de far runt armen och mellan fingrarna.. Även då skit sura :P
Antagligen tycker de att en sån som jag inte har i karet att göra. De har till viss del rätt, men vissna löv måste bort ändå :)

Jordätarna.. Jag vet inte. Jag börjar känna att jag är relativt nöjd med mitt fiskbestånd. Scalarerna blir ju större, och det blir ju även nyckelhålen. Jag vill absolut inte att karet ska se för fullt ut. Så jag tänker så här att jag väntar och ser :)

En liten ciklid som jag har kikat lite på som verkar mycket intressant är schackbrädeciklid. En riktigt söt liten sak!
#160 - 14 september 2013 14:36
Happ.. Har inhandlat tre stycken amanoräkor idag. De ligger för introducering nu :)
Har även bytt mäskdunk, håller på att byta vatten.. Akvariernas dag idag..
Tänkte vara lite duktig och ta lite kort ikväll.. Stellan (eller vad den nu heter, stjärnväxt?) verkar trivas bra :) Förutom att den förmodligen har lite för lite lyse. Bladen ner till blir inte lika snygga som de längre upp :)
#161 - 14 september 2013 20:40
Bilder var utlovade.. Givetvis har telefonen ringt halva kvällen.. Och kombinationen av en dålig mobilkamera och lite tid att ta kort på.. Den är, med fina ord apdålig!
Men lyckades få några i alla fall.. Mindre bra :)

[ATTACH=CONFIG]64073[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64074[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64075[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64076[/ATTACH]

Där har vi räkorna också.. Har inte sett dem sen de lämnade påsen. Finns ju en hel del ställen att gömma sig på så att säga..

Får ta fler bilder i morgon eller någon dag då tålamodet finns där..
#162 - 14 september 2013 21:08

Fint :)
Det ser ju ut att växa på bra :)
#163 - 14 september 2013 21:19
Tack! Det gör tofsalgerna också ;) Men hoppas räkorna håller undan dem lite. (Och inte hoppar ur)
Insåg idag när jag matade att nyckelhålscikliderna växer som grisar. Förutom en, den hänger inte riktigt med.. Får hoppas den tar sig.

En annan sak som jag lagt märke till är att två av de bolivianska fjärilarna är vackert färgade enligt mig, sen är det två som har samma framträdande och starka färger där det är färgstråk. Men de är gråare vid de ljusa partierna än de andra. Kände att detta blev en snurrig text. Men budskapet kommer nog fram ändå :) Kan det vara så att de helt enkelt är från olika uppfödare eller kullar? De ser inte sjuk ut och de äter med god aptit :)
#164 - 15 september 2013 07:04
Karet ser mycket fint ut! :)
#165 - 15 september 2013 08:19
[QUOTE=PiaJo;1665046]Karet ser mycket fint ut! :)[/QUOTE]

Tack! :) Roligt att höra. Har beundrat dina kar länge :)
#166 - 15 september 2013 11:57
En fråga, eller två.
Är det vanligt att Windelöv går ner sig för att sedan komma igen? Mina verkar göra så. De har blivit bruna och fula. Men nu när jag satt och kikade ser jag att det är nya blad på väg upp från rotstocken.

Och Stellatan (stjärnväxt), kan man kapa den "stängeln" och plantera om toppen? En av dem börjar bli ruggigt höga.
#167 - 15 september 2013 18:46
Vad fint det ser ut! :) Tetrorna är verkligen hur läckra som helst. Kul att du provar amano, hoppas att du kommer tycka att de gör nån nytta :D En av mina har precis ömsat skal idag, så jag vet ju att de lever :p

Min windelöv fick ju en hård start i livet (torrlagt på diskbänk) och var alldeles brun och tråkig, men den levde upp och är hur fin som helst nu utan att jag rörde en fena (hehe). Så jag skulle tro att den kommer att komma tillbaka bara den får vara :)

Var det en av växterna som du fick från Moving Waves? För han klippte ju bara av några stänglar till dig så det verkar ju onekligen fungera.
#168 - 15 september 2013 19:34
[QUOTE=Maria S. Edström;1665158]Vad fint det ser ut! :) Tetrorna är verkligen hur läckra som helst. Kul att du provar amano, hoppas att du kommer tycka att de gör nån nytta :D En av mina har precis ömsat skal idag, så jag vet ju att de lever :p

Min windelöv fick ju en hård start i livet (torrlagt på diskbänk) och var alldeles brun och tråkig, men den levde upp och är hur fin som helst nu utan att jag rörde en fena (hehe). Så jag skulle tro att den kommer att komma tillbaka bara den får vara :)

Var det en av växterna som du fick från Moving Waves? För han klippte ju bara av några stänglar till dig så det verkar ju onekligen fungera.[/QUOTE]

Tetrorna är jag mycket nöjd med :) Vackra små krabater!
Amanosarna har jag inte sett skymten av, hoppas de överlever. Fjärilarna var på dem duktigt då jag stoppade ner dem.

Ja, jag hoppas den repar sig. För de långa "löven" nu är bara bruna och tråkiga. Och fulla med alger. Men sitter på händerna och ser vad som sker :)

Ja, det är det. Jag kom på efter jag hade skrivit att han gjorde ju faktiskt så. Ska göra ett ryck i morgon och plantera om en av topparna.
Förövrigt mycket vacker växt :)
#169 - 15 september 2013 19:55

Amanosarna håller sig undan dagtid om de känner sig angripna och håller igång på nätterna istället. Ibland kan detta ändra sig när de blir vuxnare och kaxigare. Hur stora är de nu?
#170 - 16 september 2013 12:10
[QUOTE=Bluewing;1665182]Amanosarna håller sig undan dagtid om de känner sig angripna och håller igång på nätterna istället. Ibland kan detta ändra sig när de blir vuxnare och kaxigare. Hur stora är de nu?[/QUOTE]

Okej. Ja, de är väl lite längre än en tumnagel. Så de är relativt små än. :)
#171 - 16 september 2013 12:25
Snyggt kar.:)
#172 - 16 september 2013 12:33
Tackar :)
#173 - 28 september 2013 13:35
Ett test på mitt tålamod är då:
- Ytterfilter läcker, jag förstår vart och varför det läcker. Men får inte till det
- Och i samma stund som jag håller på med filter får en av scalarerna spatt och hoppar ur akvariet. Då jag står med locket till ytterfiltret i handen, svetten lackar av frusturation och hunden blir smått galen av fisken som sprattlar på golvet ( Den lever, räddade den i sista sekund)
- Jag ska blanda ny mäsk och inser att jag inte har något socker
- Allt är gjort och jag sätter mig för att kika på karet, då jag ser att jag glömt rengjort rutorna (inte hela världen att göra det efteråt, men tänk er först det som jag skrivit ovan och sen detta)..

Bra dag för vattenbyte.. Njet..

Fortsätter nog med att göra tacos och struntar i karet ett tag..

Oh en sak till. Jag skäms lite för att säga det (med tanke på hur mycket jag velade ifrån början).. Men börjar ångra mig, älskar scalarerna och nyckelhålen. Men blåciklider vore roligt!

Idag är en sån dag som man egentligen bara ska ligga i soffan och äta salta pinnar.
#174 - 28 september 2013 15:23

Ja det är nog inte meningen att du ska gå nära akvariet idag :p
#175 - 28 september 2013 16:58
Nej det verkar vara en sån dag då jag ska gå en och en halv meter ifrån karet. Ifall jag råkar vingla och sätta mig där :D haha
#176 - 28 september 2013 17:29

Ja men då är du ju på behörigt avstånd ;)
#177 - 28 september 2013 17:37
Haha! Ja, det skulle inte förvåna mig om jag dratta på arslet och lyckades med nått sånt idag. Är inte bara akvariet som har varit elände, skurit mig, petat in lök i ögat, nästan kör över sambons fot med bilen.. Ja jag kan göra listan lång :D
Bäst att sitta still bara :P
#178 - 28 september 2013 18:05

Haha :)
Ja vissa dagar är det bättre att bara gå och lägga sig
#179 - 3 oktober 2013 18:29
I helgen blir jag gräsänka. Och jag har redan helgen fullt planerad :)
Akvarierna. Yes.
Det växer som fan i karet nu. Verkar ha fått en riktig kick.
Ska plantera om lite svärdsplantor som verkar ha fått fnatt och skjutit i höjden.
Flytta om lite rötter som någon (jag) har lyckats knuffa omkull vid vattenbyten.
Känns som en lovande helg :)

Min nyckelhålsciklid som inte hängde med i växten har lämnat in.
Förstod det nästan. Flyttade den till det andra karet för att mata upp den. Men verkade inte fungera i alla fall..
Sen att han/hon fick sällskap av en tre cm as förbannad Ap. baenschi hona gjorde kanske inte saken bättre.

Ska även försöka mig på lite foton i helgen, tänkte låna moderns systemkamera.
#180 - 4 oktober 2013 08:33

Det låter som att du kommer få en trevlig helg, ser fram emot lite bilder :)
#181 - 4 oktober 2013 10:00

Sen är det ju dessutom föredrag och prylbytardag på lördag med akvarieföreningen om du vill spetsa till helgen ytterligare! :)
#182 - 4 oktober 2013 11:41
[QUOTE=Moving Waves;1667646]Sen är det ju dessutom föredrag och prylbytardag på lördag med akvarieföreningen om du vill spetsa till helgen ytterligare! :)[/QUOTE]

Meen jaså du! Jag skäms men har inte blivit medlem än! Måste ta mig i kragen och bli det. Ska nog göra det ikväll.
Vore ju jätte roligt att gå på! :)
#183 - 4 oktober 2013 11:52
Nu har mitt egna krig mot tofsalgerna tagit fart.
Amanosarna ser jag aldrig av och ser ingen skillnad på algerna heller, jag antar att de arbetar lite långsammare än fiskar som äter denna alg.
Så jag har köpt in lite snabbväxande växter, någon sorts cabomba är det. Och ett gäng black mollys.
Får se hur det går :)
#184 - 4 oktober 2013 12:38

Black molly är bra algätare :)
#185 - 4 oktober 2013 13:19
Jo tack! Jag märker det :P
Dom betar frenetiskt på algerna redan nu. Scalarerna och nyckelhålen går efter som nå tok och försöker också äta. :P Fungerar inte lika bra för dem. Är lite följa John stuck i karet nu :)
#186 - 4 oktober 2013 15:24

Vad bra, då kanske du är av med eländet snart :)
#187 - 4 oktober 2013 15:32
Ja. Dock försvinner de nog inte helt. Men det hämmas i alla fall :)

En fråga, Stellatan när man klippt av toppen på dem. Växer det upp en ny topp efter ett tag då? Eller förblir den "kapad"?
Dom växer som ogräs så måste trimma dem. Topparna sparar jag givetvis :) Men tänker på stängeln som jag klipper ifrån..
#188 - 4 oktober 2013 20:27
Lite halvdana bilder.
Förhoppningsvis får jag låna en bättre kamera i morgon :)

[ATTACH=CONFIG]64438[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64439[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64440[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64441[/ATTACH]
#189 - 4 oktober 2013 20:30

Fint, det syns ju att det växer ordentligt :)
#190 - 4 oktober 2013 20:35
Tack :) Ja, en av javaormbunkarna som sitter på den stora roten är på väg upp över ytan. Men tänker, de får växa så :)
#191 - 4 oktober 2013 20:39

Ja den ser gigantisk ut :p
Men fin är den
#192 - 4 oktober 2013 20:49
Ja den är gigantisk också :) Och den förökar sig som.. Två kaniner.. Och så vidare :D
Men ska inte klaga, javaormbunke är en favorit hos mig. Behövs alltid nya skott någonstans :)
Är bara algerna jag ska bli av med nu. Men Mollysarna verkar som sköta det där väldans bra!

Får inte riktigt till det vänstra hörnet som jag vill! Och det sticker i ögonen på mig.
#193 - 4 oktober 2013 20:52

Men jag tycker det är snyggt när det är lite glesare där. Ser naturligt ut på nåt sätt :)
#194 - 4 oktober 2013 20:57
Ja, det är kanske så. Det kanske skulle bli för mycket om det är lika växtrikt på den sidan.
Jag har en tendens att bli hemmablind. Jag ser alla fel och brister.

