Projekt 375 liter diskusodling

#1 - 17 januari 2010 10:53
Jag har länge grunnat på att försöka göra ett seriöst odlingsprojekt. Valet av fisk var inte svårt eftersom huset är i det närmaste fullt av diskus.

Ett begagnat 375 liters akvarium med ställning och ljusramp köptes på Blocket för 800:-
Att valet föll på ett 375L var av den enkla anledninden att det går att dela i tre kuber med de klassiska diskusmåtten 50x50x50 = 3 x 125L.
Glasmästaren skar till ett par 4 mm glaskivor som ska användas som avdelare. Dessa limmades fast och fick torka. Sedan målade jag tre sidor och bottenglaset.

Lite bilder från bygget.
#2 - 17 januari 2010 10:55
kul projekt det här vill ja följa me spänning hoppas odlingen går bra sen
#3 - 17 januari 2010 10:59
Igår var det dags att bära in karet och sätta det på plats. Ett av de två diskusparen gick redan i en lektank som stod på samma ställe som det nya karet skulle ställas. Ett annat par gick i diskuskaret i vardagsrummet. Paret i vardagsrummet hade inlett en lek på förmiddagen igår så det var lite bråttom att få över dem innan de började lägga ägg.

Allt installerat... klockan var då ett par minuter över fyra igår eftermiddag.
#4 - 17 januari 2010 11:01
En kvart senare... honan börjar putsa på konen.

#5 - 17 januari 2010 11:03
Tre timmar senare...

#6 - 17 januari 2010 11:08
Leken i Marlboro Red kuben satte igång Snake Skin Blue paret i andra änden av tanken.. ingen lek där ännu, de lekte i slutet av förra vecka men åt upp äggen. De kommer igen om fyra-fem dagar.

#7 - 17 januari 2010 11:12
Härligt att se och få följa ett redigt Discusprojekt. Idén med att dela av ett 375-liters i tre 50-kubar är bra och praktisk, och måste givetvis snos och kopieras!:)
Det skall bli spännande att se hur ynglen växer upp och utvecklas!
#8 - 17 januari 2010 11:14
Snyggt!
Då håller vi tummarna för frisimmande i slutet av veckan! :)
#9 - 17 januari 2010 11:23
Bara att kopiera Mats! Jag tycker att det är jättekul om en projekttråd kan inspirera andra.

NIC, hoppas på det men hanen är oerfaren och jag är lite oskäker på om han lyckades befrukta mer än några få ägg. De lekte i diskustanken i förra veckan och då lyckades de försvara äggen i drygt två dygn innan de försvann. Då kunde jag bara se ca 10 obefruktade ägg på hela kakan. Om de får fram frisimmande börjar den riktigt tuffa matchen, att få ynglen att docka på föräldraparet. Det kan vara otroligt svårt att få yngel av Pigeon Blood att hitta föräldrarna.
#10 - 17 januari 2010 11:24
Härligt här hände det mkt saker i snabb takt sen förra inlägget :)
#11 - 17 januari 2010 11:25
E ju så när man har mycket att berätta... =)
#12 - 17 januari 2010 11:36
Ouscazz skrev:
Bara att kopiera Mats! Jag tycker att det är jättekul om en projekttråd kan inspirera andra.

Japp, där tänker vi lika! Det är lite av vitsen med projekttrådarna tycker jag, att liksom visa; såhär kan man göra o.s.v. Blir dessutom resultatet lyckat och andra kan dra nytta av det idémässigt är hela grejen en fullpoängare. Ditt projekt känns väl genomarbetat och har en erfaren och mycket proffsig klang - det är därför (bland annat) som det blir så intressant att följa.
Personligen är jag själv inte så mycket för själva odlingsbiten - alltså att dra upp yngel på en affärsmässigt större nivå - utan är mer intresserad av att se Discusar i lugn miljö vårda sina yngel, och dokumentera detta. Jag har planer för mitt 600-litare, som jag tänkte skulle gå i ett sådant Discus-tecken - men det får bli lite senare... Nu blir det till att njuta av dina "kuber" och se hur det utvecklar sig! Återigen - ett mycket fint projekt!:)
#13 - 17 januari 2010 11:48
Tack för komplimangerna Mats!

Att tänka igenom sitt projekt innan man sätter igång med byggandet är nog den allra viktigaste fasen.

Jag är inte heller särskilt intresserad av det rent affärsmässiga i odlingen. Utmaningen är att, som du skriver, dra upp yngel och få se dem utvecklas utan stress. Och sedan njuta av glädjen när de små kommer till ett nytt hem och förhoppningsvis då via någon annans forumtråd få se dem utvecklas till vuxna fiskar.

Ett 600L är perfekt, samma mått på kuberna fast ytterligare en. Ser fram emot din projekttråd...
#14 - 17 januari 2010 11:52
Filmat för några minuter sedan. hanen blir lite sur när man kommer in i rummet men lugnar ner sig ganska snabbt.

#15 - 17 januari 2010 11:54
Ouscazz skrev:
Tack för komplimangerna Mats!

Att tänka igenom sitt projekt innan man sätter igång med byggandet är nog den allra viktigaste fasen.

Jag är inte heller särskilt intresserad av det rent affärsmässiga i odlingen. Utmaningen är att, som du skriver, dra upp yngel och få se dem utvecklas utan stress. Och sedan njuta av glädjen när de små kommer till ett nytt hem och förhoppningsvis då via någon annans forumtråd få se dem utvecklas till vuxna fiskar.

