Dåligt med uppdateringarna, har haft en mardrömshelg med djuren...
Först en sjuk hund som har tagit största delen av tiden, vår rottishane blev akut sjuk i tisdags natt men det gick över på ett par timmar. Sent torsdags kväll var det dags igen så det blev till att fara till djursjukhuset med honom.. han är hemma nu igen, de kunde inte se något men han mår i vart fall bra nu. Håller tummarna.
Fredags kväll, lade märke till att honan var ganska ointressserad av ynglen... vattenbyte i yngelkaret... torkade alla ytor, slamsög som vanligt utan problem... tog upp svampfiltret och då brakade helvetet lös... båda föräldrarna fick fullständig panik och tokrusade runt i karet och var på väg över kanten flera gånger. Satte ned filtret igen och allt lugnade ner sig... släckte ned ett par timmar senare och ett par minuter senare var det klippt igen, fiskarna tokrusade runt i karet så jag tände en liten lampa med stödljus som fick lysa över natten, allt lugnt.
På lördagsmorgonen saknades det en del yngel, några låg döda på botten. Förmodligen ihjälslagna vid rusningarna. Men... det värsta var att honan började äta av de levande ynglen så hon åkte upp direkt och tillbaks till sällskapskaret. Hanen var lugn och fin, ändå tills vi släckte för kvällen... då kom tokrusningarna igen, han var helt panikslagen... helt oförklarligt... det vara bara att lyfta ur honom också för att han inte skulle slå ihjäl sig. Inget att göra, vågar inte sätta tillbaks dem, vill ju inte offra två fina vuxna fiskar för en liten kull yngel.
Igår förmiddag när jag gjorde vattenbyte och torkade av glasen. Tittade ner i karet och såg jag vad jag tror är anledningen till rusningarna... paret hade lagt ägg igen, det satt ett kluster på silikonet i framkant av karet och helt osynligt utifrån. Kan inte se någon annan förklaring till det konstiga beteendet. Är det någon som har varit med om samma sak tidigare?
Nåväl, de nio dagar gamla ynglen verkar klara sig hur bra som helst utan föräldrarna, käkar nykläckt artemia så det står härliga till. Håller tummarna...
Oh.. javisst ja... glömde nästan.
I lördags kväll gjorde jag världens dundertabbe vid utfodringen. Utan att tänka mig för slängde jag ner lite rester av Altumfoder i 720't. Röda mygg, artemia och lite annat gott... tänkte inte på att jag har mina småzebror där. Zebrorna blev klart jätteglada över godiset, så även de små. Men, de är alldeles för små för att äta mygglarver och en av dem satte så klart en larv i halsen och "dog" mer eller mindre framför ögonen på mig, den lade sig på rygg alldeles stel och bara flöt med strömmen. Snabbt upp med den och försökte få tag i larvbiten som hängde utanför munnen på den, fick inte tag i den... sekunderna skenade iväg... stress... efter vad som kändes som en evighet fick jag tag i mygglarven och drog ut den ur svalget på zebran, ska kanske tillägga att zebran är mindre än tre cm, men det var försent. Den var helt stel och andades inte... Jag kunde inte bara ge upp utan masserade den lille längs magen för att få igång den och till slut rörde den på sig. Jag höll den i min hand under vattenytan några minuter och till slut kvickande den till och simmade iväg, märkbart omskakad men vid liv.
Vilken grej...