Glasormbunken som jag fick av Moving waves vill inte riktigt vara med i mitt kar. Har läst på lite om dem, verkar som det är en relativt krävande växt. Men samtidigt, stellatan är ju också det. Och det växer så det står härliga till. Så lite konstigt är det.
Den kanske helt enkelt inte ville bo på andra sidan stan :D
#195 - 4 oktober 2013 21:12
[QUOTE=Jesper Broman;1667750]Men jag tycker det är snyggt när det är lite glesare där. Ser naturligt ut på nåt sätt :)[/QUOTE]

Jag håller med!
Du har ett kanonsnyggt kar!
Jag börjar bli nöjd med min scape också, även om den ser helt annorlunda ut! Hade det inte varit för mitt förestående krig mot tofsalger som gått rätt så hårt åt den röda Ludwigian, som liksom utgör själva centrum i karet hade jag lagt upp någon bild!
Kunde varit kul med en jämförelse, vad jag kan se har vi ju i alla fall både bolivianer och rödmunnar gemensamt!
#196 - 4 oktober 2013 21:17
[QUOTE=Mr Woods;1667753]Jag håller med!
Du har ett kanonsnyggt kar!
Jag börjar bli nöjd med min scape också, även om den ser helt annorlunda ut! Hade det inte varit för mitt förestående krig mot tofsalger som gått rätt så hårt åt den röda Ludwigian, som liksom utgör själva centrum i karet hade jag lagt upp någon bild!
Kunde varit kul med en jämförelse, vad jag kan se har vi ju i alla fall både bolivianer och rödmunnar gemensamt![/QUOTE]

Hur gör du för att bli av med tofsalgerna?
Du får lägga ut en bild då det har ordnat upp sig helt enkelt :) Jag vill se!
Ja, jag har bolivianer, rödmunnar, honey blue scalarer, otocinklusar, corydoras julii, nyckelhålsciklider, amanoräkor och black mollys :)
Ett helt gäng :)
#197 - 4 oktober 2013 21:26
[QUOTE=Mysan__;1667754]...Hur gör du för att bli av med tofsalgerna?...[/QUOTE]

Vet ju inte om det funkar ännu, men jag håller igen på gödningen, kör på med EC och tar väck substratet för dem (Ludwigia och Vallisneria).
Därför ser floran lite "stympad" ut så att säga...
Just nu kör jag den andra dubbeldosen nematol i karet, eftersom bolivianerna hade Camallanus redan när jag köpte dem. Misstänker ju starkt att det är de mer eller mindre hundraprocentiga vattenbytena efter behandlingarna som triggar tofsalgerna så angreppet lär ta några veckor till att få bukt med...
Normalt byter jag aldrig mer än 30% vatten åt gången!
#198 - 4 oktober 2013 21:33
[QUOTE=Mr Woods;1667756]Vet ju inte om det funkar ännu, men jag håller igen på gödningen, kör på med EC och tar väck substratet för dem (Ludwigia och Vallisneria).
Därför ser floran lite "stympad" ut så att säga...
Just nu kör jag den andra dubbeldosen nematol i karet, eftersom bolivianerna hade Camallanus redan när jag köpte dem. Misstänker ju starkt att det är de mer eller mindre hundraprocentiga vattenbytena efter behandlingarna som triggar tofsalgerna så angreppet lär ta några veckor till att få bukt med...
Normalt byter jag aldrig mer än 30% vatten åt gången![/QUOTE]

Aha okej!
Ja mina kom som ett brev på posten då jag började med mäsk. Antar att det är svajiga ph-värden som har fått igång dem.
Hade inte direkt planerat att köpa mollys. Men mitt tålamod.. Är mindre bra. Och ville inte ha siameser. Har dåliga erfarenheter av dem. Men mollysarna jobbar på bra :)
Men dina alger kanske ger sig då du inte behöver göra så stora vattenbyten igen.
Jag byter mycket sällan mer än 30% jag heller. Ligger nog mellan 20 - 30% ungefär..
#199 - 4 oktober 2013 21:38
Jag har ju svarta mollys i 54-litaren. Kanske de skulle få flytta över till SA-karet ett tag om de är duktiga!
Då får jag ju visserligen behandla det karet också först, eftersom jag använt samma håvar där...
#200 - 5 oktober 2013 06:39
[QUOTE=Mr Woods;1667761]Jag har ju svarta mollys i 54-litaren. Kanske de skulle få flytta över till SA-karet ett tag om de är duktiga!
Då får jag ju visserligen behandla det karet också först, eftersom jag använt samma håvar där...[/QUOTE]

Det är ett elände det där med smittorisken mellan karen tack vare håvar. Har gjort samma sak, flera gånger. Men har slutat med det nu. Har två olika håvar :)
Jag tycker du kan vänta med att flytta dem. Har du sett någon antydan på att de har blivit smittade?
Sen som jag skrev ovan, de kanske försvinner när de stora vattenbyterna försvinner :)
Dock är det ju det där om tålamod igen.

Har du någon bild på karet innan algerna kom?
#201 - 5 oktober 2013 09:28
Vi tar väl och slänger upp en dagsfärsk bild på eländet då!

Ludwigian har jag tagit bort en hel del blad på och de värst angripna stänglarna har jag slängt och planterat ner toppskotten. Vallisnerian har jag nog tagit bort hälften av, jag har också tagit bort en del blad från svärdsplantorna.
Det enda som tar sig bättre nu är Limnophilan som verkar ha gynnats av EC! Om du tittar så ser du att de nedre delarna av den är gles och täckt av kiselalger, men topparna börjar ta sig nu!

I karet går:
17 Rödmunstetror
10 Corydoras habrosus
7 Bolivianska fjärilar
2 Vanliga fjärilar (tyvärr)
2 L181
1 L144

[ATTACH=CONFIG]64443[/ATTACH]
#202 - 5 oktober 2013 17:47
Ser fint ut! :)
Men jag ser inte så mycket alger faktiskt! Eller så har jag börjat se dåligt :D
Mina tofsalger syns verkligen, även på håll! :/
Dock så verkar Molly'sarna ha jobbat röven av sig nu i natt. För nu ser det väldigt minskat ut.

Har fått hem systemkameran nu. Så jag ska sätta mig ner och ta lite kort :)
Om jag tar 100 blir kanske.. Två bra :P
#203 - 5 oktober 2013 17:52
[QUOTE=Mysan__;1667875]Ser fint ut! :)
Men jag ser inte så mycket alger faktiskt!...[/QUOTE]

Tack!
Nä, dem har jag ju tagit bort ;), därför har jag nu mycket mindre växter än normalt så för mig ser karet naket och konstigt ut...
Om det sitter tofsar på rot och sten bryr jag mig inte, det kan till och med vara snyggt, men på växterna får de absolut inte vara!
#204 - 5 oktober 2013 18:17
Jag tycker också det är helt okej på rötter. Men som du skriver.. Helst inte på växter :)
#205 - 5 oktober 2013 18:24
[SIZE=3]Uppenbarligen hjälps det inte att jag fick låna en bättre kamera..[/SIZE]
Får träna några dagar, för felet sitter bakom kameran :D

[ATTACH=CONFIG]64460[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64461[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64462[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64463[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64464[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64465[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64466[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64467[/ATTACH]
#206 - 5 oktober 2013 18:40

Det är väl jättebra foton :)
Och dom fyra sista är ju riktigt fina :)
#207 - 5 oktober 2013 18:43
Tack [:o]
Jag är inte riktigt nöjd. Dock bara andra gången jag tar kort med en bättre kamera än mobilen i karet. Så lite nöjd ska jag väl egentligen vara.
Men det är bilderna på hela karet som är svåra att få till bra.. Och det stör mig lite :D
Hur som helst så blir de bättre än mobilbilder i alla fall.
#208 - 6 oktober 2013 13:43
Det ser ju jättefint ut i ditt akvarium My! Måste vara härligt att ha en sådan fin utsikt i vardagsrummet... :) Jag tycker att du har en jättefin balans mellan växter och rötter, så enligt mig kan du nog sluta titta på vänstersidan med "onnöga" ;)
#209 - 6 oktober 2013 13:47
Tack Maria :)
Ja, jag vet att jag borde andas och släppa det. Men ibland är det svårt :D
Men ska försöka sluta titta med onnöga :D
#210 - 6 oktober 2013 18:15
Jag fortsätter att plåga på med bilder..
Jag övar, ha överseende :)
[ATTACH=CONFIG]64477[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64478[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64479[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64480[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64481[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64482[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64483[/ATTACH]

Här är mitt mindre "skitakvarium", det är bara kaos just nu..
[ATTACH=CONFIG]64484[/ATTACH]
#211 - 6 oktober 2013 18:32
Vika otroligt söta små nyckelhål du har, och exakt likadana tofsalger som jag har du också ser jag! ;)

Idag slängde jag ut fjärilscikliderna ur SA-karet förresten, otroligt jobbiga små fiskar egentligen! :p
Om det skall vara någon annan ciklid än bolivianer där så blir det nog nyckelhål, men jag tror inte det blir så. Karet känns fullt ändå!
#212 - 6 oktober 2013 18:42
[QUOTE=Mr Woods;1668004]Vika otroligt söta små nyckelhål du har, och exakt likadana tofsalger som jag har du också ser jag! ;)

Idag slängde jag ut fjärilscikliderna ur SA-karet förresten, otroligt jobbiga små fiskar egentligen! :p
Om det skall vara någon annan ciklid än bolivianer där så blir det nog nyckelhål, men jag tror inte det blir så. Karet känns fullt ändå![/QUOTE]

Ja dom är söta :) Och små. Men de växer med ganska bra fart ändå :)
Ja, dessa alger.. Jag känner så här att mollysarna får göra sitt jobb, och jag plockar bort manuellt. Sen får resten vara där. Någon gång måste de väl ge sig.

Har haft fjärilsciklider förut. Nja, jag är nog redo att hålla med dig. Mina var känsliga, lekte ungefär hela tiden. Och var små sur och grinig. De var inte sen att bitas om jag skulle röra nått i karet. Och inte för att tala om hur sur de kunde vara mot andra fiskar.
Har någon bild på en lek någonstans.
Bolivianerna gillar jag skarpt :)

Nyckelhålen upplever jag som mycket trevliga. Många påstår att de är blyga och försiktiga. Dock stämmer inte det på mina i alla fall, de är alltid framme och tittar på mig. Och de kan ha ett ruggigt humör om det vill sig så :) Charmiga krabater faktiskt.
#213 - 7 oktober 2013 06:43
Jag gillar stuket på ditt "skit"-akvarium ;) :) fast glöm doppisen så blir det ännu bättre :p
#214 - 7 oktober 2013 07:43
Jättefina bilder på både kar, växter och fiskar:). Jag gillar också dit "skitkar", det är ju skitsnyggt:D. Det skulle inte se så tokigt ut, med några lågväxande cryptocoryner instuckna lite här och där, mellan dom smala rötterna.
My, jag tycker att det är dags, att skicka in bilder till kommande fototävlingar;).

//Inger
#215 - 7 oktober 2013 13:09
[QUOTE=PiaJo;1668031]Jag gillar stuket på ditt "skit"-akvarium ;) :) fast glöm doppisen så blir det ännu bättre :p[/QUOTE]

Det har som hamnat lite i "skymundan" när jag väl började stöka med det stora karet. Men ska göra en insatts i detta med :)
Doppisen bestämde jag att jag skulle tabort för ungefär ett halv år sedan.. Så ja, det sitter fast lite för mig :D
Men kul att du gillade det.
#216 - 7 oktober 2013 13:12
[QUOTE=Inger H;1668034]Jättefina bilder på både kar, växter och fiskar:). Jag gillar också dit "skitkar", det är ju skitsnyggt:D. Det skulle inte se så tokigt ut, med några lågväxande cryptocoryner instuckna lite här och där, mellan dom smala rötterna.
My, jag tycker att det är dags, att skicka in bilder till kommande fototävlingar;).

//Inger[/QUOTE]

Ja jag har funderat på det jag med. Har ingen monster belysning i det karet precis. Så tror bara såna växter klarar sig där.
Ska även ta och plocka lite eklöv och dumpa ner där :)

Neeeej, det kan jag inte göra! :D Känner mig på sandlådenivå när jag ser korten som är med i tävlingarna :P
#217 - 7 oktober 2013 13:45
[QUOTE=Mysan__;1668082]Tack [:o]
Ja jag har funderat på det jag med. Har ingen monster belysning i det karet precis. Så tror bara såna växter klarar sig där.
Ska även ta och plocka lite eklöv och dumpa ner där :)

Neeeej, det kan jag inte göra! :D Känner mig på sandlådenivå när jag ser korten som är med i tävlingarna :P[/QUOTE]

Man behöver inte vara så petig med belysningen till cryptisarna, dom blir gröna och fina ändå:).
Det där med "sandlådenivå" håller jag inte riktigt med om - träning ger färdighet;)!

//Inger
#218 - 7 oktober 2013 13:56
[QUOTE=Inger H;1668087]Man behöver inte vara så petig med belysningen till cryptisarna, dom blir gröna och fina ändå:).
Det där med "sandlådenivå" håller jag inte riktigt med om - träning ger färdighet;)!

//Inger[/QUOTE]

Nu fick jag inspiration! Tror jag måste fara i veckan och inhandla lite cryptisar :)
Ja, det är ju så. Får öva :) Men tävling vet jag inte om det blir :D
#219 - 7 oktober 2013 14:04

Ja skaffa dig några cryptisar. Dom skulle ju göra sig väldigt bra i ditt kar :)
Jag tycker också att du ska ställa upp i fototävlingen :)
#220 - 7 oktober 2013 14:08
[QUOTE=Jesper Broman;1668092]Ja skaffa dig några cryptisar. Dom skulle ju göra sig väldigt bra i ditt kar :)
Jag tycker också att du ska ställa upp i fototävlingen :)[/QUOTE]

Jag tror också det :) Lite cryptisar, lite eklöv och lite mindre små stenar.. Plus en karl till ap. baenschi honan jag har där i. Dock måste han vara hårdhudad. Hon har ruggig PMS..

Angående fototävling, jag säger så här: Vi får se. Inte ja eller nej. :)
Ska försöka mig på att få till nått bra kort :)
#221 - 7 oktober 2013 14:13

Tycker också karen är riktigt fina. Sedan kan jag gott tänka mig en snygg mossa i det fina " skitkaret".

Apropå det där med att ta en bild så ska du veta att även för de du tycker är duktiga här i forumet så klämmer de iväg en 50-100 bilder för att få en riktigt ok bild. Så smattra på du och släng det du inte gillar. Tids nog har du en bild som du är stolt över :)
#222 - 7 oktober 2013 14:18
[QUOTE=Bluewing;1668096]Tycker också karen är riktigt fina. Sedan kan jag gott tänka mig en snygg mossa i det fina " skitkaret".

Apropå det där med att ta en bild så ska du veta att även för de du tycker är duktiga här i forumet så klämmer de iväg en 50-100 bilder för att få en riktigt ok bild. Så smattra på du och släng det du inte gillar. Tids nog har du en bild som du är stolt över :)[/QUOTE]

Härligt med inspiration! Har varit hel less på skitkaret, men nu börjar jag känna peppen igen för att få till det :)
Javamossa, klarar den sig med "dunkel" belysning?