Ett 600L är perfekt, samma mått på kuberna fast ytterligare en. Ser fram emot din projekttråd...

Jo, jag har ju alltid sett det framför mig 120x70x70 cm, lite lagom inrett och ett jädrans fett Discuslekpar som får gå där i lugn och ro och mysa... Helt klart måste det bli så!
Men nu - tillbaka till ditt stuff! Ser fram emot nya uppdateringar löpande!:)
#16 - 17 januari 2010 18:36
kul kommer att följas:)
#17 - 17 januari 2010 19:12
Ett dygn nu...
#18 - 17 januari 2010 19:47
Ah trevligt. kommer följa detta:)
#19 - 17 januari 2010 20:04
Fasiken vad jag blir sugen på att skaffa diskus igen... Försökt hålla mig borta från allt vad diskusforum å diskustrådar här på zoopet heter så man inte skall trilla dit igen...

Men kunde inte låta bli att titta in här. [:o]

Ser riktigt trevligt ut!! Håller tummarna att paren sköter sig. Framförallt snakeskinen... Vore trevligt att i framtiden köpa av dig några avkommor från det paret. :)
//Camilla
#20 - 18 januari 2010 08:50
Mm.. det är lätt att bli beroende av diskus... :)

Det är en lång väg kvar till säljbar ungfisk, om jag ens kommer så långt..
Inget av paren har haft frisimmande, SSB har haft larver ett par gånger men har aldrig tidigare fått chansen i eget lekkar. De har lekt två gånger hos oss men har båda gångerna själva ätit upp äggen.

Har en del förhoppningar på MR-paret eftersom de verkar vara duktiga föräldrar, iaf vad de har visat så här långt. De har lekt ett par gånger i diskustanken men har inte kommit så långt som till sprattlare innan äggen har rövats bort. Senaste gången rövades äggen bort mindre än tio timmar från kläckning. Hoppas bara att det funkar med dockning på föräldraparet om/när de får frisimmande yngel.

Kikade in lite försiktigt vid sex-tiden i morse och de stod där fint och fläktade. Slamsög lite igår kväll och hanen blev arg som ett bi och anföll röret väldigt aggressivt, han gör ett bra jobb. Äggen bör kläckas någon gång i morgon förmiddag eller mitt på dagen, om de får sitta kvar vill säga.
#21 - 18 januari 2010 09:16
Hehehe.. arg som ett bi ja.. Kommer aldrig glömma när jag (eller min hand rättare sagt) åkte på dyngspö av en skitförbannad hona. [:o] Höll på att städa lite runt det vakande paret men uppenbarligen råkade jag komma för nära. Det känns rätt skapligt att bli huggen av en stor fet diskus mamma... :D

Och det lär nog dröja innan en annan ens kommer tänka på att skaffa diskus igen. Helst skall man ha flyttat så man får plats med många större akvarium eller hitta en liten trevlig lokal. :) Har lite funderingar på en lokal men så skall det finnas ork, pengar och engagemang... Och det läggs just nu på gammel bilen... Man kan inte få allt. ;)

Håller tummarna på att det skall bli lite yngel så småning om. :)
//Camilla
#22 - 18 januari 2010 09:44
Härligt projekt du ligger inne med ser bra ut,men det saknar lite flytväxter tycker jag;):)
#23 - 18 januari 2010 09:50
Härligt projekt du ligger inne med ser bra ut,men det saknar lite flytväxter tycker jag;):)

Haha.. när du ser detta förstår du säkert var min tid blev av i helgen. :d
Kommer eventuellt förbi ikväll, ska in till byn.. ok?
#24 - 18 januari 2010 22:51
En del ägg bortrensade men inga tecken på att de ska äta upp resten. Hoppas de är kvar imorgon. Isf blir det kläckning av larver i morgon förmiddag. =)
#25 - 19 januari 2010 09:52
Efter 61 timmar kläcktes mellan 30-50 larver. :D

Föräldrarna har putsat bort rätt många ägg igår kväll och inatt. Jag gissar att de flesta av de som satt kvar har kläckts. De har lite problem med att få larverna att stanna på konen, det är ju första gången de har sprattlare så de är helt oerfarna. Men, går det inte denna gången går det säkert bättre nästa gång, eller nästa... huvusaken är att de har visat sig vara goda äggvårdare, nu ska de bara lära sig resten. :)
#26 - 19 januari 2010 10:43
Min kära hustru har mailat bilder.. :)
#27 - 19 januari 2010 11:09
Håller tummarna!!
#28 - 19 januari 2010 11:31
Underbart!!
#29 - 19 januari 2010 11:45
Gött mos, håller tummarna!!!
Riktigt kul att det har blivit action i karet så snabbt sen de flyttade!
#30 - 19 januari 2010 12:53
Ja, det är riktigt kul! :)
Tyvärr verkar det som om de sakteliga käkar upp larverna. Paret är oerfaret och det är första gången de kommer såhär långt. De har iaf visat att de är goda äggvårdare! :)
#31 - 19 januari 2010 12:54
Sweet! Stort grattis!
#32 - 19 januari 2010 13:01
Ouscazz skrev:
Ja, det är riktigt kul! :)