Ja, 100 bilder smäller jag lätt iväg för att eventuellt få till en halv bra bild. Jag får streta på. Är riktigt roligt att ta bilder då jag har någonting bättre än mobilkameran att använda mig av :)
#223 - 7 oktober 2013 14:22

Japp det gör det, men det finns många andra vackra mossor såsom Taiwanmossa, Feather moss etc. En mossa lindad runt de där grenarna. Det du. Det blir mumsfilibabba för ögonen :)
#224 - 7 oktober 2013 15:14
[QUOTE=Bluewing;1668100]Japp det gör det, men det finns många andra vackra mossor såsom Taiwanmossa, Feather moss etc. En mossa lindad runt de där grenarna. Det du. Det blir mumsfilibabba för ögonen :)[/QUOTE]

Ja det blir det nog. Ska forska i lite mossor och se vad det blir :)
#225 - 7 oktober 2013 19:44
Jag måste bara instämma och tycka att grundscapen i "skitkaret" är himla mysig! :D Vill du ha javamossa kan du få tussen som jag har i ett hörn i mitt akvarium, den verkar ju onekligen trivas ihoprullad under en rot trots att jag bara lade den där för att jag inte ville ha den kvar :p Men jag tycker att du ska kika lite på andra mossor också, javan sprider sig rätt duktigt (skulle ju inte ens ha den i mitt stora kar, men nåt litet fragment måste ha följt med rötterna) och det finns nog andra mossor som ser lite mer spännande ut ;)
#226 - 7 oktober 2013 20:23

Jag har gött om Taiwan hemma men den är lite bökig till rötter då den inte verkar fästa själv utan kräver en del omsorg och omlindning om man låter den bli för vildvuxen. Annars är den jäkligt snygg. Christmas har jag också men tyvärr ganska lite.
#227 - 8 oktober 2013 11:06
[QUOTE=Maria S. Edström;1668160]Jag måste bara instämma och tycka att grundscapen i "skitkaret" är himla mysig! :D Vill du ha javamossa kan du få tussen som jag har i ett hörn i mitt akvarium, den verkar ju onekligen trivas ihoprullad under en rot trots att jag bara lade den där för att jag inte ville ha den kvar :p Men jag tycker att du ska kika lite på andra mossor också, javan sprider sig rätt duktigt (skulle ju inte ens ha den i mitt stora kar, men nåt litet fragment måste ha följt med rötterna) och det finns nog andra mossor som ser lite mer spännande ut ;)[/QUOTE]

Ja jag ska göra ett nytt försök med det karet. :)
Ja jag ska fundera på mossor. Taiwan som Moving Waves skriver om är skit snygg. Har sneglat på den ett tag.
#228 - 8 oktober 2013 11:09
[QUOTE=Moving Waves;1668175]Jag har gött om Taiwan hemma men den är lite bökig till rötter då den inte verkar fästa själv utan kräver en del omsorg och omlindning om man låter den bli för vildvuxen. Annars är den jäkligt snygg. Christmas har jag också men tyvärr ganska lite.[/QUOTE]

Linda är inga problem. Känns som jag blivit lite av en expert på det området :D
Hur är taiwan mossan annars? Tänker på ljus, gödning?
Christmas moss är fin, men inte lika fin som taiwan :)
#229 - 8 oktober 2013 11:38

Här ser du min utan gödning och med ett normalt nanoljus.
#230 - 8 oktober 2013 15:48
[QUOTE=Bluewing;1668257]
Här ser du min utan gödning och med ett normalt nanoljus.[/QUOTE]

Fint! :)
Verkar ju klara sig bra. Kanske ska testa den :)
#231 - 8 oktober 2013 16:02

Ja det är snarare en fördel att inte ge den så bra förutsättningar, då blir den mer lättskött. För precis som alla mossor växer den i princip i mörker...
#232 - 8 oktober 2013 16:11
[QUOTE=Moving Waves;1668290]Ja det är snarare en fördel att inte ge den så bra förutsättningar, då blir den mer lättskött. För precis som alla mossor växer den i princip i mörker...[/QUOTE]

Ja men det låter ju bra. Har aldrig haft mossor förut. Men bör väl testa det också nån gång :)
#233 - 8 oktober 2013 18:17
Elände!
Satt och tog lite kort nu ikväll på det stora karet. Och ser, till min förfäran att en av mollysarna är full i vita prick!!
Den var hängig och eländig. Måste ha hänt snabbt eftersom jag satt och kikade igår också. Och då var allt normalt.
Den mollyn fick möta diskbänken snabbt.

Satt mig sedan och studerade resten av fiskarna. Ingen alls förutom eventuellt en annan molly ser frisk ut. Men den andra mollyn vet jag inte om det är vita prick eller om det bara var någon luftbubbla.. Den stack så snabbt jag fick syn på den.

Har höjt temperaturen lite grann.. Och jag hoppas innerligt att jag slipper medicinera!
Har haft en enda sjukdom tidigare i mitt "akvarieliv". Och det var vita prick.. Men dålig utgång dessutom.
Kändes mindre bra detta..
#234 - 8 oktober 2013 18:59

Tråkigt :(

Jag har också haft problem några gånger med vita prick sen jag började med mäsk och jag har ingen aning om det har nåt sammanband. Men roligt är det ju inte.
Ledsnade iaf på det för ett par veckor sen. Köpte medicin för 700:- och medicinerade allt.
Så hoppas att du slipper det, det är ju inte billigt med medicin :/
#235 - 8 oktober 2013 19:08
Näää, bara till att köpa medicin då... Vita prick finns det ju bra medicin mot i alla fall!
Jag måste säga att jag blir mer och mer skeptisk till att sätta mäsk när jag läser din tråd, kanske skulle hålla mig till EC...
#236 - 8 oktober 2013 19:30
Vilken medicin är bäst?

Nej inte behöver du vara skeptisk mot mäsk. Jag tror inte sjukdomen har nått med det att göra. Eftersom mollysarna är ny inköpta så tror jag att jag fick det då.
#237 - 8 oktober 2013 19:41

Nej vit prick är ju en parasit men jag tyckte det var märkligt att det bröt ut samtidigt med när jag började med mäsk.
Mysan har ju kört mäsk ett bra tag nu och jag är jättenöjd.
Kör mäsk i tre akvarier nu och det blir ett fjärde snart :)

Jag använde protozin :)
#238 - 8 oktober 2013 19:44
Ja jag är nöjd med mäsken. :) Kommer då inte tabort den!

Okej, ska kolla om DM har protozin.
#239 - 8 oktober 2013 19:55
Det var så länge sedan jag fick skiten i ett guppykar så jag minns inte vad såsen hette, men funkade gjorde den!

Ang. mäsk så har jag ju redan förberett mig lite med en liten specialare från jobbet, men har kommit på att jag behöver ju en kork med två hål också, känns ju lite risky att köra rätt ner i karet...
[ATTACH=CONFIG]64515[/ATTACH]
Sedan har jag läst på lite och börjat oroa mig lite för svajigt pH osv...
#240 - 8 oktober 2013 20:22

Protozin är väldigt effektivt, kör på det.
Varför det dök upp hos Jesper i samband med mäsk kan helt enkelt vara för att mäsken tvärsänkte pH och pricken kom av stressen som kom med ändrat vattenvärde.
#241 - 8 oktober 2013 21:11

[QUOTE=Moving Waves;1668339]Protozin är väldigt effektivt, kör på det.
Varför det dök upp hos Jesper i samband med mäsk kan helt enkelt vara för att mäsken tvärsänkte pH och pricken kom av stressen som kom med ändrat vattenvärde.[/QUOTE]

Jag tycker att det låter som en bra förklaring :)

Och till mr woods:
Svajigt ph har jag inte råkat ut för. Ph ligger konstant på 6.8
Har inte ens märkt svängningar när jag har blandat ny mäsk.
Jag gör nytt på kvällen och morgonen efter är jäsningen redan i full gång :)

#242 - 8 oktober 2013 21:32

[QUOTE=Jesper Broman;1668345]Jag tycker att det låter som en bra förklaring :)

Och till mr woods:
Svajigt ph har jag inte råkat ut för. Ph ligger konstant på 6.8
Har inte ens märkt svängningar när jag har blandat ny mäsk.
Jag gör nytt på kvällen och morgonen efter är jäsningen redan i full gång :)

Tänker själv börja prova på mäsk och kolsyretubs system. Hur har du koll på ph't? Gör du tester ofta eller nån sorts manick?

skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
#243 - 8 oktober 2013 21:48

Jag kör med tester. Inga dyra manicker här inte :p

Nu kollar jag bara ett par gånger i veckan
#244 - 9 oktober 2013 11:56
Jag använder inte heller några manicker. Jag har testat ph:t kanske, två gånger?
Jag är en sån som är halv dålig på att hålla på med tester :)
Använder de bara om det verkar vara nått skumt i karet :)

Protozin doserar man väl i fyra dagar va? Har för mig det..
Det suger ju i såna fall eftersom jag far iväg över helgen och är borta tills på tisdag kväll :/
#245 - 9 oktober 2013 12:01

Man medicinerar dag 1,2,3 och 6.
Så börjar du idag så kan du åka iväg :)
#246 - 9 oktober 2013 12:06
Ohh!! Vad jävla bra :)
Då måste jag slänga mig iväg till DM. Får bara hoppas de har det :)
#247 - 18 oktober 2013 08:49
Jaahaa..
Vita pricken är borta. Tre av fyra mollys strök med. Ingen av de andra fiskarna hann bli drabbade tror jag, studerade dem maniskt och hittade inga prickar på dem. Men nu är allt frid och fröjd.

Idag blir det vattenbyte och blandning av mäsk.
Det växer som tusan nu :) Och det är jätte roligt!

Jag insåg igår när jag satt och kikade på fiskarna att scalarerna har vuxit på sig bra ändå!
Såg ett kort sen de var "nyköpta" och det är en markant skillnad.. (Fan vore väl annars tänker jag).. :D
#248 - 18 oktober 2013 21:47

Skönt att det är borta :) och jag håller med dig, det är skitroligt när det växer bra :)
#249 - 22 oktober 2013 16:25
Ja. Jag hade antagligen blivit smått galen om scalarerna hade blivit smittade :P
Ja, stellatan (stavning?) växter som ogräs! Måste klippa av den på hälften varje vecka, för då har den växt så den når över ytan :)
Algerna verkar dra sig tillbaka, sakta men säkert.
Den lunkar på fint nu :)
Ska sätta mig och ta lite kort senare.
#250 - 22 oktober 2013 16:40

Härligt :)
#251 - 24 oktober 2013 19:32
Bilder var det ja..
Har tagit hur många kort som helst.. Och de ögonblicken jag verkligen ville fånga blev med suddigast av alla.. Yey! Bra.. Nej..

Först en bild på karet..

[ATTACH=CONFIG]64841[/ATTACH]

Sen lite scalarer

[ATTACH=CONFIG]64842[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64843[/ATTACH]

Sen lite matning

[ATTACH=CONFIG]64844[/ATTACH]

Sen lite små sura nyckelhål

[ATTACH=CONFIG]64845[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64846[/ATTACH]

Sen till karets riktiga surfi..... Det var dessa jag försökte fånga ögonblicket med.
Två av de bolivianska fjärilarna har stora kraftmätningar vid matning.
Och detta är det bästa jag lyckades få fram..

[ATTACH=CONFIG]64847[/ATTACH] Hyfsat glad ändå

[ATTACH=CONFIG]64848[/ATTACH] Inte så glad

[ATTACH=CONFIG]64850[/ATTACH] Lagomt skit griniga..
#252 - 24 oktober 2013 21:28

Det är väl jättefina bilder som vanligt :)
Och akvariet blir bara finare och finare, samma med skalarerna :)
#253 - 24 oktober 2013 21:52
Snyggt! Bolivianerna färgar ut fint! Jag har ett par som vaktar rom nu, och om det blir simmare av dem tänker jag sno minst hälften till ett yngelkar, så får vi se om jag lyckas få dem att fortsätta leva! :)
#254 - 25 oktober 2013 05:21
Tack hörrni! :)
Scalarerna börjar bli väldigt fina faktiskt.

Härligt Mr_Woods! Håller tummarna. Jag vet inte vad det är för kön på de två som bråkar. Men antar nästan att det är två hanar.
#255 - 25 oktober 2013 07:18
[QUOTE=Mysan__;1670712]Tack hörrni! :)
Scalarerna börjar bli väldigt fina faktiskt.

Härligt Mr_Woods! Håller tummarna. Jag vet inte vad det är för kön på de två som bråkar. Men antar nästan att det är två hanar.[/QUOTE]

De är lätta att könsbestämma när de blir lite större! Du kan nog se det på analfenorna redan nu...
#256 - 25 oktober 2013 10:38
Okej! Jag kan villigt erkänna att se könsskillnader är inte min starkaste sida :)
Men får studera dem lite mer.
#257 - 31 oktober 2013 18:11
Idag har jag tagit mig i kragen..
Har betalat in för att uppdatera mitt goldmedlemskap, beställt pmdd och gjort ett halvhjärtat försök att ta några kort..
Har som haft en svacka, inte i intresset så. Utan har suttit fast lite för mig att till exempel beställa pmdd.
Sååe att nu står jag utan till nästa vecka. Men tänker att växterna klarar sig nog ändå.
Har lite för mycket i skallen just nu, diplomeringsprovet är på gång snart, även praktiska proven. Och även att utföra alla behandlingar som ska vara klara innan jul. Plus en massa stress på jobbet.. Ibland känns det som det blir lite för mycket med att både plugga "heltid" och jobba "heltid"..
Och i och med alla dessa "måsten" och stressmoment så hamnar akvarierna lite i bakgrunden. Tyvärr.

Ah, nu har jag fått vräkt ur mig lite grann.

Men hur som helst, scalarerna börjar bli riktigt fina faktiskt. Har köpt in nytt torrfoder, hade nå flingfoder tidigare. Nu har jag köpt dr bassleer biofish food regular. Är i och för sig ganska små matbitar för scalarerna och nyckelhålen. Men de blir feta och fina ändå :) Och de älskar det dessutom.
Blir dock en fin proteinhinna på ytan av det. Men, tänker att det bevisar ju att det är relativt bra foder :)

[:-60]
#258 - 3 november 2013 12:40
Lite ansning av växter, vattenbyte, blaskat ihop ny mäsk, rengjort rutan..
Och luftbubblor överallt.. De bju ja på!

[ATTACH=CONFIG]65023[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65024[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65025[/ATTACH]
#259 - 3 november 2013 17:38
Mer foton..

[ATTACH=CONFIG]65027[/ATTACH] Dessa vet jag inte riktigt vad de håller på med. Har två stycken mindre corrysar som "jagar"/"busar" med en större av dem.. Har fått för mig att de leker. De började efter jag hade bytt vatten idag. Det ser ut som de dansar med varandra.

[ATTACH=CONFIG]65028[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65029[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65030[/ATTACH] Jag putsade rutan tidigare idag.. Min ursäkt är: Jag har en hund som jagar fiskarna.. Och jag blir arg.. :P

[ATTACH=CONFIG]65031[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65032[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65033[/ATTACH] Jag
[ATTACH=CONFIG]65034[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65035[/ATTACH] lyckades!!!!!
[ATTACH=CONFIG]65036[/ATTACH] Hyfsat :)

[ATTACH=CONFIG]65037[/ATTACH] Blek men ändå fin

[ATTACH=CONFIG]65038[/ATTACH]Bubblor

[ATTACH=CONFIG]65039[/ATTACH] Bubblor..

Och alger :P

Bildbomb..
#260 - 3 november 2013 17:55
kul att få en bild på en rödmunstetra, det är inte det lättaste. Kul att se alla bilder.
#261 - 3 november 2013 17:58
Ja, rödmunnarna kan jag få sitta länge och fota. De flesta korten på dem består av ett vitt sträck med någonting rött framtill :)
Men ibland lyckas de fastna.
#262 - 3 november 2013 18:16
Jag gillar bildbomber, fina fiskar å fint kar:).

//Inger
#263 - 3 november 2013 18:19
Jag gillar också bildbomber :D
#264 - 3 november 2013 19:16
Fina bilder :)
#265 - 3 november 2013 19:40
[QUOTE=Jesper Broman;1671993]Fina bilder :)[/QUOTE]

#266 - 8 november 2013 19:37
Jag har ett litet bekymmer.
Jag har ju sandsnäckor i bägge karen. Och det lustiga är att i det stora så dör de, och i det lilla så överlever dem.
Why?
Har julas blästersand i bägge karen.

En annan sak, fånga ancistrus i ett möblerat kar : [:-5]
Ska göra en fälla i morgon. Har tänkt göra om i det karet lite i helgen. Och två ancistrus ska i alla fall bort därifrån.
#267 - 8 november 2013 20:09
Det där med snäckorna var ju ett mysterium, men medicinerade inte du mot vitaprick för ett tag sen. Den medicinen kan ta död på snäckor. Hos mig dog några men långt ifrån alla när jag hade i sån medicin.

Lycka till med ancistrusarna och får du tag på nån så meddela gärna hur du gjorde. Jag har försökt i mitt stora med allt, tom fällor men dom går inte på det :p
#268 - 8 november 2013 20:13
[QUOTE=Jesper Broman;1672805]Det där med snäckorna var ju ett mysterium, men medicinerade inte du mot vitaprick för ett tag sen. Den medicinen kan ta död på snäckor. Hos mig dog några men långt ifrån alla när jag hade i sån medicin.

Lycka till med ancistrusarna och får du tag på nån så meddela gärna hur du gjorde. Jag har försökt i mitt stora med allt, tom fällor men dom går inte på det :p[/QUOTE]

Jo jag gjorde ju det. Men de dog innan jag medicinerade också.
Nu fyllde jag på från det lilla karet för någon dag sedan. Hoppas de överlever. Känns ju ganska konstigt att de dör när de har ungefär samma förutsättningar.

Haha, ja jag vill bara få ur de därifrån. De äter upp mina växter, trots att de får algtabletter..
De är inte populära just nu :P
#269 - 8 november 2013 20:34
Ja konstigt att dom dör, men hoppas det funkar framöver.

Det låter inget kul att dom äter växter, det gör inte mina än så länge iaf. Men jag har två stora hanar i mitt och så fort jag lyckas få tag på någon fin hona och släpper i så jagar dom ihjäl henne. Så jag skulle vilja få upp en hane iaf så kanske man vågar släppa i någon hona sen i försök att få lite yngel.
Säg till om du lyckas fånga nån :)
#270 - 8 november 2013 20:36
[QUOTE=Jesper Broman;1672823]Ja konstigt att dom dör, men hoppas det funkar framöver.

Det låter inget kul att dom äter växter, det gör inte mina än så länge iaf. Men jag har två stora hanar i mitt och så fort jag lyckas få tag på någon fin hona och släpper i så jagar dom ihjäl henne. Så jag skulle vilja få upp en hane iaf så kanske man vågar släppa i någon hona sen i försök att få lite yngel.
Säg till om du lyckas fånga nån :)[/QUOTE]

Ah okej. Jag har blandat. Två hanar och två honor. De lever då fridfullt än så länge.
Men det är som sagt ett elände när de äter på växterna.
Ja det ska jag göra :P Antagligen så kommer jag få ett vansinnesutbrott innan det är färdigt. Har en svag känsla av det :D
#271 - 8 november 2013 20:38
Haha, ja det finns nog risk för det :)
#272 - 9 november 2013 10:46
Nu inleds en liten uppfräschning av det lilla karet.
1) Ett sista tappert försök att fånga in ancistrusarna.
2) Stoppa ner växter, blev lite olika crypto och javamossa.
3) Eklöv.
4) Ut med doppvärmaren..

En bild senare blir det nog :)
#273 - 9 november 2013 12:39
Jesper: Det gick ungefär si så där att fånga upp ancistrusarna.. Fick tag i en. Trots att jag rev halva karet.
Det som gjorde att jag fick tag i denna var att jag lyfte en rot som den satt på och hade håven under :P

Annars vart karet hyffsat. Mer mossa sen så är jag nog nöjd :)
#274 - 9 november 2013 14:33
Har försökt tagit några kort på tetrorna.
Kardinaltetrorna är inte de enklaste att ta kort på. Får känna mig smått besegrad där..

Bilder på det lilla akvariumet kommer ikväll.. Just nu är det små grumligt och löven åker karusell.

[ATTACH=CONFIG]65174[/ATTACH] Går i det stora karet

[ATTACH=CONFIG]65175[/ATTACH]

Dessa går i det lilla karet:
[ATTACH=CONFIG]65176[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65177[/ATTACH] Karets argbigga.

[ATTACH=CONFIG]65178[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65179[/ATTACH]
#275 - 9 november 2013 14:37
Imponierende bild på rödmunnen. Jag har aldrig lyckats få en i bild som inte är suddig.
#276 - 9 november 2013 14:39
Jag har lyckats med en eller två. Var av den där är en av dem. :)
Men måste säga att kardinaltetrorna har sjukt mycket svårare att få kort på. Tror att det beror på att de har så skarpa färger, så de blir lätt suddiga.
#277 - 9 november 2013 15:10
Så kul, jag har ju ditt kar som inspiration för mitt nya.
#278 - 9 november 2013 16:07
Men vad roligt! :) Tack så mycket (tar det som en komplimang) :D
Vad ska du ha för fisk i? Är det 720l, de som står i din signatur? :)
#279 - 9 november 2013 16:44
Jag ska flytta de fiskarna jag nu har i mitt 130l. Så scalarer, bolivianer, rödmunstetrorna. Men så ska jag ha några lite större fiskar också.

Gärna geophagus orange head om jag får tag i.
#280 - 9 november 2013 16:46
Det blir nog jätte bra! Hade också gärna haft geophagus orange head, men mitt kar känns lite för litet för dem..
Men någon gång så kanske jag kan ha större jag med :)
#281 - 9 november 2013 16:56
Lite mer bilder..

375l:
[ATTACH=CONFIG]65182[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65183[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65184[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65185[/ATTACH]

130l:

[ATTACH=CONFIG]65186[/ATTACH] Tog en bild alla löv har ju som inte tyngts ner än. Men men..
[ATTACH=CONFIG]65187[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65188[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65189[/ATTACH]
#282 - 9 november 2013 17:37
Fina bilder och fiskar My :).

//Inger
#283 - 9 november 2013 17:45
Åh så fint du har det i karet. Jättefint! :D Du tar dessutom fina och mysiga bilder.
#284 - 9 november 2013 17:45
Det lilla karet har lite arbete kvar. Men de tar sig :)
#285 - 9 november 2013 17:47
[QUOTE=Bluewing;1673027]Åh så fint du har det i karet. Jättefint! :D Du tar dessutom fina och mysiga bilder.[/QUOTE]

Tack tack :) Det krävs tålamod och mycket tid, så småningom så får jag till nån bild :)
#286 - 9 november 2013 23:57

[QUOTE=Mysan__;1672961]Jesper: Det gick ungefär si så där att fånga upp ancistrusarna.. Fick tag i en. Trots att jag rev halva karet.
Det som gjorde att jag fick tag i denna var att jag lyfte en rot som den satt på och hade håven under :P

Annars vart karet hyffsat. Mer mossa sen så är jag nog nöjd :)[/QUOTE]

Ja det brukar va enda chansen att få upp dom, men det är ju inte alltid som man har sån tur att dom suger sig fast på en rot :)

Och fina bilder som vanligt :)

#287 - 10 november 2013 09:44
[QUOTE=Jesper Broman;1673070]Ja det brukar va enda chansen att få upp dom, men det är ju inte alltid som man har sån tur att dom suger sig fast på en rot :)

Och fina bilder som vanligt :)

Nej det har du rätt i. Men jag tänkte så att jag passar på då jag ser att de sitter på en rot :)
Man får ta någon i taget helt enkelt.

#288 - 10 november 2013 13:38
Det känns som jag bombar med bilder. Folk kommer bli less på mig innan det här är klart :D
Men måste väl passa på medan jag lix har kameran.
Hur som helst. Jag lyckades få några någorlunda kort på kardinalerna! Kan säga att ibland måste man ha lite flyt också :)

[ATTACH=CONFIG]65226[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65227[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65228[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65229[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65230[/ATTACH] Ber om ursäkt för reflexerna.

Och någon har varit elak med en av scalarerna i natt. Ryggfenan är lite trasig, men den verkar i god form annars.
Tänkte först tillsätta lite salt, men visst är det så att corydoras är känsla mot det?
#289 - 10 november 2013 13:41
Fotobomber är alltid kul. imponerad över tålamodet, jag vet att mitt tryter innan jag får bra bilder.

ja corydoras är känsliga, men är du orolig kanske du kan flytta den skadade fisken till ett sjukkar.
#290 - 10 november 2013 13:49
Nja jag tror det får gå kvar i det stora. Har suttit och kikat nu och det är ingen som är på den.
Tänker hålla lite koll nu idag, kan lika gärna vara att den har fastnat någonstans.

Ja, tålamod.. Det har egentligen inte jag heller, men när jag väl börjar få till någon bild som ser bra ut så tycker jag det är jätte roligt. Är kanske det som driver mig att sitta kvar :)
#291 - 23 november 2013 11:33
Det har stått still hos mig ett tag. Hade ett av de två stora proven nu veckan som var på skolan.
Så har varit ett smärre nervvrak de senaste två veckorna.
Nu är det bara tre veckor kvar till nästa prov vecka så nu kan jag andas lite :)

Har tänkt möblera om lite i det stora karet. Trycka ihop rötterna lite mer. Sätta stellatan i mitten som en buske.
Är inte helt nöjd just nu med akvariet. Känns rörigt, och inte rörigt på ett bra sätt. Nu när växterna växer som fan så inser jag vad jag har placerat fel och så. Ska försöka mig på att ändra lite på det nu idag.
Bilder kommer eventuellt ikväll, eller i morgon beroende på hur mycket böss det blir som flyger runt :)

Och en annan sak, nu har jag insett vem som har skadat scalaren. De är de andra scalarerna. Det är lite kraft mätningar i karet.
Men nu har det varit lugnt i en vecka ungefär. Fenorna läker och allt verkar vara frid och fröjd.
#292 - 23 november 2013 13:17
Visst är det roligt att förnya lite ibland, men jag tycker akvariet är skitsnyggt.
Men stellatan skulle va snyggt att ha i mitten, det håller jag med dig om :)
#293 - 23 november 2013 14:11

Här kommer lite bilder, är lite halv grumliga men det får duga :)

[ATTACH=CONFIG]65594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65595[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65599[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65600[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65601[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65596[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65598[/ATTACH]

Ska ta fler kort då jag har agerat chaufför och käkat nått (så tålamodet inte sviker ;) )
Då kanske det inte heller är lika grumligt..
#294 - 23 november 2013 14:24
Du gjorde helt rätt, ännu snyggare nu :)

Tänkte på dina alger. Har du provat med nån mer snabbväxande. Jag har nästan bara snabbväxande i mitt stora nu är det minimalt med alger i det akvariet.
Mest med tanke på om du retar dig på algerna.
Jag tycker att det blir ett "naturligt" utseende på dina växter och har inget emot dom alls. Men jag vet att man själv kan reta sig nåt fruktansvärt på alger :)
#295 - 23 november 2013 15:43

Ja det man själv ser som algsoppa reagerar andra knappt på. Håller med om att den passar bra i mitten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#296 - 23 november 2013 15:48
[QUOTE=Mysan__;1675056]Tack :)

Här kommer lite bilder, är lite halv grumliga men det får duga :)

[ATTACH=CONFIG]65594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65595[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65599[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65600[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65601[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65596[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65598[/ATTACH]

Ska ta fler kort då jag har agerat chaufför och käkat nått (så tålamodet inte sviker ;) )
Då kanske det inte heller är lika grumligt..[/QUOTE]

Wow! vilket snyggt akvarium. Det är roligt för en glad nybörjare att se hur proffsen gör. Verkligen fint och mycket bra bilder. 375 liters akvarium verkar vara perfekt storlek, inte för litet eller för stort.
Trevligt helt enkelt!