Tyvärr verkar det som om de sakteliga käkar upp larverna. Paret är oerfaret och det är första gången de kommer såhär långt. De har iaf visat att de är goda äggvårdare! :)

Aaah, det är en vacker syn minsann!:) Men, det här paret kommer såklart att lyckas inom kort! Det tog nog en fem-sex lekar för det paret jag hade för några år sedan, innan man fick se svärmen simma runt föräldrarna!
Man följer ju detta med spänning verkligen - och skulle det inte funka för dom nu så blir det ännu mer intressant att se vad som händer lite längre fram.
Härligt, Mats, med myclker bilder och filmer!:)
#33 - 19 januari 2010 15:19
Tack Salle! :)

Mats, visst är det så att djur som vårdar sina små är en vacker syn. Speciellt när det sker på ren instinkt, ett omedvetet beteende nedärvt sedan miljontals år tillbaka.

Jag har stora förhoppningar på att det här paret ska lyckas till slut. De har ju tagit sig förbi första hindret, att inte äta upp äggen. Många hinder längs vägen...
#34 - 19 januari 2010 16:29
Som du säger, de har klarat första etappen.
Kommer nog ska du se!
#35 - 19 januari 2010 17:52
mycket trevlig syn att se diskusarna leka :). smart idè med att dela in akvariet i 3 stycken fack och låta diskusarna sköta sitt, kommer följa detta projekt :).
#36 - 19 januari 2010 18:20
Det sitter fortfarande ett litet gäng sprattlare på konen. Föräldrarna har flyttat dem till baksidan av konen så jag ser inte hur många det är men gissar på ett drygt 30-tal. Honan har förstått att hon inte ska äta dem och har börjat flytta upp de som ramlar ner. Tyvärr hann en del småttingar försvinna ner i magen innan hon kom på tricket.
#37 - 19 januari 2010 19:46
Ja, du vet att nu... är det på gång! Vi hoppas på att få se en liten skön svärm.:)
#38 - 19 januari 2010 19:58
Blir nog inte så stor svärm första racet.. men dock... =)

#39 - 19 januari 2010 21:49
Kul projekt att få följa, hoppas på i alla fall några frisimmande yngel nu då!
#40 - 20 januari 2010 08:54
Har haft svagt ljus tänt över karet i natt för att hjälpa paret att hålla reda på de små. Kollade in lite försiktigt imorse och larverna sitter kvar. Sänkte vattennivån ca 30% igår kväll och passade då på att räkna larverna och kom fram till lite drygt 30 st.
#41 - 20 januari 2010 21:40
Larverna börjar röra på sig och föräldrarna har ett jäkla jobb med att samla in dem.. <3

#42 - 21 januari 2010 01:40
Riktigt roligt projekt att följa. Lycka till och hoppas allt går toppen. :). Oh, nu blir jag så sugen på diskus igen :P.
#43 - 21 januari 2010 09:22
De har vuxit på bra de små liven och det är lättare att räkna dem nu. Sitter nog runt 40 st på konen.

Larverna ska bli frisimmande yngel någon gång under dagen... håller tummarna fär att de hittar föräldradjuren...
#44 - 21 januari 2010 13:55
roligt:D
#45 - 21 januari 2010 14:01
Jäkligt kul detta ju!
Trevligt att du uppdaterar ofta så man inte behöver gå och undra... :)
#46 - 21 januari 2010 15:51
Gå och undra... det e så alltså..?. :D

Jupp, kul är det... hoppas bara att dockingen lyckas, kan vara lite knivigt med Pigeon Blood föräldrar. Jag har sänkt vattennivån till 30 cm och skall sänka ytterligare 10 cm i kväll.

Mindre mängd vatten = mindre risk att ynglen villar bort sig.

Kör på med intensivt blåvitt stödljus över karet för att skapa skarpare kontraster. Fisken blir alldeles knallröd i det ljuset istället för orange som är den egentliga färgen.
#47 - 21 januari 2010 20:11
Kul tråd! Tänkte kopiera detta till mina malawi yngel;)

Men hur får du dom att leka så lätt? Dom har en kon och simmar i en ganska liten yta, trodde det var svårt att få diskus att para sig?
#48 - 21 januari 2010 20:26
nästan så man blir sugen på något odlingsprojekt själv! Frågan är av vad...
#49 - 21 januari 2010 21:19
pontulf skrev:
Kul tråd! Tänkte kopiera detta till mina malawi yngel;)

Men hur får du dom att leka så lätt? Dom har en kon och simmar i en ganska liten yta, trodde det var svårt att få diskus att para sig?

Har man ett etablerat diskuspar och ger dem bra förutsättningar är det bara en tidsfråga innan de leker.

Kul att det inspirerar! :)
#50 - 21 januari 2010 21:46
#51 - 22 januari 2010 09:53
Frisimmande yngel!

Men, de må yrar runt i hela karet.. vissa av ynglen har hittat föräldrarna och vill docka men paret känner sig lite obekväma i det. Får se de närmsta timmarna vad som händer... Det är ju trots allt första försöket så jag tycker nog de har skött sig bra så här långt.
#52 - 22 januari 2010 11:50
De lyckades alltså så långt, fan vad kul!
Tänk dig nästa kull med 200 stycken... :)
#53 - 22 januari 2010 12:15
Ja, grymt duktiga är de.. första gången och allt.

Och nu ser det ut som om allt funkar bra där hemma, hustrun ringde och berättade att ynglen börjar hitta föräldrarna. Ser vad som händer med den här lilla kullen. Bara att dra på igen..

Om allt går enligt echemat går Snake Skin paret i lek i morgon eller övermorgon.
#54 - 22 januari 2010 12:15
Gratulerar. Najs med en tråd där man hela tiden uppdaterar sidan för att se om det har hänt nåt nytt...
Det bådar gott inför framtiden :)
#55 - 22 januari 2010 12:33
Tack Salle.. :)

Kul att man får respons i tråden också! :p
#56 - 22 januari 2010 12:43
Respons är alltid trevligt att få!:) Här får du sålunda lite av mig!
Följer projektet så fort jag är inne på forumet - ser fram emot lite yngelfilmer framgent!
#57 - 22 januari 2010 12:49
Gott Mats!

Ska se om det går att filma ikväll. Har tejpat för rutan för att ynglen lättare ska hitta föräldrarna. Jag vill inte lyfta på det innan de små limmar riktigt.
#58 - 22 januari 2010 13:07
Ouscazz skrev:
Gott Mats!

Ska se om det går att filma ikväll. Har tejpat för rutan för att ynglen lättare ska hitta föräldrarna. Jag vill inte lyfta på det innan de små limmar riktigt.

Härligt!
En liten fråga; (Först; jag är ju inte någon Discusexpert på något vis, men har haft några par med yngel) detta med att ynglen inte "dockar", är det en vanlig sak i odlarsammanhang? De Discusar jag har haft, där har ynglen inte haft några direkta problem att "hitta hem" till föräldrarnas kroppar för att nagga sekret. Jag undrar bara om detta fenomen är lite svårare för föräldrarna att få till när man drar upp yngel i nakna "odlingskar", där det inte finns naturliga faror och en "naturligare" miljö?
:)
#59 - 22 januari 2010 13:46
Nae, det är ett problem som har odlats fram av människan. De olika varianterna av Pigeon Blood (t.ex. Marlboro Red) har inga stressbars och har inte förmågan att mörkna som andra "normala" diskus har. För att öka kontrasten mot omgivningen mörknar diskus när ynglen blir frisimmande, allt för att undelätta för de små att hitta rätt.

Kruxet med PB är att skapa kontraster i odlingskaret. Det är därför jag har målat glaset ljusblått, tagit ut filter, termometer som kan locka ynglen till sig. Har bara doppvärmare och en liten luftsten i vattnet nu under frisimmandet, ingen filtrering. Jag har även sänkt vattennivån till ett minimum för att skapa en mindre vattenkolumn = mindre vatten för de små att villa bort sig i.

En egen idé jag fick är att jag målade bottenglaset brunt istället för ljusblått som sidoglasen. Tanken var att skapa en lugn och trygg miljö för fisken. Fick bara för mig att det någonstans inne i även en odlad fisk finns en känsla för det naturliga.. var i naturen finns det ljusblått grus?

Kan nu bekräfta att mina idéer fungerade, hela kullen sitter nu limmade på föräldrarna!!
#60 - 22 januari 2010 14:12
Gôtt att ynglen har "hittat hem" så att säga!
Det du skriver konfirmerar någonstans de tankar jag hade kring detta, dels fiskarnas naturliga teckning och den miljö de vistas i. Jag hade i och för sig ett par som var homogent röda (finns en jädra massa bilder och filmer på dom i mina tidiga trådar) och deras yngel "fastnade" alltid direkt på kropparna. Det par som lyckades bäst dock, var mer naturligt färgade.
Intressant att studera är också föräldrarnas subtila rörelser, alltså de där karaktäristiska fenrycken de gör, speciellt när föräldrarna byter yngelvårdandet mellan sig - det ser ju för jädra fränt ut när hela svärmen, som på en given signal helt plötsligt byter förälder och simmar över till den andra. Jag har suttit och kollat på detta noga och det är klart en kombination av färger, mönster och speciella kroppssignaler, ofta i form av de där små "rycken".
Jaja, nog om detta - kul att ynglen äntligen har fattat galoppen. Man blir ju topp tunnor sugen på Discus igen när man ser dina, men det får nog vänta till ett bättre tillfälle!
#61 - 22 januari 2010 15:21
Ja Mats, det är oerhört fascinerande - till och med lite rörande - med yngelvårdande fisk. Framför allt diskus då som gör allt i det öppna och som dessutom delar jämnt på arbetsbördan. Rätt häftigt också att de inte tvekar bråkdelen av en sekund innan de ger sig på och smäller till en 95kg gubbe som kommer för nära. :p

Jobbigt bara att inte få vara hemma och kolla när allt händer.. förstå att jag har bråttom hem idag... [:o]
#62 - 22 januari 2010 15:27
Hur länge sitter ynglen fast vid förälderen?
#63 - 22 januari 2010 15:48
Man lyfter ur föräldrarna efter ca 2 veckor, då klarar ynglen sig själv.
#64 - 22 januari 2010 16:07
Jätteintressant att följa det här, fortsätt med täta uppdateringar och lycka till. :)
#65 - 22 januari 2010 18:06
Ouscazz skrev:
Man lyfter ur föräldrarna efter ca 2 veckor, då klarar ynglen sig själv.