/turismo/
#297 - 23 november 2013 17:15
[QUOTE=Jesper Broman;1675057]Du gjorde helt rätt, ännu snyggare nu :)

Tänkte på dina alger. Har du provat med nån mer snabbväxande. Jag har nästan bara snabbväxande i mitt stora nu är det minimalt med alger i det akvariet.
Mest med tanke på om du retar dig på algerna.
Jag tycker att det blir ett "naturligt" utseende på dina växter och har inget emot dom alls. Men jag vet att man själv kan reta sig nåt fruktansvärt på alger :)[/QUOTE]

Taack :) Ska låta detta mogna nu så ser vi om jag är nöjd :D

Ja, dessa alger.. Stellatan är snabbväxande, men borde kanske ta in någon fler snabbväxande växt.
Dock så har jag som slutit fred med algerna. De ökar inte direkt, men skulle de börja öka skulle jag nog göra någon insats.
Det är som du säger ganska naturtroget. Är som lite hat-kärlek att se när de svajar i strömmen :)
#298 - 23 november 2013 17:15
[QUOTE=HWH;1675063]Ja det man själv ser som algsoppa reagerar andra knappt på. Håller med om att den passar bra i mitten.

Sent from my iPhone using Tapatalk[/QUOTE]

#299 - 23 november 2013 17:17
[QUOTE=turismo;1675066]Wow! vilket snyggt akvarium. Det är roligt för en glad nybörjare att se hur proffsen gör. Verkligen fint och mycket bra bilder. 375 liters akvarium verkar vara perfekt storlek, inte för litet eller för stort.
Trevligt helt enkelt!

/turismo/[/QUOTE]

Jag skulle verkligen inte kalla mig proffs :D Jag är snarare på nivån "Ahh, nu vet jag hur mycket jag inte kan" :)
Ja, tycker det är ganska bra storlek på karet. Klart att jag vill ha större, men min lilla lägenhet sätter stopp för större kar.
#300 - 23 november 2013 18:23
Mer bilder..
(Känns som de dagar då jag väl postar några bilder så blir det alltid flera stycken. I massor med omgångar)

[ATTACH=CONFIG]65604[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65605[/ATTACH] Denna javaormbunke har verkligen tagit över roten. När jag lyfte på den idag så insåg jag att man ser inte själva roten. Det är bara rötter.

[ATTACH=CONFIG]65606[/ATTACH]Bubbel, och konstigt fokus

[ATTACH=CONFIG]65607[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65608[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65609[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65610[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65611[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65612[/ATTACH] Här har vi ett gäng som har stora problem med att jag flyttade om. De må vara mina absoluta favorit tetror.. Men de onekligen inte ett dugg modiga.. :)
#301 - 23 november 2013 18:35

Ja det har jag undrat ett tag, hur har du gjort för att få javaormbunken så stor? Anabola? :)
#302 - 23 november 2013 18:41
[QUOTE=Jesper Broman;1675096]Ja det har jag undrat ett tag, hur har du gjort för att få javaormbunken så stor? Anabola? :)[/QUOTE]

Nja spenat kör jag och Karl-Alfred med ;)
Nä jag vet faktiskt inte. Den har hängt med i ca tre år. Ifrån början var den inte större än så här:
[ATTACH=CONFIG]65613[/ATTACH]

PMDD är väl det jag har kört med längst tid. Är inte förrän nu på slutet jag börjat med mäsk ju.
Så ja jag vet inte riktigt.. Den trivs :)
#303 - 24 november 2013 01:39

Vilken tur att du ringade in växten annars hade jag aldrig sett den :p haha.
Ja den trivs ju helt klart :)
#304 - 24 november 2013 10:29
Haha ja jag var kanske lite övertydlig :P
Vad har du för pump som löser mäsken? Jag vet inte, men tycker min är lite för klen. Mycket som går till spillo, så funderar på att införskaffa en ny.
#305 - 24 november 2013 11:12
[QUOTE=Mysan__;1675095]Mer bilder..
(Känns som de dagar då jag väl postar några bilder så blir det alltid flera stycken. I massor med omgångar)

[ATTACH=CONFIG]65604[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65605[/ATTACH] Denna javaormbunke har verkligen tagit över roten. När jag lyfte på den idag så insåg jag att man ser inte själva roten. Det är bara rötter.

[ATTACH=CONFIG]65606[/ATTACH]Bubbel, och konstigt fokus

[ATTACH=CONFIG]65607[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65608[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65609[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65610[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65611[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65612[/ATTACH] Här har vi ett gäng som har stora problem med att jag flyttade om. De må vara mina absoluta favorit tetror.. Men de onekligen inte ett dugg modiga.. :)[/QUOTE]

Fina nykelhålsciklider. Vilken tetra är det? Också gätte fina!
#306 - 24 november 2013 11:20
[QUOTE=Jacob T;1675181]Fina nykelhålsciklider. Vilken tetra är det? Också gätte fina![/QUOTE]

Tack.
Det är rödmunstetror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435&SOK=1
Väldigt trevliga stimfiskar tycker jag.
#307 - 24 november 2013 11:37
[QUOTE=Mysan__;1675177]Haha ja jag var kanske lite övertydlig :P
Vad har du för pump som löser mäsken? Jag vet inte, men tycker min är lite för klen. Mycket som går till spillo, så funderar på att införskaffa en ny.[/QUOTE]

I mitt 660 har jag denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3226&cat=618&page=1 den går det att koppla slangen in till impellern och det fungerar riktigt bra. Finns även en större modell som pumpar 1000L/H
#308 - 24 november 2013 11:42
Tror faktiskt jag har något sånt där filter liggande någonstans! Om det inte var det som jag tog sönder.
Får kika.. :) Men verkade ju bli riktigt bra om man kopplade ihop de med strilröret..
#309 - 24 november 2013 12:30
Den jag kopplade ihop med strilröret är en annan Aquaelpump med delar från fler pumpar.

Den jag visade i länken i mitt förra inlägg har jag i mitt stora 660l, Den löser gasen helt ok i och med att man kopplar gasen in till impellern som slår sönder bubblorna. Jag tror att den skulle fungera bra i ditt 375.
Men det går säkert att få dit ett strilrör på denna pumpen också, men det har jag inte provat.

Nu har jag rört ihop det men jag hoppas att du hänger med och förstår vad jag menar :)
#310 - 24 november 2013 15:33
[QUOTE=Mysan__;1675184]Tack.
Det är rödmunstetror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435&SOK=1
Väldigt trevliga stimfiskar tycker jag.[/QUOTE]

Håller med till 100! Om jag hade akvarium över så skulle det vara ett givet val.

Edit: Är dom så känsliga som det står i artbeskrivningen?
#311 - 24 november 2013 17:44
[QUOTE=Jesper Broman;1675199]Den jag kopplade ihop med strilröret är en annan Aquaelpump med delar från fler pumpar.

Den jag visade i länken i mitt förra inlägg har jag i mitt stora 660l, Den löser gasen helt ok i och med att man kopplar gasen in till impellern som slår sönder bubblorna. Jag tror att den skulle fungera bra i ditt 375.
Men det går säkert att få dit ett strilrör på denna pumpen också, men det har jag inte provat.

Nu har jag rört ihop det men jag hoppas att du hänger med och förstår vad jag menar :)[/QUOTE]

Aha okej :) Jag hittade den pumpen så ska testa någon dag om den duger bara som den är. :) Dock så vet jag att den krånglar lite grann ibland.
#312 - 24 november 2013 17:47
[QUOTE=Jacob T;1675231]Håller med till 100! Om jag hade akvarium över så skulle det vara ett givet val.

Edit: Är dom så känsliga som det står i artbeskrivningen?[/QUOTE]

Njaa, jag har haft dem i omgångar i flera år och hos mig har de trivts.
Men, de är känsliga för dåliga vattenvärden. De bleknar lätt om de vantrivs och är ganska lätt stressade.
Men i övrigt är det en trevlig fisk.
#313 - 2 december 2013 13:22
Lite bilder..

[ATTACH=CONFIG]65791[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65792[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65793[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65794[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65795[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65796[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65797[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65798[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65799[/ATTACH]
#314 - 2 december 2013 14:22
Riktigt fina fiskar, särskilt Scalarerna:)
#315 - 2 december 2013 14:26
Instämmer :)
#316 - 2 december 2013 15:40
Tack tack :)
Scalarerna blir bara finare och finare. Och ryggfenan på den ena är i princip läkt nu efter en dust med en annan :)
#317 - 2 december 2013 19:47

Det blev riktigt bra efter ommöbleringen, så harmoniskt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#318 - 2 december 2013 20:12
Jättefint! Håller med om att det känns lugnt och harmoniskt. Fiskarna verkar ha fått ett rejält mål mat nyss. Vilka magar :D
#319 - 4 december 2013 19:48
Haha! Ja, de var som mätta där :) Det krävs lite mutor ibland för att få fram nyckelhålen, och det var lite väl mycket mutor den gången :D
#320 - 6 januari 2014 19:59
En uppdatering..
Hur går ordspråket.. Ingenting ont som inte har någonting gott med sig..
För mig har meningen slängt om orden lite.
I mellandagarna fick jag beskedet att jag fixade slutprovet som jag hade innan jul i skolan.
Så underbart!!
Har varit nere i Jämtland en vecka och bara mått gott.
Kom hem igår och då kom det "onda"..
När jag öppnade dörren så slår en unken sur lukt mot mig och jag vänder mig om mot sambon och säger: Det är någonting som är fel nu..
Går in i vardagsrummet där akvarierna står och ska tända lampan, den fungerade inte. En säkring hade gått. Och det som hann fara genom mitt huvud var massdöd i karen..
Sambon vickar igång säkringen igen och alla lampor tänds. Det lilla karet är okej. Men det stora.
Ungefär 10 % vatten är kvar i karet och jag ser på golvet att det är där allt vatten ligger..
Poff.. Säkringen går igen.
Ficklampor fram och letar (jag smått hysterisk i bristningsgränsen till gråt) efter eventuell el som slår ut säkringen. Vi hittar ingenting. Men ser hur det har runnit vatten ÖVERALLT.
Halva vardagsrummet, hela hallen och hela sovrummet.
Jag kan inte beskriva känslan.. Men med ett försök så blir det ungefär total panik samtidigt som jag var totalt lamslagen.
Tillslut drar vi ur alla kontakter och slår på säkringen igen. Då håller den.
Vi kör en snabb brainstorm och inser att vi måste ha fläktar och nått att suga upp vattnet med.
Jag är som tur är städerska så vi har en vakumsug på jobbet. Och min mammas karl har en byggfläkt.
Iväg i en jävla fart hämta allt och påbörja projekt uppsugning av vatten.
Jag testar att fylla upp vattennivån lite grann i karet. Och det håller tätt.. Och till mig stora förvåning så lever ALLA fiskar!!!
En liten lättnad kom där ett slag..
Sen kör vi vattensugen och drar ut allt.. 6-7 timmar senare var vi klar med allt sugande.

När vi gjort klart allt och lagt tidningspapper vid alla lister som fortfarande höll vatten så började jag strula med karen.
I det lilla så gjorde jag rent pumpen och satt igång det igen.
Sen gjorde jag rent pumpen i det stora.. Och sen kom granskandet. Finns inte en spricka alls i akvariet.
Så jag startade ytterfiltret och det sprutar vatten ur det.
Helvetets jävla skit!!
Tar isär allting igen och kollar. Varken jag eller sambon ser nått fel alls.
O-ringen är hel och ren insidan av locket är helt och rent.
Vi försökte få ihop det i ungefär en timme tills vi gav upp.

Så nu går det mindre ytterfiltret i det stora karet och en innerpump i det lilla..

Vi har antagligen ex antal liter vatten i väggen och fin fina vattenskador i lister och upp i tapeterna.
Nu står fläkten på högsta nivå och det är ett konstant korsdrag i lägenheten.
Har kontaktat försäkringsbolaget (folksam) och de gör ingenting förrän i morgon.
Så i morgon blir det ett jävla massa ringande..

Så här härlig början på ett nytt år har jag nog aldrig haft.... [B)]

Just nu känns det som jag ger upp det här med akvarium.
Jag ser allt jobb framåt. Renoveringen, inhysning av fisk någonstans..
Nytt ytterfilter eventuellt..
Känner mig smått bitter..
#321 - 6 januari 2014 22:13
Hej, vill bara beklaga, jag vet hur det känns! För ett antal år sedan var vi borta över påsken 4-5 dagar, Det första jag hörde när vi kom hem var en pump som gick torr. 250 liter som stod i sovrummet högst upp(vi har tre våningar) var nästan tomt på vatten. Skador genom väggar och golv i tre plan och avfuktare som gick i många dagar med irriterande ljud!

Bröt ihop, kom igen och har nu samlat mina kar i gillestugan, längst ner i källaren.

Lycka till i allt elände!
#322 - 7 januari 2014 06:06
Vilken tråkig start på det nya året :( Hoppas verkligen att ditt försäkringsbolag sköter sig bra och att processen blir så smärtfri som möjligt.
#323 - 7 januari 2014 08:15

Har ringt fastighetsägaren idag och han kommer hit och kikar om en timme ungefär. Men min känsla är inte bra. Två av väggarna i lägenheten är fuktiga. Är nästan 100 på att de håller ganska mycket vatten.

Har även pratat med försäkringsbolaget. De gjorde ingenting nu utan det blir en senare fråga. Men jag kollade upp om de står för skadorna som inte bostaden står för. Och det lät lovande. I och med att det var ytterfiltret som hade gått sönder.
Hade tydligen varit en helt annan grej om akvariet hade spruckit.

Kan ju också säga att sömnen är halv kass :p Får psykbryt på byggfläkten. Men kan inte gärna stänga av den.
#324 - 7 januari 2014 14:59
Jaoohapp..
Jag tänker att jag fortsätter skriva här om detta elände.
Så jag får "spy" ur mig skiten någonstans.

Kvartersvärden har varit här idag, även en snubbe som var expert på vattenskador.
Och summan av kardemumman blev så här:
Vattenskadade väggar alla utom två i hela lägenheten.
Vattenskador i golven i två av tre rum.

Såeatt........ Kapning av väggar, upprivning av mattor..
Bara torktiden var tre veckor..
Sen renovering.. På hur lång tid det nu tar..