Himla rolig tråd:). Hoppas allt går bra.
#66 - 22 januari 2010 19:58
Ouscazz skrev:
Har man ett etablerat diskuspar och ger dem bra förutsättningar är det bara en tidsfråga innan de leker.

Kul att det inspirerar! :)
Hur stora måste dom vara för att vara könsmogna då?=)
#67 - 22 januari 2010 20:17
pontulf skrev:
Hur stora måste dom vara för att vara könsmogna då?=)

Drygt året gamla, nomalt.
#68 - 22 januari 2010 22:19
25-30 yngel som de får träna upp sig med.. :)

#69 - 23 januari 2010 12:13
Skithäftigt!!
#70 - 23 januari 2010 22:17
Allt ser bra ut, alla yngel har klarat dagen. Ska börja kläcka artemia imorgon.
#71 - 23 januari 2010 22:58
Härligt! Inte alls samma färg på föräldrarna längre heller:)
#72 - 24 januari 2010 09:36
Det är ljuset, har satt i ett extra rör med kallare ljus.
#73 - 24 januari 2010 10:10
För fem minuter sedan såg det ut såhär runt hanen.. :)
#74 - 24 januari 2010 10:43
Härligt att se!:)
#75 - 25 januari 2010 18:19
*avis* vad fotar du med om man får fråga?

Förresten, måste man mata de små eller klarar de sig på föräldrarnas hudpartiklar?
#76 - 25 januari 2010 19:22
Big_Sal skrev:

Förresten, måste man mata de små eller klarar de sig på föräldrarnas hudpartiklar?

Blir väl nykläckt artemia snart kan jag tänka mig.
De käkar väl bara på föräldrarna precis i början tror jag.?
#77 - 26 januari 2010 08:06
Big_Sal skrev:

Man börjar stödmata med nykläckt artemia från 4-5'e dagen och de kan normalt äta föräldrarnas hudsekret ca 14 dagar. De ska få nykläckt artemia ikväll, ska bli kul att se om de tar det...

Jag fotograferar med en Canon EOS 5D och oftast med ett Canon 70-200/4 L USM objektiv.
#78 - 26 januari 2010 08:41
Spännande tråd. Mina diskusar lyckades nästan i helgen...
#79 - 26 januari 2010 20:14
De växer på bra, man ser skillnad från dag till dag..
#80 - 27 januari 2010 13:47
Filmat alldeles nyss.

#81 - 27 januari 2010 14:13
Nice mats :)
#82 - 27 januari 2010 14:37
Det där ser riktigt flott ut. Är den mest kritiska delen avklarad nu eller är det svårt att få dem att börja äta tex artemia?
#83 - 27 januari 2010 14:45
myslas skrev:
Det där ser riktigt flott ut. Är den mest kritiska delen avklarad nu eller är det svårt att få dem att börja äta tex artemia?

Vet faktiskt inte, första seriösa försöket för min del. Jag ska börja spruta artemia direkt på ynglen så fort satsen är kläckt i kväll. Tror inte att de ska vara några problem så glupska som de är.

Många kritiska skeden i uppväxten, ett par av dem är avklarade. :)
#84 - 27 januari 2010 15:39
Nu blir jag som novis jättesugen på stoooora akvarium med stoooooooora fiskar, som discus (även min favoritsport, kanske kan träna med fisken ;) )men jag får nog ta och fylla upp min 60 litersburk.. Mitt enda "odlingskar" består av detta 60 l kar med en yngelburk bestående av en f.d. burk med inlagda gurkor. Nu har den 5 platyyngel.

Följer tråden med stor entusiasm! Lycka till och hoppas att de flesta klarar sig. Red Marlboro är för övrigt min favvofärg på discusar. Nån mer som ska på utställning i Tyskland?

Alles bestens, Den Schweiziska skojfisken.
#85 - 29 januari 2010 09:30
Ynglen är en vecka gamla idag, alla som blev frisimmande lever. :)
De käkar nykläckt artemia med god aptit och de växer så fort att man ser skillnad från morgon till kväll.

Bilden är tagen nu på förmiddagen.
#86 - 29 januari 2010 09:46
Vad härligt att se!!!
#87 - 29 januari 2010 09:51
Riktigt nice måste jag säga :)

Hör av dig om det blir ont om plats i vår ;)
#88 - 29 januari 2010 10:07
Japp, härligt!

Det är en lång väg kvar att vandra innan det kan bli tal om försäljning av ungfisk.
Kommer inte att annonsera ut eventuell ungfisk på zoopet.
#89 - 29 januari 2010 10:22
Hej!

Väldigt intressant och inspirerande tråd med snygga diskus:)

Har en fråga. Du lyfter ut föräldrarna efter cirka två veckor. Ynglena kommer dras upp i denna kub till säljbar storlek. Vad är säljbar storlek? Hur många yngel kan man dra upp i en sån kub (125L)? Ungefär hur lång tid tar det?
#90 - 29 januari 2010 10:30
Tack! =)

Om de kommer att dras upp i den här kuben eller inte vet jag inte ännu, får se hur de artar sig när de börjar nå lite storlek. Försöker nog hitta ett begagnat 250-300L. Jag kommer nog att behålla alla tills de når runt 8-10cm storlek för att kunna välja ut de snyggaste och behålla dem själv. Lär väl ta runt sex-åtta månader skulle jag tro.
#91 - 29 januari 2010 10:44
Kör på med fler frågor om du orkar svara:)

Hur ska en snygg ung diskus se ut enligt dig? I det här fallet en Marlboro Red.

Mycket frågor men jag funderar starkt på diskus och är intresserad av vad man ska titta efter om man köper diskus i storleken 10-12 cm.
Bilagor:
#92 - 29 januari 2010 10:50
Ser bra ut Mats mata på :d
#93 - 29 januari 2010 11:21
Kul Mats, komma hem från ledighet och se en så trevlig tråd med uppdateringar som får en annan att hamna hästlängder efter:p. Keep up the good work!
Men ska jag vara ärlig, är det andra paret ett par snäpp vassare i mina ögon och där ser jag fram emot en lek ganska snart:D!
Vad blir det i den tredje "kuben"?
#94 - 29 januari 2010 11:38
Broddan skrev:
Kör på med fler frågor om du orkar svara:)

Hur ska en snygg ung diskus se ut enligt dig? I det här fallet en Marlboro Red.

Mycket frågor men jag funderar starkt på diskus och är intresserad av vad man ska titta efter om man köper diskus i storleken 10-12 cm.

Jag tittar mest på formen, att fisken är så rund som möjligt.

Vill inte vara otrevlig, men för resten av frågorna tycker jag att du startar en egen tråd. Trevligare för dig på det viset och jag vill gärna hålla den här tråden till kärnämnet. Jag svarar mer än gärna i din tråd. :)
#95 - 29 januari 2010 11:39
kaj.p skrev:
Ser bra ut Mats mata på :d

Japp, matar på! .... och byter vatten... :)
#96 - 29 januari 2010 11:46
ansjo skrev:
Kul Mats, komma hem från ledighet och se en så trevlig tråd med uppdateringar som får en annan att hamna hästlängder efter:p. Keep up the good work!

Men ska jag vara ärlig, är det andra paret ett par snäpp vassare i mina ögon och där ser jag fram emot en lek ganska snart:D!

Vad blir det i den tredje "kuben"?

Personligen gillar jag också diskus som ligger närmare naturformen än Pigeon Blood (Marlboro Red)

Snake Skin paret har lagt av att leka, jag försökte trigga men det gick inte. Honan blev också lite aggressiv mot hanen efter sista leken och jag var rädd att hon skulle skada honom i den trånga kuben. Så, de fick flytta tillbaks till sällskapskaret. Kommer att ta mig an dem till hösten, kommer inte att ha tid med allt nu när vi snart får hem vår papegoja.

Har fått lite blodad tand på det här med diskusodling och kommer kanske att bygga ett lite seriösare system med halvautomatiskt vattenbyte. Funkar inte att hålla på med hävertslangar hit och dit om man ska ha mer än ett lekkar, knappt med ett heller för den delen...

Jag hoppas också att Kaj.p hittar de två honor jag letar efter, har en plan...
#97 - 29 januari 2010 11:49
Ah, det låter som om Sickan är i farten:p...
Mer eller mindre automatiska vattenbyten är inte fel, en liten önskedröm med en liten lokal och ett gäng kar som man kunde hålla på och pilla med, framförallt om man ska dra upp ungdjur av diskus;)...
#98 - 29 januari 2010 11:57
Mm.. fast det är rätt ok som det är nu, har tre meter från akvarierummet till badrummet...
#99 - 29 januari 2010 12:58
Stiligt!
Hoppas det fortsätter gå bra!!
#100 - 1 februari 2010 10:25
Dåligt med uppdateringarna, har haft en mardrömshelg med djuren...

Först en sjuk hund som har tagit största delen av tiden, vår rottishane blev akut sjuk i tisdags natt men det gick över på ett par timmar. Sent torsdags kväll var det dags igen så det blev till att fara till djursjukhuset med honom.. han är hemma nu igen, de kunde inte se något men han mår i vart fall bra nu. Håller tummarna.

Fredags kväll, lade märke till att honan var ganska ointressserad av ynglen... vattenbyte i yngelkaret... torkade alla ytor, slamsög som vanligt utan problem... tog upp svampfiltret och då brakade helvetet lös... båda föräldrarna fick fullständig panik och tokrusade runt i karet och var på väg över kanten flera gånger. Satte ned filtret igen och allt lugnade ner sig... släckte ned ett par timmar senare och ett par minuter senare var det klippt igen, fiskarna tokrusade runt i karet så jag tände en liten lampa med stödljus som fick lysa över natten, allt lugnt.

På lördagsmorgonen saknades det en del yngel, några låg döda på botten. Förmodligen ihjälslagna vid rusningarna. Men... det värsta var att honan började äta av de levande ynglen så hon åkte upp direkt och tillbaks till sällskapskaret. Hanen var lugn och fin, ändå tills vi släckte för kvällen... då kom tokrusningarna igen, han var helt panikslagen... helt oförklarligt... det vara bara att lyfta ur honom också för att han inte skulle slå ihjäl sig. Inget att göra, vågar inte sätta tillbaks dem, vill ju inte offra två fina vuxna fiskar för en liten kull yngel.

Igår förmiddag när jag gjorde vattenbyte och torkade av glasen. Tittade ner i karet och såg jag vad jag tror är anledningen till rusningarna... paret hade lagt ägg igen, det satt ett kluster på silikonet i framkant av karet och helt osynligt utifrån. Kan inte se någon annan förklaring till det konstiga beteendet. Är det någon som har varit med om samma sak tidigare?