Så jag har små panik om jag ska vara helt ärlig.
Fiskarna måste hitta ett nytt temporärt hem.
Vi måste packa ihop hela hemmet och förflytta oss dit de skickar oss.
Och jag får ingen klarhet i när eller var.

Och som pricken över i:et så har vi fått in två stora avfuktare.
De är når ungefär till magen på mig (jag är 168) och låter som om vi bodde på motorvägen.

Jag känner på mig att jag kommer vara as less innan detta är över.
#325 - 7 januari 2014 15:12
Usch! Fy F*n vad jag lider med dig/er. :(
Svårt å hitta stödhem åt fiskarna förstår jag.. :(

Lycka till i alla fall, hoppas det löser sig till det bästa.. :)
#326 - 7 januari 2014 15:32
Ja det verkar inte vara det enklaste.
Söker med ljus och lykta efter ett stödhem.
Men i värsta fall så får jag temporärt ställa upp akvariet i den "nya" bostaden.
Men det beror ju helt på vart vi hamnar.

Ja, det kan inte bli så mycket värre nu :P
Och det som är det bästa med allt är ju att det blir renoverat. Man får försöka se lite positivt på saken.
#327 - 7 januari 2014 16:13
Haha, jaa, det är ju så, man får se att det kan väl knappast bli värre nurå.. :P
#328 - 7 januari 2014 17:54
Shit vad trist! Bara höra av sig om du behöver låna något, tex innerfilter.
#329 - 7 januari 2014 17:57
[QUOTE=Moving Waves;1680959]Shit vad trist! Bara höra av sig om du behöver låna något, tex innerfilter.[/QUOTE]

Tack. Funderar nästan på om jag behöver ett innerfilter ändå. Det jag använder nu i det lilla karet är inte bra. Tror det håller på att ge upp.
Men jag sms:ar dig om det behövs. Och om det är nödvändigt. Beror på hur snabbt jag måste packa ihop allting.
#330 - 7 januari 2014 20:37
Fy vad hemskt det var att läsa här idag.
Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt.
#331 - 7 januari 2014 20:43
[QUOTE=Jesper Broman;1680976]Fy vad hemskt det var att läsa här idag.
Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt.[/QUOTE]

Ja, det går tungt nu.. Man kan som hålla sig för skratt.
Det här med att man ska tänka positivt är en heltids syssla just nu.. :P
Men va fan, det kan ju inte bli värre tänker jag :)
#332 - 7 januari 2014 21:58
[QUOTE=Mysan__;1680978]Ja, det går tungt nu.. Man kan som hålla sig för skratt.
Det här med att man ska tänka positivt är en heltids syssla just nu.. :P
Men va fan, det kan ju inte bli värre tänker jag :)[/QUOTE]

Det är ett antal jobbiga veckor. Vi kunde bo kvar, flyttade in i ett annat sovrum, men vande mig aldrig vi de där fläktljuden och sov dåligt i några veckor. Nu, i efterhand, är vi väldigt glada för den nya fina parketten vi fick i sovrummet. Dessutom nytt fint kakel i tvättstugan:)
Som jag skrev igår, man bryter ihop, ska aldrig mer ha akvarium, lider av fläktljud och hantverkare i några veckor och tycker att allt är pest... sedan har man plötsligt akvarium igen och undrar hur det gick till;)
#333 - 8 januari 2014 14:39
Vad tråkigt att läsa om det här!
Var det ett gammalt ytterfilter, har ni fått någon ordning på varför det började läcka??
#334 - 8 januari 2014 15:23
Men oj vad tråkigt. Lider med er. Ska ringa mitt försäkringsbolag i morgon och verkligen få allt på papper vad de täcker och inte.
#335 - 8 januari 2014 15:33
Fy sjutton vad jobbigt! Lider verkligen med er - detta är ju den största fasan!
#336 - 8 januari 2014 16:06
Ja verkligen, usch! :(
#337 - 8 januari 2014 16:47
[QUOTE=Mr Woods;1681053]Vad tråkigt att läsa om det här!
Var det ett gammalt ytterfilter, har ni fått någon ordning på varför det började läcka??[/QUOTE]

Nej ytterfiltret är inte ens ett år gammalt. Ska maila tetratec, har inte kommit så långt än bara :P
Nej vi har kollat och vi hittar inget fel alls. Känns jätte konstigt.
#338 - 8 januari 2014 16:49
[QUOTE=HWH;1681054]Men oj vad tråkigt. Lider med er. Ska ringa mitt försäkringsbolag i morgon och verkligen få allt på papper vad de täcker och inte.[/QUOTE]

Ja det kan nog vara en bra idé.
Spruckna akvarium ingick inte i min försäkring. Så lite tur har vi ändå att det var ytterfiltret. :P
#339 - 8 januari 2014 18:19
[QUOTE=Mysan__;1681070]Nej ytterfiltret är inte ens ett år gammalt. Ska maila tetratec, har inte kommit så långt än bara :P
Nej vi har kollat och vi hittar inget fel alls. Känns jätte konstigt.[/QUOTE]
På vilket sätt gick det sönder?[:(!]
#340 - 8 januari 2014 20:19
[QUOTE=KJE;1681085]På vilket sätt gick det sönder?[:(!][/QUOTE]

Det är det som är så skumt. Det läcker som ett såll ur locket. Springan du vet mellan lock och burk.
Vi trodde genast att det var o-ringen som klivit ur sitt spår. Men den ligger där den ska och lockets insida är rent.
Så det är fortfarande ett mysterium.
#341 - 8 januari 2014 20:32
[QUOTE=Mysan__;1681112]Det är det som är så skumt. Det läcker som ett såll ur locket. Springan du vet mellan lock och burk.
Vi trodde genast att det var o-ringen som klivit ur sitt spår. Men den ligger där den ska och lockets insida är rent.
Så det är fortfarande ett mysterium.[/QUOTE]
Jag har varit med om att man kan "knäppa" ihop ytterfilter även om det inte är riktigt korrekt staplat med korgarna i filtret. Alltså om en korg hamnar det minsta snett, något litet smuts hamnar mellan korgarna etc går det fortfarande att knäppa spännena, tätningslisten sitter där den ska men filtret läcker genom en liten springa som uppstått. Har ni kollat noga så allt ligger som det ska i filtret och det sluter riktigt tätt när man knäpper ihop?
#342 - 8 januari 2014 20:40
[QUOTE=Micke L;1681113]Jag har varit med om att man kan "knäppa" ihop ytterfilter även om det inte är riktigt korrekt staplat med korgarna i filtret. Alltså om en korg hamnar det minsta snett, något litet smuts hamnar mellan korgarna etc går det fortfarande att knäppa spännena, tätningslisten sitter där den ska men filtret läcker genom en liten springa som uppstått. Har ni kollat noga så allt ligger som det ska i filtret och det sluter riktigt tätt när man knäpper ihop?[/QUOTE]

Ja det har jag också upplevt. Och korgarna ligger som de ska och röret är nere i korghålen.
Vi har torkat ur både lock och burk. Men det sprutar vatten i alla fall :(
Det som är så jäkla konstigt är ju att när vi for så var det inga problem alls. Och filtret har ju stått länge utan att jag har varit och rört någonting i det.
Och innan vi for så kikade jag till allt så det stämde och det gjorde det.
#343 - 8 januari 2014 21:23
[QUOTE=Mysan__;1681117]Ja det har jag också upplevt. Och korgarna ligger som de ska och röret är nere i korghålen.
Vi har torkat ur både lock och burk. Men det sprutar vatten i alla fall :(
Det som är så jäkla konstigt är ju att när vi for så var det inga problem alls. Och filtret har ju stått länge utan att jag har varit och rört någonting i det.
Och innan vi for så kikade jag till allt så det stämde och det gjorde det.[/QUOTE]

Kanske någon spricka i någon del? Sånt kan uppstå när som. Jag fixade till ett filter med lite extra teflontejp bakom o-ringen, blev ju tätt Men efter flera månader sprack låsningar pga den extra belastningen som blev av min åtgärd.
#344 - 8 januari 2014 21:27
Suverän tråd tycker jag. Kul att vara med hela resan. Har en liknande tråkighet att delge. För ca 20 år sen råkade jag ut för att ett innerfilter med en liten slang som skulle tillföra luft i vattenströmmen började pumpa ut vatten genom just nämnda lilla slang. 300 liter vatten på parketten blev resultatet. Nu till det närmast magiska. Vattnet bara försvann, grannarna under sa ingenting och endast ett par bitar i parketten hos mig "reste sig". Huset var ganska gammalt och någon sa att de använde sand i bjälklagen på den tiden huset byggdes, vattnet hamnade väl där. Jag avvaktade att någon skulle höra av sig men ingenting hände. Bodde i den lägenheten ytterligare ett par år och allt var frid och fröjd. Antar att det torkade ut med tiden.
Hur som helst så minns jag ångesten när man kommer hem och hör en "torrpumpande" pump för att inte tala om ångesten de närmsta dagarna efter. Jag hade tur, men det jag lärde mig var att inte ens ett innerfilter med säkerhet håller vattnet kvar i karet.
Hur som helst man kan inte leva utan akvarium så du gör helt rätt som inte ger upp.

Fortsätt med den här tråden. :)
/Jonas
#345 - 9 januari 2014 14:25
[QUOTE=flygrc;1681125]Kanske någon spricka i någon del? Sånt kan uppstå när som. Jag fixade till ett filter med lite extra teflontejp bakom o-ringen, blev ju tätt Men efter flera månader sprack låsningar pga den extra belastningen som blev av min åtgärd.[/QUOTE]

Har kollat efter det också, men hittar ingen spricka. Men jag ska kolla igen.
Det känns lagomt surt när filtret är så pass nytt.
#346 - 9 januari 2014 14:26
[QUOTE=junneboy;1681126]Suverän tråd tycker jag. Kul att vara med hela resan. Har en liknande tråkighet att delge. För ca 20 år sen råkade jag ut för att ett innerfilter med en liten slang som skulle tillföra luft i vattenströmmen började pumpa ut vatten genom just nämnda lilla slang. 300 liter vatten på parketten blev resultatet. Nu till det närmast magiska. Vattnet bara försvann, grannarna under sa ingenting och endast ett par bitar i parketten hos mig "reste sig". Huset var ganska gammalt och någon sa att de använde sand i bjälklagen på den tiden huset byggdes, vattnet hamnade väl där. Jag avvaktade att någon skulle höra av sig men ingenting hände. Bodde i den lägenheten ytterligare ett par år och allt var frid och fröjd. Antar att det torkade ut med tiden.
Hur som helst så minns jag ångesten när man kommer hem och hör en "torrpumpande" pump för att inte tala om ångesten de närmsta dagarna efter. Jag hade tur, men det jag lärde mig var att inte ens ett innerfilter med säkerhet håller vattnet kvar i karet.
Hur som helst man kan inte leva utan akvarium så du gör helt rätt som inte ger upp.

Fortsätt med den här tråden. :)
/Jonas[/QUOTE]

Ja då hade du tur. Här kommer det inte torka utan att riva upp :P
Ett av akvariumen kommer jag nog att lägga ner. Det mindre, men det stora har jag svårt att slita mig i från :)
#347 - 9 januari 2014 14:36
Jag tänkte fortsätta med uppdateringar.
Detta är lika mycket för mig själv som för er andra. Så jag har skrivit någonstans vad som är sagt och inte. (Har lappar som jag har skrivit på också :) )

Idag har jag pratat med Bostaden, de har ingen aning om när renovering och sanering kommer hända (?)........
Men med all säkerhet inom en kort framtid (vad de nu menar med det, för de kunde de inte svara på)..
Och vi kommer inte kunna bo här.. Plus att de står inte för en evakueringsbostad.

Har pratat med Folksam där jag har min hemförsäkring.
Spånet jag pratade med lät väldigt tveksam till att försäkringen täckte detta efter som (jag citerar) "Det är en så ovanlig skada"...
Hur kan vattenskada pga akvarium vara en ovanlig skada?
Jaja..
Hon skulle överlägga med andra och höra av sig.
Och när hon gjorde det så blev det så här:
Vi får ersättning för skadad egendom (byrå, skåp)
Vi får ersättning för merkostnader (annat boende och eventuella kostnader utöver det vanliga pga av skadan)

Jag frågade då hur det blir om fastighetsägaren kräver mig på pengar för sanering m.m.
Det var en senare fråga. Det var en annan avdelning som tog hand om det.
Så inget svar där. Men hennes egen åsikt (som antagligen inte räknas ett skit) var att vi borde få ersättning.
Men deras åsikt överlag är att fastighetsägaren ska betala allt. Och fastighetsägaren i sin tur säger att de bara står för renoveringen...... Kul..

OCH evakuerings boende får vi fixa fram själv.
Jaaaaaaaa! Men vad bra! Umeå kommun har ju bara bostadsbrist..
Att få tag i en lägenhet här är inte enkelt..

Jag är fortfarande smått bitter. Men jag känner mig lugnare nu när jag vet att Folksam ställer upp. (Förhoppningsvis hela vägen)
Problemet som kvarstår är att vi fortfarande inte har fått något datum eller ens någon hint om när vi ska vara ute här ifrån.

Mjaa....[:-5]
#348 - 9 januari 2014 15:12
Jag har också Folksam. Jag pratade med dem om att teckna en tilläggsförsäkring när jag körde igång mitt gamla 200L, men det var onödigt tyckte min handläggare där, eftersom hemförsäkringen redan täcker skador på min egendom som orsakas av att ett kar spruckit! "Spelar ingen roll om det är på 50 eller 5000 liter" sa han, däremot ersätter de inte fisken och själva karet om jag inte tecknar en allriskförsäkring. Alla skador på kåken (som inte är min) går på villaförsäkringen!

Sedan måste du ju ha garanti på filtret när det är så pass nytt! Sprutar det vatten ur locket säger du? Och inga skador på hinken eller locket? Då måste det väl vara packningen som är trasig??
#349 - 9 januari 2014 18:45
Jo garantin finns kvar.
Jag vet inte vad som gör att det läcker.
Men ska kolla närmare på det i helgen. Men vill inte ha isär någonting då de från Folksam eventuellt ville komma och titta på det.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
#350 - 25 januari 2014 15:37
Hej Mysan!