Nåväl, de nio dagar gamla ynglen verkar klara sig hur bra som helst utan föräldrarna, käkar nykläckt artemia så det står härliga till. Håller tummarna...

Oh.. javisst ja... glömde nästan.

I lördags kväll gjorde jag världens dundertabbe vid utfodringen. Utan att tänka mig för slängde jag ner lite rester av Altumfoder i 720't. Röda mygg, artemia och lite annat gott... tänkte inte på att jag har mina småzebror där. Zebrorna blev klart jätteglada över godiset, så även de små. Men, de är alldeles för små för att äta mygglarver och en av dem satte så klart en larv i halsen och "dog" mer eller mindre framför ögonen på mig, den lade sig på rygg alldeles stel och bara flöt med strömmen. Snabbt upp med den och försökte få tag i larvbiten som hängde utanför munnen på den, fick inte tag i den... sekunderna skenade iväg... stress... efter vad som kändes som en evighet fick jag tag i mygglarven och drog ut den ur svalget på zebran, ska kanske tillägga att zebran är mindre än tre cm, men det var försent. Den var helt stel och andades inte... Jag kunde inte bara ge upp utan masserade den lille längs magen för att få igång den och till slut rörde den på sig. Jag höll den i min hand under vattenytan några minuter och till slut kvickande den till och simmade iväg, märkbart omskakad men vid liv.

Vilken grej...
#101 - 1 februari 2010 10:44
fasaen va häftigt att göra hjärt-lung(el gäl)-räddning på en liten fisk! ball upplevelse. var stolt!
#102 - 1 februari 2010 11:01
Jo, det var ju klart rätt häftigt att rädda den lille. Men stolt är jag inte, snarare skäms jag över min dumhet.
#103 - 1 februari 2010 11:03
mjao.. men du rädda ju han. dvs rättade till ditt misstag
#104 - 1 februari 2010 13:26
Oj! Det är väldigt typiskt att allting sådant händer på en gång, en olycka kommer sällan ensam liksom. Hoppas att allt går bra med hunden och småfiskarna.
#105 - 1 februari 2010 15:15
Vad gjorde du med dom nya äggen? Det är ju flera kuber i karet, du kanske kan fånga i ynglen och släppa i någon av dom när föräldrarna föder upp nya yngel;)
#106 - 1 februari 2010 15:27
Äggen gick i slammsugen, inget att klabba med.

Jag kommer nog inte att sätta över något av paren igen på ett tag, inser nu att det är för mycket jobb med vattenbytena om man ska hålla på och balta med hävert. Jag ska ta ut karet när/om den här kullen blir lite större och bygga ett halvautomatiskt vattenbytessystem. Kör igång igen till hösten eller nästa vinter.
#107 - 1 februari 2010 16:06
Okej, men ta gärna några bilder på ynglen när dom blir större!;)
#108 - 1 februari 2010 18:13
Gott att du va envis och räddade den lille kraken :)
#109 - 3 februari 2010 14:06
12 dagar gamla Marlboro Red yngel.
24 st lever och ser ut att må bra, äter som grisar..
#110 - 3 februari 2010 14:11
Vilken pärs!! Gott att den klarade sig! :)
Snygga små yngel, ser ut att växa på sig bra!
#111 - 3 februari 2010 15:36
Oooh vad läckert!
#112 - 3 februari 2010 17:16
Riktigt snyggt! Fort dom växer, lycka till!
#113 - 12 februari 2010 22:15
Tre veckor gamla idag, alla 24 lever och växer och är nu runt 20-25 mm. Ingen tvekan om att de blir röda... :)
#114 - 12 februari 2010 22:17
Oj vad fint! Grattis! :)
#115 - 13 februari 2010 07:17
roligt:)
#116 - 13 februari 2010 07:57
Najs att alla överlevde! Hur är storleksfördelningen? Skiljer de sig mycket?
#117 - 13 februari 2010 09:23
Och man kan även se att det är diskus det handlar om, håller även ett par tummar att de ser bra ut i formen och utseendet även om ett par månader:).
#118 - 13 februari 2010 11:52
:)

Det skiljer kanske 5 mm mellan de minsta och de största, de minsta kommer i kapp mer och mer.

Ja, hoppas att det håller hela vägen nu, två veckor kvar till de kritiska 6'e-8'e veckorna. Klarar de sig genom de tre veckorna ser det riktigt ljust ut.
Bilagor:
#119 - 13 februari 2010 12:18
Imponerande tillväxt! Mina hantlar är 6 veckor och 15-20mm.

Jag tycker jag matar ofta, varannan timme då jag är hemma. Har diskus en snabbare tillväxt eller ska jag mata ännu mer?
#120 - 16 februari 2010 21:22
Diskusyngel har snabb tillväxt, hantlar har jag ingen aning om
En ny filmsnutt tagen för en liten stund sedan.

#121 - 17 februari 2010 05:25
Ser fina ut.:)

//Roger
#122 - 17 februari 2010 08:15
Wow vilken härlig tråd att läsa igenom. Verkligen inspirerande, och vilka fina yngel sen!
#123 - 17 februari 2010 18:51
Mycket häftigt! Lycka till.
#124 - 19 februari 2010 08:29
Tack! :)

Fyra veckor frisimmande idag.

Har tagit bort ett yngel som hade problem med simblåsan, annars lever alla och mår bra. Det ser ut som om fenorna utvecklas som de skall trots min envishet att inte salta vattnet. Matar fyra-fem ggr/dag och byter 50-60% vatten - avluftat - dagligen. De får nykläckt artemia, skalade artemiaägg, riven hjärtmix (Stendker) och krossat flingfoder. De äter allt vi ger dem med god aptit. Storleken på ynglen är nu runt 3 cm.
#125 - 19 februari 2010 11:23
Jäklar så fort de växer, de små pyrena! O_O
Fast det kan man kanske vänta sig med matning fem gånger om dagen förstås, jag har sett hur rasande mina övergödda elritsor växer.

Jättetrevligt projekt att följa är det i alla fall - jag hade ingen aning om att det gick till på det här viset med diskusar!
#126 - 19 februari 2010 12:12
Vad menas med avluftat vatten? Får det inte komma in några bubblor med det nya vattnet?
#127 - 19 februari 2010 12:56
Gott att höra att de äter som hästar, men i ärlighetens namn är jag inte speciellt avundsjuk på dig med dina vattenbyten;)....
Kanske de är i toppskick till utställningen i Duisburg till hösten så bara mata på:p!
#128 - 19 februari 2010 12:56
pontulf skrev:
Vad menas med avluftat vatten? Får det inte komma in några bubblor med det nya vattnet?

Det stämmer, mikrobubblor är oönskade. Samtidigt luftar man ur CO2 och eventuellt klor.

Kul att projektet uppskattas. :)
#129 - 19 februari 2010 12:58
ansjo skrev:
Gott att höra att de äter som hästar, men i ärlighetens namn är jag inte speciellt avundsjuk på dig med dina vattenbyten;)....

Kanske de är i toppskick till utställningen i Duisburg till hösten så bara mata på:p!

Haha... just de dagliga vattenbytena är väl inte den allra roligaste sysselsättningen när man kommer hem från jobb på kvällen. Men, det vill ju till om man ska få fram friska och välutvecklade diskusar. Om jag tar upp odlingen till nästa vintersäsong kommer jag att fixa automatiska vattenbyten.

Duisburg..?. naeh, inte jag inte... ;)
#130 - 22 februari 2010 16:39
Dag 31, full fight när det serveras oxhjärta.

#131 - 22 februari 2010 16:58
Vilken rolig läsning:).
Grattis till dina guldklimpar.
#132 - 4 mars 2010 15:06
40 dagar gamla. Har flyttat dem till ett 150L uppsamlingskar med T5-ljus.
De största mätte jag upp till 45-46 mm igår.

#133 - 4 mars 2010 15:22
Vad fina de är ;) De är säkert stora och snygga till Duipsburg ska du se...
Attans vad fort de växer: Snabbare än mina platysar, och de är ju halvt storvuxna efter en månad O_o
#134 - 4 mars 2010 15:37
Hur har jag missat den här tråden!!! Otroligt häftigt att se! Speciellt nu när min röda diskus är sjuk. Skönt att se att någon lyckas fint :D
#135 - 4 mars 2010 16:02
Det är ju rackarns vad de växer Mats, nästan så man inte tror sina ögon.
Där ser man vad vattenbyte gör för tillväxten! :) Good going!!
#136 - 4 mars 2010 19:33
Ja, det är ofattbart vilken tillväxt. Kul att se på när de käkar så magarna ser ut som små badbollar. :)
#137 - 5 mars 2010 13:38
Fan skulle verkligen vilja gör som dej! Väldigt sugen på att prova...
#138 - 5 mars 2010 13:57
Så himla fina! Blir nästan lite sugen på att testa med mitt par röd turkos ;)
#139 - 6 mars 2010 20:56
Snacka inte... gör det! :d

44 dagar idag, börjar se riktigt bra ut.
#140 - 6 mars 2010 21:27
Går ju helt klart framåt me stormsteg mats :D

Snyggt jobbat, antar att du framöver inte har plats till alla så jag kan låna ett litet gäng som fodervärd sen när dom är 6-7 cm ;)
#141 - 6 mars 2010 21:30
Eller köpa... ;)
#142 - 6 mars 2010 21:40
Ouscazz skrev:
Eller köpa... ;)

Så var ju så klart min tanke men det får man ju inte skriva nåt om här för då blir det ju direkt en köptråd och poooff poooff vips e den låst eller borta :p
#143 - 6 mars 2010 22:15
Who cares?
#144 - 12 mars 2010 19:22
7 veckor idag, de bara växer och växer. En liten en hittade jag tyvärr död i början av veckan, ingen förklaring.

#145 - 12 mars 2010 19:42
Häftigt! Dom är inte speciellt svårsålda va?
#146 - 12 mars 2010 19:46
Jäklar vilken aptit dem har!!
#147 - 12 mars 2010 20:39
Spännande läsning! Riktiga små grisar :D
#148 - 18 mars 2010 11:26
Det är ju helt sjukt vad de växer karr!!
Ser ut att bli några riktigt fina exemplar!
#149 - 18 mars 2010 11:53
Vad läckert.....Vilken skillnad det kan vara i storlek på dom. Men som NIC säger, vissa ser ut att bli riktigt fina (ur en lekmans synvinkel).

Annons