Hur går det för er? både med fiskar och resten??

Hoppas allt blir till det bästa..

Ha det. :)
#351 - 25 januari 2014 17:37
Jodå, det går framåt. Vi har fått flyttat till en evakueringslägenhet och byggen har börjat riva lägenheten. Alla golv har rivits upp och alla väggar förutom ca 1 meter vägg i köket.
Nu är det torktiden kvar. Sen ska allt byggas upp igen och renoveras. Det tar tid, men det får man nog räkna med.

Fiskarna bor lite separerat. De små fiskarna bor hos min bror. Där vi riggat upp ett kar. Scalarerna bor hos en kille i obbola som har en akvarie affär. Så det löste sig hyffsat ändå.

Det känns betydligt bättre nu, än förra veckan. Men det är ju ändå en process. Att panik flytta tex. Helvetet vad grejer man har samlat på sig :)

Tack för omtanken :)

#352 - 25 januari 2014 18:51
Haha, jaa det blir ju lite "stökigt" om man säger så när sånt där händer.. :p

Skönt att det går åt rätt håll ialla fall.. :)
#353 - 25 januari 2014 19:27
Ja. Har även fått en handläggare på försäkringsbolaget som är jätte bra. Så jag tror nog att det kommer bli bra :)

Sen är det ju som det är att bo i ett evakueringsboende. Större delen av tiden funderar vi på vart diverse köksgrejor är. Eller om ett visst klädesplagg är nedpackat eller framplockat.
Test av tålamod är det i alla fall :D

#354 - 18 februari 2014 23:56
Hoppas att det går framåt med renoveringen och allt. :)

Börjar det ta fart och starta upp igen snart? :)

Hoppas att allt går bra.. :)
#355 - 19 februari 2014 07:07
Tjaaa.. det går långsamt. Lägenheten har varit uppriven i en månad nu och det är inte torrt än. Så vi får nog gilla läget i några veckor till.

Starta upp akvariet igen ska jag absolut göra har jag bestämt. Ska bara köpa ett annat ytterfilter :) inget mer sånt som jag hade.

Så det går sakta men säkert framåt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
#356 - 19 februari 2014 08:01
[QUOTE=Mysan__;1687299]

Så det går sakta men säkert framåt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk[/QUOTE]

Då går det ju fortfarande åt rätt håll iaf, skönt att höra :)
#357 - 20 februari 2014 07:17
Jadå, även om det går segt :)
Har suttit och funderat på vilket ytterfilter jag ska köpa.
Fluval har jag förstått har ganska bra grejor.

Någon som har ett tips?

#358 - 20 februari 2014 16:45
[QUOTE=Mysan__;1687428]Jadå, även om det går segt :)
Har suttit och funderat på vilket ytterfilter jag ska köpa.
Fluval har jag förstått har ganska bra grejor.

Någon som har ett tips?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk[/QUOTE]

Kanske är dax med bakgrundsfilter?

Jag gillar själv JBL nyare serie X01e om vi pratar ytterfilter.
#359 - 20 februari 2014 18:46
[QUOTE=flygrc;1687464]Kanske är dax med bakgrundsfilter?

Jag gillar själv JBL nyare serie X01e om vi pratar ytterfilter.[/QUOTE]

Jag är små sugen på det. Känns lite säkrare.. (har blivit smått nervös över ytterfilter överlag)
Men jag vet verkligen inte hur man gör ett bakgrundsfilter. :p
Men Google finns ju alltid

#360 - 20 februari 2014 19:31
Jag håller själv på hemma konstruktion men det är en del jobb, det finns ju nästan färdigt :)

http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
#361 - 20 februari 2014 20:16
Ska kika på det. När jag har tillgång till en dator :)

#362 - 20 februari 2014 20:18
Såg ju ändå hyffsat simpelt ut. Även fast jag kanske är lite optimist ibland då det gäller att bygga grejer :D

#363 - 20 februari 2014 20:30
Till och med jag med min lilla vattenskada börjar fundera på att kasta ut alla ytterfilter och bara köra bakgrundsfilter. Även om det i mitt fall var silikonfogen som läckte.
#364 - 21 februari 2014 07:16
[QUOTE=HWH;1687510]Till och med jag med min lilla vattenskada börjar fundera på att kasta ut alla ytterfilter och bara köra bakgrundsfilter. Även om det i mitt fall var silikonfogen som läckte.[/QUOTE]
Jag har också tänkt sluta med ytterfilter, det kändes på något sätt okej i hyresrätt men nu när vi köpt parhus så känns det helt plötsligt väldigt osäkert trots att det aldrig har läckt det minsta...egentligen funderar jag ibland på om jag ska se om jag hittar ett nytt hem åt mina akvarier eftersom det känns lite sådär med 600 liter vatten som närsomhelst kan få för sig att forsa ut och förstöra ett helt hus. Konstigt bara att det känns så redan nu innan vi flyttat ut ur hyresrätten, försäkringarna gäller ju i båda fallen antar jag:confused:
#365 - 21 februari 2014 07:37
[QUOTE=KJE;1687535]Jag har också tänkt sluta med ytterfilter, det kändes på något sätt okej i hyresrätt men nu när vi köpt parhus så känns det helt plötsligt väldigt osäkert trots att det aldrig har läckt det minsta...egentligen funderar jag ibland på om jag ska se om jag hittar ett nytt hem åt mina akvarier eftersom det känns lite sådär med 600 liter vatten som närsomhelst kan få för sig att forsa ut och förstöra ett helt hus. Konstigt bara att det känns så redan nu innan vi flyttat ut ur hyresrätten, försäkringarna gäller ju i båda fallen antar jag:confused:[/QUOTE]

Nu bor ju jag i Norge och det kan vara lite annorlunda med försäkringsbiten. Men som jag ser det kan det vara en fördel att äga själv för då har man bara en part, försäkringsbolaget, att bråka med och behöver inte blanda in hyresvärd, bostadsrättsförening. Jag bor också i parhus och måste dock erkänna att vi har alla kar så långt bort från den gemensamma väggen som möjligt.
#366 - 4 mars 2014 10:51
Eftersom jag ligger hemma och är sjuk så passar jag på att knåpa ihop ett inlägg här med telefonen. Vi har inget internet i evakueringslägenheten, där av telefon inlägg.

Ja vi bor som sagt fortfarande borta. Lägenheten har precis blivit torr så nu ska själva återställningen börja.
Det har tagit en jäkla tid men det förstår man när man kliver in i lägenheten. Allt är upprivet. Alla väggar (förutom ca 1 1/2 meter i köket) är uppsågade ca 1 1/2 meter upp. Alla golv är upprivna i hela lägenheten, golvet är bilat i ca 60% i alla rum förutom toaletten och köket.
Alla väggar även i badrummet är uppsågade.

Det ser ut som en byggarbetsplats minst sagt. Och det är ju det den är just nu också. Men när väl allt material (tapetet och golv) kommer så tror jag att själva renoveringen kommer gå ganska snabbt.

Det vore att ljuga att säga att allt har gått bra. För det sliter i en när sånt här händer. Det värsta är nog att medla mellan fastighetsägare och försäkringsbolag. Att komma ihåg allt som sägs. Kan varmt rekommendera en inspelningsapp! Har varit ruggigt bra verktyg för att hjälpa mitt dåliga minne.

Men man kan ju ändå inte gräva ner sig för en sån här sak. Jag försöker tänka positivt.
Jag grubblar ofta på akvariet. Hur jag ska göra, om jag ska starta upp det igen eller skita i det.

Det återstår att se. Först och främst ska vi få komma hem igen.

#367 - 3 april 2014 18:18
Nu äntligen ska vi få flytta hem!! I helgen ska vi frakta tillbaka hela baletten till lägenheten. Kan frivilligt erkänna att jag aldrig har varit så "hemsjuk" som jag är just nu.
Har varit en seg process detta.

Har i alla fall bestämt mig angående akvariet. Det kommer få stå torrt. Tills jag känner mig modig nog att starta upp det igen. När det modet nu kan komma tillbaka, OM det kommer tillbaka.

Har dock blivit biten av pilgiftsgrodor.
Så det kommer bli mitt projekt i sommar. Har kollat upp priser och arter. Killen som jag hyrde in mina scalarer hos säljer och verkar väldigt inbiten inom detta. Han har inspirerat mig, eller snarare sagt så har grodorna charmat byxorna av mig (det lät ju bra....)
Har fastat för arten Dendrobates tinctorius azureus. Fruktansvärt vackra djur.

Så som sagt. Lägger ner detta med akvarium för tillfället och över går till grodor.

Ska antagligen ändra rubriken på denna tråd. Eller helt enkelt starta en ny.

Tjipp..

#368 - 3 april 2014 20:48
Vad skönt att ni får flytta hem igen :)
Pilgiftsgrodor är vackra djur och du gör helt rätt som provar på nåt annat.
Ser fram emot bilder senare när du är igång med grodor :)
#369 - 4 april 2014 04:30
Åh vad härligt det måste kännas nu. Läste igenom nyss bakåt i tråden hur du haft det och är full av respekt för ditt preliminära beslut att ha karet torrt. För egen del har jag haft ett sprucket 460 och månader av renovering bakåt men körde igång nya kar igen. Nu verkar ju detta med grodorna spännande :)
För egen del blir jag egentligen fundersam på detta med mitt ytterfilter när jag läser. Nästan så jag funderar på att plocka ut det och ersätta med ett rejält innerfilter. Tack för att du delat med dig av allt som hänt.
#370 - 4 april 2014 05:54
Ja det är så skönt så det går inte att beskriva! Bara att kunna använda alla kläder som varit nerpackade, alla köksredskap, våran frysbox. Låter som skitsaker, men det är det inte. Man saknar inte sånt förrän man är utan det :)

Bilder kommer det bli. Hela processen från början till.. fortsättning :)

Ja bluew. när jag väl kommer starta upp karet igen (för jag vet att jag kommer halka dit igen) så kommer jag bygga ett bakgrundsfilter. Ytterfilter har varit för otrogen mot mig :P

#371 - 4 april 2014 13:16
Låter som en skön tid att få vara lite nyförälskad i sitt vanliga liv :D

När det gäller bakrundsfilter så finns det ju mycket att välja på. För egen del tror jag att jag döljer ett större Eheim innerfilter om jag nu börjar dissa ytterfilter. Detta för att Visionkaren är grunda och höga, så det blir för mycket som tas av djupet.
#372 - 4 april 2014 13:37
Men man kan ju bygga i ett hörn! ;)

[ATTACH=CONFIG]68335[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68336[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68337[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68338[/ATTACH]
Den här filterkammaren är på 20L och det går att knô ner bra mycket mer filtermatta än vad jag gjort! Funderar lite på att lägga i makaroner eller något...
#373 - 4 april 2014 13:40
Du har helt rätt, Woods. Skälet till innerfilter istället för hörna är enbart att jag inte vill störa balansen i Diskuskaret. Detta om jag byter.
#374 - 5 april 2014 12:02

Där är ju bakgrunden ju! ;) Mr Woods, som du tipsat om flera gånger. Jag tycker den ser lite skum ut när karet är tomt men ser snyggt ut när det är vatten i. :)
#375 - 26 oktober 2014 20:52
Ja, nu var det ett tag sedan jag var här inne. Men abstinensen sliter i mig..
Blir nästan sentimental då jag kollar igenom bilderna på mitt kar.
Mitt stora kar står torrt i förrådet, och det mindre står hos min lillebror med lite små fisk i.

Jag saknar detta så fruktansvärt. Har nästan dragit mig för att logga in här och se alla andras fina akvarium. Det gör abstinensen ännu värre. Men, nu tog jag tag i detta och loggade in. Och det var inte så farligt ändå :)

För er som är intresserade hur försäkringsärendet gick så kan jag meddela att det pågår fortfarande. Hyresvärden är inte direkt samarbetsvillig, de skickar kravbrev på kravbrev, trots att fakturan är bestriden (då får man inte skicka kravbrev enligt försäkringsbolaget). Folksam har kontaktat hyresvärden fyra gånger, där de ber om skadebesiktningsrapporten och några ord från dem varför de anser att jag ska betala fakturan. Detta är ju ganska självklart, men de måste ha underlägg givetvis för att kunna betala ut så mycket pengar..

Såeatt... Jag krigar fortfarande med detta. Antagligen därför jag hållit mig från att starta upp nått akvarium. Jag påminns ständigt av detta elände som hände.

Meeen, pilgiftsgrodorna som jag skrev om tidigare finns fortfarande i mitt huvud. Dock har jag börjat plugga. Och jag kan ju berätta för er som inte vet att litteratur är INTE billig.. Grodorna får vänta ett tag till :)

Så, nu har jag uppdaterat lite grann.
Huvve opp å fötterna ner!
#376 - 26 oktober 2014 21:16
Men för faen! Upp med ett kar nu! Inte skall du låta dem "vinna"! :)

Får jag påminna om att jag själv körde sönder ett kar och fick mycket vatten på golvet i ett trähus från 20-talet som inte är mitt.
Jag har Folksam, och de sa att de ersätter allt förutom själva karet och djuren, oavsett om det gäller 50 eller 5000L, och trotts att jag inte har allriskförsäkring! De kommer aldrig kunna tvinga dig att betala något! Bestrid och neka till ansvar!
Det värsta är med det här är faktiskt att de verkar ha tagit din hobby ifrån dig!
Nej! Upp med ett kar av valfri storlek och skratta dem rakt i ansiktet!
#377 - 26 oktober 2014 21:22
Trevligt att se dig förresten! :)
#378 - 26 oktober 2014 21:25
Haha! Underbart! :P

Jag ska låta detta bli klart först innan jag startar upp nått nytt :) Folksam är helt inne på att betala, men det är hyresvärden som inte samarbetar. De skickar inte besiktningspapperna och det där. De svarar inte ens då Folksam mailar. Och detta har jag inte svårt att förstå, om bara hyresvärden skickar papperna så är biffen klar. Men det är hos dem det sitter fast, samtidigt som att det är dom som vill ha pengarna (?!) Känns lite så här: :confused: ehm..

Nu när jag klickat runt i olika trådar så känner jag att jag går upp i linningen! Jag måste plocka hem det lilla karet i alla fall.. Känner att lillebror har varit "barnvakt" länge nog nu.......
(Nu kommenterade min sambo: "Ja, vad var det jag sa?" Jag har visst påstått i ett svagt ögonblick att brorsan ska få det där akvariet)..... Tror att jag ångrar mig.. Mjo, så är det nog..

Men det stora får stå torrt tills jag känner att allt är löst :)
#379 - 26 oktober 2014 21:26
[QUOTE=Mr Woods;1713353]Trevligt att se dig förresten! :)[/QUOTE]

Danke! :D
#380 - 26 oktober 2014 21:30
De försöker blåsa dig!
De skickar inte dokumenten till FB eftersom det fanns brister i fastigheten är min gissning!
Stå på dig! Det kommer du att tjäna på! :)
#381 - 27 oktober 2014 06:21
Kul att du är tillbaka My, hoppas verkligen att det löser sig med allt strul :)

//Inger
#382 - 27 oktober 2014 08:20
[QUOTE=Mr Woods;1713356]De försöker blåsa dig!
De skickar inte dokumenten till FB eftersom det fanns brister i fastigheten är min gissning!
Stå på dig! Det kommer du att tjäna på! :)[/QUOTE]

Ja, någonting skumt är det ju. Annars skulle det ju vara klart redan.
Kommer stå på mig, har fått en riktigt bra handläggare på Folksam. Hon är stenhård :)
Är betydligt lugnare angående detta nu än vad jag var i vårvintras. :P
#383 - 27 oktober 2014 08:21
[QUOTE=Inger H;1713375]Kul att du är tillbaka My, hoppas verkligen att det löser sig med allt strul :)

//Inger[/QUOTE]

Tack Inger :)
#384 - 27 oktober 2014 16:11
Håller med om att de inte ska få ta din hobby ifrån dig. I och med att du har försäkringsbolaget i ryggen är det bara att luta sig tillbaka :)

Ett mindre kar drar inte iväg med så mycket när du har grejorna, bara att köra på.
#385 - 27 oktober 2014 18:12
[QUOTE=flygrc;1713422]Håller med om att de inte ska få ta din hobby ifrån dig. I och med att du har försäkringsbolaget i ryggen är det bara att luta sig tillbaka :)

Ett mindre kar drar inte iväg med så mycket när du har grejorna, bara att köra på.[/QUOTE]

Mmm, ni har rätt i det ni skriver. Ska prata med min kära lillebror idag. Har ju ändå lovat han akvariet, så känner inte att jag bara kan ta tillbaka det. Men jag har en känsla av att han kan tänka sig att ge igen det. Han har inte direkt samma intresse som mig. Men han är ändå lite insatt :) (Kan vara så att jag har informerat honom om vattenbyten och så........:rolleyes:)
Får se vad han säger, annars får jag fara dit och stöka på med det :)
#386 - 4 november 2014 15:41
Jag har haft en diskussion med min lillebror och kommit fram till att jag ska fullfölja den planen jag hade innan jag snöade tillbaka på att starta upp alla akvarium igen.
Han ska behålla mitt 140 liters, mest för att han har blivit helt fäst vid det. Och han sköter det oklanderligt (nästan så jag känner mig som en sämre akvarist än vad han är) ;P Och jag har ju alltid möjligheten att fara dit och kika.

Så planen alltså.
Jag var inne på detta tidigare och kommer fullfölja det.
Pilgiftsgrodor alltså.
Detta kommer bli i etapper, pga ekonomin.
Men det som är bra med terrarier är ju att man kan hålla på i evighet att göra i ordning dem. Med blomster och sånt kolijox.

Ska fara till en kille ikväll har jag tänkt som har en liten affär utanför stan. Och kolla upp priser på vad det skulle kosta att köpa ett paket. Terrarium, regnskogssystem, ev fogger, värmare osv. Har pratat med han förut och han sa att om jag ville så kunde han "flugsäkra" och göra i ordning det. (Varning nu! Virvlar iväg här i ett svammel av tankar) Men, hmm.. Vill man inte pilla på med sånt själv? Jo, fast.. Om jag totalt failar och missar saker som nybörjare har lätt att göra så kanske det bara blir kattpiss av allting. Får ta en fundera på detta. Ska kolla om jag kanske får vara med och hjälpa till när han gör i ordning det om det blir så.

Växter är jag osäker på, måste lästa på bättre om vilka som passar.
Vet att bromelior är uppskattade, men vet inte riktigt om jag kommer köpa ett terrarium som är nog stort för dem.
Annars känner jag instinktivt, orkideer, peperomia (den röda varianten), någon slags klätterväxt, ev anubias, någon slags mossa, vet inte men känns som att java mossan borde klara sig i ett terrarium.
Sen något som är givet, rötter och massa eklöv [:-64]
Bark som substrat är nog också en sak som är given, med lekakulor och makaroner under tänker jag.
(Nu måste vi komma ihåg här att jag aldrig haft något sånt här tidigare så jag kanske är helt ute och cyklar).

Har redan förälskat mig i ett par grodor, detta gjorde jag redan första gången jag var hos han och kikade..
Dendrobates azureus. Vackraste djur jag sett!

Nu har jag svamlat nog för idag. Ska väl antagligen byta namn på projektet, alternativt starta en tråd i kategorin för ambifier. Om det finns något intresse att följa detta vill säga :)
#387 - 4 november 2014 21:58
Hej på dig och vad roligt att du är tillbaka.
Kör du igång ett terrarium med pilgiftsgrodor så har du en här som kommer att följa den tråden i så fall :)
#388 - 5 november 2014 06:01
Kika in på Pilgift.se och kolla säljes och även infon, kanske du redan gjort :-)?
Azureus är en ypperligt bra art att starta med.
#389 - 5 november 2014 08:10
[QUOTE=Jesper Broman;1714459]Hej på dig och vad roligt att du är tillbaka.
Kör du igång ett terrarium med pilgiftsgrodor så har du en här som kommer att följa den tråden i så fall :)[/QUOTE]

Tack Jesper :)
Ah härligt! Jag tänkte måste kolla intresset här på sidan om man ska orka köra igång en tråd. Det är ju trots allt mest inriktat på fisk här :) Men finns det åtminstone en som vill följa så gör jag det :)
#390 - 5 november 2014 08:11
[QUOTE=spångberg;1714480]Kika in på Pilgift.se och kolla säljes och även infon, kanske du redan gjort :-)?
Azureus är en ypperligt bra art att starta med.[/QUOTE]

Jag har malt den sidan ut och in känns det som :D Jätte bra info där!
Fick även jätte mycket hjälp av killen som äger aquawarehouse i Obbola igår :) Jag känner att jag har ett guld läge som bor så pass nära han :)
#391 - 5 november 2014 12:23
Helt klart!
#392 - 21 mars 2019 10:17
Jaha, hur börjar man nu då. Typ, HEJ! 100 år senare.
Jag saknar akvariet, typ så.
Så jag har gett mig fan på att jag ska starta upp 375l igen. Det kommer ta tid då jag är mammaledig och vi ska inte sticka under stolen med att man inte blir rik av det.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för biotop än, jag gillade ju sydamerika. Jag gillar ciklider. Jag vill inte ha scalarer igen tror jag. Ge mig gärna förslag :)

Sen nu då, eländet som orsakade vattenskadan och min hyperångest över akvarium. Filtret.
Ska jag bygga ett innerfilter eller ska jag ha ett nytt ytterfilter? Jag är lite mer vänligt inställd till ytterfilter nu än vad jag var tidigare. Vilken modell anser ni är bäst/driftsäkrast? :)

Karet står fortfarande nere i förrådet så här inte tagit mig längre än "funderarstadiet". Men det ska fan upp nu. :D
#393 - 21 mars 2019 19:20
Jag personligen föredrar lite mindre fiskar före större. Och jag gillar verkligen dvärgcikliderna. De är små men "tuffa".
Och välkommen tillbaka. :)
#394 - 21 mars 2019 20:41
Hej. Vad kul. Jag tycker om just 375, de är tillräckligt stort för att göra en riktig biotop men ändå rätt lätt att placera och man når överallt. Jag är själv rätt ny på sydamerikanskt och älskar mångfaldet. Hade jag startat ett nytt nu hade jag haft nyckelhållciklider, älskar just denna ciklid. Jag hade haft någon pansarmal samt och en eller två sorters tetror, kanske rödmun och svart fantomtetra. Men det finns ju så otroligt mycket olika
sorter, så njut av planerandet och funderandet. Det är ju en spännande fas. Njut och ta det lungt.
#395 - 22 mars 2019 14:44
Härligt med respons och aktivitet här inne :) var lite rädd att majoriteten gått över till Facebookgrupper. Är en bakåtsträvande människa när det gäller Facebook så jag har lagt ner det :)

Som funderingarna går nu så är det antingen rödmunnstetror eller kardinaltetror som känns aktuella som stimmfisk (är ju extremt svag för rödmunnar) ett gäng corrysar.
Sen är det ju resterande, gillar nyckelhålen som jag hade förut. Får fundera lite till på det.

problemet som jag står inför nu är akvariebänk. Gjorde mig av med det jag använde till det då vattenskadan skedde. Alternativen är:
1.bygga en egen
2.köpa (tror ni hemnesbyrå, den stora 160cm lång skulle palla)

ytterfilter har jag bestämt mig för, nu är det bara märke osv kvar. Blir inget tetratec i alla fall [:P] funderar på antingen fluval eller eheim.

men som sagt, nr1 nu är bänken.
#396 - 22 mars 2019 15:07
Hej, och kul att du kommit tillbaka. När det gäller akvariebänk, kolla i Ekenbergs tråd Små diskusar, ett nytt projekt. Där har han satt sina 540 liters på Ikea köksstomme. Blev bra tycker jag och håller bevisligen. Alternativt är en hederlig aluminiumställning. Brukar dyka upp på diverse köp/sälj sajter. Lecablock med en robust bänkskiva går också ypperligt.
#397 - 22 mars 2019 15:31
[QUOTE=ICC;n2400220]Hej, och kul att du kommit tillbaka. När det gäller akvariebänk, kolla i Ekenbergs tråd Små diskusar, ett nytt projekt. Där har han satt sina 540 liters på Ikea köksstomme. Blev bra tycker jag och håller bevisligen. Alternativt är en hederlig aluminiumställning. Brukar dyka upp på diverse köp/sälj sajter. Lecablock med en robust bänkskiva går också ypperligt.[/QUOTE]

Ska kolla in den tråden, tack :)[:-106]
Har kollat på aluställningar, tycker dom är så satans dyra för hur fula dom är :d lecablock hade jag förut, funkade jätte bra, min fantastiska sambo tyckte dock att det vore kul med någon snyggare bänk
#398 - 23 mars 2019 23:32
Här arbetas det både snabbt men samtidigt långsamt, som sig bör.
Hittade en aluställning till bra pris begagnat, övertalade sambon om att det var en bra affär osv. Det gick hem så nu har jag en ställning till karet. Ska försöka hitta på något kul med den då jag står fast vid att det inte är så vackert. Men det får framtiden ta tag i.
Har bestämt mig för att införskaffa en fluval fx6 som ytterfilter. Ska beställa det i morgon (vill dock prov fylla karet innan, paranoid och nojjig som jag är).
Jag har suttit och läst igenom min egen tråd. Och jag ska ha mäsksystem till karet nu också tror jag. Pmdd och mäsk. Även fast jag hade lite trådalger osv förut så tycker jag att det gör looken på karet lite grann. Jag vet att många får skavsår i ögonen av alger, men jag gillar dom på något sätt ändå.

Hur som helst.
× provfylla karet
× beställa ytterfilter
× köpa blästersand

sen är det bara att börja möblera [:-15]
växter har jag funderat på nu när jag läst, kommer bli typ samma som förut. Ska fundera lite till men javaormbunke blir det garanterat, älskar hur den jag hade förut växte över hela roten.
Sen blir det vallisneria, anubias, kanske lite windelöv. Vi får se, lär ju ska ha några snabbväxande ifrån början.

sen så funderar jag på "inkörsfiskar".. jävla elände. Jag vill ju börja med tetrorna, det som är jobbigt är ju att rödmunnarna är småkänsliga och inte känns kalasbra att starta med. Samtidigt som jag inte vill köpa "skrotfisk" och köra in med......

jaja, jag luftar bara hjärnan. Sånt som behövs efter en kväll med konstant skrik från en bebis som nyss upptäckt sina stämband.......över and out [:-59]
#399 - 24 mars 2019 15:20
Tycker att det låter som att du har en plan för ditt nya kar. Hoppas på en massa bilder sen.
#400 - 25 mars 2019 05:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2400286]Tycker att det låter som att du har en plan för ditt nya kar. Hoppas på en massa bilder sen.[/QUOTE]

Haha ja, blir typ samma som förra gången jag hade det uppe nästan (förutom scalarer då) [:o]
kommer absolut bilder när det börjar ta fart.
#401 - 25 mars 2019 05:36
Jag har en fundering kring armatur. Den jag har nu kommer få hänga med ett tag till, men till hösten tror jag att jag ska köpa en ny ramp. Har kollat runt lite, vad är bäst? Vad har ni? Just nu har jag fluvals lysrör aqua-glo och aqua-power, tycker de har fungerat rätt bra. Det är själva rampen som börjar på att ha gjort sitt [:-100]
#402 - 25 mars 2019 16:25
[QUOTE=Mysan__;n2400329]

Haha ja, blir typ samma som förra gången jag hade det uppe nästan (förutom scalarer då) [:o]
kommer absolut bilder när det börjar ta fart. [/QUOTE]

:P Jag gjorde samma sak. Började på ungefär samma sätt som förra gången jag hade akvarium. Nu sitter jag här med 5 akvarium. :P

Annons